26 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

26 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

26 Şubat 1999 AKŞAM Lehistan, Berlin - Roma mihverine girecek mi? (Baş tarafı 1 inci sahifede) Esasen Leh siyasi mahafilinde Le- histanın Avrupada müstakil bir siyar set takib etmek azminde bulunduğu: beyan edilmektedir. Almanya da Lehistanla Ukraynayı kendisine yak- Jaştırmağa, ve Sovyet Rusyadan uzak» laştırmağa uğraşıyor. Şimdi Alman- ya, açıktan açığa Romanyaya dön- mektedir. Romanya, Sovyet Rusya- dan daha ziyade tehlikede addedile- bilir. Kont Ciano, şimdi Varşova ile Bük- Yeş urasında pek sıkı olan münase- betleri inkıtaa uğratmağa çalışıyor. Salâhiyettar mahafilde, Lehistanın menfaati, Almanyanın faaliyetini şarkl Avrupadan çevirmekte olduğu beyan edilmektedir. Balkan antan'ı- nın vedi milyon askerlik bir kuvvet tetsil ettiği kaydedilmektedir. 'Tür- kiye, Yunanistan, Yugoslavya ve Ro- mânya, kendi aralarında tam bir vah- def ve irtibat tesis etmişlerdir. Budeyletler, Lehistan gibi Alman- ya've İtalya ile iyi münasebetler-ida- me etmektedir. Fakat bu devletlerden | hiç biri tamamen totaliter devletlerin | lehinde değildir. «Binaenaleyh Berlin ile Roma, yakın Şarkta neticesi şüp- | heli olabilecek her hangi hareketten çekineetklerdir, Salâhiyettar maha- ilde Lehistanın bitaraflığını muha- faza edeceği ve iki cepheden bir'nm leh veya aleyhinde vaziyet almaktan çkineceği zarnedilnektedir. Berlin 25 (A.A) — Varşovaya git- mekte olan kont ve kontes Cano, dün öğleden sonra Korentya'da kâin Ar- İ nogüslein'a gelmişler ve. hududdâ hariciye. nezaretinin bir mümessili tarafından kaışılanmışlardır. Mü- messil Polonya hududuna kâdar ker dilerine refakat etmişlir. Könt Ciano hangi meselele- re temas edecek Londra 25 (A.A) — Reuter ajan- sn, Varşova muhabiri yazıyor: Tahmin edildiğine göre, İtalyanın Fransaya yaptığı talebler karşısında Polahyanın, ittihaz edeceği tarzı ha- | rekele Cinno - Bcek.müzakereleri €$- nasında geniş bir yer ayrılacaktır. i Polonyanın" İtalyaya bu hususta te-* minal vermesi mukabilinde kont Cla- i nonün Poloryanın müstemlekeler ta- leblörine İtalyanın müzaheretini va- detmesi siyasi mahfillerde hiç bir hayret uyandırmıyacaktır. Bununla beraber hasıl olan intibaa göre, Beck Roma - Berlin mihverinin siyaselin? müzaheret etmeği teahhüd etmek İs- temâyecektir. Bilhassa Polonya yüksek tahsil gençliğinin dünkü tezahüratı üzerine kont Clano ile maliyetinin emniyeti için sıkı tedbirler alınacaktır. Leh gazetelerinin makaleleri Varşova 25 — Pat ajansı bildiriyor; Kont Clanonun ziyareti münasebeti. de gözeteler, Polonya » İtalyan dost. Toğundan, faşist İtalyanın vücude getirdiği eserlerden. bahsetmekte ve İtalya kralı ile Mussolini ve Cianonun tercemei hailerini ve resimlerini neş- rTetmektedirler. Gazete Polska, kont Cianonun Po- lonyayı ziyareti münasebetile hususi Surette gönderdiği muhabirine Mus- solini tarafından yapılan beyanatı italyanca