25 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

25 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

— 14 Sayfa SON POSTA «Son Posta» nın tefrikası: 28 A Bursayı iti gün idare eden eş Püskülsüz ismailin i maceraları — — Yazan: Ziya Şekir Püskülsüzün büyük Yeli Damad Ferid paşa hükümeti, vali o- larak Gümülcüneli İsmaili Bursaya gön derdi. Ayni zamanda » içlerinde ben de dahil olmak üzere. on üç (İbtilâlcı) zatın tevkifine emir geldi. Bu sırada ben, mahrem bir vazife deruhte etmiştim. Ve dağ yollarını ta- kib ederek Adapazarı tarafına geçmiş. tim: Burada, on sekiz kişilik bir İngiliz müfrezesi tarafından ele (geçirildim. Oldukçu nümayişli bir şekilde İstanbu a kledildim. Oradan da, gene kuv - ve alayişli bir muhafaza altında ildim... Artık, (Taktil ve Tehcir Divanıharbi)nin mevkufu idim. Eski Bursa valisi Osman ve yine eski polis müdürü Mahmud Celâlettin beyler ile (debhoy) denilen askeri da. irenin üst katındaki bir odada mahpus idik. Ne garib bir tesadüf eseri idi ki; bir kaç ay evvel, benim maiyetimde bulu. nan efrad, şimdi burada debboy mu - hafızı olarak bulunuyorlar. Ayni za - manda bizi de muhafaza ediyorlardı. Bu asil ruhlu Türk evlâdları, hangi altında hapsedilmiş olduğumu ardı. Ve bize zindan bekçi değil, canla başla hizmet ediyorlardı Buraya hapsolduğumun üçüncü gü. nü, vali Osman bey (1) ve polis mü- dürü Mahmud Celâlettin beyle (2)| kararlaştırdık. Bana, son derece muti ve merbut olan bu efradı alıp, dağa Çi-| kacaktık. Fakat bir Mhanete kurban olduk. Mah. mud Celâlettin bey ile beraber debboy. dan çıkarılarak, telgrafhanenin karşı - sındaki tevkifhaneye naklolunduk. Burada Püskülsüz İsmall ile karşılaş- tık. O da arkadaşlarile ele geçmiş ve hap. sedilmişti. İ süzün bana karşı yapa.| cağı bir muamele varsa, o da mükem. mel bir hücuma olabilirdi. Çünkü kendi rivayetine bakılırsa, bacağında daha hâlâ| kapanmamış olan kurşun yarası, benim| tabancamla husule gelmişti. Halbuki Püskülsüz İsmail, bütün ha- yatımda unutamıyacağın bir merkilik gösterdi. Bana karşı mütecavizane bir hal almak şu tarafa dursun, bilâkis iz. zet ve ikram ile alıp yatağına götürerek bir hayli teselli verdi. Mahmud beyle bana, tevkifhanenin cami odasını tahsis etmişlerdi. İki gün sonra Püskülsüz, yanımıza geldi. — Efendi ağabey. beni. polis dairesine götürdüler. Bir kenara çektiler. Eğer bu rada bir kavga çıkatırak seni öldürür. sem, beni ve arkadaşlarımı affedecekle. rini söylediler, Tabidir ki ben bu kahbe. ce teklifi reddettim, Burada bulunduğu. muz müddet zarfında da, elimden geldi. ği kadar seni muhafaza edeceğim... Çok fena vaziyettesin, ayağını denk al. Dedi, Ve hapishansde bulunduğum müddet zarfında beni muhafaza etmek için de (Nazif hoca merhum) u memur etti, Esasen bu adamda bir cevher olduğu- nu vaktile keşfetmiştim. Esrarın, içkinin ve kumarın korkunç esareti altma gir. miş olan bu zeki, yaradılışta terbiyeli ve iyi kalbli adam için bir hayli üzüntü çekmiştim, Bu vak'a İle de anladım ki, onun hakkmda hissettiklerimde zerre kadar hata etmemişim. İsmaf, benim üzerime cidden kanat gerdi. Tam bü sırada idi ki; İzmirin iş. gali vukua geldi. O gün hapishanenin içi görülecek bir manzara idi. Mevkuflar, düşman karşısına atılmak için, birkaç kere, kapıdaki parmaklıkları paralayıp çıkmak istemişlerdi. Üç beş sözle yarattığımız bu heyecan. dan istifade etmek için Mahmud beyle başbaşa verdik. Bir plân tertib ettik. (1) Mevkuf bulunduğu »aman bir hayli çeken bü