11 Mayıs 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

11 Mayıs 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa “Dün geceki Fransız tebliği : * Müttefik “ordular Şimal denizinden Mözele “kadar bütün cephede İleri atıldılar! , (Baştarafı 1 inci sayfada) İngiliz tebliği Londra, 10 (A.A) — İngiliz hava kuv- botlerinin Fransadaki umumi karargâhı run tebliği: © Bugün, garb cephesindeki harekât es- nasında, İngiliz hava kuvvetleri müte- idi suretle faaliyette bulunmuştur. Ke- İM tayyarelerimiz geniş bir mıntaka ü- Zerinde hareket etmişlerdir. Bombardı- imiz, düşman kıl'alarma lerdir. Alman bombardı- man tayyareleri nerede göründü ise, av- 'rimiz bunlara karşı harekete Alınan haberlere göre, çarpığ- © malar esnasında birçok düşman tayyare- si düşürülmüştür, Hava meydanlarımız- dan bir çoğu bombardıman edilmiştir. Buralarda maddi hasar azdır, insanca “zayiat yoktur. i- Fransız tebliğleri © Paris 10 (A.A) — 10 Mayıs sabah teb- 10 Mayıs sabahı çok erken Alman kıt- aları. Holanda, Belçika ve Lüksemburg'a © girmeğe başlamışlardır. Fransız ordusu, gece vaziyetten haberdar edilmiştir. A - “ İkadar hükümetler, müttefik hükümet- © lere müracaatta bulunmuşlardır. Bundan başka düşman Fransanın şi - © mealinde ve şarkında hava bombardıman larına tevessül etmiştir. Sayısı daha tes- “bit edilmiyen bir çok düşman tayyaresi > gerek hava dafi topları gerek avcı tayya- releri tarafından düşürülmüştür, Paris, 10 (A.A.) — 10 Mayıs akşam tebliği: Alman kıt'alarının Holanda ve Belçi. ka ve Lüksemburga karşı hareketlerine, - 10 Mayısın ilk saatlerinde geniş bir hava “ hücumu takaddüm etmiştir. Bombardıman hücumlerından gayri, © birçok düşman grupları, tayyare ile veya- hud paraşütle, Belçika ve Holanda arazi- © sinin muhtelif noktalarında yere inmiş- tir. Bu gruplar, ezcümle, Holandada, bas- “kın suretile bilhassa tayyar» meydanla- rını elde etmeye çalışmışlardır. Heyeti © umumiyesi itibarile, bu gruplara, mahal- li kıt'alar muvsffakiyetli mukabil hü- © Cumlar yapmışlardır. Gecenin ikinci kısmında Fransa arazi- si üzerinde başlıyan düşman hava hücu- © İMu, gündüz de devam eylemiştir. Bazı az « mühim maddi hasar vukua gelmiştir. Avcı tayyarelerimiz ve hava dafi top- © larımız, düşman hücumlarına karşı koy- © muşlar ve Alman hava kuvvetlerine ağır zayiat verdirmişlerdir. Arazimiz üzerin- de 44 Alman tayyaresi düşürülmüştür. Holanda, Belçika ve Lüksemburg hü- © Kümetleri bu sabah m'ittefiklere müra- — oaat etmiş olduklarından, Fransız - İngi. Jiz kuvvetleri dernal bu müracaata ice- © bet etmişler ve Şimal denizinden Meşelle kadar bütün cephe üzarinde ileriye atıl- “amışlardır. Bu kuvvetler'n Belçika arazi. sinde ilerlemesi devam etmektedir. Lük- — semburg arazisinde şiddeti? muharebelor — olmuştur. Alman hücumu, Mesllein şar- © Kinda Slerek mıntakasına kadar gitmek- tedir. Paris, 10 (A.A. — Havas bildiriyor: Lülksemburgda. Alman kolları. Fran- Son Postanın zabıta romanı, 37 o lerin çok defi hakikatlere a- “mabk ettiği o görülmemiş Omi- “ dir? Tecrübeli ve zeki gazeteci sigara - © öm: derin derin çekti. Kafasına doğan © bu fikir üzerinde bir iskandil yapacak- tı. Neş'eli bir yemek yedi ve kız karde- pine: — Ben bir sandalla Maltepeye geçe- © veğim. Caddebostanında bir dostumu tiyarete gideceğim, dedi. —Ya tekrar gazeteden ararlarsa? — Gelmedi dersin. —ı18— Vm Malkara arlmna dağrn ia. sız kıtalarile temasa geçmi