3 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

3 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKSAMDAN AKŞAMA Doktor Lütfi Kırdarın faaliyeti ve zihniyeti Dr. Lütfi Kırdar'ın “şehrimize ge- İişinden bugüne kadar - icraatını bü- tün hemşerilerimiz büyük bir hüsnü. hazarla takib ediyorlar, İlk intiba çok iyiydi. — Bir şeyler yapacak, belli, - deni Yordu. Bu düşünceyi ihlâl eden hiç bir su- kutu hayal olmamıştır. Bilâkis, B. Lütfi Kırdar, bu geniş, darmadağı- mik, karmakarışık şehirde göze gö Tülmesi pek güç olan sayısız işlere başladı, Bir çoğunu başardı, ötekileri de başarıyor. «Âyinesi iştir kişinin, maz'» İşler ise meydandadır! Hem de bunların bu cihan hercü- Merci arasmda üslesinden gelmek ayrıca dikkate değer bir mazhariyet- tir. Reisicümhurun son nulkunda ve bizzat hayatın kendisinde göründü- gü gibi, bu kötü ahval ortasında, Türkiye, terakki ve İnkişafına devam ediyor, İstanbul da bu meyanda ve başta... Gariptir ki, geçen uzun sulh ve sükün yıllarında herşey terakki etti, İstanbul yerinde saydı, hattâ geriledi; bu harp senelerinde belki dünyanın bütün şehirlerinde beledi- yecilik faaliyeti durmuştur, İstanbul harıl harıl çalışıyor! Bunda makul umumi siyasetimizin olduğu kadar şahısların da elbet himmeti var. *.. Vali B. Lütfi Kırdar, yalnız: bu maddi faaliyeti ile değil, zihniyetinin yüksekliği ile de bu sefer birdenbire dikkati cebetti; Divanıriyaset ve daimi encümen intihabında ilk defa olarak namzed gösterilmemesi yolunu tuttu; âzayı reylerini kullanmak hu- susunda tamamiyle serbes bıraktı - Arkadaşların hepsi benim naza- rımda müsavidir. Hanginiz intihab edilirseniz sizinle memnuniyetle ça- ışacağım. Serbes intihah neticesin- de encümen muhakkak ki daha iyi olacaktır. Belediye Reisinin hatası varsa söyleyin! - dedi. Diğer memleketlerin, sansüründen idarei örfiyesine kadar her türlü sık- ma tedbirlerini aldıkları bu zamanda, bizim meylimizin daha demokratlaş- mağu doğru olduğu görünüyor. Zaten umumu mücerrep kimseler olan bir heyetten seçim yaptırırken bunları da liste ile ileri sürmenin el. bette lüzumu yoktu. Bir idare âmiri; Daimi encümeni ne sebeple ille kendi seçip şahsına bağlamak gayretini güt- sün? — Hanginiz daha ziyade umumi iti. madı kazanmışsanız onlar benim et- rafıma toplansınlar! - demek, diyebil. mek, istikbali de garanti edecektir. Zira tekrar seçilmek «göze gir- mek» değil, «çalıştığına herkesi ikna etmek» lâzım gelecektir. lâfa bakıl- Böyle bir hareket ancak âmirin «bir | hatam varsa söyleyin! retini göstermesile kabildir. Dr. Lütfi Kırdar, İstanbuldaki su götürmez icraatından sonra bu de- mokrasiyi verebiliyor. Her cihetçe im- tisale şayan bir misal! (Wö ü) Fifremizi, gene okartallarımız için, göklerden yağacak ölüme karşı bizi koruyacak Kızılay için, urdun yarınki koruyucuları yav- rularımız için vereceğiz. — Kusura bakma bay Amca, sana gene Etrüsk vapurundan bahsedece- ğim... B.A, — Zaranı yok, anlat, birimizin derdi hepimizin derdidir!... Dori euodlialn Gvyslki gÜzkE toplami; sında Elektrik, Tramvay, Tünel idareleri mürukipliğine evvelce tayin edilen B. Ek- rem Tur'un bu vazifesi İle meclis âzalığı- nın telifi kabi! olmadığı hakkında