16 Eylül 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

16 Eylül 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRAF HABERLERİ Sarbrük düşmek üzere | Leh şehirleri Garh cephesinde (Baştarafı 1 inci sayfada) kalmasını temin etmiştir. Bundan başka da- ba ileri de gittik. Geceleyin. düşmanın ve bilhassa topçusu- hun şiddetli faaliyetine rağmen ilk hattımın sı mevzii olucak İyileştirdik. Dün akşamki Fransız tebliği Paris, 15 (A.A. — 15 Eylül akşam tarihli Pansız tebliği Geçen günler zarfında zaptettiğimiz mev- zilleri takviye ettik ve düşmana zayiat verdi- Terek mukabil taarruzu püskürttük. Cephö- nin bir kısı üzerinde düşman topçusunün ve hava kuy rının şiddetli fanliyeti kay- dedildi. Avcı Bava kavvetlerimiz, ilk hatları- MZ üzerine alçaktan uçarak hücuma geç- miş, düşman tayyâreler'ai püskürunüşt İleri hareketi Paris, 15 (A.A) — Havas ajansı bildiriyor: Dün gündüz ve geta havanın muhalefeti- ne ve Alman topçusumun nticşine rağmen Fransız kıtaatı evvelki harekât esnasında başlanan bütün ileri hareketlerme devam etmiştir. Alman mukabelesi tardedilmiş ve Fransız kıtaatı kazandığı mevzileri son tç gün zar- Şark cephesinde (Baştarajı 1 inci sayjeda) Alman kıtaat! şimalden gelerek şehrin istih- kâm sahasına girmiştir. İstikkâmların bir kismi tahrib olunmuştur. Bizzat kale henâz düşmanın elindedir. Gdynia eilmize geçmiştir. Deniz kuvvetle- rimiz, imanın cenub methalini zorlamak suretile Göynls için harb eden orduya mües- sir surette yazdım eylemiştir. Havaların fenalığına rağmen hava kuv- vetlerimiz, demiryollarm ve (istasyonları muvaffakiyetle bombardıman etmiş ve Kut- no civarında ihata edilmiş olan düşmana Karşı orduya müessir bir surette müzaheret, göstermiştir. Varşovanın müdafaası Paris, 16 (A.A) — Havas ajansının hüsüd muhabirinin bildirdiğine göre Varşova uha» Hal her vastlaya müracaat ederek Almanla- ra mukavemet etmeğe azmetmiştir. Halk, si- vil ahalinin her törlü askeri hareketten İc- tinab etmesi lâzım geleceğine dair Almanlar tarafından yapılan ihtarı nazarı itibara al- mamâktadır. Bu iibarla erkeklerin Varşoradan tahliyesi derpiş edilmemektedir. Bilâkis Varşova bele- tında muvaffakiyetle neticelenen ve Fransiz başkumandanlığının büyük bir oketumiyet Gösterdiği harekâtın en mühimmi cephenin garb ucunu yani Moselle kenarında Siereken bölgesini alâkadar eden harskhllır. Hücum ve mukabil hücumlar Moselle bovunda olsn ve Trevez - Metz demiryolunan geçtiği bu bölge Sierek istika- Metinde Alman hücumuna sahne olmuştur. Bu taarruz Fratriz ileri kıtaatı tarafından tamamen durdurulmas ve hücnm arabalari. na dayanan Fransız piyadesi yalnız düşma- DI #ardetmekle kalmamış, eyni zamanda, düşmanın her türlü mukabelesine mâni o)-| mak için, ayal mevzileri işgal ve bu suretle bu bölgedeki Fransiz hatlarının umumi va- ziyetini ıslah eyiemiş'ir. Düşman geri çeki- lirken o Moselis boyundak! Oo demiryolunun mümkün olduğu kadar uzun kısmını tehrib etmiştir. Cephenin mütebaki kısmında ve ezeümle Barın 20 kilometre kadar doğusunda Fr: sz kıtaaanın ileri hareketi deznm etmek- tedir, Alman tebliği Berlin, 15 (A.A) — Alman buşkumandan- ağının tebliği: Garb cephesinde, Sarreoruck'un şarkında düşman topçusu faaliyette bulunmuştur. 