25 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

25 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

| ME meselesi de Varşovada müstemleke görüşülecek Pariste Polonyanın İtalyan metalibatına iştirak etmesine ihtimal veri'miyor Paris, 24 (A.A) — İyi malümat alk nin müstemlekâ sahibi devletlerle akde- makta olan mehafil, müstemlekeler me- | dilecek dostane itilâflarla halledilmesini selesinin Cianonun Varşovada Beck ile|derpiş etmekte bulunduğunu beyan eY- yapacağı görüşmeler esnasında müzake-| lemektedirler, re edileceğini beyan etmektedir. Fakir Ayni mehafil, Polonyanın esasen res- bir memleket olan Polonya, müsald şart-| mi surette serdedilmemiş olan İtalyan İlarla iptidaf maddeler tedariki için bazı| metalibatına iştirak (etmesine ihtimal müstemlekeler elde etmek istemektedir. | vermemektedirler, Polonya ahalisi, senede takriben 400.000 tkişi armaktadır. Kont Cinno Varşovada Roma 24 (A.A) — Hariciye Nazırı Salâhiyettar mehafil, Polonya ile İtal-| Kont Ciano, yanında Polonyanın Ro e iyanın vaziyetleri arasında büyük bir farkl ma büyük elçisi, bazı İtalyan hariciye mevcud olduğunu, Polonyanın araziye müteallik metalibat serdetmemekte, yal. tiz iptidai maddeler ve nüfus meselesi- memurları ve İtalyan matbuat mümes- silleri olduğu halde, dün gece saat 24 te Varşovaya hareket etmiştir. Voroşilof kızıl orduya hitaben bir nutuk söyledi Sovyet Mareşalı, kızıl ordu mağlüb edilmez yıldırım gibi bir kuvvettir, diyor Moskova 24 (A.A) — Tass ajansı) ordunun önünde bulunan vazifeye da- bildiriyor! ima lâyık kalması için, bize tevdi edi - Tahlif töreninden sonra bir nutukllen işi dirije etmesini, çok çalışmayı, söyliyen Mareşal demiştir ki: Voraşilof, ezcümle| organize bir tarzdı çalışmayı bilmeli- yiz. Tarihi şerait dolayısile, Kızılordu, Her yerde, kanımız ve hayatımızla,| ancak mağlüb edilmez, yıldırım gibi vatanımıza, halkımıza ve hükümeti »|bir kuvvet olarak mevcud bulunabilir. mize hizmet edeceğimize yemin ettik.| Kızılordu, böyledir ve dalma böyle © Herbirinizin, büyük Lenin ve Stalin i-| lacaktır. çin, vatanı, milleti, işçi ve çiflçi hükü-| OKızılordu erleri, kumandanları, po- meti için, seve seve kanını ve battâllilik memurları ve bilhassa mes'ul zi- hayatını vermeğe hazır olduğunuzu|mamdarları ve şefleri, bizler, hepimiz, bitiyorum. Fakat, bu kâfi değildir. bunun için, yorulmadan çalışacağız, as-| Kızılordunun zimamdarları ve şef -İkert ve politik terbiyeye, Kızılordumu eri olan bizlerin yapacağımız dahalzun durmadan iyileşmesi eserine bü şok şeyler vardır. Bizler, şanlı Kızıl -İtün kuvvetimizi vereceğiz. Misafir İngiliz Generali dün Harbiye okulunu ve Enstitüleri ziyaret etti Ankara, 24 (A.A.) — İngiliz istihbarat dairesi müdür muavini General Frederik Jorj B. Nesbitt, yanında mihirnandarları ğu halde saat 14,30 da Harbiye okulunu, müteakiben İsmet İnönü kız enstitüsürü, | Gazi Terbiye ve Yüksek Ziraat Enstitü- deniz binbaşısı B. Aziz olduğu halde bu lerini gezmiştir. sabah Anadolu