2 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Yalova kaplıcalarında TERMAL ve KÜÇÜK oteller 1 Haziran 1940 dan itibaren «4450» kâmilen açılmıştır. Sene 22 — No. 7164 — Fiati her yerde 5 kuruş © Flandres'dan 100,000 asker İngiltereye naklolundu Geriye kalan müttefik kuvvetlerinin irkâbı ameliyesi devam ediyor Almanlar Abbeville civarında mühim zayiata uğradılar Fransızların Amiens mıntakasında tazyiki şiddetlendi Paris 1 — Bütün askeri muharrirler, | Yipaldeki İngiliz - Fransız kuvvetlerinin ir kahramanlık destanı teşkil eden sa- | riçatlarını ve buradan da müttefik | İeniz ve hava kuvvetlerinin himayesi al- tinda vapurlara bindirilerek İngiltereye | Bakledilmelerinin ehemmiyetini tebarüz | #trivorlar, Epoaue gazetesinde Kerillin yazdığı bit makalede bu kahramanca muharebe- Bin 100,000 askerin vapurlara irkâp ve Maklini temin etmiş olduğunu ve önümüz- deki 3 - 4 günde de muharebe aynı mu- | Yefiskiyetli tarzda devam ederse bu yüz in kişilik kafileye ilâveten Belçika kra- inin ihaneti yüzünden herkesin kaybol- Müş mazarile baktığı İngiliz - Fransiz kı Atının üçte birinin ve belki de yarısı” min kurtarılması kabil olacağını kaydedi- | Yy gard bu ricatın üç taraftan yapılan ve git- ökçe sıkışan demirden ve ateşten bir çem- ber içinde intizam ile yapılmış bulundu- ğunu yazıyor. Ocuvre gazetesi başmakalesinde Fran« siz askerleri General Weyzand ve Ma- reşal Pötmin tarafından nasıl toplanmış- larsa, Fransız milletinin de zaferi temin edecek olan hükümeti etrafında yekvü- cut bir kitle teşkil etmelerini tavsiye edi- yor Londra | (A.A.) — İngiliz ve Fransız Beferi heyetlerine mensup binlerce asker, dün »kşam da İngiltereye varmağa de” | kendileri vam ötmiştir. Askerler, mütemadi bom. or, Your - Echo de Paris'de General Dre: | | Mussolini harbe girmeden evvel sulh teklif edecek İtalyan Başvekili, Amerika Cümhür Reisine yeni bir mesaj gönderdi «Almanya, İtalyanın yardımiyle harbi kazanması halinde bile, İtalya iğfal edilerek Almanyanın vadettiği bütün menfaatlerden mahrum edilecektir» ,Nevyork 1 — İngiliz mahafilinin fi | Kirlerine göre B. Mussolini harbe girme- | 8 Karar vermeden evvel sulh teklifinde ri sürdüğü teklifler ke: | iği takdirde Almanyanın ya- | handa harbe iştirâk edeceğini bildirecek- | tir. t ne İngiltere ne de Fransa B. Hitler ile B. Mussoliniyi tatmin edecek | #ilh tekliflerini kabul etmiyecekler ve Zafere kadar harbe devam edeceklerdir, #alyanın harbe iştirâki ihtimali, Londra» sükünetle karşılanmaktadır. | — Reisicümhur B. Roose- kâtibi B. Early, B. Musso-, isicümhuruna yeni bir mesaj gönderdi ve B. Roöseveltin diğer devlet şeflerile daimi surette te- mas ve muhaberede bulunduğunu beyan etmiştir. Amerikanın Berlin o maslahatgüzarı olup mezunen Romada bulunan B. Kirk, tatil müddetini geçirmek üzere Clippes tayyaresile Amerikaya gelecektir. (Devamı 5 nci sabifede) Vaşingtoi veltin husu: lininin Amerika Balkan antantı iktisadi konseyi B. Markoviç'in nutkile açıldı Yugoslav delegeleri bir proje verecekler Yu, belsrad 2 — UEoslavya Hariciye a bi plân vereceklerdir. Yugöslar gazeteleri konsay.n toplanması münasebetile Balka; Balkan Antantı iktisadi Konseyi dün saat 18.de burada toplanmıştır. azıri bu münasebetle bir i başlıa iptida! madde istihsslini arttırı ete daha İyi flatle satılmasını temine mat ek demiştir ki; «Konseyin rdi şeklini