26 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Şubat 1929 a ,AKŞAMDAN AKŞAMA Yanlış hücumlâr İmpeks meselesinde hükümetin en | salâhiyettar ağrı, resmi kürsüden it ham edici cümleler sarlettiklen son- ! ra, adalet; — Hayır! - diye kesip attı - Bu Şirketin bir kabahatı yoktur. Düşündürücü ve ibret verici bir keyfiyet: Hükümet ki, elinde bunca | vesait var; tahkik için zamanı mü said; ve nihayet en ağırbaşlı şekilde hareket etmeği düstur ittihaz etmiş- tir; onun bile, hak ve hakikatı arar ken, yanılması mümkün olabiliyor! - Halbuki gazetecinin vesaili. her vesi- kanın yanma sokulsbilmek imkân ve nihayet intişar zamanları tahdid edilmiştir. Binaenaleyh mesleğimizde arasıra düşülen zaruri ulvulleri > başta yine hükümet olmak üzere - bütün elkâr umumiye mukadder, zaruri görmeli, suliyete hamletme- İ melidirler, Olabiliyor, oluyor... “. Bununla beraber «Olağan şeymiş!» diye hata işlemekte Tâubalileşmek İ gerekmez! İhtiyatlı, tedbirli, ağırbaşlı davranmalıyız. Bir kaptan bize şunları söyledi: — Bir delirane savlettir gidiyor... Halbuki, meselâ oDenizbankın nice hice işlerde kabahatı yok. Noksam görülen vapurlar, onun teşekkülüm- | den evvelki “devrede, müdürü umumilği marlanmıştar... Gerçi hücumlarda niyetler halistir, samimidir; herşeyi düzeltmek, temiz- lemek! Maksad bu... Kalemler onun için siyriltilmiş, zağlanmıştır... Amma, dikkat... Yalmz şu veya bu ferdin haysiyet ve vakarına, şu veya bu mü- Denizyolları zamanında 18 «ssesenin Ticari ilibarına, manevi şah- | $iyeline darbe vurmak noktasından değil, daha ehemmiyetli bir nokta. dan da dikkat! Gelişigüzel hücumlar furyası böy- | ece devam eder ğe, saldırışların çoğu yeldeğirmenlerine hücum manzarası verirse, o zaman, yalnız ferden o mü- mekkidin değil yüksek bir muralıb vaziyetinde bulunan matbuat mu- > ipeği de kıymeti kalmıyacak- — Hani vesikan? — Kem küm... Filhakika cide her zaman maddi vesika bulundurmadan da bozük bir noktaya işaret edilebilir. Bu da mat- bnatın tabii hakları ve vazifeleri ara- sındadır. Lâkin, bumu da bilerek ve tam hedefe vurarak yapmalı ki bir kıymeti olsun, Yüzde doksan hatalı tenkit yapı. hrsa bizznt tenkil, tenkide şayan olur! (vâ - Nü) Kamyon altında feci ölüm | Şoför AN Rızanın idaresindeki kam- yon, dün saat on üçe doğru, Belediye divarmda Piyer Loti caddesinden Ka- dirga yokuşunu inmekte İken, Rifat İsminde on dört yaşmân bir çöcuk yölüm bir tarımdan diğer tarafına koşarak geçmek istemiş, #akat bu si- Yada kamyonun önüne düşmüştür. “Şoför, kamyonu durdurunciya kadar çocuğun Kafatası, tekerlek altında ezlimiştir. Rifat, çiğnenerek ölmüştür, Hadi- seye adliye ve zabita el koymuş, Ş0- för sorguya çekilmiştir. Demir hırsızı 45 gün hapse mahküm oldu Kirkor adında on yedi yaşlarında bir delikanlı Dökmecilerde Artinin k dükkânına girerek 17 kilo sarı demir ir yakâlamp Adliyeye verilmiş» Şir. Sultanahmed ikinci sulh ceza mah- kömesinde yapılan muhakemede Kir- kör suçunu itiraf ederek, parasız kal | dığı için, bu hirsızlığı yaptığını, dük- Xâna üç defa girerek demirleri parça Parça çaldığını söylemiştir. Muhake- Me