ekspresile şehrimize gel General Frederik Jorj B. Nesbitfin miş ve istasyonda Genel Kurmay ist'h-| Harbiye okulunu ziyareti bir saat kadar barat müdürü ile Ankara merkez komu-| sürmüş ve şeref salonunda bir müddet tanı, İngiliz sefareti müsteşarı ve ataşes| istirahat eyledikten sonra mektebden sY- militeri tarafından karşılanmış ve bir | rılmıştır. askeri kıt'a tarafından selâm resmi ifa| General, Gazi Terbiye Enstitüsünü 2i- edilmiştir. esnasında dersaneleri, kütübhane- yaret General Frederik Jorj B. Nesbitt öğle-| yi, enstitünün muhteli? salonlarını gez“ den evvel Genel Kurmay Başkanı Mare-| miş ve ayrılırken gördüğü intizamdan Şal Fevzi Çakmak iie ikinci başkan Orge. | beyanı memnuniyet ederek enstitünün neral Asım Gündüz, Milli Müdafaa Ve-| çalışma tarzı etrafında verdiği izahatten kili Naci 'Tınazı ziyaret etmiştir. Öğleden sonra beraberinde Garları ve Genel Kurmay istihbarat şu- dolayı Enstitü Müdürü Esada bilhassa mihman, | teşekkürde bulunmuştur. General öğle yemeğini Ankarapalasta besi müdürü, İngiliz ataşemiliteri oldu-! hususi olarak yemişlerdir. iran Veliahdi Kahireye| ingilterenin Filistin hareket etti Tahran, 24 (A.A) — 15 Martta kral Farukun hemşiresi 17 yaşında Prenses Fevziye le evlenecek olan İran veliahdi bu sabah Kahireye hareket etmiştir. Mu. maileyh, Bağdadda iki gün kalacak ve 3 Martta İskenderiyede bulunacaktır. Japonlar Çeklerden 43 milyon kuronluk Esliha aldılar R / Londra 24 (Hususi) — Japonyanın 8on bir ay zarfında, Çeko - Slovakya- dan 43 milyon kuronluk eslihs aldığı bil- dirilmektedir. Diğer taraftan Domei a. uğansına göre, Japon kıt'aları, Hafnan " &dasının şark sahilinde kâin Tsnglan li- anını isgal etmiştir. hakkındaki kararı Londra 24 (A.A.) — Gelecek hafta bildiriledek olan İngilterenin Filistin siyaseti, konferansı mahfellerine gö - re, şu suretle hülâsa edilebilir: Manda asgari 3 sene muhafaza edi- lecektir. Azami had tayin edilmiş de- ğildir. Bu müddet Avrupa Yahudi mu- haceretlerinin İrşgiliz * İmparatorluğu içinde veya diğer memleketlerde yer - leştirilmesi imkânma bağlıdır. Ayni zamanda İngiltere Filistin Arablarının istiklâl hakkını tanıyacaktır. Devlet Şürasında tayinler Ankara, 24 (Hususi) — Devlet Şüra- sında açık olan üçüncü simf muavinlik- lere tapu ve kadastro müfettişlerinden Nahid Sözen, Gönen ceza hâkımliğinden müstafi Muhterem tayin edilmişlerdir. Hariciye Vekilimiz Atinada tezahüratla karşılanarak Saracoğlu Prens Pol tarafından kabul edildi Belgrad 24 (Hususi) 'Türkiye Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu, bu - gün öğle vakti Nsib Prens Pol tara - fından kabul edilmiştir. Saraçoğlu öğ- leden sonra temaslarına devam etmiş, akşam da Yugoslavya Hariciye Nazırı tarafından şerefine bir ziyafet veril » miştir. Hariciye Vekili Atinada tezahüratla karşılanacak Atina 24 (A.A.) — Gazeteler, Yu -| nan hükümet reisi Metaksas ile Türki- ye Hariciye Vekili nün Pazar günü Atinaya geleceklerini ve kendilerine halk tarafından muaz - zam