24 Ağustos 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

24 Ağustos 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

mira ; t İt > Kandıra, 6 Sayfa Kocaelinde Bu yıl pancar ve mısır mahsulü de çok bereketli Adepasarı, (Horüsi) — Bir haf: tadanberi Adapazarı ve havalisin- de pancar çıkarma ameliyesine baş lanmıştır. İstasyondan hergün Eski- şehir şeker fabrikasına 900 ilâ 1000 ton pancar sevkolunmaktadır. Bu sene mahsul pek bol ve bere- ketlidir, pancarın kilosuna da bir kuruş fiat verilmiştir. Çiftçi mem- nurdur. İzmit, (Hususi) — Bu yıl, vilâ- yetimiz dahilinde mısır pek boldur. Yeni istihsal edilen mahsul Yugos- Javyaya satılmıştır. Rumen bandı ral Apsek vapuru limanımızda mi- sır yüklemektedir. Geyvede de pancar istihsalâtına başlanılmıştır. Bu sene pancarın ge- çen yıla nisbetle 10 para daha fazla satılacağı haber verilmektedir. Vi- İâyetimizde hasad işleri de sona er- mek üzeredir. (Hususi) — Kocaeli vilâyetinin gerek at ve gerek rençperlik bakımından en ileri ka- slarından biri olan Kandıra yeni sene mahsulünü istihsale başlamış- tar. Mimr mahsulü bariz bir bolluk arzetmekti Halk bu mahsul bol İuğu dolayısile sevinç duymaktadır. Rençper harmanlarını Oo dövmeğe “başlamıştır. Malkarada bir genç kız saflığına kurban gitti -Malkara, (Hususj) — Kasabanın Hacrveled mahallesinde oturmakta olan 16 yaşlarında bir kız saflığı - na kurban gitmiştir. Bu kız bir müd- dettenberi bir gençle seviştiği için, bir gün Bektaş isminde biri kendi- sine gelmiş, sevgilisine kaçmasını, evlenmelerinde kendilerine yardım edeceğini söylemiştir. Bunun üzeri- ne kız razı olmuş, Bektaş kızı ala- rak kasaba kenarında bir dereye götürmüş, orada birdenbire üzerine hücum ederek zavallıyı berbad et- migtir, Bektaş bununla iktifa etmiyerek bu isin kizm sevgilisi tarafından ya- pıldığına zabıta ve adliyeyi inandır- mak istemiş, fakat hâdisenin mahir, yeti meydana çıktığı için derhal tev- kif edi Samsun Valisi kazaları dolaşıyor Samsun, (Hususi) — Samsun Vali si Avni Doğen, son iki hafta zarfında Çarşamba, Kavak, Bafra gibi vilâye. tin muhtelif kazalarını ziyaret ederek devsiri teftiş etmiş ve «lâkadarlarla, vilâyetin mühim ihtiyasları üzernde r-ivelif hasbıballerde kulunmuştur. Her gittiği kazada valimiz, halkın coş kun tezahürlerile karşılanmış ve halkla teması çok iyi tesirler bi. rakmıştır. Düzce - Adapızarı maçı Düzce, (Hususi) — Adapazarı Deta kiybü futbolcuları buraya gelerek Düzce “spor gücü ile karşılaşmışlar, neticede 3.0 mağlüb olmuşlardır. Kırk basamak mermer mer- diven ile çıkılan bu kral kası nin kapısından girer girmez karşıya gelen duvanı İtin yaldızlı bir çer- çeve içinde bir levhn' asılmıştı. Bu levhada, Kanuni Sultan | Söleymae- nın deri üzerine kendi elile yazdığı şu güzel beyit okunuyordu! Gaziler meskenidir, bunda be- ğim gayr olmaz, Bunda zulüm eyleyenin akıbeti hayr olmaz! Bu levhanın karşısında duran li ve Estergonlu serhad gözi- lerinin gözleri yaşardı. Yandım Ali: — Hey koca Sultan Sülayman!.. Dedi. Karagöz Bey Karagözcüğe dönerek: — Benim Karagözcüğüm tiz sazı verl... Diyerek elini uzattı. Biraz sonra, Kızılelma sarayının içinde odavudi bir