20 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

20 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

m. Hergün Harbin faydasına İnananlar “gm e 1917 ve 1999 da 27 sene fasıla ile Al manyayı hemen hemen ayni gıda ve mal sıkıntısı içinde ziyaret eitim. İkisinin müşterek bir kelimesi ve müşterek bir tevsi rejimi vardır: Erzatz ve vesika! 1917 Almanyası harb içinde idi. 1939 AL manyası selerberdir ve harb hazırlığı içindedir. 1914 den evvel Almanya, Avru. panın en ucuz ve bo: yenip içilen em. lekelerinden idi. Her, türlü facialarma rağmen, harb sonrası Almanyasında da. hi yiyecek içecek buhranı yoktu. 1917 kıtlığı bozgun Ove teslimiyetie bitti. 1039 kıtlığı ise genişleme ihtiyacı. nm mantığı olarak kullamımakta ve ile tuhat hıslarını beslemektedir. Halbuki ne Anşlüs, ne Çekistan birer doyurma maddesi değildi: Bilâkis Alman kıtlığı içine. bu memleketlerle, yeniden milyon. larca yeyici ağız katılmıştır. Hattâ bu yeni ülkelerin, serbest mübadele, turizm ve istikraz gibi ferahlama kaynakları da kurumuştur. Bu kıtlığın en basit göze görünen ilk tabii çareleri silâhlanmadan silâhsızlan. ma devrine geçmek, beynelmile! müba- dele âlemi içinde norma? sây ve rekabet usullerine âvdet etmektir. Bu fikir ise tötaliter kanunlara göre cinayetten baş. ka bir şey değildir: Çünkü bu fikir, kah. ramanca hayattan ve bu hayatın, genç emperyalizmlere vâdttiği istikbal cen, nefilerinden vazgeçmek demektir. Bir tarikatçi iman ve tevekkülü ile, riyazetin faziletlerini kabul etmek, çıplak etle sivri süngüsü üstüne yatarak, kılıç yu. tarak, müstesna feragat ve irade mucize. | lerini göstermek lâzım. «Tereyağı m, top mu?” sözü gülümsemeler ve alaylaz arasmda unutuldu. gitti. Böyle bir sua. lin tek yeri vardır: «Tereyağı mı, hürri. yet mi?» Halbuki tereyağsızlığın. en mu. harib milletleri hürriyetten bile soğut. muş olduğunu gösteren misaller çok w. zakta değildir. Totaliter memleketlerin servetleri ve kaynakları bugünkü silâhlanma ve fütu. hat hırsları ile asla m Bu servetler ve k İancak normal geçimlerini temin edebi İve temin eder, Gerçi hakikaten methe değer usuller ve fedakârlıklarla, totali. ter cephe iâkat hesabları üstünde neti. celer almıştır. Fakat tahammülün hiçbir haddi olmadığı iddia edilemez. Bu memleketlerde görünen ikinci bir tezad, tahammül ve fedakârlık keyfiye. tinin idare edenlerle idare olunanlar 2. rasında adiline taksim edilmemiş olma. sıdır. Öyle bu memleketlere üstten ba. kıldığı vakit haşmetli bir lüks hali, ak. tan bakıldığı zaman ise sefalete yakm bir düşkünlük manzarası görünüyor. Bir harb, bu tezadın sınıflar ve tabakalar a. rasında oyduğu derin uçurumları şimdi. Uk örten kamuflâj tertiblerini silip sü. pürebilir. Esasen böyle bir harb, yalnız o milletler içinde itibarsızlığa mahküm değildir: Belki tarihte hiçbir vakit misli görülmediği kadar, beynelmilel bir hu. sumet havası ile karşılaşmağı mahküm. dur, Böyle bir harb, manen daha başlan. gıçta kaybolmuştur. Maddi imkânlar ise, daha ilk hamlelerden sonra, her taraf. tan