bir kabul yapılacağını yazıyor * lar, Lehistanda Almanya aleyhinde nümayişler yapıldı Poznan'da Alman mağa- zalarının camları kırıldı Varşova, 24 (A.A) — Bugün saat 13e doğru yüzlerce üniversite talebesi ve bunlara iltihak eden birkaç bin kişilik bir halk kütlesi, Denziş nasyonal sosya- list makamatınm Polonyalılara karşı al- dıkları vaziyeti protesto için nümayişte bulunmuş ve başlıcı sokaklardan geçe- rek Alman büyük elçiliğinin önüne git- tir, Nümayişçiler elçilik önünde Al ya aleyhinde marşlar söylemişlerdir. Poznan, 24 (A.A) — Posen üniversite. si talebesi bir nümayış tertib etmiştir. Talobenin taşıdığı levhalarda şu cimle okunmakta idi: «Danzig ve doğu Prusya. sı Lehistana ilhak edilmelidir; Nümayiişçiler büyük Alman kitabcısı ile diğer bir Alman mağazasının camla. rını kırmışlardır. Tezahüratçılar mütea- kiben Pesener Tagehlat ismindeki Alman gâzetesini taşlamışlar ve gazetenin mu- binasile Alman başkonsolosluğu polisini muhafazası altındadır. Peştede nazilerin partisi lağver'ildi, birkaç yüz kişi yakalandı Budapeşte, 24 (AA) — Havh; ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Binbaşı Szalassi. nin Nasyonal-Sosyalist partisi lâğvedik miştir. Bu sabah Macaristanın her tara- fında ve bilhassa Budapeştede birçok a- raştırmalar yapılmıştır. 600 polis memu- ru partinin muhtelif şubelerini işgal et. mişlerdir. Birkaç yüz kişi tevkif edil. miştir. Polisler hiçbir mukavemete maruz kalmamışlardır. Antikomintern pakt Budapeşte, 24 (A.A) — Kont Csaki ile Japonya, Almanya ve İtalya sefirleri bu sabah Macaristanın komintern aleyhin- deki pakta iltihakını tevsik eden vesika yı imza etmişlerdir. ingiltera ile Amerika binası arasında bahri bir anlaşma mı ver? Nevyork 24 (A.A) — Nevyork 'Ti- mes gazetesinin haber aldığına gö 6 İngiliz destroyeri Sürer Kilgs ? ton kara sularında bulunmaktadır. Bu hâdise mezkür harb gemilerinin Ame- rika deniz manevralarına iştirak ede- ceği şayialarını ortaya çıkarmıştır. Bir harb takdirinde müşterek bir İngiliz - Amerikan deniz devriye kolları tesisi hususunda şimdiden bir anlaşma mev- cud olup olmadığı merak ediliyor. krü Saraçoğlu -| Gümhurreisimiz Valiyi yemeğe alıkoydular Lütfi Kırdar İstanbula hare- ketinden evvel Başvekil tarafından kabul edildi Ankara 24 (A.A.) — Relsicümhur İsmet İnönü birkaç gündenberi, Anka- rada bulunan İstanbul Valisi Lütfi Kırdari bugün öğle üzeri kabul bu - yurmuşlar ve yemeğe alıkoymuşlar - dır. * Ankara 24 (Hususi) — İstanbul Va- li ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar bu - gün de İstanbula ald işler etrafında a- lâkadarlarla temaslarına devam et - İmiştir. Veli öğleden sonra tekrar Baş- vekil ve Dahiliye Vekili tarafından kabul olunmuş ve akşam ekspresle İs- tanbula hareket etmiştir. Lütfi Kırdar, istasyonda, Dahiliye Vekili Faik Öz- irak, meb'uslar ve dostları tarafından uğurlanmıştır. Vali ile hareketinden evvel, Anka- rapalasta görüştüm. Buna Arkarada- ki temaslarından çok memnun oldu - unu, İstanbul halkını