2 Haziran 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Haziran 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Yarına Geden ralli Vali dün Ankaratlan geldi Doktor Lütfi Kırdar bir muharririmize Ankaradaki temasları, muhtelif vilâyet ve belediye işleri hakkında beyanatta bulundu Ankaradaki temaslarmı bitiren İstanbul|kıymetlenmesi için, arasları satmadan ev- Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdar)vel dahili yolları asfalta çevirecek, oralu- dün sabah şehrimize dönmüştür. Dr. Lâtfi Kırdar bir muharririmize muhtelif vilâyet ve belediye işleri hakkında şunları söyle- mişür: — Buradaki bazı işleri neticelendirmek, lâzım gelenlerle temaslar yapmak üzere Ankaraya gitmiştim. Evvelki senelerde bütçenin tasdiki uzamakta idi. İki seneden- besi bütçemizi hemen tasdik ettiriyoruz. Yeni sene bütçesi de böyle olmuş, derhal taadik ettirilmiştir. Belediye Muhasebe Mü- luhtar, yarım bütçe il er A dili! yapılmadan aynen kabul edilmiş bu- lanmaktadır. if korunma işleri ilerlemektedir. Bir «kikler yapan verdiği raporu tetkik etmekteyiz. Rapor, bizin hazılıklarımızın tatbik safhasını göstermektedir. Evlerde, anlarda yapılan ve yapılacak sığı-| zi yakından takib olunuyor. Umu-| ml sığınaklar hakkında evvelce tesbit edi-) len yerlerde faaliyet göstermekteyiz. sehirde 6-7 milyon liralık imar hareketi yapacaktık. Malzeme tedarikinde uğramış olduğumuz müşkülât mecburi ola rak faaliyetimizi bir müddet geri bıraka- caktır. İnşaat için lâzım olan malzemenin takas yolu ile tedarikine çalışılmaktadır. Sürp Agop mezarlığının ön tarafı bina inşaatına tahals edilmiştir. Buralardaki ar | salan satacak, yerlerine modem (binalar yapılmasını temin edeceğiz. Bu atsaların Motörlü nakil vasıtalarının muaye- nelerine başlanacak Motörlü nakil vantalarının alt aylık muayenelerine yarından itibaren başlana- caktır. Bir kımım motörlü nakil vasıtaları" »ın sahibileri, motörlerinin hurda bir halde olduğunu bildiklerinden seferden çekmiş, çarajlarına yerleştirmişlerdir. Bu arada bi zı otobüslerin de ğırmış, otobüslerin seferden alınma se - beblerini sormuştur. Son günlerde benzin ve malzeme fiatlarmın yükselmiş olduğunu ileti sürerek bilet ücretlerine zam yapılma- sını istiyen otobüsçülerin, istekleri yerine gelmeyince otobüslerini seferden O çekmiş bulundukları zannedilmektedir. Emniyet Müdürlüğünün tahkikatından sonra netice belli olacak, lürumsuz yere otobüsünü se- ferden alanların tecziyesi yoluna o gidile- cektir. "İmaktayız. İstimlâk muarelel Ö İhizmet gören bazı memurlar mecburi te- “ İkaüde sevkedilmişlerdir. rini tanzim edeceğiz. Taksim kışlasını yıktıktan sonra iç tara- fa bir takım asfalt yollar yapacağız. Bu su- ia Belediye tarafından yapılacak bina m inşasını sonraya bıraktık. o Yerlerini şimdilik satmıyacak, bilâhare mat için saklıyacağız. İnşaata başlayıncıya kadar kışlanın yerini tanzim edecek, muvakkat mahiyette tenin kordu vesaire