Fakat henüz, yalnız öncü kıt'aları mevzuubahatir. | Mosellein iki tarafında da ilk mühim çarpışmalar başlamıştır. Alman tebliği Führerin umumi karargâhı, 10 — AL man başkumandanlığınm tebliği: Anlaşmazlığın düşmanlar tarafından İBelçika ve Holanda arazisine yapılması | İ karşısında bulumulduğundan ve Ruhr havzası bu vak'a ile doğrudan doğruya tehlike altına girmiş bulunduğundan, garb Alman ordusu 10 Mayıs şafakin be- raber, garb hududunu geniş bir hat Üze- rinden geçerek hücuma kalkmıştır. | Ayni zamanda hava kuvvetleri de düş- manın hava meydanlarını muvaffakiyet- İle bombardıman etmiş ve cephede ordu- nun verdiği muharebelere geniş mikyasta iştirak eylemiştir. Alman ordusu başkumandanı Führer, harekâtı idare için cepheye gelmiştir. Mareşal Göring de Hitlere refakat et-| mektedir. Müttefikler Başkumandanının emri yevmisi | Paris, 10 (A.A) — Generai Gamelin, İ Fransız kıta'larına hitaben neşrettiği bir rpışmaları |8 SON POSTA Hitlerin Garb cephesi askerlerine hitaben neşrettiği tebliğ Berlin 10 (A.A) — D, K. B. bildiriye: garb cephesi asketlerine hitaben Iği neşretmiştir: Alman milletinin âtisi için kat'i 0 senedenberi, İngü ım Avrupayı — fal hakiki şekilde kav menetmek gayeleri daima movcud olmuş ve Avrupayı, bühassa Almanyayı, gif içinde, kudretsizlik içinde bırakmıştır. Bu hedefe varmak için; yalnız Fransa 200 gene içinde! Almanyaya 31 defa harb ilân etmiştir. On .. larcü senedenberi, Britanya dünyasına hü, kim olanların hedefi de gene, Almanyanın #ttihadına mânl olmak, 80 milyonluk bir mii- letin Yetiyaçları için elzem olan haysti ni - metleri Almanyadan esirgemektir. İngiltere ve Fransa, kendilerine mal edindikleri bu siyeseti, Almanyada mevcud rejimle meşgul olmadan tatbik etmişlerdir. Hedefleri dai- ma Almanya idi, Mes'ul şahsiyetleri bugün, bu hedefi açıkça itiraf ediyorlar. Bu hedef, Almanyanın, mağlüb edildikten sonra, par, çalan) küçük devletler haline getirilmesi - dir. O zaman, Almanya siyasi kudretini ve dolayıslle, Almanların bu toprak üstünde - ki haklarını temin #mkânmm kaybedecekti Bu sebeble, bütün sulh teşebbililerim rodde- didi ve geçen sene Eylülünde bize harb Hân olundu. Alman milletinin, İngiliz ve Fransız mi - etlerine karşı hiçbir kini, hiçbir düşmanlığı yoktur. Pakat Alman milleti, bugün, yaşa. mağa devam etmek mi, yoksa ölmek "ni iste- diği suali karşısında bulunuyor. Birkaç haf- ta içinde kahraman kıtaatımız, İngütere va Fransa tarafından üeri (sörülen Polonyalı düşmanları mağlüb ve bü suretle şarktaki tehlikeyi bertaraf elınişlerdir. Bunun Üzerine İngiltere ve Fransa, Almanyaya şimniden taarruza karar vermişlerdir. Alman ordusu 9 Nissndanberi, bu teşebbüsü, rüşeym ba - savaş saati emri yevmide Fransız kıtalarını «Alman- Iyanın mecbur ettiği bu ölüme kadar harbde cesaret, enerji ve itimad göster. meye davet eylemiştir.» Almanlar Holanda ve Belçika sahillerine mayn döktüler Londra, 10 (A.A) — Alman radyosu bütün Holanda limanlarının ağızlarına ve Belçika sahilleri boyuna mayn dökül-| düğünü haber vermektedir. Eminönü Yerli Askerlik Şubesinden: 1 — 1 Haziran 940 günü yedek sübay ve askeri memurlarının senelik yoklamaları başlıyacaktır ve 1 ay devam odecektir. 2 — 22 Haziran 940 gününden 30 uncu gü- nüne kadar herhangi bir suretle gönünde yoklamaya gelmiyenlere tahals edilmiştir. 