Dahili. ye Vekâletinden gelen tabırirat Kavanin encümenine havale edilmişti. Kavanin en- cümeni tarafından hazırlanan mazbata bugünkü celsede müzakere edilecektir. Diğer taraftan B. Ekrem Tur evvelki günkü toplantıda Dalmi encümene üza in- tihap edilmişti. Meclis, Dahiliye Vekâleti- nin noktai nazarına iltihak ederse B. Ek- rem 'Tur, ya Elektrik, Tramvay idaresin- deki mürakiplikten çekilecek, yahutta meclis âzalığını muhafaza edecektir. Diğer taraftan Şehir meclisi âzasından olup ta ayni zamanda Elektrik, Tramvay idaresinin hekimi olan Dr. Etem Akif meclisten istifa edecektir, Dr. Etem -AkiF, bu idâreler şirket tarafından idare edil- diği zaman © münsseselerin hekimliğini ifa ediyordu. Müesseseler Belediyeye inti- kal edince Etem Akif te diğer şirket me- murları gib! Elektrik ve Tramvay idaresin- deki vazifesini muhafaza ekti, Pakat dür Belediye koridorlarında ve Şehir meclisi âzasından bazıları arasında bir dedikodu | deveran etmekte idi. Bu dedikoduya gört | B. Exrem Tur henüz Elektrik ve Tramvay idaresindeki vazifesile Şehir meclisi Azalı- | Bundan birini terelh ölmeden ve Dahiliye Vekilinin işarı üzerine Kavanin encü- | nu maybatasi mecliste müzakere edi Otobüslerden şikâyetler er çoğaldı Otobüsü doldurmak için du- | rak yerlerinde uzun müddet ! beklemelerine “nihayet O | vermelidir | meni Son zamanlarda otobüslerden şikâyetler gene çoğalmıştır. Başlıca öikâyel âudur; Otobüsler boş yer olunca but doldurmak için tevakkuf yerlerinde faxla. durmakta, biletşi müşteri celbine çalışmaktadır. He- mn on dakika bir çay- dok: iğ İskelesi miştir, İçindeki yolewlar buna itiraz edince biletçi ve şoför: «Kadıköy vapuru geliyor, boş yer var, va- cevabını Bütün İtirazları rağmen olo- projektörü görülen vapurun ge- , ondan sonra hareki “Bu hale sebep otobüs işletenlerin biletçi ve goföre gündelik değil hasılat üzerinden para vermeleri olduğu anlaşılmaktadır. Be- Jediye bu işe müdahale ederek otobüs se- ferlerini bir intizama Koydurmalıdır. Oto- büslerin durak yerlerinde lüzumsuz yere beklemesine nihayet elidir. etmiştir! Reisicümhurun iltifatı Umumi meclisin içtimaı münasebetile meclis kararile Relsicümhur İsmet İnönü- ne, diğer büyüklere tazim telgrafı çekii- mişti. Reisieomhur İsmet İnönüden şu teşekkür cevabı gelmiştir Dr. Lütfi Kırdar Vali ve Belediye Reisi: İstanbul «Şehir meelisinin samimi duygularına teşekkür eder, başarılar dilerim.» İsmet İnönü İhtikârla mücadele komisyonu toplandı Ticaret odasında her hafta toplanan ih- tikârla mücadele komisyonu dün akşam üzeri mıntaka ticaret müdürünün riyasa- nde toplarımıştır. İçtimada, oda umumi kâtibi Cevad Nizami, Belediye İktisad müdürü B. Saffet, mürakib B, Halük bulunmuşlar ve muhtelif işler yapan üç taciri ölinle- mişlerdir, Komisyon ibtikârin mücadele etrafında yeniden töli bazı kararlar al- maştır. Daimi encümenin dünkü toplantıs; lerek bir karara bağlanmadan Dalmi en- ; cümene intihabı uzulsüz telâkki ediliyor. Bu itibarla Ekrem Tur'un Daimi encümene 1 bugün yeniden o meystübahis Daimi encümen intihabının bu bakımdan bir reye münhasır olarak yeni- lenecaği iddta edili Karilerimizin mektupları Arabalar nakledilirken toz saçan çuvallar