31 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

31 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

Anadolunun altun üstüne ge” tirdi. Ondan sonrada çıkıpgiti .. Fakat onun bu gidişi, muvakkat olabi- Mir. İhtimal ki, tekrar gelir. Gene her tarafı kırıp geçirir. Buna mâni olmak senelerdenberi korlu ve dehşet içinde yaşıyan Anadolu halkını yeniden hele“ canlar içinde bırakmamak için, Anado- uya bir ordu göndermek lâzım. Dedi, İhtilâller esmasında son derecede şı marmış olan Âsi askerlerin hiç olmazsu bir müddet İstanbuldan uzaklaşmaları için, kumandan ve zahitler de yeni im- paratorun bu fikrini beğendiler: — Hay hay.. biz de fedakârlıktan çe- kinmeyiz. Askerlerimizi alıp, halife ül- kesinin ohududlarına doğru gideriz Belki de Battal ile karşılaşırız. Onunla harbederek, halkımızın başına belâ kesilen bu adamın vücudünü ortadan kaldırırız. Dediler, Bu karar Üzerine kımandanlar fir * kalarım hazırladılar. Üç koldan, An«- dolu içlerine doğru ilerlem'ye başladı- Yaz. y Amma, bu taraftan. bu haber Ma - Yatyaya geldi Battal Gezi, bu haberi işitir işitmez, Ömer beyin huzuruna çi- karak: — Gördün mü, olan işleri?. Halife - nin vâdlerine inandık. Dönüp buraya gelerek meydanı düşmana boş bıraktık. Şimdi, #rka fırka gelen küffar askeri- ne nasıl dayanacağız?, İslâm ve Tü beldelerini, bunların şerlerindon nasıl kurtaracağız? Dedi. Ve derhal, toplıyablece” atlıları ala- rak düşmana karşı çıkmak istedi Vaziyetlen Örer bey öe çök'müte “ ensirdi. Battahn sözlerine hak vermiş" H... Fakat, — Ey Battal, Sen gidersen, bizim halimiz miee olur?. Olur ki, sen bir te- Tafta harb ederken, diğer taraftan baş- ka bir düşman frkas: buraya gelir bi- xi perişan eder, Bunun için, halife or dusu başsösterinceye kadar, aman biri | terketme, i Diye yalvararak güçlükle Rettalın ö- nüne geçebildi. * Fakat Battal Gazi, her en artan oir teesriir içinde idi, Düşman fırkalarının Kayseriden tleri geçtiklerini duyduğu zaman, artık zaptedilemiyen bir aslan haline gelmişti. Derhal Ömer beyin huzuruna days” narak: — At oynattığım yerlerde, düşman askerlerinin gezip dolaşmasına taham- ek | e en ĞİBATTAL GAZİ) SON POSTa e < 4 Yazan: ZİYA ŞAKİR Düşman fırkaları yaklaşıyor! Her taraftan: Battal geliy or! feryadlan yükseliyordu dekı meşhur ve tarihi kılıcı, kendisineİmaz bu âhdini bozarak, Amuryon hu” teslim etti. dudundaki islâm köylerini talan et - — Biz, bu yerlerin acemisiyiz. Önü” | mişti. müze düşünüz. Hangi canibe gitmek lâzım ise, yol gösteriniz. BATTAL GAZİNİN, KANLI İNTİKAMI izah etti. Bu plân müci ron) kalesine hücum edilecekti. Çün- Battal Malatyaya avdet eder et - , (Amuryon ei harekete geçmişti. Ve, hiç bir Arpa unu Bakla unu Yulaf unu Nohut unu mül edemiyorum. Ben; tek başıma, düş- mana karşı gideceğim. Ne haliniz var- sa, görün Dedi, i Faket, orun bw sert ifadesine karşı Örner bey büyük bir sevinç ile muks - bele etti. dehsi koynundan çıkardığı mektubu, Battala verdi, Mektub halifedendi. Hal'fe Süleyman, büyük bir ordu ha” zırtadığını tebşir ediyor; ve bu ordunun kumandasım, o «Biraderim Müslimeye | verdim. Mediyinde bulman Müslime, | buraya gelir gemes, ordunun başına geçip hareket edecektir. Fwket bu or- damun bir ferkası, bir kaç güne kader yola gekıyor. Bu ferikanım başında da, Beşir Bini Artat bulunuyor. Batta! Ge- zi, Beşir fle birleşsin. Büyük ordunm ipisdarı olarak, yavaş yavaş Kostan'a - nive üzerine doğru flerlesini» Divanda. Battal Gari, halifenin bu mektubuna son derecede sevindi. Derhal Devzade Askara atlıyarak Antebe kadaş gitti Orada