26 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

26 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

Papalığın merkezi olan Vallkanda- ki umumi hayat hakkındâ geçenlerde bazı malümat verm . Bugün de Papaların ne su seçlidiklerini anlatacağız. Papaları, Conclave denilen Kardi- naller meclisi seçer. Yeni Papa $eçi- ığın gündelik iş- lineiye kadar Papal leri dört kardinal t edilir. Bu Dörtler mec Hariciye Nazırı dahildir Ortazamanlarda Papanın intihabı, çök mühim bir mesle teşkil ederdi. Vakıa bugün de yeni Papanın intiha- bına bütün hristiyan ve bilhassa ka- tolik devletler, büyük bir ehemmiyet verirler ve kendi noktal nazarlarını gütecek bir kardinalin Papalık tahtı- na İntihabı için, el altından birçok propagandalar sarfederler ve hiçbir fedakârlıktan çekinmezler, Çünkü ortazamanlarda Papa, bü- yük bir cismani devletin de başında bulunuyordu. Orta İtalyanın en bü- yük kısmı, Papalığın idaresi altında idi. Bunun için o zamanlarda yeni Pa- panın intihabı etrafında müthiş mü- cadeleler cereyan ederdi. Yeni Papa- yı intibap edecek kardinaller, seçile- cek Papanın şahsiyetinde uyuşama- dıkları cihetle, haftalarca, hattâ ay- larca müddet Vatikanda kapalı, yani mahpus kalırlardı, Vatikanda hüküm sürenâdet ve ananeler mucibince, kardinaller, bir defa Conelave meclisine,- yani İnti- hap meclisine - girdiler mi, yeni Pa- payı seçmezden evvel intihap salo- nundan dışarı çıkamazlar, hariçle katiyen temas edemezer, kimse ile gö- rüşemezler, mektup alamazlar. Ortazamanlarda bir defa intihap işi altı ay sürmüştü. O zaman Roma halkı, Papalık makamının bu kadar uzun müddet boş kalmasından hid- Metlenmiş, Vatikan üzerine yürümüş, kardinallerin hariçten yiyecek, içecek simalarını menetmiş, hattâ toplan- Gıkları odanın damını kaldırmış, on- arı yağmur altında bırakmıştı. Kar- Üinaller, bu müşkül vaziyetten kur- $ulmak için bir saat içinde yeni Papâ- yı intihap etmişlerdi. Conclave'ın yani İntihap meclisi- nin, Papanın ölümünden bir hafta gonra toplanarak yeni Papayı seçme- #i mutaddır. Fakat Papanın intihabi- na, Amerikadaki katolik kardinallerin de iştirak etmesi mecburi olduğu ve bunların bir hafta için bulundukları uzak yerlerden gelmeleri imkân hari- cinde bulunduğu cihetle, Conclav'ın içtima: 1 marta bırakılmıştır. Conclave meclisi şu suretle kuru- ur: İntihaba iştirak etmek için gelen her kardinal, Vatikana varır varmaz, kâtibi ve odacısile beraber höcresine kapanır, harici âlem ile ve kendi höc- yelerine kapanmış olan kardinal arka» daşlarile, her nevi teması keser, Kar- dinaller, ancak intihap için yapılan resmi toplantılarda biribirile temas Papa nasıl Seçim esnasinda toplanılan pusulalar yukarıdaki sobada yakılır. Eğer seçim netice vermemişse pusulalar ıslatılmış samanla yakılır ve siyah duman çıkar, Papalık İntihap edilmişse beyaz du- man çıkar ve herkes seçimin bittiğini anlar ederler, Conclave kumandanı, bu mahremi. yeti temin için icabeden tedbirleri alır, içeriye kimsenin girmemesi ve | içeridekilerin dışarı çıkmamaları, mektup alıp, gönderememeleri, vel- hasıl hariçle her türlü temaslarını | kesmek için kapıları kilidler ve önle- rine nöbetçi koyar. Hattâ kardinalle- rin bulundukları münferid höcrelerin pencerelerine kilid vurur, yani mut- Jak bir infirad temin eder, Esasen lâ- tince Clavis kelimesinden yâpılmış | olan Conelave kelimedsi, kardihilerin | seçilir ? Seçim