ses yükseldi. Sazın hazin nağ- meleri arasnda Rumeli ağzı ile Ba- kinin Sultan Süleyman © mersiyesini okuyordu: Gün doğdu Şahı cihan uyanmaz ma hâplün Kılmaz wa cilve haymei ger dı tınaptan, Yollartin kaldı gözlerimiz gel-|d - medi haber.:. taraf taraf, yilimanz. ibi ruyi zemine kuşa'ciı pe iden parti de verilmişti Çankırı Halkevi çalışıyor Faydalı köy gezileri yapılıyor, temsil şubesi Zonguldak ve Kastamonuda temsiller verdi Çankırı Hajkevlileri harmanda köylü ile beraber Çankır, (Hususi) — Halkevimiz son aylar içinde kendinden bekleni. len çalışmalara başlamıştır. Bu çalışmalar arasında bilhassa köyeülük şubesile, sosyal yardım Şu, besinin faydalı köy gezileri gelmek. tedir. Geçen hafta Karşun köyüne gidi- lerek köylünün derdleri dinlenimiş, pek çok hastasına doktor tarafından bakılmış, bazılarına iâelar verlimiş. tir. Bu hafta da Yapraklı nahiserine giden Halkevliler Yüklü, Yenice, Do. Banbey, Sazcık, Buluca köylerine de uğramışlar ve yüzlere varan hasta #öylüye doktar tarafından reçete ya. zılmış, Ilâçlar verilmiş, tedavileri ya. pılmıştır. Köylüye cidden çok faydah. olan Du gezilerde Halkeyliler her köyde çok derin bir alâka ile karşılanmak. tadırlar, Diğer taraftan Halkeviiler bu mev, simde köyde kimseyi bulamayıp, bü. tün köylünün harmana gittiğini ha. Samsunda Kızılay haftası Samsun, (Hususi) — Kızılay haftasının başlaması o münasebetile Cumartesi günü parlak bir tören ya- pılmaştır. Kızılay Kurumu binasında toplanan memleketin ileri gelenleri ve büyük bir halk kütlesi, önlerinde askeri bando bulunduğu halde Ata- türk heykeline giderek bir tazim çe lengi koymuşlardır. Çelenk Kızılay Samsun şubesi reisi Dr. o Aldettin Gündem tarafından yerine konul - muş, bunu ygüteakib öğretmen Sup- hiye. Varol, Kızılayın ehemmiyetli başarılarını, yaptığı büyük hizmet- leri ve Kızılay Kurumuna aza olma- mn nasl milli bir vazife olduğunu tebarüz ettiren güzel bir nutuk ver- miştir. Kızılay haftası münasebetile ge- niş bir program hazıslanmıştır. Ku- ruma aza kaydı işine hız verilmekle beraber müteaddid konferanslar ve- rilmesi, propagandalar yapılması, eğlenceler tertibi bu O meyandadır. Cumartesi akşamı büyük bir gar- Aldın hezar bütgedeyi mescid eyledin, Nakus yerlerinde okuttum. ezan- tarı, Ahır çalındı küsi rahil ettin irtihal, Evvel konağın oldu civan bos- anları Minnet Hüdaya iki cihanda k- Tup sait, Nam: şerifin eyledi hem gazi, hem şehid! BUDİNİN ILICA SAFALARI O dün Budina gölai garib yolcu- lardan Yeşildirekli ılıcaya konmak istiyenleri ılıca kapıcıları: — Bre benim ağacığın bu gece Yeşildirekli ilıcamız âyanzadelerin- kiramız almış, elimizi yumuş, bu gece onların hizmetiniz. val: ah müşteri alamayız. billâh müşte- ri alamayız. Diye karşılanışlar, içeriye kim- söyi ulmamuşlardı. EstargonlUÜğezi” lerden başka ılıca odalarında yı İber alınca hârman yerine kadar &i- İ diyor, orada onların hastalarile, di leklerile alâkadar oluyor. Diş doktoru tarafından o köylünün ağrıyan dişleri ve diş kökleri çekil. mesi de onların ıztırabına en büyük teskini göstermiş oluyor ve köylü minnet dolu sörlerle Halkevlileri w- Burluyor. Halkevi tömsii kolu da beğenilen