görüşmeğe ve Yugoslav del eri bu hu- n Antantı devletleri Arâsmdari dostluktan bâhis makaleler yazıyorlar. lar, Atina 2 — Gazeteler Balitan Antantı İktisadi konseyinin içtima! ile meşgul oluyor- Gazeteler, Avrupanın bugünkü vaziyetinin Balkanlılar arasında genelerdet mberi mev» olan dostluk ve itimad hislerini sarsmadığını yazıyorlar, Iki Alman torpidosu batırıldı Paris 2 — Dün tayyarelerimiz Belçika sahillerinde 3 Alman torpido muhribin te- Mdüt ötmiş ve bombalar atarak İki torpido muhridini batırmıştır, Üçüncü Alman tor- mühribi kaçabilmiştir. AKŞAM PAZAR 2 Haziran 1940 bardımanlara rağmen, müttefik kıtala- nin Dunkergue limanını tamamile işgalleri altında bulundurduklarını söylemişlerdir. Askeri harekât Paris | — Havas ajansının saat 23,30 da askeri vaziyet hakkında verdiği ma- lümata göre, Alman tayyareleri Fransa» nın bütün doğu ve cenup bölgesine mü- him bombardımanlar yapmışlardır. Al man topçu Faaliyeti Dünkerguede irkâp hareketini biraz güçleştirmektedir. Müteaddit Belçika kıtalarının krala itaattan istinkâf eden Generaller idaresin- de müttefiklere ütihak ettiği teyid edil- mektedir, Şimdiye kadar Dunkergus'e varmak için geçid açamamış olan diğer ba- (Devamı 5 nci sahifede) Umumi vaziyet Başvekilimiz bugün radyoda bir konuşma SİM; 2 OMMARR Ankara 1 (AA) — Başvekil doktor Refik Saydam yarın (2 haziran 940 pazar günü) saat 20 de radyoda umumi vaziyet hakkında bir konuşma yapacak lardır. Maarif ve Maliye vekilleri bu sabah geldiler Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yücel ile Maliye Vekili B. Fuad Ağralı bu sabahki ekspresle Ankaradan şehrimize gelmiş- lerdir. Maarif Vekili şehrimizde bir müd- | det meşgul olacak, Maliye'Vekili de son kabul edilen vergi ve zam kanunu tatbi- katı etrafında tetkiklerde bulunacaktır. ——m—< | EDülkkizsatliexr: Kendi kendimizi tenkid Şöyle bir haberi ajans bülteninde okuyan gazete sekreteri, belki tek serlâvhayla iç sahifelerden birine koyar; belkide «Bizim halkı alâka- dar etmez!» telâkki edip büsbütün tayyeder, atar; Madrid 31 (A.A.) — İspanya Harbiye Na- siri general Vâlera İstirdad edilen mınta- kalardaki 34 » 37 sınıflarına mensup, yani vaksile Cümhuriystçi ordu saflarında ça- | Mışmuş gençlerin silâh altına alınması hak- kındaki emiznameyi İzmalamıştır. Halbuki bir İstanbul refikimiz, bundan bütün sahife enini kalın harf- lerle kaplıyan bir manşet çıkarmış; üstelik, bu haberle bir de ikinci tabi bastırmış. Mer şeyden evvel meslek ciddiyeti namına insaf olunsun! Her Akşam MAÇKA'da Küçük Çiftlik Parkı KADIN ÇİGAN orkestrası ve Zengin varyete numaraları Cumartesi ve Pazar günleri matine. Konsemasyon 25 Kuruş — Bahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Son dakika İsviçre üzerinde iki hava muharebesi İsviçre tayyareleri iki Alman tayyaresini düşürdüler Alman tayyareleri Lyon ve Marsilyaya bombalar attılar. Fransız avcı tayyareleri bunlardan birçoğunu düşürdü Zürih 2 — Alınan tayyareleri dün öğleden sonra Fransiz toprağında Rhone vadi- sini takip ederek Marsilyaya kadar gitmişler ve birçok yerlere, ezcümle Lyon şehri ile Marsilyaya bombalar atmışlardır. Lyonda bombalardan 30 ölü ve yaralı vardır. Marsilyada limanda bulunan pamuk yüklü bir İngiliz şilebi hasara uğramıştır, Şehirde de bazı ölüler vardır. Fransız avcı tayyareleri Alman tayyarelerini yakalıyarak şiddetli bir muharebe- ye