12 Şubat 1941 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

12 Şubat 1941 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Yurdda Çocuk Esirgeme Kuru- mu vilâyetler kollarının yıllık faaliyeti Çocuk Esirmemne Kurumunun vii. yeler ketteri faaliyetlerine hızla de. Yam etmektedir. Yemi bitirdiğimiz 940 yöi işinde bu kolların faaliyet rapor. İsri genel merkene gönderilmiş bu . Yumaktadır. o Aldiğiımın melimate göre bu fasliyet raporlarının hulâsmas göyledir Aydın Çoruk Esirğeme merkesi 942. dan Karacasu iii , Koçarlı M8-Nazilli 766.8öke O258.diğer kolla, Fından © yardımlertle Aydın vilâyeti| duhilinde 2,587 çocuk. , diğer kollarının yard İiyeti dahümde 1,325 çocuk merke 0360 , diğer kolin, e Burdur vüâyeti dahi. iu Esirgeme © merkezi! 174 kollarından Gemlik 101 . İzmik| Karacabey 11292 - Orhangassi Yenişebir 1,145 - Umurbey 125. irru 416 diğer kollarının yardımlari, Je Bursa vüfyeti dahilinde 45,7 ç0- cuk #klirme merke 159 O kollarından Bojan 190 , Uzunköprü 046 . diğer kollarının da yardımlarie (Edinme Yükyeti dahilinde 1,14 çocuk Kastamonu merkes 129 kolların. dan Küre 1,300 , Tosya 405. öğer Kollarının da yardumlarle Kastamo,| Bu vüğyeti dahdinde 1937 çocuk. | Çocuk Esirpems merkezi| 1,84 - kollarından Ahiköy 108 diğer kollarının da yardımie Muğla vüâyeti dahilinde 1,035 ve Muş merkezinde 1955 çocuk. Tekirdağ Çocuk Esirgeme merkezi 6,359 kollarından Malkara 1oa Şarköy 1,968 Tekirdağ vilâyet (dahilinde 8389 çocuk Çocuk Esirgeme Kurumu merkez ve kollarından sütü olmıyan snoelerin gosuklarma çocuk sütü, kundak ta .| kımı, zayıf çocuklara sıcak hasta çocukların muayene ve ted kitab alamıyan çocuklara o&ilab ve Mekteb lerazımı, elbise, ayakkabı, ça.| mavisi, maşır, ve para yardimi yapılmak su. retde yardım halkımızın ig Tet alarak 94i çalışmalarımı bir prog- Tamla tesbit ederek yurdda yardıma doğan çocukları yaşatma ve! Bürekli yardımlarla koruyacak sağ - Yam bir nesi meydana germek su, gayesine yardımlarına devam edecekle. ve yardım kaynakları için halki, yardımlarına (o güvendiklerini muniyetde öğrenilmiştir. Ku casa, görmüşlerdir. ve yürdır fasumuzun artımı rin miz: mem, Manisada ruamla mücadale başladı Manisa (Hususi) — İiğı ie mücadele başlamıştır. buldan bilhassa bu işin başarılnssı için getirlen veteriner yardımde Ço-| banisa, Karaağaçlar, Yılmaz, Saru hanlı, Çerkesosman, Büyük Belen| Ruam basta, İstan, | köylülerimiz zaman | Trabzonda köylü kendi | elbisesini kendi yapacak İktisad Vekâleti tarafından köylüye el tezgâhları dağıtıldı, ayrıca kurslar da açılmağa baş adı e e İNE Trabzon (Hususi) — Boludan nan Naci Kicrmen şehrimi pi Kıcıman ilk hamlede vilâyetin esaslı ihtiyaçları | durmuş be imar işlerini ele almıştır, Bu meyanda Trabzon Akçoa - bad ve Vakfıkebir yolu üzerinde lan yolların tamirine de başlanmış şark kırmandaki kazaları gezerek direktifleri vermiştir. Resim Vali de göstermektedir, vitâyetimiz valiliğine tayin olu « vazifesine — başlamıştır. Nasi üzerinde dikkatle ınkılan köprillerin inşasına, baru. Vali bundan sonra (vilâyetin eksikleri tesbit (edip lâzım gelen Naci Kıcrmarı inşaat mahallerin - *» Köylülerimizin dokumacılığı sid İ eşvasım kendileri tarafından doku: maları için ervelce İktisad Vekâle- tinden gönderilen yetmiş beş ded el tezgâhından maada görülen alâ- k İkyetimize doksan tane daha el tez. gihı