13 Haziran 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Haziran 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

PAN A YA A Şehir suyu tadilât yapılacak tesisatında Beş milyon lira sarfile ikinci bir boru daha yapılarak şehir dışında su tesisatı takviye edilecek Sular İdaresi şehir suyu tesisatının tevsi için hazırlamış olduğu yeni projeyı yen lahat ve tadilüt ile ikmal etmiş bulunmak- tadır, Şehir suyu, şehir dışma kadar büyük bir tek boru ile gelmekte, şehri baştanbaşa ku- şatan tâli borulara taksim olmaktadır. Se- hir suyunu, şehir dışına kndar getiren bo- runun ikileştirilmesi lâzım geldiğinden ye- ni projede bu şekil esaslı yer almıştır. Yeni Bir çocuk hırsızlık yapar- ken pencereden düştü Fenerde Yıldırım caddesinde 18 numa-! rada berber Mazharın dükkânmda çırak 10 yaşında Salih, dün dükkânın üstünde- ki odada ustasının elbisesinden para çalar ken görülmüş, yakalanacağını anlaymca pencereden kaçmak istemiştir. Küçük hu- pz bu sirada pencereden sokağa düşerek muhtelif yerlerinden yaralanmış ve tedavi için Şişli Çocuk hastanesine kaldırılmıştır. Haylaz çocuk bir müddet evvel de ân- esinin evinden kaçmış, bu suretle zabıtayı hayli mesgul etmiş ve nihayet zabıtaca bu berber dükkânına çırak olarak verilmiştir. Bir kadın jiletle kocasını yaraladı Yenişehirde Çavdar sokağında $ numara. da oturan Perikli, hir ay evvel evinden ka. çan karısı Aleksandriya ile evvelki gece 30 - kakta karşılaşarak kavgaya başlamış, Alek. sandriya kocasını jiletle yüzünden yarin - mıştır, Perikli tedavi altına alınmış, Alek - sandriya yakalanmış C İlk mekteblerde imtihan — İlk meklebler. #e beşinci sınıf imtihanları neticelenmiştir. 15 gün sonra Ikmal imtihanlarına beşlana - tak, bunlar da bittikten sonra, her mek lebde imtihan neticelerini gösteren cedvel. ler hazırlanacaktır. Bu cedveller, Mssrif Müdürlüğüne gönde, tilerek, #slebenin bu yıl verdiği randıman lesbit olunacaktır, Avrupa Ekspresi — İtalyanın harbe gir - mesi ve İsviçre . Pransa hududunun kâpa hlması üzerine, Avrupa eksptesinin o İtalya ve Pransn ile tamamen alâkan kesilmiştir. Milânodar hareket eden zon ekspres katarı da, dün, şehrimize gelmiştir. | Üniversitede £ imtihanlar — Üniversitede Bukuk Fakültesi üçüncü sınıf eleme imti - hanları neticesi de, bugünlerde belli olucak. bır. Talebe kafilemiz — İtalyada bulunan ta - ebelerimizden son bir kafile de, dünkü kon. ransiyonelle, memlekete dönmüşlerdir. Bunlar hukuk tahsili yapan Ziya Fahri, &debiyat tahsil eden İsmail Hakkı ile dil ta. Mebesinden Ahmed Hamdi ve fındıkçılık ih. tisası yapmak üzere İtalyada bulunan Nuri Sayhandan mürekkebdir, ikinci ana borunun inşası için beş milyon ira sarfedilecek! ir suyu yeni ana bo- rusu inşa edilinciye kadar şimdiki ana bo- ruda da bazı tadilât yapılacaktır. Ana borunun içinde su 60 santimlik ir- tifa teşkil etmekte, halbuki borunun irtifar bir metre yirmi santimi bulmaktadır. Su geçmiyen altmış santim irtifalık kısmın iç duvarlarını sıvamak lâzım geldiğinden ya- kında bu ameliyeye başlanacaktır. Adliyeden kaçan bir suçlu caddede yakalandı Mustafa adında bir sabıkalı dün yara- İlama