fasliyeti göstermiştir. Yalnız temen. ni edelim ki bu faaliyetin arkası ke, simesin.. İki grupta çalışan gençlerin «bir grupu «Hissolşaylas komedisini Zon. guldağı giderek oynamış ve Çankı. nda da tekrarlamıştır. Diğer #rup gençler «Kanun adami: piyesile «Şer'iye mahkemesi. kame, Alsini Kastamonuda muvaffakiyetle oynamıştır. Kastamonuda derin bir intıba bi. rakmış olan gençlerimiz, kardeş Kas. tamonu Halkevi tarafından Zongul. dakta olduğu gibi alâka ile karşılan. mamıştır diyebiliriz. Favsa ve Muradlı ii be'ediye teşkilâtı yapılıyor Edirne (Hususi) — Edirnenin Hay- sa, Tekirdağın Muradlı nahiye mer. kezerinde teşkili kararlaşan Bela diyeler için hazırlıklar yapılmakta dır. Bugüne kadar köy kanunu tst. bik edilmekte olan bu köylerde yeni teşkil edilecek olan Belediyeler için Meclis asası sşoimi yapilarak maha)- HM bütceler hazırlanacaktır, Lüleburgaz halk spor klubü seçimi Lüleburgaz ( (Hususi — Behrimiz Halkspor klübü yeni idare heyeti se gimini yaptı. Seçim neticesinde Rekliğe tüccar. dan Bahaettin Eker, kütibiğe C.H Partlai kAğibi Na Kalyoneyoğlu, ver nedarlığa Oİnhisarlar satiş memuru Şefik Süher, azalığlara sıhhat me muru Mehmed Öcal ile İsmali Akı . nay, mürakibliğe Kemal Erkar, Rem zi İpekçi seçilmişlerdir. Yeni heyete muvaffakiyetler dile. udin — Benim ağacığım.. bu gece ilm cada gazilerin, şehbaz yiğitlerin çen- gi ve köçek safası var.. ola ki biçak oyunu çıka... ola ki kan döküle, baskın ola... Amma âyanzadeler- dir, söz dinlemezler, ola ki sübaşı baskın ede... Rencide oluruz. Gü- nahsız iken tâbağınıza sübaşı değ- nekcikleri yer.. buyurun ağacığım. oda parası bizden ve hamal parası bizden ve aşçı ve başçı ve çorbacı ve ciğerci ve baklavacı parâsı biz- den.. seni bu akşam heybe ve eşya ile Tesu ılıcasına götürürüz... Var orada üstad tellâklara yıkanıp sıh- hat ve safa bul... Yarınki gepe biz- desin. baştmız tactsın ağacığım... Demişler, adamcağızları, heybe- leri, torbaları ile İisu ilıcasına nak- letmişlerdi. Narin Ahgıed Beyin kâhya ağası, ııcanin bütün döşemelerini kaldır- tarak, ditını ve içini Samit Çelebi sürayından getirdiği nadide takım- larla döşetmiş, donatmıştı.. Birine ve İkinci kısmın kubbelerine, billâr avizeler takılmıştı, . Birinci kramın Paşasının k Şikâyetler İhtiyaclar Dahiliye ve Maliye Vekâletinden haklı bir dilek Samsundan yezüiyor: «Büyük gelzelenin zararların çeken mıntakalardan biri de şüphesiz Samsun ve havalisidir. Samsunda duvarları çatlıyan ve tamir için birçok paralar sarfı lâzım gelen binaların ve zarar gören yurddaşların sayısı çok* tur. Bunu göcönünde tutan hü- kümetimiz #773 numaralı ka. nunla Samsunu da gelzele mn. takası arasına almakla çok isa. beti: bir harekette bulunmuş ve burada zarar gören memurlara İki maaş nisbetinde avans dağı tarak çok doğru bir harekette bulunulmuştur. Yalnız, vilâyet muhasebe memurları bu avansı henüz afımamlardır. Sebebi de, bu hususta matiub istikrazın henüz gönderilmemiş bulunma. sıdır, Bu memurların zararları ve vaziyetleri muhtacı mnave, net görülmüş ve vilâyet idare heyetince bu hususta tetkikat yapılarak lâzım gelen karar ve. rilmiştir. Umumi müvazeneden avans almak