25 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün 16 Okul kitapları müsabakası İlkokul Tarih, Yurt bilgisi, Okuma kitaplarını Maarif Vekilliği müsabaka. sahife Sene 21 — No, 7312 — Fiati her yerde 5 kuruş AKŞAM CUMARTESİ 25 Şubat 1939 Kont Giano Varşovada Polonya ile müstemleke işini görüşecek Polonya arazi değil iptidai madde istiyor, bunun için İtalya ile birlikte hareket etmesi muhtemel değil 2,000 Lehli talebe nümayişler yaparak Danzigin Polonyaya ilhakını istediler. Danzigdeki Alman talebe de mukabil nümayişte bulundu Politikacı ve İş adamı ” Gazetelerin yazdığı haberlere göre, politika sahâsile «iş adamlığı; faali- yetinin ayrılması düşünülmektedir. «İş adamı» tabiri belki biraz geniştir. Politika, başlıbaşına ne bir ilim, ne de bir meslek olmadığına göre, memle- kette siyasetle uğraşanların, ayrıca bir de iş sahibi olmaları tabiidir. Bir Mebus, bir vekil ayni zamanda asker- dir, çifçidir, tüccardır, avukattır, dok. ie ve saire, » Es sen, politika ya- si, ört geçim vasıtası hâl ne gel- büyük bir. tehlikedir. Politika tek başına bir meslek ve sadece bir Eeçinme yolu derekesine inince, poli- tikacı iktidar mevkiinin daima esiri kalır, Çünkü, böyle bir vaziyette şah- d işe he yden üstündür. Burada iş adamından maksad, frenklerin aferist dedikleri bir mevi insandır ki siyasi nüfuza dayanârik İş görüp para kazanmayı gaye bilir. Politika sahasında bu gibi zümrelerin çoğalması demokrasilerin en büyük İlletidir. Birçok memleketlerde zaman Zaman meydana çıkan rezaletler hep nüfuz ticaretinin neticeleridir. Halk, her yerde burdan şikâyetçidir. Türkiye, arlık müstesna olmaya başlıyan o mesud ülkelerden biridir ki, orada mülkiyet hakkı-tam olarak Mahfuzdur, çalışı hürriyeti, iş ve Yatandaşta vardır. Ne dev halkın meşru kazanılmış h Vette gözü yoktur, Pahlı Yen, göze ba Zirântle, sa A re elde edil tenler dej hasında nüfuz kuvvetile bbüs salAhi, eti her politiğ ka toplanan servetlerdir. Devirler oldu ki sırf ikti- dar zoru sayesinde dahi olsâ, suni bir Zengin sınıf vücude getirmenin İkti- #adi hayatımıza faydalı olacağı ka- Naati ortaya atıldı. Bunlar çahilee iti- kadardı. Memleket bundan ancak za» Tar gördü. Asıl fenalık şundadır ki bu Necmeddin Sadak (Devamı 9 uncu 2 m Mimar em maninman Roma 24 (AA) — Hariciye Nazarı Kont Clano, yanında Polonyanın Ro- ma büyük elçisi, bazı İtalyan harlci- ye memurları ve İtalyan matbuaç mümeşsilleri olduğu halde, dün gece saat 24 de Varşovaya hareket et miştir. Paris 24 (AA) — İyi malümat slan mahafii, müstemlekelör mesele- sinin B. Ciahonün Varşovada B. Beck ile yapacağı görüşmeler &snasındâ müzakere edileceğini beyan etmekte- dir. Polonya mahalli (oPolonya ve İtalyanın vaziyetlerinin yekdiğerine benzemekte olduğunu - söylemekte- dir. Fakir bir memleket olan Polon- ya, müsaid şartlarla iptidai madde- ler tedariki için bazı müstemlekeler elde eti temektedir. r taraftan Polonya ahalisi, se- nede takriben 400,000 kişi artmakta x& Polonya; bu nüfusa muadil yahudi nüfusunu tehcir etmek istemektedir. Bundan İki sene evvel bir mikdar Polonyalı yahud'nin Madagaskar ada- sında iskân edilmesi için Fransa ile müzâkereler yapılmıştı. Fakat bu mü- zâkertler, bir netice vermemiştir. Salâhiyettar mahafil, Polonya ile İtalyanın vaziyetleri arasında büyük bir fark mevcud olduğunu, Polonya- nın eraziye müteallik mütalebat ser- Türkiyeyi isteriz yaşasın Türkiye Halepte talebe ile halk nüma- yilşer yaparak böyle bağırdı Halep 24 (Akşam) — Burada tale- be ile halk nümayişler yaparak: «Ar- tik bu hale tahammülümüz yoktur. Türkiyeyi isteriz. Yaşasın Türkiye.» diye bağırmnışlardır. Zabıta galeyanın önüne geçmeğe çalışmış ise de nüma- yiş gecö yarısına. | Kadar dar sürmüştür. Yeni Büyük Millet Meclisi binasının inşaatı Ankara 24 (Telefonla) — Yenişe. Hirde yapılacak yeni Büyük Millet Meclisi binasinin