suçundan dolayı meşhuden O asiiye 14 üncü ceza mahkemesine sevkedilmiş, ya- pılan duruşma sonunda İl ay hapse mah- küm olmuştur. Hâkim kararın tefhimini müteakıb ken- disini tevkif etmiştir. Sabıkılı Mustafa nd-| Bye polislerinden Ferid ve İsmaili refaka- inde jandarma üzere alt kata ketle muhafazasına memur polislerin elin- den kurtulmüş ve büyük bir süratle adliye kapısından çıkarak Yenipostane caddesini takiben kaçmağa başlamıştır. Bu ani firar karşısında polis Ferid ve İsmail mahkümun peşini birakmamışlar, kendisini takibs baş- lamışlardır. Kalabalık bir cadde üzerinde cereyan eden bu heyecaalı takib bir müd- det devam etmiş, nihayet cüretkâr sabıkah memurlar tarafından yaknlanarak (tekrar dliyeye teslim edilmi; KÜÇÜK HABERLER | Nümune mahallesi — Sürpagopda satıla - enk arsaların birinde modern bir nümune İmahallesi vücude getirileceğinden mahalle , İnin plânı belediye tmar işleri müdürlüğü ta. rafından hazırlanmaktadır. Şişlideki ahırlar — Şişlideki ahırların et. rafa koku neşreliiği gikâyetlerden anlaştl miş, bu ahırların Hürriyetlebediyeye Daki! imkânları aranmağa başlanmıştır. Vapur sefer'eri — Boğaziçi ve Kadıköy va. purlarında bilhassa Cumartesi ye Pazar gin. leri fazla yolcu taşındığı anlaşılmış, Sirketi Hayriye ve Denizyollarma belediye tarafın - dan tebilğat yapılarak çok yolculu seferlere Maria vapur tahsis etmeleri istenmiştir. Hileli sular — Büyükadada sarnıç ve ku, yu sularının damacanslara doldurulmak su. retile şehir suyu diye satıldığı görülmüş, hi. leye sapan sucuların şiddetle cezalandımi - ması belediye tarafından Adalar kayma - kamlığından istenmiştir. Piyango Müdürlüğü — Bir müddettenberi Mili piyango idaresinin İstanbul şubesi şef. İliğin! idare eden Yarldat müdür muavini Sa- Mihaitin Beliren, Ani Piyango İdaresi Mü - dürlüğüne tayin olunmuştur. Yeni müdüre bu vazlfesinde de muvaffa - kiyeiler dileriz. i bütün ilk okullarda birer sergi İeri cidden güzel elişleri teşhir edil. ir köşeyi göstermektedir. Pazar. Ola Hasan Bey Diyor ki: — Hasan Bey ge - çenlerde © Avrupada »utuk söyliyen dip — Jomatlardan biri. Dünyanm ba harb sonunda... Hasan Bey — Dün yada canlı mâhlfik kalmıyacağından do. dayı mı? SON POSTA | Ağırceza mahkemesi bir katili idama mahküm etti 1938 senesinde Çatâlcanın Evcunlu kö- yünde üç kişinin ölümü ve sekiz kişinin ya- ralanması ile neticelenen cinayetin failleri olan Hüseyn kâhya, Ali kâhya ve Hasan Tahsin kâhyanın muhakemeleri dün geç vakit 2 inci Ağıtcezada sona ermiş ve maz- nunlardan Hüseyin kâhya ceza kanımınun 450 nci maddesine göre cezalandırınış, di- ğer maznunlar da beraet etmişlerdir. Cinayete sebeb olan vak'a şudur: Maznurlardan Ali kâhya, Hüseyin kâb- ya ve Hasan Tahsin kâhyanın Evcunlu kö- yönün kınında Kızılcabayır mevkinde İk arazileri vardır. Fakat bun- lar arazinin yanındaki yola kadar olan hü- kümete sid boş araziyi de ekip bişerek kullanmaktadırlar, Bu hal 1937 senesine kadar devam etmiş, fakat o sene hükümet tarafından bu areziye Bulgaristandan gelen muhacirler yerleştirilmiş ve bu n hak- sz olarak tasarruf ettikleri arazi ellerinden alınmıştır. Bu hale fevkalâde