29 Eylül 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

29 Eylül 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

(Baştarafı © Almanya teklifinde bulundu | 1 imei sayfada) Bi: iği ile Estonya arasında mütekabil bir yardım paktı aktedilmiştir. © Bu pakt mucibince Estonya; Abatiski şehrinde Sovyetler hava aid bulunan Ozel, Dagel adaları ile ve deniz üsleri vücude getirecek- © Sovyetler Birliği herhangi büyük bir devlet tarafından Estonyaya taarruz vukuunda askeri yardımda © Anlaşmada ayrıca iki memleket eden ahkâm da mevcuddur. bulunacaktır. arasındaki ticari münasebatı tan- Alman tayyareleri İskoçyaya hücüm teşebbüsünde bulundular Londra, 29 (Hususi) — Dün Alman bombardıman tayyareleri şi- mal denizi üzerinden uçarak, İskoçya sahillerine hücum etmek teşeb- etmişlerdir. üsünde bulunmuşlardır. İngiliz avcı tayyareleri mütearrızların sahile masına meydan vermeden Alman tayyarelerini geri dönmeğe Alman kıt'aları bu sabah Varşovaya giriyor i Londra, 29 (Hususi) — Varşovanın teslimi için yapılan müzakereler! vaşington 28 (Hususi — Âyân meclisi ha- miştir. Alman kıtaları bu E filâk vukua gelmiştir. 15 kişinin sabah şehre girmeğe hazırlanıyor- v ingilterede bir mühimmat fabrikasında infilâk vukua geldi ondra, 29 — Dün şimali İngilterede bir mühimmat fabrikasında bir öldüğü, 4 kişinin de yaralandığı öylenmektedir. Bununla beraber fabrika faaliyetine devam edebile- On dört bombardıman tayyaresi Romanyaya hareket etti © Londra, 29 — İstihbarat nezareti tebliğ ediyor: — Bleneheim tipinde on dört bombardıman tayyaresi Romanyalı pilot Yağmurların zararları irin sevk ve idaresi altında geçenlerde Romanyaya müteveccihen ha- ri el et etmiştir. Polonyalı dokuz tayyareci Londrada ey aya gelmişler: > ingiliz tayyareleri | “Alman şehirlerine risaleler attılar 'Tondra 28 (AA) — Daliy Express gaze - ine göre evvelki gece İngiliz bayyareleri, nyanın şimali garbisinde kâin şehir ve balara bir takım risaleler atmışlardır. Kızılordunun ileri harekâtı Moskoia 28 (A.A) — Kızmordu genel kur- ne yanın tebliği: “27 Eyldi günü, tahdid edilen hatta doğru Geri hareketlerinde devam ederek, Avgus - ovun 15 kilometre garında Grabovoyu, Ma- teki, Drogiçin', Krasnostarı, Zamostie- Bin 10 kilometre garbında Zavada istasyo - “nunu, Raortsl, Mosvisayi ve San nehrinin aları mıntakasında Slanki istasyonu- Aşgal etmiştir. 'Kızılordunun diğer bir takım kıt'aları da, yarbi Bielorusya ve Ukranya -arazisini, Po- ordusu bakayasından temizlemiye de- eylemiştir. Almanya Yuyoslavyaya ültimatom vermedi Belgrad 28 (A.A) — İyi haber alan Yugoslav mahfilleri Almanyanın Yugos- Londra, 29 — Dokuz Polonyalı tayyareci, iki yolcu tayyaresi ile! arasında mevsimin ilk yağmuru yağdı. tayyare meydanını terketmeğe muvaffak olmuşlar ve dün Lon- Birkaç saat süren yağmur iki gün ayni Bu tayyareciler Polonya hava hatlarında ilmekte olan sivil pilotlardı. Bunlar Fransada toplanmakta olan Leh usund hizmet etmek tasavvurundadırlar, istihdam Macar hududunda Sovyet kıt'aları nasıl karşılandılar ? Paris 28 (A.A) — Havas ajansının Nun - kaez'deki hususi muhabiri, Sovyet kıtaatı - nın evvelki gece Polonya - Macaristan hu « duduna yakın bir mahalde kâin olan La - vosnede Macar askeri memurları ile resmen temas tesis elmişlerdir. İlk temas, şiddetie