26 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

26 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 pa AKŞAM Istanbulun imarı meselesi 5 milyon liralık istikraz nerelere sarfedilecek? Dün sabahki trenle Ankaradan şehrimize döndü. günü yazdığımız Vali ve Belediye Reisi B, Tütfl Kırdar, Haydar- Paşa istasyonun- da Vilâyet ve Be- Jediye erkânı ta- rafından karşı- lanmıştır. B. Lüt- fi Kırdar, bu se- ferki Ankara se- yahatinden bü- tün halkı sevin- Vali ve Belediye reisi direcek, İstanbu. —OB. Lütfi Kırdar Jun imarına yarıyacak neticeler istih- sal etmiştir. Valinin beyanatı Vali dün Belediyede kendisini ka: bul eden bir muharririmize Ankara seyahatinin intibalafı etrafında şu izahatı vermiştir; — Ankarada büyük.mili Şef beni lütfen kabul ve iltifat buyurdular, Bu esnada İstanbula karşı herkesin ve İstanbullularımızın malümu olan yüksek hislerin! ve sempatilerini iz har buyurdular, Gerek sayın Bâşve- kil ve gerek değerli Vekillerimiz İs tanbulun vaziyeti ve ihtiyaçları hal kındaki maruzatımı alâka ile dinle- diler. Kendilerinde İstanbulun ihti- yaçlarını temin ve refhını ikmal için samimi bir arzu olduğunu söylemeğe Juzum yoktur. “ Biz burada vazifelörimizde göster €ğimiz dikkat ve itina ile “hizmet 'kâbiliyetimizi artıracağız: Merkez dc bizi mümkün olan yardımlarile dai- ma takviye edecek ve bu suretle ars zumuza en kısa zamanda varmak yo- Junu bulmuş olacağı a Belediyeler ban on lira kadar İslik- t egilmiştir. Bunu en Yaydali ve tasar A tmek üzere lâzim olan plânları hazırlıyarak işe başlı- yacağız Belediye n kasından bes r iirenin stadyom yapılmak ye terkine İcra Veki'- we karar verildi, İstanbula et bütçesinden yardım da edilmektedir. İstanbulun imar tedkik için Başvekil kendi reis- Wği altında bir komisyon teşkil ede- rek bu iş hakkında kati ır» Müstakil imar müdürlüğü Hususi surette aldığımız malüma- ta göre şehircilik mütehassısı B. Prost tarafından bazırlanan İstanbulun imar plânının esaslarına göre şehrin imarını biran evvel tahakkuk ettire- bilmek üzere idari bazi tedbirler âlı- nacaktır. Ezcümle şimdiye kadar Be- Jediye fen heyeti müdürlüğüne mer- but bulunan imar müdürlüğü doğru- dan doğruya Belediye reisliği maka- mına bağlı müstakil bir müdirişet olacaktır. İmar müdürlüğü, şehirci- lik mütehassısı -B. Prostun bir kısını hükümet tarafından tasdik edilmiş ve bir kısmı da henüz tasdika iktiran etmemiş olan imar plânının tatbik plânlarını. hazırlıyacak. ve bunların tatbiki ile meşgul olacaktır. Bu suretle imar işleri, Belediyenin diğer fenni işlerile alâkadar olmak- sızın müstakilen idare edilecektir. Bu yeni idare tarzi imar işlerinin daha salim bir surette ve işin ehemmiyeti- le mütenasib bir Surette idare edir mesini temin edecektir, Beş milyon lira nerelere sarfedilecek? Belediyeler bankasından — istikraz edilecek beş milyon liraya gelince; Bu paranın imar plânmın hangi işlerine sarfedileceğine dair bügün. lerde Belediyede Valinin reisliği altın. da bir komisyon teşkil edilecektir. Bu komisyon, imar İşlerinden en mühim- lerini sıraya koyacak ve bu