13 Haziran 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

13 Haziran 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa Gıda ve zaruri maddelerin fiatları tesbit ediliyor Gıda ve zaruri maddelerin toplan ve pe- Fakende satışlarında satıcılara birakılacak kâr nisbetlerinin tayinine ve bu seretle bu maddelerin satış Batlarının tesbitine Ode vam olunmaktadır. Dün zeytinyağı ve zahire satıcıları Min- taka Ticaret Müdürlüğüne davet edilerek görüşülmüştür. :. Fiat mürakabe komisyonu bu hafta için de bu işi tamamlamış olacaktır. Diğer taraftan Akdeniz imuvasalasının kesilmesinden sonra bilhassa ithalât mad- deleri satışlarında bir-artış husule gelip gek mediği kontrol edilmektedir. Ihracat hemen hemen tamamen durmuş ve birçok toprak mahsı nin istihsaline başlanmış olduğundan gerek halen ve ge- in ie biçbir te in . Bil ü tahsilin fiat düşüklüğünden zarar görme- mesi için hükümetçe geniş istihsal madde lerinin mübayaa suretile fiatlarının o tutuk ması buna delil sayılmaktadır. Amerikada harbe girme cereyanı genişliyor (Başlarafı i imei sayfada) pen eski silâh ve topçu malzemesinin satı- hığa çıkarılması hakkında orduya metuni- yet verilmesi talebini 18 reye katı 07 1ey ile tasvib etmiştir. Gazetelerin neşriyatı Nevyork, 12 (A.A.) — Nevyork Post güzetesi, neşrettiği bir makalede İtalyan müdahalesi neticesinde harbin bir Avrupa anlaşmazlığı halinden çıkıp bir dünya har bi olduğunu bildirmekte ve bu dakikadan itibaren, Amerika Birleşik devletlerinin he. sabuz kuvvetlerinin diktatörlere karsı ha-|” rekete gelmesinin önüne geçilmez bir ma- hiyet aldığım ilâve etmektedir. «Müttefiklere kredi açalım» Vaşington, 12 (A.A.) — Âyan ezasın- dan Pepper, harb borçlarını tediye etme- miş olan milletlere kredi açılmasını mene- den kanunun ilgasını teklif etmiştir. Burun sebebi de Londra ve Parise ikrazatta bu- İunmak imkân temin etmektir. Pepper, bundan baska yeni dünyanm müdafaasını daha iyi bir surette zıman al- tuna almak için bitaraflık kanununun ilgr- sını da teklif etmişi İtalyan hüküme'i Amerikaya mesaj yollamış Vaşington, 12 (A.A.) — İtalya sefiri, hariciye nazırından bizzat bir znülâkat ta- leb ederek, Cordel Hull tarafından kabul edilmiştir. Sefir ziyareti hakkında matbvata beya» satta bulunmaktan imtina etmiştir. o Mas- mafih sefirin elinde büyük bir zarf bulun- duğu görüldüğüne nazaran, İtalyan diplo- matının kendi hükümetinden Birleşik Ame“ © rika hükümetine hitaben bir mesaj getirmiş olduğu düşünülmektedir. Bir doktorun günlük notlarından Diş meselesi Çürük dişlerin müzmin zomatizma ve vakit vakit evcai umumiye ilo mütera fik küçük dereceli harâret yükselmelerini İntaç ettiği ber zaman tesbit edilmiş bu. lunduğu halde bir çok gerç ve orta yaş, Marin hâlâ çürük dişlerinin tedavileri - dan vücude intanların girmesine sebeb olmaktadır, Amerikai'ar bu işe çok e - hemmiyet vermektedirler. Amerikada bir gok şehirlerde hemen hemen her ma - hallede meccan! veya ücretli diş dispan. serleri açılmıştır. Medeniyetin bin bir türlü tesirlerile yeni yetişen (o nesillerin dişlerinin çok çabok bozulduğu zaten ö- tedenberi tıb #leminin nazarı dikkatin; celbetmekte idi. Amerikalılar böylece da. ha küçükken bütün çocuklarm meccani olarak dişlerinin tedavisi için müessese. ler açmağa Yüzüm görmüşlerdir. Oralar. da dişlerin tedavisi ile beraber dislerin hıfzasıbhasna mid resimler, risaleler, konferans ve öğüdler verilmektedir. Herhalde vücndde “kalsvom yari kireç metabolizmasının ihtililâtından eri çok müteessir olan uruvlarımızın birisi de