yağan bir kar altında ve otomobil fenerlerinin ıığı sayesinde al - bay Kufsukun kumandasındaki Sovyet mü- messilleri Me albay Kumery'nin kumandası altındaki birçok Macar zabitleri arasında vakum gelmiştir. Sovyet zabiti, Kızılorru namına kendisini takdim etmiş ve Masar zabitlerine hadudun Polonyadaki kısmına vaz'iyed etmekte ol - duğunu bildirmiştir. Mücamelekârane bir ha. va içinde bir toplantı yapılmıştır. Her iki taraftan tebrik hitabeleri irad e - dilmiştir. Sovyetler, «yeni Macar komşuları ile iyi münasebetler idame etmek arrusundan ol - duklarını beyan atmişlerdir. Bu sabah, iki taraf hudud hattında müş- terek bir Jetikşaf yapmışlardır. Kültür işleri: Vilâyetlerde köy muallim mektebi açılacak Maarif Vekâleti, önümüzdeki ders yılın - dan itibaren muhtelif vilâvetlerdö köy mu- İslim mektebleri açşmağa karar vermiştir. Bu xöy öğretmen okullarında, köy mekteblerin- de, çocuklara her türlü bildi ve bilhassa ya bir ültimatom tevdi ettiğine da- yabancı gazeteler larafından verilen haberleri kat'i surette yalanlamaktadır. Polonyalı muhacirler Belgrad 28 (A.A.) — Rumanya - Yu - goslavya hududuna birçok Polonyalı mu-! ci tedir. Bunlar ekseriya Fran tirmi malümat aşılıyabilecek kabiliyette öğ- telmenler yetiştirilecektir. Yardımcı öğretmen kadrosu bildirildi Maarif Vekâleti şehrimizdeki resmi orta okullarla liselere a'4 yardımcı öğretmenler kadrosunu alâkadarlara bildirmiştir. Resmi ve orta okullara yeniden yardıme öğretmen '$a ve İngiltereye gidebilecekleri ümidin- dirler, inha işi doğrudan daöruya Maarif Vekâleti tarafından yapılacaktır. SON POSTA Hariciye Üebilmii Moskovadaki ziyaretleri Moskora 28 (A.A) — Tas: Türkiye Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğ-| lu, refakatinde B. Csvad Açıkalın, Feridun| Kemal Erkin ve Zeki Polar olduğu halde, dün Sovyetler Birliği zirant sergisini gezmiştir. Türkiye büzük ciçlsi B. Ali Haydar Aktay, dün öğle üzeri Harietye Vekili şerefine bir öğle ziyafeti vermiştir. Bu ziyafete ezcüm- le B. Molotof, Voroyilof, Mikoyan, Dekano - zof, Lorovski, Tereatiyet ve daha salr zevat ile Türkiye büyük elçiliği erkânı hazır bulun- muştur. Ziyafetin sonlarına doğru B. Sarac-| oğlu ve Molotof nezaket nutukları teati et- mişlerdir. Akşam B. Şükrü Saraçoğlu büyük tiyat -| roya giderek «Cassönosettes balesini seyret- Amerika ambargoyu kaldırıyor rciye encümeni bugün toplanarak, üç saat süren bir müzakereden sonra, Ruzveltin tek- lif ettiği esaslar dahilinde yeni bitaraflık ka- nununu 7 ye karşı 16 reyle kabul etmiştir. Yeni kanun mucibince silâh ambargosu kaldırılacaktır. Pazarlesi günt toplanacak olan âyân mec- Esi, hariciye encümeninin raporunu dinle - dikten sonra, kanu hakkinda kat'i kararını verecektir. Nazillide şiddetli Nazilli (Hususi) — Dört beş aydan - beri Nezilli bölgesine (hiç yağmur) yağmamekta idi, Bu hafta korkunç ve fasılasız şimşekler ve gök gürültüleri İsaatlerde şiddetle devam etti. Geceleyin İgelen seller Hamzalı, Bereketli, Güzel - köy, Durasıllı köylerinde henüz bahçe - İlerde çit ve kargı evlerde barınmakta o- İlanları müskül vaziyete sokmuş, sergide- ki bazı ineirleri, palamutları, kendir bağ larını sürüklemiş, bahçe evlerini bas - muşlır, Ovada bir kasım (pamukları su kaplamış, rüzgârdan bahçelerde o birçok ineie, zeytin, badem