ve lehçe olarak neşretmek- tedir. Bu beyanatında Mussolini, Po- lonyanın teceddüd yolunda attığı adımlardan ve memleketin inkişafın- dan sitayişle bahsetmekte ve bu saye- de büyük devletler arasında Polonya- ya hakkı olan bu vaziyeti temin eden siyasi ve Askeri bir rejim kurulmuş olduğunu ve Polonyanın coğrafi ve askeri vaziyeti dolayısile Avrupada mühim bir rol oynadığını kaydeyle- mektedir. Bugün Polonyanın yardı. mu temin edilmeden Avrupada sijasi muvazene ve milletlerin geçinmesi me- selelerini halletmenin imkânı yoktür, Mareşal Pilsudski ile sadık halefle- rinin vücüde getirdikleri eserin bütün şümulile bu şekilde tezahür ettiğini söyleyen Mussolini netice olarak Po. Jonyanın teceddüd harekellerile faşist İtalyar/ı kuruluşu arasında bir mü. şabehet bulunduğunu kaydederek he. yanatına nihayet vermiştir. Mussolini, demiştir ki: «İki memleketin siyast menfaatleri arasındaki âhenk aralarındaki dost- AM için hanıki ye derarlı hir laz ie. “emin atmaltarilr © Hariciye Vekilimizin beyanatı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Belgrad 25 (A.A.) — Türkiye Ha- riciye Vekili Saraçoğlu, dün akşam saat 19 da Türkiyenin Belgrad sefa- retinde gazetecileri kabul ederek be- yanatta bulunmuştur. Vekil demiş- tir ki; «Güzel seyahatimin meticesinden pek memnunum, Bükreşte dört Bal- kan devletinin mümessillerile değil, dört arkadaş, hattâ dört kardeşle bir- likte çalıştım. Birbirimizden vicdanen ve gihnen müsterih olarak ve hepimize düşen vazifeyi yaptığımıza kani ola- rak ayrıldık. Güzel memleketinizi gör- düm ve Yugoslav milletinin vücuda getirdiği eserleri takdir ettim. Bir noktaya, canlı bir hakikate nazarı dikkatinizi celbederim: O da mem- leketlerimizden her birinin selâmeti için yegâne esas olan Balkan paktı- dır. Bazan yiezariyeler ortaya konur ve badisat bu nazâriyeleri takib eder, Bazan da hadisat evvelce vukubulur ve mazariyeler hadiseleri takib eder. Bize Jâzım olan, hepimizi alâkadar eden bir hedef, bir idealdir. Ben bu müşterek ideali, bütün milletlerimi- #in ve şehirti, köylü, bütün milletle- Timize mensup ferdlerden her birinin sinesinde kardeş gibi birbirlerini se- vecekleri ve gittikçe artan refahı pây- Jaşacaklarını bir senlez şeklinde gö- rü» gibi oluyorum, Bu ideale varmak için valna İle mi yoksa nazariye ile mi İşe başlamak lâzımdır? Bu nokta üzerinde yapılacak omünakaşaların sonu gelmez. Münâkaşaları bir tara- İa bırakıp hakikatı olduğu gibi ele, alalım. Bu hakiket, Balkan paktıdır. Nezariyeyi ortaya koymak, Balkan paktının yalnız devletlerin, münev- verlerin, dirljanların değli; milletie-" rimize mensup ferdlerden her birinin meli olmasına siz | derin vazifesidir. Naib Prens tarâfıNi” dar kabul edildim, bu benim için bü- yük. bir şereftir. Kalbimde “dalma Prense karşı muhabbetli bir hiimet taşıydcağım. Hükümetinizin erkânile” temas etmekle pek kıymetli zavatla tanıştığıma tamâmile “kini bulunu- yorum. Dünya siyaset işlerinde bu kadar büyük rol