1 Eylülde Primszensin örnubunda OSchwelge taarruz etmiş alan düşman, Alman topçu- sunun faaliyeti kartsmea oradan hududun ötesine kadar çekilmiştir. Alman topraklarına dün hava iaarruzları Şehirler boşaltılıyor Londra, 15 (AA) — Brükseldön Reuter ajansına bildiriliyor: Buraya gelen telgraflara göre, Blerirled hattı clvarındak! baz: şehirlerin boşr'tuldığı Berlinde teyid edilmektedir. Almanların aldıkları tedbirler Amsterdam, 15 (AA) — Al delablad gatetesinin Berlin m manların, Polonya cephesindeki genç kıtaata yaşlı efradia değiştirmek ve bu genç Kıtaatı Fransız cephesine naklededilmek için doğu cephesinin süratle Lasfiyesini istediklerini kaydediyor. Zaehae, 15 (AA) — Politizen gazete- sinin Berlin muhadirine göre, icabında 18 MA 20 milyon kişinin tahliyesi için Almanya- da bütün tedbirler alınmıştır. En ziyade teh- Mkeye maruz bölgeler, tahliye ediiirken, kili- se ve müzelerdeki san'ut eserleri de dahile makledilecektir. Son vaziyet Paris, 15 (Hususi) — Garb cephesin- de, Fransız kuvvetlerinin ileri hareketi gittikçe inkişaf etmektedir. Sarbrük şehrinin Fransız kıt'aları ta.! rafından işgali artık hiçbir omüşkülâta meruz değildir. | Maahaza başkumandanlık, işgal hare ketine başlamadan evvel, muhakkak ve kat'i bir netice elde etmek üzere en feri tedbirleri bile ihmal etmemektedir. Sarbrük'ün şarkındaki tepeler Alman askerleri tarafından tahliye edilmiştir. Bu suretle Almanlar, Sar havzasının zen gin kömür madenlerini kaybetmektedir. Bir köy işgal edildi Diğer taraftan Mosel mıntekasında da Töksemburg hududu yakininden Alman arazisine giren Fransız kuvvetleri, Per- İe köyünü işgal etmişlerdir. Buradaki! Alman askerleri istasyonu (o terkederek kaçmışlardır. Sigfrid hattında Tekrar Mosel muntaldasında o Fransiz! öncüleri doğrudan doğruya Sigirid hat-| tındaki Alman askerlerile temas etmiş - lerdir. Brükselden verilen haberlere göre Al- manlar Aahenemintakasını da tahliye et. imektedirler, İzmirde ö diye relsl Starzynski hükümeti gönüllü müf- rezeleri teşkiline davet etmiştir. Bu davet yapıldıktan beş dakika sonra binlerce kişi belediyeye müracant ederek gönülü yazıl- muştar. İnşaatçılardan mârskkeo hususi hir müf- Teze sokaklarda barlkad'ar vücnde getirmek- tedir, Bütün şehir, hararetle çarpışmağı ha- nrlanmaktadır. Lwow - Lembergde de vasiyet aynidir. Halk, Almanların ileri hareketine mâni ol- mwağa hazırlanmakla ve düşmanın ihtarla- rına ve teslim olmak tekliflerine kulak as- mamaktadır. Şehrin pek vahim bombatdımanlara ma- Tuz kalmış olmasına rağmen tahliye edilme- miştir. Lwow voyvodası Bilyk, ne olursa olsun va- zifesini terketmiyeceğini bildirmiş ve halkı rekmen müdataaya davet etmiştir. İtalya Sefirinin kanaati Cernantz!, 15 (A.A) — Dün Krzemlenice- den Polonya hükümetinin şimdiki merkezi olan Vernautziye gelmiş olan Varşova ne?- dindeki Amerika ve İtalya acfirlerinin bildir- diklerine göre Polonya makamları mili mü- dafaada bütün Polonyalların birleşmesini temin İçin #ikünetlerıni muhafaza etmekte- dirler. MUH müdafadnın temini için müm- kün olan ber şey yapılmaktadır. İtalya sefirinin kanaatine göre Almanla- rın İk baskınından sonra Polonya cephele- rinde şimdi istikrar hüsü olmuştar. Sefir ge- lecek günlerin kat bir mahiyet arzedeceğini ilâve etmiştir. Havaların bozulması vasiyet- le büyük bir değisiklik husule getirebilir. Çünkü bu takdirde Polonya harbinde başlı- ca rolü oynıyan motirlü kıt'alardan istifade İmkânı kalmaz. Dün birçok Alman tayyareleri Snlatym hudud istasyonunu bombardıman elmişler- dir. Leh - Rumen bududu kapatıldı