neticesinde Kirkorun kırk beş gün »svsine karar verilmiştir. İki motör çarpıştı Şile Hmanma mensup ve Mehmed Saplanın idaresindeki Zorlu molörü İ İle Jozef kaptanın ldnresinâeki Bebek Mtrü, Sarıyer önlerinde birbirlerile “A pışmalar, müsademeden Bebek jp ör yaralı olarak çıkmışlır. Her ki ime kaptanı hakkında gerek za- | ek denle ticareti müdür. | i Hangi sokaklar tamir olunacak ' | Belediye sokakların tamiri- “ ne devam ediyor h Jar içinde ikmal edilenlerden bir kıs- mını evvelce kaydetmişti. Diğerleri- rü de yazıyoruz: Eminönü kazasmda: Hasrciler, "Tahmis, Balıkpazarı, Mahmudpaşa Nakilbend, Kaleci, Ağüiç, Tahtapuş, yölları ihale edilmiştir. | Bundan başka Leblebici, “Kılıççılar sokakları, Lüleci AKİT, Balikhane önü meydanı, Hocapaşa hamam ye cami- nin önü, Balıkhane sokağı inşâ ve ta- mir edilmektedir. Üsküdar kazası: Koşuyolu, Sultan tepesi Cami sokağı, Bülbülderesi, Ka- Yayan, Kuzguncuk, Atlamataşı, Çmar Stcirci Tahir, Kuzguncuk Hamam sokağı, Rumi Mehimedpaşa sokakin. rının lâğımları tamir edilmiş, Harem iskelesi caddesi, Selimiye, Kuzgun- cukta Bamye, Çengelköy Havuzbaşı, dırımları yapılmıştır. Beyoğlu kazası: Galata Tulumba sokağı, Bitol Belci, Sakızağacı, Ağı hamamı, Aynahçeşme, Şişli Abidei Hürriyet, Şişli Tokaloğlu inşa edilmiştir. Fatih kazası: Penerde Kiremid, Şehremininde Hacı Evliya, Samatya- da Mercan, Fenerde Camcıçeşme, Cer) Talıpaşa cadde ve sokaklarının tami- Ti yapılmış, Baş müezzin, Okumuş Adam, Kırkambar, Salihpaşa, Kara gilmrük meydanı, Edirnekapı Neşter, Samatyada o Mülesellim, Yedikule, Tatlıkaynak ve Kuyulubakkal, Şeh-. Temini Saray meydanı, Şehreminin- de Mevlevihanekapısı, Şehremininde Mazharefendi. Kadıköy kazası: Erenköyünde Ye- niyol, Moda Fazılpaşa, Misakımilli hâl onu. Beşiktaş: Ortaköy vapur iskelesi, Bebek deresi, Ortaköy iskele meyda- nı, Kaptan İbrahimağa sokakları ya- pılmıştır. Belediye otobüsleri Sefaretlerden istenilen ma- lümat Belediyeye bildirildi Belediyenin işletmek üzere Avrupa- dan getirtmeğe karar verdiği otobüs- ler için sefaretlerden malümat isten- işti, Avrupadaki elçiliklerimiz, bu- Vundukları memleketlerdeki en mü. | said şerait ile ve en mükemmel we modem otobüs imal eden müessese. || “er hakkında aldıkları malüâmatı bil- dirmişlerdir. Bundan başka Belediye, Avrupanın belli başlı senayi mmtakelarındaki Yabrikalardan da bazı malümat is. temiştir. Bu fabrikaların gönderecekle- ri malürmat de geldikten sonra şeh- rin sokakları ve münakale ihtiya- cına göre otobüs şartnamesi Son şek- Zini alarak ilân edilecektir. Belediye, alacağı otobüslerin bilhassa en mü- kemmel tiplerden olmasına ehemmi. yet vermektedir, İntihap ap dekterleri Mebusan itibabatına esas teşkil eden defterlerin talik müddeti dün akşam bittiği için defterler dün in- diriimiştir. Bundan sonra müntehi- bisani inlihabatına başlanacaktır. Müntehibisani namzedleri Parti ka- za teşekkülleri tarafından tesbit edil- miş ve vilâyet merkezine günderil- miştir. Yarın Valinin reisliği altında toplanacak Parti ilyönkurulu namzeğ- ler üzerinde son tedkikatını ikmal edecek ve liste kati