dişterdir. Kalsyom emlâbını en iyi wevi gıdalarla almaktır Bu hususta müracaat edeceğimiz en güzel yasta süttür. Süt kader güzel ve Wei kalsyon melhini hâmil pek az gida vardir. Çocuklarımız» bol bol #üt içirmeğe çalışalım. Bir çök faydaları meyanında dişlerinin de mu. hafazasına hizmet etmiş oluruz. Cevah istiyen . okuyucularımın posta pulu yollamalarını rica ederim. Aksi tak. dirde istekleri mukabelesiz kalabilir. Resimli Makale Hiç bir zaman tehlike il& karşılaşmam cesareti hakkında hüküm verilemez. »ş olan bir adamın SON POST. Dil kemiksiz, dudak kilidsizdir, herkes söyler, fakat inan - «seri görmeyi bekle. SOZ ARASINDA İngiliz orduları Erkânı harbiye relsi İngiliz ana vatan orduları başkumun- danlığına tayin o lunan general İzonsde'in © yerine İngiltere © orduları erkân harbiye re isliğine getirilen ge- Beral Dill 59 yaşla- rirdadır ve general r. Ash Holandalıdır. Uzun boyluzadır. — Kılık kıyafetine pek iti- calıdır. « 1936-37 senesinde Filistinde 7 &i İngiliz kuvvetle- Vi Z rine kumanda etmiş İğ EA ve Arab asi Fevzi Kavukçuyu takibde pek büyük bir meharet göstermistir. O “derece ki Fevzi Kavukçu, «İngiliz Dil şeytanı» diye isimlendirdiği geherali sağ veya ölü ölarak getiren her Araba beş yüz İngliz li- rası mükâfat vâdetmiştir. S8 s 4g yali 71935 senesindenberi durmaden dolaşan milyoner Amerikanın en belli başlı milyonerle - rinden 44 yaşlarında William King 1935 senesindenberi durmadan seyahat eyle - mektedir. Çok zengin bir adım olan William King şimdiye kadar iki defa ve tam manasile bütün dünyayı do'aşmıştır Yani dünyanın bütün * memleketlerini gezmiştir. Bu adam seyahatlerini vapur | ve trenle yapmaktadır. Hiç bir veçiile tayyareye binmemektedir. Bu hususta diyor ki: — Tayyare ile seyahat ne de olsa ölü - me komşu olmak demektir. Ben #se daha çok seyahatler yapmak tasavvurunda - yım. Öyle istiyorum ki dolaşmadığım. gezmediğim bir şehir kalmasın! Amerikanın keşfi 16.830 Türk lirasına ma'o'du Amerikanın keşfi kaça malolmuştur. bilir misiniz? Bunu hesâb ey'emek mera- kma düşen bir Amerikan âlimidir. Çok meraklı bir âlim olan bu Amerikanü- şenmeden Amerikadan tâ Cenovaya ka - dar gitmiş ve tetkikatta bulunmuştur. Cenovadan da İspanyaya geçmiştir. Bu - ralardaki kütübhanelerde yapmış olduğu çok derin ve uzun tetkiklere göre A - merikayı keşfetmek için meşhur Kristof Kolambun yapmış olduğu masarif bizim paramızla 16.830 Türk lirasına baliğ ol - muştur. İSTER İN Eski gazete kolleksiyonunu karıştırıyorduk, gözümüze bir fotoğraf çarptı: Minimini, pırıl pırıl, cici bir otomobil, fabrikadan henüz çıkmış:» Fotoğrafın altındaki cümleyi okuduk Almanya Berlin civarında muazzam bir fabrika kurmuş- tur, bu fabrikada halk tipi otomobil yapılmaktadır, nünne- sini görüyorsunuz, flatı bizim paramızla 470 Tiradır, INAN, İSTER Sabahtan sabaha Ne olabilir ? Daha ne olabilir? Geçen eylülden bugüne kadar neler oldu?. Dünyanın dokun aylık tarihinde kralı, tahtı, Şanlı, şöhretli altı devlet vardan yok oldurar. Şu halde daha me olabilir diye #ermıya hacet yok, Hidiseler yürüyor. Dünya bir kere yerinden oynadı, Ha. reket devam edecektir. Yalmız dokuz aylık hâdinelerin ayni mecrada aka, cağı şüpbelidir. Büyük seller müsald yatak bulursa önünde durulmaz. Fa- kat bir sağlam mendireğe çarplılar mi akıntı tersine döner, Tarihte var. dır. Serhas'ın orduları adedce mü | yonları aşıyordu; Termopilde bir avuç muharibe dayanamadılar ve darma - dağın sdular, Daba sonralari Avru — padan Asyaya akan haçlı silâhşorlar milyonlara vardıkları halde Türk cen- gâveri