suretile yardım gö- ren memurların, yal susi muhasebe mermi bir an öüce avans temini çök dağru olacaktır. Bu cihetin Dahiliye ve Maliye Ve, kâletlerince bir an evvel tesi edilmek suretile, zelzeleden za. rardide olan hususi muhasebe memurlarının terfihin: çok isti. yoruz, Bunun İhmal edilmiyece. inden tamamile eminiz. Bandırma - Edincik şosesi geçilemiyecek bir hale geldi Bandırmadan yazılıyor: Ya plalı beri, hiç tamir yüzü gör. meyen Bandirme, Edineik şose yolu, son zamanlarda çok bo. zulmuz, adeta geçilemiyecek bir hale gelmiştir. Tamir için Jâsım olan binler. ce metre murabbas moloz taşı, yılardanberi yolun kenarına ge, tirilip yığılmış olduğu halde mi. kellef amele ile olsun bunlar kırdırılmamakta ve yola döşen- memektedir. Gönen . Edincik arası da pek ziyade harab olmuş, yolcular haddinden fazla zahmet çekme, de başlamıştır. Halkın fakir kıs. mı, geçen sene Balya yolunda olduğu gibi.bu yolda da bede. nen çalışmağı arar etmekte, bu himmet! Balıkesirin değerli va. Yainden beklemektedirler, Edirne müzesinin tanzimi Bdirne (Husus) — Edirne Miize . sinin tanzim ve tasnifi işi ile meş - gul olmak üzere Maari? Vekjiliği ta, rafından Edirneye gönderildiğini bil. dirdiğim mütehassıs Rüstem Duyu - ran müzede çalışmalarına devam İ etmektedir. Tanzim ve tasnif işi da. İhm bir müddet devam edecek <a, na çepçevre atlas şilteler, atlas yas- uklar koydurtarak üzerine o çıplak vücudleri serin tutsun diye ipekli ve sırma işlemeli havlular serdirtmişti. Havuzun içine, billâr kâselerle, her tanesi ceviz gibi vişneler dizilmişti. Fıskiyeden savrulan serin o sular, durmadan bu billâr kâselerin üze- rine serpiliyordu. Şarab testileti de bu havuzun içine yatırılmıştı. Soyunma sedlerine birer kat in- ce Misir hasırı, onun Üzerine | ince Macar kilimleri döşenmişti. Kilimle- tin üzerine de ipek seccadeler, kuş- töyü yastıklar, sırmalı ipek havlu a- bilenış, serilmiş, konmuştu. Ilcanın içine gelince, evvelâ ha- vuzun üzerindeki “büyük kubbeye beş yüz çanaklı bir muhteşem avi”) 7s aslmiştı. Kırmızı, sarı, mor, ye şil.. rengârenk camlardan yapılmış bu kandil çanaklarının diblerinden inci püsküller sallanıyordu. Kapıdan girilince, tam (karşıya geleti, havuzun öbür yakasındaki aslan ağzının üstündeki mermer sed, köçek Ve çengilerle saz takımına Izi Yazan: Reşad Ekrem Satilık Çam Tomruğu Devlet Orman İşletmesi Daday Revir Amirliğinden : 1 - Daday merkez deposunda istilte mevcud (814) sded muadili (400X metre mik'ab (778) desimetre mik'ab çam... tomruğu açık arttırma ile satılacaktır, 2 — Tomrukların ayrıca baş kesme payları mercud ve kabukları göyuk, muş olup hacim kabuksuz orta kutur üzerinden hesablanmıştar. 3 — Tomruklara ald satış şartnamesi Ankarada Orman Umum Müdür « lüğünde, İstanbul ve Kastamonu Orman Çevre Müdürlüklerde Daday Devlet Orman İşletmesi Revir Amirliğinde görülebilir. 4 — Tomrukların beher m3 muhammen bedeli (12) lira (—) karıştar. 