3 Ekim 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

3 Ekim 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

yi ARR RE Bursadaki yangının sebebi anlaşılamıyor Yangının bastırıldığı günün akşamında yangın yerinin hali Bursa (Hususi) — Kayan çarşısında vuku , reste mağazası, Abmedin kereste deporu. Nü bulan yangın ehemmiyetlir hasar yap -)seyinin yoğurtçu dükkâm, Ahmed çavuşun muştır. Zarar ve ziyan tamamils tesbit edile. İmarangoz dükkânı, İsmaili çavuşun kereste memiştir. Yangın sebebi hakkında gayet sıkı; deposu, doğramacı Şevketin dükkânı, Ha - ii m a ene henüz | ile aid beş ev, kadın teraisi Bayan Hüsni - İr netler elde edilniiş değildir. Yangının »u- öğ hur ettiği zamanın g90e yarısını e gl e RR ması, nereden başladığını da şüpheli bırak. ân, (ornaci Badığın evi kâmilen yananlar maktadır. Şimdilik yangının ilk çıktığı nok- arasındadır. Başmüddelumumi muavin: Feh. dükkânı, bir de k#-| minin evinden hiç bir şey kurtarılamamış, terri Hüsniyenin evinden de bazı ev eşyaları Teste deposundan biri olduğu şüphesi vardır. Başmüddelumumi muavıni Fehminin otur-| çıkarılmış ise de sipariş kumaşlar kısmen duğu er, Hüseyin Hüsnüys ald büyük ke -| yanmıştır. Sor Dakika: İtalyan kahinesi hugün Hitlerin Sulh teklifini tetkik edecek Roma 3 (Hususi) — İtalyan kabinesi bugün Mussolininin riyaseti altında fevkalâde bir toplantı yapacaktır. Bu toplantıda, bugün Berlinden muvasalatı beklenen Kont Ciano, Hitler ve Ribbentropla yapmış olduğu görüşmeler hakkında izahat verecektir. Berlin görüşmeleri esnasında, Hitlerin sulh tekliflerinin tetkik edil. diği kat'iyetle anlaşılmşıtır. Amerika ticaret gemilerine yeni bir ihtar Londra 3 (Hususi) — Alman bahriye nezareti Amerika ticaret ge - imilerine yeni bir ihtarda bulunmuştur. Bu ihtarda Avrupaya seyrüsefer etmekte olan Amerika gemilerine şu tavsiyelerde bulunulmaktadır: 1 — Zikzak hareketler yapmamak. İl 2 — Alman tahtelbehirleri tarafından ihtar vukuunda kaçmamak, 3 — İngiliz ve Fransız harb gemilerinin himayesine sığınmamak. Diğer taraftan Panamada toplanmış olan Amerika devletleri murah- hasları kendi memleketleri için bir emniyet mıntakası tesbit etmişler- dir. Bu mıntaka Atlântik ve Pasifik Okyanuslarında sahillerden itiba- ren 300 mil derinliğinde bir sahadır. Bu saha bir emniyet mıntakası olarak ilân edilmis olup, bu mıntakada her devletin ticaret gemilerine harb gemileri terfik edilecektir. Münferid gemilere harb gemileri terfiki kabil olmazsa, müşterek ti- caret gemileri gruplarına harb gemileri refakat edecektir. Amerika yeni Leh hükümetini tanıyor Londra 3 (Hususi) — Birleşik Amerika hükümeti Fransada kurulan yeni Leh hükümetini tanımaktadır. Buna dair haririye nazırı Hul'ün beyanatından maada, yeni bir delil olarak halen Pariste bulunan Var. şovadaki Amerika sefiri Bidelin dün yeni Leh cümhurreisini ziyaret etmesi gösterilmektedir. İngiliz tayyareleri Berlin ve Potsdama beyannameler attılar Londra 3 (Hususi) — Berlin ve Potesdam üzerinde muvaffakiyetli uçuşlar yapmış olan İngiliz tayyareleri