3 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

3 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

e Nöbet et değiştirme Giornale D' Italia gazetesinin bir makalesi Gazete: Roma 2 (A.A) — Stefani ajansı bildiriyor: Faşist rejiminin yüksek şah- siyetlerinin nöbet değiştirmeleri hak- kımda demokrasilerin gazeteleri tara- fından serdedilmiş olan mütalâalara Giormale d'İtalianın «Saçma lâflar» ünvanlı makalesinde işaret edilmekte- dir. Bu gazete diyor ki: «Nöbet değiştirme, faşist rejimi için normal bir hâdisedir, Zira zimamdar- ların sandalyelerine yapışıp kalmama- ları ve işte ve mesuliyetlerde bir devir | ve intikal vukua gelmesi zaruridir. Sirace, 8 senedenberi fırkanın sekrete- ri idi. Ve askerlerin hemen hemen kâf. fesi beş senedenberi mevkilerini işgal etmekte idiler Sah günü değişlirilmiş olan hükü- faşist rejiminin en uzun ömürlü hükümetidir. Bundan başka hüküme- tin yeni erkânının hepsinin eski fa- şizm muhafızlarından olmaları, faşiz- min inkılâbının ideolojilerine her z8- mandan ziyade sadık olduğunu göster- mektedir. Faşizm, komünizm aleyhtarı olmak- Reddetmemizle Türk - Sovyet paktının imzasını gayrimümkün kılan 2 madde (Ankara 1 teşrinisani) re temas imkânını vermiştir. Bugün- kü beynelmilel siyasi vaziyette bi- zimie münasebetleri ciddi bir ehem- miyeti haiz olan devletlerin hakiki | çehresini ve siyasetini tanımak çok | üzumlu bir şeydir. Gerek Moskova görüşmelerinden ve gerek Türk hükü- metinin siyaset sahasındaki son ef'a- linden sonra bugün Türkiyenin siya- seli bizim için daha çok sürühat kes- betmiştir. Türkiye hükümetinin ken- di vukadderatını, harbe işlirak eden Avrupa devletleri grupuna bağlamağı tercih ettiği malümdur, Türkiye hü- Kümeti, Almanyaya karşı iki aydan- beri harp halinde bulunan İngiltere ve Fransa ile karşılıklı bir müzaheret paktı akdetmiştir. Bunu yapmakla, Türkiye tam ihtiyatkâr bitaraflık si- yavelini iterek, inkişaf etmekte olan Avrupa harbinin mahrekine dahil ol- ştur. Kendi harp sahalarına müm- kün olduğu kadar fazla bitaraf mem- leket çekmek arzusunda bulunan İn- giltere ve Fransa bundan memnun bu- lunuyorlar. Türkiye acaba bir gün bu hareket- lerine esef etmiyecek midir? o(Mec- İste muhtelif hareketler). Biz yalnız komşumuzun harici si- yasetindeki yeni tezahüratı göz önünde tutarak hâğdiselerin inkişafı- nı dikkatle takip etmek vazifesile mükellefiz. Eğer Türkiye hükümeti, şimdi ellerini bir dereceye kadar | bağlamış ve muharip devletler züm- relerinden bir tarafın maruz buluna- bileceği tehliktlerin ağırlığını kendi “Italya komünizm aleyhdarı olmakta devam ediyor. Fakat ayni zamanda demokratların da aleyhindedir,, diyor ta berdevamdır, fakat ayni zamanda demokratların aleyhindedir. Hüküme- ti ve memleketi idare eden tek bir adam vardır, o da Mussolinidir. Bu defa ya- pılan nöbet değiştirmeye rağmen ge- rek dahilde, gerek hariçte İtalyan si- yaseti değişmiş değildir. Faşist İtalya, mevkiini ve takip etanekte olduğu isti. kametleri muhafaza etmektedir. Avrupa vakayii ile dünya hâdiseleri, İtalyayı telâkkilerinde ve işlerinde her zamandan ziyade azimkâr bulacak- tır> Bir Fransız gazetesinin mütalâası Paris 2 — L'Ordre gazetesi, İtalyan Kabinesindeki değişiklik hakkında neş- rettiği bir makalede