5 — İsteklilerin © 7,5 muvakkat pey ükçesile 2/9/1940 (Pazartesi) günü saat (14) de Daday Revir merkezine müracaatları. (r584) . : Fiyat Murakabe Komisyonundan : 12 numaralı İlân — 20 numaral: milli korunma karsrnamesinin üçüncü maddesinin verdiği #aihiyete istinaden İstanbulda odun satışlarına tesbil edilen azaml fiatlar aşağıda gösterilmiştir. | — Kayıktan sahildeki depolara kanlar üstü tealim toplan salaş fiata azami 330 kuruştur. Doğrudan doğruya kayıktan slan müstehlike dahi ba fiat üzerinden satılacaktır ? — Çeki ile satan perakendesilerle depolarda evlere teslim ve yerine ix, İtit şartla odunun gekisi azami olarak 435 kuruştur. 4 — Kilo ile odun satan dükkânlarda odunun azami flati kilosu İruştur. z 13 uumarak fn — 29 numaralı milli korunma karerneamesinin nel müddetinin verdiği salâhiyete istinaden İstanbuldaki teneke mevcudünün bilinmesine lüzum görüldüğünden ellerinde levha ve sandık halinde teneke bulunanların bu tanekelerin nevilerini ve miktarlarını ve nerelerde bulun. duğunu gösteren birer beyanname yapıp en Son 20 Ağustos Perşembe gü. İnüne kadar Mıntaka Ticaret Müdürlüğüne getirmeleri ilân olumur. «7783» iki ku. İstanbul Belediyesi İlânları İstimlâkinin umumi menfaatlere uygunluğu tasdik edilip kanunen 1077 tra 50 küruş kıymet takdir edilmiş bulunan Yenicami Çelebi oğlu Aldettin ma. halles'nin Yenicami avlusunda kadastronun 384 hel adasında 149 parssl ve eski 14 yeni 8 kapı No. lu dükkünin tapudan alinan tasarruf kaydında 16/32 hissesine sahib Dimitri" kızı Vasilâ, 4/32 hissesine sahib bulanan Zahara, 4/32. hissesine sahib Tirope, 3/32 hissesine sahib bulunan Hristola, sahib bulunan Tana ve 4/32 hissesine sahib bulunan Kiğork loğlu Naum'un ikametgâhı tesbit edilemediği zsbıtaca yapılan tahkiksttan antaşılmış olmakla 3710 sayılı belediye istünlük kanununun 10 nen mardesi. ne tevfıkan icab eden tebliğ varakalarile haritalarından birer adedinin bu dükkfna diğerlerinin belediye dairesine ve üçüncüsünün de umuma mahans İmahalle 20 gün müddetle talik edildiği ilân olunur. (77ES) —— İstimlâkinin umum! menfaatlere uygunluğu tasdik edilip kantinen 1072 Jire 5G kuruş kıymet takdir edilmiş bulunan Yenicamide Çelebi oğlu Alfettin ma, hallesinin Yenicami avlusunda kadastronun 984 ncü adasında 145 parse) ve eski 130 yeti 13 kapı No. h dükkânın tapudan alınan tasarruf kaydında 14/33 hissesine sahib bulunan Dimitri kızı Vasilâ, 4/32 hissesine sahib bulunan Zaharo, 4734 himesine sahib bulunan Tirope, 3/32 himesine sahib bulunan Hristola, 1/37 hissesine sahih bulunan 'Tana ve 4/32. hissesine sahib bulunan Kiğork oğlu Naum'un ikametgihları tesbit edilemediği zabıtaca yapılan tah. kika'tan anlaşılmış olmakla 1710 sayılı belediye istimlâk kanununun 19 new maddesine tevlikan icab eden tebliğ varakalarile haritalardan birer adedinin bu dükkâna diğerlerinin belediye dairesine ve 3 yeü nüshasının da umuma mahsus mahalle 20 gün müddetle talik edildiği flân Uunar. (1168) land Beyoğlu kayşmakamlığından: 20 lira ücretle temizlik ameleliğinde çalışmak istiyen erkek ve kadınların müracaatları. (7761) "a : PR — : Zonguldak Vilâyeti Daimi Encümeninden: 1 — Zonguldak Vilâyeti içinde Beycuma - Çaycuma . Kokakaksy - Bartın yolunun Beycuma . Çaycuma arusında yapılacak (53721) 1. ra «73) kuruş keşif bedelli Km, 21-4. 500 - 264.000 arasında tesviye turabiye işlle Km. 13./000 . 