3 — Yoklamaya gelirken nüfus cüzdanile askeri hizmet vesikası sıhhi sübaylar o için diploma ve Ihtyaş vesikaları ellerinde bulu- nacaktır, 4 — Ahvali sihhiyeleri dolayisile raporları olanlar raporlarını birlikte getireceklerdir. 5 — Yoklama sırasında istenilen malüma. ti şifahen veya mektubla bildirmemiş ve beye gelerek kayıdlarını yaptırmamış olan yedek sübaylar 50 lira para cszasına çarpfı- rılacaktır. 6 — Taşrada bulunanlar bulundukları mâ. ballin askerlik şubelerine bir dilekçe le mü. racaat edecekler veyahud taahhüdü mek - tubla şubedeki defter sirk numarasile ter - ,cümelhal ve askeri vezika sureti gönderecek, tir, 7 — Yedek sübay yoklama günleri aşağıda yazıldığı veçhile sınıf ve rütbe &ıras takib edecektir. | — 1 Haziran 640 günü : General, kurmay, yade albaylar. — 3 Haziran 940 günü: P, yarbay, binba- 41, yüzbaşılar, 3 — 4.5.6.7 Haziran 940 günü: P. Üstteğ, men, teğmen, üsteğme: Yazan: İhsan Arif kit vardı. Tek atlı uzun bir arabaya atladı. Bir sigara tüttürerek düşünce- lere daldığı için yolun nasıl geçtiğinin farkında olmadı. Arabacı: — «Caddebostanına ( geldik. Hangi sokağa gideceğiz.» diye sormasaydı dal gınlığından daha uzun müddet kurtu - lamıyacaktı. Arabadan atladı. İlki tara- fı kasab dükkânlarile dolu basit bir köy çarşısı içinde idi. Yürüdü Küçük taş bir köprüyü geçti. Etrafta konuşa- cak birisini arıyordu. Sokak tenha idi. Ortatla kimseler görünmüyordu. Solda bir küçük kahve vardı. İçinde köylü ve canaf İowafetinda hirkae kizi oturu - Askerlik işleri: Yedek Mnde iken boğdu. Aylardanberi, tehdidkâr bir tehlike gibi beklenen çer gelmiştir. İngil. tere Ue Fransa, Avrupa cenubu şerkisinde ibüyük bir manevra yapar gibi görünerek, Holandadan ve Belçikadan goçınek suretile Ruhr aruzisinde bize taarruza teşebbüs ©. diyorlar. Garb cephesi askerleri, kendinizi göstermek zamanı gelmiştir. Bugün başlı. yan hazb, Alman millednin mukadderstını, gelecek bin sone için tayin edecektir. Şımdı vanfenızi yapınız, Alman milleti sizinle be- raberdir ve muyaflekiyetinmi temenni edi. yor. subayların yoklaması 4 — 8 Haziran 940 günü: Süvari büyük ve küçük rütbeli sübaylar: 5 — 10-11 Haziran 940 günü; Topçu büyük ve küçük rütbeli sübaylar, 4 — 17 Hasiran 940 günü: Nakliye sübay, ları. 7 — 13 Haziran 940 günü: İstihkâm sübay- ları, 8 — 14 Haziran 940 günü muhabere sübay- ları, 9 — 16 Haziran 040 günü baylar, levanm, harb sanayi deniz sübayları, 10 — 17 Haziran 640 günü eczacı sübayları ve kimyagerler. 11 — 18 Haziran 940 günü diş hekimi esnaf, mızıka, imamlar. 12 — 19 Haziran 940 günü hesab memuru ve muamele memurları, 13 — 20 Haziran 940 günü demiryol, Jan» darma, oto, tayyare sübayları, 14 — 21 Hasiran 40 günü tabibler, harita, ölçme, ışıldak sübayları. 15 — 22-4,25-28-27-28.99 Haziran 940 günü herhangi bir sebeble yoklamaya gelmiyen sübaylar. Şubeye davet Eminönü Yerli Askerlik Şubesinden: Ye - dek demiryol asteğmen (30328) kayıd numa. Tali Ziya oğlu Arif Hikmet kısa bir zaman. da şubeye müracaat etmesi, (Baştarafı 1 inci sayfada) *i kabul ederek başvekilet vazi - disine tevdi etmiştir. Çörçil wi kabul etmiştir. Bu akşam başvekâlet tarafından neşredilen ( bir iğde Çemberlayn'in fa ettiği ve Çörçil'in kabine ri ini deruhde ey- lediği bildirilmektedir. - Yeni başvekil kabinesini kuruncıya kadar eski nazır- ların vazife başında kalmalarını rica etmiştir. Diğet taraftan Avam Kamarasında- ki son mümakaşalarda çok mühim bir rol oynamış olan işçi partisi icra komi- tesi bugün toplanarak yeni bir