25 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

25 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

EMİ Salib Istanbulu nasıl zaptetti?| Venedikliler ve Fransızlar büyük merasimle ittifak ettile “Mukaddes topraklardan Türkleri çıkaracağız., — 4 marka, bir insanınki 2 marka!, hasıl olacak bütün kazançlar yarı yarıya!,, Geçen yazımızda, dördüncü Ehli. Salib (yeni tabirile Haçlılar) ordusu. nun Fransada nasıl teşekküle başla- dığını, o ordunun maruf simalarından bulu zapt ve falan eden; ve şarkta Lâtin imparatorluğunu kuran Fran- $ızlarla Venediklilerin aralarında ilk mareşalhın Altı murahhas Venediğe gelip bu- ramn dükü olan Hanri Dandol'u mü- Tacaat etti, Kendisi gayet âkıl ve fazıl bir kim- seydi. Murahhas heyetini büyük itibar. In kabul etti. Malyetinde diğer zevat da vardı. Onlar da İcap eden neza- keti gösterdiler. Senyörlerimizin bize salâhiyet ve- ren mektuplarını Venediklilere ibraz ettik: Memleketlerine ne maksadla geldiğimizi anlayınca büsbütün alâ kadar oldular. Mektuplar gayet va- #ihti: Bizim giriştiğimiz bütün taah- hütleri, senyörlerimiz tıpkı kendileri bizzat akdetmiş gibi kabule şayan güö- rTeceklerdi, Dük bize: — Sinyorlar! Mektuplarinizin muh» teviyatım öğrendim! - dedi. - hükümdarlar) istisna edilirse, düriya- daki en büyük kimselerden olduğunu « biliriz. Bize söyliyeceğiniz her şeye itimad etmekliğimizi istiyorlar. Biz de ediyoruz. Buyurunuz! Muruhhaslar cevap verdiler; — Senyür! Meclisinizi toplamanızı istiyoruz, O meclis huzurunda, bizim senyörlerimizin sizlerden ne ricada emi kelli arzedeceğiz. — Speri Bize dört gün müsaa- de! - dedi. Dört gün bekledik. Mühletin hita. mında gayet zengin ve güzel olan sa- raya girdik. Muhteşem salonlardan birinde Venedik doju ile meclisini toplantı halinde bulduk. Dedik ki; — Senyör! Biz burayr sana, Fran. Sanın yüksek baronların tarafından gönderildik. Onlar hâç kuşandılar. Şayet Allah isterse, Hazreti İsanın mukaddes topraklarını (o heceletten kurtaracaklar. Onlar biliyorlar ki, dünyada hiç kimse senden ve senin adamlarından ziyade bu işte yardım- c olamaz. Lâzım gelen gemileri te- darik etmenizi istiyorlar. Dük: — Ne şeritle? - diye sördü. Murahhaslar: — Her suretle yardammızı istiyo. « dediler, . Tavsiye edeceğiniz her-külfete, tahammülümüz derece. sinde ise, hazırız. Dük: — Şüphesiz, bu talebiniz pek mü- Sizin , eferidilerinizin taç taşıyan zevat (yani | İ I senelerinde yazdığı hatırat j İstanbulun zaptından sonra imparator olan Boduen istanbul muharebeleri isimli yazi silsilemizin zeyli olan 735 senelik taribi bir vesika Mareşal Vülehardoin'in 1204 kes kendisile beraber dokuz aylık yi- yecek getirecek, sİşte size yapabileceğimiz asgari fiyat: At başına dört mark ve insan 'başma da iki mark vereceksiniz. * Bu şerâitle, mukaddes sefer uğ” runda, vesailim Venedik limanın. dan hareketinden Itibaren bir sene müddetle hizmetinizde tutabiliriz. «Yukarda saydığımız hizmetlere mukabil istediğimiz paranın yekünu doksan dört bin marktır. «Din aşkile, yanımızda yirmi müsel- lâh galer bulundurunuz. İttifakımız | devam eltiği müddetçe muzafferiya- tımızın netayici yarı yarıya sizin, yafı yarıya bizim