3 Şubat 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

3 Şubat 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

ihip ve Başmuharriri - ETEM Alman taarru-| zu Balkanlarda | mı,Garp ÂAkde-| nizinde mi önce patlayacak? | Hâdiselerin inkişafında- | ki bazı eşareler Alman- | ların Balkanlardan önce | garp Akdenizinde hare- | kete geçecekleri hissini | uyandırmaktadır. Buna Gibi bir plân içinde bulâsa edi. Ancak, Almanyanın bu taarruzu «tek cephede harp usulüne de » vam şeklindee inkişaf ederse tat. bikat plânının da ona göre bir sıra takip edeceği muhakkaktır. Bu takdirde soru mevzau şu olur: — Almanlar enönce hangi cep- hede taarruza geçeceklerdir?. Balkanlarda mı, Biritanya ada larında mı, garbi Akdenizde mi?. Hâdiselerin banı de döğüş leri takdirde daha önce garbi Ak. denizde barekele geçeceklerini İhsas etmektedir. Garbi Akdenirde harekete geçmek plânı içinde Ma. reşal Peten Fransası ile İspanya. mü ükibetleri de bahis mevzumn « dur. Almanya, Mareşal Peteni is. tediği istikamete bütün tazyik ve tehdidine rağmen sürükliyeme « miştir. İspanya da bitaraf kalmış. tır. İşgal altmdaki Framsada ku. rulan biyanet yuvalarının, hattâ yeni partinin, matbunt tazyikinin, Alman propagandasının ve ber İle Peten Pransası arasında çok hassas hir münaebet devri başla. mıştır. Mareşal Petenin Fransız donan. Mmasını, PFransız tayyarelerini, Ak. deniz ve Afrikadaki hava, deniz Üslerini ve orduyu Almanya em. Tine terketmemesi ağlebi ihtimal bu «hassas münasebat> devrini Yeni bir harp safhasına intikal et. firecektir. Mareşal Peten bu teh. | likeyi bir bayli zamandanberi sez. diği için General Veygandı Afri. kaya göndermiştir. Veygand Tu- hus, Cezair, Fas gibi müstemleke. lerde ve Sariyedeki Fransız ko- Miser ve komutanları ile temasta bulunduğu gibi Almanya ile Fran. Aa arasında —harp halinin iadesi fakdirinde her türlü mukavemet Vüzifesini de ifaya amadedir. Bu Münasebetle General Veygaudın Evvelki akşam Cezairde radyo ile Söylediği nutuk pek ziyade dik- şayandır. General / bütün Mareşale sadakale ve Müzaherete davet eylemekte ve bununla Alman . Fransız müna. Sebetlerinde hüdis olan kritik va- Zİyeti ihsas yolu ile tebarülz ettir. Mekte ve Framsız efkârı umumi. Yesinde hasıl edilmek istenen iki- lere ve hiyanete karşı cephesini layin eylemektedir. Bu vaziyet ise Almanyanın hiç İşine elvermemektedir. Almanya Fransız benliğine, bir Framsıt tiklâline, bir Pransız İmparator. Tağuma asla mütehammil değildir. Almanya emri ve kumandası bütün benliğini, bütün var. (Deyacasi 8 hci serfada) ŞUBAT 1941 | se. İstanbal Telgraf İZZET BENİCE İtalyanlar mukabil taar- ruzdan çabuk yoruldu Elisura'da İtal- yanların püskür- tülmesi mühim telâkki — ediliyor Yunanlılar - zaptet- tikleri dağ mevzile- rini tahkim ediyor İtalyanlar çekiliyor Atina, 3 (A.A.) — (B. B.C.) Yanan matbuat na- zırının bir tebliğine göre, (Devamı 5 tnci sayfada) ROMANYA'DA Son