Beşiri istikbal etti. Besir, haltfenin gönderdiği (Hil'at)ı (1) Battala giydirdi, Ve gene halife ta- rafnden hediye edilen Deahhâk ismin- —. — (D Elimizdeki eski bir vesika, (Yakası ve bü SİİR hazç ie İetermiş, güyez rengin» e ipekli kumaştan 3 bir feres) diyor, Çavdar unu Pirinç unu Kornfleu Bezelya unu Patates unu Fasulya unu Mercimek unu Buğday nişastası Pirinç nişastası Memlekette bu maksatla kurulmuş ve Beşir, Battalm bu teklifini muvafık bulmakla beraber: — Amuryon kalesi, bir sarp mahalde imiş. Kalenin muhafızları da, çetin kâ- firlermiş Acabe, maiyetimizdeki as - körlerle bunlara galebe çalmak müm- Battaj Gazi, tasarladığı plânı, Beşire | kün olur mu?. Bir hezimete uğrayıp da askerlerimizi beyhude yere kırdırmı - ce, en evvel (Amur“| yalım.? Diye, tereddüd göstermişti. Fakst, Battal Gazi büyük bir celâi- 'Takavoru Şemas) | detle cpvab vermiş: — Bütün mes'uliyeti, üzerime alı - ehli islâma; on sene kılıç çekmiyeceği-| yorum. İlk zafer sancağımız, Amuryon me dair Ömer beye kitab Üzerine söz| ke'esinin bürçleri üzerinde yüksele - İyözden çoğu sakat kaldı. Yaptıkları şaka- İvetlerin uyandırdığı nefrete çok geçme - $7 Posta'nın tefrikası 73 Krim Gueray: “Ordunun Terelime eden: Bu sıralarda soğuk o kadar şiddet pey- | da etmişti ve evvelce yakılmış olan vel geçtiğimiz ovalar o kadar değersiz bir mer'a teşkil ediyorlardı ki, Ölü Su'yu (1) geçtikten sonra, istikşaf müfrezelerinin buldukları kamışlar üzerinde karargâh kurmak için bunların peşi sıra yürüme- ğe karar verildi. Isınmak için ve beygir - lerimizi beslemek Için bu kamışlara ihti- yacımız vardı. Fakat şüphesiz ki yalnız Leh köyleri- ne karşı muharebe etmek ümidini besle- miş olan Türk süvarileri, çadırdan ve Yi- yecekten mahrum bulundukları için, hem soğuğun şiddetine, hem açlığın ıztırabla- rına maruz kalıyorlardı. Bunlar ilk ihti- yatsızlıklarına ateşe pervasızca yaklaş - mak ihtiyatsızlığını da ilâve ettiler. Bu den bir merhamet hissi kaim oldu. Kam bu zavallıların çadir kapılarında yiyecek dilendiklerini haber alınca her Mirzadan derhal bir miktar peksimed alınarak on- lara dağıtılması için emir verdi. Ertesi günü, ovaya yayılmış olan ordu saffı harb halinde ilerlerken tesadüf et- tiğimiz küçük bir tepe Krim Gueraya bü- tün ordusunu heyeti mecmuasile görmek için bunun Üzerine çıkmak arzusunu ver- di. Tevakkuf edilmesini emretti, Arkası sira ben de bu tepenin üstüne doğru git- tim. Tatar esvablarının koyu rengı lev - haya zemin hizmetini gören karların be- yazlığına inzimam edince her şeyin gö - rülmesine imkân temin ediyordu. (Arkası var) T! ürk gibi kuvvetli Sözü Boş Değildir. ÇAPA MARKA MÜSTAHZARATI Bu sözü teyid eden güzel yurd topraklarının biricik imal kaynağıdır. her şeye rağmen (24) sene neslin gürbüz yetişmesine tevekkufsuz hizmet etmiş yegâne Türk san'at evidir. Yavrularınıza, doktorlarınızın tertip ve tavsiyesile vereceğiniz bu gıdalar mutlak huzurunuzu temin edecektir. ÇAPA MARKA Dünyada heynelmilel şöhreti halz eşlerile kat'iyyen omuz omuzadır. Daha üstününün bulunması mümkün değildir. Tekmil müstahzaralımız mubayyerlir. Her yerde dalma taze olarak bulacaksımız. Adres; Beşiktaş — Kılıcali M. NURİ ÇAPA Tel, 40337 (1) Yeni Servise dahilinde bir nehir, Salep Tarçın Kimyon Karanfil Zencefil Karabiber Baron de Tottun hâtıraları İyazını kat'iyen Sayfa 13, Ordunun en cesur adamı en cesur adamı, silâhsız olarak harbe gelmek cesaretini göstermiş olan yegâne insan Tot'tur, dedi Hüsayin Cahid Yalçın Sancaklara bakılarak muhtelif vilâyet- lerin kuvvetlerini ayırd