3 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

3 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bir Alman petrol gemisi yakalanmak üzere iken kendi kendini batırdı Sene 22 aaa 7597 — PFlati h Doa Tokatlıyan kış bahçesi Her gün Gregor'u 12 kişilik Caz ve konser orkestrası, ZENGİN VARYETE PROGRAMI Dans, * Şarkı, Eğlence iz / CUMA 3 Teşrinisani 1939 "Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı vi 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 “ Amerika Mebusan Meclisi de silâh ambargosunun kaldırılmasını kabul etti Molotofa göre Türk - Sovyet paktının imzasını gayri mümkün kılan 2 madde nedir B, Molotof, Kars ve Ardahan'ın Rusyaya İadesi hakkındaki haberlerin yalan olduğunu söylüyor B. Molotofun nutkunun Türkiyeye aid kısımlarını tam olarak yazıyoruz Ankara 2 (A.A.) — Sovyetler Birliği Komiserleri meclisi reisi ve Hariciye Komiseri B. Mölotof tarafmdan irad olunan nutkun Türkiyeye «it kısım. Jarı tam olarak aşağıya dercedilmiş- tir: «Türkiye ile olan müzakerelerin mahiyeti hakkında ecnebi mamleket- lerde birçok masallar meştolüunmüş- fur. Bu masallardan bazısında Sov- yetler ittihadının Kars ve Erdehan muntakalarının kendisine iadesi tale- binde bulunmuş olduğunun tahmin edilebileceği yazılmaktadır. Bunun bir yalan ve uydurma haber olduğunu söyliyeceğiz. Filhakika mevzuubahis olun me- sele Karadeniz ve Boğazlara münha- sır mütekabil bir müzaheret paktının akdidir, Sovyetler ittihadı bu yolda akdolunacak bir pâktın kendisini hiç» bir vakit Almanya ile müsellâh bir ih- tilâfa sevkedecek hareketlere -yol aç- maması ve harp tehlikesi halinde Ka- radeniz devletlerinden madud olmı- yan devletlere ait harp sefinelerinin Garp cephesinde şiddetli topçu ateşi devam ediyor Büyük taarruz neticesiz kaldığı takdirde Almanyada ihtilâ! çıkabileceği tahmin ediliyor Paris 2 — Garp cephesinde Yüçük | fakat şiddetli müsademeler olmuş- tur, İki bölük Alman askeri, Fran“ız- ların tarassut mahalleri bulunan bir tepeyi almak için hücum etmiş, fa- kat tardedilmiştir. Bir pusuya dü- şen Alman 2 zabit ve 9 nefer esir edilmiştir. Fransız mahafilindo Almanların büyük taarruzu ümid edilmiyor. Çünkü bu hal çok ağır zayinta sebep olacaktır. Neticesiz kalırsa Almanya- da ihtilâl çıkabilir. Paris 2 (A.A) — Havas ajansının bildirdiğine göre, askeri vaziyet: Al mârlâar, ufak taarruzlar için, hücum teburlarını gitgide daha fazla kul- lanmaktadırlar, Bu mütehassıs öfradın mevcudi- | yeti, bazı ecnebi müşahidleri hataya | düşmüş ve Alman taarruzunun baş- ladığı zannını uyandırmıştır. Halbuki böyle bir şey yoktur. Cephede arasıra Alman hücum ta- burlarının mahalli isarruzlarla ihlâl ettikleri bir sükünet hüküm sürmek- tedir. Son defa tutulan Alman esir. lerinin büyük bir ekseriyeti, Hitlerei am m NDilrkeatlie rr: ——— Kalorifer meselesi — Sinemalar, ti Acaba. sebebi ne? biteceğine dair emareler mi be — Hayir! Havalar soğudu; Bahipleri «Teşrinisanin yel kaloriferler o yakilmı ırlu diya konturatlara kayıd koymuş rinde do- anlar fırlıyor; nefesle isınan yerlere do- Tuşuyor! trolar Hineabinç.. Harbin ve buhranın di? aparlıman beşinden ev- İ gençlik teşekküllerinden gelen pek çok genç çocuklardır. Bu hâdise, geçen harp İle Almanyada askerlik hizmetinin ihyası det zarfında askerlik çağına giren- lerin askeri terbiye noksanını teyit eden bir noktadır. Kumandanlık, bu efradı, küçük taarruz hareketleri için kulanmâakta tereddüd göstermektedir, Cephe faaliyeti şimdi yalnız gün- düze inhisar etmek temayülü göster- mektedir. Dün gece, diğer geceler gibi sakin geçmiştir. Düşman topcu- Su kısa ve şiddetli ateşe devam etmek» tedir. (Devamı 4 üncü sahifede) arasındaki müd- | | Bağaziçi tarikile Akdenize geçmeleri- ne Türkiyenin müsaade etmiyeceğine dair Sovyet Rusyanın teminata malik bulunması fikrindedir. Türkiye, Sovyetler Birliğinin bu iki maddesini reddetmiş ve bu suretle paktın imzasını gayrı mümkün kık muştar. Sovyet - Türk müzakereleri bir pakt akdine müncer olmamış bulunmakla beraber, hiç olmazsa bizi alâkadar eden muhtelif birçok siyasi meselele- (Devamı 4 üncü sahifede) Türk ordusunun Kuvveti Bir İtalyan gezeteşi, ordu- muzun çok kuvvetlendiğine dair bir makale neşretti Roma 2 — Stampa gazetesi, 'Tür- kiyenin askeri kuvveti hakkında uzun bir makale neşretmiştir. Makalede, Türk ordusunun son zamanlarda çok kuvvetlendiğinden, hava kuvvetleri. nin arttırıldığından ve daha da artti. rılmakta oduğundan bahsedildikten sonra, bilyük devletler levazım temin ettikleri takdirde Türk ordusunun bir kat daha mükemmelleşeceği kaydo- lunmaktadır. Bu makalenin hülâsasını Roma rad- yosu neşretmiştir. Roma 2 (AA.) — Türkiye Reisi. cümhuru İsmet İnönünün nutkuna geniş bir yer ayıran İtalyan gazete- leri, bilhassa Türkiyenin harbe ka- rışmamak hususundaki azmini ifade eden kısımları ehemmiyetle kaydey. | lemektedir. Rıza Tevfik: Son dakika Von Ribbetrop yakında gene Moskovaya gidecek Berline hareket eden Alman sefiri Molotofa son nutkundan dolayı teşekkür etti Londra 3 — Siefanl ajansının istihbaralana göre Almanya Hariciye Nazar von Ribbentrop bu ay içinde üçüncü defa olarak Moskovaya giderek Sovyek ricalile temaslarda bulunacaktır, Londra 3 — Buraya gelen haberlere göre Almanyanın Moskova sefiri von Şulenberg Moskovadan Berline hareket etmiştir. Sefir hareketinden evvel B, Molotofu ziyaret ederek son nutkundan dolayı Alman hükümetinin teşekkür« lerini bildirmiştir. Roma ile Atina arasında teati edilen notalar İtalya, sulh siyasetine devam etmek niyetinde bulunduğunu teyid ediyor Alina $ — İtalya ile Yunanistan arasında dostluğun takviye ve tarsini için Atin& ve Roma hükümetlerinin teati ettikleri notalar, bu sabahki Yunan gazetelerinde neşre- dilmiştir. İki bükümel arasinda teati edilen bu notalar, Balkanlarda sulh ve gükünü takviye edici mahiyettedir. Yunan Başveklli B. Metaksas, 19 teşrinlervelde İtalya sefarethanesine gönderdiği bir mektupta Yunan hükümetinin Arnavutluk - Yunan bududundaği İtalya askerlerini geri çekmek için Roma hükümeti tarafından verilen karardan çok mütehassis olduğu- - ve Yunan hükümetince derhal ayni tedbir ittihaz edildiğini kaydettikten sonra Yu- anistanın sul', siydsetine devam etmek ve beynelmilel vaziyetin inkişafile iki hükü- dl arasında her sahada müsmic ve emniyetli bir teşriki mesai temin etmek niyetinde bulunduğunu ve 1926 senesinde Yunanistan ile İtalya arasında aktedilmiş dostluk, ade- mi tecavüz ve hakemlik paktina bağlı olduğunu beyan ediyor. Atinadaki İtalyan sefareti Yunan Hariciye nezaretine gönderdiği cevabi notada İtalyanın Ja Yunanistan tarafından izhar edilen bü hissiyata tamamile iştirak ettiğini, #ulh siyasetine şiddetle mezhut bulunduğunu ve iki hükümet arasında her sahada daha müsbet ve daha verimli bir töşriki mesal temin eğmek emelinde bulunduğunu bildirmiştir. m8 Son dakikada gelen diğer haberler Zci sahifemizdedir İngiliz Başvekili, Avam Kamarasında B. Molotof'un nutkuna temas etti B. Chamberlain, Molotof'un enternasyonal bir harbe sürüklenmek istemediği hakkındaki nutkunu hatırlattı «Harb gayelerimizi gayet açık ifadelerle evvelce izah ettik bütün dünya milletlerinin ekseriyeti bunu tamamile takdir etmiştir.» haftalık nutkunu söylemiştir. B. Chamberlain, B. Molotofun nutkuna temas etmiş ve demiştir ki: — Berlinde büyük bir sabırsızlıkla, beklenen ve fakat zannımca o kadar memnuniyet uyandırmıyan Moloto- fun nutku hükümetimiz tarafından dikkatle tedkik olunmuştur. Hüküme. timiz bu nutkun muhleviyatını, bil- hassa Sovyetlerin müstakbel emelleri hakkındaki kısımlarını alâka ile kay- deylemiştir. Burada şunu işaret etme» ği faydalı bulurum ki, Molotof bundan; evvel 31 mayıs nutkunda hükümeti nin enternasyonal bir harbe sürük- (Devamı 4 üncü sahifede) mmo HABBE ve KUBBE Yazan: REFİK HALİD Bugün beşinci sahifemizde Londra 2 — Başvekil B. Chamber- Isin bugün Avam kamarasında mutad