3 Ocak 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

3 Ocak 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

KTM EARNII - (Sovyetler Manerhaym hattına 200 bin kişi ile hücum ettiler Alman kaynakları Finlerin bu büyük taarruzu püskürttüklerini haber veriyor Londra 2 (Hususi) — Bu akşam neş- *edilen Fin tebliğine göre Manerhaym bâttına” Karşı” “başladıkları taarruz bügün tekrarlanmıştır. Ağır ve uzun menzilli toplarla müceh- hez bulunan Sovyet kuvvetleri, bilhassa müstahkem hattın merkez ve sol cenahı. pa saldırmaktadırlar. Bu harekete 200 bin Sovyet askerinin iştirak ettiği tahmin o- lanmaktadır, Manerhaym hattında oherçibadâbad bir gedik açmak istiyen Sovyet'er, bu cepheye mütemadiyen asker yığmakta ve bütün gayretlerini bu nokta üzerinde tek- sif etmektedirler. Yapılan hazırlıklar, bir kaç güne kadar büyük bir taarruza teves sül edileceğini göstermeketdir. Diğer taraftan Finliler, Salla mınta - kasında da düşmanı püskürtmeğe mu - vaffak olmuşlardir. Sallanın şimal ve ce nübundan ilerliyen Fin kıt'aları, bu mm- takaşa bulunan 16 bin kişilik Sovyet kuv vetlerini tehdid etmektedirler, Bu kuvvetlerin, her an muhasara teh likesine maruz bulundukları anlaşılmak- tadır, Taarruz püskürtüldü Roma 2 (Hususi) — Bu akşam Alman kaynaklarından alınan haberlere göre Sovyetlerin, 200 bin kişilik seçme bir kuvvetle Manerhaym hattına karşı te - gebbüs ettikleri yeni taarruz tekrar püs- kürtülmüştür. Sovyetler, çok kanlı bir muharebe ne- Şimal denizi üzerinde şiddetli bir hava muharebesi oldu Londra 2 (Hususi) — Bugün gerek Şi- mal denizinde, gerekse garb cephesinde mühim hava faaliyeti kaydedilmiştir. Alman sahilleri yakınında istikşaf u « çuşu yapan üç İngiliz'tayyaresi, Şimal denizinde Messerşmit tipinde on iki Ak man bombardıman tayyaresile karşılaş - muşlardır. İki taraf kuvvetleri srasında deniz & - zerinde şiddetli bir muharebe cereyan et- miştir. Neticede bir Alman tayyaresi dü- şürülmüş, iki tanesi de harb harici edil - miştir. Üç İngiliz tayyaresinden yalnız birisi üssüne dönmüştür. Diğer ikisinden biri düşürün ve üçüncüsü de kaybolmuş- Garb cephesinde de Fransız tayyare - her faaliyet göstermiş ve Alman a üzerinde istikşaf ” 1 mışlardır, : db Alman hava kuvvetleri ise, Fransız a- Tazisine girerek Pariş civarlarına kadar gelmiş. fakat bomba atmamışlardır. Ayrıca, Brükselden bildirildiğine göre bugün milliyeti meçhul müteaddid tay - yâreler Belçika toprakları ve bilhassa Namür şehri üzerinde uçmuşlardır. Stalin Almanyadan 2 bin mühendis istedi Kapenhağ 2 (A.A) — Politiken tesinin Berlin muhabiri bildiriyor; j Stalin Alman hükümetinden 2 bin tenci, mühendis ve mütehassıs istemiştir, Bunlar Sovyet ekonomisi ve bilhassa nak il işlerini tanzime memur edilecekler. geze - İticesinde, ağır zaylata maruz kalarak ge Sovyetlerin.İri çeki'mişlerdir. Askı çirmivan bir haber Londra 2 (Hususi) «Assoc'ated Press muhabirinin Berlinden istihbat ef- tğine göre, İngiltere Finlândiyaya as - keri ydhdımda bulunduğu veya harb mal zemesi gönderdiği takdirde, Almanya da derhal Sovyetlerin yanıbaşında yer ala - rak Fin harbine iştirak edecektir. Alman resmi mahfelleri bu haberi tekzib etmektedirler. Fin tebliği Helsinki 2 (A.A.) — Finlândiya tebii. ği: Karada, düşmanın yaptığı bütün taarruzların püskürtüldüğünü ve Finlân- diya kıtaatının mevzilerimi daha mü - kemmelleştirdiklerini bildirmektedir. Bir Sovyet tankı tabrib edilmiş ve Finlân - diyalılar, ezcümle 3 mitra'şöz, bir sey yar mutfak, 400 kaput iğtinam etmişler. dir, Finlândiya tayyareleri ve hava