muğber olan maznunlardan Hüseyin kâhya o mülenddid defalar müracaatlarda bulunarak araziyi tekrar elde etmek istemiştir. Fakat buna muvaffak olamamış ve araziyi ele geçire- memiştir. Bunun üzerine Hüseyin okâhya bir plân hazırlıyarak tatbikine O geçmiştir. Hâdise günü olan 938 senesi OEylülünün 29 uncu in kâhya yanına iki adamını i tarlası yanındaki göç- menlerin tarlasına giderek sürmeğe başla- mıştır. Ba sırada tarlayı sürmek üzere sa- panlarile gelen göçmenler vaziyeti görünce Hüseyin kâhyaya tatlılıkla bu dilerine aid olduğunu ve bü işden vazgeç- mesini söylemişlerdir. Zaten hazırladığı plânı tatbik etmek istiyen Hüseyin kâhya araba içerisinde saklı duran mavzerini k; parak ateş etmeğe başlamışlardır. İçlerin- den biri kadın olan beş kişiden hepsini ya- ralıyarak bunlardan Ahmed oğlu Mehme- öldürmüştür. Bu kızgınlıkla ve gözleri dönmüş olan Hüseyin, mavzeri elinde ol duğu halde köye doğru koşmağa başlamış ve köy başında tesadüf ettiği ve ötedenbe- ri münaferet beslediği Niyaziyi de ağır su- rette yaralıyarak ölümüne sebeb olmuş ve civardan yetişenlerin üzerine birkaç el si- lâh atarak birkaç kişiyi yaralamış ve bun- lardan İbrahim Çavuşu da karnıJan vü- rarak öldürmüştür. Ba suretle bir tarla me- selesinden üç kişi ölmüş ve sekiz kişi ya- ralanmıştır. Mahkeme maznunün «beni tahrik etti- Ter ve benimle alay ettiler» yolundaki id- dialarını kabul etmiyerek © taammüden a- dam öldürmek ve yaralamak suçlarından dolayı Hüseyin kâhyayı Türk ceza kanunu- mun 450 inci maddesine göre idama, Ali kâhya ve Hasan Tahsin kâhyanın da bu hâdisede suçları olmadıklarını nazan itiba- ra alarak beraetlerine karar vermiştir. Maz- nun Hüseyinden ayrıca 2000 lira tahsil e- rek majgullerin vereselerine verilecek- ir Bir yorgancıyı metresi çakı ile yaraladı Kadiköyünde 71 nulsaralı dükkânda yor. gancılık yapan Hüseyin ile metresi Fatma &- rasında kavga çıkmış, Fatma Hüseymi çakı e dudağından yaralamıştır. Hüseyin tedavi altına alınmış, Fatma yakalanmıştır. Yedek sübayların Fatih Askerlik Şubesinden: 1 — Yedek atibayların sre yoklamalarına 1 Haziran 940 gününden itibaren başlanmış. tır. Yoklamalar Haziran ayı sonuna kadar devam edecektir. Yoklamaların bizzat yap- tırılması mecburidir, 2 — Rahatsız olanlar (mahalli hükümet hekimliğinden musaddak rapor) hükümet memuru olup da berayi vazile şube mınta. kası haricinde olanlar (tavsif edildikleri em- rin sureti) serbest meslek sahibi olup da Ha. ziran ayı zarfmda harlede bulunmaları mec burl olanlar (bu mecburiyeti bulundukları mahallin Emniyet Müdürlükleri veya âmir - liklerinden alınacak tasdikli vesikalar) yok. lamalarını kerre dühilindeki vesalki mektub, larla göndermek suretile mektubia yokla - malarım yaptıracaklardır. Vasalksiz gönde, rilen mektublar makbul değildir. Ve yokla- maya gelmemiş addedileceklerdir. 3 — Mektublu yoklamalarını yaptıracaklar! biat yoklamalarını yaptıracak söbayların gelirecekleri aşağıdaki vesaiki de mektubia gönderereklerdir. 4 — Şube mıntakası haricinde olup da yok Jamalarını yaptıracaklar istenilen vesaiki bir dilekçe Je bulundukları mahallin .