2 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

2 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

TAKE İZ MIZTS RE © Dünkü milli küme maçları Gençlerbirliği, Vefayı 2 - O; Beşiktaş, Muhafızı 4-2 yendi Milli küme deplösman maçlarının son | karşılaşmalarını yapmak üzere şehrimi- | ze gelen Ankafanın Gençlerbirliği ve Muhafızgücü takımları dün Şeref stadın- du Vefa ve Beşiktaş takımlarile karşılaş- tılar. Havanın çok wcak oluşu halkımızın serin yerleri tercih etinesine sebep oldu- ğundan stad bu maçların ehemmiyetile münasip seyirci toplıyamamıştı. Bu yüz- den az bir seyirci önünde yapılan karşı- laşmalarda Gençlerbirliği heyecansız bir oyundan sonra 0-2 Vefayı yenmiş, Be- şiktaş çok çetin bir karşılaşmadan sonra Muhahızgücüne 2-4 galip gelmiştir. Gençlerbirliği - Vefa Günün ilk maçı Vefa ile Gençlerbirli- ği arasında yapıldı; Saat 15 te sahaya çi- kan takımlar şu şekilde dizildiler: Gençlerbirliği: Rahim - Nur, Ahmed - Mustafa, Hasan; Halid « Vahdet, Ali, Ali, Mustafa, Cahid Vefa: Azad - Süleyman, Vahid - Se- fer, Lütfi, Şükrü - Abdüş, Hüseyin, Ga- zi, Sulhi, Haydar. Hakem: Ahmed Adem, Vefa takımında Hakkı, Muhteşem, Necip olmadığından Ankarahların kalay bir galebe kazanacağı tahmin ediliyordu. Fakat dakikalar ilerledikçe Ankara şam- piyonunun bütün bu tahminleri bozacak detecede bozuk ve isteksiz bir şekilde oynadığı görülüyordu. | Filvaki açıkları vastasile yaptıkları | hücumlarin Vefa kalesini tehdid ediyor» larsa da üç orta muhacimin bati hareket- leri netice almalarına mami oluyordu. Vefanın bu zayıf ve gelişi güzel oynıyan kadrosu karşısında bir türlü muvaffak olamıyan siyah kırmızıklar bir çok fır- satlar kaçırdıktan sonra ilk devreyi gol- süz olarak berabere bitirdiler. i devre İkinci devreye gene Gençlerin seme- resiz hâkimiyeti altında başlandı. Vefa Bisif sahasında devam eden oyunun ilk dakikalarında muhacimlerin şüt yerine past tercih etmeleri beklenen golü ge ciktiriyordu. 20 »ei dakikaya kadar bu şekilde ge- çen oyun nihayet takım kaptanı Hasa | nın yerinde bir tadilât yapmasile can- landı. Merkez munvinden muhacim hat- ta geçen Hasan sıkı hücumlarla Genç- letbizliği takımint netice alıcı bir vaziye- te sürüklemeğe başladı. Vefa kalesi her- | An gol tehlikesi geçiriyordu. Nihayet 28 inci duk'kada Hasan geriden aldığı bir pası yalnız başma sürerek müdafileri ge“ çip gole tahvil etti, Bu sayı Vefalıları harçkete getirdi ise İ de iş işten geçmişti. Gençlerin müdafaaya | eleleri netice mani oldu. Oyunun bu şekil de biteceği tehmin edilirken son daki- kalarda Gençlerin soldan yaptıkları bir akinda Mustafa sıkı bir sütle ikinci golü de yaptı. Ve müsabaka 0-2 Vefanın mağ- lübiyetile nihayetlendi. Beşiktaş - Muhafızgücü Günün ikinci karşılaşması Başiktaş ile Muhafızgücü arasında yapıldı. Suat 17 de sahaya çıkan takımlar şu şekilde di- zildiler: ,Be şiktaz: Mehmed Ali - Taci, İbra- ed, Rifat, Fayzi - Hayati, azım, Hakkı, Eşref Fethi - Fethi, Abdürrahman Ahmed, Haşim - Şahin, Fi- ruzan, Riza, Celâl, Turgud. Hakem: Nari Bosut, Beşiktaş takımında Şeref yoktu. Mü- sabakanm ilk dakikaları mütevazin ve karşılıklı akınlar arasında geçti. Muha- fızın daha enerjik çalıştığı, buna muka- bil Beşiktaşlıların dağınık oynadıkları gö- rülüyordu. Muhafızlar bilhassa soldan yaptıkları akınlarla Beşiktaş müdafaasını yarmağa « İbrahim, Ankara Valiliğinden Nafia dairesi İçin almacak 4 adet kamyonun mübayaası kapalı zarf usulle eksili- meye çıkarılmıştır. İhalesi 10,6/940 pazartesi günü sast on beş buçukta Ankara dalmi encümeninde ibarettir. yapılscaklır. Keşif bedeli «14000, 41090» liralık muvakkat teminat mektup veya makbuz, tcaret odası vesikasile birlikte sözü geçen günde sant 14 buçuğa kadar dalmi Encümen relsliğine vermeleri lâzımdır, İstekliler keşif ve şartnamepi her gün Ankara ve İstanbul Nafia müdürlüklerinde gö- (4319) rebilirler, 12466) Türkiye Demir ve Çelik Fabrikaları Müessesesi Müdürlüğünden Müessesemiz Için müsabaka ile (2) Türkçe ve (4) İngilizce Sümer Müsabaka 17/0/M0 tarihinde Ankarada üğünde, bulda Sümer Bank İstanbul Şubesinde ve Karabük'te Müessese Müdürlüğünde yapıla» caktır. Müsabakada gösterecekleri ehliyete göre, Iolara 120 liraya kadar ücret verilcektir. İsteklilerin en geç 15/6/940 tarihine kadar aşağıda yazılı veğaikle — müracaat etmeleri lazımdır. 1. — Tahsil yesikası, 2. — Nüfus kâğıdı (varsa askerlik terhis vesikası), 3. — Hizmet vesikası 4. — Polis büsnübül şahadetnamem, $. — Sıhhat raporu. 6, — 6 vesika 5 boy fotoğrafı. uğraşıyorlardı. Nihayet Bu çalışmaları- nın semeresini 10 uncu dakikada gör ler. Rızanın çok ustalıklı soliçe geçirdi top sıkı bir şütle Beşiktaş kalesine gir Bu sayıda Mehmed Alinin hatası vardır. Bir kaleci heran topu takip etmekle mü- kelleftir. Bu gol top avuta gidiyor diye kalecinin bırakmasından olmuştur. | Beklemedikleri bir anda yedikleri gol Beşiktaşlıları harekete getirdi. Üst üste yaptıkları hücumlerla rakip kaleyi teh- did ediyorlardı. 35 inci dakikada Hak- kıya ceza sahası içinde favul yapılı Verilen penaltıdan İbrahim beraberliği temin etti, Bu sayı Muhafızların tekrar canlan- masına sebep oldu. 40 ıncı dakikada yap- tıkları bir akında Rıza önündeki müda- fileri geçerek sıkı bir şütle Muhafızn ikinci golünü çıkardı. Ve devre 1-2 Be- şiktaş aleyhine bitti. İkinci devre İkinci devreye Beşiktaşlılar | takımla- rında değişiklik yaparak başladılar. İbra- him muhacim hattına geçimiy Hüseyin müdafaaya alınmıştı. Bu tadilât takımın lehine olmuş ve Beşiktaş hücumları mü- essir bir şekle girmişti. Altıncı dakikada soldan Eşrefin avut çizgisine kadar götürerek ortaladığı topu Hakkı şütten farksız nefis bir kafa dar- besile Muhafız kalesine atarak takın tekrar beraberliğe ulaştırdı... Berabei takip eden bir iki Beşiktaş hücumu Mu- hafız kalesini çok karıştırdı ise de neti- ce alınamadı on üçüncü dakikada kaza- mılan bir kornerden Eşrefin ortası kale önünde bir iki kişimin ayağında dolaştık- tan sonra Hakkının bomba gibi bir şüt le ncü defa olarak Muhafız kalesine girdi. Bu sayı