başvekil tarafından kurulacak olan kabineye 1ş- tirake karar vermiştir. Bu karar yeni başvekile bildirilmiştir. Çörçil'in ricası üzerine Çemberlayn harb kabinesine dahil olmayı kabul et- miştir. Bu kdbineye Loyd Core'ün da devlet nazırı olarak iştirak etmesi mev zuubahstir. Yeni başvekil Çörçil 65 yaşındadır. İlk defa 1908 senesinde hazır olarak İngiliz kabinesine girmiş, muhtelif fa- sılalarla hemen hemen bütün nezaret - Teri işgal etmiştir. . Çemberlaynin nutku Londra 10 (AA) — Çemberlayn, istifasın- Mays 11 Çemberlayn istifa etti, Çörçil Başvekil oldu alnım kurulmasını icab ettirdiğinden, buzün öğleden sonrâ krala istifamı takdim ettim, Benim yerime geçen Çörçli, bana harb ka , binesinde azalık teklif eti, Bu tekliti mem. ettam, sözlerini şöyla bitırmıştır n İngiliz milleti, ek bir trade İle trafında birleşmeli ve Hitler ni- hayel ortadan kalkıncıya (kadar sarsilmaâ bir cesaretle savaşmalıdır. Yeni kabineye kimler girecek? Londra 10 (AA) — Reuterin diplematık muhabırı bildirıyor: Çörçil'in kabinesini hafta tatili esnasında veyahud belki de yarın Itmam etznesi muh, temeldir, Umumi kanaate göre, işçi partisinden At. tee, Greenwood Bevin ve belki de Aleksande Uyeni kabinede mühim (mazırlar arasında bulunacaklardır. Atlee ve Greemwood harb kabizesne de dahil olacaklardır. iberallardan Bilnelalrin kabineye girmesi muhakkaktır. Lloyd Georgesun girmesi de muhtemeldir. Amery'nin riyaset ettiği müfrt mahafa - zakârlar da kabinede temsli edileceklerdir. Hava, harbiye ve mühımmat nasırları yani Hoare, Stanley ve Burgün yerlerinde kala- caklardır. Fransız kabinesi de takviye edildi Fransız başvekili Reynaud, kabine « nin iki yeni nazırın ilâvesi suretile tak- dan sonra, radyoda bir nutuk söyityerek Al manyanın yeni tecavlizünü şiddetle takbih etmiş ve şöyle demiştir: — Bugünkü şerait, bir milli biri'k kabine. (Baştarafı 1 inci sayfada) mar belediye binasına bambalar mıştır. Bir Fransız şehrinde 19 ölö, 30 yaralı var! Londra, 10 (A.A) — İngilterenin Pa- ris elçiliği, Alman tayyarelerinin. Paris| üzerinde uçtuklarını haber vermektedir. Hava dafi topçusu faaliyete (geçmiştir. Hiçbir bomba atılmamıştır. atıl yapılan hava taarruzu esnasında sivil halktan 16 kişinin öldüğü, 30 kişinin ya- ralandığı haber veriliyor. Bir İngiliz şehrine dtşen bomba Londra, 10 (A.A) — Kent dükalığı a- razisinde Canterbury civarında kâin Chillama bu sabah dört yangın bombası düşmüştür. Belçika bombardımanlarında Londra, 10 (Hususi) — Bugün iki de-! fa Alman tayyarelerinin bombardımanı- | na maruz kalan Brükseldeki sivil haik,/ birçok kurban vermiştir. | ölen sivil halk | viye edildiğini bildirmiştir. Bu suretle bü partiler kabinede temsil olun - muş bulunmaktadırlar. Yeni nazırlar Maren ve İbana Gares'lir. Alman hava kuvvetleri açık şehirleri bombalıyor Fransız hükümeti, Amerika Birleşik devletleri reisinin hitabına 1 Eylâl 1939 tarihinde verdiği cevabda, hava kuvvet- lerinin sivil halkı bombardıman etme. mek ve bombardımanlarını yalnız askeri kuvvetlere inhisar ettirmek emrini al- mış olduğunu bildirmişti, Fransız hükü- meti bugün alenen şu ciheti ilân ederek muhasımları, Fransada ve İngğlterede veyahud Fransanın yardım ettiği mem- leketlerde sivil halkı bombardıman etti- Almanlar tarafından Nancy üzerinde | gi takdirde lüzumlu telfkki ettiği her ha- rekete geçmek hakkını muhafaza eyle. miştir. Ayni menlde bir tebliğ de Lon- drada