şeklini alacaktır. Rezalet çıkaran bir sarhoş Yeniköyde oturan Mustafa isminde biri son derece yeri, olarak een Bezciler, Taş savüklar, Tavukpazârı, | sokak, Horhor çeşmesi, Kuzguncuk || Çakaldığı, Otçular sokuklarınm kal. akşam nazarı dikkatine Muharririmize yapılan milhim bir şikâyet: Dördüncü Vakıf hanında bir asansör Jactası meydana yeleceği- ne dair sened tmaulamağa hazı- rım. Hann asansörleri © kadar yaşlı, o kadar hastadır ki, insan bunların nasıl hereket edebildik- lerine şaşıyor. Vakit vakit bozuluyorlar ve her an sukuta âmade, bazan tavanda asılı kalıyor, ara sıra 2ömine vah“ lanıp doktor bekliyorlar. Handa herkes her an heyecan içindedir. Sinirliler günlerdenberi asansöre binmek âdetini —terketmişlerdir. Bunda da haklıdır. Cereyan ala- cak cihazları iple tutturulan asan- sörlere can emanst edilir mi? Dördüncü Vakıf hanı asânsörle- | rinin ayarı o kadar bozulmuştur ki, artık onları eyorlamak imkânt da kalmamışlır. Aklımda kdlığına göre, Bele- diyenin bir Asansör #elimatname- si olacak. Bu talimalname, san. | »ederim, eski, köhne asansörlerin yenilenmesi hakkındadır ve bir. çok yerlerde üsansörler yenilen- miştir. mu beklemek lâzımdır? Bizde ma- alesef vekseriyetle böyle oluyor. Halbuki aksi caiz değil midir? Fa- cia olduktan sonra değil, olmadan 81 tedbir ommalıdır. Şunu da derhal ilâve edeyim: Evkaf idaresi, bu şikâyetten dola- Vi bize kızmamalı, bilâkis —em- | nun olmalıdır. Çünkü Dördüncü Vakıf hanında vukun gelmesi yüz- de yüz olan bir &sansör faciasının. yeyöne metulü Evkaf olacaktır. Hele bu ihbardan sonra... NECMİ ERKMEN Eni iin Esnaf şubesi, umumi heyeti yeniden içtimaa çağıracak Odun ve Kömürcüler cemiyeti âza- larından bazları “dün Ticaret oğası- | na müracaat ederek, cemiyet idare heyetinin umumi heyet toplantısını | usulsüz ilân ettiğini ve.bu yüzden top- lantıya kimsenin gelmediğini söyle- mişlerdir. Ticaret odası Esnaf, subesi / müdürlüğü, bu müracaati tedkik et- miştir, Umumi heyet yeniden toplan- | tuya davet edilecektir. Diğer taraftan bu cemiyet âzasın- 'dan çoğu, idare heyetinin toptancı- lardan mürekkep olduğunu ve kenâi- lerinin bunlara borcu olduğu için in- | tihap yapılırken, toptancılara tey ver- meğe mecbur kaldıklarını ileri sür- müşlerdir. Bu cihet te ayrıca tedkik edilirken, idare heyeti âzasından mil- tüm bir kısmı, işlerinin fazlalığı dola- yasile, istila etmişlerdir. Bu suretle perakendeci esnalın arzusu kendili- ğinden vi gelmiştir. Heroin alıcıları ve satıcısı yakalandılar Lüngada kahvecilik eden Alt ismin- de birinin, bazı zehir müptelâlarına heroin sattığı emniyet direktörlüğü İkinci şubesi memurlarınca haber alinımş ve Alinin yakalanması için icab eden tertibat almmıştır, Nihayet dün akşam geç vakit, Mustafa, Etem, Cemal, Agâh ve Fehmi isimlerindeki şahısların birer birer Aliye gelerek heroin paketlerini aldıkları görülmüş ve bunlar beyaz zehir paketlerini ala- rak giderlerken birer birer yakslan- mışlardır. geek şetii A, çepik kullatanlar Denizbankın yeni kadrosu hazırlanıyor Umumi müdür, yeni kadro- | yu ay sonuna kadar ikmal edecek Denizbak umum