ve şebrini çök da büyüklerimizle faydalı temaslarda bulunduğunu ve bu arada yaptığı İş- İbir konuşma yapacağını söyledi. emmek Demokrasiler arasında tesanüd Lord Halifaksın nutku akisler uyandırdı Londra, 24 (A A.) — Muhtelif partile- re mensub bütün gazetelerin Lord Hali- faksın dün Avam Kamarasında İngiliz - Fransız tesanüdü hakkındaki nutku et- rafında yazdığı yazılar, iki memleketten herhangi birine karşı bır tecavür yapıl- dığı takdirde karşılıklı hududsuz müza- heret yapılmasının İngiliz efkârı umu- miyesi tarafından ne derece tasvib edil-| mekte olduğunu açıkça göstermektedir.| Bütün gazeteler, Lord Halifaksın nutku- nu, manşet olarak almışlardır. Parls, 24 (AA) — Demokrasiler ara-! İzetesi diyor ki: Eğer, Münih mütarekesinde olduğu gi- bi, sürpriz şeraiti altında bugün bizim üzerimizde, herhangi bir arezi terki me- selesini müzakere için manevi tazyik yapmağa katkılır ise, böyle bir harekete katiyyen müsaade etmiyeceğiz. Zira, bu defa, fikren hazırlanmış bulunuyoruz. Zira, İngiltere ile olan anlaşmamız, bu- gün, genel kurmay görüşmeler, ile de te- barüz ettirilmiş tam bir ittifaktır. Eğer, manevi tazyik ile iktifa edilmeyip te bizi kuvvetle tehdide kalkarlar, herhangi bir arazimizi işgal ederler ve bizi bir emri vaki karşısında bırakmak isterlerse. Fransa ve İngiltere, derhal birlikte har- be girecek ve Amerika birleşik devlet- lerinin ekonomik, malt ve daha diğer kuvvetlerinin, bugün? kadar tetkik edil. miş olan ve bundın sonra daha genişle. mesi de mümkün bulunan şekillerde mü- zaheretini elde edeceğiz. Romanyada eski Demir Muhafızlardan 12 kişi yakından alâkadar eden işler hakkın-; ler hakkında İstanbulda daha etraflı) ay i Saytn 3 X le kr AAA EZE © Son Filistin konferansı ondrada toplanan ve Yazan: Selim Ragıp Emeç L Filistin işlerini halle medar olacağı s0- nılan konferanslardan bir tanesi daha bir netice vermeden dağıldı. Hakikatte buna bir değil, iki konferans demek lâ. zundır. Çünkü Arablarıa Museviler ayni masa etrafınd atoplanıp konuşmaya rıza göstermediklerinden dolayı İngilizler, bilmecburiye bazan bir taraf, bazan da öteki tarafla görüşüp aradaki noktai rg- zar farklarını telif etmeye çalıştılar ve maalesef muvafiak olamadılar, Böyle üg heyetten müteşekkil ve esasta bir toplu- luk vücude getirmek lâzım gelen konfe- rans heyeti, üç ayrı grup halinde nazarı |dikkate çarptı. Zaten halli bir hayli müşkül olan Filis- tin davasını güçleştiren bu nokta da ge rek Arabların, gerek Musevilerin ayrı ayrı İngilizlerden almış oldukları vâd- leri ileri sürmeleridir. Arablara göre Osmanlı imparatorluğuna karşı açtığı muharebede kendisine yardım eden A- rablara, İngilizler geniş ve müstakil bir Arab imparatorluğu kurmayı vâdet- mişlerdir. Aslen Arab olan Filistinin bu imparâtorluk camiasına İthal edilmeme #i için hiçbir sebeb yoktur, Museviler ise meşhur Balfur'un «Mil8 Musevi Yurdu hakkındaki beyannamesini o kaydederek bu vâdin mutlak olarak tutulmasını ve yerine getirilmesini