şube baş. kanlıklarına müracaat etmek suretile de yaptırabilirler. $ — Gerek mektubla ve gerekse dilekçe (le müracaatlarda nüfus cüzdanlarında 999 yok Jamasında yazılmış sube defter sıra kayığ numrasının bildirilmesi lâzımdır. Meselâ 3/26 gibi 8 — Yoklamaya gelmiyenler veya usulüne tevfikan mektubla yaptırmıyanlar 1076 nu- maralı kanuna tevfikan (50) lira cezaya tu. tulacaklardır. 7 — i Haziran 640 sabahından 3 Haziran 840 akşamına kadar her sınıftan albay rüt. besindeki sübayların. 2 Haziran 940 sabahından 4 Haziran 840 akşamına kadar her sıraftan yarbay rütbe, İsindeki sübyların. 4 Haziran 940 aabahımdan 7 Haziran 0 akşamına kadar her sınıftan binbaşı rüt - besindeki sübayların. 1 Haziran 940 sabahından 10 Haziran 940 akşamına kader her sınıftan yüzbaşı rüt - besindeki sübayların. 10 Hariran 940 sabahından 20 Haziran 940 akşamına kadar her sınıftan üstteğmen, teğ, men ve ösleğmen rütbesindeki gübayların yoklamaları yapılacaktır. B — Yoklamalarda aşağıdaki vesafk asl. larfle birlikte ve tasdikatz olarak beraber bu. Tundurulacaktar, A — Terhis tezkeresi veya tekafld emri ve- ya diğer askeri vesaik sureti, B — Nüfus cündamı. E — İkiser mded fotoğraf VW — Hekim, eczacı, dişei, veterinerlerin diploma ve ihtisas vesikaları suretleri, 9 — Her yedek sübayın künye levhaları. nın fkmali emredidiğinden her sübay be levhaları yoklamaları esnasında hazır bu . Hundurutması. 1 — Hekim ve imamların da birer batu, İbend yaptırarak yoklama esnasında tbrazı, 13 — Adl) hekim, mdll müşavir, “imamlar, tüfekçi, kamacı, demirel, marangoz, Saraç, RAŞİT RİZA HALİDE PİŞKİN amımın Cumartesi akşamı palband ve mühendislerin yoklamalarda mu! gm» Kadıköy (SÜREYYA) da YUMURCAK yoklama günleri adili rütbelerin yoklama günlerinde şelecek. İleri we ayni yedek sübayların bulunduracak» ları vesaiki hazır bulunduracakları. 19 — Her rütbe için tayin edilen günlerde yoklamaya gelinmesine riayet edilmesi ilân olunur. Bir haftalık radyo programının devamı PERŞEMBE 13/6/1940 1230: Proğram, ve Memleket saat ayari, 1235: Ajara ve Meteoroloji haberleri. 1250: Müzik: Çalanlar: #ahire Fersan, Fahri Ko. puz, Refik Fersan. Okuyan: Müzeyyen Se , nar. | — Uşşak peşrevi. 2 — Lemi - Uşşak İşarkı: (Günler geçiyor.) 3 — Suphi va. Uşşak şarkı: (Dökülmüş zanbek gibi.) «— « - Uşguk koşma: (Ahüzare düştüm 5 — Fahri Kopuz . Ud taksimi 6 — Arif Bey - Mahur şarkı: (Senle durman derdinâk eyler.) 7 — Şerif İçli , Mahur şarkı: (Ala - mam doğrusu desti emele.) 8 — Yorgi . Mu- hur şarkı: (Hâli kanayan (o kalbimi) 9 — Refik Fersan - Mahur şerkı: (Dün yine cü- nümüz geçi beraber.) 10 — Mahur saz s8 mais. 1330 - 14: Müzik; Karışık hafif mü. İzik (P1.) 18: Proğram, ve memleketi saata, yarı. 1805: Müzik: Sololar (PL) 1830: Mü zik: Radyo caz orkestrası (Şef: İbrahim Öz. gör.) Soprano Bedriye Türünün £iştirakile, 1910: Müzik: Çalanlar; Cevdet Çağla, Veci- be, İzzettin Ökte. Okuyan: Mefharet Sağ - nak, | — Ali Bey . Kartiğar şarkı: (Aldm ali nâşadımı.) 2 — Arif Bey - Karcığar kı: (Gönlümün hayli zamandır.) 