diyor ki: «İtalyanın tutacağı yol elân malüm değlidir. Son Kabine tebeddülü için | «Nöbet değiştirmes deniyor. Fakat Avrupanın mühim vekayi içinde bu- tunduğu bir sırada nöbet değiştirme yeni tayinler herhalde manvwız de- ğildir.» Vilnoda çarpışma- lar oluyor Kırk kadar Sovyet tankı ansızın Vilnoya geldi Kaunas 2 (A.A) — Dün gece bir. denbire kırk kadar Sovyet tankı Vil- noya gelmiştir. Niçin olduğu bilin- miyor. İki saat evvel Lituanya kıta» atı şehirde yahudiler aleyhine nü- mayişler olduğu için devriye gezi yordu. Yahudilere evlerinde bile te- cavüz edilmiştir Vilno ve Kaunastaki yahudi cema- atleri Lituanya hükümetine müra- caat etmişlerdir. Kaunas 2 (AA) — (D.N.B.) ajansı bildiriyor: Vilno'da, dün genç Polonyalılaria (yahudiler arasında çarpışmalar olmuş, polis müdahale- ye mecbur kalarık müteaddit tevki- fat yapmıştır. Radyoyu uçurdu Yüz altmış liralık radyo 70 liraya satıldı amma... Ahmed Nüzhet isminde biri, Bey- oğlunda bir radyo acentesine gide- rek radyo alacağından bahsetmiş ve 160 liraya bir radyo pazarlık etmiş- tir. Nüzhet, acente memurunu, kefil göstermek üzere bir otomobile bindi- rerek oradan ayrılmış, bir müddet sonra da, otomobille yalnız olarak acenteye dönmüştür. Nüzhet, burada patronla birlikte kefalet muamelesini hallettiğini, paf- ronun radyoyu beklediğini söylemiş, üzerine almağa muvafakat etmiş ise, pek sarihtir ki deruhte ettiği mesu- | liyeti herhalde müdrik bulunmakta. | dır. Fakat bu tarzı hareket Sovyetler ittihadı tarafından takip olunan ha- | rici siyaset hattı değildir. O hat ki Sovyet Rusyaya harici siyasetinde pek çok muvaffakiyetler temin etmiştir. Sovyetler ittihade ellerini istikbal- de dahi serbes bulundurmayı ve bi- tarafık siyaselini İdame etlirmek suretile yalnız harbi körüklememekle kalmayarak bilâkis sulhu iade etmek için mevcut temayüle iştirak eyleme- ği tercih etmektedir. Biz eminiz ki Sovyetler ittihadının, zaafa uğrama- dan, takip ettiği sulh siyaseti istik- | bal için daha iyi vaadlerie doludur. | Biz bu siyaseti Karadeniz havzasın- da da, gerek Sovyetler ittihadının ve gerek onunla dost olan memleketler menaflinin lüzum gösterdiği sekilde tamamen tahakkukunu temin edece- gimize emin olarak takip edeceğiz. Anadolu Ajansının notu; 25 telgraftan mürekkep olan B. Molotof'un nutku elimize maalesef geç ve noksan olarak gelmiştir. Bu arada Türkiyeden hâhis iki telgraf tan biri hiç almmamış ve diğeri nok» san olduğu blinmeden dünkü bülten. lerimizle neşrolunmuştur. oBeyanat- taki noksanlık yaptığımız kontrol ne- tcesinde (anlaşıldığından £ Hariciye ve bir çırağı radyo İle birlikte otamo- biline alarak mağazadan ayrılmıştır. Nüzhet, bir müddet sonra, çırağı da savmağa muvaffak olmuş ve rad- İ yoyu, Beşiktaşta Veli isminde birine yetmiş liraya satmıştır, Polis vaki müracaat üzerine mlese- leyi bu şekilde meydana çıkarmıştır. Ahmed Nüzhetin, bundan bir müd- det evvel rüşvet, meselesinden muha- keme edilen Yniköy nahiye miidürü Alâeddinin muhbiri olduğu da anla- şılmıştır. Ankara Nümune hastanesin- de tıbbi konferanslar Ankara 7 (Telefonla) — Her sene bu mevsimde şehrimiz Nümune hastanesinde verilmekte olan tıbbi konferarsların başla- masi münasebelile bugün mezkür hasta- nede bir çay ziyafeti verilmiş ve bu ziyafet- te