Kılıçaslanın bir avuç kahra - manma mağlüh oldular. Böyle insan med ve -cekirleri düm olduğu gibi bu. gün de, yarm da olablir. Zafer mağ, lübiyeti kabul etmeden-ve hızmı ka- çırmadan sonuma kadar omüradele edenindir, Daha ne olabilir? Bu harb bir dünya hâkimiyeti davasıdır. | İngiltere ve Fransa davalarini kazanmıya mec burdurlar, Çünkü bu davayı kaybet | mek iki asırlık bir mirası kaybetmek demektir. Bn harb sonunda hesab masasına oturacak galibler 1918 de olduğu gibi bir takim insani prersip. ler güderek değillerdir. Harb bir mez. baha ise sulh mahser olucaktır. Ora da mağübun sörü yoktur. Günahın hayatile ödeyecektir. Bunun için harb uzum sürecek, daha çok kanlar dökü. lecek ve dünya daha çek hâdiselere sahne olacaktır. Bütün kuvvetimizi sinirlerimize; bü. tün dikkatimizi gözlerimize toplıyarak seyrediyoruz. vBuskajı Cahil en nana yaam Eni vam0 MANA Sli lk TAKVİM AN, İSTER daş şünu söyledi: Belçikadan kaçabilen Mes'nd bir aile Belçikanın istilâs üzerine, Fransaya ka çan birçok Belçikalı ailelerden talihli olan- lar resimde gördüğünüz şekilde (bisiklet lerle yola düzülmüş ve canlarım kurtar. mışlardır. Ana vatandan bu şekilde mecbu- ayrılışın ne kadar elim ve feci oldu- ğunu tasdik edersiniz. ri Karanlıkta görebileceğiz du Amerikada Ohio eyaletinde Ohlo şeh- rinde intişar eden tıb mecmuası Cleve - land tib enstitüsü tarafından bir müd - dettenberi yapılmakta olan çek mühim tecrübelerden uzun uzadıya bahseyle - mektedir. Bu şehirde bulunan göz dök- torlarının yaprmş oldukları tetkiklere göre «A» vitamini yalnız gözleri besle - mekle kalmayıp, ayni zamanda gözlerin karanlıkta görme kabiliyetlerini fev- kalâde © arttırmaktadır. oOİsmi (ge - çen Cleveland hb enstitüsünde yapınmş olan en son tecrübe - lere göre bilhassa «A; vitaminleri ile gıdalanan şoförler geceleri karanlıkta görebilmektedirler; Rapora göre «A, vi. ! taminleri göz bebeklerini daha fazla kuv- velendirmektedir. z Çelik kraliçesi İngilterenin en mühim çelik fabrikası olan Şefild fabrikası bugün 22 yaşında ve Barbara Benett adında güzel bir genç kız tarafından idare edilmektedir. Maiyetin- de 300 den fazla işçi çalışmaktadır. Ba - bası ilç sene evvel vefat etmiştir. Genç kız babasile birlikte çalışmış olduğundan çelik fabrikasının idaresi onun için çok basit olmuştur. Fabrikayı emsalsiz bir surette ve İşçi ve amelelerin memnuni- yetlerini mucib bir şekilde idare eyle - mektedir, Günlük vazifesi hitama erince evine giden ve trikotaj yapmakla vakit geçiren bu kız evlenmek arzusundadır. Onun bü arzusuna vâkıf bulunan İngiliz asılzadeleri etrafında odolaşmaktadırlar. Fakat o ancak sevdiği bir erkekle evle- neceğini söylemektedir. İNANMA! Bizimle birlikte kolleksiyonu karıştırmakta rlan bir arka- — Şimdi anlaşılıyor ki. Almanya bu fabrikada halk tipi otomobil yapılacağını kasden işaa etmiş, hakikatte ise ancak yazıl. İSTER üç beş nümune otomobil yaptiktan sonra işi yeni tip tank yapmaya dökmüştür. Ağlebi ihtimal şimdi kullanmakta ol- duğu yen tip tanklar bu fabrikada yapılmışlardır. INANMAL Sözün kısası Vahdet.. daima vahdet! E. Ekram Talu T ürkiyede başanlan harikulâde in- kılâbın sırrını, Türk mülletininş şeli etrafında tahakkuk ettirmiş olduğu mükemmel vahdette aramalıdır. İçeride vg dışarıda bütün müşkülleri yenen bu eşsiğ birlik olmuştur. Yeni Türkiyede tek bin irade, tek bir azim, tek bir şuur vardır. Öz Yüm döşeğine düşmüş «hasta adamız yeni” den dipdiri kılan buduz!, Bu satırları, cümhuriyetin on beşinci yı dönümü münasebetile Paris gazetelerindem birinde çıkmış bir