buralara birçok beyannameler atmış ve bu suretle Alman halkını Berline kadar gelebilecekelerine dair ikaz etmişlerdir. Bir haftalık İngiliz hava efradı zayiatı Londra 3 (Hususi) — İngiliz hava nezaretinin neşrettiği bir tebliğ - den anlaşıldığına göre, son bir hafta içinde 16 hava eri ölmüş, 7 er ya- ralanmış, 3 er kaybolmuş, 5 er esir düşmüştür. İsveç hükümeti refakat sistemini kabul edecek Stokholm 3 — Gazetelerin bildirdiğine göre Alman tayyare ve tah - telbalı'rlerinin İsveç kara sularına son zamanlarda taarruza geçmeleri üzerine İsveç hükümeti refakat sistemini kabule mecbur olacaktır. Bundan maada İsveç limanlarında casusluğa karşı mücadele etmek üzere tedbirler alınmışıtır. Pazar Ola Hasan Bey Di | Ayvalıkta zelzelenin yaptığı zararlar Birçok evler oturlmaz hale geldi, halk dışarıda yatıp kalkıyor Ayvalıktan yarılıyot: Dikili zelzelesi Ay - valığı da bir hayli sarsmış ve mühim zarar ve ziyana sebeb olmustur. Ayvalıkta aşağı yukarı bülün evler çatlamış, bir kısmı da oturulması tehlikeli bir hale geldiğinden terkine lüzum görülmüştür. İlk Dikili fe lketimi meydana getiren ( sarsintidanberi halk sokaklarda yatmaktadır. Elin hafif sarsıntılar duyulması halkı tayakkuzla ha - rekele sevketmektedir. Zira dar, birbirine pek bitişik olan evlerle kaplı sokaklardan, muhtemel bir felâket karşısında kaçmak a - deta imkânsızdır. Halk bu sebebden yağmu- Ta ve soğuğa rağmen dışarıda olurmuğı ter- eih timektedir. Diğer taraftan evvelki gece batı istikametinden gelen bir fırtına 50,000 zeytin ağacının omahvolmasına se vermiştir. Zarar bir milyon lira tahmin edi- yor.. Vali Necati Güreli bu felâketzedeler üzerine derhal kazamıza gelerek felâketle - rin bisi ettiği tahribatı görmüş ve Jcab 6- den tertibatın alınması için alâkadarlara €- mir vermiştir. Altınovada 59 ev kizmen ha- rab olmuş ve tamamil? yıkılmı: Halk açıktadır. Balikesir Kızılay kurumu Telâketzedelere 209 liralık bir yardımda bu- unmuştur. Zarar gören evlerden on ey ta » mamen yıkılacak, 49 ev de kismen üst kat- Yarı indirilmek suretile oturular bir hale ge- tirflecektir. Kimley merkezinden istenilen çadırlar elân gelmiş değildir. Dikilide tek bir ferd Açıkla bırakılmadı Dikili, 2 (Hususi) — Dikiliye Kızılay umum merkezinden gönderilen 1050 çadır Dikili, Bergama ve Çandarlıda açıkta kalan halka tevzi edilmiştir. Şimdi açıkla tek fetd kal- mamiştir. Kızılay, hergün kazazedelere sesk yemek vermektedir. Teberrüler, yalnız İzmirde geçmiştir. 20000 lirayı Denizli Lisesinde derslere baş'andı susi) — Denizli lisesi 25 esi günü #edrisata başlamış- tir. Bu sene lise ve orta kısımlardaki ta- lebe mevcudü 2,100 ü geçmiştir. İlkokullar Birinciteşrinin birinci gü- nü açılacaktır. Zonguldak sporcuları Çankırıya gidiyorlar Çankırı (Hususi) — Zonguldak spor bölgesi tarafından seçilen sporculardan müteşekkil bir kafile ayın 8 inde Çankı- rıya gelecekler ve Çankırı sporla bir maç yapacakları Bu maç yeni yapılmakta olan tribün: in bu teması ve yapacakları maç alâka ile beklenmektedir. Balıkesirde at