10 Şubat 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Şubat 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Sayfa iEemleket Haberleri İzmir çocuk hastanesi yakında ihmal edilecek Vilüyet ve belediye bütçelerinde yapılacak tasarruf- ların umumi faaliyete tesir etmemesi için tedbirler alındı; 640 fuarının tehir edileceği tekzib ediliyor e edilecek olan hastanenin geçen Şubat içindeki (vaziyetinden bir intıbe İzmir, (Hususi) — Vilâyet ve Şehir Riyasetine bu hususta icab eden direk- Meclisleri Şubat devresi toplantılarına | tifleri vermiştir. başlamışlardır. Harb vaziyetinin muhte-| © Geçen senelerde olduğu gibi bötün sa- Hİ iş ve çalışma sahalarındaki tesirlerin- nayi müesseseleri onuncu İzmir fuarına den mümkün olduğu kadar uzak kalına- iştirak edeceklerdir. İktısad Vekâleti rak gerek vilâyet, gerek şehir işlerininlbu (hususta Ticaret Odalarına di- aksamaması için ber iki meclis işbirliğilrektifler verdiM gibi, Ticaret Vekâleti yapmıştır. Geçen seneye pazaran vilâyetlde harici iştiraklerle meşgul olmaktadır. bütçesinde 240,000 lira, şehir bütçesinde| Bu sene İngiltere ve Fransa hükümet de 150 bin liralık zaruri bir tasarruf yapı- leri fuarımıza .geniş bir pavyonla iştirak Jacaktır, Bu tasarrufların umumi faali yete tesir etmemesi için de lâzım gelen |* darir. erikesin da işti — min edilecektir. tedbirler alınmış bulunmaktadır. Bunun- Bu meyanda, Romanya, Yunanistan, la beraber şehirlerimizde hayatın gittikçe pahalılaşmakta olduğu görülmektedir. e | Sovyetler Birliği, İtalya, Yugoslavya, Fi- listin ve Polonya daha şimdiden hazır. Ailelerin yaşama ve barınma tarzla- lıklara başlamışlardır. zında bir seviye yükselişi vardır. Bu vaziyet hayat pahalılığ amil EN İM Yü Kardeş İran ve Mısırın da fuara dahil olacakları öğrenilmiştir. Jan en tebii bir müessirdir, Alâkadar bir dairenin hazırladığı geçim endeksine gö- re hayat pahalılığı son altı ay içinde yüz | MO fuarının tehir edileceği haberleri de on sekizdir. kat'i surette tekzib edilmektedir. Hükümetimiz, sulh davası takib eder- ken böyle enternasyona! bir hâdise ve İzmir Belediyesi vesaiti nakliye ücret- | lerine yirmi para zam yapılmasını teklif teşekkülün tehirine imkân vermiyecek- tir, Yakında ikmal ederek bu pahalılığa uyulması için ilk İşareti resmi bir kanalla göstermiş oldu. | Belediye Reisimiz Dr. Behçet Uz, ge-| hir faaliyetinin aksamaması için her tür- Yü teğbirleri almıştır. Şehirde resmi ve hususi inşaat devam etmektedir. 100 bin lira sarfile meydana getirilmekte olan çocuklar hastanesi en kısa bir zaman zarfında ikmel edilecek ve bu suretle büyük bir ihtiyaç karşılan- mış olacaktır. Garaj santrali inşaatı da bir hayli ilerlemiştir. İzmir Belediyesinin üzerinde ehemmi- yetle durduğu mühim davalardan biri de! şehir yollarıdır. Yukarı mahallelerde, İ- kiçeşmelikten Kadifekaleye kadar uza- yan bir asfalt yol inşa edilmektedir. Bu yol vasıtasile yukarı mahalleler otobüs hattına dahil olmuşlardır. Şimdilik Eşrefpaşaya kadar otobüs iş- İcmektedir. Yol ikmal edilince otobüs battı Kadifekaleye kadar uzayacaktır. Vilâyet ve Şehir Meclislerinin üzerin- de tevakkuf ettikleri büyük bir İzmir da- vası da 940 İzmir enternasyonal fuarıdır. Ber iki meclis, hükümetimziin büyük Önem verdiği bu enternasyonal davanın harb