25 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Italyanın Arnavutluk limanlarından bir kaçını işgalinden korkuluyor Arnavutluk her ihtimale karşı Yu- goslavyadan silâhalmakniyetindedir Londra 24 (A.A.) — Arnavutluk- tan buraya gelen bitaraf müşahitler, İtalyanın Amavutluk limanlarından bir kaçını işgal etmesinden korkuyar- Jar, Bu müşahitlerin söylediklerine nazaran Arnavutluk her ihtimale kar- şı Yugöslavyadan silâh almak fikrin- dedir, Hattâ kral Zogonun bile istifa- sı derpiş ediliyor. Siyasi mahefilde beyan olunduğu. na göre, İtalyan kıtaatı İspanyadan dördüncü vakit B. Mussolini İtalyan efkârn umumiyesini avutmak için İtalyanın yanı başında bir harekete geçmesi muhtemeldir. Yine bu ma hafilde İtalya ile Arnavutluk arasın- daki münasebatın son zamanlarda fenalaştığı söyleniyor. İtalya donun- ması için zaruri olan petrolü tama- mile kendi €iinde bulundurmak için Arnavutluğu işgale teşebbüs edebilir. Salâhiyettar mahafilde, böyle bir hareket İtalya tarafından derpiş edil- diği takdirde Yugoslavya - İtalya ara- sında büyük bir gerginlik hasıl ola- cağı beyan edilmektedir. | Amerika Guam adasında hava üssü yapacak mı? Meclis buna tarafdar olmadı, fakat âyanın teklifi kabul etmesi muhteme. Vaşington 24 (A.A.) — Meclis Bü- yük Okyanusta - Alaska'da ve Karaib Adâlarında 48 milyon 800,000. dolar sarfile 12 hava ve deniz üssünün tak- viye ve inşasına dair Vinson tarafın- dan tevdi edilen kanun lâyihasını 4 reye karşi 368 reyle kabul ederek âyan meclisine havale etmiş. Fakat Guam adasında bir hava üssü tesisine dair olan fıkrayı lâyihadan çıkarmıştır. Meclisin Guam'da bir üş tesisini reddetmesine rağmen askeri makan- Jar âyan meclisinin bu teklifi kabul €deceğini ümid etmektedirler. Meclisin bu kararı siyasi mahfiller- de hayret uyandırmıştır. Çünkü son günler zarında cereyan eden müze» kereler esnasında bu projeye taraf- dar olanların, &leyhinde bulunanlar- dan çok olduğu anlaşılmakta idi, Japonyanın Şanghaydaki o beynel- milel imtiyaz mıntakasını zaptetmek arzusunu izhar ettiği şu sırada aske- Ti makamlar parlâmenlanun Ameri- ka kıtasından mümkün olduğu kadar uzak bir mahalde bir deniz müdafaa hattı tesisi aleyhinde bulunmasına teessüf etmektedirler, Misafirimiz ingiliz generali Ankarada Dün Mareşalı ve Orgeneral Asım Gündüzle Milli Müda- faa Vekilini ziyaret etti Ankara 24 (A.A) — İngiliz istih- barat dairesi müdür muavini general Frederik Jorj B. Netbitt, yanında mihmardarları deniz binbaşısı B. Aziz olduğu halde bu sabah Anadolu eks- presile şehrimize gelmiş ve İstasyon» da Genel Kurmay istihbarat müdürü ile Ankara Merkez komutanı, İngiliz #efareti müsteşarı ve staşemiliteri târ rafından karğilarimiş “ve bir askeri kıta tarafından selâm resmi ifa edik miştir, General Frederik Jorj B. Netbitt öğleden evvel Genel Kurmay Baş- kanı “Mareşal Fevzi Çakmak ile ikin- cl başkan orgeneral Asım Gündüz Mini Müdafaa Vekili Naci Tınaz'ı 2i- yâret etmiştir, Öğleden sonra beraberinda mih- mandarları ve Genel Kurmay İstih- barât şubesi inüdürü, İngiliz ataşe- militeri olduğu halde saat 1430 da Harbiye okulunu, müteakiben İsmet İnönü kız enetitüsünü, Gazi Terbiye ve Yüksek Zirant enstitülerini gez- General Frederik Jorj B. Netbitt'in Harbiye okulunu ziyareti bir saat ka- dar sürmüş ve şeref salonunda bir müddet istirahat eyledikten sonra mektepten ayrılmıştır. General, Gazi "Terbiye enstitüsünü ziyareti esnasında dershaneleri, kü- tüphaneyi, enstitünün muhtelif