yarışları Balıkesir (Hususi) — Balıkesir sonba- har at yarışları Pazar günü Koşu Çına - rında yapılmıştır. Yarışlara civar kaza ve vilâyetlerden peyce hayvan iştirak et- tirilmiş ve çok alâkalı olmuştur. Yapılan dört koşuda kazanan hayvan sahiblerine 1200 lira ikramiye dağıtılmıştır. Balıkesirde şüpheli bir ölüm Balıkesir (Hususi) Mustafafakıh mahallesinde Ahmed oğlu 45 yaşlarında Süleyman Cuma günü sabahleyin saat 6,30 sıralarında İşine gilmek üzere evin- İden çıkmış ve aradan epey müddet geç- tikten sonra Çakmak mevkii adı verilen Bandırma ş0sesi üzerindeki bir tarla ke- narında ölü olarak bulunmuştur. Yapılan muayenede Süleymanın elektrik sade - mesinden öldüğü anlaşılmıştır. Cesedin bulunduğu mevkide elektrik nakleden İtel ve saire gibi bir şey de bulunmadığın- idan ölüm şüpheli görülmüş, müddeiümü-! milikçe hâdise hakkında tahkikata baş- Tanıştı yor ki mehtablı ... Gök yüzündeki ayı sey- — Hasan Bey, gecelerde ,.. O bana sükünetin sem- retmek benim en büyük gev- obolü gibi görünür. kimdir, Hasar Bey — Tabii uzi - zim, üzerinde insan yok. den seyredilecektir. İki komşu memleket! «Son Posta» nın zabıta romanı: | Oraya gitmek için Gomar'dan müsaade aldı: Onun elini sıkarken: ne varsa yapınız fakat alalmayınız... Bir da Gomâr omuzlarını silkti: — Tehlikesiz iş olmez, dedi, Fabrikatörler sermayelerini tehlikeye koyarlar tüccarlar ticaretlerini, biz de bürriyetimizi. Hayat böyledir. Ona uymax mecburiyetindeyiz. Birbirlerinin ellerini skarlarken kâtib içe- ri girdi ve avukalın kulağına bir şeyler fi - sldadı. — Of, bu artık tahammül edilmez bir bal aldı, bizi gece bile rahat verdikleri yok. İs- mi ne İmiş? İsmini söylemek İstemiyor. Sizin eski müvekklillerinisden biri olduğunu söylüyor. Fakat ben kendisini hiç bir zaman yazihane- de görmedim. — Haydi içeriye alınız. Amma çabuk, güle, güle Gömar! Gomar kapıya doğru ilerledi ve kapının önüne gelince yakasını burnuna kadar kal- dırdı ve küçük bavulunu sıkı sıkı göğsü ü - İ zerinde tutan adama yol vermek üzere ke - nara çekildi, Arkasından kapışı örtmek için geriye dö- nen hırsız am ou sırada yakasını aşağıya doğru indiren adamın batmumu rengindeki yüzünü gördü ve büyük bir hayretle: — Aaa. doktor Marroud imişf Dedi Ve kapıyı örtünee kulağını kapıya yapıştırarak içerisini dinlemefe başladı. * — Beni mazur görünüz doktor, fakat bu hikâyeye Mmanamıyorum. Bu çok acayib, çok muhayyerültukul ve imkâna geliyor bana! Burly ve doktor Mesroud'nun hikâyesini takib eden uzun sökötu bu sözlerle ihlâl et- miş bulunuyordu. Zaten beş ay süren o İşkenceden sonra esasen çok bozulmuş olan asabınız büsbütün bozulmuş. Sisi gidip hapishaneden çıkardı - ğım zaman ben asebiyetinizin müthiş bir halde olduğunu Tilszettim. Sizin bir arukat- tan evvel bir tabibe ihtiyacınız var. Birkaç zaman bir hastanede yatmağa mecbursumuz. İ Küniğinizden, Paristen uzak bir yere gidiniz. Burada size her şey maziyi hatırlatıyor. Ma- İzinin korkunç dranunt Size verecek yezine naslhatim budur. Fa- kat bunu memnunivetiel veriyorum. Mes - lekdaşlarımızdan o birile görüşünüz. Sinir hastalıkları le mejçvl olan bir zata... Va - kit kaybetmeyiniz. Avukat, doktora elini uzatmıştı. — İstirahat ediniz... Birkaç aylık bir se - yahate çıkmız. Simdi sizden ayrılmak möc- buriyetindeyim. Beni mazur görünüz. — Metr Burly yaivarırım aze beni bırak - mayınız, diye rica etti. Genç avukat, Iki ellerile birden eline sari- Jan bu adamın karşısında büyük bir merha- met hissetmişti. — Pekflâ, dedi. İşte gitmiyorum. Fakat, ibans anlattıklarınızm hakikat olduğuna be- İnt nasıl #nandıracaksınız? Emin olunuz ki ben bütün samimizetimle size İnanmak İs - tiyorum. — 8lzl inandırmağ çin ne yapayım? Ce- sedi &lae getiremem Ki... Sözlerimin doğru olduğunu isbat için yapabileceğim yegâne gey, size apartımani tuttuğum evin adresini ve nümarasını verebileceğimdir. Ben eminim ki kapının üstünde duran kiralık levhası hâ- lâ orada duruyordur. Burly odada gezinerek düşünüyordu. — Haydi diyelim X: bu gördüğünüz şey bir hayal değil de hekikattir! O halde niçin he- men gidip polise babe” vermemeli! Doktor timidsiz bir tavırla: — Ne söylüyorsunuz? dedi, Ben heniz po- isin elinden kurtulrms bir vasiyetteyim, na- sıl olur da daha yirmi dört anat geçmeden yeniden polisin karına çıkarım? Ben ye - niden hapse girmek istemiyorum. Buriy siz de bilirsiniz ki size olacağı gibi polis bana inanmaz. Ben bir daha hâkimlerin beraet kararını vereceklerini ümid edemem. Avukat: Hakkınız var" Cevabını verdi, Ve odada rezinmekte de - vam etti. Nihayet bir şeye karar vermiş gibi doktorun önüne durdu! — Pekâlâ doktor, dedi, Sizin polise haber vermeyişinisi anlızorum. Polise ben haber vereceğim. Ben yarın. Belgrad sokağındaki a- partımana girip, resmin altındaki gözün İçine bir bakacağım. Siz yarın öğle üstü ba- na geliniz. Gördüğüm ve yaptığım şeyleri size anlatırım. Şimdilik A'labn iwmarladık. Doktor Marraud, kolunda kürklü paltosile kapıya doğru yürüyordu. O'kadar ümldsiz ve kederli bir halde idi ki kapının dışında duran Gomarı görme i Işin şiddetle ken - disine çarptı. O: — Afhımaz istirham ederim doktar. Dedi. ve doktorun paltasunu giymesi için kendisine İ yardım eder gibi görünerek ceketinin üstün- İden bir şey aldı. Dektor onun bu hareketi - sin farkma bile varmamıştı. Düşüncelerine gömülmüş bir halde çıkıp giti, Avukat kapı- sında eski hırsız görünce hiddetle: | Avukatın yazıha Nakleden: Hatice Hatib - nesinde Ne? giye haykırdı. Siz hâlâ burada mı- sınız? — Gazetelerde vik sik resmini görmüş ol- İduğum doktoru tanıdım Bunun için sinizle ne görüşmek istediğini çok marak ettim. Gomar rdu. Avukat son dertesde Dir hiddetle; Hemen buradan çık git! diye bağırdı. Senin çibi müşlerilere benim ihtiyacım yok. sevgili mösyö, bukadar itiraf ede- — Oh rica ederi dazia hiddet pi zim, doktorla benim tarafım DÜYÜK bir nezaketsislik &seridit! Fakat ne yapayım? Ben son dere- cede meraklı bir adamım. Sonra da, ,bir defa bu suretle hareket etmekle iyi bir iş yapmış olduğumu zannediyorum, Metr Buriy, ben si 76, Sasarrur edebilecsğinizden çok daha fazla