çatlaklarını verebilir. Bütün milletler için ayni himetleri ve. ren bir sulh şüphesiz bir hayaldir: Fakat yeni bir harbin muvaffakiyeti dahi, de. recesi en düşük bir sulhün sâye, zekâya ve cehde vermiş olduğunu dahi temin e. debileceği nasıl iddia olunabilir? Umu. mi Harbin ilk semeresi. muzaflerleri ve miağlübları bir arada, hırpalıyan ve Yıp. ratan umumi buhran olmuştur. Henüz © buhranın içindeyiz. Dünyanın dörtte üçüne malik olanlarla, harbde bitaraf kalmış olanlarla, kapitalistler, sosyalist. ler ve komünistlerle, cümleten içindeyiz. «Dünyayı taksim edelim: Yarısı sizin, yarım bizim! Yarısını siz kendi hesabı. mıza sömürünüz, yarısını da biz kendi besabımıza!, Bu imkânsız bülya tahak. kuk etse bile, onun dahi bir hal tarzı ol. İmişti. Bu h ! Saadet saadeti, felâket te feliketi takib eder, derler. Doğrudur. Fakat her ikisinde de miknatisiyet hassası ol - duğunu, ve ikisinden de bir parça gelince diğer parça- lârı çekip getirdiğini sanmayınız. İngilizlerin en çok Sevdikleri mugaenniye İngilizlerin pek sevdikl: sahne ve sinema artisi muganniye Gracie Fields geçenlerde bir apandisit ameliyatı geçir- eyi engin bir heyecanla karşılıyan İngiliz efkârı umumiyesi, has. tanede yattığı müddetçe onu karşı besle. diği sevgisini türlü türlü tezahürlerle göstermiş, ülkenin büyükleri kendisinin ziyaretine gitmişlerdi. Artist, şirgdi iyileşmiş: birkaç gün da. ha sürecek olan nekahat devresini evinde geçirmek üzere hastaneden çıkmıştır. Re. simde onu hastanenin etrafını kuşatan binlerce prestişkârına gülerek mukabele ederken görüyorsunuz. Hitlerin ve Mussolininin nutuklarile memleketine İnsan saodetini de, felâketini de kendisi hazırlar. Bu itibarla bir parçasını yapınca diğer parçasin, yapmaya muktedir demektir, ve unutmayınız ki insanm kabili - yet değiştirmesi güçtür, saadetin saadeti, felâketin felâ- keti takib etmesi sebebi budur. SOZ ARASINDA Hergün bir fıkra Bekârsa - evliyse Her müşkülü kolaycu | hallettiği söylenen bir kimseye sordular; imei — Bir insan oyda yüz Ura kazansa, bu kazancile geçinemese ne yapma. dır? Her müşkülü hölleden de bir sual : sordu: — Bu adam bekâr mı, evli mi? Her ikisi de olabilir, — Bekârsa mesele yok... Evlenir.. karı köca için bu para kâfidir. Evliy. se o zaman müşkül, — Neye? | — Kandan ayrılması lâzımdır. ai Eski Arnavudluk Kralı Ve Kraliçesinin Neş'eleri dönen kaçak Fransız Umumi Harbie Fransız ordusundan kaçan Rebuffe isminde bi: Fransız, 25 se.! ne kaçak yaşadıktan sonra, Paristeki as. keri makamlara teslim olmuş ve: — Hitlerin «Kavgam, isimli eşerile Mussolininin bazı nutuklarını okuduk - tan sönra, memleketime neler borçlu el. duğumu anladım ve teslim oldum! de. miştir. Mahkeme kararile Rebufie bir sene hapse mahküm edilmiştir. Bir sene evvel havanın nasıl olacağını bilen adam Londraya gitmekte olan sabık Arna. vudhok kral ve krsliçesi, Varşovadan ay- rılırken resimde gördüğünüz gibi taşkm bir neş'e ile ve gülerek halk: selimlz. AN Sabık Arnavudluk veliahdı mütemadiyen ağlıyor Tayyareci Ikiz kardeşler