Sıhhiye Vekili Dr, Hülüsi Alataş, Sıhhi- ye müsteşarı B. Asun Arar, Sıhhiye Vekâ- leti erkâni, doktorlar ve gazeteciler hazır bulunmuşlardır. Ziyafeti müteakip Dr. Kâmlle, Feyxt Taner, Behçet Taşkıran, Osman Tur ve Raşld Sağcı'nın muhtelit tıbbi mevzular et- rafında yaptıkları enteresan tebilğler din- leyiciler arasında büyük bir allika uyan- dırmıştar. —— —— — Uy Vekâletine müracaat edilerek nutkun bize nid aksamı Vekâlete gelen me- tinle itmam edilmiş, heyeti umumi- yesi tekrar noşrolunmuştur. PARİSİN BÜYÜK OPERASI pek yakında İSTANBULDA olacak... ve GRACE MOORE ve GEORGES THİLL L U k Operet filminde şarkı söyliyecektir. ALi BABAN IN MiRASI Senenin kahkaha tufanını teşkil edecek (o Türkçe sözlü büyük filim. Bezi ATİLA JEANETTE NELSON MacDONALD “EDDY İL ASLAN ERROK FEYNN g Halkgünü İ Her hafta Cuma gün- KN leri bütün seanslarda ı tenzilâtlı tarife M duhuliye 10 kuruş A Gündüz ve gece 2 film 8 Metrö Jurnal en son I haberler, İngiliz Başvekili, Avam Kamarasında ! B, Molotofun nutkuna temas etti (Baş tarafı 1 İnel sahifede) © sahifede) lenmek Tstemediğini ve her türlü te- cavüz tehliklerinin tevessüüne karşı koyacak gayretlere iştirak edeceğini söylemişti. Bu, İngiliz hükümetinin de hattı hareketidir. Fakat müttefiklerin harp gayeleri hakkında Molotofun Jütüfkâr kelime oyunlarına ehemmi- yet vermek külfetini ihtiyar etmiye- ceğim, Harp gayelerimizi gayet açık ifade- lerle evvelce izah ettik ve katiyen ka- niim ki, bütün dünya mületlerinin büyük ekseriyeti bunu tamamile tak- dir etmiştir. İmparatorlukta harp etmek karari- nın ne kadar umumi olduğunun son günlerde gözlere çarpan bir delilini bulduk, Kanadadan, Avustralyadan, Yeni Zelândadan, Hindistandan Lon- | draya kada nazırlar ve murahbaslar geldi. Bunlar İngiliz nazırlarmı ve yaptığımız gayreti gözlerile görmek için geldiler, Onlarla konuşmağa baş- ladık ve imparatorluk aksamından her birinin müşterek vazifeye iştirak- lerini ne suretle tanzim edebileceğimi- 3i tedkik ediyoruz.» Askeri harekât B. Chamberlain askeri harekât hak- kında da izahat vererek şunları söyle- miştir: Bu hafta zarfında havaların ve rü- yet şeraitinin fenalığından (o büyük hareket olmamıştır. Fena havaya rağmen İngiliz orduları cephedeki yerlerini almışlar ve takviye edilmiş- | ayak kadar alçalmak kıymetli foto- grafiler almışlardır. B. Molotof'un nutku hakkın- da Fransız gazetelerinin mütalâaları Paris 2 — Fransız gazeteleri B. Molotofun nutku baklıunda uzun makaleler yazıyorlar, Epogue gazete- si diyor ki: «Molotof, Fransa ve İngil- tereyi ideolojik harp yapmakla İt- ham etmiştir. Böyle bir şey olmadı. ğına geçen sene Münih anlaşması. nın imzası bir delildir. Fakat Alman- ya bu anlaşmav: hükümsüz bırakmış. tır. Biz esir olmak istemiyoruz. Bu- nun için harp ediyoruz.» Londra 2 — İngiliz gazeteleri B. Molotofun nutku hakkında makale- ler neşrederek Fransa ve İngiltere hakkındaki emperyalist olmak itha- mını reddediyorlar. Gazeteler: #Fran- sa ve İngiltere emperyalist olsalardı Polonyanın zarar Hitlerie anlaşa- bilirlerdi. diyor Taymis ne diyor? Londra 2 — Yaymis guzetesi yâz- dığı bir makalede diyor ki: «Air hem Sovyet Rus; hem y dostluk idame etmek İstiyor. Bu ta- hakkuku güç bir politikadır.» İtalyan matbuatı tefsirlerde bulunmuyor Roma 2 (A.A.) — İtalyan matbu. atı, enternasyonal vaziyet karşısın- da muhafaza ettiği kati ihtirazdan lerdir, Denizde de mühim hâdise ol- mamıştır, Bu de tahtelbahir tehdidi. ne galebe etmeğe muktedir olduğu- muz kanaatini artırmıştır. 