olur, » «Düşününüz, Bu teklifimizi kabu- Je şayan bulacak mısınız? ss Murahhaslar başbaşa verip düşün- düler. Ertesi gün cevap vereceklerini söylediler. O güce aralarında müzake- re ettiler. Teklifi kabul hususunda it- tifuk ettiler. şöyle dediler: “Muzafferiyetlerden — Senyör! Bu anlaşmayı akdetme- ge hazırız. Venedik dojü, bunu, bildireceğini söyledi. Ferdasi gün, âkıl ve fazıl dük bü- yük meclisi topladı, Büyük , meclis, kırk kişiden mürekkepti. Bunlar, memleketin en tecrübeli kimseleri imiş. Gayet acık ve iyi olan anlatışı sa- yesinde, doj, izahatta bulundu. Fikir. lerini tasvip ettirdi. Sonra yüzer yü- zer, derken !kişer yüzer ikişer yüzer ve nihayette biner biner hemşertlerini huzuruna kabul etti, anlattı. Hepsi de muvafık buldular. Neticede tekriben.on bin kişi Sen Mark kilisesinde toplandı. Burası, mevcut kiliselerin belki de en güze- lidir, Dualardan sonra as! mevzua gelindi. Evvelâ murahkaslar halka gösteri mekle işe başlandı. Zira ahali bizi henüz görmemişti. adamlarına İşlerinden Şampanya mareşali Ge- offvoy de Villehardou'n - yani ben - vaziyeti anlattım: — Ey Venedikliler; Fransanın en yüksek baronları biz- leri sizlere yolladı. Kudüsü Türkle- rin esaretinden kurtaracağız. İsanın intikanunı almak için-sizinle iltifak etmek istiyoruz. Bilhassa sizi seçtik. zira sizin milletiniz gibi bütün de- nizlere 'hâkirı bir tek milletin dünya yüzünde mevcut bulunmadığını bili. yoruz. Kferdilerimiz bize, sizlerin ayaklarımıza kapanarak bunları an- Jatmamızı" ve denizlerin ötesindeki mukaddes topraklar üzerine merh&. metiniz! celbetmemizi söyledirler, Bu sözleri söylemem üzerine, altı murahhas hep birlikte, halkın huzu- runda yalvarır vaziyette diz çüklük ve ağlamağa başladık. Doj başla olmak üzere Venedikli. ler bep birden ellerini havaya kaldı. rarak haykırdılar: — Kabul ediyoruz! Kabul ediyoruz! Öyle bir gürültü oldu, öyle bir gü- rültü odu ki, yerin göğün yıkıldığını sandık.» sis Fransızların * taahhütlerini nasıl tutumadıklarını, iyi başlayan bu Ehli Salib anlaşmasının nasıl şeklini de. giştirdiğini pazartesi (o nüshamızda “Ertesi gün dükün huzuruna gelerek | anlatacağız. Yürük Çelebi Fenerbahçe klübünü İdmancıların tescil toplantısı muameleleri Fenerbahçe Spor Klübü Başkanlı- ğından:; Klübümüz müessislerinin . &lelâde senelik hesap toplantısı nizamname- nin 12 nci maddesine tevfikan 19 mart 1939 pazar günü saat 10da klüb merkezinde yapılacağından mües- sis âzanın mezkür gün ve saatli teş- him bir şeydir. Baronlarınızın muazzam| rifleri rica olunur. bir harekete giriştikleri anlaşılıyor. Bu sebeple size ancak sekiz gün sonra cevap verebileceğim. Zira böyle -bir sefer için çok düşünmek mecburiye. ti vardır. Mühlet dolunca, altı murahhas yi- ne saraya geldik. Konuşulan her sö zü size ayrı ayrı nakledemiyeceğim. Lâkin mülâkatın neticesi şu oldu. Dük: — Senyorlar - dedi. » Neye karar verdiğimizi size bildireceğim. Bake- hm biz büyük meclisimize ve memle. timizin umumuna bunu tasvip etti. rebilecek miyiz, ve siz de mütalea ede- rek münasip bulacak musınız? «Dört bin beş yüz at ve dokuz bin Seyis taşıyacak nakliyat o gemilerile “Nef denen gemiler yapacağız. Nefler- “de de