3 Kasım 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Kasım 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA ŞEHİR HABERLERİ Maarif sahasında görülen noksanlar Talebenin sıhhati ve temizliği ile daha yakından alâkadar olunacak Maarif Vekili Hasan Âli Yücel, her sene muhtelif vilâyetlerimizi gezerek tetkiklerde obulunadektir. Vekil, bu maksadla şehrimizde tetkikler yapmış, Erzurum hattının açılması münasebe tile şark vilâyetlerine kadar yapılan yolculuğa iştirak ederek tetkiklerine devam etmiştir. Memleketin her tara.| fımı karış karış gezmiş ve görmüş olan Vekil, maarif sahasındaki eksikleri » mizi tamamlamak için sarfetmektedir. Son şark vilâ tinden dönen Maarif Vekili Hasan Âli Yücel, Ankaraya döner dönmez derhal müdürleri topla da gördükleri noksanlar hakkında mü. dürlere izahat ve direktifler vermiş - tir. Yeni Vekil vazifeye başladığı tarih. tenberi maarif sahamızda yapılan tet- kiklerde şu poksanlar göze çarpmış - tı: ! — Mekteblerde talebe sıkı bir şe- kilde temizlik yoklamasına tâbi tutul. mamaktadır. İlk tedrisat talimatname erine göre muallimler her sabah ta - Jebelerinin ellerini, ayaklarmı, yüzü - nü görecek, temiz olup olmadığını tet. kik edecek ve ayrıca iç çamaşırlarını da gözden geçirecektir. Yapılan ani tef 6ş ve tetkikler esnasında mektebleri 2 mizde tırnağı uzamış, elleri, yüzleri kirli, elbisesi bakımsız çocuklara ras « lanmış, mekteb idareleri ikaz edilmiş. tir. 2 — Muhitin tesirile çocuklara ârız olan (ohastalıklarla yapılan mücadele Üniversitede y büyük gayret| etleri tetkik seyaha -| ş, tetkikleri sırasın-| Mearif Vekili Hasan Âli Yücel pek noksandır. Bilhassa bu nokta, şark ve cenub vilâyetlerimizde ziyadesile nazarı dikkati celbedecek mahiyette - dir. Doğu ve cenub vilâyetlerimizde trabom ve sıtma hastalıkları mevcud. dur. Sıhhiye Vekâleti, bu hastalıklarla imücadele etmekte ise de, bu hastalık. ların çocuklar arasında yayılmaması- nı temin için mekteblerimizde de mü- cadele açmak zarureti vardır. 3 -- Birçok kaza ve nahiyelerimiz doklorsuzdur. Mekteb içinde veya dı. şınis hastalanan çocukları tedavi ede- cek doktor bulmak imkânsızdır. Maa. rif Vekili, son doğu seyahatinde o bu oksul taleheye yardım teşkilâtı genişletiliyo Geçimi olmıyan talebenin iaşesi, barınması, tedavis'| ve kitabının temini işi esas'ı bir teşkilâta bağlanacak! Üniversite rektörlüğü, bu ders yıh için | de, Üniversitede okuyan fakir talebeleri yardım işi etrafında yeni tedbirler alma ğa karar vermiştir. Üniversitede şimdiye kadar talebeye âltı türlü yardım yapıl - makta idi. Bunlar; kampta iaşe temin etmek, Burs vermek, fevkalâde sebeblerle bir defalık yardım, sanatoryom veya pre - wantoryomda tedavi, talebe yurdunda yi kitab verme şeklinde yapılıyor- Burslar şimdiye kadar liselerden pek iyi derecede Üniversiteye gelen veya Ü- niversitede pek iyi derece ile sınıf geçen talebe arasında hiç geçimi olmıyanlara verilmekte idi. Burs miktarı ise her ta - Wwbe başına avda 15 lira olarak tesbit e - &ilmişti. Ru resmi bursların sayısı fakültelerin Yeni Daimi Ercim Şehir Meclisinin evvelki gü seçilmisk esmimiz encümel heyeti mecmuası için yılda 25 i geçme - mek üzere tahdid edilmiş olduğundan, burs alma şeraitini haiz talebelere bu yüzden tamamile