gönderilmektedir. Evvelce bir kısmı gönderilen bu tezgâhlarda do-| kumacılık öğrenmeyi arzu edenler için mıntaka iktsad müdürlüğü ta » rafından şehrimizde bir kurs sçıl - mış ve bu kurs hâlen devam etmek- Kursa karşı alâka günden gü. «e çoğalmaktadır. Vilâyetimizin her tarafına tevzi edilen bu tezgâhlarda giyecek eşya doku - maktadır. Hâlen parti parti gelmek- te olan tezgâhlar vilâyetçe tesbit e- Tokat valisi ta kdir edildi Tokat (Hususi) — Şehrimize geleli henüz az bir olmasına rağmen durma dan çalışan ve bu çalışmasld melseleden açıkla kalmış O birçok vatandaşları Ok mevsimi basma dan ev bark sa, hibi eden vak İx, zetin Çağpar yüksek Başvekâ , Muşta çok çirkin bir hâdise Muş (Hususi) — Burada çök çirkin rindeki ruam mücadele ekipler İyi hâdie olmuş, br evde hizmetçilik etlerine haz vermişlerdir. erinin müracaatları yavaş gi den vilâyet makamı zabıta, öelediye marifetile alâkadarları vazileye ünvet| etmiş ve dellâllarin ruam muafiyeti için hayranlarını aşılanmıya getirmi, nlerin ceza göreceklerini bildiri Bu akşâm, yemek bittikten sonra| du Torrayin misafirleri, uzun zaman masadan kalkmadılar, İhtiyar Dun- can, dantelâh örtüleri kaldırdı ve şato sahibinin önüne, kesme kristal. den ağır sürahi koydu sahibi misafirlerine porto şarabı ikram et. ti, sonra da kahve ve sigaraların dumanları etraflarında bir bulut mevdana getirdi. i Dısanda rüzgâr inliyor ve odanın | içindeki perdeleri titretiyordu | Mrs Dean, hafifçe titriyerek ©- muzlarındaki eşarpa ivice sarıldı. . | Rüzzür da ne gürültü yapıyor. dedi İnsan nerede isa şatonun tuz| bur olacağını sanacak. Torray yavaşça ona re cevab verdi: — Duvarlar dokuz kadem kalın- ev gülümsedi İyapan 10,11 yaşlarında bir Mana merkezinde hayvan sahib ,lerkeği tarafından tecavüze tır. Mülecaviz adliyeye vermiş yesilspor arasında yapıla iz, Evin rma İzmit 'iy maç'arı İzmit (Huzusti — Kâğıdapor ne AK, vi maçın, ©. 1 Yazan: Valentin Wüliams liğındadır, madam, dedi. Onlar bu fırtmadan daha şiddetlinine de ta- hammül ederler, Sonra Stephene dönerek ilâve etti: — Bu gece fırtınanın bu kadar sidd. olacağını o ummuyordum. Mösyö Garrison, sizin yatınız hak- kında biraz endişe ediyorum... Durdu, zira baş hizmetçi kendi, sine yaklaşmış ve kulağına birkaç kelime mırıldanmıştı. Şato sahibi sözüne devam etti: — Kaptanınız burada imiş Ja- mieson onun aslen İskoçyalı oldu- ğunu söylemişti. Onunla tanısmakla çok memnun olacağım. Bizim ile be- raber bir kadeh porto içmesine mü- sande eder misiniz? -» Pek sabil; yalım içer mi bil e ihtiyaç Üzerine Vekâletten vi-| dilen kısımlara gönderilecektir. Tez- gâhlann gönderileceği mahallerde. ki alâkadar memurlara şimdiden İlâzim gelen ( direktifler verilmiş ve | faaliyete geçil Köylülerimizin giyim ihtiyaçları- nı karşılamağa matuf bulunan bu hareket vilâyetin her tarafında de- rin bir memnaniyet uyandırmış ve | sevinçle karşılanmıştır. Halkevi Reisliği Şehrimiz Halkevi Retsliğine Par- ti Vilâyet idare heyeti azâsından ve İ Yeniyol gazetesi sahibi Bekir Sü - köt Kulaksızoğlu 5 iş ve işe başlamıştır. Bekir Süküt ile beraber Halkevi yeni bir fanliyet devresine girmiş bulunmaktadır. Zonguldakta iki maden kazası Zonguldaktan yazıyor. 23 Son- kânunda ( Ereğli OKömür İş - İetmesinin merkez kömür yıkama fabrikasında çalışan Posof kazası nn Ağra köyünden 34 yaşlarımda Ferhad oğlu Şaban (Çankaya'nın triko vagon tekerleği arasında ka » larak bacağı kesilmiştir. 