264.000 arasında yapılacak grariye şose rahidi flat ve muhammen bedel Üzerinden ve kapalı zarf vu. We 16/3/9409 tarihinden itlbaren on beş gün müddetle eksiltmeye konulmuştur. 3 — Ekailtmesi 31/8/0940 Cumartesi günü saat 12 de Zonguldakda V'lA , zet Daimi Encümen odasında yapılacaktır. 3 — Eksilime şartnamesi ve buna müteferri evrak (o Zonguldak Daimi Encümen kaleminde ve Zonguldak Nafia Müdürlüğünde görülebilir. 4 — Muvakkat teminat 3936 lira 9 kuruştur. 6 — İşin bedeli Zongulfok Hususi Muhasebe veznesinden verilecektir. & — Eks'itmeye girmek istiyenlerin ihale gününden en az sekis o vel Zonguldak vilâyetine müracaat ederek vilâyes makamından a. nmış müteabhidlik ehliyet vesikasile Tiraret Odasından bu yü icin alınmış muvakkat teminatlarını yatırdıklarına odalir makbuş ve teklif mektubunu muhtevi kanunun tarifi vechile hazırlanma kapalı zarflarını ihale saatinden bir saat evvel Zonguldak Vilâyeti Daimi Enetimenine vermeleri üla olunur. emin abin takınmıştı, o Rumca gemici türküleri söylemekte ve ge mici oyunlar oynamakta üstüne yoktu. Kömür gibi siyah saçlarını kızlar gibi omuzlarına kadar uzat - miş. Telli Yusuf Şahin in- cecik, “sülün Oçgibi o vücudü, im san yapısının bir kaplanı bile imren- direcek kadar çalâk olduğunu isbat eden muhteşem bir eser idi. Çıplak biz yağın bir tek baş parmağı üze- rinde, rüzgâr gibi dönerken, İnsana, zaman zaman, ayağı yerden tama men kesiliyormuş, uçuyormuş gibi gelirdi. Telli Yusuf, o hayranlarının önünde yücudünü iki ayağının Üs tünde geriye kırıp ta alnini uzattığı zaman yalnız alnına değil, yanaklar rına, dudaklarına, göğsüne (o göbe- İ ğine, dizlerine, hattâ ayakların üstüne varıncıya kadar altınlar yar pıştırılızdı. Hovarda o mirasyediler, ağzıma içine sltn odoldururlerdı. Yusuf Şah için Sultan Murad huzu- tunda oynamış köçektir derlerdi. olarak üç çingene kızı getirtmişti. Öçünün de vücudü, bir delikanlı vücudü gibi idi, memeleri yok gibi, küçücük, kalçaları 'tıkız, elleri ayak- lar büyük idi, çevik, kıvrak dal gi- bi kızlardı, Derilerinin rengi, pürüz- süz, lekesiz, temiz “bir açık abanoz rengi Alınlarında, kâküllerinin üstüne birer sva altın takmışlardı. Arkalarına en azdan kırkar, ellişer örgü olarak saldıkları ve topuklu- rma kadar inen kömür gibi saçları, | şakır şakır altin pullarla o donatıl mişti, Bellerins, biri mavi, biri be; üstüne gelinelk işlemeli, biri de al üstüne sarı çubuklu ipek pestemek lar bağlamışlardı. Ayaklavının ince- cik bileklerinde altın halkalar, «kol- larında altın bilezikler ve hepsinin de bir parmağında bir gül yüzüğü vardı, . ğ Köçeklerden biri, Muslu Beseni: âyan kahvehanesi İçin İstanbuldan yüz altın sarfederek getirttiği Telli Yasuf Şah idi Yirmi yaşlarında ka- dar aalen Sakız adalı bir Rum genci Narin Ahmed Bey, Muslu Beşe in bu usta köçeğe izin sldıktan sonra başka rakkasa lüzum görme mişti, İçki ve yemek hizmetini gör mek üzere, babasının £ sarayından yirmi kadar nadide Çerkes ve Abar za küleleri getirtmişti. Gümüş he- denlerina al ibrişim futalar sarınmış olan bu köleler, Estergon gazileri ile âyanzadelerin önünde, zümrüd. yoktu, zeberced, tercan kakmalı ale tın tepeiler dolaştırıyorlardı, Da