Berlin, 15 (A.A) — Alman istihbarat bü- rosuna Bükreşter verilen malömata göre Leh - Rumen hudedu Romanya tarafından mile Kapatılmıştır. Yalnız uni e pasaporlu kümü olanlar Rumen top- raklarına g'rebilmektedirler. Bi Bek'in kızı Romanyaya gitti Roma, 15 (Hususi) — Varşoradan alınan haberlere göre Marssal Sinigiy-Ridzin refi- kasile hariciye narı Bekin kızı, dün gece Romanyaya gitmişlerdir. p Varşova radyosunun haberleri Varşova 15 — Varşova telsiz istas - yonu, saat 22,30 da aşağıdaki tebliği neş- retmiştir: Polonya hava kuvvetleri, bügün Poz. nan'da bulunan ve son günlerde Varşo- vayı bombardıman eden tayyarelerin üs- sünü teşkil eden Alman hava karargâ -| hına bir taarruz yapmışlardır. Bu Al - man hava karargâhı tayyare kuvvetleri. miİZ tarafından tamsmile tahrib edilmiş- tir. Bunun peticesi olarak da Alman ha- va kuvvetlerinin Varşova üzerindeki fa. aliyeti azalmıştır. Diğer taraftan Pomorze'deki Leh kuv; vetleri de Alman O çemberini yararak, Varşovaya gelmiş ve buradaki garnize-| nu takviye etmişlerdir. Leh kuvvetleri, bin Alman askerini de esir almışlardır. Petrol kuyuları Berlin 15 (A.A.) — D.N.B, ajansı . nın bir tebliğinde Galiçyadaki Alman kıtaatının Jaslo, Byoz ve Baryslaw pet- rol kuyularını zaptettikleri bildirilmek- tedir, Son vaziyet Berlin, 15 (A.A.) — Ordu başkuman.. danlığının tebliği: Havanın muhaleldtine ruğmen, Al -! İman hava kuvvetleri, yeni demiryolla- Irmı ve müteadâld iska yolları tahrib 6- derek, Polonyaharın ric'atini çok güç bir vaziyete sokmuştur. Vistül'ün şar - kındakl Polonya kıt'alarma ve nal tma, bombalarla ve mitralyöz âteşi ile! ihücum edilmiş ve bu kıt'alar ve nakli - İzmir 15 (A.A.) — Gazetelere göre, is-| yat dağıtılmıştır. Yollar ve meydanlar tihsal miıtakalarında ve İzmirde alıcı ve|ahrib olunmuştur. Satıcıların ellerinde mevcut kurutulmuş o Ukranya mmtakasında, Luck tayya - Üzüm atoku otuz iki bin tondur. Bu ye.İre meydanında bulunan 1l Polonya tay- kün bergün biraz daha artmaktadır. Bor) yaresi tahırib edilmiştir. İki Polonya tay- Sajaki satışlar bir iki gündür biraz faz-) yaresi dü: Malaşmıştır. şürülmüştür. Brody üzerinde de 8 Polonya tayya ateş İçinde Varşova 15 (A.A.) — Pat ajansı bildi. İ riyor: Leh açık şehirlerinin Alman tayyare- leri tarafından bombardımanları askeri harekâtla hiçbir alâkası olmıyan bütün köy ve şehirlerin sistemli bir surette tah ribi mahiyetini almıştır. Beynelmilel hu kuk kaidelerile kat'iyen te'lif kabul et - mez ve Almanya tarafından meden! mil letlere karşı yapılan beyanatla açikten açığa zıd bir harb sistemi mevzuu bah -; solduğunda şüpheye mahal kalmamakta dır. Kızemtenice 15 (A.A.) — «Polonya» Havas ajansmın muhabiri, Alman tay yareleri tarafından tam şehrin ortasına bombalar stlmak suretile tecavüze uğ < rıyan Krzebieniec'in bombardımanmı hi-) kâye etmektedir. ie O sırada pek kalabalık vardı ve bir kısmı ali By olmak Üzere 20 ölü ve 30 kadar yaralı kaydedildi. Şehir yıkılmış, evler ve sokaklardaki cesed - lerle tavsifi imkânsiz bir dehşet manza- rası arzetmektedir. Muhabir, şehrin hiçbir askeri ehem . miyet arzetmediğine işaret eylemekle - dir. Krezemieniec 15 (A.A.) — Pat Ajansı bildiriyor: Dünkü bombardıman şehir ve civarı halkı Üzerinde çok şiddetli bir intiba ha- sıl etmiştir. Bombardımanın resmi bilân- çocu 30 ölü ve yüz kadar yaralıdır. mitralyöz ateşi açtıkları teyid edilmek tedir. Alman tayyarelerinin