aynayân bu doslluk- tan ve bu dostane ve şahsi temastan her fırsatta istifade edeceğim. Bu ak- şam memleketiniz hakkında büyük bir takdir hissile ve Balkan antantı siyaseti hakkında tam Bir huzuru kalble hareket edeceğim.» B. Şükrü Saraçoğlu bugün Belgraddan ayrıldı Belgrad 25 (A.A) — Türkiye Ha- riciye Vekili dün gece yarısı trenle buradan hareket etmiş ve istasyonda Hariciye Nazırı B. Çinçar Mârkoviç ile B. Spaho, Türkiye elçisi Ali Hay- dar Aktay, Yunanistan elçisi ve Ha- riciye Nezareti vüksek memurları ta- rafmdan. selâmlanmıştır. İstikbal hazırlığı Atina 25 (A.A) — Atina ajansı bil- e halkı yarın Başvekil B. Me- taksas ile birlikte buraya gelecek olan Türkiye Hariciye Vekili B. Sa- roçoğlu için çok hararetli ve samimi bir kabule hazırlanmaktadır. Bütün şehir şimdiden 'Türk ve Yu- nan bayraklarile donatılmıştır, iğ Gazeteler, Saraçoğlunun tercüme halini ve fotoğraflarını neşredetek, Yunan milletinin B. Saraçoğlunun şahsında yalrız dost ve müttefik Tür- kiyenin bir mümessilini değil, ayni zamanda Elen ve Balkanlar barış nir mühim bir âmili ve iki memleket arasında mevcut sağlam bağları s6- Yâmlıyacağını kaydediyorlar ve Atine ahalisinin B. Saraçoğlunu alkışlarken bütün Yunan milletinin hissiyatına. tercüman olacağını bildiriyorlar, B. Şükrü Saraçoğlu bugün Atinaya varıyor Atina 25 — Türkiye Hariçiye Ve- kili B. Şükrü Saraçoğlu bugün öğle vakti Belgrâddan Selâniğe gelecek- tir. B, Şükrü Saraçoğlu, Yunan Baş- vekili B. Metaksasla beraber, bu gece Atinadan hareket edecek ve yarın sâ- bah (bugün) saat 1030 da Atinaya gelecektir. Selânik 25 (AA) «Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor.» General Franco Ingiltere | ve Fransa ile anlaştı (Baş tarafı 1 inci sahifede) giltereye İspanyanın istiklâli ve müs- takbel siyaseti hakkında izahat ver- miştir. Fransa ile Franco arasmda akdedi- len anlaşma iyi komşuluk münaseba- tana, muhacirlerin nakli ve İspanyol» larin Fransadaki emlâkine dairdir. Bu anlaşma sayesinde Fransa, Pi- rene hududundaki askerlerinden bir kısmını çekebilecektir. İngiltere Franco hükümetini yarın tanıyacak Londra 25 (A.A.) — Salâhiyetlar bir membadan. bildirildiğine göre, Chamberlain, pazartesi günü öğleden sonra İngilterenin Burgos hükümeti- 'ni tanıdığını Avam kamarasına bildi. recektir. Ayni zamanda Hodgson, İn- gilterenin bu kararından Burgosu ha- berdar ederek bir İngiliz sefirinin ta- yini için Frankonun agremanını İsti- yecektir, Bu sefirin lord Londonderry olması kuvvetle muhtemeldir. Burgos hükümetinin tanınmaşı ile birlikte Chamberlainin oİspanyada muhasemata njhayet verildiğini ve Cümhuriyetçilerin teslim olduğunu bildirmesi ihtimali de vardır. Bunun için de.Madrid hükümetinin Franco- nun şartlarını kabul etmesi lâzımdır. Atinaya gitmek üzere bugün bu- | İngiltereye tevdi ettiği bir notada Fran- raya muvasalat edecek olan Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğluyu karşılamak üzere Atina elçisi Ruşen Eşref