Imzasının ve adresinin gizli tutulma- B. Sefa T. Kadıköy taraf- tuğla ve kireç yüklü araba- beyazlı, kirmizi ve siyahi tozlar saparak gezdiklerinden ştkâyoi ediyor. aBsindiye bunların üst kıusmlarının ire örtülmesin! niçin mecbu- Sofular caddesinin sükünu ihlâl edildi Fatihte Sofular cüddesinin ağzımı Belediye otobüs durak yeri yaptı. Dar bir sokak apzının durax yeri yapılması ber Gürle ikeyi müciptir. kaklar iyoruz. Eskiden kütüphanenin önün- de duran otobüslerden şikâyet eden yoktu. Bu halin ıslahını dileriz. Aynı sokakta mukim askeri mütekaltlerden Dustafa (Soyadı okunamamıştar) Taksim meydanı temizleniyor Enkaz ve toprakları bir ay içinde kaldırılacak Cümhuriyet bayramına © Yetiştirilmek üzere yıktırılan Taksim kışlası müştemi- lâtanın topraklarının kaldırılması ve âbi- ndan Şehir Tiyatrosunun inşa adi jandarma karakolu bina- sına kadar açılıcak 85 metre genişliğin- deki caddenin inşası kararlaştarılmıştır. Belediyenin geçen #öne ihale ettiği ya- nm milyon liralık yol İnşaatın deruhde eden müteahhid mühendis B, Nebil ba toprakları kaldıracak ve yolu da inşa ede- cektir. Dünden itibaren topraklar kaldırı)- mağa başlanmıştır. Bir aya kadar toprak- lar kalkacak ve yol da hemen İnşa edile. cektir, Bay Amca ve Etrüsk hil — Etendim, biçare zaten doğuşten alil idi... . Şimdi de kazan boruları bozul- muş, ve sürati düşe düşe 8 mile duş- İ mış ve muhtelif yerlerinden yaralamıştır. te ilk defa erilmeksizin yapılan intihapta teşekkül eden Dalmi encümen dün lik defa reis muavini B. Rifetin reisliği altında foplanmıştır. Bu münasebetle en- i âzası dün Vali Dr. LOtG Kırdar 2i- Belediye vergi ve resimleri Dahiliye mahalli idareler umum müdürü tedkikat yapıyor Hükümet. Belediye kanunile vergi ve resimleri kanununun tadiline Ki rar vermiştir. Bu itibarla şimdiden tedi lere başlanmıştır. Birkaç gündenberi ge rimizde mezunen bulunan Dahiliye Vek leti Mahalli idareler umum müdürü B, Rükneddin € mıştır. B. Ri ettiğini, dan sonraki Dahiliye Vekâletine Bundan başka Vekilet, Belediye teşkil da yeni ihtiyaçi değiştirmek fik» rindedir. Bu hususta Belediyenin mütalâş- ir. Vekâletin bu işarı üzerine | dairesi kendi ih- bir teşkilâtin f yaçları edeceklerine dair Riyaset makamma bir rapor vermişlerdi lar Belediye Relsliği tarafınd dikten sonra Vekâlete gönderi Muallimlerin gezintileri Maarif müdürlüğü ber sene muallimler arasnda gezintiler tertib elmekte, munis İlimlerin mesleki moalümat ve ihtisaslarını inkişaf eltirmek üzere kurslar ve konfe- | ranslar hazılamaktadır. Bunları hazırla | mak için maarif müfettişleri aresında bir toplantı yapılmıştır. Yakında bu se- neki mesaiye dair bir program bhazır- lanarak derhal tatbikata başlanacaktır. A Hasköyde İskele caddesinde Ramazan isminde birinin atı, sahibinin yedeğinde giderken, birdenbire Ramazanı alfina ai- Ramazan, hayatı tehlikede olduğundan, | Beyoğlu hastanesine yatırılmıştır. * Galalada Necatibey caddesinde bir | atelyede çalışan Niko, benzin ile iş yap- yapmakta İken bir arkadaşı gelmiş, içmek üzere bulunduğu sigarasını yekarken ben- sin parla Niko muhtelif yerlerinden yanmıştır. Niko, pölis tarafından Beyoğlu hastanesine yatırılmıştır. ... Eh, mal