dört bin beş yüz şövalye ile yir. mi bin piyade çavuş bulunacak, Her | Galatasaray klübü Mecidiye- köyünde bir stad yaptıracak Galatasaray spor klübü, Mecidiye köyü civarında bir stad inşa etmeğe karar verdiğinden bunun plânını belediyeye vermiştir. Plân, belediye tarafından tedkik edilmektedir. Şe- hircilik mütehassısı B. Prost Meclidi- yeköyünün imarı için bir nâzım plân hazırlamıştı. Galatasaraylıların yap- mak istedikleri stadın bu nâzım plâna 'uygun olup olmadığı tedkik edilecek- tir, Amerikada bir boks maçi Miami - Florida - 24 (A.A.) — sör Toni Galento, rakibi Abe Feldan'ı ilk avundda nakavt etmiştir. Mag | $1 buçuk saniye sürmüştür. Beden terbiyesi umum müdürlüğü bütün spor bölgelerine gönderdiği bir tanimle, i#dmencilarin hüviyet vara- kalarına yapışlırılan ve bedelleri mü dürlük tarafından ödenen ön beş ku" ruşluk. pulların bzdema sporcunun kendisinden tahsil edilmesinin nizam- name #ktizasından olduğunu ve Anka- Taya pulsuz gönderilen tesçil evrak. larının, yapılmadan iade edileceğini bildirmiştir. —— m... Vefa İdman Yurdu Genel sekreterliğin- den: Beden Terbiyesi kanununa tevfikan telli yapılmıyan faâl ve gazri faâl bütün Üyelerin nüfüs küğndiarı ve altı adet vösi- ka folograflarile birlikte 1/3/4899 dan 1/4/90 tarihine kadar pazarlesi pergem- bo gürleri mat 18 - 19 arası klüp metke- xine müracatları ehemmiyetle rica olunur r teka “Bir atın nakli Matbuat takımı Şişli üdlerile oynıyacak Pera - Şişli şampiyonluk için yarın sabah karşılaşıyor Yarın Pera ile karşılaşacak Geçen pazar yapılan müsabakalar- la sona eren lig maçlarından sonra dün bildirdiğimiz gibi yarından iti- baren şild misalakalarına başlana- caktır, Üç senesinin eksik yapıldığına iti- razla müsabakalara girmekten imti- na öden Galatasaray ile Beşiktaşın şildlerden çekilmesi büzünden bu se- neki karşılaşmalar tamamen &hem- miyetini kaybetmiş bulunmaktadır. Nitekim bu pazar yapılacak olan mü- sabakalar birinci küme le ikinci kü- me klüplerini karşılaştırdığından en- teresan bir maç yoktur. Diğer taraftan yarın sabah Taksim stadında federe olmıyan klüplerin şampiyonunu belli edecek mühim bir maç yapılacak ve eze'i Iki takib olan Şişli ile Peru karşıluşacuklardır. Romanyanın “-Tamşvar takımile an- Jaşma yapılamadığı için bu karşilaş- mâ kalmış ve yerine Taksim stadı birinciliği için Şişli - Pera maçının oynanmasına karar verilmiştir. Pa- zar sabahı saat 9 daheriki klübün ! buat takımı bu sefer de B takımları karşılaşacak suat 10 da | namağlüb Matbüst takımı Şişli te- | kaüdlerile öynıyacaktır. Bu eğlenceli karşılaşmadan sonra her müsabaka- ları büyük dedikodu uyandıran ve Galatasaray « Fener rekâbeti kadar iddizlı olan Pera - Şişli maçı yapıla- caktır. Şimdiye kadar yapılan müsgbuka- Jâr sonunda Şişli Peradan bir puan Herde olduğundan Pera şampiyonlu- Eu garanti edebilmek için rakibini mağlüb etmek metburiyetindedir. olan Şişli takımı Avantajlı vaziyette olan Şişli ise mx müsabakada. berabere dahi kalsa gö- çen sene olduğu gibi bu sene de gayri federeler birinciliğini alacaktır. Alelüde karşılaşmalarda bile şehri miz sporcularını fevkalâde alâkadar eder bu iki takımın bilhassa bir şam- piyatıluk