kargaşalık- larda 2800 kişi tevkif edildi Antonesku Rumen leri Mihvercilerde görülen disipline davet ediyor Bükreş 3 (AA.) — BBC: Dün General Antonesku tarafından neş- rolunan tir tebliğde, bütün mem- dekette sükünetin devam ettiği bil (Devamı: 5 inci sayfada) Binalar bir tarifeye göre kiralanacak | Ankarada bu iş için bu gün bir komisyonictimalara başladı | rada teşkil olunan bir kamisyon Bv, dükkân, apartıman ve em şali gayri menkullerin kira bedel lerinin tayin ve tesbili için Anka: a “%==%FM Akdeniz cep- hesi açılıyor Akdenizin yakında mühim barp barekâtına sahne olacağı tahmin. leri umumidir, Dünkü telgraflar, Alman tayarelerinin ilk defa ola. rak Libya cephesinde göründü - mü bildiriyordu. Sicilya adasını I .n: yapan — Almanların, buradaki | hakiki kuvveti bittabi meçbuldür. | Almanlar, Akdenizdeki harekât | Hizerinde ne derece müessir olabi. lecekler?, Bu, şimdiden kestirile. | mez, — (Devamı: 5 inci saylada) İ Son günlerde mühim harekkâta sahne olan Eritremin mufassal haritası AGORDAT Kapılarında şid- detli muharebe! İtalyanlar külliyetli miktarda esir verdi Massuayoluka: çanlarla dolu! Eritrede İtalyanla- İ EFGANLI rın vaziyeti pek müşkülleşti Kahire 3 (A.A.) — BBC: Haber verildiğine göre, İngilizlerin Agor- gata, girmelerinden evvel, şehrin kapısında pek şiddetli bir muhare- be vukua gelmiş, İngilizler külli- yetli miktarda — esir almışlardır. Şimdilik İngilizlerin elinden kaç- mağa muvaffak olan İtatyanların bi rkısım, Agordat'ın elli kilametre şarkında kâin Keren ve Kızilde- bizde İtalyan limanı olan Massua istikametinde çekilmetedirler. Agordat, Eritrenin merkezi olan Asmarayı, Massauaya bağlıyan şi- mendifer hatlını nen son nokta - adır. Agordatın zaptı, stratejik mü - (Devama: 5 koci sayfada) | bugün ilk içtimamnı koordinasyon beyeti binasında yapacaktır. Adliye Vekâleti hukuk işleri mü dürü B. İsmail Hakkının reisliğin- de bulunan komisyonun yalnız ye ma yapılan binaların kira bedelle- Fim tayin için bir tarife tesbit eb mekle — kalmıyacağı ve bilümum gayri menkullerden hangı şartlar altında, ne şekilde kira bedeli alı- nacağını tesbit edeceği de öğre - nilmiştir, Diğer taraftan bazı gayri menkul sahiplerinin kiraları arttırmak için muvazaa ve türlü hile yollarına saptıkları yapılan şikâyetlerle tet | kiklerden anlaşılmıştır. Komisyonun hazırlıyacağı ka - | rarname ile bina sahipleri ve ki- racılar muayyen esaslar dahilinde | muamele yapmağa mecbur tutu - lacaklardır. “General Veygand Nazır gitti Bir müddettenberi — şehrimizde bulunmakta olan dast Efganistanın EN SON TELGRAFLARI VE HABERLERİ VEREN ARŞAM GAZETESİ | ŞEHİRLER Mezalim sahnesi haline geldi | Bir kumandarın oıı-ş iriyevmisindeki ifşaat AÂtina'nın bir tebliği 'Yunan askerleri ise yaralı düşmanı omuzunda taşıyor Atina 3 (A.A.) — Atina ajansı bildiriyor: Esirler üzerinde bulunan emri yevmilerle e isbat edildiği veçhile İktısat Nazırı Ekselâns Abdülmecit