yapacağız. Harbiye yolu Taksime kadar asfalt olarak tramvay idaresi tarafından inşa edilecektir. İstimlâk iş de bazı müşkülâta uğra- bir Jistediğimiz o çabuklukta neti Kanunun taviz bedellerine aid re muhtaçtır. Meclis encümenlerinde bu hu- susta tetkikler yapılmaktadır. Kanun ya- kında Meclisin umumi heyetine arzedile İcek, tefsir olunacaktır. Hariçten alınacak otobüslere aid O mu- kaveleler burada hazırlanmaktadır. Muka vele vesair hazırlıklar ikmal edilince mü- bayaa işi kolaylaşacaktır. Şehirde et nakliyesi bu sabahtan itiba- ren Belediye tarafından yapılmaktadır. Bir günde 3300 kasablık hayvan kesilmiş, nor- mal şekild# şehre dağılmıştır. Nakliye işi için mübayaa edeceğimiz deniz motörü ve kamyonlarını satmak üzere bir iki talib çıktı. Deniz motörlerile karyonları et nak- Üyesine yarayacak şekle sokmak için za- man lâzımdır. Şimdilik nakliyatı eski şir ketin vesaiti ile yapacağız.» Dairelerde yeni kadrolara göre tasarruflar başladı Yeni mali yıl dolayısile bütün dairelerin yeni kadro ve kasa mevcudları tesbit edi- İerek yeni seneye devredilmiştir. Bu münasebetle bütçeleri gelen ve tes- bit edilen dairelerin bazılarında yeni kad- lmıştır. İstanbul Gümrükleri Baş- inde tasarruf doleyısile 30 sene İenemiyor. smi tefsi- Bu memurların | yerine yeni memur ahnmıyarak hali hazır. daki kadro ile işlerin teminine çalışılacak- tır. Diğer dairelerde herhangi bir değişiklik | henüz mevcud değildir. Devlet Denizyol- ları Umum Müdürlüğü ile Liman İşletmesi Umum Müdürlüğünün bütçeleri henüz tas | dik edilmediğinden bu dairelerde yapılan tasarruf bilinmemektedir. o Maamafih bir değişiklik. olmıyacağı bildirilmektedir. Değirmenciler un fiatlarına zam yapılmasını istediler Ekmekçiler ve değirmenciler dün Bele- diye İktisadi İşleri Müdürlüğünde toplan- İmışlardır. Anadoludan buğdayın işlenmesinde müşkülüta uğradık- larını ileri süren (o değirmenciler, öğütme masrahna çuval başında beş kuruş zam apılmasını istemişlerdir. Fırıncılar, çuval başında ilâve edilecek beş kuruş zammın ekmek fiatlarına tesir edeceğini ileri sür- İmüş, değirmencilerin tsleblerinin yerine ge- İrilmemesi Belediyeden temenni edilmiş- tir. Belediye, her iki teklifi tetkik etmek- tedir. Diğer taraftan son günlerde serbest pi- yasada buğday Biatlarında bir düşkünlük olmuş ve fiatlar 20 para noksanlaşarak ul- & kuruş otuz beş paraya inmiştir. Maama- İfih bu buğdayları Ofis beş kuruş otuz iki paraya vermekte Nakil vasıtalarında vergi zamları Vergilerde yapilan yeni zamlar dolayı- sile nakliye ücretlerinde bir miktar artış olmuştur. Dünden itibaren yeni değişiklik bütün nakil vasıtalarında tatbik edilmeğe başlanmıştır. Yeni zam şehir içi ve banliyö nskil vasıtalarında 10 para ile 40 para a- rasında tehalüf etmektedi;. Tramvaylarda yalnız 7 buçuk kuruşluk birinci mevki biletleri 7 kuruş 30 paraya çıkarılmıştır. ği Vapurlarda birinci mevki gidişte 10 pa- ra, gidiş geliş biletlerde 20 