Pazarkai halka yabancı devletlerin siyasi omümessiileri bu metodları Berlin nezdinde şiddetle protesto etmeleri için hükümetlerine mü Tacaat etmişlerdir. Şurası kayde lâyıktır ki, Berlin hü kümeti, kordiplomatiğin halen Krzemi »j eniee'de ikamet ettiğinden Alman men faatlerini komumakta olan Holanda orta elçisi vasıtasile resmen haberdar edil -| mis bulunuyordu. Bundan başka, Lwow radyosu birkaç lisanla yaptığı neşriyatta Almanların bü vahşi hareketini protesto etmiştir. Al manların her şeyi tahrib etmek ve. her şeyi yapmak için emir aldıkları ve Lub- Im'in yanmakta olduğu ve fakat bu w. sullerin de Polonya milletinin mukave - met azmini kırmağa muvaffak olamadığı kaydedilmektedir. Alman tayyareleri mütemadiyen L. wow üzerinden uçarak bombardıman etmekte ve halkı tslim olmağa daveti eden beyannameler atmaktadır. Lwow belediye relki, şehri o müdafaa haline koymak için halka hitaben bir be- yanname neşretmiştir. Almanlar Polonyada alkol, bakır depolarını da 6'e geçirmişler Roma, 15 (A.A.) — Stefani ajansının Polonya cephesine gönderdiği hususi mul habirinin bildirdiğine göre Radom mın. takasında Almanlar Yalnız çok miktari da silğh ve cephane iğlinam etmekle kalmamışlar, ayni zamanda pek mühim alko), tütün ve bakır depolarında ele geçirmişlerdir. Almanların eline geçen bu stoklar Po. lonya hükümetinin hazırladığı stokların üçte ikisini teşkil etmekledir. Muhabirin verdiği malümata göre şim diki Polonya harbinin en karakteristik noktasını Almanların pek çok miktarda ağır ve hafif tanklar kullanmaları teşkil etmektedir. Polonyalılardan esir olan - larla ölenler arasında bir nisbet olma - ması hemen bütün yarma hareketlerinin tanklar marifetile yapılmış olmasma at- fedilmektedir, Lodz'daki vaziyete gelince, muhabir, şehrin hemen hiç hasara ouğramadığını haber vermektedir. Şehirde mağazalar açıktır ve tramvay- lar işlemektedir. Leh parası şimdilik iki zloti bir mark hesabile tesbit edilmiştir. Muvakkaten vücüde getirilen polis teş- kilâtında yerliler arasından seçilen Al- man ırkına mensub birçok kimseler ça. lışmaktadır. ————— . . resi düşürülmüştür. Üç tayyare sağlam olarak ele geçirilmiştir. Lehistandaki Amerika Sefiri Romanyaya geçti Bükreş, 15 (Hususi) — Lehistandaki Amerika elçisi Bidel, ailesile birlikte, Romanya arazisine peçmiştir. Bir Leh denizaltısı Londra 15 (Hususi) — Bir Leh de - nizaltı gemisi Taline (Estonya) iltica et- miştir, Geminin 58 kişiden ibaret olan mürettebatı nezaret altına alınmıştır, Alman denizaltı gemileri batırılıyor Londra, 15 — İstihbarat nezareti, aşağıda- ki tebliği neşrelmiştir: Iz torpito mubribleri, devriye gemi- Jeri ve tayyareleri geniş mintakalarda düş- man denizel gemilerini araştırımılardır. Birçok hücumlur yapılmış ve müteaddid düşman denizaltı gemisi tahrib edilmişür. imkân hâsıl olduğu takdirde, bu gemilerin mürettebatından sağ kalanlar kurtarılmış ve esir alınmıştır. Diğer taraftan Atlas Okyanusunda bulu- ban Alman denizallılarında benzin ve torpil kalmadığı anlaşılmıştır. Meskür denizaltılar bu vaziyeti telsizle Almanyaya bildirmiş ve imdad “istemişlerdir. Bu telsiz muhaveresi, Fransiz bahriye ma- kamları tarıfından zağledilmiştir. Ayrica, İngiliz donanması tarafından Yas pilan kaçak eşya kontrolu neticesinde, muh- telif gemilerie Almanyaya itbe edilecek olan 28 bin ton petrol, 26 bin tor demir ve bakır, 7 bin ton muhtelif maddeler müsadere