dafi topçusu yedi bombardıman tayyaresi düşürmüştür. Ve bu tayyarelerin düş » tükleri tesbit edilmiştir. Sov et tebliği Moskova 2 (A.A.) — Leningrad askeri mıntakası erkânıharbiyesinin tebliği: Sonkânunda mühim bir hâdise kayde- dilmemiştir. i Sotyet hava kuvvetleri bazı mintaka- ları muvaffakiyetle bombardıman etmiş tir, Bir hava muharebesi esnasında iki düşman atyyaresi düşürülmüştür. Başvekil ve Hariciye Vekili Parti Grupunda izahat verdiler Ankara 2 (AA) — C, H Partisi Büyük Millet Meclisi grupu bugün 21.940 saat 15 te) ik defa söz alan Başvekil Dr. Refik Say - dam memleketin vâsi bir sahasının uğra .| gün Kızılay merkezine beş yüz lira na -İler ve Amasyaya doğru yola çıkmışlar - ig olduğu zelzele felâketi karşısmda buzü.! kit ve mektebin talebeye her sene ver -Jdir. ne kadar alınmış olan tedbirleri ve folâ . ketzedelere yapılağelen imdad ve yardım muamelelerini izah etti, Bu mevzua dair sorulan suallere icab eden) cevabları verdikten sonra Hariciye Vekli . mizin umumi heyete beyanatta bulunacağını Made etti, Kürsüye gelen Hariciye Vekili Şükrü Sa. racoğlu 80n iki hafta zarfında cereyan eden siyasi hâdiseler ve müzakerelere dair izahat verdi. Bu izahat reye konularak müttefikan u - mum! heyette kabul olundu. Bundan sonra bugünkü ruznamenin bi - tinci maddesini teşkil eden ve geçen haf - taki umumi heyet içtimamda Parti Idare heyetince teşkili kararlaşan komisyon tara fından esaslarının tetkik olunması kabul e. dilmiş olan mili iktisadı koruma Okanuwu Projesi üzerinde müzakere açıldı. Komisyonca hazırlanmış olan lâyiha pro. Jesi üzerinde birçok hatibler söz o alarak mülalealar beyan ettiler. Saat 1050 a kadar devam eden bu mü - zakerelerden sonra mevzuun müstaceliyeti. ne binaen müzakerenin biran evvel intacını temin için ayın 4 öncü Perşemibe günü umu mi heyetin tekrar içtimama datr olan teklif Teye konularak kabul edildi ve celseye nl. hayet verildi, ingiliz ordusu gittikçe kuvvetleniyor SON POSTA JFelâketzedelere yardım) yaralıları ziyaret etti devam ediyor Mısır Kralı da 1.090 lira teberru etti Londra 2 (Hususi) — Taymis gaze. tesinin bugün Kahire muhabirinden al- | 99Tuşlar ve gönüllerini almışlardır. dığı bir habere göre Mısır Kralı Farak) Bayan İnönü hastalara kolonya ve si Anadoludaki zelzele felâketzedelerine | 88'a tevzi ettirmiştir. Öğleden sonra sarfedilmek üzere 1000, Kızılaya da 500 İngiliz lirası teberrü etmiştir. Mısır efkârı umumiyesi Türkivenin uğradığı bu büyük felâketten dolayı isamimi bir teessür içinde bulunmakta- dır. Prens İffet Celâlin oğlu Ahmed İtar. teberrü etti Kahire 2 (A.A.y — Anadolu zelze- lesi kurbanlarına yardım için muave - netler tehacüm etmektedir. Mısır hü » kümeti Türkiye elçisine 10,000 Mısır Hiralık bir çek vermiştir. Filistinde Filistinde de Müslümanlar, hiristi - yanlar ve Yahudiler arasında birçok yardım komiteleri teşekkül eylemiş- tir. Bu komiteler Türk ofelâketzede - lerine icab eden yardımı toplıyacak - lardır. Irakın yardımı Ankara 2 (A.A.) — Irak elçisi Ha - riciye -Vekilimizi ziyaretle hükümeti ve kend! namına teessürlerini ifade et miş ve hükümetinin 12 bin ve Irak Kı. zilâyının da 1500 lira teberrüde bu - lunduğunu bildirmiştir. Mülkiyelilerin Yardımları Devam ediyor 2 (Hususi) — Mülkiye tale - besi zelzele felâketzedelerine yapmış ol dukları ilk şerefli ve verimli yardıma devam etmektedirler, Bu cümleden ol - mak üzere mekteb yardım komitesi bu - mekte olduğu yedi yüz parça çamaşırı zedelere bugüne kadar olan yardımı 1590 ilira nakid've 1471 parça giyecek eşyası- dır. Mülkiye