5 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Şehir otobüsleri E, ie > Belediye, belediyeler ban yakında ısmarlanıyor. kasından yaptığı istikrazın | ilk 200 bin lirasını Eminönü meydanına harcıyacak. ii : | Oo Belediyeler Bankasından istikraz €- © dilecek 5 milyon liranın formalitesile ; möşgul olmak üzere Ankarada bulunan İstanbul Belediyesi muhasebe müdürü | Muhtar dün sabah şehrimize dönmüş- | tür Beş milyon liranın belediyeye veril- | mesi için yapılan formaliteler ikmal e- || dilmiş olduğundan bu para belediye - nin emrinde bulunmaktadır. Fazla fa- | İz vermemek için paranın ihtiyaç nis - | betinde parça parça alınması kararlaş- © İstanbul Belediye Reisliği 3 milyon || Hird ile yapılacak işleri hazırlamış ol- | duğundan tamamlanacak işlerden il - © kine harcanmak üzere Temmuzun bi - © rinde bankadan 200 bin lira çekilecek- tir. ” Belediyeler Bankasından çekilecek : paradan mühim bir kısmı istimlâk iş- © erine harcanacaktır. Şehircilik müte- © hassım Prost, ilk partide istimlki za- Fur olan yerleri tesbit etmiş bulunmak © tadır. İstimlâkler Eminönü meydanın- de, Atatürk bulvarı münasebetile A - © zabkapı ve Unkapam cihetlerinde, Ka- raköy meydanında yapılacaktır. İlk 200 bin lira Eminönü meydanı - - Kuruçeşme kömür - Depoları istimlâk - Edilecek i Dolmabahçe ile Bebek arasında açı - Jacak asfalt yol münasebetile Kuru - * çeşmedeki kömür depolarının istimlâk “edileceğini yazmıştık. ? © Belediye, Kuruçeşme kömür depo - rınm kaldırılacağı yeri tesbit etmiş - tir. Tesbit edilen yer hakkında) istim - ik flatlarının yükselmemesi için sıkı “bir ketumiyet muhafaza edilmektedir. “Vali ve Belediye Relst Lütfi Kırdar, Ankaraya gittiği esnada alâkadar ma- tamlârla temas edecek ve lâzım gelen atı verecektir. Yeni yol münase - le depoların Kuruçeşmeden muhak kaldırılması Jâzım gelmektedir. a Vekâleti yol projesini kabul et - okluğundan depolar Kuruçeşme - “den kaldırılmadığı tekdirde projeyi “değiştirmek ve dağı delmek lâzım ge - ki buda imkânsızdır. Kömür depolarının yeni yerleri yakında ilân edilecek ve nakil faaliyetine geçile - İF. Mahkemelerde: «İş» e çıkan iki yankesleinin muhakemesi © Dün, Hıfn ve Reşad isminde iki yan- dün Tünelden Şişliye giden bir iramvay arabasına binerek «iş» yap - ağa karar vermişlerdir. Bu sırada göz Beyoğlunda Duduodalar soka - oturan Kliant isminde birisi çarp yankesiciler ona yaklaşmışlardır. y arabasi kalabalik olduğu 1 - Kant'a yanaşan yar/kesiciler pan- 'talon cebinden 30 Hrasını çahmışlardır. çarpıldığını hissetmiş, keyfi - n o esnâda tramvay arabasına gi - resmi bir polis memurunu haber - " elmiştir. Yankesiciler, yakalanarak verilmişlerdir. Nöbetçi Sul - hmed üçüncü sulh cezada muhgke esnasında, yankesiciler suçlarını etmişlerse de heyeti hâkime, way biletçisinin de şehadetine lü- gördüğünden muhakeme, talik, ciler, sabıkalı oldukları cihetle edlimişlerdir. Şehzadebaşı TURAN tiyatrosunda