başlayınca Kardinaller hiç kimse ile hattâ biribirlerilede görüşmezler Seçim bazan haftalarca sürer. Kardinaller bu müddet zarfında Vatikanda birer höcrede yatarlar, burada yemek yerler kilidlenmesi demektir. Conclare meclisi, sabahleyin yapi- lan dini bir âyin İle başlar. Kardinal- lerin en yaşlısı, âtince bir dua okur. Bu duada Ruhulkudsün yeni Papa- nın intihabında kardinallere rehber- lik etmesi temenni olunur. Duadan sonra kardinaller, günahlarını çıka- nrlar, Ayni gün öğleden sonra Con- lave meclisi, Capella Sixtina denilen kilisede toplanır. Conclave kumandanı, höcreleri bi- Ter birer teftiş eder ve boş okdukları- nı gördükten ve kârdineiler içeriye girdikten sonra Kapılarını kapar, Er- tesi günden itibaren ikisi sabah, İki- si de öğleden sonra olmak üzere gün- de dört defa rey toplanır ve rey verme ameliyesi, kardinallerden 'biri Papa- lık için reylevin tiçte ikisini toplayın- cıya kadar d-vam eder, Kardinallerin verdikleri puslalarının altında bi- rer dini ayet vardır. Rey verme ame- | liyesi gizli değildir. Reyler şu şekilde veriliyor: Her kar- dinal kıdemine göre kilisenin mihra- bına gider, diz çökerek dua eder, son- ra reyini mukaddes müsanm üzerine konulmuş olan sandığa atâr. En genç kardinallerden üçü reyleri tasnif eder, 'Tasnif bitince, rey puslalatı kiliseye konulmuş olan bir sobanın içine atı- ır. Sobanın borusu Sen Piyer kilise- sinin meydanından görünmektedir. Kardinallerden biri reylerin üçte ikisini kazanınca, Conclave'a Tiyaset eden en yaşlı kardinal, önüne gide- rek Papalığa intihabını kabul edip et- mediğini lâtince sorar, Yeni Papa, in- tihabını kabul ettiğini beyan eder et mez, yanıbaşında oluran laşırlar. Bunu gören diğer kardinal- ler de otomatik bir hareketle, başle- | rındaki kukuletaları indirirler. Bu ha- reket, artık her birinin hâkimi mut- lak olmak satımı kaybettiğine işaret- tir. En yaşlı kardinal, tekrar yeni Pa- paya hitab ederek, kendisine hangi ismi intihap ettiğini sorar. Çünkü Ps- palariın, intihap edildikten sonrâ, ağı isimlerini bırakarak kendilerine baş- ka bir isim intihap etmeleri âdettir. Papa, yeni ismini de söyledikten son- ra mihraba giderek, duaya başlar, Bu defa Papayı seçecek Kardinal- ler meclisi 62 kişiden mürekkeptir. Kardinallerin miktarı 70 olmak lâzım- geldiği var demek- r. Mevcud”62 kardinâlden otuz be- j başka millet- lere mensuptür, Bunla arasında 6 Fransız, 4 Alman ve Avusturyalı, 3 İs- panyol, 3 Amerikah, 1 Arjantinli, 1 Belçikalı, i Brezilyalı, 1 Kanadalı, 1 Macar, 1 İrlandalı, 1 Polonyalı, i Por- tekizli; 1 Suriyeli 1 Çekoslovak vardır. Kardinaller ârâsında en yaşlısı 88 yar şında İtalyan di Belemonte'dir. En .genç kardinal Portekirli Çerejeira'dır. sı yaşındadır, iki kardi- | | nal, derhal hürmetle yanından uzak- Meşhur İsveçli artist Zarah Leander, Berlinde bir filim çevirirken bir patlama olmuş ve göz kapaklarından yaralanmıştır. Artist hastaneye kaldırılmıştır, , vaziyeti tehlikeli değildir Amerikadan Çine hareket eden ve 73 yolcu taşıyabilen büyük tayyare San Fransisko üzerinde uçarken Franko hükümednin Berlin sefiri amiral Magar, Berline dönmüş ve B. Hitleri ziyaretle vaziyet hakkında izahat vermiştir. Yukanda sefir, (sağda) B. Hitler ve Aatman Hariciye Nazırı görünüyor Atlantikte: fırtına: Pavi« transatlantiğinde bir yolcunun üst güverteden çektiği bu resim vapurun ne kâdar yalpa yaptığım gösteriyor