halinden müteessir olmuıyarak, ge- gen senelerden daha ileri bir eser halin-| Türkkuşu O okulu - de yükselmesi yolunda her türlü gayreti | nun talebe mevcudu sarfedoceklerdir. Hükümetimiz Belediye! yüzü aşacaktır. Resim Türkkuşu okulu İnegöl - Bursa maçı Bursa (Hususi) — Geçen Pazar gü- nü İnegöl spor klübile şehrimizin A - caridmanlıları arasında yapılan şam - piyon müsabakası 8-0 Acarlıların ga - lebesile hitam bulmuştur. Adana ( Husu - si) — Adana Türk. kuşu şubesi açılmış ve faaliyete geçil - miş bulunuyor, An- karadan gelen üş İ plinörle bugün A. dana hava meyda - nında (tecrübelere | başlanmıştır. Türk - kuşunda nazari ders i lere bugünlerde baş lanacaktır. Bu yıl ... Hayatta datmi bir işe başlamadan evvel proja ba» zırlarım, .. ... Pakat bazan İ kurulları seçilmiş ve değişiklikler yaptığım va- kii, SON POSTA iBigadiçte bir köylü tabanca ile arkadaşını yaraladı Bigadiç (o (Hususi) — Nahiyemizin Çekirdekli köyünde bir yaralama hâ - disesi olmuştur. Bu köy sakinlerinden Ahmed oğlu Mustafa Yıldırımla Şaban oğlu Mus - tafa Kılıç bir çam ağacının kesilmesi| yüzünden kavga etmişler, Mustafa Kı- ıç tabancasını çekerek arkadaşı Mus- tata Yıldırımı bacağından ağır suret - te yaralamıştır. Yaralı tedavi altına alınmış, carih hakkında takibata başlanmıştır. Bigadiç kooperatifinin senelik toplantısı yapıldı Bipadiç, (Hususi) — 287 sayılı Bi - gadiç tarım kredi kooperat im mümessili senelik toplantısını yapmıştır. Bu toplantıda yeni önetim ve kontrol reisliğe Mahir Ölçüm. azalıklara da Mehmed Sılay ve Cemil Seren intihab edilmişlerdir. Ko- operatifin mesai raporu umumi heyet- ce takdirle karşılanarak kabul olun - muştur. Bu yapmış. 36300 lirası tah Zirata bankası muvaffakiyetli me saisinden dolayı Bigadiç tarım kredi kooperatifi kuruluna bir takdirname göndermi: İ Vakıflar Mü İzmit Vakıflar Müdürü Ahmed terflan KÜ. tahya vakıflar müdürlüğüne, Sivas vakıflar müdürü Tahsin Seyhan da İzmit vakıflar müdürlüğüne tayin edilmişlerdi,. Emniyet Müdürlüğü Emniyet Müdürü Palk Abrak; İstanbul Em niyet Müdürlüğü 6 ıncı gube müdürlüğüne, İ üncü şube mü, si tabibiiğine Tayin edilmişlerdir. Yağmurlar İzmitte birkaç gündür iyi ve güneşli giden havalar tekrar bozmuştur. İki gündür yağ - mür yağnektadır. İzmitin elektrikleri Kihd fabrikasından şehre verilmekte o . lan elektrik cereyanı, makineye ârız olan s8 katlık dolaymile 15 saat yanmamış ve şehir. deki snai hayat akamete uğramıştır. Arıza bilâhare, tamir edilerek, şehir karanlıktan kurtarılmıştar. Feliketzedelere yardım İşi İzmitin hamiyetli halkı zelztle felâketze - delerine yaptığı yardım 17 bin ilrayı bul - maştur, Bu rakama mülbakat dahı deği . dir. ( Adana Türkkuşu faaliyete geçti 2 nun yeni binasını gösteriyor. Hasan Bey — Anla - | dım... Neticede hiç bir iş yapamıyorsun desenel., projede J Fran: İjantinden külliy: (Başlarafı 6 ncı sayfada) stokları yığmnış bulunmaları ve şimdilik, hububat alımı hususunda pek te iştahlı görünmemeleridir. Şimdiki harbe takaddüm eden hazır- bk senelerinde Amerika pazarlarından gemilerle, muhtelif Avrupa memleketle- rine vaki olan hububat sevkiyatının artış temposunu şu rakamlardan çok iyi anlı- yabiliriz: Mühtelif memleketler 1935/1936 1938/1937 -— Milyon kental — Meçhul istiksmete sevkedilen İngiltereye