maçı büsbütün enteresan olacaktır. Bu mühim maçtan evvel yapılarak olan bizim maç da bir hayli entere- sandır. Galatasaray, Beykoz, İstan- bulspor ihtiyarlarını büyük sayı fark- larile mağlüb tetikten sonru Bursuda da muvaffakıyetli bir müsabakayı müteakib 3-2 gelib gelen ve bu surst- 1e nsmağldb ekib ismini alan Mi tek; lerle karşılaşacaktır. takımı muşhur kaleci Feruhan merkez Mua- vin Zarmay, İstepan, Aram, Ekşiyan, Agopyan ve dişçi Tülbentciyan . gibk tanınmış sporculardan teşkil eğile- cektir. Buna mukabil gazeteciler ise en kuvvetli elemanları olan Ahmed Ademle Osman Kavraklan mahrum- durlar, Şimdiye kadar yaptığı maç- Jarla kuvvetini isbat eden Matbust l futbolcülerinin bu sahadaki kudre- tinden şüphe eden meraklılar için bü karşılaşma bulunmaz bir fırsattır Matbuat takımı kaptanlığından şubat pazar günü Şişli tekaüdü Taksim stadında bir müsabaka vâvı- Jacağından © arkadaşların muayyen gün saat dokuz buçukta futbol leva- sımlerile beraber stadda bulunmaları rica olunur. Yeniden ceza alan futbolcular Davutpaşa klübünden 1008 Kemâl Öztüneli 1 ihtar, Beykoz klübünden 278 Mehmed Sekizcan 2 ay, Yukarıda adları, soyadları klüpleri- 1e bölge sleli sayıları yazılı idmandıla- ra lig maçlarındaki suihareketleri do- Jayıslle hizalarında yazılı müddetler için geçici müsabaka boykolu cözü- Jar; verilmiştir. Bu cezalar tebliğ ta- rihi olan 24/2/1939 tarihinden itiba- ren başlamaktadır, Alâkadar klüpler- le hakemlerin bu idmuncılari müsa- bakalara ithal etmemeleri lüzumu tebliğ olunur. Rarutgücü (sahasında yapılacak maçlar 26/2/939 pazar günü Barulgücü sahasında yapılacak maçlar: 1 — Askeri tabbiye okulu - Barut- gücü A takımları saat 15,30 da, 2 — Yeşilköyspor - Barufgücü B takımları saat 13,30 da. Satılık renkli matbaa mürekkepleri . İngilterenin Winstone ve Almanyanin Lövinsoln fab- rikaları namulâtından muhtelif renk ve kalitede matbaa mürekkepleri ehven fiatle satılıktır. Akşam matbaası ida- re müdürlüğüne müracaat. Telefon: 20681 Galatasaray - Fenerbahçe B. takımları bugün karşılaşıyor Birinci küme klüplerin B takımları arasında tertib edilen şampiyonluk müsabakaları bugün yapılacak Gula- tasaray - Fenerbahçe karşılaşmasile nihayetlenecektir. Beş aydanberi de- vam eden bu müsabakalarda her iki klüp rakiplerini mağlüb etmiş olduk- larından bu karşılaşma B takımları şampiyonunu tayin edecektir. 'Her iki takımın şimdiye kadar yap- tıkları maçlarda kazandıkları puana nazaran Fenerbahçeliler rakiplerin- den iki puan İlerde bulunmaktadır- Jar. Bunun için bu karşılaşmayı Ga- Jatssaraylılar - beraberlik veya mağ- lübiyetle bitirirlerse Fenerbahçe şam- piyon olacak, Eğer 2-0 galib gelirse Puanlar müsavi vaziyele girecek ve iki takım arasında tekrar bir maç yapmak icab edecektir, Fakat Gala“ tasarayin güalebesi 3-0 olursa Fener- iler şampiyonluktan ouzaklaşacak- lardır, Vaziyetin nezaketini hesab eden Galatasaraylların şampiyonluğu rakiplerinden almak için bu maça bi- ringi takım kadrosile çıkacakları söy- lenmektedir. Bu tahakkuk ettiği tak- dirde karşılaşmanın çok sıkı ve çetin bir şekilde olacağı tabiidir. Karşılaşma bugün öğleden sonra saat 15 te Teksin stadında yapılacak- tar,