yardım edilememiştir. Üniversite rektörlüğü geçen yıl mem- leketimizdeki zenginlere müracaat ede - rek Üniversitede tahsilde bulunan çalış - kan ve kimsesiz talebelere burs verilme- sini rica etmiştir. Üniversite tarafından bu şekilde mü- racaat edilen varlık sahibi 140 kimseden ancak birkaçı bu talebelere yardım et - miş, bir kısım bankalar 2 ile 10 arasında burs vermişler, bazı varlıklı kimseler de İmuhtelif nakdi yardımda bulunmuşlar - dır. Bu suretle geçen yıl fakir talebeler için 4750 lira kader bir para toplanmış - tır. Üniversite rektörlüğü bu yıl için, Ü- niversitenin muhtelif fakültelerinde o - (Devamı 11 inci sayfada) en dün işe başlad mumda yeni daimi encümen azaları ilk toplantısında gösteriyor. noksanı görmüş. ehemmiyetle not et - miştir. 4 — Vilâyet, kasaba ve köylerimiz » de mektebe devam etmiyen binlerce çocuk mevcuddur. Sıvas, Erzurum vi- İlâyetlerile. bu vilâyetlerin kazaların - dan geçildiği esnada istasyon ve cad - deleri dolduran toplu mekteb çocuk - ları kadar, mekteb dışında kalmış ço Tara da raslanmıştır. Maarif Vekili Âli Yücel, tetkik seyahatleri na mekteb dışında kalan çocuk - larla meşgul olmuş, birçoğu ile bizzat temasa gelerek konuşmuştur. Vekâlet, maarif ve mekteb müdür- le imleri ikaz edecek, çocuk- ların temiz tutulmasına itina gösteril. mesini istiyecektir. Vekâlet. hastalıklarla mekteb dahi- Endeki mücadeleyi şiddetlendirecek tedbi-ler arıyacaktır. Kaza ve nahiyelerimize doktor gön. derilmesi için Maarif Vekâleti elinden gelen tavassutu yapacaktı Mahallin en büyük mülkiye âmiri mekteb çağında olup da mektebe gel - miyon çocukları mektebe davete her zaman şalâhiyetlidir. Şehrin maarif â- mir! mekteb çağındaki çocukları tes - bit etmeli, takibleri için hazırladığı lis. teyi mahallin en büyük mülkiye âmi - İrine vermelidir. Bu nokta ihmal edil İği için mektebe devam etmiyen çocuk- ların sayısı ehemmiyetli bir vekün ol- |makta devam etmektedir. Maarif Ve. jkâleti, mekteb müdürlerini ikaz ede - cek, ellerindeki salâhivetlerinden isti. fade etmelerini 'ecektir. mu. Ticaret işleri: Türk - Rumen ticari müz-keveleri Bayram tatili dolayısile bir tevakkuf İ devri geçiren Türk - Rumen ticari mü- İzskereleri yeniden başlamış bulunmak - İtadır. Müzakerelerin esası mütekabil ticare- tin genişletilmesi olduğuna göre, Roman- yadan yapılacak geniş mikyasta petrol ve müştakkatı ile kereste ithalâtina karşı memlekelimizden de mühim miktarda İpamuk gönderilmesi ve ötedenberi ihraç edilen susam, zeytin, fındık, balık, kuru j meyvalar ve kömür miktarının arttır! - Jması imkânları tetkik edilmektedir. Aradaki Şi farklarının da haliini müteskib mukabil ticaretin tabii olarak genişliyeceği ve her fki taraf tüccarları- nım da buna göre anlaşmış bulundukları- nı öğrenilmiştir. Müzakerelerin şimdiye kadar devam eden seyrine bakılarsk ya- iceleneceği tahmin olunmakta - ihtikâr komisyonu toplandı Men'i ihtikâr komisyonu dün de top - kenmış ve şikâyetleri tetkik etmiştir. İ tikâr mahiyetinde satış yapıldığı ileri sü- rülen maddeler deri, seraciye, kalay ve soba saçıdır. (Mütekaid, dul Ve yetimlere İstanbul Defterdarlığından: Mütekald dul ve yetimlerin pasarı dikkatine 1 — Bilimum #at maaşları sahibleri - nin iki tı aylık yoklamaları 6/11/839 | tsrihinde başlıyacak ve 25/11/9099 tari hinde bitecel 2 — Yokamalar beryün saat 0 dan 17 ve ve 13 den 17 ye kadar devam edecek 3 — Zat maasları sahibleri; fotoğraflı nüfus eüzdeanlerile resimi senedlerini ve vrer tane yeni çeklimiş fotoğraflarını Yı naldi olanlar malâliyet raporlarını yok. berlerile birlikte bizzat ge etmeğe mecburd. 