3 Şubat 1941 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

3 Şubat 1941 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

rr sak a ARA EE yarma MEAL TE e ÖİeNi ze 2 Sayfa Fransada iki cereyan (Baştaralı 1 inci sayfada” ie B. Troy ve B. Lavalin semimi dostu olduğu söylenen B. De Fon- tenoy tarafından sevk ve idare edil mektedir. Vichy hükümetine hücumlar Londra 2 (A.A.) — Pariste teş. kil edilen yeni parti hakkında ba - raya gelen malümata göre, bu par- 6, Alman taraftarı o hissiyatları ile tanınmış Fransızlardan mürekkeb - ir. Bunlerm arasında OB. Marcel Dent da vardır. B. Laval, bu parti. de bulunmamakla beraber, bu yeni harekete riyaset etmesinin kendisin den istendiği pek mwhtemeldir. B. Lavalin dostu olan B. De Fon tenoy, Paris radynauı söylediği bir natukla yeni partinin kurulmuş olduğunu bildirmietir. P. De Fontenoy, bu nutkunda 02- dümle demiştir ki: Fransanın istikbali, Almanya ile yapacağı işbirliğine bağlıdır. Der - hal Almanya ile işbirliği yapmalı - yız. Fakat Vichy, bu işbirliğine ye-i naşmamaktadır. B. De Fontenoy, bilâhare Vichy metinin Âzasma şiddetle hücem etmiştir. Hatib, marewl © Peter'in ismini zikretmemiş, fakat mareşalin iş arkadaşlarma ve bilhasın harici. ye nazm B. Finndin'e hülcemler yapmıştır. Amiral Darlan Perise gitti Berne 2 (AA.) — İsviçre ga - zetelerine göre, amirel Darlan, dün: aksam Viehy'den Parise hareket et mistir. İsviçre vadyosuna göre, bu seya. hat, B. Hitlerin B. De Brinon vas. tasile mareşal Peten'e gönderilmiş olduğu cevabin ulikadar bulunmak- tadır. Weygand'm matiru Londra 2 (A.A.) — Londaraya gelen haberlere gölü; genel VW. gand, dün Cezayirde bir natok İemiştir. General Weygand, bütün Fran- sızlar, mareşel Petemim etrafinda toplanmağa ve mareşale itimad ct- meğe devet eylemiş o ve sözlerine devam ederek demistir ki: Franwz Afrikasnın bazı aksa - teşkilâtlanmağa ük adımlar atılmıştır. Za. rar verici propsgandalar yapmakta devam edenler, şiddetle cezalandı- yılacaklardır. General, sözlerini bitirirken, Fran uzları «bir kaç zamandanberi de - vam etmekte olan şayinlara İnen - mamaöau davet etmistir Msreşal Peten'e karşı Londra ? (AA) — Müstakil Fran, 8ie ajansı bildiriyor: Observer güsttesinin diplomasi mu, harriri, Hitlerin Paris matbualının Vichy hükümetine karşı hücumları neşretürmek suren © Pranmaların Pelam'e karşı hüsumetlerini meyda. Da çıkarmak, mareşal; süfaya mec, bur etmek ve bu suretle Almanya nın Pransa hükümetinden koparmış Fransız fdosile Bizerie'i ele yazmaktadır. Pa.| başvurmak tediği bu çarenin çıkacağı tahmin edi, mektedir. İngilizlerin Libyada süraile üerle . meleri, Tunux ve Cezayirin hareket boşa “İ te değerdir SON POSTA Resimli Makale: İşki ük dakikalar için bir emünebbih >, « münevvim » bütün hayat içinde tesiri sehirdir. bir bir az yavaş sonrasi için fakat oOkati Avusturyalılarda 25 ; sene esir kalan bir İtalyan askeri 1917 senesinde | Avusturyalılara esir düşen bir İtalyan askeri geçen ay İtalyada gama» o şehrine | avdet © etmiştir. Yirmi üç sene vatanından uzak kalan bu askerin macerası dikka- Askerin ismi Auguste | Zane hidir. 