talebesinin bu hususta gös - termiş olduğu hassasiyet muhitte derin yardımlarına devam edeceklerdir. italya bolşevik aleyhtarı siyasetine sadık Roma 2 (A.A.) — Havas: «Relazioni İnternationales mecmuası siyasi vaziyet hakkında neşrettiği bir ma- kalede diyor ki: Kızılordu Karpatlara dayandı. Fakat, İtalya Kızılordunun cenuba doğru iler - lemesine müsaade etmiyecektir. Öteden- beri bolşevik aleyhtarı siyasete sadık bu- lunan İtalya, bolşevik tehlikesi her ne- halede asla tereddüd etmemiştir. Rusya, Pinlândiyada uzun bir harbe gi- rişmiş bulunuyor. Fakat, cenubu şarki Avrupasmda bölşevik propagandasınm ısrar göstermesi Moskova plânlarının Tu ns havzasını ve Balkanları istihdaf eyle- mekte olduğunu Mhsas ediyor. İtalya, bu vaziyete alâkasız kalamaz. İtalya, İspan- Derhal bu mütehassıslar gelmedikçe) Londra 2 (A.A) — Orduya takriben) ya ve Balkan yarımadalarına mukadderat Busya, Finlârdiya harbini idame edemi-|2 milyon kişinin iltihakını temin eden| birliği ile birbirine bağlıdır. Eğer bu ya- Sovyetler Birliğine gitmeğe muvafa - edecek clan Alman mütehassısları iyi para alacaklar ve tam salâhiyetle iş gö - receklerdir. Alman - Sövvet taşriki mesaisinin de - vamı Stalin tarafından Almanyadân iste- (Bilen yardımın derhal yapılmasına müt vakkıftır. Zi . Kraliyet beyannamesi silâh altında bu- Yunan veya silâh altına çazırılacak olan - ların miktarını iki buçuk milyona veya iki milyon 750.000 kişiye çıkarmaktadır. Bu miktara harbden evvel çağırılan mun tazam, yardımcı veya ihtiyat kuvvetleri - Bin mevcudu ile harbin o başlangıcında gönüllü yazılanları ilâve etmek lâzım - dır, rımadalârdan birinde bolşeviklik yerle- şecek olursa Akdeniz tehlikeye girecek- tir. Bunun içindir ki, İtalyan büyük fa - şist meclisi, Tuna havzasında ve Bal « kanlarda ovukubulacak her hâdisenin İtalyayı alâkadar ettiğini 1939 Kânunu - evvelinde ilân eyledi. Çünkü Arnavudlu- ğun ilhakı ile İtalyanın kara ve deniz bududları genişlemiştir, Celâlin riyasetinde bir yardım komile- Meclis Reisi ve Milli komite reisi Ab. si teşekkül etmiş, şimdiden faaliyete) dühalik Renda Nümune hastanesine ge- geçerek 3000 İngiliz lirası toplanmış-| terek yaralıları ziyaret etmiştir. Mir hükümeti 10 bin Mer rı | Hitler Sulh talebinde İ teslim etmişlerdir. Talebenin felâket -J#f tren saat 24 de Amasya istasyonuna bir sempati uyandırmıştır. Mülkiyeliler radyoda bir nutuk söyliyerek, Kralın di- Bayan İnönü felâket sahasından gelen © İta'yan siyaseti yakın bir değişiklik mi kaydedecek? . Yazan: Selim Ragıp Emeç H. talyadan zaman zaman yükselmekte olan bolşevik aleyhtarı ses, bu devle- tin Akdenize doğru her hangi bir Rus in. me teşebbüsünü lâkaydi ile karsılamıya- cağını gösteriyor. İtalya, bunun için Ar- navudluğu ilhak ederek hududlarını ge nişletmiş, vasıtasız temasları eskisine Ankara 2 (Hususi) — Sayın Bayan İnönü, bugün öğleye doğru, yanında yardım sevenler cemiyetinden bazı ba - yanlarla birlikte Nümune hastanesine gel mişler ve felâket sahasından (getirilen yaralıları ziyaret eylemişlerdir. Şefkatli bayanlar bütün hastsların hatırlarını : z Reisicümhür İnönünün çocukları hasta- neye gelerek yaralı çocuklara oyuncak etmişlerdir. Zelzele mıntakasından bugün 4 yaralı n kikatle bu iddianın vecih ve : daha gelmiştir. ti tesbit ve tayin etmek zor bir gey değildir. Meclis Reisi de yaralıları alya Arnavadluğa dahil olmakla kene 4 ziyaret etti disini bir Balkan devleti saymaktadır. Fa- kat öyle bir Balkan devleti ki yarrmada- i ve onları tesir ve nüfuzu altında bulun. durmak iddiasını güder