Muhafızları kırdı. Mağlöbiye- ti kabul etmiş bir şekilde oynumağa baş- ladılar. Beşiktaşlılar bundan istifade ede rek rakip kaleye yüklendiler. Kaçan müteaddid fırsatları müteakip son daki- kada Eşref, Hakkıdan aldığı bir pasla ta- kımının dördüncü golünü de yaptı ve müsabaka 2-4 Muhalızgücünün mağlâ- biyetile mhayetlendi. Milli küme müsabakalarına bugün ge- ne Şeref stadında devam edilecek ve sa- at 15 te Vefn ile Muhafız, saat 17 de Gençlerbirliği ile Beşiktaş karşılaşacak- lardır. e ŞAZİ Tezcan Milli küme puan cedveli Takımı M. A.Y. P, Gençler Muhafız Altay Fener Galatasaray Altınordu Beşiktaş vefa İ sönüm mel Bugünkü spor hareketleri TAKSİM STAD Galatasaray - Şişli Profesyonel güreş münabakaları ŞEREF STADI * Muhafizgücü - Vefa Gençlerbirliği - Beşiktaş . FENER STADI ; İstanbul atletizm bayramı Ankarada maç Ankara i — Bugün «19 Mayıs stadında» mahdud bir seyirci kütlesi önünde Ankaragücü ile Beyoğluspor takımları arasında yapılan «Ankara Spor mecmuası kupası; maçı $-1 Ankaragücünün galibiyeti ile bitmiş- tir. İsteklilerin teklif mektuplarını alınacaktır. daktilo Bank Umumi Müdüri! İrtan- im ami ay m Talihliler Ziraat bankası ikramiye kurası dün çekildi Ankara | U A > ürkiye Cümhu- riyeti Ziraat bankasının 50 lira ve daha ziyade mevduatı bulunan tasarruf mudi- leri arasında her üç ayda bir tevzi et- mekte olduğu ikramiye kurası 1/6/940 tarihinde banka merkezinde ikinci no- ter Veli Ulusu ile diğer alâkalılar hüzü- runda çekilmiştir. Kendilerine iktamiye isabet eden mudilerden Dıyarıbakırda Zekki Arman 100, Bursada Cemile Tü- fekçioğlu 500, İstanbulda Hüseyin Öz- yay 250, İzmirde Şükrü Özsoy, Ankara» da Ahmed Muhtar Özen, Konya Ereğ- isinde Fatma Akseli, Akşehirde Kadir | Çelik, Antalyada Mustafa Maya, Çanak- kalede Arif Akkurt, Antepte Hatice Zor- baş, Ayancıkta Şaban Öztürk, Amasya. da Tahsin Özeken, Aydında Nuri Gün- gör, 100 er lira kazanmışlardır. Bun- lardan başka muhtelif mahallerdeki 95 mudie de 20 ile 50 Hira arasında ikrami- yeler isabet etmiştir. İngilterenin müstakbel Mos- kova sefiri Atinada Atina | İngilterenin Moskova 4€- firliğine tayin edileceği söylenen B. Statford Cripps birkaç gündenberi Ati- nada bulunuyor. Mumaileyh, buradaki İngiliz sefirinin misafiridir, Bulgar meclisi Sotya | (AA:) — Mebusan meclisi; | haziranda nihayete ermesi icabeden içtima devresinin 5 hazirana kadar uza- tılmasını kararlaştırmıştır. MEİN KAMPF ADOLF HİTLER'İ KAVGAM İsimli eseri Hüseyin Cahit Yal çın tarafından tercüme edilmiş- tir. İki cilt 225, ciltli 250 kuruş. AHMET HALİT Kitapevi YENİ NEŞRİYAT Pratik torna, freze ve tesviyecilik Yüksek mühendis mektebi atelyesi ustası B. Feyzi Bulman tarafından yazılan bu eserin ikinci tab'ı çıkmıştır. İnkilâp Kita- bevi - 100 kuruş, Fonksiyonlar teorisi Yüksek tahsil talebesine ders ve müra- | cani kitabı olarak basılan Üniversite ter- cümelerinden «Fonksiyonlar teorisie isim kitab birlnel elldi çıkmıştır. Eser, pro. iesör Konrad Knopp'undur, Dr. Nazim Ter- Hoğlu tarafından türkçeye