sa- Jonlarını gezmiş ve ayrılırken gördü- ğü intizamdan beyanı memnuniyet ederek enstitünün çalışma tarzı et- rafında verdiği izahattan dolayı ens. titü müdürü Esad'a bilhassa teşek- kürde bulunmuştur. General öğle Ankara; tasta amel larak: Yali. 5 Atatürkün heyke heykeli Büyük Türk Denizbank umum| Manisa vilâyeti için yapılan lügatına hazırlık | müdürü geldi Maarif Vekili dün dil kuru-| Dün yeni kadronun tatbiki munda iki içtimaa riyaset etti Ankare 24 (Telefanlâ) — Maarif Vekili B. Hasan Âli Yücel bugün öğ“ Jeden evvel ve sonra Türk dili kuru- Mu merkez heyetinin aktettiği iki içtimaa riyaset etmiştir. Bu içtime- Yarda kurumun bugünkü ve ileride- ki çalışmaları üzerinde konuşulmuş ve bir neşriyat programı hazırlanmış- tar, Bu programa göre Radlof Jügatı- nın birinci cildinin terctimesinin bi- tirilerek derhal basılması, Hüseyin Kâzımın büyük Türk. lügatının bir küç forması bastırılmış olan üçüncü cildinin tabının ikmali, 30 formaya yakın «bulunan yeni' derleme netice- lerinin bir fasikül olarak neşri, Pe- karski Yakut lügalının eksik forma- arının tamamlanarak 20 formalık bir fasikül halinde basılması karar- Yaşlırılmıştır. Bundan başka tercüme edilmiş olan Divan: Lügatüttürkün neşredilebil- için lâzım gelen tedbirlerin alın-” ması alâkadarlara bildirilmiştir. Büyük Türk lügatına hazırlık ok mak üzere tanınmış eserlerden Şeyh divanının müellifi hakkımda yamla- cak bir ön sözle beraber neşredilmesi kararlaştırılmıştır. Devlet şürası üçüncü sınıf muavinliği Ankara 24 (Telefonla) — Tapu ve kadastro müfellişlerinden B. Nahid Me ceza hâkimlerinden müstafa B. Muhterem Devlet şürası üçüncü sınıf | muavinliklerine tayin edilmişlerdir. Gümrük memurlarının kıdem tabloları Ankara 24 (Telefonla) — Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti gümrük me murlarının 1938 kıdem tablolarının hazırlığını bitirmek üzeredir. Kıdem tabloları önümüzdeki günlerde neş- Tolunacak ve gümrüklere de gönde- m e işleri görüşüldü Denizbank umum müdürü B. Yu. suf Ziya Erzin dün Ankaradan şehri- mize gelmiştir. Umum müdür, tasdik edilen Denizbank kadrosunun tatbiki hazırlıklarile meşgul olmaktadır. Bu maksadla dün banka müdürlerini ça» gırarak kendilerile kadro üzerinde görüşmüştür. (Bu konuşmalarda, umum müdür muavinliğine tayin edi. len Ziraat bankası İstanbul şubesi kontrolörü B. Suphi de bulunmuştur. B. Suphi, vazifesine nihayet veril- miş olan B. Tahir Kevkebin yerine ta- yin edilmiştir; bankacılık servisile meşgul olacaktır. Diğer umum mü. dür muavinleri B. Harun teknik ve 'B. Hamdi Emin de işletme servislerini idareye devam edeceklerdir. Kadroda ne gibi değişiklikler yas pıldığı henüz bilinmemektedir. Denizbanktaki tetkikler süratle bitirilecek Denizbankın muhtelif işleri üzerin- de tetkikat yapan komisyonlara tah. kikatın süratle ikmali emredilmiştir. Etrüsk vapurundan sonra, Almanya dan gelen diğer gemiler üzerinde de tetkikata başlayan komisyon mesai» sini bitirmiştir. Rapor hazırlanmak- tadır. Rivayete göre komisyon diğer va, purlarda ehemmiyetli olarak ye Yü hiçbir noktaya Diğer taraftan Denizbank Birüsk için Krup müessesesinden tazminat talebinde hulunmuştur. Alman bahri inşaat şirketi bankanın çektiği pro- testoya da henüz cevap vermemiştir. İran veliahdı Mısıra hareket etti Tajran 24 (A.A.) — 15 martta kral Farukun kemşiresi 1'7 yaşında prenses Fevziye ile evlenecek olan İran veli- ahdi bu sabah Kahireye hareket et- miştir. Veliahd Bağdadda iki gün ka- heykel kabul