3 — Iemi. İKarciğar şarkı: (Hüsnüne etvarı (o mazik.), 4 — Hayri Yenigün . Hüzram şarkı; (Ölür- İsem yazıktır sana Okanmadan) 5 — Leylâ Hanım . Hüzzam şarkı: (Harabı intizar ol. dum.) 1930: Müzik: Halk törküleri (Sar Re, ceb.) 1046: Memleket saat ayarı, Ajans ve Meteorolofi haberleri, 20: Müz'k oÇalanlarr Vecihe, İzzettin Ökte, Cevde: Çağla. Oku İyan: Sadi Hoşses, 1 — Suzinâk peşrevi, 2 — Udi Eşref - Suzinâk şarki: (Günden güne efzun oluyor.) 3 — Hasan - Suzinik şarkıt (Duydum ki yeşil gözlerimin rengi sar.) 4 — Zeki Arif , Suzinâk şarkı: (Hicranımı söy « ler gana mehlab.) 5 —......... - Suzinük Şar, kı: (Sen bezmimize geldiğin akşam.) 6 — Türkü: (Develer katar katar) 2030: Konuş. İma, 2045: Müzik: Fasıl heyeti, 21.10; Konuş. ima (Sihhat saati.) 2130: Müzik: Radyo Or- İkestrası (Şef: Dr. E. Praetorlus.) 1 — G. Bİ. set: S.üncü orkestra sulti Roma. 2 — R. Wagner: Rienzi operasından Uvertör. 2120: Müzik: Luelenne Boyerin “plikları, 2290: Memleket sast ayarı, Ajans haberleri, Zira at, Esham - Tahvilât, Kambiyo - Nukut bor. andı (Ptat)22.50:: Müzik! “Cazband © (PL) 3325 - 23.30: Yarınki proğram, ve kipanış, Şehir Tiyatrosu ve piyesler İstenbul Şehir Tiyatresu müdürlüğünden: 'Tiyatromuza piyes göndermek istiyen mu. harrir ve mülereimlerm eserlerini (tercüme olanlar asıllarile beraber) Şehir Tiyatrosa dramatürilüğüne göndermeleri. Kabul ve temeli edilen telif eserlere safi haşiattar yüzde on, tereümelere yüzde beş verilmekte. dir. TİYATROSU beraber BU AKŞAM Vodvil 3 perde BEYLERBEYİ'nde Türkiye Cümhuriyet Merkez Bankası 8 - Haziran - 1940 Vaziyeti PASİF AKTİF Kasa: tın: Safi kilogram 71.121314 Jira 100851.760,15 mai 9.603.017,54 1.101.243, 26 BANKNOT UFAKLIK Dahildeki Muhabirler: — Türk lirası 3 Hariçteki Muhabirler: Altan: Safi kilorram 6917103 Jira Altına tahvili kabil serbest Dövizler Diğer dövirler ve Borçlu Kiring bakiyeleri Hazine Tahvilleri: Deruhte edilen evrakı nakdiye karşılığı Kanunun 6 - 8 İnel maddele - rine tevfikan hazine tarafından vâki tediyat Senedat Cüzdamı: Ticari sencdat Esham ve tahvilât cüzdanı: (Deruhte edilen evrakı nak, A — (diyenin karşılığı Esham ve (Tahvlldi dtibari kıymetle) B — Serbest esham ve tahvilât Avanslar: Hazineye kısa vâdeli avans Altın ve Döviz üzerine Tahvilâ? üzerine Hissedarlar: Muhtelif: 9.7 TL 23 404 733,14 158.740.563 — 19.310.196, — ———— TL. 2ALBOR 079,65 —as 1.808.722. — Lira Sermaye: İhtiyat Akçesi Adi ve fevkalâde Hususi 112.248.428,01 102.074, 50 30201450 Lira 15.000.000, — 12.168.60,13 Tedavüldeki Banknotlar: Deruhte edilen evrakı nakdiye Kanunun 8 - 8 inei maddeleri 129 456,55 vâkl todiyat 0042241 * bakiyesi 3320461270 Karşılığı tamamen ne tevfikan hazine farafından Deruhte edilen evrakı nakdiye altın olarak Dâveten tedavüle vaz'ediler. Reeskont mukabili vazed, Dâveten teda. 337488 361 — Türk lirası mevduatı 139.438.307,— Altın: Safi kilogram 55541930 111.245.544,63 Döviz Taahbüdatı: Altına tabvii kal 241.608.00,65 ye bakiyeleri Muhtelif; 11. 48.0073183 150 820,75 2.603.000, — 843718, 10420.159,18 4.500.000, — 21.81.525,72 Yekün 1 Temmuz 1938 tarihinden itibaren: dövizler Tı. Diğer dövizler ve alacâklı kllring 28.205 433,32 115.848.903,24 619.926 191,39 İskonto haddi 644 Altin üzerine $ç 3