3 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sovyet - Finlândiya müzakeresi başlıyamadı Finlândiya hariciye nazırı “fedakâr- lığın da bir haddi vardır,, diyor Londra 2 — Pinlândiya delegeleri B. Passikivi, - Maliye Nazırı Tanner bu sabah Mooskovaya vasıl olmuş- lardır. İstasynode. Sovyet ricali, İs- veç, Danimarka sefirleri ve Norveç Maslahatgüzarı kendisini istikbal et- mişlerdir. Finlândiya Hariciye Nazırı Erko dün akşam söylediği bir mutukta, B. Molötoflun son nutkunda Finlândi- yaya haber vermeden müzakereye dair İfşaatta bulunmasını tenkid et- miş ve demiştir ki: «Küçük de olsa her milletin yapa» cağı fedakârlığır. haddi yardır. -Fin- lândiya istiklâl ve bitaraflığına mu halif hiçbir teklif! kabul etmiyecek- tir» Amsterdam 2 (A.A.) — Helsinkiden 'Telegraf gazetesine bildirildiğine zö- re Sovyet - Finlândiyâ müzakereleri inkıtan uğramıştır. Bu sabah Moskovaya gelen Finlân- diya heyeli Hariciye Komiserliği ile temasa gelmiye beyhude yere uğraş. | miştir, Molotof ile Slalinin yüksek Sovyet meclisi ile meşgul olduklârı ve leyh bugün görüşmeye im- kân olmadığı Finlândiya heyetine bildirilmiştir. Sovyet teklifleri Stokholm 2 (A.A) — Bütün İsveç gazeteleri Rusyanın Finlândiyadan yaptığı talepleri tedkik etmekte ve Du taleplerden bâzılarının katiyen ka- bul edilemezliğini Müttefikan kay- deylemektedir. Bn kabul edilmez tsleplerin başlı- cası Hangoe veya Perkkalada bir Üüs- sü bahri tesisi ile Finlândiya ile Lado- ga gölü arasında Koreli'nin askerlik» ten tecrididir. Gazetelere nazaran Rusya Finlân- diyanın bütün müdafaa teşkilâtını $ıkı bir kontrole tabi tutmak iste- mektedir, Bundan böşka Rusların Stokholmün 20 mall ötesins yerleşme. leri İsveç için de bir tehlikedir. Finlândiya körfezinin ağzı- na maynler kondu Kopenhag 2 (A.A) — Danimarka Münakalât Nezaretinin bir tebliğine göre, Finlândiya körfezinin ağzında kâln olup Sovyetler Birliğinin PFin- lândiyadan kendisine verilmesini iste- İ diği Hagö limanına mayınlar konmuş- tur. on dakıka Garp cephesinde hava muharebeleri oldu 2 Alman tayyaresi düşürüldü Paris 3 — Dün şimali Franseda Aras, Lil, Roubaix üzerinde şiddetli has va muharebe sinden ikisi Ş lar Henkel #pi uzun i olmu; Fransız toprakları üzerinde uçan üç Alman tayya ilmüş, bir tanesi de arkasından ateş alarak kaçmıştır. B zafeye mabsus istikşaf tayyareleridir. Sovyetlerin Milletler cemiyetinden çe- kileceği hakkında resmi malümat yok Londra 3 — Sovyet Rusyanın Mülletler cemiyetinden çekileceği hakkın- daki şayiaları teyid edici malümat yoktur. Bilâkis Milletler cemiyeti umumi kâtibi B. Avenol Milletler cemiyetini 4 kânunuevvelde içtimaa davet etmek ni- yetinde bulunduğunu Sovyetlerin Londra sefiri B. Maiskyye bildirmiş, mus maileyh de bu Lasavvuru tasvip etmiştir. Belçikada bazı yerler tahliye edildi Brüksel 3 — Belçikada hudud civarında kâln olan bir istilâ tehdidine ma- ruz olan yerler tahliye edilmiştir. Bu tahilye, ihtiyati bir tedbirdir. Wilnoda şiddetli kargaşalıklar çıktı Paris 3 — Lituanyadan bildirildiğine göre dün Wilno şehrinde şiddetli kargaşalıklar çıkmış, belediye dairesinde toplanan halk Leh milli marşını ça- larak, bir Leh frangının bir Lituanya frangı kıymetinde sayılmasını istemiş- tir. Polis nümeyişçileri