Ünay- dın, ekspresle bu sabah 7,30 da bura- ya gelmiştir. Kendisi - istasyonda konsolos İdris'Curo ve kötsölosluk er: kânı tarafından karşılanmış ve istas- yondan doğruca, konsolosla birlikte, Atatürkün doğduğu eve giderek ziye- ret etmiştir. Bilâhare ciçi, yanında konsolos olduğu halde, Selânikle in- şa edilmekte ölan Türkiye Cümburi- yeti konsolosluk binasını gezmiştir. Hariciye Vekili Şüktü Saraçoğlu, bugün saat 15 de buraya gelecek ve Yunan Başvekili Metaksas ile bir- likte Atinaya hareket edecektir.» Yunan Başvelilinin nutku Atina 25 — Selânikten gelen ha- berlere göre B. Metaksas, Kılkışdaki hükümet hastanesinin açılış merüsi- minde bir nutuk irad etmiş ve de- mâçtir ki: — Balkan antantına dahil olan devletler arasında pek sıkı bir tesa- nüd mevcut olduğu müjdesini size ge- | tiriyorum, Balkanlı müttefikler, her ihtimali karşılamağa hazır bulunu- yorlar ve diğer Balkan milletlerini bugünkü antantı teşkil eden devlet- lerin antantına giriş şartlarile sinele- rinde kabul edeceklerini ümid edi- yorlar, Savarona yatı Pireye gitti Savarona yalı, Hariciye Vekilimiz B. Şükrü Saraçoğlunu alıp İstanbula getirmek için dün sabah saat dokuz- da Pireye hareket etmiştir, Savarona yatı bu sabah Pire limanına vasıl ola- caktır, AUSARAADEDURSUAAABESOAEEEANAMEEAK AAA AAAAAEEEEUNAKBAUUAEAAAEEBEBEBOEANSDESEAUEBA BA KEAAEENA Gazete Polska, başmakalesinde Po- lonya hükümetile efkârı umumiye. nin faşist İtalya nazırını dost bir dey- letin mümessili sıfatile büyük bir sa- mimiyetle selâmladığını yazmaktadır. Kont Ciano Varşovada Varşova 25 — Röyler muhabiri bil diriyor: İtalya Hariciye Nazırı kont Ciano refikası ve büyük bir maiyet ile buraya gelmiş, ve B. Beck tarafından r. Kont Cianoya B. Gâyda da dahil olmak üzere 15 gazeteci refa- kat ediyor. İtalya ile Lehistan arâın- da hiç bir ihtilâf mevcud olmadığından Clano » Beck mülâkati umumi mese. leler etrafında cereyan edecektir. Maa- mafih kont Clano, İtalyanın Fransa- ya karşı ileri sürdüğü talepler hak- kında Lehistanın nasıl bir vaziyet alâ- cağını öğrenmeğe çalışacaktır. Varşova 25 (A.A.) — EB. Beek sa- rayında B, Ciano şerefine bir dine vermiş ve dineyi takib eden suyarede bir çok yüksek şahsiyetler ve İtâlyan ve Leh gazetecileri hazır bulunmuş- Tardır. Varşova 25 (A.A.) — Lvovdaki Lehvi talebe de Danzig aleyhinde nü- mayişler tertip ve politeknik mekte- binde toplanarak Danzig aleyhinde karar suretleri kabul etmiştir. “Franklin.Piereö, bü cinâyeti işledikten 9 ay sonra, dün elektrikli szlüzmüde end is Geden “mm den sonra Almanya büyük elçiliği önünde yeni tezahürat yukubulmuş ve sefarethane taşlanmışlır. Bir cam kırılmıştır. Polis nümayişçileri dağıt- mıştar. Dün akşam Hariciye Bakanlığı hu- Susi kalem direktörü Almanya elçili- ğine gelerek hâdiselerden dolayı hü- kürnetinin teeesür ve teessüflerini ek çiye bildirmiştir. Danzig 25 (AA.) — Yüzlerce Ak man üniversite talebesi Leh talebe yurduna hücüm ederek: «Danzigi ya- budi haşeratından