sevkedilen İtalyaya > Almanyaya Rl 34 319 21 DA 2,6 6,1 23 20 29 20 ca 013 Tabii bu rakamlar, ismi geçen memle- ketlerin bütün hububat? i: tını göster- mekten çok uzaktır. Çünkü ayni yıllar | - çinde İtalya gerek Tuna kıyısı memle - ketlerinden, gerekse Avustralya ve Ar - ti miktarda hububat it- 317 776 8,7 18 20 74 28 3 20 32 Be'ç Holândaya İskandinavyaya Yunanistana Avusturyaya , » > > , , , Mesel lay ithalâtı 16 milyon kentale İtalya bu 15 milyonun 6 hal etm sindeki buğ: baliğ olmuştu. ş İmilyonunu Arjantinden; 2 milyonunu Ka , İnmdadan, | milyonunu da Avustralyadan ithal etmişti. İngi sinin Roma m hesinde yıllık buğüs yon kentale baliğ o! tedir. Ayni şeyi Almanya için de söylemek kabildir. Almanya son yıllarda Roman. ya, Yugoslavya, Macaristan, Türkiye, hattâ İrandan hububat ithal etmiştir. Almanların bububat ithalâtı, bilhassa 1937 yılı Şubatından itibaren kütlevi bir bal almıştır. dünya buğday piyasasının mı telâkki edilen Amtrika ve Ka - hada buğday piyasalarındaki bü durgun aftan muhtelif memleketler - ay stokunun omevcüdiyetinden r taraftan da İngilterenin, kendisi - ne lânm olan buğdayları, Amerikadan alacak yerde Arjantinden almış olma - sından ileri gelmekte: Bilhassa 1938 yılı buğday mahsulünün fevkalâde iyi gitmesi, dünya buğday pi- yasası üzerinde fevkalâde bir tesir yap- mış, ve Amerika, Kanada, Arjantin hu - bubat fiatlarını bir bayli kırmıştır. İngi- lizce «Korn tren Niyüze mecmuası, buğ- daydaki bu fazla istihsali, birazda hal - kın satın alma kabiliyetinin azalması ne- öcesi buğday istihlâkinin azlığında ara- mak lâzım geldiğini yazmaktadır. Buğday mahsulünün bu fazlalığı kar- şısında, flatların daha fazla düşmesine mâni olmak için buğday ihraç edilen memleketler, derhal bir çok tedbirlere başvurmuşlar, ve buğday ihracatcıları - na, yiyanlarına karşılık muhtelif derece- primler vermişlerdir. Bu vaziyet tesirini gösterm hrâcatçılar, el 'Taymis» gazete - Malyanın 1938 se- thalâtının 25 mil ... lüğün den: İtalyanın 1937 sene -|. unu kaydetmek -| Şubat 10 Ekonomik tetkikler İlerindeki buğdayları yok pahasına sat mâktan vazgeçmişlerdir. Bunun tabil biz İneticesi olarak 1938-1939 buğday piyasa» sında hissedilen bir canlılık kaydedil « miştir. Fakat buğday ihraç eden memleket- lerin bütün gayretlerine rağmen buğ - day piyasası şimdilik yükselmek tema - yöllerini göstermemektedir. Buğday ve hububat Piyasasının yükselişine mâni o- lan âmillerin en mühimlerinden biri de İngilterenin, buğdayı da bir çok diğer maddeler gibi harb kaçağı bir madde »- larak addetmesidir. Bu hâdise, Alman - yaya buğday satan birçok mutavassıt bi- taraf devletlerin buğday alamamalarını intaç etmiş, ve buğday ihracatçılarının elinde muazzam buğday stokları kalma- sına sebebiyet vermiştir. Meselâ, 1939 yılında dünya buğday ihracatı 1988 yı - lına nazaran yüzde 25 nisbetinde bir aza iş kaydetmektedir. İşte, buğday piyasasını ftidale sevke- den sebebler bunlardır. Şimdi buğday ih- racatçılarını korkutan obir diğer nokta da, buğ mahsulünün bu sene de iyi olması ihtimalidir, Bugün için dünya mikyasındaki buğ- day vaziyeti budur. Ve yakın bir istik - balde buğdayın O pahalılaşmasına ihti - mal de verilememektedir. Hasan dli Ediz Zehirli gölge (Baştarafı 6 ncı sayfada) — Çehrelerindeki ifadeden! — Peki