para artmıştır. ci i gelen O yumuşak ada ve Heybeliada bilet ücretlerinin birincilerinde gidiş geliş 40 para, ikincile- rinde gidiş geliş 20 para artış vardır. Ya- lova hattında zam birinci mevkide gidiş geliş 40 para, ikinci mevki 20 paradır. Trenlerde yalnız birinci mevkilerde gi- diş geliş ücretlerinde | kuruş zam vardır. İkinci ve Üçüncü mevkilerde zan yoktur. Deri fiatlarındaki yükseliş devam ediyor | Toptan deri fiatlarındaki yükseliş de yam etmekte olduğundan deri mamulât ve bilhassa ayakkabı fintlarında da bunun te- sirleri artmaktadır. Tesbit edilen resmi fiat listelerine sazaran bir sy zarfında yarı ma- mul,manda derilerinin kilosunda 8-10, m- ğır derilerinin kilosunda 5-15 kuruş bir fark olmuştur. İşlenmiş sığır derilerinin birinci malla- rinin kilosunda bu fark 20-40, ikinci mal- larda kiloda 50; manda derilerinin birinci mallarının kilosunda 30, ikinci mallarda 35-40 kuruş artmıştır. Bu farklar deri ma- mulât ve ayakkabı fiatlarına tesir edecek ( KÜÇÜK HABERLER ) Sıhhiye Vekili geldi — Sıbbat ve İçtimal Altın flatları — İki gün evvel en yüksek Muavenet Vekili Dr. Hulüsi Alataş dün sa - bahki trerâş Ankaradan şehrimize gelmiş ir. Birkaç zün şehrimizde kalacak olan doktor Bulüsi Alataş dün kendisile görüşen bir ar. kadaşımıza şunları söylemiştir: Bazı hususi işlerimi görmek için İstan, bula geldim. Bu fırsattan istifade ederek Vekâlete bağlı sıhhat müsaseselerile sıhhi ve içtimal muavenet işleri etrafında tetkikler. de bulunacağım.» haddini bularak 2370 kuruşu bulan atım dün 25 kuruş noksanile 2045 e düşmüştür. Ayni suretle 24 «yar külçe altının beher gramı da 207 den 364 e düşmüştür. Altın, geçen ay başında 1000, külçe gramı! 239 kuruştu. Usküdar adliye binası — Usküdar adliye! dairesi, Paşakapısında ioşaatı ikmal ediler yeni binaya taşınmış ve dünden itibaren bu binada mesaiye başlamıştır. Yeni arpa mahsulü — Yeni yil arpa mah.| Avrupa ekspresi — Birkaç sün evvel kal. #olü idrak #dilmiş ve Mersinden fik mahavildırılmış olan Avrupa Semplon ekspresi se. yüklenerek şehrimize sevkedümiştir. Bu mah|ferlerine, dün geceden itibaren yenideri baş. sal Üç kuruş otuz paradan satılmıştır. lanmıştır. Ekspresin geçtiği sahadaki hükü, Harice arpa İhraç edilmemesi sebebile pi.İmetler arasında yapılan temaslar müsbet ne yasa gevşek ise de hükümetçe alınan müba-|tice vermiş ve Semplonun bundan sonra İs. yaa kararları neticesinde flatlarda fazla bir)tanbuldan Lozana kadar gidip gelmesi Ka. düşüklük beklenmemektedir. Şehrimizde ar-|rarlaştırdmıştır. Semplon eskpresi dün gece pa fiatları 30 para noksanile 5 kuruştan velsaat 22 de Sirkeciden Avrupaya hareket et. gelen mallar mahalli ihtiyaç için sarfedil -İmıştir. Yarından itfbaren de Avrupadan mektedir. Semplan ekspresi muntazaman gelecektir. Üniversitede imtihanlara başlandı İknsad Fakültesinde eleme imtihanları dün yapılmıştır. Hukuk Fakültesinde ikinci | athanları yarn yapılacak, gelecek