nasıl temizledik- se Lehli haşeratlan da öyle temizle- yeceğiz» diye haykırmışlardır. Çıkan kavgada altı Lehli talebe tır. Lehistanın Danzigdeki umumi ko- miseri bu hâdiseleri Senato nezdinde protesto etmiştir. Bir Leh tebliği. ne göre, Senato asayişin muhafaza edileceği hakkında komisere teminat vermiştir. Bir çocuk katili elektrik sandalyesinde can verdi Raiford (Florida) 25 (A.A.) — Jâ- imes - Bailey isminde beş yaşında bir çocuğu öldürmüş olan çocuk hırsızı co, Cümburiyetçiler derhal ve hiçbir şart dermeyan etmeden teslim olduk- Yarı takdirde anlara karşı merhâmet- kâr davranacağını vadetmiştir, Bu nota, İspanyanın Londra sefiri Azca- rale vasıtasile Madride gönderilmiş ve selir, hükümetine notanın kabul edii- mesini tavsiye etmiştir, Öğrenildiğine göre İngiltere hükü- meti, Cümhuriyetçiler mücadeleye ka- rar verdikleri takdirde Azcarteln dip- Jomatik ajan sıfatile Londrada kalma. sım münasip görmüştür. - Ctüimhuri- yetiler, teslim oldukları takdirde $8- fir altı haftalık muvakkat bir müd- det zarfında, diplomatik masuniyetin- den istifade edecektir, ; Mâdtidden âlınan son haberle”e gö- Te, Cümhuriyet Wderleri mukavemete devam hüsusunda tereddüd elmekte- dirler. Amele partisi mebuslarile liberaller tarafından verilmesi kuvvetle muhte. mel olan muhalif takrire rağmen Chamberlainin pazartesi günü Bur- gosun tanınması lehinde büyük bir ekseriyet kazanacağı parlâmento ma- hafilinde söylenmektedir. Franco - Fransa gizli mi tutulacak Paris 25 (A.A.) — Franco hükü- metinin pek muhtemel olarak pazar- tesi günü vukua gelecek tanınmasını mavzuubahis eden Petit Parisien di- yor ki: Bir buçuk saat süren yeni bir gö- rüşmeden sonra, B. Berard ve Jordana, Fransâ ile İspanya arasında munta- zam diplomatik münasebetlerin tesi. si ile alâkadar muhtelif meseleler üze. rinde kati surette anlaşmışlardır. Ya- pılan anlaşmalar arasında, sandığı- muza göre, bir iyi komşuluk paktı ve ayrica posta, telgraf ve telefon münü- sebatı, demiryolu münakalâtı, Fran- sadâki İspanyol malları ve mülteciler meselesi gibi işleri alâkadar eden mü. teaddid mukavelenameler vardır. An Jaşma, yalnız Paris ve Burgosun bile- ceği metin üzerinde tesbit olurmmuş- tur. Sanıldığına göre, bu metin neğ- redilmiyecektir. * Jo güzetesi diyor ki: * Umumiyetle sanıldığına göre, İngi- liz » Pransız diplomâsisi, bu hafta ta- til esnasında, muhasemata derhal ni- hayet' verilmesinin en makul ve en İnsani hal suretini teşkil ettiği bah- sinde Madrid zimamdarları nezdinde teşebbüsler yapacaktır. Populaire gazetesinde Blum diyor ki; Demek, dün, 1938 mayıs mebusanı, halkçı cephe mebusanı, 60 rey ekse- riyetle Francoyu tanıdı, hem de İs- panyol Cümhuriyeti halâ mevcut iken Barselon sokaklarındaki alaylarda İtalyan fırkaları ön safta yürürken, tethişlere kurşı her hangi bir garanti elde edilmemiş iken tanıdı. Bu tanı. ma ile, Fransa, Frankist, İspanyanın muhafaza, ve,binnetice İmparatorluk yollarımızın emniyetini garanti için