ağaçları da devril- miştir, Kiremidsiz bahçe evlerinde oturanlar su İçinde kalmışlardır. Ertesi günü bun-| ların yorganlarını, örtülerini kurutmağa çalıştıkları görülmekte idi. Gece gelen sellerden Feslek, Kuyu - cak, Mergen, Kestel, (o Dereköy çayları taşmış, ver yer demiryolunu (O kapatmış olduğundan Denizli - İzmir treni 2,5 saat teahhürle Nazilliye gelmiş ve İzmir - De nizli treni de gündüz tekrar gelen Kes- tel çayından kapanan demiryolunu te - mizlemek üzere Durasıllı köyünde köy - Tünün ihbarı Üzerine yarım saat bekle - mek mecburiyetinde kalmıştır. Başkaca bir zarar kaydedilmemişti, Maarif umumi müfettişleri vilâyet. lere hareket ettiler Şehrimizde bulunmakta olan Maarif Ve- kâleti umumi müfettişleri, Vekfiletten al - dıkları emir üzerine muhtelif vilâyetlere ha- rekat etmişlerdir. Usumi müfettişler Ana - doludaki orta tedrisat müesseselerinin yeni ders yılı vaziyetlerini ve vakit cedveli tat - bikatını teftiş edeceklerdir. Mersin seferleri yakında başlıyor Mersin â2ferlerina bağlanmak üzere Devlet Denizyolları idaresinin bazı hazırlıklar yap- makta olduğunu dün yozmıştık. Denizyolları idaresinde dün son defa ya - pılan bir toplantıdan sonra tarife ikmal e- dilmiştir. Bu tarifeye göre, seferlere Birin - elteşrinin altısında başlanacaktır. İlk seferi Türhaa vapuru yapacaktır. Bir çocuk otomobile atlarken düştü Kasımpaşada oturan 13 yaşlarında Halil adında bir çocuk dün Telsiz alanından ge- çen bir otomobile atlamak isterken düşmüş ve başından ağır surette yaralanmıştır. Ha- MI Beyoğlu hastanesine kaldırılmıştır. z Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki «. Bugünkü harblere ba - ... Medeniyetin ilerlediğini alur sanırım. öğrenmek kabil Hasan Bey — Evet, eski - den bir millet en aşağı bey, on senede ortadan Xalkardı. Şimdi ise 28 günde kalkiyor! ne kadar «Son Posta» nn zabıta roman: 1 ea Nakleden: Hatice Hatib Garib bir apartıman —.— | Otomobil, Şan dö Marsa gelince süratini azaltarak, yavaş yavaş Belgrad sokağına daldı. Şoför, penceresinden Obaşmı (çıkararak, dikkatli dikkatli, kopıların o numaralarına bakmağa başlamıştı. Xihayet cephesi gülü, yeni bir binanın önünde durdu ve otomobilin içindeki müş- teriye: — Burası olacak dedi Kapının üstüme bir tabelâ görüyorum. Müşteri çok wxun boylu bir adamdı. Başımı otomobilin penceresinden çıkararak, Ürkek nazarlarin etrafına bakındı. Sonra otomo- bilden inerek kapının üzerine asılmış olan tabelâyı okudu: «Kiralık mobilyalı garsonyere. — Evet burası imiş, Siz beni burada bekle- yiniz de bir bakayım: Apartımanın kapısından içeri girerken şapkasını *â kulaklarının Üstüne kadar in- dlrmeği ve pardesisünün yakasını burnuna kaldırmağı fhmal etmedi. Bu suretle yüzünü mütscesyis nazarlardan saklamış oluyordu. Kapıcı ayaklarından ayakkablarını çıkar- mış, bir aedirin üzerine rahatça oturmuştu. Çekingen, çekingen kapiya varan yabancı: — Kiralık apartıman için geldim dodi, Ad- resi P. O, P. de gördüm de. Kapıcı bu izahi pek mufassal bulmadığı — Bant altıdan sonra daireler gezilemez, yarın sabah tekrar gelinler... Cevabini verdi. — Halbuki, apartıman bana hemeneeeik lâzımdı. Ben. ben çok uzaktan geliyorum ve) ötele İnmek istemiyorum. Otomobilde eşya- larım duruyor. EPer apartıman hoşuma gi- derse hemen kiralıyasağım! — Pekâlâ! Apartımanı