tutuşmuşlar ve birçok Alman tayyaresi düşürmüşlerdir. Sıkışan Alman tayya- releri İsviçre üzerine kaçmışlardır. İsviçre tayyareleri derhal havalanmışlar ve Al- man tayyarelerine ateş açmışlardır. Neşredilen resmi tebhiğde bir Alman tayyaresi düşürüldüğü bildirilmekte idi. Geç vakit ikinci bir resmi tebliğ beşredilmiştir. Bu tebliğe göre bir Alman tayyaresi daha düşürülmüştür. Bu tayyare alevler içinde hududa yakın Fransız toprağına düşmüştür. Londra 2 va Nezareti sabaha karşı iki tebliğ neşretmiştir. liğe göre İngiliz tayyareleri dün Rotterdamı yeniden bombardıman etmişlerdir. Penzih depolarında büyük iştialler olmuş, alevler yüzlerce met yükselmiştir. Rotterdamdaki bütün depolar tahrip edilmiştir. Ostand, Zebruge diğer birçok yer- ler bombardıman edilmiştir. İkinci tebliğe göre, dün 3 İngiliz tayyaresi Belçika üzerinde 9 Alman Messer- schmidt avcı tayyaresile harbe tutuşmuştur. Muharebe pek alçakta cereyan et. miştir, 2 Alman tayyaresi düşürülmüş, diğerleri kaçmışlardır. İngiliz tayyareleri za- rarsız dönmüşlerdir. Dün Dunkergve üzerinde de birçok hava muharebeleri olmuştur. İngiliz tay- areleri - 40- Alman tayyaresi düşürmüş, 33 tayyareyi büyük hasara uğratmıştır. İngilizlerin zayiatı 13 tayyareden ibarettir. Bir hafta zarfında"1000 Alman tay- yaresi tahrip edilmiştir. 3 Alman tayyaresi zaptedildi Paris 2 — Benzin taşıyan 3 Alman tayyaresi hatlarımızın gerisine inmeğe mecbuf edilmiş ve bu tayyareler zaptedilmiştir. Son günlerde Çek tayyarec'ler 41 tayyars dü. şürmüşlerdir. “ de büyük faaliyet gösteriyorlar. Yalnız bir tayya- reci 9 tâyare düşürmüştür. Somme boyunda yakında mühim harekâtbekleniyor Almanlar dün zemini yoklamağa başladılar. Bu teşebbüsler kâmilen tardedildi Paris 2 — Dün de müttefik kıtaatın Dunkergue'den vapurlara bindirilmesine devam edilmiştir. Düşman buna mani olmak için tayyarelerden başka ağır top da kullanmıştır. İki gündenberi civara getirilen Alman ağır topları ateş etmektedir. Fakat buna rağmen askerin vapurlara bindirilmesi devam ediyor. Askerimi raber birçok Belçikalı kıtaat da Dunkergue müstahkem mevkiine gele Belçikalıların yalnız bırakıldıkları için teslim olduklarına dair Almanlar & işae edilen haberlerin asılsız olduğunu göstermektedir. Almanlar Somme cephesinde zemini yoklarıağa başlamışlar, dün birkaç taar- ruzda bulunmuşlardır. Bilhassa Abbeville'de motörlü kıtaat ile taarruza geçmişlere dir. Bü taarruzların hepsi tardedilmiştir. Nehri kauçuk sandallar içinde geçmeğe teşebbüs eden Alman askerleri esir edilmişlerdir. Yakında bu cephede mühim barekât beklenmektedir. Birinci teb. B. Gafenconun Romanyanın Ankara sefirliğine tayin edileceği bildiriliyor Paris 2 — İstifa eden Romonya Hariciye Nazırı B. Gafenco'nun Romanyanın Anka- ra sefaretine tayın edileceği Bükreşten bildiriliyor. Hariciye Nezaretindeki değişiklik Üzerine Romanyanın barici politikası döişmiyecektir. Romanya, şimdiye kadı i gibi tam bitaraflığa riayet edecektir. Ke Bir Amerika Hariciye memuru Londrada (casusluk suçile tevkif edilmiş Vaşington 2 — Amerikanın Londra Sefareti memurlarından Dil “ Suçile tevkif edildiği haber veriliyor. ya Yugoslavyanın Dalmaçyada aldığı tedbirler Paris 2 — Yugoslavya, Dalmaçyadâ mühim tedbirler almıştır. SpUlt şehtinde bütün eenebiler sıkı kontrol altındadır. Bu şehir halkından olan Italyanlar da ayni kontrole tabi bulunuyorlar,