zat, sonraları memleketinş git- orada vefat etmiştir. (2) Bursa Ye Sivas pölla o müdürlüklerile #k Anadolu mahkemel temyizinde baş mü. likle bulunan bu zat şimdi, Samsun- avukatlık elmektedir. Püskülsüzü, odamıza çağırdık. — İsmafi, kırk yıl günahkâr.. bir gün tövbekâr, derler, Diye söze girişerek, e günden sonra artık Püskülsüzün, bütün hayatını mem. leket hizmetine hasretmesi için kendisi. ne yemin verdirdik. Sonra, plânın tatbikatına © giriştik. Hapıshaneyi yarıp çıkmak için muhtelif |" teşebbüslere geçtik. Fakat sonradan ha. ber aldığımız bir casusun yüzünden, her defasında da ele geçtik. Artık son bir çaremiz kalmıştı. Diışa- rıdan, bomba getirecektik. Mevkufları,| telgrafhaneden tarafa çekecektik. (Arkam var) Elinin Bulmacası 1 28 4567891 Soldan sağa ve yukardan aşağı: 1 — Katlik - Bir nota 3 — Acisler - Kırmızıya benzer rçak 3 — Uygunsuzluk - Bir nota 4 — Erimek 6 — kan 6 — Yıldırım. 7 — Binanın İlk taşların koymak 8 — Aruz veminde ka hecayı uzun O - kumak © — Bir şert lAhikam - Makaleler 10 — Yükseltmek - Tenis «ayı 1 — Günaydın. 2 — Özen - Oluk, 8 — Nesir - Işık 4 — An! - E - Kere 5 — Y . Rels - Tam —Do-8I 71 Tik -De-K 8 — Terelüd etmek - 9 — Kıran - ML 10 — Kemiksiz Nöbetçi eczaneler Bu gece nöbetçi olan oczaneler şun - lardır: İstanbul eihetindekiler: Şehandebaşında: (İ. Hakkı), Eminö - nünde: (Hikmet), Aksarayda: (Sarım), Beyamdda: (Belkıs), Patihte: (Vital), Bakırköyünde: (Merker), Eyübde; (E - yübsultan). Beyoğlu ethetindekiler; İstiklâi caddesinde: (Oalatasaray, Ga- Hik), Cümhuriyet caddesinde: (Kürkeğ- yan), Pirusağada: (Bktuğzol), işide: (Asım), Taksimde: GKema)), Beşiktaşta: İ (vidin). Boğasiçi, Kadıköy ve Adalardakiler: Kudıköyünde: (Halk, Hulüsi Osman), Üsküdarda: (Selimiye), Sarıyerde: (Nu- ri), Adalarda: (Şinasi Rıza), Bir doktorun günlük notlarından K. araciğer, safra taşları Bundan birkaç gün evvel böbrek taş- lar için bir yazı yazmıştık. Burada bazı bünyelerin kâfi derecede ihtirakat yapa- maması dolaywsile natamam ihtiraktan mütevellid bazı maddeler meselâ urât, ok salat ve fosfat gibi emlâh vücudün öte- sinde berisinde tavazri ederler. Böylece böbrek taşı, safra taşı, got denilen nik- ris hastalığı gibi hastalıklar meydana gelir. İşte bunlardan biri de safra taş- laradır. Safra taşları safra kesesinde teşekkili eder, Teşekkül (Oanında hiçbir şey hissedilmez, fakat az çok bir büyük- lük iktisab ettiği zaman safra kesesinin harekâtı ile yerinden oynar ve safra yol- ları vasıtasile barsağa doğru hicrete baş- lar, İşte bu osmada safra yollarında vu- kum gelen spazm dolayıslle şiddetli evca başlar. Bu sancılar o kadar kuvvetli ve » Kadar şediddir ki hasta mütemadi- yen ıstırab içinde kıvranır, Ve saatlerce bazan günlerce devam eder. Nihayet hle ret eden taş ya barsağa düşer ve yahud tekrar safra kesesine döner. Spazm du- rur. Sancı da kesilir, hasta rahat eder, Yeni bir hamleye kadar. Safra taşlarının husule getirdiği büyük krizler esnasında sarılık da ekseriya görülür. Çünkü kanal safravinin taş sebebile muvatkat bir müddet için tıkanması ve safranın bar- ,sağa dökülemiyerek © kana karışmasınl intac eder, ve sarılık da bundan İleri golir, Fakat yol açılmaz sarılık da bir- kap gün içinde kaybolur. Safrataşlarma ameliyat yapmak Jâsım mi, deği mi? Bu mühim bir meseledir. Bazı büyü profesörler müdahslel cerrahiyenin Je- hinde, bazıları da tamamen aleyhinde- dirler. Bizim yıllardanberi o mügehede- miz ameliyata ihtiyaç olduğunu