dağılmıştır. Öğleden sonra saat dörtte sç kalan halk, Yahudi mahallesine hücum et- tecavüzler ve yağmalar gece saat dokuza kadar sürmüştür. Birçok Yahu- di yaralanmıştır. Poznan eyaleti Almanyaya ilhak edildi Berlin 3 — İşgal altında bulunan Polonya eyaletleri umumi valisi Frahk dün Pöznan eyaletinin Almanyaya İlhakını ilân etmiştir. ingilterede tayyare imali artırılıyor Londra 2 — İngiltere tayyare imalini pek ziyade arlırmağa karar vermiştir. Meşhur tayyare ve otomobil fabrikaları sahibi Lord Nuffield Fava Nezaretine müşavir tayin edilmiştir, Diğer taraftan Avustralya da tayyare imali ve pilot yetiştirilmesi için tedbirler almaktadır. Bu İşe 60 milyon İngiliz lirası tahsis edilmiştir. Aşustralyadan ( birçok gençler Kanadaya gönderilecek ve oradaki talim kamplarındâ bunlar pilot olarak yetişeceklerdir. ğimmiimenei: Almanyada tek kumanda makamı yokmuş Londra 2 (AA.) — Havas ajansı bildiriyor: Yorkshire Post gazetesinin eskeri muharriri Almanyada tek kumanda makamı bulunmadığını söyledik- ten sonra diyor ki: Göring bir hava taarruzu yapılmasını istiyor. Amiral Reader, harekâtı denize teşmil -etmek atzusundadır. General Keiti, Sarre'de umumi bir taarruz taraftarıdır. Ve Ribbentrop, büyük askeri taarruzdan evvel yeni bir diğloma- tik taarruz yapılması mütalâasındadır. ..1“ , Gizli Alman radyosu faaliyette Londra 2 (A.A) — «Hür Almanya: | ların hatırasına ithaf ettiği bir mesaj ismindeki gizli Alman radyo merkezi, İ neşrederek demiştir ki: «Ölülerimi- r . | zin intikamını, ancak nazi rejiminin 'Toussaini, yortusu arifesinde, Hitlerin enkazı üzerinde aldığımız takdirde hatasına kurban olan bütün Alman- | tatmin edilmiş olacağız» ğ N iğ ik er ei yi Dahiliye Vekili — B. Faik Öztrak memleket dahilinde tedkik seyahatine çıkıyor Ankara 2 (Telefonla) — Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak'ın yakma memleket dahilinde bir tetkik ve tef- tiş seyahatine çıkacağı, bu seyahati esnasında cenup vilâyetlerimizi de ziyaret edeceği, bu arada muhtemel olarak da Hataya uğrayacağı haber verilmektedir. Fransa ve ingiltere İle akdettiğimiz anlaşma Muahedenin tasdiki hakkın- daki lâyiha Meclisin Çar- şamba ruznamesine alınıyor Ankara 2 (Telefonla) — Fransa ve İngiltere ile akdettiğimiz. üç taraflı ittifak muahedesinin tasdiki hakkın- daki kanun lâyibasının Büyük Mil let Meclisinin çarşamba günkü rüz- namesine alıdacağı anlaşılmktadır. Lâyihanın umumi heyette müza- keresi sırasında Hariciye Vekilimiz B, Şükrü Saracoğlunu takiben bir çok hatipler söz alarak bu ittifakın ehemmiyet ve Isabetini dünya mü- vacehesinde bir kere daha tebarüz ettireceklerdir. : Vekiller Heyetinde Zi Selin Brezilya kahve şirketi muka- velesinin tecdid edilmemesine karar verildi Ankara 2 (A.A) — “İcra Vekilleri Heyeti bugün saat 16 da Başvekil Dr. Refik Saydam'ın riyasetinde mutad toplantısını oyâpmiş V& Tüznamesine İ de bulunan maddeleri tezekkür et- miştir. . . Kahve idhali serbes bırakıldı Ankara 2 (A.A) — Bugünkü İcra Vekilleri Heyeti, 1/11/1939 tarihinde müddeti biten Brezilya kahve şirketi mukavelesinin tecdit edilmemesine ve gerek kliring anlaşmaları ile ahdi takas hükümleri ve gerek 2/7005 nu- maralı kâratnamenin 4 üncü mad- desi hükümleri dahilinde olarak ta- kas yolu ile kahve ithelinin