1917 senesinde o Taglimente | cephesinde Avusturyalılar tarafın » dan esir edilerek Cernovitzde üsera karargâhına sevkedilmiştir. Aslen bir köyfü olan Al lada çalıştırılmıştır. Bulunduğu yeri beğenen İtalyan sulhün akdine vağ- men orada kalmış, evlenmiştir. Bu-) İgün 50 yaşmdadır. Beş çocuğu var. İdır. Bukovinanın Sovyet hakimiye- #ne girmesi üzerine memleketine av deti tercih etmiştir # La Haye mahkemesinin verdiği.garib bir karar La Haye mahkemelerinden biri bundan yirmi gün kadar evvel bir) memlekette bü - yük © dedikodu uyandıran o çok garib bir karar vermiştir. La Haye şeh- “17 rinin en büyük | | antikacı, ! “İS larından biri camekânına meşhur ressam Manet'nin bir tablosunu as - mış, yarı çıplak bir genç kızı gös - teren bu tabloya 3000 florin bedel konmuştur. Günün birinde zabıtaya bir ka - Kanada fabrikalarının İngilt Büyük Kanadanın coğrafi vaziyeti Kanada, Birleşik Amerikanın şi. malinde kâin, Büyük Britanyann bir dominyonudur. Mesahası (9,5 milyon kilometre murabbai; nüfasu 11 milyondur. Kanadanın merkezi Ottava şehridir. Kanadanın ilk sahibleri Fransız » lardı. VMİ inci yüz yılım sonlarına doğru İngilizler, Kanadayı Fran lardan aldılar. 1867 senesinde K üslerini ele geçirmek hususunda İs. panyanu müzahareli | ihtimallerinin) » zayıflaması Hitleri, zamânın kendi .| sine müraca, miştir nadığına ve son bir hileye| etmesi Msumuna ikna et . Tehdid... Sunday Expres, «Hitler Potaini) tehdid ediyor.» ünvanlı muazzam bir başlık alında Akdenizde tam bir me #ai birliği yapılmasin:, şimal Afri- kada kuvvetli bir deniz Üssü vürude getirilmesini taleb. ve bir Amerikan unun bir telgrafını iktibas et, mektedir. Bu telgrafla nazazan yakın da mareşal Petain'n Tiyaseti altında bir direktur; sirilecek, har, dın müracaat etmiş ve antikacının camekâninda ressam Manet'in © seri olarak teşbir edilmekte olan tablonun arkadaşlarından bir genç kız tarafından yapılmış olduğunu bildirmiştir. Tahkikata girisen zabı- ta şu neliceye varmıştır: La Haye'li iki delikanlı bir gün eski eşyalar, çöplükler arasında bu| tabloyu o bulmuslar ve bir azizli yapmak için bahse girişmişlerdi Bahsin mevzuu şudur: | Delikanlılardan biri bu tablonun altına Manet'in imzasını taklid e- derek atacak ve bu tabloyu şehrin en büyük antikacısına satacaktır. nadanın muhtelif vilâyetleri, ken: aralarında bir federasyon teşkil e. n ve meb'usan meclisle - rinden mürekkeb bir & pariâmento vücude getirdiler. Kanadayı idare eden ve Büyük Britanyayı temsil €- den İni si valisi, parlâmen- toya karşı mes'uldür. Kanada, Milletler Cemiyetinde kendisini müstakillen temsil gibi; Amerikn, Japosya ve Fransa nezdinde müstakil birer mümessili bulunmaktadır. Kanada ziraf ve sınai bir mem » leket olup dokuz muhtar eyaletten eriği Sihhatli insan, akıl ve dımağ müvazehesine sahib olan insan cuyanâırı, cıya olduğu gibi «uyutucusya da ihtiyacı olmıyan insandır. Bu itibarla zehir de kullanmaz. Siz ind ) Dilktasadi tetkikler | * İpangalyda ere için yaptığı tanklardan bir kafile ile Kanadamın en şehirlerinden Kebek'in bir görünüşü Kanadanın “ire kudret ve kaynakları Kanadanın İngiltere için olan ehemmiyeti Hasan Âli Ediz | mürekkebdir. Kanadada, demir, kö Kanada, bilhassa arazisinin na mütenahi genişliği dolayısile İngil - mür, ve muhtehif çeşid renkli ma - denlet mevcuddur. Kanadanın baş tere için her zaman fevkalâde