göstereyim... Ne yapayım eanım.. çok yorgundam... Bilsenis| mösyö.. o kata kaç defa çıktım. Dalma ayni hikiye... Bütün kiracılar, yukarıya çıkın-| ewa kadar wnyet heveslii. Fakat bir kere yukarı çıktılar mı, hemen Jisanları değişi-! yor: «Yok karıma sorayım!.. Yok bilmem ne! Yok falan filânla Her zaman apartıma- ni İntmamak için bir ronzeret buluyorlar, Yabancı yavaş ve hüzünlü bir sesle; — Benim karım şok, dedi, Kapıcı gülerek: ! Ne mutlu size!... cevabını verdi. Ben de evlenmeden evvel çok bahtiyar bir adamdım. Kürk paltolu 'yabancı kapıcının sözünü barid bir tavırla keserek: — Yukarıya çıkıyor muyuz? Diye sordu. — Evet müsyö, evet galiba pek aeeleniz var!.. «Plerote git, mösyö İle birlikte yukari gık! Julas Verne'nin bir romanını bütün dik- katla okumağa dalmıs olan Plerot, babasına kolayca !#aat etmedi. Berri almam, yerinden kalkması arasında epeyo» bir saman geçti, Yabancıya kin dolu gözlerle bakarak. iste- mive istemive kitabı yerinden bıraktı, Adetâ sürünür gibi yürüyerek kâpıcı odasının bir tarafına asılmış duran anahtarları eline #ldı ve odadan dışarı çıktı. Yabancı adam, onu taki» etti, Onlar biraz flerleyince kapıcı arkalarından seslendi, Bağıra, bafıra arkalarında konuşan kapıcı şu sörleri söylüyordu: — Kirası bin beş yüz franktır mösyö... Yubancı adam esvab vermeden o çocuğu takib etti, Simdi Plerot söylüyordu: — Apartıman cok vüksektir mösyö, hem asansör de bugün işlemiyor. Yabancı adam omuzlarını silkti ve merdi- vendan çıkmalı basladi, Kürük konuşmakta devam ediyordu; — Esasen bu asansör hiç muntazam İşle- mer. biz de asansörü sevmiyoruz. Çünkü iş- iedii zaman bütün ev sarsılıyor. O İşlediği günler, babam hiç uyku uyuyamaz. Onun ieln isletmemeği tercih ediyor, Bütün söylediği sözlerin yabancının casa- retini kırmadığını gören küçük Plerot ko- nusmaktan vazgeeti. Apartımanın önüne gelmişlerdi. Kapıyı n- çarak içeri girdiler. Antre gayet genisti ve buraya birçok bü- yük oduların kapıları acılıvordu. Bu kapil, dan biri öç pencereli büyük bir salonun ka- pısı İdi. Bu salon on beşine! Lut üslübunda dörenmisti. Birçok küçük masalar, tabureler ve bir de içinde hlebir 79>*» eteş yanmadığı belli 0- Tan bir şömine vardı. Şömirenin önünde süslü ve küçük bir pa- ravan ve yanında bir maşa vardı. Buradan: İngiliz üslbunda rahat koltuk- tarla döşenmiş bir yazı odasına girliiyordu. Konarda bir bar ve sizara msaslarının İze- rinde sigara ve yaprak algarası kutuları, ke- narda geniş bir sedir vardı. Bedirin ilstüno tesadöf eden duvarda iki sıra kitabik bulunuyordu. Pencerenin önünde çok çekmeceli bir yazı esra vAPĞL Üşüneli oda bir yemek odası :âi. Dördün- cü de gene bir yarı odasma benz'verdu. Data sonra bir kadın budvarı vardı. Bu- sadan ik! karyola bir yatak odasina, ondan da banyo dairesine geçiliyordu. Yabancı adam: > Çok üzel bir spartıman, dedi. vaa tek bir adam için biraz fazlaca geniş ammal. Aşağıya İnip kapıcıya ev sahibinin ne ka- dar zaman sonra avdet edeceğini sordu. Ka- pic: — En aşağı altı ay sonra, dedi, Belki de daha geç!. Dairenin sahibi genç bir Ameri- kahdır. Bir miras meselesi için Amerikaya gitmeğe mecbur oldu. Pek acele gittiği için apartımanı kiralamağa bile vakti olmadı. Ansak giderken P. O. P, ye bir ilân verebildi. Birçok kimseler apartımanı gezdiler