inşaatı 15 marta çıkarılacaktır, FAKE enli İtalya Hariciye Nazırı Kont Cliano detmemekte, yalnız ibtidat maddeler ve nüfus meselesinin znüstemlekât (Devamı 9 uncu sahijede) Mikkatler: Muvakkithaneler Türk medeniyelinin güzel tezahiir- lerinden biri de muvakkithânelerdir. Ekseriya meydanlarda bulunan ve camilerden ayrı bir yerde olan Du milesseseler, nakıt kadar kiymetli ölan vaktin bir salisecik şaşmaması için, halkı ikaz ederler, Her nedense bu ünanevi teşkilâtı ihmal ettik, Muvakkılhanelerin en meşhuru olan Yenicamininkinde bile, saatler toz içindedir ve durmuştur. Asri ve Iâik telâkkilerle hiç tesad teşkil etmiyen o bu kurulların lâyık oldukları dirilmeye kavuşmaları sa: yesinde, bu nesil, memlekelimizin 8c- dad yadigârı pek eski -ve güzel bir müessese ve âdetini kendi zamanında ölmekten korumuş; kendini de Van- dallikten tenzih etmiş olacaktır. Kınkanelık mes ya koymuştur. İlânları okuyunuz. 423-834 on: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Ingiliz hariciye nazırı ... . İngiliz - Fransız birliğini bir kere daha ilân 10 Nazır “Harp istemeyiz, fakat icab ederse harpten çekinmeyiz. ,, diyor Londra 24 — Lordlar Kamarasının dünkü toplantısında muhalif âza, bir harp halinde Fransaya yapılacak yar- dıma dair “Başvekil B. Chamberiain tarafından vukubulan beyanatı tas- rih etmesini Hariciye Nazırından is- temişlerdir. Nazır Lord-Halifax de miştir ki: Ni — Başvekil tarafından Pransa-ile tesanüd meselesi hakkında yapılan beyanatta ufak bir ihtirazi kaydı bü- Tunduğunu zannetmek büyük bir ha» tadır. Bü beyanat açıktır ve hiç bir tereddüde yer verilemez, İngiltere ile Fransâ arasında hiç bir noktat nazar ihtilâfı yoktur. Bina- enaleyh iki millet arasında mevcut tesanüdü şifahen yeniden teyid et- Mmeğe lüzum yoktur. Fransız Cüm- hurreişini kabul ettiğimiz zaman bü tesanüdü ilân etmeğe fırsat bulacağız, ” (Bu sözler Lordlar Kamarası tara- fından Âdet hilâfına olarak şiddetli sikışlarla karşılanmıştır.) Yanlış bazı tefsirler, İngiltereyi iki memleket arasında mevcut tesanüdü resmen ilân etmeğe mecbur bırak- mıştır. Esasen bu tesanüd iki millet tarafından tesbit edilmiş ve tanınmış bir hakikat idi. İngiliz Hariciye Narırı Lord Halfaks Bizi Fransaya bağlıyan cihet, yalnış coğrafi vaziyetimiz değil, fakat men- faatlerimizdeki iştirak ve aramızdaki tam anlaşmadır. Ni (Devamı 9 zuncu sahifede) Demir ve çelik fabrikala- rımız faaliyete geçiyor İşletmede çalışacak mühendislerin umum müdürü, muhabirimize beyanatia bulundu “Fabrikalar bir defa faaliyete geçince gündüz ve © © gece aylar ve yıllarla hiç durmadan devam edecektir, © Ankara 24 (Telefonla) — Karabük demir ve çelik fabrikalarımızın işlet- | mesinde çalışacak İngiliz mühendis- | lerinin umum müdürü Brasserd şir- ketine mensup B. L F. Korb fabri- kalarımızın faaliyete geçmesi ile alâ- Kalı tedbirleri almak için Sümerbank ile temaslar yapmak üzere buraya gelmiştir. B. Korb memleketimize ilk defa geçen kânunuevvelde gelmişti. Ken- | disi Sümerbank umum müdürü B. Nurullah Sümer ve bankanın erkâ- ni İle müzakerelere girişmiş 'bulun- | maktadır. İktisad Vekili B. Hüsnü Çakır, dün B, Korbu kabul etmiştir. B. Korb ile görüştüm. Bana dedi ki: — Her şeyden evvel temas ettiğim devlet ricali ve bu meyanda Sümer- bank umum müdürü B. Nurullah karşı gösterilen hüsnü kabulden do- layı çok mütehassis olduğumu Söy- lemek isterim. Benim bu işlerimi b8- rTaberimde gelen refikâm ve çocukla rum da paylaşmaktadırlar; Memleke-. tinizin . bizde bıraktığı ilk intibalar burada geçireceğimiz hayatın çok gü“ (Devamı 9 zuncu sahifede) 735 senelik bir vesika Ehli Salib Istanbulu nasıl aldı? Dördüncü Ehli Salib ordusunun ma- kaddes toprakları fethe giderken nasıl İstanbula gelip bu şehri aldığını 1200 senelerinde bu harekâta iştirak eden kaleminden okumak Yürük Çelebi'nin & inci sahifedeki ediniz.