Han dün geceki ekspresle İsviçre- ye hareket etmiştir. Dost misafir Sirkeci istasyonunda uğurlanmış- tır, Masum bir ço- cuk tramvay altında can verdi Dün saat 14,30 da Ortaköye git- mnekte olan 1049 numaralı vatman | Yorahim Eryükselin idaresindeki 506 numaralı tramvay arabası Çar- şıkapıdan geçerken — Yenipostane hamallarından Muharremin 5 yar Şındaki çocuğu Aydına çarpmış ve altına alafak ağır surette yarala - zaştır. Zavallı yavru hastaneye kaldı - rılmışsa da biraz sonra ölmüştür. Yılz Bulgarla- rın değil.. Bir talep karşısında Bulgaris . tanın Almanlara yol verip vermi. yeceği de içinde bulunan bir sual 15 meb'us tarafından — Sobranya meclisine verilmek isteniyormuş. Bizim mahut arkadaşla bu bahsi | konuşuyorduk da; | — Bu sualin cevabmı — yalnız | Bulgarlar değil.. bütün Balkanlı. lar bekliyor... Dedikten sonra ilâve etti: — Herhalde Bulgar hükümeti . nin cevabı: «Asla yol verilmiye . cektir» olacaktır. Bulgaristan da Kurt . Kuzu masalını öğrenmiştir. ve bunun bariz delillerinden biri de Busçuk nutku olmuştür Sienna adındaki İtalyan — fırkası kumandanı kendi askerleri tarafın- dan muharebenin — başlangıcında mmuvakkaten işgal edilmiş bulunan Fillata şehri halkına karşı yapılan mezalimi medeni seviyenin çok a- şağı olmasına atletmekte ve fail - lerini şuursez sıfatı ile tavsif e- mektedir. Buna mukabil Yunan medeni - etinin seviyesini gösteren aşağı - daki vak'ayı mütalea ve ilâve et- meden kaydediyoruz: (Devamit 5 inel sayfada) e llebeeliykzene Maltaya yapılan büyük taarruz ! Malta 3 (A.A.) — BBC: Dün, büyük bir hava teşekkülü Maltaya hücuma — yeltenmişse de İngiliz avcı tayyareleri, onları ric'ate mec- bur etmiştir. B İngiliz tayya- releri üslerin üşlerdir. Fransada iaşe meselesi Vichy 3 (A.A, )— Amiral Leahy, iâşe nazırı B, Achard'ı ziyaret et- miştir, Mülâkat esnasında Fran - sanın İaşesine ait meselelerin gö- Füşülmüş olması muhtemeldir. Amiral bilâhare Maarif Nazırı B. Jacgues Obevalier'yi ziyaret et- Miştir, dö Kömürden çı- kan zehir bir adamı öldürdü Nişantaşında Ziya Kilinç apartıma- cısı 38 yaşında Riza gece o a yanmamıs kok kümürile dolu bir Abartıman halkı ka te kadar odarından cıki helenmişler ve kapıyı aç buluuşlardır. Ceset morgi ür. Tarihi Hata! 'YÜZLERCE TIP TALEBESİNİN YARI GÜNÜ YOLLARDA GEÇ:VOR Yüzbinlerce !iraya. Asl olari Tıp Fakültesinin İstanbula nakli, fay- da yerine zarar veriyor Şimdi, bir Üniversite hastahanesi ihtiya- cımı ileri sürenler, vatile Haydar- paşada mevcut sisteme dönmüyorlar mı? Üniversite rektörü B. Cemil bilsel tarafından verilmekte olan talebe çaylarının ikincisi dün fa- külte sınıflarını pek iyi derece ile geçen talebelere tahsis edilmiştir. Çayda talbeler dileklerini rek- taklı Kız | “Kızılay Beyazıt nahiyesinin kong. | vesi dün akşam 300 e yakın azanın iştirakile yapılmıştır. İdare he. yeti ve hesap raporlarnın tasdi - kinden senra dileklere geçilmiş ve Limatımıda dün ban kazalar ok muştur: — Denizyollarının Ülev vapuru köprüde sulara kapılmış ve Şirketi Hay! riyenla $8 mumüralı vapuruna bindi- rerek Ürt bodoslamasını hasara uğrat- muştlır. 