müğürü B. Yusuf Ziya Erzin, bankanın İktisad Vekâle- tince tasdik edilen veni kadrosunun tatbikatı hazırlıklarına devam etmek- tedir, Bu iş av sonuna kadar ikmal edilecektir. Umum müdür dün bu hu- susta gazetecilere demiştir ki: — Kadro üzerindeki hazırlıklar de- vam etmektedir. İki, üç gün içinde bu iş ikmal edilebilecek ve hakiki vazi- yet anlaşılacaktır. O zaman bu hu- susta sizi tenvir eğici malâmat vere- ceğim.» Diğer taraftan, Denizbankın eski umulu müdürü B. Yusuf Ziya Öniş, yeni'umum müdürü ziyaret ederek uzun müddet görüşmüştür. Deniz küçük esnaf cemiye- tinin içtima! Geçenlerde çok gürültülü bir top- lantı yapan Deniz küçük nakliye vs- ndfı cemiyeti, yeni idare heyeti seçi-- minin 1 mart çarşamba günü yapi ması kararlaştırılmıştır. Yeniden po- lisin müdahalesine meydan kalma- mak üzere çarşamba günü Eminönü Hâlkevine rey sandıkları konacak ve saat 10'dan 16 ya kadar herkes Hal Evkaf hâlâ orak'değil! Tedbir Bahçıvanlar, Çiçekçiler, Dokumacılar | katen azılı katlimiş. Kendisile evlen- almak için, &cdba mutlaka facia | |e Fırıncilar cemiyeti umumi heyet 10p-| meğeram olmıyan bir genç kızı bıçak- lantısı yarın, Saraçlar ve Sıvacılar ce- miyeti senelik içtima da salı günü yapılacaktır. İthaline müsaade edilen koyun ve inekler Yugaslavyadan 2000 kıvırcık koyun ile Bulgaristandan 15 ineğin ithaline * müsaade olunmuştur, Ancak bu hay- vanlar damızlık olacak ve dammızlık- ta kullanılmak şartile ithal eöllebi- Tecektir, Bol antrasit geldi Geçenlerde başgösteren kömür buh- ranı alâkadar makamların nazarı dikkatini celbetmiş ve piyasaya bol antrasit getirilmiştir. Esnaf hastanesi Yeni komite dün toplanarak iş bölümü yaptı Esnaf cemiyetleri müşterek yar- dım heyetinin seçtiği Esnaf hastane- si komitesi dün toplanarak yeni has- tane binası bulmak üzere komite âza- :sı arasında iş bölümü yapmıştır. Komitenin her Azası bu işle ayrı ay- rı meşgul olarak Evkaf, Belediye, Mi / Ji emlâk, Emniyet sandığı gibi emlâk ve arazi satışı yapan ve bu işlerle alâ- kasi olan müesseselerle temas eğde- cektir. Bir hafta şürecek tedkikat s0- munda, komite #zaları toplanarak, mesaileri neticesini muhtevi bir ra- por hazırlıyacaklar, Müşterek yardım. heyetine bildireceklerdir, Münasip bina bulunursa, derhal sa- tın alınacak, bulunamazsa yeniden modern bir hastane binası inşa edile- cektir, Güm rük cezaları hakkında bir tamim Gümrüklerde tahakkuk ettirilen cezaların başkasına o devredilmemesi için alâkadarlara bir tamim gönderil. miştir. Bu tamime göre, ithal edilmek üzere gümrüğe beyannamesi verilen eşya, bütün cezai ve hukuki mesuliyet kabul edilse bile Gümrük Tarife ka- nununun 107 nci maddesinin tatbi- kini icab ettirir bir hal karşısında hükmedilecek ceza şahsi olmak dola- yısile, başkasına devir ve ciro edile- miyecektir. Şuyet mal sahibi malımı başkasına devredecekse gümrüğe bir istida vere- öek, muayenesi yapılacak, cezayı icab ettirecek bir hal yoksa devir işi tekem- Sahife 3 aaa — “İSTANBUL HAYATI İdam kararını dinleri... Bir fırsattan istifade ederek adliye. ye uğramıştım. Ağırceza mahikeme- sirin loş koridorunda