ve be- men hepsi de onda kusur olarak pahalılığı buldular, -- Ayda bin beş yüz frank böyle bir apar- taman için.. hiç te yüksek bir flat değildir. Ben hemen kiralıyorum. İşte üç aylık... Dört bin beş yüz frangı size peşinen veri- yorum. Böyle söyliyerek kapıcıya biner franklık beş banknot bıraktı. Kapıcı: — Maatteesüf dedi. Yanımda bin frangı bozacak kadar para yok... Üstünü aneak ya- rin verebilirim... İsterseniz bin frank sizde kalsın, siz bana yarın beş yüzü verirsiniz. — Yok canımi... Beş yüz frank sizin ol- sün. ben gidip otomobilden eşyamı alayım! Hayır siz durunuz, rahalınızı bozmayınır... Bayam şoför ta Yüksek bahşişlen sonra çok nasikleşmiş olan kapıcının yardımını İstemiyen yabansi düve etti: — Esasen yanımda fazla bir eşya yok. Hepsi küçük hir çantadan ibaret". Hayır. eldden yardımınıza ihtiyaç yokt. Şimdilik Allaha ısmarladık. — Siz bilirsiniz mösyö, siz nasl İsterseniz?, — İsim Marraud'dur. Doktor Marraud. — Akşamınız hayırlı olsun doktor Marraud * Şoför eşyayı çıkarmış, doktor apartımana yerleşmişti. Zaten eşya kilcücük bir bavuldan fbaretti... Kürklü paltosunu üzerinden ( çıkarmış ve aynanın karşısında kendisini seyrediyordu. Kemikli ellerin! solgun vözünden ve kır” zından geçirdik$en sonra salona girdi elekiriği yaktı ve etrafına bakındı, Sonra ye- niden elektriği söndürerek diğer odslara geçti. Bütün apartmanı. tarafını gezmeğe başladı | Şimdi ikinel salonda Jdi. Rahat, geniş kol fuklardan birine oturda. Önündeki (küçük masaların üstünde enfes Havana sigaraları vardı. Onlardan birini yaktı, Sonra yerinden kalkarak odanın içinde gezihmeğe başladı. Birden gözüne yazıhanenin üzerinde bulu- nan gazeteler Histi. Ruhların en üstüne ko - nulmuş olanın birinei sayfasında kendi res - mi vardi. Hayretle: — Fakat bu, bugünkü gazete! Diye mır'ldandı. Kapisi ona biraz evvel apartıman sahibi - nin birkaç gün evvel gitmiş olduğunu söy - lemişti. Herhalde bu gazeteleri apartımanı gezme- Be gelenlerden birisi unutmuş olacaktı. Fakat hayreti gitgide artıyordu. Tetkik et- tiği gazetenin altında gene ayni günün muh telif sabah gazeteleri vardı. Bunu görünce ani bir kararla yazıhanenin Mzlettayin bir çekmesini çekti, Bu çekmece- Din içi hep ayni hâdiseden, hep kendinden bahseden gazete kupürlerile dobu idi. Doktor Marraud: — Acayip şey diye düşündü, Ben bu mös- yöyü fevkalâde fazla ullkadar ediyormuşum galiba... Çünkü bütün gazetelerden bana aid yazılmış olan yazıların bepsini toplamış. Doktor ev sahibinin kim olduğunu merak etti, Bunu öğrenmek İçin bütün çekmeceleri karıştırmağa başladı. Fakat (o buralarda et sahibinin hüviyetini bildirecek hiçbir şey bu lamadı. Yalnız en alt çekmeceler küldi id (Arkası var) mr Nöhetçi eczaneler Bu gece nöbetçi olan eczaneler şunlar- dır: İstanbul cihetindekiler: Şehzadebaşında: (İ. Hakkı), Bminö- nünde: (Hikmet), Aksarayda: (Şeref), Alemdarda: (Abdülkadir), Beyamdda: (Cemil), Fatihte: (Hüsamettin), Bakır- köyünde: (Hil), Eyübde: (Arif Beşir). Beyoğlu cihetindekiler: j Galatasarayda: (Gağatasaray), Güm- huriyet caddesin (ürkçiyan), Fi ruzağada: (Ertuğrul), Şişlide: (Asım), Taksimde: (Kemal), Beşiktaşta: o (Nal Halid). , Adalardakiler: Kadıköyünde: (Halk, Hulüs Osman), Üsküdarda: (İmrahor), Sarıyerde: (Os- man),'Adalarda: (Şinasi Rıza), apartımanın her