tamamen serbes bırakılmasına karar vermiştir. Hale memlekette mevcut kahve stoku dört aylık ihtiyacı karşılıyacâk derecededir. Milli Şefin nutku hakkında Alman matbuatının tefsirleri Berne 2 (AA) — Alman matbu- atı, Molotofun nutkundan ehemmi- yetle bahsetmekte devam ediyor. Ga- zeteler, Rusyayı, şimdi dünyanın en büyük devletlerinden biri olarak vasletmektedirler, Diğer taraftan, Türkiye Reisicüm- hurunun nutku hakkındaki tefsirler. de elân Türk « İngiliz Fransız pak- timin imzasından mütevellit memnu» niyetsizliğin akisleri görülmektedir . Berlin 2 (A.A) — Volkiseher Beobachter guztesi Türkiye Reisicümhüru İsmet İnö- nü'nün nutkunu mevzuubais ederek, Tü kiyenin harp dışında kalacağını ve ancak hayati menfaatlerine tecavüz edildiği tak. dirde silâha sarılacağını İfade eden kısım- Yarını tebarüz ettirdikten sonra diyor ki: «Her ne de olsa bu, Türkiyenin İngiltere ve Pransa ile paktı imzalamakla düştüğü şüpheli bir vaziyeti değiştiremez.» Von Papen Roma 2 (A.A.) — Berlinden alınan “haberlere göre, Almanyanın Ankara büyükelçisi B. von Papen, önümüz- deki hafta vazifesi başına dönmek üzere hareket edecektir, Nakid işleri umum müdür muavinliği Ankara 2 (Telefonla) — B. Rüştü- nün darphane ve damga matbaası müdürlüğüne tayini üzetine açılan nakid işleri umum müdür muavinli- gine merkez muhasebe müdürlerin- <den B, Gıyas tayin edilmiştir, Amerika mebusan Vaşingion 2 (AA) — Mebusan meclisi, silâh ve mühimmat ambar. gosunun muhafazası (hakkındaki Vorys takririni 179 reye karşı 244 reyle reddetmiştir. Biraz sonra dn ayni mealdeki Shan-| ley takririni tekrar 181 Teye karşı | 242 reyle reddetmek süretile mebu- | 3 'Teşrinisani Ivof Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler i | meclisi de silâh ambargosunu kaldırdı san meclisi silâh ve mühimmağ ambargosunun kaldırılmasını kabıf etmiştir. Mebusan ve âyan meclisleri mu- rahhasları yarın sabah müşterek bir toplantı yaparak bitaraflık kanunu- nun kati metnini hazırlayacaklardır. Hollanda her tarafta örfi idare ilân etti Almanlar Hollandayı işgal ile buradan inçil- tereye hava hücumları yapmak istiyorlarmış Amsterdam 2 (A.A.) — Üç vilâyet hariç, memleketin her tarafında örfi idare ilân edilmiştir. Hollandanın al | dığı bu tedbir, Almanyadan gelebile. | cek herhangi bir tecavüze karşı en esaslı müdafaa vasıtasını teşkil eden | meşhur su setleri hatlının her tarafı- | na şamil bulunmaktadır. | Almanların maksadı neymiş? Londra 2 — Almanların Hollanda- ya karşı bir taarruz düşündükleri hak- kındaki rivayetler kuvvetleniyor. Bu taarruzün hedefi Fransa değil, İngi- teredir, Çünkü Hollandadan Fransaya inebilmek için Belçikayı boydan boya | katetmek, çük iyi tâhıkim edilen Belçi- ka müdafaa hatlarını yarmak lâzım. dır. Bundan sonra'da Fransanın şimal istihkâmları gelmektedir. Bu sebeple | Hollanda yolile Fransaya hücum et- mek güçtür. İ İngiltereye taarruza gelince, bugün | Almanya sahillerinden nefsi İngiltere- nin en yakın mesafesi 350 kilometre, Londra ise 500 kilometredir. Bugünkü avcı & relerinin azami hareket sa- | hası 800 kilometredir. Bu sebeple av- | Nevyork 2 — Priedrich namımdaki Alman petrol gemisi, Nevyork Tay- mis gözelesine göre İngiliz Despatch kruvazörü tarafından Caralbes deni zinde yakalanmıştır. İngiliz kruva- görünün silâhir bir müfrezesi vant- | run Üzerine çıktığı zaman Alman kaptanı, vapurun bölmelerini açmış olduğunu beyan etmiştir. Filhakika | 40,000 varil petrol nakletmekte olan yapur, biraz sonra batmıştır. 