hafta içinde de sözlü imtihanlara başla- Resim Hukuk Fakültesinin üçüncü sınıf imtihanını tesbit etmektedir. eleme aketır mahiyette iseler de, derilerdeki yüzde 20- 25 farka reukabil bilhassa ayakkabılarda bu yüzde ellidir. Alâkadarlar bu farkın har | riçten ağır siğır derileri ithalindeki güçlük ve bunun neticesi olarak az mal gelmesin- den ileri geldiğini iddia etmekte ve gene hariçten ithal edilen mamul derilerde de yazivetin Ayni olduğunu ileri sürmektedir- r, Böyle olduğu halde dabi mamul deri eş- ya ve ayakkabılardaki yüksekliğin bu nis- betten çok fazla olduğu anlaşılmaktadır. A skerlik işleri: İhtiyat erlerin yoklaması Fatih Askerlik Dairesinden: Patih, Bey - oğlu, Eminönü, Beşiktaş, Sariyer, Bakırköp, Çatalca, Silivri yerli şubelerile Beyoğlu, Emin önü yabanci şubeleri tarafından bir kaç ay - danberi yaıplmakta olan ihtiyat ve ruhstlı er yoklamalarına 29 Haziran 00 tarihinde son verilecek. Bu tarihten sonraya Kalanlarla yoklama. larını hiç yaptırmıyanlar hakkında kanun muamele yapılacağının bügi edinilmesini son defa olarak An olunur. Yedek sübayların yoklaması Fatih Askerlik Dairesinden: Her sene ya pılmakta olan yedek söbsy yaklamalarına daireye bağlı askerlik şubelerinde 1 Haziran #40 tarihinden itibaren başlamış olup 29 Haziran 940 Cumartesi günü nihayet verile. cektir. 1076 şayılı yedek sübay kanununun sara - hatine göre bu yoklamalafa şahaan veya taahhüdlü mektubin müracaat edilmesi ieab etilğinden yoklamalara gelmiyerek sonra . mevki ücretlerde zam yoktur. Yalnız | zl ÜN m, SIKI TUT SIKINTI ÇEKMEZSİ : 1940 IKRAMİYELERİ: T.İŞ, BANKASI | 175725” | 12 ; 250 z 1940 Küçük ia SZMA , 20 3 » Cari Hesaplar Keşideler: 1 Şubat, 1 May, 1 Ağustes, 1 İkinciteşrin tarih - lerinde yapılır. İKRAMİYE PLÂNI Gayrimenkul malların açık Nizip İcra Memuriuğundan: Açık arttırma ile paraya çevrilecek gayrim Al4 hissede bir hissesi, imenkulün bulunduğu mevki, mahallesi, sokağı numarası; Mağara deresi Dere le. Takdir olunan kıymet: (200) 9 yüz Iiradır. Arttırmanın yapdacağı yer, gün, sasi: 3/7/940 Salı günü saat 14-16. 1 — İşbu gayrimenkulün arttırma şartnamesi 2/6/040 tarihinden itibaren 403 No. ile Nizip iera dalresinin müayyen sümarâsında herkesin Görebilmesi için açıktır. İlân. da yazılı olanlardan fazla malâmat almak isteyenler, işbu şartnameye ve 940/400 das. ya numarasile memuriyetimize müraeaa$ etmelidir. 2 — Arllırmaya iştirak için yukarıda yazılı kiymetlin 9 7,5 nisbetinde milli bir bankanın teminat mektubu tevdi edilecektir. (124) $ — İpotek sahibi alacaklılarla diğer mlâkadarların ve irtifak hakkı sahiblerinin gayrimenkul üzerindeki haklarını husus'le faiz ve masrafa dair olan iddialarını işbu Hân tarihinden itibaren yirmi gün içinde evrakı müsbitelerile birlikte memuriyeti mize bildirmeleri icab eder. Aksi halde hakları tapu sicille sabit olmadıkça satış be, delinin paylaşmasından hariç kalırlar. 