Bu gece YANGIN Yeni büyük omar Okuyusu Aysel ber yar 30 paradi 10 localar 100 İkinci para ile de otobüsler ısmarlanacak | “Belediyeler Bankasından çekilecek İ- kinci para satın alinacak otobüslerin ilk taksitine verilecektir. Otobüslerin satın alınacağı firmaya ilk taksit olarak 750 bin lira verilmesi kararlaşmıştır. Otobüsler Almanlara sipariş edildiği tekdirde 6 ay, İngilizlere sipariş olun - duğu takdirde 9 ay sonra elimize gele- cektir. Otobüs satınalma şartnamesi Tem - muzun | inde münakasaya konacak - tır. İlk taksit münakama tarihinden © ay sonra firmayp verileceğine göre be- lediye, 1940 senesi ilk ayının başında Belediyeler Bankasından diğer ufak - tefek işlere de harcanmak üzere 1 mil- yon 200 bin lira almış olabaktır. İstanbula beğenildiği şekilde otobüs slabilmek için münakasada hususi ek- siltme ve arttırma usulünün carf ol - ması istenmektedir. Onun için otobüs- ler Tramvay İşletmesi hesabma her - hansi bir firma ile doğrudan doğruya lediye Reisliği İstanbul için alınacak o tobüslerin markasını tesbit etmiş, mez kür firma ile yaptığı temasları bitir - miş, bir anlaşmaya varmış olmaktadır. Temmuzun birinde bunların derhal i- İ yapılacaktır. İktısad Vekili Dün geldi, Bugün gidiyor İktısnd Vekili Hüsnü Çakır dün sa- bah ekspresle Ankaradan şehrimize gelmiştir. Vekil, Haydarpaşada iktısa- di mehafil erkânı ve dostları tarafın «! dan karşılanmış ve doğruca Nişanta - şındaki evine gitmiştir. İktısad Vekili şehrimizde bazı hu > susi işlerini gördükten ve bugün fktı- sadi mehafilde tetkiklerde bulunduk -| tan sonra bu #kşam, ekspresle Anka - raya dönecektir. Arkadaş kavgası Evvelki gece 1,30 da Kahlıcada Ka - sabahmed sokağında 14 numaralı evde oturan İstinye “Dok fabrikası amele - sinden İsmail Nusret ile arkadaşı Ha - san kavgaya tutuşmuşlardır. Kavga k zışınca İsmail, Hüsnüyü sandal küreği ile basından ağır surette yaralamıştır. Yaralı, Haydarpaşa Nümune hastane - sine kaldırılmıştır. MI üteferrik “ Yataklı vagonlar şirketi umum müdürü geldi Beynelmilel yataklı vagonlar şirke - ti umum müdürü Mobluner Margo ve idarenin atelyeler direktörü Pilmiç, dün sabah şehrimize gelmiştir. Öğrendiğimize göre yataklı vagonlar idaresi, memleketimizdeki eski yataklı vagonları çelik vagonlarla değiştire - cektir. Bundan başka, yaptırılmakta o- Tan 9 mavi Tüks yataklı vagonla beş lo- kanta vagonu ve yüzde 50 #iat farklı Üçüncü mevki yataklı vagonları ya - kında memleketimize getirileceklerdir. Yataklı vagonlar şirketi müdürleHi"biü akşam Ankaraya gidecektir. ' Bükreşe pidecek demiryolları heyetimiz Rumen ştmendiferciliğinin *70 * indi İ yıldönümü münasebetile 1! Hğeiran - İda Bükreşte bir merasim yapılâdâktir. Bu merasimde memleketimizi temsil edecek olan Devlet Demiryolları tca - ret reisi, cer dairesi reis muavint Şa» ban Nazmi ve Münekale Vekâletinden mühendis Gelibden mürelkeb heyeti- miz bugünlerde Bükreşe hareket ede - İcektir. temas etmek suretile alınacaktır. Be -| Yeniden yapılacak mekteblerin semtleri tesbit edildi Bu yıl şehrin muhtelif yerlerinde 8 mekteb inşa olunacak Şehircilik mütehassısı Prost, İstan - İbul Maarif Müdürlüğünden aldığı ma- lümat üzerine yeniden yapılması za - İruri olan ilkmekteblerin semtlerini İ tesbit etmiştir. Bu zamana kadar ya - pılan ilkmekteb binaları inşaatında semtin kalabalığına, ehemmiyetine hiç dikkat edilmemiş, nerede ucuz arsa bu- lunmuşsa orada mekteb yapılıvermiş- İtir. Bundan sonra mekteb binaları in - şadtında semtin kesafeti, ticari, Iktı - sadi vesair ehemmiyeti gözönünde bu- lamdurulacaktır. Bu sene şehrimizde yeniden 8 ilk - mekteb binası yapılacaktır. Belediye mekteh inşaatında Maarif Vekâleline azami yardımı gösterecek - tir. İstanbul Maarif Müdürlüğü mev - İcud ihtiyaçı karşılıyacak mekteb bina- sının miktarını tesbit ettiği gibi her se ne talebe adedinin artmasını nazar, İ- tibare alarak gelecek senelerdeki mek teb ihtiyacının da ne miktar olacağını| hesablamıştır. Bundan sonraki mekteb inşaatında bu nokta ehemmiyetle göz- önünde tutulacaktır. Bir müşteri şoförü yaraladı ve kaçtı Dün öğleden sonra Şehzadebaşında bir cerh vak'ası olmuş, carih kaçmış - tir. Vak'a şöyle olmuştur: Şehzadebaşında otomobil durak ye - rinde müşteri bekliyen 1918 plâka nu- eyi e henüz hüviyeti meç < hülu.. esit ederek Beyoğluna geçmek istemiştir. Halbuki şoför mev- kilnde oturan da müşteriye bu taksinin şoförü olmadığını söyliyerek direksi - yonün yanındaki karneyi göstermiş, onu biraz beklemeğe davet etmiştir. Buna razı olmiyan meçhul yolcu $0 - för ile münskaşaya sonra da çebinden sustalısını çıkararak bacağına saplamış ve derhal kaçmış - tr. Yaralının ilk tedavisi yapılarak tah kikata başlanmıştır. Türkiye - Romanya Hava seferleri başladı İlk defa olarak ihdas edilen Türki - ye - Romanya hava hattının ilk seferi, bu sabah. Veşilköyde yapılan merasi - mi müteakıb icra kılınmıştır. Merasim- de Türk Hava Kurumu erkânı, Roman- ya konsolosluk erkânı ve gazeteciler hazır bulunmuşlardır. Romanya münakalât nezaretile yapı | lan bir anlaşmaya göre Bükreşten bu - raya yapılacak eşya ve yolcu nakil işi- ni Rumen Lorens. şirketinin. İstanbul: dan Bükreşe fora edilecek olan sefer - leri de Devlet Havayolları tayyarele- Ti yapacaktır. . Bugün ilk sefer, Ye - şilköy hava meydanında yapılan mera- tutuşmuş, biraz | tut simi müteakıb sast 7 buçukta kra e - dilmiştir. i .Poliste : Pohoçadan zehirlenen amele Denizyolları marıngoz âtelyesinde amele Bilâl, Denizyolları İdaresi kar - şasında bir seyyar boboçaçıdan poho - ça satın alarak yerriş, biraz sonra ze - hirlenme alâimi gösterdiğinden Bey - oğlu Belediye hastanesine kaldırılmış- tır. Tren altında kalen posta müvezzii Posta müvezzilerinden Hüsnü, dün akşam 8,30 da, Yeşilköy istasyonun - da hareket etmek tzere bulunan trene binmek İstemiş, düşerek katar altında kalmıştır. Hüsnünün