Ankara o mektubundan alıyorum. Müdekkik muhamiriniu o zaman nazarı dikkatini celbetmiş olan bügün aynen bakidir. Türk milleti dan kuvvet doğar» nazariyesini iyi miş ve Filen teyid eylemiş yeğüne imillet « tir. Filhakika, Milli Mücedeleden bu ana kadar her ne ki başardı isek, hepsini, ara- mızdaki şaşmak, aksamak bilıniyen tesa nüde borçluyuz. Ve gene bu tesanüd saye- sindedir ki her bakımdan kuvvetli ve mife sehhez bir orduya sahib olarak ve hergün beklenmedik safhalar arzeden dü hâ- diselerinin karşısında kendi ken emin olarak dimdik ve müsterih dural yoruz. Ancak, bizim bu kuvvet, yani vahdeti - mize kastedenler var. Malüm maksadlala aramıza nilak sokmak, gönüllerimize kor ku salmak, bizi kendi kendimizden şüpheye düşürmek istiyenlere de yene bu vahde « timizle karşi koyacağız. Bunun için bilmemiz, iyice yuutumuza kökleştirmemiz lâzımdır ki tepeden br « nağa kadar ve her türlü tahminlerin fevkin- de silâhlanmış ve hazır bulunmaktayız. Yeni devletimizi kurduğumuz gündenberi « dir benimsemiş olduğumuz - sulh idealin sadık kalmakla beraber ihtimalleri gözö » nünden asla uzak tutmuş değiliz. Zira, milli hududlarımıza tecavüz ettirmemek ve cüen olursa şiddetle karşı koymak azmi, bizde İgene milletin vahdetinden doğmuş bir şiar- ir. İ Yabancının da bildiği bu hakikate sgâb lolduktan sonra istikbale temkinle, vakarlaş ve yüvençle bakabiliriz Zaman bizi daha birçok beklenmedik diselerle — karşılaştırabilir. o Bunları da, şimdiye kadar muhafaza (eylediğimiz ve emniyetin verdiği soğukkanlılıkla önliye « ceğiz. ” O vakte kadar da üzerimize düşen big ödev var: Bu sulh vaziyeti böylece devan edecekmiş gibi işimiz ve gücümüzle meşgul olmak, Mütefekkir yazıhanesinde, zençpef tarlasında, işci dezgâhinda, tüccar mağa « zasında, herhangı bir dedikoduya, telkine kulak asmıyarak, eskisi gibi çalışmalıdır. Yani millet, vahdetini, iş başında da belb etmelidir. Mukadderatımız sağlam, dürüst, azim « kâr ellerdedir. Dün Atatürkün etralında nasıl toplanmış ve kendimizi emin hissedi. yer idiysek, bugün de Milli Şefin çevre « sinde ayni vöziyetteyiz. İsmet o İnönünün asil başı, milli varlığımızın ortasında ve fev« kinde, bizi behemehal selâmete ulastıra - cak bir bayrak, bir güvenç timsali gibi du- yuyar. O varoldukça hiç bir şeyden, biç bir korkumuz yoktur. Yeter ki, sağdan soldan akseden bozguncu seslere kulak asmıyalım. En büyük kuvvetimiz vahdetimizdir. O. nu bozmazsak necata iman edebiliriz. Düsturumuz, bu anş kadar olduğu gibir Vahdet.. daima vahdettir! E Elem Tali Balkan konseyindeki murahhaslarımız dün geldiler Belgradda toplanan Balkan iktisadi kon- seyi toplantıları bitmiş olduğundan konseye de memleketimizi şemsil eden Posta Tel- graf ve Telefon Umum Müdürü Kadri Musluoğlu, Ticaret Vekâleti müşavirlerine den Hasan Server, tayyare. eksperi Aslan; demiryolları eksperi Emin, Deniz Müna- kalâtı eksperi Orbafi dünkü konvansiyonel trenile şehrimize dönmüşlerdir. Heyet rek simiz Trabzon meb'usa Hasan Saka bugün Emtia mübadelesi ve bu mübadelerin ik- bandi bönyelere uydurulması hakkında yön rüşmelere şehrimizde toplanacak tâli | bir komitede devam edilecektir. Ar e ma ge 10 paralık darlığı azaldı Dün de yazdığımız üzere, yeni basılan bronz en paralıklardan 2 milyon aded, Merkez Bankas vasıtasile tedayüle çıka rılmıştır. Yeni on paralıklar bilhassa dün öğleden sonra şehrin muhtelif mıntakalarına dağıl- mağa başlanrmş ve veraiti nakliyedeki ufak para buhranının azalmağa yüz tuttuğu müs On paralıkların peyderpey tedavüle ır katılmalarına devam edilecektir.