canın yongasıdır, koğ- koca gemi atılacak değil a, muhacir nakline tahsis edilmişi... Radyomuzun sesi Bir dostum telefonla bana sordu! — Allah aşkına bizim radyoyu ra- hat rahat dileyebiliyor musun? — Ne münasebet? diye cevap ver. dim. Hakikaten son zamanlarda, Paris radyosu daha kuvvetlendikten sonra bizimkini gönül rahatı ile dinleme- nin imkânı kalmadı. Meselâ Ankara radyosunu açıyorsunuz. «Saki yetişir uyan!» ismindeki şarkıyı dinlerken Paris radyosu spikerinin garp cephe- sindeki ağır topçu düellosu hakkında okuduğu harp tebliğini işitiyorsunuz. Bizim radyoda «Rafa fincan koydum'a adındaki halk türküsü başladığı za- man bunun arasında bir Fransız gazetesinin başmakalesinin güldür güldür okunduğunu duyuyorsunuz. Radyomuzun bu hali üzerinde du- rulacak bir meseledir. Ayni dalga üzerinde çok kuvvetli bir hale getiri len Paris radyosunun bulunması bi- “m radyonun pürüzsüz dinlenmesi. ne mâni olmaktadır. Hâdiselerin son derece mühimleş- tiği bugünlerde radyo en büyük ihti- yaçlardan biri olmuştur, Herkes hiç değilse yarım saatini, bir saatini rad- yo başında geçiriyor. Memlekette rad- yo gittikçe taammüm ediyor. Niçin kendi radyomuzu pürüzsüz, rahat ra- hat dinlemiyelim? Radyonun mükem- md bir propaganda vasıtası olduğumu kabul ediyoruz. Halbuki biraz uzak- larda, meselâ Balkanlarda bizim uzun dalga radyomuzun büsbütün fena İşi. tildiğine hiç şüphe yoktur. Bulgar radyosu bizimkinden çok da- ha kuvvetsiz bir istasyon olduğu hal- de Paristen mükemmel surette işiti- liyormuş. Bunu da sebebi şüphesiz Sofya radyosunun daha iyi bir tulu meye üzerinde olmasıdır. Sesimizi daha iyi işitebilmek için icap eden şeyleri yapmalıyız. Eski bir tepler olmasa... Sözüne hep güleriz. Radyo da çok güzel bir şeydir. Fakat iyi işitilmek şartile.... a muhtelif otellerden Jar yapmaktan mazmun miri adında biri dür adliyeye tesiim edu- nmed birinci sulh — maher nde suçlarını inkâr etmiş- 56 de eldeki delillere istinaden kendisi tev- imlerinde üç ar- kadaş evvelki gece son derece sarhoş ola- rak umumi istirahati selbettiklerinden polisçe yakalanarak mahkemeye verilmiş- tir. 4 Kasımpaşada Oturan B. Mustafanın üç yaşındaki çocuğu Salihaddin, anası dışarı çıktığı bir sırada odadaki mangala düşerek muhtelif yerlerinden yanmış, be- rayı tedavi hastaneye kaldırılmakta iken ölmüştür. * Gişlide oturun on üç yaşlarında Ni- koli isminde bir çocuk evin kapısını açmak üzere koşarken o buşını bir pencereye vu- rarak kırılan camlarla ehemmiyetli suret- te yaralanmış, Etfal hastanesine yatır. mıştır. * Korviç isminde bir Yuposlaryalı evin- de Içki içmekte iken ana ve babasına kız- miş elini cama vurmak suretile tehlikeli şekilde yaralanmıştır. Yaralı Beyoğlu has- tanesine yatırılmıştır. 4 Ayazpaşada bir apartıman kapıcı Muslihin üç yaşındaki oğlu Yılmaz. apar- tuman asansörüne başı sıkışmak suretile yaralanmış, Şişli Çocuk hastanesine kal- dırılmıştır. 4 Dün akşam Yedikulede İmrahorda mas deni boya fabrikasında; boyaya katılmakta, olan yağın parlamasila yangın çıkmış, fabrikanın çatisı yandığı halde itfaiye ta- rafından söndürülmüştür. B, A, — Halbuki muhacir dediğin biran evvel ana vatana kavuşmağa can atan ırkdas demektir!