Doğdukları gündenberi birbirlerinden asla ayrılmıyan. ayni mektebde okuyan, ikte üniversite tahsili yapan, ayni İşeylerden hoşlanan bu Londralı ikizle İşimdi de tayyarecilik kursunu bitirmiş ve lisanslarını almışlardır. İkisi de ayn tayyarede uçacaklardır. Altın Kralının hisse senedleri Birçok Avustralya. altın madenlerinin sahibi bulunan altın kralı milyoner Ber. çıkardığı ve 8 buçuk milyon İn giliz lirası değerindeki hisse senedleri, İlondra borsasında muamele görmekten menedilmiş; bunun üzerine mllyöner ti. caret müdüriyetine müracaat ederek temsil ettiği şirketlerin hesablarının tet. kikini istemiştir. Amerikadaki nazi reisi tevkif edildi Amerikanın 2 numaralı Nazisi diye a. nilân, Amerikân Alman cemiyetinin u. mumi kâtibi ve kasadarı Hill, müddelu muminin emrile tevkif edilmiştir. Orjinal bir İngilizin ölümü Bir zamanlar, bir iddiş Üzerine Tay - mis nehrine silindir şapkası, frağı ilen. tılarak yüzen ve Kenyanın ilk beyaz #e. kinlerinden olan İngiliz 87'yaşında ola » Eski bir İngiliz deniz kurdu olan 68İ Kral Zogonun dört sylık oğlu İsken.| rak ölmüştür. Bütün hayatını seyahat, yaşlarında Benumont yüzde seksen beş, der yol yorgunluğundan muztaribdir. spor ve öğlence ile geçiren bu İngil'z, doksan ihtimal ile bir sene evvelinden, | Mütemadiyen ağlamaktadır. Bütün ihti.| Meksika madenlerine, yatırdığı parasını, Temmuz 20 Sözün kısası Karikatürcünün hatası *»”* eynelmilel karikatürcü, millet timsallerini muayyen kalıbla. rında çizer. Almanın bir kalıbı, Yransı. zin bir kalıbı, İngitizin bir kalıbı velha. sıl milletlerin hepsinin birer kalıbları vardır. Karikatürcü bu kalıbları çizer. ken hiç güçlük çekmez.. karikatürü gö renler de kolayca tanirlar. Çünkü her iki taraf bunları senelerdenberi benim. semişlerâir. Yalnız Türk tipi, bunlarm arasında Türkten çok aykırı bir şekilde resmedi. lir.. nargileli, fesli, kavuklu, şalvarlı. Halbuki biz ne nergileliyiz, ne fesliyiz, ne şalvarlıyız, ne de kayuklu. Bü satırları yazttked önümde dos memlekette çıkan mizah mecmuaların. dan biri duruyor. Mecmuadaki karikn türlerden biri. bugünkü dünya siyasetin. de Türkiyenin ehemmiyetli mevkiini te. barüz ettirmek için yapılmış. Bu lehte karikatürdeki, Türk tipi siyah ce beyaz pantalonlu ve siması İnsana itimad veren bir erkek.. fakat başında, üzerin. de ayyıldız bulunan bir fes var. Karikatürcü Türkün başına fesi, Türk tipine bir karakter vermek İçin koymuş. öyle amma fcssiz Türke fes giydirmek bir karakter vermez.. bilâkis onun haki. ki hüviyetini, hakiki karakterini gizler, Atatürk inkılâbınm başımızdan attığı es. kilikler arasında fes en önde gelir. İnki lâbın sayesinde başımızdan atılanı ecne, bi karikatürcünün başımıza geçirmesi hiç te hoş değil! Bu ecnebi karikatürcü bizi tanımıyo emek, yahud tanıyor, fakat bizim kari katürümüzü yaparken hususiyetimiğ canlandıracak moktayı bilemiyor, bı yüzden hataya düşüyor. Bu ecnebi karikatürcünün hatasın tashih etmek biraz da bize düşer... Biz kendimize bir tip bulmak mecburiyetin deyiz. Bu tip ne olabilir?... Zeybek mi Karadenizli mi, şapkada bir slâmeti bu İunan bir Türk siması mı?.. Ecnebi kari katürcüye bu işte yardım etmiyecek © lutsak, o bugüne kadar olduğu gibi bu günden sonra da Türk tipini kalemin kolay gelen şekilde çizecektir. Türk ka rikatüristleri sizi iş başına çağırıyoruz. 