ayak parmakları ezilmiştir. Zulire borsasında bir haftalık vaziyetin hulâs49' Tiftik, yapak, kıl, deri, meşin, sahtiyan ve al elümu” hayvani maddelere geniş bir alâka gösteriliyo Memleketin birçok muntakalarına feyizli yağmurlar yağdığı ve kuraklı tan müteessir olsn bazı mahsullere tesirler yaptığı hakkında haberler müsaid | dkisler bırakmıştır. Hayvani ürünler üzerine dış ve iç piyasa alıcıları bariz bir faaliyet ibraz etmekte mühim an- gajmanlar yapılmakta, fiatlar yüksel - me istidadı göstermektedir. BUĞDAY: Hüfta içinde buğday pi- yasasında değişiklik olmamış ofi- sin tesbit ettiği fiatlar üzerinden mutad satışlar olmuştur. Anadolunun muhte- if mıntakalarında yağmurlar yağmak- ta olması ve bunun hububat üzerine müessir «olacağı hakkındaki kanaat buğday rekoltesi hakkındaki gayri mü- said tahminleri kısmen izale etmiştir. Anadolunun yakın mıntakalsfından yasaya un müvaridatı devam etmekte ve normal fiatlarla satışmaktadır. Haft zarfında piyasaya 2350 ton buğ- day gelmiştir. Fiatlar 1-2 çavdarlı ekstra ekstra Polatlı malları 6,25-6,30, 4-5 çavdarlı Ankara, Yerköy ve âyârı mallar 5,30-3,32, 9-10 çavdaklı Konya, Akşehir ve âyârı mallar 5,25-5,27, 1-2 çavdaylı ekstra Anadolu sertleri 5,23. 5.25, 6.7 çavdarlı. sertler © 5,10-5,12; 9.10 çavdarlı Trakya sertleri 3,28-5,30; Anadolu ve Trakya &ızılesarı 3,28 - $,30 kuruştur. ARPA : Birçok mıntakalarda arpa istihsalân başlamış ve umumiyetle mahsul: kemale ermiş olduğundan son yağmurlardan arpa mahsulü müstefid olamamıştır. Bu. sebeble arpa rekolte- sinin bir mikdar noksan olacağı hakkın- 'da tahminler değişmemiştir. Bu mahsul üzerine talebler devam etmekte ve fiatlar yükselmiye mütemayil bulun - maktadır. Arpa üzerine açığa satış yapılmaktan ihtiraz edilmektedir. Hafta içinde pi- yaşaya 233 ten arpa gelmiş ve dahili istihlâkât için sitılmıştır. Fiatlar Ana- dolü malları dökme Havdupaşa tesl'mi 437-437, Marmara, 'Traky malları çuvallı İskele teslimi 4,38-5,04 kuruş - ir. SUSAM : Yeni yı! rekoltesinin iyi ve mahsulân kalite iffbarile yüksek oldu- #u hakkındaki haberlerin tahakkuk etmekte olması alıcıları intizarda bu - hınmıya sevketmektedir. lardı Türkkuşu Genel debler vukubulmamıştığ- Fpatlaf ide çift çuvallı mallar iskele teslimi 19,15 kuruştur. ” TİFTİK ; Tiftik için Almanysöl' yg lebler vukubulmuş ve musyj©i ihracat firmalarına permiler rilmiştir. İngidiz firmaları dâ üni yasasile slükadar olmakta selef Eyl lar müsajd görülmemektedir. vi” alıcıları henüz intizar vaziyetini mi # faza etmektedirler. Hafta zari “ağ aya 285 ton tiftik gelmisti eyi balye salış olmuştur. Pinle il malları 125-130; Kütahya, a Eskisehir, Yozgad malları ! 