edilmedi Ankara 24 (Telefonla) — Alâka- darlara gelen malümata göre, Mani sa için yapılacak Atatürk heykeli için açlan müsabakaya iştirak eden mi- marlarımızın hazırladıkları projeler Güzel sanatlar akademisinde teşekkül eden jüri heyeti tarafından Kabul edilmemiştir. Heykel için beynelmilel bir müsa. baka açılması düşünülüyor. - Başvekil Dün geç vakte kadar İktisad Vekâletinde meşgul oldu Ankara 24 (T (Telefonla) — Başvekil doktor B. Refik Saydam bugün İktı. sad Vekâletine gelerek geç vakte kü dar kalmış, Vekil B. Hüsnü Çakirla görüşmüştü: Vali bu sahah Istanbula geldi Ankarada yaptığı temaslar- dan memnun kaldı Bir hafta evvel Ankaraya gitmiş olan valimiz B. Lütfi Kırdar bu sa bahki ekspresle İstânbula dönmüştür. Reisicümhur İsmet İnönü dün valimi. xi öğle Üzeri kabul etmişler ve öğle yemeğine alikoymüuşlardır. B. Lütfi Kırdar Ankâradan hareket ederken Dahiliye Vekili, İstanbul ye. Manisa mebusları tarafından uğurlanmış, An- karada yaptığı verimli görüşmelerden memnun olduğunu gazetecilere söy- lemiştir. Adana ve Gaziantep valilikleri Ankara 24 (Telefonla) — Adana valiliğine tayin edilen Gaziantep va. Hsi B. AH Rizanın yerine Elâzig vali. #i B, Şefik tayin edilmiştir, Adana 24 (Telefonla) — Vekâlet emrine alınan vali B, Tevfik Hâdi bu- gün Ankaraya hareket etmiştir, Yeni locak ve 3 martta İskenderiyede bu- | vali B. Ali Riza yarın Antepten gele Dün Geceki ve Bu Sahahki Efaberler Fransa, pazartesiye Franko'yu tanıyacak Hükümetin bu kararını meclise bildiren Başvekil B. Daladier, 261 reye karşı 323 rey ile itimad kazandı Paris 24 — Mebusan meclisi, bu- gün Franko hükümetinin, Fransa bükümeti tarafından tanınması me selesini müzakere etmiştir. Sosyalist ve komünist fırkalarına mensup ba- zı hatipler, söz alarak İlalya kıtaatı, İspanyol çekilmemiş iken Franko hükümetinin tanınma- sı büyük bir hata olacağını ve Fram sanın emniyetini tehlikeye düşürece- gini söylemişler, bu meselenin der- hal müzâkere ve münakaşasını iste- mişlerdir, Bunun Üzerine Başvekil B. Dalar dier kürsüye çıkarak general Fran- ko, Katalonyayı zaptederek Pirene hududuna dayandığı cihetle, Fransa- mın üçüncü bir cephenin müdafaa- sma mecbur kalmamak için Franko hükümetile iyi münasebatta bulunmak mecburiyetinde bulunduğunu, İngik terenin, Frankoyu tanıyacağını Pa- ris hükümetine bildirdiğini, her nok- tai nazardan hürmete şayan bir adam olan İspanya Cümhurreisi B. Azananın da artık mücüdeleye de- vamı ümidsiz bir hareket olarak te lâkki etiğini söylemiş ve sözlerini şöyle bitirmiştir: — «Frâneşnın İspanyada müdafaa edilecek büyük menfaatleri yardır, Burgosta mümessil o bulundurmağa mecburuz, Fransanın Burgosta mü. messil bulundurmaması, etalet ve İaaliyetsizlik demektir. Bu sebebden dolayı Frankayu, pazartesi günü hu- kukan tanımağa kürar verdik: de- miş ve müzakerenin-tehiri teklifinin Teye vazını istemiştir. Neticede mebü- san meclisi, 261 reye karşı 321 reyle hükümetin teklifini kabul ve kabine- ye itimadını beyan etmiştir. Paris 26 — Söylendiğine göre burada bulunan İspanya Reisicümhuru B. Azana bir beyinname neşrederek ta- raftarlarını Francoya inkiyada davet edecektir. Paris 24 (A.A) — Paristeki Cüm- huriyetçi İspanyol mahfillerinden alı- narı malümafa göre, Fransız ve İngi- liz hükümetleri Burgosu tanır tanr maz B. Azana istifa edecek ve Paris- ten ayrılacaktır, İngiliz - Alman iktisadi müzakereleri Ashton Berlinde ilk temas- larını neticelendirdi Berlin 25 (A.A.) — Yanresmi bir