çevrilmiştir. Şirürji ders kitabı Yeni çıkan bu eser Üniversite tereüme- dendir. Birinci cildi intişar etmişti elledi teşkil ediyor. Ders ve müra- caat ktabıdır. Carr& - Borchard - Stich'ten Dr. Sadi Irmak tarafından tercüme edil- miştir. Siyasi Himler mecmuası Siyasi ilimler (Mülkiye) mecmuasının 109 uncu sayısı çıkmıştır. İçinde kiymetli profesör ve tanınmış merizlerin muh- telif mevzulara dai makaleleri vardır. Bu sayısile Abone ücretleri Türkiye Ecnebi Piyasada göçen haftaya nisbetle ihracat bakımından büyük bir tahaveil vardır. Son bir kaç aydanberi İstanbul Jimanm- dan muhtelif memleketlere yapılan ihra- cat haftada ancak bir milyon lirayı bu- Tuyordu. Fakat son hafta içinde ihracat, bir buçuk milyon Braya kadar yükselmiş- tir, Bu mikdarı kabartan yekünu son bir iki gün içinde yapılan tütün ve zeytinyağ satışları teşkil etmektedir. Bu hafta içinde ihracatımızın azalan taraflarından da bahsetmek lâzım... Bir kaç aydanbr! İtelya ve Yunanistana her hafta 100 bin liradan fazla taze balık sev- Kedilmekleydi. Fukst son günlerde balık ihracatı durmuş gibidir. Bunun sebeple- rinden geçen hafta bahsetmiştik, İlalyan firmaları kilring şartlarına riayet eline mek suretile bize, peşin para ile mal tek- BI etmişlerdi. Son zamanlarda bu tekilfler umumi bir mahiyet almıştır. Halbuki İtsi- ya ile son yaptığımız ticaret anlaşmasın- da, peşin para atış hakkında hiç bir hüküm yoktu. Böyle olduğu halde, İtal- yan firmaları, kliring şartlarma uygun olmıyan (tekliflerde bulunuyorlardı. Bu şerait, altında ring usulüne göre mal satmaları kabil olamazdı, Buna karşılık olmak üzere, t&ze bâlıkların peşin pera ile satilmasi İleriye sürülmüştür. Balık ihracatının ayalmasin- daki yegâne sebep bud İhracat maddelerimizin vaziyeti Bu hafta piyasayı karışlıran hadiscler- Gen biri de Fransaya yapılan tölün sa- 1ydı, Serbes piyasanın adamları, Türk ti Hmütet şirketin Fransayâ ihracat Yapmasını tenkid etmekteydi, Acaba ne- den? Bu mevzu üzerinde tevakkuf eden- ler, Türk tütün limitel şirketinin alelâde bir ticari müessese olmadığını İleri sör- mektedirler. Hadiseyi bu bakımdan ted- Xik edecek olursak, Türk tülün limitet girketi, tütün ihracat politikasını idare eden bir müessesedir. Çünkü inhisarlar idaresi, İş ve Ziraat bankaları mill mücs- seselrin iştirnkile kurulan bu teşekkül, her şeyden evvel tütünlerimize yeni mahreçler bulmakla mükelleftir. Tütüm | tacirleri, Türk tütün limitedin bu prensibe | BUGÜN 1 Ayrıca : Bugün si İhracat tacirlerimizin kli- | iPEK'te 2 bü Meşhur Polis Hafiyesi cuarLir cnan MASUM KATİL tümüne SERSERİ KRAL Tünçesünü Foks Dünya Havadisleri emma Bügün saat 11 de tenzilâtli matine Mevsimin en güzel iki yeni filmi birden Bugün LALE Sinemasında | — Sinemanın en çok sevilen yıldızları CLARK GABLE ve MARION DAVIES'in HABiL - KABiL Senenin en fazla beğenilen şaheseri 2-MAHKÜM KADIN 3 «- Şimdiye kadar görülen Jurnalların en fevkalâdesi PARAMUNT JURNAL t 11 de tenzilâili matine Bugün TAKSiM 2 — DEANNA DURBİN'in en büyük muvaffakiyeti LK SU YANI KANUN KUVVETİ (Fransızca sözlü) İstanbulda ilk dela. Yaz fiaileri 15-—20.