edil- Göring Polonyada endüstri mıntakasını gezdi Berlin, 15 (A.A.) — Göring, Per - şembe günü umumi karargâhta Hitler'i ziyaret ederek mumaileyhe cepheyi zi - yareti hakkında malümat vermiştir, Diğer cihetten Göring, 4 senelik plâ- nm komiseri sıfatile dün Polonyada yu- karı Silezya endüstri mıntakasını ziya « ret etmiştir. Fransada bulunan talebelerimiz dönüyor Arkara, 15 (Hususi) — Fransada bu. lunan talebelerimizin memlekete avdet- leri kararlaşmıştır. Hatayda meb'us seçimi hazırlıkları Antakya, 15 (A.A) — Hatayda meb'us se- şimi hazırlıklarına başlanılmıştır, Müfus cet- velleri süratle hazırlanmaktadır. Birinciteş- rinin sonunda, ci müntehiner seçilmiş olacaktır, Belediye seçimi famiiyeti de flerlemiştir. Birinciteşrınin yirmisinde belediye o meclisi Kurulmuş olacaktır. Yiatayın kurtuluşundan sonra kadınlarımızın dâ iştirakile yapılacak olan bu Intihablara halk büyük bir alâka göstermektedir. Ruzvelt bir nutuk söyliyecek Vaşinglon 2 A) — Ruzvelt bu akşam gazetelerle yaptığı (görüşmede, kongrenin fevkalâde toplantısında yalniz em tadiline dair tavsi- yelerde macağını ve kongre toplan. dığı zaman, iki meclisin bir arada yapa- cağı bir içtimada bu hususta bir nutuk söyliyeceğini bildirmiştir. Bir Alman heyeti Bükreşte Bükreş 15 (A.A.) —.D,N.B., Alman mütehassıslarımdan mürekkebi bir heyet buraya gelmiştir. Heyet, & .l caret muahedelerinden mütevelİid me .. selelerin halli için Romanya hükümeti. le temaş edecektir. Bilhassa teknik ma- hiyette birçok meseleler mevzuu bah - solunmaktadır. Zelzele oldu Gece önat bir buu! #iddetlice bir zelzele Ba doğru şehrimizde Olmuştur, Sabahtan Sabaha Bir hafta bile Üç kık'a arasındaki dünyanın bu en mileri işlerine başladılar. Ve pek mullak bir kıymeğ yolları Hamburga sokmuştu. Gene geçen harbde Almanları a a Denizin kıymeti sürmizen tereddüdlerden sonra Akdeniz eski inaliyetini buldu İğlek denizinde limanlara sığınan ticaret ge- kısa süren bu durgunluk deniz hürriyelinin ne olduğunu bir daha isbat etti. Geçen Büyük Harhde orta Avrupa kadar bize açıktı ve bu yol üzerinde pek kuvvetli omembalar bulunuyordu. Buna rağmen deniz yollârının kapalı olması bizi ns kadar müşküle © Danzigden Moskovay giden yol Yazan: Selim Ragıp Emeş üyük Harbin bir m e anlaşılması her Süre! Leh - Alman harbi Danzig ve Korldorunun m barbe girmişler- İn bir başka sarafıdır. Almanya, Danzizi isterken aksad & kib ediyordu: eN “- 1 — Ararisini ikiye bölen Leh Korldorunu mer ve “> müntehasında bulunan Danzi; alarak arazisinin ez ; nin tamamiyetini ? — Bunu yapmakla Vorsay muabedesini son bakiyesini de yok etmek. a $ — Kendisine karşı bir müvazi kuvvet 0- istenen bu memleketi gas larak yaşatılmak yılatmak, Almanya, bu emeline ulaşmak için tanın Danzigde tanınmış olan akik ie gün biraz daha ayak altına almakla işe baş ladı, Danzigde mülki idare Almanların elin de idi, Bu sebeble, bune, kolay roüyaffak ol du. Lehliler Danzigin gümrük ve Iktısad ş ierile alâkadar oldukları için dahilde yapı. an idari tadilâin ses şıkarmadılar. Fakat vakta ki Leh gümrük memurları, Alman ida- resinin aldığı tedbirlerle vazife göremez bir hale geldiler; o zamen Lehistan da sesini yükseltmeye başladı. Geçen Ağustosun altı. sında bu münasebetle Krakovda bir nutuk #öyliyen Leh başkumandanı Lehistanın hak- larından fedakârlık yapmıyacağını bildirdi. On Ağustosta ise Almanlar, şehrin anavatâ- na İlhak olunacağını buna esvab olarak ilân ettiler. Manmafih Danzig ve Koridoru, A man - Leh münaferetinde yeni bir vaziyat Made ediyor değillerdir. Almanyanın mâk- sadlarını tahakkuk ettirmek için Bergün bir parça daha ileri gitmesidir ki endişeleri ar- tırıyordu. Matbuatın hücumları da n vaziyetin elddiyetini fazlalaştırıyordu. Niha- ye: Almatyanın talebleri şu esaslarda hülâ- sa edilmeye başlandı: | — Eski Alman hududlarımın fadesi. 