süretls tatbikine başlanacak kararları ver&- cektir, Dolmabahçe stadı Valinin beyanatında da zikredildi- ğine göre, stadyon yapılmak üzer Dolmabahçedeki İstabiiâmire bina. sının Relerliveve terkedilmesi üzerine Belediye İstabliâmireyi hemen yık- tirarak yerine stadyomun inşasına başlıyacaktır, Dolmabahçe stadyomu için Beledi- ye, beynelmilel bir müsabaka açacak ve bu müsabaka neticesinde en gü- zel, en modern stad plânı tercih edi. lerek buna göre inşaat münakasayı konacaktır, Bu suretle bu beş milyon liralık istikrazın bir kışmı stadyon inşasına, sarfedilecektir. Gazi köprüsü Bundan bâşka Gazi köprüsü duba larından mühim bir kısmı birbirine bağlanmış ve köprünün zeminini ter- kil edecek beton inşaata başlanmiş- tır. Köprünün inşaatı, önümüzdeki ağustos sonunda ikmal edilecektir. Halbuki köprünün inşaatının tamam, lanması ile iş bitmiyecektir. Gâzi köprüsü, Karaköy köprüsünde teki- süf eden şehir umumi münakalâtını batifleteceği için Azapkapıdan Taksi. me, Unkapanından Şehzadebaşına doğru köprünün iki başındaki yolla- rın da biran evvel açılması lâzım gel- mektedir. Bu güzergâhlar üzerinde İstimlâk muamelelerine başlanmışsa da İstimlik muamelelerinin ikmali ve yolların açılması için kâf| tahsisat yok- tur. Alınacak beş milyon liradan bir kısmı da bu yolların açılıp tanzimine tahsis edilecektir. Belediyeler bankasından #lınacak bu beş milyon lira bankaca bir ka- lemde tediye edilecek değildir, Beies diyenin yapacağı işlere &id -plânlar tatbik sahasına konuldukça bu pa Ta da Ledrici surette verileceklir, Tedhişçi Irlandalılar Yeraltı trenlerinin telefonla- rını kestiler, bir fabrikada do yangın. çıkardılar Paris 25 — Londradan gelen ha berlere göre İrlandalı tedhişçiler, dün yeni şekilde sabotajlar yapmışlar. bazı yeraltı şimendiferlerinin tellerini | kesmişler, bir mühimmat fabrikasın- da da yangın çıkarmışlardır. Bu yangın neticesinde fabrikanın matbaasile Jâboratuvarı yanmıştır. Antikomintern paktı Yarı resmi bir Alman gazetesinin makalesi Berlin 25 (A.A.) — D.N. B. bildiri. yor: Macaristan ve Mançukonun An- tikomintemi paktına iltihakını mer. zuubahseden yarı resmi «Korrespor- dans» ezcümle diyor ki: #Macaristanın bu pakta iltihakının Moskovada uyandırdığı aksülamel, bolşevizmin Sovyetler birliğinde bir | hâmi bulmakta devam ettiğini ispat | eder. Demek ki; dünya ihtilâli mese. | lesi, halâ bugünün meselesidir. Bolşe- vizmi tanıyanlar bilirler ki, bolşevizm, ya tahrip eder veyhaut tahrip olu- nur. Antikomintem paktın başka bir mânası da yoktur. f ya yakinlık gösterir. 25/2/0939 Esham ve Tabvilât Sıvas - Erzurum 1 1910 1992 © 5 faizli Hazine tahvili 1515 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Stertin sans | New-York 109 Dolar 126.3015 100 Prank 100 Liret 100 İsviçre Pr. 100 Florin 100 Raybşmark 100 Belge 100 Drahmi 100 Leva Si 100 Çekoslorak Kr. 433 100 Pezeta 59214 100 Zioti 23835 100 Pengo 249575 100 Ley 09050 109 Dirar 2835 100 Yen 34005 100 İsveç Er. 305175 160 Ruble 23.7880 İstanbul Tüberküloz cemiyetinden: Tüberküloz cemiyeti aylık toplantısım Istanbul Btibba