40 xİsi. | cı fayyarelerinin Almanyadan Londra ya gidip geri dönmelerine imkân yok- tur. Bombardıman tayyarelerinin has reket sahası daha geniş olduğundan bunlar Londraya gidip dönebilirler, Fakat yanlarında müdafaa edecek av- cı tayyaresi bulunmadığından İngiliz Avcı tayyareleri karşısında müşkül va» ziyette kalırlar. Halbuki Hollandadan Londra 250 kilometre mesafededir. Avci tayyare- leri bu mesafeyi gidiş geliş kolayca katedebilirler. “İşte Almanlar bunun i için Hollandaya girmek ve burada ba- va üsleri tesis-etmek istiyorlar, ba Şurası dikkâte şayandır ki, İngilte- rede sanayi mintâkası ve askeri fabri- kalar şimalde, İskoçyadadır. Burası Hollandaya da Almanya kadar uzal | tar. Binaenaleyh Almanlar hukikaten Hollandaya girerek burada hava üsle- Ti tesisini düşünüyorlarsa bundan maksadları âskeri hedeflere saldırmak değil nefsi İngilteredeki sivil halkı bombardıman etmektir, Bazı neşriya$ da bunu gösteriyor. Bir Alman petrol gemisi yakalanmak üzere iken kendi kendini batırdı Bunun Alman tahtelbahirlerine erzak ve mühimmat verdiği tahmin ediliyor den ibaret olan Alman tayfalar, Ja- maikte üsera karargâhına sevkedil miştir. Zondra 2 (A.A) — Amirallık ini. resi, batırılan petrol gemisinin birçok defalar Alman tahtelbahirlerine #r- zak ve mühimmat vermiş olmasından şüphe ediyor. Bununla beraber geminin evrakın. da hamulesinin Malnoe'ye günüeril. mekte olduğu musarrahtır, City of Flint hadisesi Vapurun telsiz memuru kaçtı, mühim beyanatta bulundu Londra 2 (A.A.) —City of Flint'in telsiz memuru B, James Mac Connoc- | hle, radyoda bilhassa şu beyanatta bu-| Tunmuştur; | «Gemiyi işgal etmiş olan Alman mürettebatın görüşmelerinden De- utsehland korsan kruvazörünün batır» miş olduğu ticaret gemileri müretteba- fani almış olduğundan dolayı hınrahımç dolu olduğunu anladım. Deutschland, harp patlamadan ev- vel bulunmakta olduğu İspanyol su- larından geliyordu. Deutsshland mü- rettebatının bazilarının başlarında ke- pilerde, diğer harp gemilerinin ve bu meyanda Emdenin ismi vardı. Bun- Yarın Deutâchland mürettehatını tak- viye etmek için bu gemilerden alınmış olmaları muhtemeldir.» Cİİy of Fiint'in Norveçin şimalin- | de kâin Tromsoe Jlmanına uğradığı €s- | nada gemisinden kaçmağa muvaffak ita sahip bulunmaktadırlar, olan James Mocönnochle, şunları ilâve etmiştir: «Deutschland'ın City of Flint'e çi karmış olduğu Alman mürettebat, ge miye bir mitralyözle el kumbaraları, rToyelyerler ve süngüler getirdiler, Bu mürettebat, gemide kargaşalık zuhur ettiği takdirde bunları kullanacakları- yı söylemek suretile Amerikan mürete tebatı tehdid ettiler. Amerikan müret- tebata bombaların infilâkının ne gibi ir tesir yapmakta olduğunu göster- mek üzere el bombalarından birisini atlılar, i Deutsehland'ın zabitleri, beraberin- de rahat rahat sefer edebileceği kafi lesini bırakmış olan Stomeyate adın« daki İngiliz vapurunun bu hareketi.' ne hayret etmektedirler, k Almanlar İngüiz kafilelerinin bard« kâtı hakkında hayrete şayan malüman, çokk, “lay