genç, ihtiyar, kadın, erkek, irili ufakh çecuklar bi- ribirleri üzerine istif olmuşlar. Ağır, bulandırıcı bir bava bançereyi gıcık. hyor, nefes uldikça sanki ciğerler da- raliyor, Kalabalık arasında wırıldan- sede oturan kelepçeli, çatık kaşlı mas- nanları görmek için öndekileri arala. ağa çalışıyor... Kalabalık arasında ezile büzüle bir müddet bekledikten sonra mahkeme- nin çift kanadiı kapıları açıldı. Ölnm- deki kütle hirdenbire dalgalandı. Mül- hiş bir gürültü ile tahta merdivenleri tırmananlar sendeliyerek, yuvarlarna- rak salona giriyorlar, ön tarafta yer kapmak telâşile sıralar arasında itişi- yorlar. Mübaşir kapımın önünden işaret et- ti. Kısa, tiknaz vücudlü, aba elbiseli otuz beş yaşlarında bir adam iki jan- darmanın ortasında salona girdi, Üç ,yanı tahtalarla çevrili yere oturdu. Mahkemenin heybeti karşısında derin bir süküte dalan salonda sadece yazı makinesinin Şşakırtıları çınlıyor. Bü- tün gözler mahkeme reisinin dudak- larının kımıldanışımı, daktilo bayanın süratli parmak hareketlerini takip edi. yor. Usulen celse zaptı yazıldıktan son- ra mübaşirin işaretile hep birden aya- Fa kalktık, Mahkeme kâtibi, katil hak kında verilen karaı yüksek sesle oku- la delik deşik edip öldürmüş; bununla da kanaat etmiyerek kızcağızın haba- smı da birkaç bıçak darbesile yavru- sunun yanına sermiş. Vakanın feci sahneleri anlatılırken katilin ıztırapla avrandığı farkeğili- yor. Kaşları çatılıyor, avurtları çukur- laşıyor, fersiz bakışlarında âni hiddet kıvılcımları parlıyor, dişlerini sıkıyor; başı kâh öne, arkaya sarkıyor, küh dimdik, hareketsiz kalıyor. Kâtibin sesi, dinleyicilerin çehrele. rini de bir lüstik bebek yüzü gibi ezip büzüyor. Alımlar kırışıyor, yumruk. lar sikilıyor, kindar bakışlar katilin ü- zerine çevriliyor. Hafif homurtular du- yulayor: — Vay canavar vüây... Derhal as malı bu herifi, Kâtibin son kelimeleri salonu çın- Yattı: «Suçu sabit olduğundan Alıme- din ölüm cezasına çarplırilmasına,..» kelimenin dehşeti salona ağır bir kâ- bus Gibi çöktü. Etrafa göz gezdiriyo- sendeliye sendeliye yürüyen Ahmedin adımlarını takip eden gözlerde zıd dü- şilncelerin çarpışması seziliyor. Cemal Refik Südet arazisinden Türkiyeye gelen mallar Südet arazisinin Almanyaya geç mesi üzerine Almanya ile aramızda bir protokol imzalandığını yazmıştık. 25/7/93B tarihli Türk - Alman ticareb ve Kliring anlaşmasının bir cüzü ma hiyetinde olan bu protokole göre 1/2/939 tarihinden itibaren Tütkiye- ye gönderilen Südet mıntakası öşyası- n& Türk - Alman ticaret ve kliring anlaşması tatbik olunacaktır, 1/2/939 dan itibaren bu mmntakadan gelmiş ve henüz ithal edile olan mal lar serbes ithal edilebilecektir. Şimdi- ye kadar Çek anlaşmasına göre baş- Tamiş olan takas muameleleri 31 ağus- tos 939 tarihine kadar bu anlaşma hükümlerine göre tasfiye olunacak- tır, Keyfiyet dün gümrüklere tamim edilmiştir. Beynelmilel Semin: sergisi İtalyada açılacak olan Üçüncü bey- nelmilel havacılık sergisine iştiraki- miz kararlaştırılmıştır. Bu sergiye iştirak edecek olan Türk teşhircileri- ne, Nevyork sergisine iştirak edenlere