ber türlü, mjlessir hareket vasıtasını İda kaybetmiştir. İngiliz gazeteleri ne diyorlar? Londra 25, (A.A.) — İngiliz gazete. , leri, Daladiernin Francoyu tanıma , hakkındaki beyanatını ve Parisde alır | 0 nan kararın aynının Londrada alın- miş olmasını tasvip etmektedir. i Times tesinin diplomatik mu- habiri, iernin mevzuu vah. , settiği vesika hakkında diyor ki: Dün öğrenildiğine göre, Franco, yakında mubakkak neşredilecek olan | bir nota İle, politik mukabelebilmisii hareketlerinde bulunmıyacağını vö İspanyanın jatiklâlini idame ettirece. ğini imei hükümetine bildirmiştir. Times gazetesi, baş makalesinde de , Fransa ve İngilterenin, Burgos hükü: metini pazartesi günü tanıyacakları- ina söylemektedir. Muhafazakâr. Daliy Teleğraplı üc zetesinin diplomatik mühsbirj ile.ji. beral ve işçi partisine mensup te lerin bplomâtik muhabirleri, ie keyfiyelinin muharip taraf Yükaka? il nu ihtiva elmiyeceğini tasrih eyle. mektedir. Daily Mail gazetesi, baş mükalesin. | de, Franco hükümetinin Fransa' ve İngiltere "tarafından tanınmasının ilâm DI, herkese geniş bir nefes aldıracak. tır, diyor. Azana ne zaman istifa 1001 Paris 25 (A.A) — Cümhuriyelçi İspanyol, mahfilterinden d İngiliz hükümetlerinin Franco. hü- kümetini, tanımaları üzerine, derhal , istifa edecek ve Parisli petliyyecsi tir. : Katalonyada 110,236 bel alındı Burgos 26 (A.A.) — Resmi'bir teta? diğe göre; mâsyonallst ordular, Kata- Jonya harekâtı esnasında 110,236 esir almıştır/8000 kadar yaralı esir, muh» ii hastanelere sevkolunmuştur; * ” eri ) j Aşk ve macera nüveli Garip bir mahlük (Baştarafı 11 inci sahifede) — Orhan! » diye başladı. » Seni ö& | viyorum... Namuslu, dürüst ahlâkın. ! dan dolayi seni pek çok seviyorum, Sana kabahatimi itiraf ettiğini z* “ man kibarca affettin. Ahlâkan bara lâyik olmayan bir erkek, genç kiz hK zaafımdan istifade etti. Şimdi” de beni tehdid ediyor. Bu derece küstahlık karşımda, hayretle, put gibi kalmıştım. Karde. | $im de anlâmadan bakıyordu. Kız, ikimizi de ayrı ayrı süzdü. Son ra memnun ve ciddi bir eda ile; || | — Orhan! - dedi. - İstersen ayna ım... Seni serbest birakıyorum... i Doğruluğum yüzünden saadeti ve aş», kı kaybedeceğim amma, dali İki adım daha attı, <a ! erkeğin ismini sormamıştın. Şimdi onu sana söylemeğe mecburum. İşte... Parmağinı bana doğru uzatarak, © büyük bir mahcubiyetle başını da“ önüne eğdi, — Ci Kardeşim bağırdı: ! — Senli..Ben mi? İ Cevap vermedim. Leylâ başını kak dırdı. Tekir hürmetle LE önünde eğilerek: — Orhanlı. Hükmünü ver... « d i di, - İkimizden birini seç... Hangiml.. zi tercih edeceksin? Kardeşim, bana dönerek avazı çıks; tığı kadar haykırdı: i — Defol Yağ Çıktım. Yanyana durduklarını esike ten gördüm. Bir daha Kendilerile Hiç 4 rastlaşmadım. Evlendiler. Mesudlar..... Leylâ öyle garip bir mahlük ai ihtimal, şimdi de imtisale lâyık bir zevce olmağa karar vermiştir. kimseye benzememek istediği için ki hâline de benzememek ga; düşmüştür. â İM LR ine di