—30, loca 100—150 Matineler saat 11 de başlar Haftalık piyasa Bu hafta piyasa, geçen haftaya nazaran daha canlı ve hareketli olmuştur riayet etmiyerek, Fransız piyasasile meşgul olduğunu, ve bu suretle diğer fhracat ta- cirlerine rakip bir vaziyette kaldığım id- din etmektedirler. Maamefih tütün liml- ted şirketini, alelâde bir tütün ticaretha- nesi kabul edersek, bu Iddiaların şikâye lerin yerinde olmadığına hükmedebiliriz. Bu haftanın belli başlı ihracat faaliyeti arâsında kuru meyva salışlarından bah- gedebiliriz. Son hafta içinde İngiltere ve Yransaya değeri yüz bin liradan fazla *m- dık sevkedilmiştir. Alâkadarların ifadesine göre, bu sene elimizde bir mahzur teşkil edecek derecede stok kalmıyacaktır. Av derileri üzerine de faaliyet vardır. En ziyade Amerika ve İngiltereden talep vardır, Esham ve tahvilât hareketleri Bu hafta esham ve tahvilât fiatlerinde ehemmiyetli denecek derecede bir tahavvül yoktur. Maamafih borsa acentelerinin ifa- desine göre, Devlet eshamina karsi olan talepler. artmaktadır. Bu tahvillerin son flati 19 ira 60 kuruştur. Bu tahmiller için senede yüzde yedi faiz verilmektedir. Hal- buki elinde parası bulunan küçük tasarruf eshabının da, banka hesabı carilerinde pa- rasını yüzde 2,5 ile İşletmesi pek 1 bir iş değildir. Küçük tasarruf eshabı için en Kiirtı yol, esham ve tahvilâttr. Son zaman- elindeki parası etmek için yer Merkez bankası dırlar. haricinde, muamele gören altın nce, bu hafta içinde bir aralık 1g - İira 45 kuruşa kadar yine düsm y İthalât maddeleri çinde büyük bir ithaldt faali- mıştar. Maamafih Ameri- iği hesabına gelen de: hlk vermiş. kseliş durmuş- sonra İngiltereden teneke izl ishal edilecektir. Kalay alâtı Hol- landa vasttasile yapılırdı. Şimdilik imkân olmadığı için, kalay flatleri eski şeklini muhafaza etmektedir. An kadan bam deri getirmek için ya; şebbüsler başa çıkmıştır. Deri fal bu vaziyet karşısında yerli deri kullanı tadırlar, Hüseyin Avni Gatine a da yük film birden (Fransızca) (Fransızca) Sinemasında 2 büyük film birden yapması memnudur. HER AKŞAM TEPEBAŞI aus: BAHÇESİNDE SAFIYE Bayanlar ile birlikte kıymetli sanat'kârlardan müteşekkil 18 Kişilik büyük bir saz heyeti Ayrıca: Zengin bir balet ve varyete numaraları, Ticaret Vekâletinden: İthalât birlikleri hakkında ilân Nr. AI | mezvuu çuval ve kaneviçe «Gümrük tarife Nr, 417 3 ve #17b» olmak ve mer- 'da ve Şubesi İzmir'de bulunmak üzere 15 Mayıs 1940 tarihinde 3780 sayilı kanunun 34 üncü maddesine tevfikan bir «Çuval, kaneviçe, Jüt ve mamulâtı ithalât- çıları birliği» kurulmuş ve faaliyete geçmiştir. Birliğin faaliyet sahası bütün memlekete şümildir. Resmi Gazetenin 11/Nisan,/1940 - 482 sayısında neşredilen ithalâtçı Birlikleri tip statüsünün 6 inci Azalık vasfını baiz çuval kaneviçe ithalâtı yapan tacirlerden isteyenler bu Birliğin âzası olabilirler. Âra olmiyanların Birlik iştigâl mevzuunu teşkili eden bear ithalâtını maddesine göre