26 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 21 — No. 7313 — Fiati her yerde $ kuruş PAZAR 26 Şubat 1939 “General Franco İngiltere ve Fransa ile anlaştı Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yam işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20407 Hariciye Vekilimizin beyanatı Balkan memleketlerinin selâmeti için yegâne esas B. Chamberlain'in, yarın Franco'yu tanıdığını tebliğ ederken | Balkan paktıdır muhasamatın da sona erdiğini dildirmesi. muhtemeldir Fransa anlaşma sayesinde Pirenedeki askerlerinden bir kısmını geri çekebilecek. Franco, ingiltereye müstakbel siyaseti için teminat verdi : : Harb tehlikesi garpten şarka geçiyor Harbe hazırlanmanın sulha yara- dığı meşhur ata sözüdür, Bunun bir Misalini daha görüyoruz: İngiltere. Son senelerde İngiliz siyaseti: biri- biri arkasına üç hezimete uğradı. İtal- ya Habeşistanı aldı, İspanyada Fran- ko, yani İtalyan - Alman nüfuzu ga- lebe çaldı, Çekoslovakya parçalandı, Yani Orta ve Şarki Avrupa Almanya- Air keyfine kaldı: Her defasında kuv- Yetletini tartan İngiltere kendini za- Yıf buldu, Almanya - İtalya hamlesi karşısında geri çekildi. Fransa bek bar ına harp tehlikesini göze alamadığı 'n,. Avrupa politikasında bugünkü ik vaziyete razı oldu. Bu hezlmetlerin arkası kesilmiye- bilirdi. Hücum eden dalganın nerede duracağı belli değil, İngiltere Kuvvet- İenimeğe karar verdi. Dünya tarihin- de görülmemiş muazzam teslihata başladı. Silâha sarfettiği para zihin- ri durduracak derecede büyüktür. Fransa, İngiltereyi takibetti. Gece gündüz çalışan kendi silâh fabrikala- RM yetmeğiği için Amerika yardıma başladı. Bu sahada İngiltere ile rekabete İmkân yoktur. Her türtü iptidat mad- elinde olduğu gibi, silâhları için Milyonlar, milyarlar sarfetmeğe muk- tedirdir Almanya ve İtalyada iptidat mad- de yoktur. Her şeyi altınla dışardan satın almaya mecbur oldukları için silâhlanmâ yarışında geri kalmaları Mukadderdir. İngilterenin birdenbire kuvvetlen- Mesi, sonra da Fransa ile beraber ol- duğunu birkaç defa açık ve kati ilân etmesi harb tehlikesini azâltmıştır. inpiltere “bu şekilde “hazırlanarak Prnnsaile beraber oldukça Fransanın her hangi bir taarruza uğraması ar- tik imkânsız sayılıyor, Vakit geçtikçe bu imkânsızlık daha fazin artacaktır. Almanya - İtalya ve Fransa - İngil- ters zümreleri arasında harb -ihtima- Unin azalması, hattâ zaman uzadık- Şa imkânsız olması, Avrupada her dangi bir kargaşalığın çıkmıyacağına delâlet. eder mi? Büna da inanmak “güçtür. Fransa bir taarruza uğrarsa İngii- tere de harbe girişecektir. Bu. vaziyet, SAYbİ Avrupada sulhü korumaya kâ- âüdediliyor. Fakat, Avrupanın baş, <a bir yerinde her hangi bir hâdise Olursa İngiltere, aynı şekilde alâka Büsterir “mi? Hattâ Avrupanın şar- kında çıkacak” silâhlı bir ihtilâfa Pranga müdahaleye mecbur kalsa bile, İngiltere gene Fransanın yanın: olacak mı? > Çekoslovakya hâdisesinden sonra, Elli menfaatleri doğrudan doğruya gehlikede olmadıkça ne Fra itilterenin bir Harbe gi kle İkârdır. İki memlek ie âmme gikdiri uzak tenhhüdior için kan akit. | YA asla razı değildir. - İngilterenin Necmeddin Sadak 3 8 R Mevamı 4 ünsü sabifede) Burgos 25 — General Franconun Har riciye Nazırı Jordana dün akşam Fran« | sız mümessili B, Leon Barard, ile son bir mülâkat yapmıştır. Bu mülâkat Sonunda, müzakerede hazır bulunan İspanya Harlelye Nazırı Avrupa işle- ri dairesi şefi «müzakerelerin muvaf- fakiyetle neticelendiğini » söylemiştir. B. Berard, bu sabah Horiciye Na. zırını ziyaret ederek veda etmiştir, Pazartesi günü resmi bir tebliğ neş- Tredilecektir. B. Barard da kendisile görüşen gü- zetecilere şu beyanatta bulunmuştur; «İki memleket arasında normal münasebetler tesisi yollarını hazırla- mağa Fransa hükümeti tarafından memur. edilerek İspanyaya