göster- mektedir. Fakat krizleri çok siki takib etmek lâzımdır. Sarılık, derecel hararet ve karında o müdafanindaliye (sancı | Son Posta | | Son Posta | Ss POR | Bulgar pehlivanı Pazara Tekirdağlı ile yeniden karşılaşıyor Bankof bazı şartlar dahilinde Hüseyini yeneceğini söylüyor. İstediği de ring üzerinde güreşmektir Tekirdağlı Hüseyinle yaptığı maç -| taki mağlübiyet kararını protesto eden Bulgar güreşçisi Todor Bankof, Pazar günü Taksim stadyomunda ikinci bir güreş daha yapacak ve bu suretle ar- zusuna nail olacaktır. Pariste Bulgar pehlivanını yarım $© atlik bir uğraşmadan sonra mağlüb € den Tekirdağlı Hüseyin, geçen hafte bir saat dört dakika süren bir müca deleden sonra kuvvetli rakibini ikinc defa mağlüb etmeğe muvâffak olmuş- tu. Tekirdağlı Hüseyinin de söylediği ve kabul ettiği gibi cidden kuvvetli ve oyunları sağlam olan Bulgar Todor Bankof, bazı şartlar içinde Hüseyini mutlaka mağlüb edeceğine kanidir. Müsabakayı mutlaka ring üzerinde vâpmak arzusunu israrla ileri süren Bulgar pehlivanının nizami bir mü - sabaka istemek, hakikati kabul etmek lâzımdır. Yere dökülmüş bir yığın talaşın ü - zerine örtülen branda üstünde ciddi! bir güreş yapmak imkânı hakikaten güç - tür. Bulgar pehlivanmm bu bakımdan baklı olan itirazını, müsabakayı ter - tib edenlerin nazarı dikkate almaları ve her ne pahasına olursa olsun bu ka- bil güreşlerde ring kurulmasını temin etmeleri lâzımdır. Bulgar pehlivanın ikinci iddiası ha- kem meselesidir. Serbest güreşlerde, Greko.Rumende olduğu gibi köşe ha - kemleri bulunmaması, güreşin bütün gidişi ve neticenin tayinini minder ha- kemine bırakmaktadır. Uzun müddet yenişinciye kadar de- vam eden profesyoneli güreşlerin çok idefa gürültülü bir şekilde neticelenme si hakem kararının şu veya bu şekil - de verilmiş olmasından leri gelmek - tedir. Değil ecnebi güreşçilerle, kendi ken- dimize aramızda yapılan müsabaka - larda bile ne kadar gürültü çıktığı ma Tümdur. Profesyonel güreşin içinden gelme hakem yetişmemiş olması bu işi emek. tar hoca Sami Karaydin omuzlarına vüklemekte ve çıkabilen her hâdisede yüklemekte ve çıkabilen her hâdise de onun başında patlamaktadır. Bulgar pehlivanı, Tekirdağlı ile ya- pacağı son maçta, Çoban Mehmedi ha- kem olarak istemektedir. Amatör bir sporcunun, profesyonel bir güreşte ha kem durması, usulden olmadığı İçin, bu pürüzlü işin nasıl balledilebileceği malüm değildir. Dönüp dolaşıp, Sami Karayele yük- İenecek olan bu çetin maçın herhalde gürültüsüz geçeceğini Ümid ediyoruz. Ömer Besim Su Uzerinde saatte 228 kilometre sür'at temin edildi İngilterede Coniston gölünde yaptığı tecrübede İngilizlerini meşhur otomobil şampiyonlarından Malcom Capbell «Ma. sibi hallerle bir iltihabın vukunu gös- terdiği takdirde vaktinde omfdabalel cerrahiyeye teressll Oetmek lâzımdır. Aksi takdirde safra kesesinin delinerek peritonit yaptığı çok görülmüştür. Bu gibi vak'alarda buz kesesi tatbiki, silotropin batında muzadı taaffün füç- larla mikrobları imha etmek, perhiz yapmak esas tedaviyi teşkil eder. Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığı İstanbul. Levazım Âmirliği Satınalma Komisyonundan 1 — Satın alınacak 83 aded velensenin 2/9/939 Cumartesi günü saat 11 de pa, zarlığı yapılacaktır. 