29 Sonkünunda da Üzül - mez bölgesinde, bir maden kazası olmuştur. Ereğli kömürleri işletmesine sid Derebaca ocağ'nela çalışan amele - den Devreğin Elmacı köyünden 25 wtçe bir takdirname ile taltif edil .| yaşlarında Satılmış Bostancı, göçük İmiştr. Resin değerli valimizi gösteri -| alında kalarak ölmüştür. Samsun Halkevi azaları Bafrada Bafra (Hususi) — Samsun Hal- kevinden bir heyet buraya gelmiş. tir. Heyet arasında bulunan Samsun lisesi müdürü Ziya Karamuk tara - fından «Türkün kahramanlığı ve Türk seciyesin mevzulu bir konfe - rans verilmiş, filmler sterilmiş - İ ör. Sinema salonunda verilen kon - feranata yüzlerce dinleyici hazır bu. İ Tanrmuştı mem, zira kalabalıktan pek hoj maz; kendisi tam bir dağ çocuğu- dur, Ev sahibi gölmeğe başladı: — İşte tam benim istediğim &- dam, dedi. Sonra Duncan'e bir şeyler söyle- dikten sonra ilâve etti: — İskoçyanın ne doğmuş? dedi. — Zannederim Oban'da. Fakat lesi, o daha küçük bir çocuk iken Canadaya hicret etmiş. Torray içini çekti: — Ah, mösyö, bu hicret dağları boşaltıyor. Hâlâ gaelik leheesinden konuşabiliyor mu? 3emiye kılavuzluk eden ad mın dili anlamasına rağmen bunda şüpheliyim. Bu, bize gayri kabil İgörünüyor. Büyük Harbde, fileda İ hizmet ettiği zamanlar o müstesna, İ kirk yıldanberi memleketinden uzak kaldığını bana söylemişti. Böyle ok makla beraber bu hususta tefe hakkında hiçbir fikrim yok. Zira bu, yanımda bulunan her vakitki kumandan değildir. Benim, yatı beş yıl idare eden eski kaptanım » taraflarında Dilekler ihtiyaçlar İzmit klübleri sığınabi - lecek bis bina arıyorlar İzmitten yazılıyor: Şehrimizde yeni yapılmakta olan Halkevi binasının inşan'ı yakında ikmal &dilecek ve Halkevi vu yeri bi » nasına geçeceklir. Bu vasiyet karşısında “düşünmek lâzım gelir; Kocueli ve Tütk sporunda bü, yük varlıklar göstermiş olan İz. mit âpor klübleri başlarını soka- cak bir bina © bulamıyorlar. Ve bası binaların bodrum katları , na sığınıyotlar. Bu hazin vağ, yet te maalesef o Yakidir. Ak. yeşil gibi sidden varlıklı bir genç, Hik yuvası, (eski Türkocağının, bodrumlarında iş ri Baki Halkevi binası, klöblerinin hepsini vüzattedir. Bu bnanın taha edilmesi pek arzu mektedir. Partimizin bunu naza. Tı dikkate alacağı mümkün gö. rülmektedir. Bu takdirde, İzmi . tin varlıklı spor teşekkülleri da. ha müsbet çalışmak bahtiyar , Uiğına kavuşacaklardır. iskenderunda Liman tesisatının İvücude getirilmesi için dünya ahvalinin süküneli bekleniyor şunu stinb ede İ İ İskenderun (Hususi) — Cenubi İ sarki Anadolunun en işlek liman ve Jistasyonlarından bi: olan İsken - derun, muhakkak ki, iktisaden par lak bir istikbale namzettir, Devlet - İçe, limanın her türlü asri tesisatı ca- İmi olarak inşası, İskenderun - Ga » İ öanteb arasinda asfalt bir yol ya - pılmas kararlaştırılmış e bulunuyor. İ Dünya ahvali dolayısile muvakkat bir zaman için tenahhüre uğruyan bu teşebbüsler, ilk fırsatta fiil mev- İkline getirilmeğe barlanacak ve bit- tabi hu inkişaf iktisaden büyük tesir ve hareketler üyandıracaktır. İ Manzara ve venilik itibarile haki katen pek sevimli bir çebre taşıyan İskenderun, Cümhuriyet Hükümeti. | İmiz elinde cenubu sarki Anndolu -| nun en güzel ve modem bir şehri olmak mevkiindedir. Belediye da- ha şimdiden bozuk caddeleri ton -| İ zime, yakın bir &tide, ber türlü ih - tiyaçları giderilmiş örnek bir sehir haline gelecektir, dersek, mübelâga etmemiş oluruz. Mardinde imar faaliyeti Mardin (Husüsü) — Umumi ahva, Tin bozukluğunu muhafazaya devam Jetmesine rağmen vilgelimizde ba - İyndırtık işleri, mevend imkânlar mis, betinde yürümektedir. Bu cümleden İolarak yol işine hususi bir ehemmi, yet atfedilmektedir. 