ehem- miyeti haiz bir dominyonda. Fakat İngilterenin yeni dünya harbine gir- mesile beraber Kanadanın İngiltere ıca ihracatı: Hububat, kereste, kâ- ind. süt ve sütlü mamulât, “renkli madenlerdir. Kanadada hâkim rol oynıyan İn. için olan ehemmiyeti büsbütün art, b. Bu ehemmiyet bilhasan iki esaslı göliz ve Amerika sermayesidir. Ka- nadenm şarkında kereste, kâğıd, 0- noktadan ileri geliyordu: 1) Kanada iptidai madde ve hu- tomobil ve mensucat sanayii fazla inkişaf etmiştir, bubat bakımından fevkalâde zen - jin olduğu için, İngilterenin harb zamanında emin bir gıda ve iptidai madde deposudür. 2 — Kanada sanayi bakımından da inkişaf etmiş bir memlekettir. Harb sahnelerinden uzak © olması, düşman tayyarelerinin erişemiyece- ği bir yerde bulunmam, İngiltere için esaslı bir harb sanayii kurmağa el, verişli bir hal almaktadır. Kanada, 1939 yılının Eylülünde (Devamı 8 inci sayfada) (Devamı 6 wc sayfada) İSTER INAN, i Tramvay şi günün mevsau olmak ır maalesef çıkmadı. Hangi garete, ye el atsak birinci sayfasında olmadılı gün muhakkak ikinci sayfasında gözümüze batıyor. Bir gön; Ray bulunmadığı takdirde 8 ay sonra selere nihayet Hüyorlar. Ertesi gün, Tekerleklerin de hastalandığını haber veriyorlar. Derken, Şu voyu bu ülubelin yaklaşmasına intiaren #imdilik tramvay seferle rinin yalmz sabah ve akşam saatlerive inhisar etürdeceğini yazıyorlar. Hem onisr söylemeseler hayat sahvesi sabah, akşam, hele akşam 30. kağa çıkanların görleri önünde. Allaha şükür harbe girmedik, fakat maalesef harb ile çerriliyia, elbette ufak telek, bezan da büyük sadmeleri bize kadar da gelecek, İzamıyay, da ayağına basılan bir yolcunun fetyadına karşı arkadaşının söylediği gibi, çaresiz kallanmak gerek. Yalnız çazetelemn isamvay işi araşında verdikleri bir haber var k, gö. sümüze çarpı: 5 ISTER İNAN, verileceğini söy. ISTER STER INANMA Londra sefirimiz İstanbul belediyesi vamına teşebbüste bulunmuş, mubtelif fabrikalardan 18 tane otobüs alınabileceğini öğrenmiş, bu İl İ otobüsün dürt beş ay içinde İstanbulda bulundurulabümele, de temin İnşallah diyelim, fakat bi öyle geliyor ki, 18 otobüs İstanbul şehri, nin münaknle işlerinde görülen zorlukların azallılmasında müessir ola , caksa bunun için İngiltereden haber beklemiye lüzum yok, daha yakın, ei altında ayni şekilde bir vasıta vardır. Ankaranın kaplıkaştılarını düşününüz, bunlardan hiç birinin karoseri, #i dış memlekette yapılmamıştır, hemen hepsi de tazeliğini kaybeden bi- nek otomobilinden çevrilmiştir. vaz, bunlardan bir kumun , 0 halle içlerinden lüzüm ie getirmek mümkün demektir. Bir otobüs 20 yolcu taşır, taksiden çevren okaptıkaçtırın o taşıyacağı yoleu ise 10 kişidir, bu vaziyete güre İngütereden beklenen 18 yolen oto, büsünün işini 96 kaptıkaçtı neden görmesin, sarfedecekleri benzin de ıno, Wir kuvveti ilibarle 18 otobüsün sarfedeceği benzinden fazla değidir. Bü bü hesabı hem doğru, hem de mümkün görüyoruz, fakat ey oku . yucu sen bunun böyle olduğuna: INANMA! , bir kısmını garajda alık Sözün kısası Yılan hikâyesi &ni tanıyorum. Gözüm isin, R. Ekrem Tata Ss yor. Muhakkak ki bir yerde. Hayır bir yerde değil, birçok yerde seni görmüşlüğüm var. İçini doldu - ran yağları dışarıya fişkırtacakmiş gibi gergin duran