yardım eğebilirim. Bakınız, şöyle işe başla - madan bulduğum şey! Doktorun üstünde bir sarı saç teli buldum! Bü uzun sari tell avukata sösteren eski hırsız gülüyordu. Mete Burly kaşlarını çat - muştı. Gomarın Du işs müdahale etmesine memnun olmak mı, yoksa hiddetlenmek mi lâzım geleceğini bilsmiyordu. Kim bilir bu saç nereden doktorun Üs- tüne takılmıştır? Belki otomobilin yastik - larında böyle bir sa; vardı da üstüne yapıştı. — Hiç zannetmem. Otomobilde iken dok- tünde paltosu vardı. Halbuki bu tel in üstünde İdi Her halde cesedi kal- dırdığı zaman bu tel üstüne düşmüş olacak, Bu şey de doktorun rüya görmemiş olduğu- nu isbat eder, Siz mutlaka gidip o eve bir bakmalısınız! (Arkası var) Bir doktorun günlük notlarından Mevsim tebeddülleri Mevsim teboddülleri ani denilecek bir çe- kilde başlamış görünüyor. evveline kadar muhitin dei 25-20 üzerinde iken $9n gün hattâ on üçe Xaar düştü. Bu suretle ani olarak on, on !ki derece biz fark bisi oldu. İşte insanlar. eğer dikkat edilmezse en çok sarsan bu ani müteboddil havalar- dır. Kaldi ki bu son günlerde ayni za - manda oldukça fazla yağan yağmurlar dolayısile rutubet (e pek fazialaşmıştır. Mesai hayatında muntazam suretle yü- rümek istiyen bütün vatandaşların sıb- hatlerini korumaları için bugünlerde &- zami dikkat ve ilina etmeleri lâzımdır. Sabah ve akşam saatlerinde muhakkak pardesil almülu Geceleyin ihtiyatlı çık- mali/cereyamı hayasa kalmamalıdır. Ba- zı gençler kendilerini soğuğa alıştırmak #stiyorlar, çok iyi bir şeydir. Soğuktan korkmak kadar fena bir şey yoktur. Fa- kat buna yazdan başlamak ifizımdir. Ya- sın bütün yaz imtidadınca soğuk duş ve Geniz banyoları yapmak, sonbuharda bir zılktar duş gularını ılıklandırmak süreti- le devam etmek ve böylece usviyeti s0 ğuğa karşı iozar etmek lâzımdır. Böyle yapmıyanların, kendilerini soğuğa elıştır- muyanların bilhassa sonbahar mevsimin- TE ihtiyatlı olmaları lâzımdır. Bütün tab kitablarında Eylül ve Teşrinlevvel ie Mart ve Nisan ayları zatürree ayları di- yö kabul edilmiştir, Cevab istiyon GN yollamalarını rica ederim. ,- Birde istekleri muksbelesiz kalabilir. HOLANTSE BANK - ÜNİ N. V. Mezkür bankanın 1938/939 senesi his- sedarlar Umumi Heyetinin bu ayın 18 in- de Amsterdam'da toplanacağını haber aldık. Senelik rapor, işlerin yeniden in- kişafına mâni olan ve bütün sene devam eden siyasi gerginliğe rağmen memnuni- yet verici neticeler elde edildiğini gös - termektedir. Birl Venezuela'da Maracai- bo'da ve diğeri de Rotterdam'da olmak üzere iki yeni şube açılmıştır ki bu da İş ve münasebetlerin büyümesine saik ol- mustur. Bilânçonun yekünunün 78.000.000 Flerinden 89.000.000 Florine yükselmesi, bankanın inkişaf ettiğini göstermekledir. Banka Umum Müdürlüğü -geçen sene olduğu gibi: bu sene de 94 6 temettü tevzi edilmesini teklif edecektir ki bu suretle hissedarlara - Bankanın 25 inci yıldönü- mü münasebetile geçen Mart ayında #3 nisbetinde fevkalâde tevziat yapılmış ol- duğuna göre - cem'an Şi 8. temettü temin edilmiş olacaktır. AYBEEİRY gi a » ğ