yengeniz niçin telâşlı idi? Genç kız bu suale mütehayyir bir eda ile mukabele etti: — Haberiniz yok mu? Yengem bu ak- şam Avrupaya gidiyor. — Öyle mi, sebeb? — Doktor kendisini tazyik ediyor. Za- valh harab bir hald Âdeta deli gibi İbir şey oldu. Çok korkuyor. — Neden korkuyor? — Kendisinin de öldürüleceğinden! Rıdvan Sadullah bir müddet sustu, şönra lâkayd bir eda ile suallerine de - vam etti; — Nereye gidiyor? Parise, — Ekspresle mi? — Evet. Zaten birazdan kendisi de bu rayr gelecek. Necdeti görmeden gidemi yeceğini söyledi.. Saatiniz sekiz buçuğ” geliyor, değil mi? Tren onda kalkıyor, 4 halde nerede ise gelir! (Arkan var) Beyazıd dmeyotuda yaralının gencin sihhi vaziyeti tehlikeli bir hal aldı Dön tafsilâtım yazdığımız Beyazıt &inayetinin otahkikatile (o müddelumum muavinlerinden Fethi meşgul olmakta dır. Ancak, katil Hızır ve yaralı Ali Cer rahpaşa hastanesinde tedavi altında ol - duklarından, tahkikata bu sebeble meş hud suçlar kanunu haricinde devam 6 - dilecektir. Dün geç vakit aldığımız malümeta gö re katil Hızır tarafından müteaddid yer- lerinden yaralanan Alinın sıhhi durumu tehlikeli bir safhaya girmiştir. Katili İ vaziyeti düzelmektedir. İstanbul Emniyet Sandığı Direktör- gına borçlu Ol Bayan Devlâ varislerine Hân yollle tebliğ: Bay Ahmed kzı Bayan Devlâ, Karagümrük Muhtesibiskenderbey mahallesi İzsetağı sokak eski 5 yeni 7 numaralı maabahçe bir evin Lamamını birinci derecede ipotek göste rerek 27210915 tarihinde 22433 hesab numarasile Sandığımızdan aldığı (10) lira borça 18/10/39 tarihine kadar ödemediğinden faiz, komisyon ve masarifi ile beraber borç (147) lira (28) kurusa varmıştır. Bu sebeble 3202 numaralı kanun muelbince hakkında iera ta, kibi başlanmak Üzere tanzim olunan ihbarname borçlunun mukavelenamede gösterdi. Hi iksmetgâhma gönderilmiş ise de borçlu Bayan Devlânın yukarda yazılı asöreste öl düğü anlaşılmış ve tebliğ yapılamamıştır. Mezkür kanunun 45 inci maddesi vefat ha iinde tebligatın ân suretile yapılmasını mirdir. Borçlu ölü Bayan Devlâ mirasçıları iş bu Win tarihinden itibaren bir buçuk ay içinde Sandığımıza müracaatla murislerinin borcunu ödemeleri veya Kanunen kabule şayan bir İtirazları varsa bildirmeleri lâzım . dır. Miraaçılar İpoteği kurtarmaslar veyahud başlıyan takibi usul Aniresinde durdurmaz. larsa “ipotekli gayrimenkul meskür kanuna göre Sandıkça satılacaktır. Bu efhetler alâ- kadarlarca bilinip ona göre hareket edilmek ve her birine ayrı &)rı ihbamame tebliği makamına kâlm olmak üzere Hân olunur. 024) İst. P. T. T. Müdürlüğünden: çekmede PTT. merkez binam tamiratı açık eksiltmeye konulmuştur. Eksiltme 21/2/940 Çarşimba anat 14,50 da B. Postahane binası birinel katta P.T.T, Müdürlüğü O. dasında toplanacak Alım Satım Komlayonunda yapıhıcaktır, Keşif bedeli 1359 lira 27 kuruş, muvakkat te 102 liradır, iblerin oibüptaki keşif ve şarinamelerini gö ve muvakkat teminsilarım yatır. ma gürlerinde mezkür Müdürlük idari kalem levazım kumına, eksiltme gün ve saatinde de cn a3 bir taahhüdde 1000 liralık bu işe benser iş yaptığına dair ida. mış old vesikalara istinaden İstanbul Viliyetina müracantis eksilt. me b den 8 gün evvel alınmış ehliyet ve 939 yılına sid Ticsrek Odası vesikası ve muvakkat leminat makbuzile komisyona müracaatları, «öji»