4 — Gösterilen günde arttırmaya iştirak edenler arttırma şartnamesini okumuş ve lüzumlu malmatı aimış ve bunları tamamen kabul etmiş ad ve İtibar olumurlar, $ — Tayin edilen zamanda gayrimenkul üç defa bağırıldıktan sonra en çok arttı - rana İhale edilir. Ancak arttırma bedeli muhammen /kiymetin yüzde (yetmiş beşini bulmaz veya aatış isteyenin alacağına rucbanı olan diğer alacaklılar bulunup da bedel bunlafın o gayrimenkul ile temin edilmiş alacaklarının mermuundan İazlaya Ççik » mazaa en çok arttıranın taahhüdü baki kalmak üzere arttırma on beş gün daha tem. did ve on beşinci günü ayn! saatte yapılacak arttırmada, bedeli satış istiyenin alaca, Bına rüchanı olan diğer alacaklıların o gayrimenkul ile temin edilmiş alacakları mec. muundan fazlaya çıkmak şartile, en çok arttırana ihale edilir. Böyle bir bedel elde e. dilemezse (bale yapılamaz ve satış talebi düşer. 6 — Gayrimenkul kendisine ihale olunan kimse derhal veya verilen mühlet parayı vermezse ihale kararı fesbolunarak kendisinden evvel bulunan kimse arzetniş olduğu bedelle almağa razı olursa ona, raw olmaz veya bulun. mazxsâ hemen on beş gün müddetle arstırmaya çıkarılıp en çok artlırana İhale edilir. İki ihale arasındaki fark ve geçen günleriçin “© 5 ten hesab olunacak faiz ve diğer zararlar syrıca hükme hacet kalmaksızın memüriyetimizce alıcıdan tshsil olunur. Mad. de (133) Gayrimenkul yukarda gösterilen 2/1/90 tarihinde Nizip icra memurluğu odasında işbu ilân ve gösterilen arttırma (şartnamemesi dairesinde satacağı ilân olunur. Bugün SÜMER sinemasında Her ikisi yeni ve görülmemiş filmlerden mürekkep programı görünüz. LUĞCİEN BARROUK'un BETTY Beşeriyeti kurtarmak için ika edilen STOKFELD - LİSETTE LANVİN cinayet... Bakir ormanda geçen bü- ile beraber yârattıkları musikili yük bir macera ve sergüzeşt dramı... il Doktorun Cinayeti NEŞVELi SAHA | se; his. Kitaralar... Serenâdlar... İspanyolca RALPH BELLAMY kılarla dolu neş'e ve musiki yi operet imi, ve ayrıca EKLER JURNAL arttırma — ilânı dün no olduğu: Bir kıt'a fstıklığı pey veya İçinde en yüksek Oteklifta dan yapar almak ve göndermek veyahud is. da ile mazeret dermeyan etmek sayanı ka| bul değildir. Bilgi edinilmesini ve sonri müşkülüt çekilmemesi için vaktinde kanu .| nun farifatına uygun olerak şubelerine ya nd taahhidid mektub gönder. | bü yoklamalarını yaptırmala.| rını bütün yedek süb rdan rica ederim. | VEFAT | Anadoluhisaznda Esad bey zade Mur- tafa Zarif Beyin haremi Aziz hanım vefat | Gernletir. Cenazesi Pazar günü öğle namazından sonra Hisar camünden kaldınlarak Anado-) Jukisarında aile kabristanına defnedilecek- tir. Mevlâ zahmet eyliye. | Bugün saat 11 de tenzilâtlı matine MELEK sineması Bugün Neş'eli — Zevkli — Güzel ve ince bir Fransız filmi takdim ediyor. ROLAND TOUTAIN - DALIO - GASTON MODOT NORA GREGOR - PAULETTE DU8OIT turafından fevkalâde bir tarzda yaralılan KOCASI ve AŞIĞI filminde Ayrca: METRO JURNAL Bugün suat Ji de tenzilâtı matine