10- 74 kara, Pulatlı, Bolvadin maflart ! Gerede, Çerkes, Bolu 100-1055 monu, Zdtranbotu — 110-112, g1 damgalı ve Ilgm Ayârları 10 Konva ova malları 90-95; çenesi lar 98-100; deri malları 73-78 ; tur. ğ “ YAPAK : Sovyetler muhtelik mallar için mühim miktarda talel göl bulunmuşlardır. İstanbul PİYESEİ stokların azalmış olması vukubulk eğ leblerin karşılanamamasını intaç © tedir. Yeni kırkım mallara iç ve ÖĞ yasalardan talebler vukubuldu! ye açığa satış yapmış olan firmalar ve li fabrikalar istihsal mımtakslsi Hi“ mübayaat yapmaktadırlar. Yapak in yasası sağlam ve fiatlar müs ngi Hafta içinde piyasaya 315 ton * gil gelmiş ve 600 balyeyi mütecavi” yapılmıştır. Fiatlar Trakya, B? a ma, Bursa âyârı mallar 60-635 Ga kale, Gelibolu, İzmir, İzmit âYan 4 lar 57-58; Karahisar, Kütahys; 505 şehir, Yozgad, Bolvadin mallari ya Ankara, Pulatlı, Konya: Kırşehir Tarı 50, yıkanmış yün 75-77 kuruş! 4 RERİ : Yarı mamul deriler, sahtiyanlar için dış piyasalardi " ş ler vardır. Deri piyasası sağlâm 180 * atlar müsaittir, Keçi derisi çi 150 * 210; oğlak çifte 130.140; Kuzu muf 165; sığır kuru kilosu 60-63, gale yi 40-43, koyun hava kurusu 60-63; 8 54-55 kuruştur. AV DeRİSİ: Umümiyetle ve diğer memleketlerden talebe” üzerine Almanya, Amerika, Ası taş” Dire nden C BRÖVELİLERE Bu yıl motörlü kampa getirilecek plânör pilotlarından vaziyetleri derhal luşmağa müsaid olanlar Haziranın ilk haftasından itibaren talimlere başlat JR fından bu gibi arkadaşların Ankarada Türkkuşu Genel Direktörlüğüne, t0 ne) Hava Kurumu veya Türkkuşu şubelerine âcele mürâcaatları rica olunur. Türkkuşu Genel Direktörlüğünde" 1 — Genel Kurmay Başkanlığının tensiblerile Turkkuşu Getel Direktörlül nün emri altında bu yıl açılmakta olan okul mezunları alınacaktır. 2 — Hava Gedikli hazırlama yuvasına şartlar aşağıda gösterilmiştir. (Hava gedikli hazırlama yuvasına) girmek istiyenlerde aranacak belli PA A — Türk olmak, anası ve babası Türk ve Türk soyundan olmak. B — Bekâr olmak ve yaşı en az 16, en çök 18 olmak. C — Sağlık durumu uçuculuğa elverişli olmak. D — İyi hal sahibi bulunmak, E — Ana ve babasının yoksa, velisinin rızasını gösteren vazih adresli ves göstermek, F — Hava Gedikli hazıtlema yuvasını ve hava okullarını bitirdikten hava birliklerinde 12 yıl hava gedikli erbaş olarak vazife görmeği tashhü za mek, (Bu taahhüd gedikli hazırlama yuvasına geldikten ve hava sağlık peri ince yapılacak kat'i muayene iyi netice verdikten sonra masrafı Türkkus” ödenmek suretile yapılacaktır.) 3 — Gedikli olmadan evvel ve olduktan sonra alınacak aylık ve tayyareci “3 larınm miktarlerile diğer esas ve şartlar hakkında daha fazla maltmst #509 istiyenler orta okul, lise ve Kültür Direktörlüklerine, askerlik şubeleri Yıklarına, Türk Hava Kurumu ile Türkkuşu şubelerine gönderilen matbu broşii” leri görebilirler. 4 — Kayıd muamelesine 30 Haziranda son verilecektir. Lâzım gelen şar?” haiz olduğu görülen gençler Temmuz ayı içinde Ankara'da Türkkuşuna dilecektir. geyik” 5 — Hava Gedikli hazırisma yuvasına girmek istiyen orta okul eren kaydedilmek üzere Türk Hava Kurumu Şubelerine, Ankara'da Türkkuşu Direktörlüğüne müracaat edilmelidir. «30403