2 — Liman idaresinin 11 mumazalı Tomörkörüne Lütfuhüda matörü Top- Bane açıklarında çarpmış ve arka ta- Tafını pançalamıştır. 3 — Şirketi Hayriyenin 62 numaralı vapuru köprüden Üsküdara giderken törlerine bildirmişlerdir. Bu me » jyanda tıp fakültesinden Adnan Ös Büt, «Üniversite haftası n «Üniversite üç ayı» tertip edilerelir Üniversitelilerin köylü ve halk ae (Devamı: 5 inci mayfada) Beyazıtta SO ya- ılay has- tanesi yapılacak Sinemalarda her ay bir Kızılay günü tertip edilmesi istendi | bu meyanda tekmil şinemalarda | her ayın Linci gününün «Kızılay eeei e P 3 nR (Devamar: 5 inci sayfada) Dün limanımızda bazı kazalar oldu Ülev vapuru 55 numaraya bin- dirdi, bir motör de diğer bir mo- töre toslıyarak kısmen parçaladı | Hüziye Erolan isminde 19 yaşında bir | genc kız denize düşinüşse de kurlarıl * ı mnıştır. DAÇYA VAPURUNUN GECİRDİGİ KAZA Diğer taraftan evvelki gün Köstence den İlmarımaza gelen Rumen bandırala Daçya vapuru da Karedenizde bir teh- like geçirmiş bazı ambarlarına tılar,do- darak bir kıtım mallar islanıp hasara Uğrmıştır. Acenta hasarın miktarını bi sabah alâkadarlara bildirmiştir. ÇERÇEVE Neler göreceğiz? NECİP FAZIL KISAKÜREK Çeşii çeşit zehirli gaz ve cins cins mikrop şişelerde bekliyor. İlimli vahşet politikasının dün. ya umümi vicdemında incit . mekten çekiyeceği kimse kal . mayınca, çeşit çeşit zebirli gaz 've cins cins mikrop şişelerden süzülmeğe başlıyacaktır. İlimli vahşet politikasının - kendi a. mumi vicdamı bu işten İncine, cek hassasiyette değildir, « No Avrupa, ne Afrika, ne As. ya, ne Avusiralya, ne de Ame, Fika; fakat bütün insanlık, kâ. buslarına sığdıramıyacağı faci. aları, gözlerine ve hetıralarına sığdıracaktır. e« Müutlaka her tesirin bir zet te. siri bulunacak, ber icat ve tat. bikin bir zit İcat ve tatbiki el. de edilecek; ve mütflaka neticeyi hak ve istiklâl müdafancıları ——— - ——— — ——— ——— kazanacaktır. Akıllı insana bu meticeyi vâdeden tek selim duy. gu, maküs halde gelecek felâ. ketin dünyayı ve hayali çöker. tecek kadar büyük olduğu ve bilkat müvazenesinin böyle bir şeye razı plmıyacağıdır. e Ağızları tıkalı mazlüm ve esir milletler bir gün gelip ifade vermeğe başlaymca, bütün bir millet erkeklerinin sırtlarında meselü birer (P) markası taşı. dığı, bütün bir milletin kadınlı we erkekli idiç edilmiş olduğu görülecektir. İlimli vahşet pollu #ikasının ne demek olduğu üze. Finde işte o zaman, sinema, ti. yatro, reman, hatıra ve masal, yıllarca ve yıllarca çalışacaktır. . Bir gün gelecek, bu misilsia imtihan gününün şahıslar ve milletler halinde kötü numara almış hbiyanet, zillet ve riya ör. mekleri, umumi meydanlarda taşa tutulacak; ve onları Tec . medilinekten kurtarmıya mah. sus bir İsa Peygamber çıkmıya. caktır