2 — Alman ekalliyetinin vaziyetini ıslah. Lehistan bu teleblerin hiç birini kabul et- mediği gibi İngiltere de, muhtemel bir teca- vüze karşı Lahistana beroinat vermeyi lü- zumlu görmüştü. Bundan sonra yapılan mü- zakere ve temas teklifleri ve konuşmaları, tarafların esas saydıkları bu hattı hareket. leri üzerine çarpıp parçalandı. Almanya da müttefiklerin karşısında bir nevi çıkmazla yüz yüze gelmiş bulundu. Bu arada iki tarafın askeri hazırlıkları a- zami haddini bulmuştu. Derken Rusya İle anlaşma mesölesi ortaya cıktı ve İngiltere ie Fransa hemen faaliyete geçtiler. Pakat beş aydanber! yaptıkları siyasi müzakere ve onu takib eden askeri temnslar bir adım iler. lemedi. Almanya bu fırsatı ganimet bildi 2 Ağustos günü D. N. B. ajansı vasılasile ma- hud ademi tecavüz misakı anlaşmasını dün yaya ilân etti. Bu haberin İngiltere ve Fran- sada bir bomba tesiri yaptığım (söylemeye lüzum yoktur. Esasen geçen Martin on be“ şinde Uhak edilmiş olan oÇekoslovakyadan sonra tere İle Fransanın mutabakat hü- sıl ettikleri esas nokta şu idi: Lehistanı nihal mukavemet haddi olarak kabul etmek. Yan! Londra ile Patisin Lahistana verdik- deri garanti ne Lehistanın gözlerine Aşık ol- maktan mütevellid hissl bir şeydi, ne de sulh ve müsalemet sevgisi İdi. Sovyet Rusya İle anlaşarak şarktaki vaziyetini kuvvetlendire. cek bir Almanyanın bir çün garba teveccüh edip hesab görmek istemesi endişesi idi. Bir harbe girmeyi ancak kendi tayin ettiği za- manda kabul ve tesbit eden İngitere, em- niyet ve kuvvet mürazenesinin son istinad duvarlarından biri olarak müttafiki Fransa Me aralarında tayin ve kabul eylediği Le- histan üzerinde durmak ve mücadeleyi bu safhada kabul eylemek zürüretinde kaldı Çünkü Lehistanla her suretle anlaşmış bu- Tunuyorlardı. Naçiz kannatimce vaziyetin mücmelen inkişaf safhaları bundan ibarettir. Belini Ragıp Cineç dir. Bu da Bakikal nevmidane bir tahtelbahir mücadelesinş mecbur Amerikayı da Almanlara düşman etmiş ve elhanla ları Fransız da iken silâhını teslim ct- Moskovaya kadar ülke ülke zaferler kazanan oNapolyonu mağlüb eden de göne ayni mahrumiyetti. Almanyayı 1914 gı düştüğü akibettan bugün usak (o görmiye imkân yoktur. Çünkü son söz dün ol- duğu gibi bugün de denizlere hâkim olanındır. Açık denizlerin serbest olması için en büyük deniz devleti olan İngilterenin kabul ettiği metod büyük İngiliz dip- lomata «Vilyam Pite in koyduğu metoddur. İngütere büyük denlelerin kapılarını elinde bulundurmak şartile bu serbestiyi kabul etmiştir. Bu sisteme karşı muhtelif tarihlerde İspanyada Fransa, Holânda beş kaldırdılar. Hattâ Bonapart İngilte- Teye karşi bir Blocus Continental yapmağa kalktı, muvaffak olamadı. Kayzer geçen harbde ayni tecrübeye girişti, almadı. Denizler gene Almasıyaya kapnamışlır. Ve harbin her geçen günü bunun ze demek olduğunu isbat edecektir. uu Bushan Cahid eden bu mahrumiyet üstelik alâkası kesilen Almanya, ord miye mecbur olmuştu. nihayet Vaterloda