'Tayyarelerimiz Alman toprakları Üzerinde mühim uçuşlar yapmışlar, şiddetli topçu ateşine rağmen 200 ayrılmamakla beraber bu vaziyetin inkişafını derin bir alâka ile takib et- mektedir. Molotof'un nutku hakkında tefsir lerde bulunulmuyor. Fakat yabancı memleketlerdeki akisler bariz bir alâ ka ile kaydediliyor. Garp cephesinde şiddetli topçu ateşi devam ediyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) Fransız tebliği Paris 2 (A.A) — Büyük umumi karargâh tebliğ ediyor: Cephenin her tarafından gece sükünet içinde geçmiştir. Pariş 2 (A.A.) — 2 teşrinisani sa- bah tebliği: Gece, heyeti umumiyesi itibarile sakin geçmiştir. Paris 2 (A.A) — 2/11/939 aksam tebliği: Gündüzün Rhin ile Ja Biles | arasında keşif kollarımız faaliyette bulunmuştur. Bile 2 (A.A.) — Bu sabah saat 11 e doğru bir Alman bombardıman tayyaresi Fransız topraklarında iki İngiliz tayyaresi tarafından düşürül. | müştür, Alman tebliği Berlin 2 (AA.) — D.N.B. Ajansı ! bildiriyor: Ordu başkumandanlığı ta- rafından tebliğ edilmiştir: Garp cep- hesinde bir kaç noktadan hafif bir | mandanberi süküt devam eti | topcu faaliyeti vardır. Bir İngiliz vapuru bir tahtel- bahirle harbetti Cebelüttarık 2 (A.A.) — Eğbu adın- daki bir İngiliz urundan ahnan bir telsizde bu i Madere'in 240 mil şa kında bir Al man tahtelbahirı te dıman edilmiş olduğu bildiri dir. Vapur, tahtelbahirin bo manından kurtulmağa ve hasa ramaksızım' yoluna di muvaffak olmuşt puru, irrdad İşareli vererek tah hir göründüğünü bildirmişti tedir. Bu vapur Amerika sularında bulun- duğundan, tahtelbahir, Birleşik Ame. Tika bitraflığımı ihlâl etmiştir. Bibh ve Excambton isimli iki Amerika gemisi, son süratle vaka mahalline gitmişler. dir. TAKSİM Sinemasında Bu halta 20.000 kişiden fazla sinema meraklısı CHARLES BOYER ANNA BELLA nın emsalsiz temsilleri: HARP! Senenin en büyük ve en güzel “TÜRKÇE SÖZLÜ Kahramanlık, aşk, vazife filmini candan alkışladılar. Fevkalâde iz- dihamdan dolayı bu şaheseri gör- miyenlerin arzularmı yerine ge tirmek maksadile Bugünden itibaren 2nci ve son haftası Ekler Jurnal son harp haberleri. l Mevlüd Hüdi Spor Klüyü Umumi Kötipli- Klübümüzün kurucuları ve idare- elleri arasında mümtaz yeri olan memleketimizin değerli avukatların. dan kıymetli büyüğümüz Fethi Ba- şaranın aziz ruhum İlhaf eiilmek üzere 5/11/9309 pazar günü Eronkö. yünde istasyon karşısında Zihvi pa- şa camisinde öğle namazını müteg- kip mevlüd okunacağından mernu- mu sevenlerin bu dini merasime lüt. fen iştirakleri rica olunur. TİYATROLAR HALK OPERETİ - Bu gece 21 de - KADINLARIN BEĞENDİĞİ Cumartesi akşamı - SEVDA OTELİ - | RASİD RIZA - ERTUĞRUL SADİ TEK Bu gece - Edirnede Yeni Sinemada ÜYEY BABAM - Pazartesi Üsküdar HÂLE Sinemasında - NUR BABA ... Şehradebaşı TURAN Tiyatrosu - Sanatkâr NAŞİD arkadaşları - Okuyucu Semiha - Sinemada İki filim birden - Aşka Tapan Kadın « Esrarengiz Süvari ... ül ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kısmı Gece saat 2030 da AZRAİL ATİ YAPIYOR İstiklâl end. Ko ma mz