İngiliz hariciye nezareti tarafın. dan neşredilmiştir. Almanların itirafı Londra 10 — Alman resm! ajansı bu ak şam neşrettiği bir tebilğde, askeri hedefler. den başka sivil halkın da bombardımana m3. ruz kaldığını itiraf etmektedir. Ayni ajans badema, Brüksel şebrinin bir açık şehir telâkki edileceğini ve burada askeri tecemmü yapılmadığı müddetçe şehrin bom. bardıman edilmıyeceğını bildirmektedir. Almanlar, bugün Belçika, Holanda ve Fren sada yapmış oldukları sivi) halkın bombar. manımı mazur göstermek için, Frayburg Al, İlk bombardıman esnasında 37 kişi öl-| miş ve 6l kişi yaralanmıştır. İkinci de- fasında, Şreberg mahallesinde 89 ve di-| ğer bir semtte de 12 kişi ölmüştür. Bun- | dır. Anvers üzerinde uçan 40 Alman tay- yaresi de, müteaddid infilâk edici bom- balar atmışlardır. Bir askeri hastanede! yangın çıkmıştır. Fransa ve İngilterenin ibtarları Paris, 10 (A.A:) — Hariciye nezareti! aşağıdaki tebliği neşrelmiştir: İk. ların arasında kadın ve çocuklar da var-| /”” : | man açık şehrinin bombardıman edıldığı v9 |24 kaşının öldüğü haberini yaymışlardır. in. güiz makamları bu haberi uydurma olarsk tavsif eylemekledirler, 1 Çocuk sayfası Bagün Çocuk sayfamızı koya. madık. Küçük okuyucularımız- dan özür dileriz. Bu sayfa önü- i müzdeki günlerde neşredilecek- j tir. yordu. Oraya girmeyi münasib görme-|köyde kim var, kim yok bilirsiniz de-'niye hanım vardır. Hem evlidir. Hem di. Biraz daha yürüdü. İleride bir kaç çocuk toplanmış oynuyorlardı. Onlar - la konuşmak için yanaşmak istedi. Fa- kat, çocuklar birbirlerini kovalıyarak uzaklaştılar. Önüne gelen lâalettayin bir sokağa saptı ve bir bahçenin duva- iri dibinde çömelmiş dinlenen bir ihti - Bu bir ihtimaldir. Ve ihtimal -İtasyona gitti. Daha trene bir hayli va-İ yara rastgeldi. İhtiyarın halinden bah- İçıvan olduğu anlaşılıyordu. Yılmaz. doğrudan doğruya ona yaklaştı: — Merhaba baba! — Merhaba evlâd. İhtiyara bir sigara uzattı: — Hava ne güzel değil mi? — Güzel amma bize göre değil. Biz yağmur bekliyoruz. — Siz bahçıvansnız galibal — Evet — Bural; mısınız? — Doğma. büyüme,,, Şu bahçe be- nim, — Cok iyi babakığım. O halde siz. gil mi? — Beş yaşında çocuğa kadar... Bu- rada herkes beni «Ali dayı» diye tanır. — Sana rastgeldiğime çok memnun oldum Ali dayı! Al şu lirayı da kendi- be tütün al... İhtiyar bahçıvanın gözleri sevinc - ten parladı: — Eyvallah evlâd, varol, sağ ol... — Al dayı; ben burada bir kadın a rıyorum. İsmi Seniha,.. Çok güzel bir kadındır... Buraya geldiğini söyledi - ler. İhtiyar bahçivan başını menfi bir i- şaretle salladı: — Köyde herkesi tanırım. Seniha isminde kimseyi bilmiyorum. Genç mi? — Genç. güzel ve çok zengin. — Evk mi? — Hayır. — Burada böyle bir kalın olmadığı- na emin olabilirsiniz. Giridli bir Sa - de yüzüne bukılacak gibi bir şey de - ğildir. — Pekâlâ! Ne yapalım. Acaba Do - Ban isminde bir tanıyor musunuz? — Hayır, köyümüzde bu isimde bir erkek de yoktur. Fakat, durunuz baka-, yım. Yılmaz beyecanla atıldı: — Bir şey mi biliyorsunuz? — Evlâd. burada Doğan isminde kimse yok. Yalnız bir Doğan köşkü var dır. Sahibi vaktile o ismi koymuş, Kır- mızı. büyük, saray gibi bir köşk. Fa - kat onun şimdiki sahibinin #smi Doğan değildir. Yılmazın &albi helecandan şiddetle gtıyordu. Nerede ise Thtiyarı sarılıp ö- — Nerede bu köşk? — Şu caddeyi takib et, tren hattı - nın öbür tarama geç. yolu bırakma, on dakika kadar yürü! (Arkas var)