kaynaktan bildirildiğine göre, İngiliz - Alman iktisadi görüşmelerini hazırla. mak üzere pazartesi günü buraya gel miş olan İngiliz Dış bakanlığı ekono- mik dairesi direktörü B. Ashton - Gu- atkinin istihbar mahiyetindeki görüş- meleri neticelenmiştir. Hariciye Nazırı ile, müteaddit gö- rüşmeler yapan mumâileyh evvelki gün İktisad Nazırı B, Funk ile, dün de mareşal Göringle görüşmüştür. Ve bugün Londraya hareket edecektir. Hariciye Vekilimiz B. Şükrü Saracoğlu bugün Selâniğe vasıl oluyor Atina 24 — Başvekil B, Metaksas bugün Selâniğe varacak ve büyük hastanenin temelatma merasiminde bulunmak için Kılkişa gidecektir. 'Türkiye Hariciye Vekili B, Şükrü Saracoğlu, yarın buraya (gelecektir. Başvekil ve Türkiye Hariciye Vekili cumartesi akşamı Selânikten hareket edecekler ve pazar günü sabahı bura- ya geleceklerdir. B. Şükrü Saracoğlu, Selânikte Ata- türkün doğduğu evi ziyaret edecek- tir. Atina halkı B. Melaksas ile B. Şükrü Saracoğluna hararetli bir istik- bal merasimi hazırlamaktadır. Bu is- tikbal merasimine bütün esnaf, işçi ve müstahdemin teşekkülleri iş- tirak edecektir. Sular idaresindeki tetkikat 15 martta bitecek Ankara 24 (Telefonla) — İstanbul gular idaresinde tetkikata memur edi» Jen Nafia heyeti 15 marta kadar çâr lışmalarını bitirecektir. Bilindiği gibi bu heyet, abone senetleri fetariteter. de halk lehine tadilât yapılması müm» kün olup olamayacağını ve su ihtiya. Cının temini için alınması Jâzim gelen teknik tedbileri araştırmağa memur edilmiştir. Almanyanın eski Ankara elçisi Ankara 24 (Telefonla) — Geçenler. lerde şehrimize gelip birkaç gün kal- Antikomintern paktı Mançuko ve Macaristanın pakta iltihakına dair protokol ipzalanıdı Budapeşte 24 — Macaristanın An- tikomintem paktına iltihakı hakkın- daki protokol, bugün saat 1l.de ha- riciye- nezaretinde imzalanmıştır. Hsinking 24 — Mançukonun Anti- komintern paktına iltihakı hakkın. daki protokol, bu sabah burada imza edilmiştir. Franko hükümetinin tanın- ması hakkındaki karar Ankara 24 (Telefonla) — Franko hükümetinin taınması > hakltındaki, Balkan antantı konseyince verilen ka- rarın tatbikatına bugünlerde geçile. cektir. Tramvay ve Tünel Şirketlerin bugünkü kadro- ları aynen muhafaza edilecek Ankara 24 (Telefonla) — 1 Mart 939 da fiilen hükümete geçecek olan İstanbul Tramvay ve Tünel rirketle- rinin işletmeleri, teşkilâ kanunları hazırlanıp Meclisin kabulüne iktiran edinceye kadar, muvakkat bir idare taralından temin Olunâcaktır. Bu müddet içinde şirketlerin o bugünkü kadroları aynen muhafaza edilecek- tir, Kafia Vekâletinden verilen malü- mata göre muvakkat idarenin büş- na, vekâleten Kadri Dayak) geti rilecektir, B. Fethi Okyar Bolu mebusu B. Fethi Okyar, bü. gün intihap dairesi olan Boluya gides cek ve on gün kadar kalarak tedkikat yapacaktır. General Ali İhsan mebusluk için müracaat etti Ankara 24 — Emekli general Ali İn. san mebusluğa namzedliğinin vaz için Halk partisine müracaat etmiştir, Mahlüt yağlar | kimyahaneye, gönderildi Eminönü Balıkpazarında bir il sid büyük bir yağ imalâthansinde mahlüt yağ imal edildiği haber alın mış, dün bu imalâthanede arama yös pılmıştar. i Doktorların da iştirakile yapılan bu araştırmada İmalâthanede bulunan muhtelif cinste yağlardan nümuüneler dıktan sonra memleketine dönen Al. | alınarak tahlil edilmek Üzere kimya manyanın eski Ankara eiçisi B, Nâdol haneye gönderilmiştir. ni tekrar buraya gelmiş ve Ankara" | (Diğer yağ'satan dükkânlarda da âia# |