4 — 257117990 tarihine kadı gelmiyenlerin münmeleler! mumi maaş terzlatından sonra ieoektir. Alâkadaranın buna göre mı #wb oldukları malmüdürlüklerine derhal müracaatları, , kalan vapurlar birer ikişer iltifatları İstanbul Şehir Meclisinin yeni sene toplantılarına başlaması mü - naâsebetile çekilen telgrafa Reisi - cümhur Milli Şef İsmet İnönü şu cevabi göndermişlerdir: Dr. Lütfi Kırdar Vali ve Belediye Reisi İSTANBUL Şehir Meclisinin samimi duygu. larına teşekkür eder, başarılar di - lerim. İsmet İnönü Avrupadan dönen talebelerin vaziyeti Avrupanın muhteğf şeliirleğinde tahsilde iken harb vaziyeti dolayısile memlekete dönen tdlebelerin vaziyeti le meşgul olmak üzere Üniversitede şekkül eden komisyon mesaisini bitir - miş ve neticeyi Maarif Vekâletine bil- dirmiştir. Avrupadan dönen talebeler- den 164 ü Üniversiteye yazılmışlardır. Burlardan 60 1 İktsad o Fakültesine, 44 ü Fen Fakültesine, 29 u Hukuk Fa. kültesine, 26 sı Tıb Fakültesine ve 5 İ de Edebiyat Fakültesine devam ede - ceklerdir. Gene Avrupadan dönen 150 talebe de Yüksek Mühendis mektebi - ne kaydolunmuşlardır. Komisyonun tesbit ettiği vaziyete göre Avrupada devlet hesabına oku - yan 272, Sümerbank, Denizyollari, ve| Maden Tetkik Arama Enstitüsü hesa -| bna okuyan 185, hususi surette muh- telif Avrupa (omerkezlerinde tahsilde bulunan 360 kişidir. İ Komisyon devlet hesabına (ookuyan| #alebeden 33, Sümerbank hesabına o - kuyanlardan 24, şeker fabrikası hesa-| bına okuyanlardan 6, Denizyolları he.| sabına okuyanlardan ! kişi olmak ü - zere 64 talebeyi burada tahsillerine devam imkânını verecek müessese bu-| lunamadığı için, bitaraf memleketler - den olan Belçika ve İsviçreye gönder. meğe karar vermiştir. Den iz işleri: Dün limanımıza mühim miktarda ithalât eşyası geldi Dün limanımıza 6 ecnebi , yedi Türk kbandıralı 13 vapur gelmiştir. Bunlardan İtalyan bandıralı Asiryan vapuru, gliserin, İsveç bandıralı Vaselant uru tereyağ, peynir, İngiliz bandıralı JEsneh vapuru makine ve aksamı, Roman- İya bandıralı Daçya vapuru şeker, kınakı- İna ve limon, Sovyet bandıralı Suvanesya yapuru sinema filmi, Lâtik, Fenzya adh Jİlalyan vapuru ziraat makinesi, araba, at, 1 İmina, «Diyarıbakır - Malatya İambarıs vasıtasile gönderilecektir. Adliyede Bir nakliyat ambarının sahibi tevkif edildi Diyarbakir - Mardin nakliyat ambef sahibi Abdülgani, dün emniyeti sulstümfi suçundan, adliyeye verilmiştir. İddiaya göre, vak'anın mahiyeti çudurt Abdülganinin Mardinde ticuretle meğ” gul Abdül'ahed isminde bir biraderi va dır. Bu zat, İstanbuklaki bazı tüccerla ra mektublar göndererek, 1000 lira, 500 lira ve diğer kıymetlerde muhtelif sipa * rişlerde bulunmuş, ancak şöyle bir şart koşmuştur: Siperişler, Ziraat bankası ns” nakliyat Tüccarlar da Ziraat Bankası adına gün derilmek üzere, istenilen siparişleri Ab * dillganinin ambarına teslim etmişlerdir. Fakat, nakliyat ambarı sahibi, bunlar Zirsat Bankası namına değil doğrudan doğruya biraderi Abdül'ahede gönder 7 miştir. Fiatı büyük bir yekün tutan msi lara, Abdül'ahed bedelini ödemeden te * sahüb etmiştir. İşte, bu süçtan dolayı dün gdliyey€ sevkedilen Abdülgani, huzuruna çıkârik dığı Sultanahmed 1 inci sulh ceza hökl * mi tarafından yapilin sorgusunda — Bu, bir yanlışlıktan ibarettir. 