odasında 1/3/989 çarşam- e ine Harb tehlikesi garpten şarka geçiyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) menfaali Avrupa kılasında Frans&- dan öteye gitmiyor. Fransa ise eski siyasetini değiştirmiş, avrupai politi- ka yapmaktan vazgeçmiş, sadece İn- giliz ittifakına dayanarak ana vata- nı ve İmparatorluğu muhafâzaya ko- yulmuştur. Almanya, esasen İniğiltere ile Fran sadan hiç bir şey istemediğini en Tes- mi ağızından ilân ettiği için gönleri- ni tamamen şarka çevirmiştir. Nasıl ki son gelen haberler Avru- panın şarkına dikkati eelbedecek ma- hiyettedir. İtalya Hariciye 'Nazırının Varşova- yı ziyareti münasebetile çıkan şaylâ- lar Almanya ve İtalyânın Polonyayı kendi aralarına almaya çok gayret ettiklerini gösteriyor. Polonya, senelerdenberi hiç sarih olmayan bir politika otakibetmekte- dir. Almanya ile dostluk muahedesi imza ettiği gibi son samüniirda Sov- yetlerle anlaşmak yolunu tutmuştur. Sırasına v6 lüzumuna göre bazan Al- Man politikası güder, bazın Rusya- imânya ile Rus- ya -arasındaki vaziyeti çok naziktir. İki büyük devletten her hangisinin - muhtemel bir harpte - galebesini kendi istiklâli bakımından (tehlikeli gördüğü için ahvale göre müvazene rolü oynamaktadır. Polonya, aynı za- manda Romanjanın müttefikidir. Öyle anlaşılıyor ki Alman - İtalyan politikasının hedefi Polonyayı hem Rusyadan, hem 'Romanjadan ayır maktır. Bunun iğin Polonyaya ne gi- bi teminat verildiği malâm değildir. Akla gelen şey,' Danzig ve Koridor meselesile, Polonyad: Ukrayna'nın mahfuz kalmasıdır. Polonya Roma - Berlin mihverine girerse Rusya kadar - Romanya da keridisini tehdid altımda hissedecek- tir K Hülâsa, İngiliz teslihatı've Fransa- İngiltere ittifakı sayesinde gaybi 'Av- rupadân harbin uzuklaşıması, Avru- parın büötür wfuklarında kârâ bulut İ ları dağitmış'değildir. Necmeddin Sadak Zeyrekte bir cerh İ Paçavracı İsmail ile karısı, Dursunu yaraladıktan sonra kaçtılar Cibalide oturan bir karı koca evvel- ki gece kanlı bir vaka çıkarmışlardır. Gazete müvezzilerinden Dursunun Zeyrek caddesinde olurduğu evin ei- varında kâin Çavuş hanında paçav- racı İsmail ile karısı Zekiye oturu- yorlar. Bu iki ailenin arası, bir müd- dettenberi ailevi bir meseleden dola- yı açık bulunmaktadır. Evvelki gece karı koca, Dursunu eve çağırmışlar, bir müddet konuştuktarı sonra hiç yoktan bir kavgu çıkarmış- lar ve Dursunun üzerine çullanmış- lardır. İsmaili, eline bir biçak almış, ka- dın da bıçak biçimine getirilmiş bir teneke parçasile Dursuna saldırmış- lar, koca bir taraftan bıçakla kadın da teneke ile Dursunu sekiz yerinden yaralamışlardır, Karı koca, yaralıyı kapı önüne kadar çıkarmışlar, orada bırakarak kendileri de savuşup git- mişlerdir, Az sonra İş zabtaya eksetmiş, ya- ralı Dursun Cerrahpaşa hastanesine yatırılmıştır, Kaçan karı koca aran- maktadır. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişi: o Halâskârgazi | caddesinde Halk, Taktim: Nizameddin, Türlaba- şında Nihad, Beyoğlu: Kanzuk, Daj- rede Güneş, Galata: Topçulsr cadde- sinde Kasımpaşa Hasköy: Halıcıoğlunda Barbut, Fatih: Şehrudebaşında — Asef, Karagümrük: Mehmed Arif, Bakirköy: Merkez, Sa- nyer! Nuri, Aksaray: Ziya Nuri, Beşik-| taş: Nal Halld, Fener: Hayim Berk, Kumkapı: Belkis, Küçükpazar; Hik- met - Cemil, Banu Yedikulede Teofilos, Şehremini; Ahmed Hamdi, Üsküdar: Selimiye, Her gece nöbetçi eczaneler: OOrta- köy, Armavüdköy, Bebek; Beykoz, Pa- şabahçe, © Anadoluhisarı; o Tarabya, Yeniköy, Emirgân ve Rumelihisarm- daki cezaneler her gece möbelçidir. İK) gündenberi herkes: Eğlenceli ve Musikili; Zengin NANON Büyük operet filminin en güzel ve sevimli şarkılarını Avrupanın en güzel ERNA SACK T AK SİM sinemasında Tegammi ediyer ve Halkda tekrar ediyor Bugün saat 11 ve | de Tenzilâtlı matineler HURRICİWE HAL DÜŞÜNÜYORSUN Milli ve Alemdar RASPUDIN HARRY BAUR Saray Faciaları vw, Barones ve Uşağı gibi doyulmaz bir Vedvil oynuyor. Saat on birden itibaren deyamlı seans mama Pangaltı 'T A N Sinemasında AŞKIN GÖZ YAŞLARI Yalnız bu haftaya mahsus seans saatleri Bugünkü Seanslar: 11 — 13.30 — 16 — 18.30 — 71,15de Satılık renkli matbaa mürekkepleri İngilterenin Winsfone ve Almanyanın Lövinsohn fab- rikaları mamulâtından muhtelif renk ve kalitede matbaa mürekkepleri ehven fiatle satılıktır. Akşam matbaası ida- re müdürlüğüne müracaat. Telefon: 20681 25/2/9389 Cumartesi günü İstanbul Halinde toptan satılan yaş meyva ve sebze fintleri; Ses Kralı “MBDULVAHAP, a Zafer tacı kazandıran; Bayan Leyli Muradla berarer çevirdiği YAŞASIN AŞK... Köpek isteniyor Pekinua ve Foksteriye cinslerinden gayet iyi cins 2 erkek yavru köpek isteniyor. Akşam” ilân memurlu- ğuna mürsenat. Telefon: 20681. * Halk ziraati Meyva, çiçek, bağ, sebe kümes ve kuşlara dâir o fayde'ı malü- mat - Aylık mevsim ziraat bilgileri. Yazan: «Akşüm» zirdat imuharrö'i Profesör Şükrü Aker En En yukarı Er.s KD) 35 39 Cins: Bakla Araka Bezelye 14âhara Pırasa Ispanak Yerelması Kereviz kük » yaprak Enginar Karnabahar Yeşli salata Pancar Maydanoz Dereotu Nüne Kırmı twrp Taze soğan Tüze sarmısak Elma Amasya » Ferik » İnebolu » Gümüşhane » İnsiliz (Taraklı Kestane Muz yerli » ecnebi Balkabağı Kestane kabağı Ağaç kavunu "Turunç Yerli limon 200 Ecnebi limon (o 160 Portakal Dörtyol 36 », “0 lllassseillilitirisıll! Get izi Bahçe meraklılarına ve alelu- mum ziraat işlerile uğraşanlara çok lüzumlu bir eserdir. Güzel resimlerle süslenmiş ve nefiş bir şekilde basılmıştır, Fiati (100) - kuruş, Tevzi yeri: Hilmi Kitapevi, nn ll , , » A » ». 10 Alanya 6 a 80 , 100 Rize 4 : #0 » 100 Fenike — 96 » 100 , » 200 Mersin Yafa 120 » 160 00 » 50 — Tepebaşı Dram kısmı Gündüz saat 1580 da Akşam saat 2030 di ANNA KARENİN 7 tablo İstiklâl caddesi Komedi kisama, Gündüz saat 1530 da Gee sast 2030 da Bir Muhasip Aranıyor 4 perde TURAN TİYATROSU Bugün saat 15 de, , Mw » Kadıköy Halkevinde kenser Kadıköy Halkevi orkestra kanseri Kon- servatuvar mualiimlerinden ve evimiz or- kestra şefi İskender Ardan idaresinde 28/2/9399 sah akşamı saat 9 da verilecek- tir. Davetiyeler Halkevi idare memurlu- 20,30 da umuma. Er Sadi Tek Di SEFİLLER 8P. (Be) Atilâ revüsü. Büyük bale. Çinlilerin hayret