2 — Tahmini bedeli 871 lira ve ilk teminatı 66 Firadır. $ — Nümune ve şartnamesi komisyondadır. Görülebilir, 4 — İsteklilerin gün ve saatinde ilk teminat makbuzları ve kanuni vesika. vikuş Il» isimli deniz motörile saatte v sati 228 kilometre gibi şayanı hayret bir sürat elde etmiştir. İstanbul kupası tenis maçları Dağcılık Klübünde yapılacak Tenls Federasyonu, İstanbul, Ankara, İzmir ve Yunanlı tenişçilerin iştirakile büyük bir turnuva tertib etmiştir. Müsabakalar bu hafta Dağcılık Klübü sahasında yapılacaktır. Tek ve çift mü. sabakalar için Yunanistanın meşhur te- nisçilerinden Nikolaldis ile Algerise da- vet edilmişlerdir. Tenis maçları için İzmirden R. Alyoti Ve F. Alyoti geleceklerdir. Ankarayı temsilen de Karakaş ve eşi Parpan maçlara iştirak edeceklerdir. İstanbuldan ise Vedad Abud, Fehmi, Faruk ta gireceklerdir. lerile Galata rıhtam caddesi Veli Alemdar han fkinci kattaki komisyona gelme. Çift maçlar su ekipler arasında yapı. leri, Oo (6584) lacaktır: (Suad . Karakaş), (Armitage . Cim. <oz), (Hasan - Gino), (Arveyan - Kris), (Bambino » Jafe.) Müsabakalardan sonra gâliblere ayn iyri kupalar verilecektir. Boğazı geçme müsabakası Beyoğlu Halkevinden: 1 — Evimiz spor şubesi tarafından ter- ib edilen Halk Boğazı Geçme müsaba- kası 27/8/939 Pazar günü saat 9 da ya. pılacaktır. 2 — Müsabaka Bebek - Anadoluhisar ırasındadır. 3 — Müsabakaya girmek istiyenlerin »wimize veya müsabaka günü hakem he. eline müracaat ederek kaydolunmaları. mu rica ederiz. 4 — Havanın muhalefetinden dolayı tehir edilen Halk Yüzme Yarışları da 27 Ağustos 939 Pazar günü saat 14.30 da Heybeli plâjında yapılacaktır. Girmek istiyenlerin Evimize veya plâjda İ. Ba- kıra müracaat ederek kaydolunmalarını *ica ederiz. İngiltere-Almanya beynelmilel atletizm müsabakası İngiltere ile, Almanya atletleri ara. sındaki müsabakalar Kolonyada yapıl mıştır, Müsabakalarm hemen hepsini Almas atletleri kazanmışlardır. Müsabakalardı 35,000 kişi bulunmuştur. Neticeler şunlardır: 100 — Alman 10.4, Alman 10.5. 0 — Alman 21.4, Alman 21.5. 400 — Alman 46.9, İngiliz 473. 800 — Alman 1.51.2, Alman 1.31.4. 110 mania — İngiliz 15, Alman 15 Disk — Alman 91.03, Alman 40.44. Yüksek — Alman 1.95, Alman 1.90. Almanya 934, İngiltere 424 puva almışlardır. Alman - Japon atletizm müsabakaları Alman ve Japon atletleri arasındak müsabakalar Berlinde 25,000 kişi önünde yapılmıştır. Alınan dereceler: 100 — Scheuring (Alman) 10,4. 400 — Harbig (Alman) 47,2. 800 — Kaindi (Alman) 1,508. 3000 — Schaumburg (Alman) 8,21.8., 110 mania — Kumpuranu (Alman! Disk — Lampert (Alman) 48,72, 4X 1500 dünya bayrak yarışı rekoru kırıldı Macaristanda yapılan büyük bir at letizm müsabakasında Budapeştenin Macar atletik klübü atletleri 4X1500 metrelik bayrak yarışında dünya re - korunu kırmışlardır. Bu mesafenin eski rekoru İngiliz at letlerine aid olup 15.55.6 dakika idi. Macar atletleri bu mesafeyi 13.55.4 dakikada koşmağa muvaffak olmuşlar. dır. Yarışta Csaplar 4.1.6, Ratonyr 3.582 İgli 3.58.4, Szabo 3.57.2 dakikada koş muşlardır. İngilterede futbol maçları İngiltere lig maçları önümüzdeki Cu. martesi günü başlıyacaktır. Bütün İngi- liz takımları lig maçlarına iştirak edecek kadrolarını tesbit etmiş ve antrenman larını tamamlamış bulunuyorlar. Bu maçlara hazırlık okhak üzere geçen Cu. martesi günü İngiliz takımları arasında «Jübile maçları» ismi altında dostluk te. masları yapılmıştır. Meşhur İngiliz ta. kımlarının aldıkları neticeleri yazıyoruz. Arsenal Tottenham takımını 1-0; Pres ton Biackpoolu 1.0; Wolverhampton Stoke'u 4.2 mağlüb etmişlerdir. Aston villa, ikinci kümeden Bromwlch ile 1 berabere kalmış, *ral kupası galibi Portemouth fkinei kümeden olan rakibi.