'Tüc“ carların paralarını ödiyeceğiz, dem Hi suçun mahiyetine ve el cud delillere nazaran, güçlünün tevkifini karar vermiştir. Torununu zehirliyen kadının muhakemasine bakıldı Tarlabaşında 7 aylık torununu sütle karışık sürur vermek suretile, zehirliye" rek öldüren Amorfiyanın duruşmasını, 1 inci Ağırceza mahkemesinde dün de * vem edilmiştir. Dünkü celsede birçok kimseler, bu arada çocuğu muayene eden doktor Ni - koli Fakaçelli ile suçlu kadının kızı ve ölen çocuğun annesi Efistradya da şehid olarak dinlenilmişlerdir. Efistradya, de - miştir ki — Bir gün saat 4 sularında, eve dön “ müştüm. Çocuğum bastalanmıştı, dur * madan kusuyordu. Böktim ,Yatağın üze“ rinde de sürür var. «Anne, be ne?> de - dim. «Bilmiyorum, bir şey değil. cevabı- nı verdi. Sonra çocuğu doktor Cezveci * yana götürdüm. İliç ve yoğurd verdi. Fakat, çocuk iyileşmedi. Gece, kocam Şe- hab da gelmişti. Çocukla bereber, mer- keze giderken, yavrum yolda öldü. An - nem, İslim bir adamdan doğan bu ço - cuğu sevmezdi. Buna, bir başka sebeb de Şehabla aramızda nikâh olmamasıydı.» Reis, şahide sormuştur: — Peki; bu işi annen mi yaptı, dersin? — Evde, yalnız o vardı. Başka kim ye- pabilirdi ki?, Diğer şahidler de aşağı yukarı buna yakın şehadette bulunmuşlardır. Duruş - ma, gelmiyen şahidlerin celbi için, talik manda yavrusu, inek, gene İtalyan ban- edil Jdiralı Ekitetu vapuru elektrik malzemesi lamba ve aksamı, matbu evrak, radyo, de mir, pamuk ve mensucat, tıbbi ve kim » yevi ecza ve gazete kâğıdı getirmiştir. Şeref, Necmi, Albal. Tayyarı Bahri, Lütfü Hüde, Kevkebi Berri adındaki ge milerimizle de muhtelif yerlerden kül - İliyetli miktarda odun kömürü getirilmiş- İtir, Fırtına hafifledi Birkaç gündenberi devam eden fırtına yavaş yavaş dinmeğe başlamıştır. Fırtına dolayısile yola çıkamıyan ve yollarından Jimanımıza gelmeğe başlamışlardır. Evvelki gün gelmesi beklenen Güney- su vapuru dün ve Karadeniz vapuru di gece geç vakit limanımıza gelmiştir. neysu vapurunun fırtına vüzünden uğrı- yaradığı iskelelere uğrıyarak o bırakıtğı malları almak üzere dün Konva vapuru limanımezdan Karadenize hareket etmiş- A3DU Şarkın Ses kralı leri huti sesler ve MEVLÜD Elâlspor klübü umumi kâtibiiğinden: Klü- bümüzün kurucuları ve İdarecileri arasında mümtez yeri olan Oo memeketimisin değerli avukatlarından kiymetli büyüğümüz Fet” Başaranın aziz ruhuna İthaf edilmek üzere 5/11/1939 Parar günü Erenköyünde İstas « yon karşısında Zihnipaşa camlinde öğle na- mazı müteakib mevlid O okunacağından merbumu sevenlerin bu dini merasime 1üt fen iştirakleri rica olunur. sesasevesusennaposuzesuaas0m0 sinss s0ra0009sa0sasasasana0d GRACE MOORE GEORGE/ THILL LVEHAP'» mest edici bir mizk.... gaşyedici bülbül nağme- kaz'n bir aşk ile dolu EYAZ GÜL 'Fürkçe sözlü - Arabca şarkılı müstesna filmi İstanbul n si akhıla en büyü ram İyesi nbul sayın sinema meri e yük bayı hediy, i