istemektedirler, gö- rülüyor ki ihtilâf, davanın tâ temeline İdayanan bir anlaşamamazlığa istinad & sahne olmakta devam etmesi, işte bu iki zıd telâkkinin bir türlü telif edilmeme- sinden imbias ediyor, İhtilâfı yatıştırmak için bulunduğu zannedilen bütün tesviye formülleri ise, tatbikatta işe yaramaz görünmüşlerdir. Ne PFilistinin birkaş parçaya taksimi fikri, ne muhtar iki dev let halinde bir Filistin vücude getiril mesi mülâhazası meseleyi halledemedi (Son Londra konferansı, bu imkânsızlık lara bir defa daha bir imkân âramak için toplandı. Fakat o da muvaffak olamadı Bu arada Iraklılar ortaya bir proje attı. lar. Onların fikrine göre muhtelif Arab devletleri, federal bir devlet kurmalı ve Museviler muayyen bazı teminat altında bu devlete aid merkezlerden bazılarında tavattım etmelidirler. Fakat bu fikir, muayyen bir Filistin davası hududların taştığı için tetkik ve münakaşasına im- harrirlerine hücum etmişlerdir. Gazete) sındaki tesanüdden bahseden «Jour» 83-İkân görülemedi. Yakın bir ati, belki bu fikrin tekrar tazelenmesini mümkün kı- labilir. Fakat bugünkü şeklile Londra konferansının fiyasko verdiğine hükmet. mekte hiçbir tereddüd caiz değildir. Selim Ragıp Emeç Başvekil iktısad Vekili ile görüştü. Ankara 24 (Hususi) — Başvekil Dr. Refik Saydam, bugün öğleden sonra İktısad Vekâleline uğrıyarak Vekil Hüsnü Çakırla Vekâlete ald işler üze- rinde bir müddet görüşmüştür. ingiliz anavatan ordusu manevralar yapacak Londra, 24 (A.A) — 1918 senesinden- beri üçüncü defa olarak anavatan ordu- su bütün mevcudile Yorkshire kont- Tuğunun garbında Ağustos ve Eylül ay- ları zarfında yapılacak olan manevrala- ra iştirak edecektir. Motörlü ve zırhı mahküm edildiler Bükreş 24 (A.A.) — Bundan birkaç hafta evvel mühim resmi dairelere a. teş vermek üzere ateş makineleri ya - pan ve polis tarafından tevkif edilen » lerin muhakemeleri bugün bitmiştir. Maznunlardan üçü gıyaben 8 sene â ğir hapse ve diğer 9uda | ilâ 8 sene gene hapis cezasına mâhküm olmuş * lardır. Üçü berset etmiştir. Bunlarm hepsi eski Demir Muhafız teşkilâtına mensuh bulunmaktadır... Bir kaymakam Vekâlet emrine alındı Ankara, 24 (Hususi) — Bulancık kay- makamı Şevket Gürkan görülen idari Tüzum üzerine Vekâlet emrine alınmıştır, cüzütamların mücehhez bulundukları son sistem silâhlar, harb şartlarına müm» kün olduğu kadar uygun şartlar içinde tecrübe edilecektir. Umumi plâna göre cüzütamların gece sevki ağır topçu kuvvetlerinin, tankla. rın vesalrenin yavaşça ilerlemesi suro- tile yapılacak ve mitralyözlü otcmobfi- ler, bindirlimiş piyade kuvvetleri, irti. bat servisi ve motosikletler gibi seri cü. Zütamlar maskelenmek suretile seyyar hava müdafaa bataryalarının o himaye sinde gündüz ilerliyeceklerdir. Malzemenin ve kıt'aların bir kısmı tayyarelerin hücumu altında işliyecek g- | lan trenlerle sevkedilecektir. Harekâta iştirak edecek olan zabitlerin ve anava- tan garnizonları efradının adedi 60,000 dir, LL diyor, Filistinin birçok kanlı hâdiselere * ül