geldim vö bu vazifemde de muvaffak oldum.s Burgos 25 (A.A.) — B, Jordana v8 B. Berard, Fransız - İspanyol ânlaş- masını İmza etmişlerdir, Francönun “İngiltereye teminatı ; Londra 25 — General Franco, İn- (Devami 13 üncü sahifede) Lehistan, Berlin- Roma mihverine girecek mi? Londra siyasi mahafili, Londra 25 — Siyast mabafilde be- yan olunduğuna göre Varşovaya git mekte olan İtalya Hariciye Nâsırı kont Çianonun,- Lehistanı, Berlin - Roma mihverine ve Antikomintern paktına illihaka ikna etmeğe muvaffak olma- sına imkân yoktur. Lehistan, general B. Hitler, kimseden korkmuyorum diyor 1918 senesinin Alman tari- hinde bir daha tekerrür etmiyeceğini ilâve ediyor Münih 25 (AA.) — Hofbrau'da söylediği rutukta «ecnebi yaygaracı- larının harbe teşviklerinden» bahse dön Hitler bilhassa demiştir ki; «Hiç tanınmamış olduğu halde bir Kaç arkadaşile birlikle mücadeleye başlayarak bir imparatorluğu “feth” ve Inanılmıyacak derecede çetin bir yolu kateden bir adamın iktidar mey- iinde bulunduğu şu sırada başkala- Tinın savurduğu tehdidlerden korka,' bileceğine nasıl inanılabilir? Mazide korkunun ne olduğunu bil- | nilyördüm. Onun ne ölüuğunu bilsey- | dim, kendimden utanır ve kendimi Alman milletinin Fühterliğine lâyık; | görmezdim. Bizi tehdidle yıldıramıyas caklardır. Fakat bu adamlar bir gün milletleri harbe sürüklemeğe muvaf- fak olurlarsa, biz boyun eğrmiyeteğiz. 1918 senesi Almanya tarihinde hiç bir zaman tekerrür etmiyecektir.»> © “İngilterenin Burgosa sefir tajin İ edeceği söylenen Lord. Londonderry Lehistanın bitaraflığını - Franco hükümetini tanıdığı zaman, hadisat karşısında boyun eğdiğini tasrih etmişti, Binaenaleyh Alman- ya ile İtalyanın, leh temayüllerinin demokrasilere müteveccih * olduğunu anlamamış olmaları kabil değildir < (Devamı 13 üncü sahifede) Ebülilk miller: Yamalı bohça Yepyeni ve pek lüzumlü bir ümran #ölâkkisi ortaya atıdı: Büyük mey danlarımızı ve caddelerimizi, yamalı bohça gibi, ayn aynı üslüblardaki binalarla doldurmamak; mevcud ta- rihi âbidelere aykırı kaçmıyacak, çiğ düşmiyecek şekil ve renkte : yapılar yapmak. . Şehircilik noktasından plân kadar üslü» ahengi de ehömmiyetlidir. Dileriz ki; bu telâkki fara yalma Ankaralara, İstanbullara münhasır kalmasın. Her Kastbamiz, - plânını. yaptırmağa -heveslendiği şu sırada « bi ciheti de dikkate ülser; ki sonra İş'işlen geçmiş bulunmasın.. Meselâ Bursü... O yeşillikli, Kubbeli, |! eşki ve, asil Türk inceliğinin timsali Bursa... Turist celbi için 9 da hazır- lanıyor... Aman sakın, ültramoöder- nizmin . meşkük zevkle üslübundaki İürk safiyetini manlitlaştırmâsın... Büyük mimari miraslârina tevarüs elmiyen kasabalarımız her tecrübeye girişebllir; İakat karaklerleri! teesâüs etmiş şöhirlerimizin - heleBürsanın « kübik ' yamülarla çirkinleşirilmesi nesillerin ajfelmiyecekleri bir hâla olur, Seyahatimin neticesinden pek memnunum. Bükreşte dört Balkan: devletinin mümessillerile değil, dört © arkadaş, hattâ dört kardeşle birlikte çalıştım - Hariciye Vekilimiz Savarona yatile dönecek Hariciye Vekilimiz Yugoslav Hariciye Nazırı B. Markoviç Je bir arada Belgrad 25 (A.A.) — Dün akşam Hariciye Nazırı Çinçar Markoviç, Sa- raçoğlunun şerefine bir zıyafet “er- | miştir. Başvekil Çvetkoviç ile Türkiye, Yunanistan ve Bulgaristanın Belgrad elçileri Romanya maslahatgüzarı; Sa- raçoğlunun maiyetindeki zevat, Tür- kiyenin Belgrad sefaretinin yüksek memurları, hükümet erkânı ve Hari- ciye Nezaretinin yüksek memurları bu ziyafette hazır bulunmuşlardır. (Devamı 13 üncü sahifede) - — Oİstanbulun imarı meselesi 5 milyon liralık istikraz nerelere sarfedilecek ? Belediyede müstakil bir imar mü- i .dürlüğünün teşkiline karar verildi muhafaza edeceğine kani bulunuyorlar > 3 EA — Gemi gibi kadın monşerl.. — Sakat mı?... (Yazısı 4 üncü sahifede)