4k Bir “İster İnan ,, dan çıkan hakikat Ticaret Vekileli gazetemize bildiriyor: Gazetenizir. 7/7/1939 tarihli nüshasının | « kinci sahifesinde «İster inan İster inanma sütununda bahsedilen hâdise tahkik ettiril - miş ve şu malümat elde olunmuştur «Sözü geçen mallar, Miraç maksadiyle bi Alman vapuruna yüklenen 16! balya ipek kozası kırıntısıdır. Tahmli sırasında bu partinin bir balya denize düşmüş ve islak olarak ambara alın- mıştır. Aradan dört gün geçince kozalal kokmağa başlamış ve henüz İstanbuldan ba- reket edilmemiş bulunulduğu Ghetle.vapu acentası mahkemeye müracaat ederek mal « Yarı tahliye ettirmiştir. Diğer taraftan bu koza kırıntısınım tahmi. X sırasında bir balyanın denize (düşerek İkismen bozulduğunun da yabancı pazarda - ki alıcısı tarafından (bilindiği ve malların böylece kabul edildiği ihracatcı tarafındar beyan olunmaktadır» Bu münasebetle aşağıda o yazılı izahatır verilmesine lüzum görülmüştür: Ticarette tağşişin men'i ve ihracalın kon trol ve mürakabesine dair kanunlara istina- den nizamnameleri yapılarak ihraçları Kon. rol altına alınmış bulunan maddeler halet gekirdeksiz kuru üzüm, fındık, yumurta vı palamatan ibarettir. İpek kozası kırıntısnın ihracı henüz kon- havayı anlamakta, ve günü gününe tes.|mamlara rağmen, bir türlü susmak bil .|bir isyan yüzünden kaybedince, Beer) role tâbi değildir. Yukarıdaki tavdhin ga « memektedir. N bit etmektedir. İSTER ran bir gazinoya gitmiş. Vakit o konser günlerinden birine saat öğleden evvelki bir saattir. madığını bugünden görmek güç değildir. İnsaniyetimiz derdlerine çare bulabilir. se sulhte bulabilir: Sonunz kadar onu tecrübe edelim. Harbden, bazı beşeri ihtiraslara ve cinnetlere serbest cevelân vermekten başka fayda beklemiyelim! Lİ F.R. ATAY — Sebeb? — Bugün konser var da ondan? — Konser ne vakit? — Akşam saat onda. İNAN, Bir meslekdaş haftada iki defa ince saz getirten, bu münasebetle o günlerde mutad tarifesini bir misli artı- Meslekdaşımız kahvesini içmiş, gazetesini sonra garsonu çağırarak hesabını görmek istemiş ve o zaman hayretle öğrenmiş ki fiat bir mislidir. İSTER Şim © yapalım; müsadifdir, fakat okumuş, — E. Şimdi saat sabahın 10 u.. meslekdaşımız belediyeye dönmüş: — Ey İktwad Müdürlüğü bu vaziyetten haberdar mı- sınız? diye soruyor. Bilmiyoruz, belki haberdardır, belki değil Fekat şeh: rin bir kısım gazinolarını idare edenlerin ruhuna öyle yanlış bir muhakeme işlemiş ki, hattâ kendi kendileri - nin menfaatleri aleyhinde hareket etmekte olmalarının önüne geçmek mümkün değildir. Hiç değilse biz buna inanmıyoruz, fakat ey okuyucu sen: #&, İSTER INAN, ISTER INANMA!T harbinde gazete mubabirliği yapmıştır. INANMA! müessesenin nizamı böyledir! #etenizde neşri ricâ olunuf. TAKVİM A