etmek kabildi. Musyyen bir tertib ve düzen olmadan, bu ordunun yirmi uzun sıra üzerinde yürü- düğünü ve oldukça muntazam surette sis raya girdiğini gördüm. Her serasker #uj« tanı küçük bir maiyet ile fırkasının önün de bir grup teşkil ediyordu. Hattın mer « kezinde Kam bulunuyordu. Merkez ol » dukça büyük ileri bir kuvv. tiriyor, tertibatı ile hem aske, bir manzara arzeyliyordu. Her bir süvariden mürekkeb, kırk bölük ünden dörder kişilik iki kol üzerinde yürüyor ve her iki tarafta yirmi sancak sıralah « mış bir yol vücude getiriyordu. Yedekte ön iki binek beygiri ve bir kızak olduğu halde, başimparator bunları takib edi « yordu, Kam'ın etrafını çevirmiş olan sü, varilerin kuvvet külliyesinin önünden gis diyordu. Bir Emir tarafından taşınam Peygamberin sancağı ile buna refakat © den iki yeşil filâima sonra geliyorlar ve İnat - Cosagueslerin bayraklarile birlikte dalgalanıyorlardı. Prensin muhafızlarına ilhak edilmiş olan bu Kazak kuvvetlei en arkadan yürüyorlardı. ! Arazisi ve ismi kendisini Rusyadan hic. ret ettirmiş olan ahval ve şeraitten ileri gelmiş olan bu millet Caubanda yerleş« miştir. Muhakkak ki hürriyetinden ziyas de sakalına ehemmiyet veren İğnace is. minde biri, birinci Peire'in usturasından kendisini kurtarmak için, kalabalık bir maiyet ile Kam'a Ktica etti, Tatarlar «inad» kelimesi ile İgnace arasında o kas dar müşabehet gördüler ki muhaceretlos rinin sebebini izah için inad kelimesini kullandılar. Hıristiyanlığın saffetini mus hafaza hususunda bu kadar itina göster işe benzemiyorlar. Fakat hıristiyanlığ alâmetini bayraklarında sadikane muba« faza ettiler. Hâlâ domuz eti yemek imi elden bırakmamı İnad Tatarlarından her birinde bi domuz eti vardı. Türkler Peygamberin sancağına bu bayrağın refakat etmesi Türklerin hoş görmemeleri iktiza eder « di. Çok kere, bir takım Türklerin Tatar « lar tarafından gayet başi! ve tabii bulu « nan bu şeyi gizli gizli takbih ettiklerini işittim. Ordunun mütebaki kısmında böyle biş Mhtiyal ve basiret eseri göze çarpmıyor « du. Kavrulmuş ve öğüdülmüş sekiz, on pide, darı ununu küçük bir meşin torba. ya tıka basa doldurmuş'olan Nogayların hepsi bu torbayı beygirlerınin eğerine asmışlardı. Bu sayede orduya elli günlük yiyecek temin edilmiş uluyordu. - Yalmz beygirler yiyecek hususunda kendi büş« larına bırakılmışlardı. Fakat bu vaziyef onlar için her zaman glışkın bulunduk « Jarı vaziyetten pek farklı deği!di. Beygif kullanmak hususunda hiç bir kaide ve mecburiyet bulunmadığı için her Tatar dır. a Yenibahar Beyaz biber Sofra tuzu Kırmızı biber (Kutu ve Paketleri ) yanına iki üç beygir, hattâ çoğu daha faz. Ja beygir almıştı. Ordumuzda 300 binden çok beygir bulunuyordu. Bu manzaradan hoşlanmış olan Kam sultanlara ve nazırlara yaptıkları tetkiğ esnasında ordunun en cesuru kim oldu- ğunu farkedip etmemiş olduklarını sor « du. Mukarriblerin sükütu onların ceva'ı ne olduğunu kâf! derecede anlatıyordu. Krim Gueray şen bir tavırla: — Ne atzsiniz, ne benm, dedi. Biz b pimiz silâhliyiz, Silâhsız olarak hari; gelmek oeseretini göstermiş ölan yegünu adam Tottur. Bir bıçağı bile yok. Temaşa bu lâtife (le bitti. Ordu tekr> iyürümeğe başladı. Ölü Su membwna gı diliyordu. Buraya pek geç vakit vâsıl ol duk. Orada, etrafı kan'ışl'arla muhat gas yet geniş bir yerde karargih kurduk. |! Bir kaç gündenberi Krim Güeray bo parmağında bir ağrıdan şikâyet ediyor « du. Orada bir çıban teşekkül etmişti, Fiw yevri vardı. Yanımızda hiç bir cerrahi bulunmuyordu. Ben kendi yardımımı teklif ettim. İcabında kuli anmak Üze*s