şişman yanakların, Giğ ve taze birer sösis gibi, tek taştı plâtin yüzüğün boğduğu parmakla. rın, Oyun kâğıdı yahud ki yüksek İkıymetie banknot, fakat halde kâğd ve yalm k tuttukları za, İman heyecanlanan daim terli elle. rin, her gitüğin yerde sana sadakat, İle piştarlık eden muhleşem göbeğin, yılışık suratın, ıslak havalarda etrafa küstahça zifos saçan son model ota, İmobüin bana hiç de yabancı yor. Acaba seni nerelerden tanıyorum?, Ha! Hatırladım!. Seninle âşinalığı, muz epey eskidir. Hesabımca, tam Yir. imi altı senelik. Yirmi yediye henüs bastı, Ben o vakitler üç günlük azığı. mı dağarcığıma yerleştirmiş, dağarcığı mı sallasıri etmiş Golaklarımı ba, caklarıma sarmış, vat serhaddine koşuyordum. Sen 6 r bü İleye başvurarak sığındığım vatan bu, cağında eşinle, yold safa sürüyordun. Ben, Pasinler yay , lasında sırtüstü kuru topraklara u. zanmış gökyüzünde yıldız sayarken, İsen ihtiyar ve rak, hergün biraz daha kabaran ser. mayeni seymakia meşguldün. Mütareke birbirimizi gene katşı kar İşaya getirdi. Bizimki, ın yerinde se em apart İni gördü. Mahallede dolaşan rivayetlere lak verdim: £ kimi takhlı, kimi zeki ve becerikli diyor, çoğu da sana linet okuyordu. Hepsinin fak eyledikleri yalnız bir nokta “ ti mip, ö. gömdürmüş bir muh, tekir olduğundu. apartmanın, & hanların, Maşkada konağfın vardı, Ve bütün bunlar, hı rimizden ayrıldığımız saman içinde pineklediğin Mahmudpaşa ba, sındaki ufacık dükkândan doğmuş, dört yılda yabani aylandoz ağacı gi. İbi korkunç dal, budak sulimşti O Mülareke sıralarında seni pek nk gördüm; senin bahsini pek sık işittim | Gördüm: Beyaz atının üzerinde şehre Fatih gibi gren düşman gene, ralin üzerine, pencerenden çiçek yağ. dırıyordun. Gördüm: Beyaz Rusyanın imize kustuğu yığınla facirı (vuç avuç para yediriyordun! Gördüm: İşgal kuvvetleri zabıtası, usluk ediyor, sana körü körü. lara yakalatt, İşittim: İşgal kuvvetle, lenleri şarkın muhaş senin evinde, senin salonunda, yatağında tadıyorlarmış! Bu lütüfkürliğina bedel koynuna jkoyduğun yabancı pasaporta savuş- mayışın begün iddia eylediğin gibi ha miyetinden dı Mal, canın yon. gasıdır de Dırakamadın; ve Türkün Alcenablı, Ena güven; Hakkın varmış: Türk sana ilişme, İdi.. Seni, zaferinin gekâlı olsun diye serbest bıraktı, Bir müddet sindin. Vâleü gene do, lablar çevirmedin değil. Türkü İtak aldın; dalavereni perde 5 İna çizledin; hamiyedli görünmeye çabaladın; çocuğunu Türk mektebi - İne verdin; ana Türk umi koydu İDaha neler yapmadın! Hepsine anmak istedik o Hüsnü niyelimizin hududunu sen kendin ra, na bilirsin. Onun için burada önisle sönen görmüyorum. Ben o şeküde devam etükçe, biz de İtuturmumuzu bozmadık. o Bormadık amma. Görüyorum ki, dünya karışa, hdanberi kopası başını gene kaldir . .dın. Bulanık suya olanı gene sah , yorsun, Sivri uçlu ellerin piyasaya gene uzanıyor. Gene dalavereye, ih. tikler yapmağa, içinde yaşadığın esi. letin bünyesine suikasd etmeğe dar. ranıyorsun Yook, azitim! Dikkaş et!.. Eski çam, lar çoktan bardak oldu. Bu sefer s8 na kanımızı emdirmiyeceğiz. Bu defa yağma yok!, Aklını başına toplamaz, san, öylesine bir bantana (giderdi İki, alimallah şaşarsın. Katalavis? — Askısar? muhtekir efendi?! E. Elsan “Cob nin ileri ge, mallarını Se