görünen bir Balkanlı, Balkanlarda, bu noktai mülâyim bir vaziyeti kabul edecek devlet var midır, yok mudur? Bunu bilemem. o Fakat müsavi hak ve munmele esasına is- tinad etmiyecek her hangi bir teşrik! me. sainin semere veremiyeceği bir badahat. tir. Bunun en büyük delili de bugünkü | | harbdir. İngiltere ile Fransanın ilân ey. | « ledikleri harb sebeb ve gayelerinin ba » sında gelen sey. cebir ve tehdide müste « nid musmele deniliyor Bu sebebledir ki İtalyanın da. Balkanlarda, hakikaten sa mimt bir is beraberliği yapmak istemesi nin ancak bu mühim ve esas sartla kaim olabileceğini kaydetmek, yerinde ve doğ- o“ ru bir tavzih olur. 7 Bu sart tahakkuk estiği takdirde, İtat. vanm düne kadar takib evlediği givast (| vechede bir tebdil yapması artık bir gün hâdisesi olmak lâzım gelir. Yani İtal. va, bu serait altında, Alman mihverin den ayrılacak ve Londra, Paris mihverine veni bir ek olarak 'ltihak evlivecektir. Ginrnale #İtalianın son günlerde müte. madiven Fransadan ve onun kendisini mahrum ettiği haklerden sikâyet etmekte berdevam olmasma rağmen, vaziyetten cıkarılabilecek mana budur. Son gün » lerde Londra ve Paris dinlomasisinin İtal. veda pak »ieade hareketler olduğu söy «© İenen fasliveti nazarı dikkate alınırsa, hövle bir tebeddül fa7'a istib'ad edilemez, İtalya, bu suretle, bir defa daha, kendi vohınu tutmus ve infiradkâr mülâhaza - Tarım cssibadar menfaatlerle telif eyle. © | mis oluwor. Selim, Bagıy Enag bulunmuş Londra 2 (A.A.) — Yorkshire Evening News gazetesinin diplomatik muharriri yazıyor: Hitler, Almanyanın Sovyetler Birliğin- den bekliyebileceği yardan hakkindaki hayal inkisarını İtalyaya bildirmiş ve bir Rus muvaffakiyetsizliğinin tevlid ede - ceği cidâl neticelerden korkarak mütte - fiklerle barış müzakeresine girişilmesini Mussoliniden rica etmiştir. i Mezkür gazeteye göre, Mussolini müt- teliklerin Polonya ile Çekoslovakyanın tahliyesini istemeleri muhtemel olduğu için bu teklifi reddeylemiştir. Milli Şef Ankarada (Baştarafı 1 inci sayfada) fimiz otomobille Tokata hareket etmiş - ler ve 14.45 de şehrin methalinde bütün Tokat halkı tarafından muhabbet ve şük- ran tezahürlerile istikbal olunmuşlardır. Son zelzeleden harab olan Tokatın Halk Partisi ve Halkevi, sinema ve zira» at bankası gibi binalarını telkik eden Mili Şefimiz gene otomobille 70 kilo - metre ilerdeki Niksara gitmişler ve bura- da felâketzedeleri ziyaret ederek hatır - larını almışlar, ittihazı icab eden yardım ve korunma tedbirleri hakkında veli, kay makam ve belediye reisi ile görüşmüş - lerdir. Mili Şef saat 20 de 'Turhala dönmüş « ig Dahiliye ve Sıhhi Vekilleri Niks. Tokat 2 (Hususi muhabirimizin yıldı i ”i rım telgrafı) — Dahiliye Vekili Faik Öz. trak ve Sihhiye Vekili Hulüsi Alataş bu- Cümhurreisimizin bulundukları husu - varmıştır. B AY sına hareket ettiler, ulgaristanın mii flığı Japonların Çindeki Zayiatları Şunking 2 (AA) —D.N.B.: rektifleri ve milletin arzusu mucibince| Çin harekâtı hakkında izahat veren Bulgaristanın bu harbde bitaraf olduğu-| Çin ordusunun sözcüsü demiştir ki nu teyid eylemiş, sulhu muhafazaya ve) o Alınan resmi malümata göre, Japonlar uzak, yakın bütün milletlerle iyi geçin -| şimdiye kadar bir milyon 470 bin kişi kay mek azminde bulunduğunu beyan etmiş-| betmişlerdir. Bunların yüzde 401 öl va tir. yüzde 6b 1 harb harici kalmıştır. Sofya 2 (A.A.) — Başvekil Köseivanof Millet Meclisinin yeni bir kararis yüksek komiteye o bu istikameti er ve Jik teklifi yapan Çanakkale meb'usu Ziya o Gevher mevzuu mütalea edeceğini ümid ederim.