923 den evvel Mardinin birçok ka. zalarına hayvanla dahi gitmek tef kün değilken bugtin her kazaya mo. elü naki vastalarile seyahat ey. lemek kabildir. Sekiz mühim minta. İkada modern jandarma karakol bi. naları ve ayrıca müleaddid köprü ve mentesler yapılmıştır. Meveud umu. mi buhranın ortadan kalkacağı gün, wiüyelimzde eskisinden daba bri! bir imar faliyeti başlıyacaktır. Murraydır » y otomobil kazasında yaralandı; sefere çıkmak istediğim zaman bu sahilleri tanıyan bir başka kaptan dostlarım» dan biri Mac Kenzie'yi tavsiye etti. Durdu, şato sahibi ayağa kalk- muştı; ihtiyar Duncan kaptanı salona getirmişti. İ Kaptan böyle kalabalık bir top- lantı karşıama bitdenbira çıkmış ol- duğunu görünce bir ürkeklik | gös- terdi, fakat bunu belli etmemeğe çö- lıştı, yara izleri görülen yüzünü ta- maman bir donukluk kaplamıştı ki Garrison onu ov sahibine takdim etti, Torray, ihtiyar denizcinin sıkarak ve nezaketle: — Bir vatandaşa safa çeldiniz demek benim icin dalma bir zevk olmuştur, dedi ve mahalli lehce ile bir cümle daha ilâve etti, fakat Mac Kenzis başını eğdi ve veciz bir ifa- de ile: — Uzun zaman dısarda kaldım mösy, dedi. Memleketimin dilini konuşmak itiyadını kaybetmiş bu- elini adı İlumuyorum, Pamuk Aydında zirat vaziyet ekimine ehemmiyet veriliyor Yalnız ekicilerin şidd etle muhtac oldukları traktörlerin temini bekleniyor RO ş. Aydın (Hususi) — Vilâyetimiz- de üç mıntakada tütün yetişmekt dir. Çine kazasında bu sene istih - sal olunan 527 bin kilodan 410 ve merkezi kazadu istihsal olunan 70 bin kilodan da 50 bin kilosu bu gü- ne kadar satılmıştır. Aydın baş mi dürlük. çevresinde olan bu iki ka zada kalan tütünler de bügünlerde satılmak üzeredir. Mahsul (denilen iyi cinsler 60-70 ve görmez adı ve- rilen kırıklı cinsler de 30-50 kuruş arasında satılmıştır. Bu fiatlar müs tahsili tatmin et İzmir Başmüdürlüğü sında bulunan Söke seneki istihsali 300 bin kilo olup | bu kazada henüz 100 bin kilo tü -| tön satılmıştır. Bu kazada satışın a- Zir gitmesi henüz iki alıcı gitmesin- dendir. Yeni ahcılar da bugünlerde Sökede bekleniyor. Alâkadarlar ön beş güne kadar bu piyasanın açıldı- ğından bir ay zarfında vilâyetimizin Hitönlerinin tamamen satılmış ola » İkmektedirler, Tokat (Hususi) — Alay komutanı yarbay Necati Erbak ve zabitan tars- fından Halkevi salonunda bir âile toplantısı berib edilmiştir. Bu top lantıya vali İzzettin Çağpar ve eşi Ba, TTorray içini çek! — Bu çok acı dedi. Eğer Oban. da doğmuş İseniz adamizı herhalde| tanırsınız. -—— Babamin Mac Pesy de Tor- raydan bahsettiğini işitmiştim, fakat 8 öleli çok zaman oluyor ve ben, ailem Canadaya gittiği zaman kü- çük bir çocuktum. Ev sahibi ısrar etti: — Burada birçok Mac Kenzieler var. Bu aileye mensub olan ihtiyar Christine babamın zamanında şato- da istihdam edilmişti. Belki de sizin ebeveyninizden biridir? Fakat ihtiyar kaptan ona, sözle- rine devam etmek cesaretini verme. di, zira sertçe cevab vermişti: — Bu dünyada bir Mac Kenzie- nin bulunabileceği hiçbir yer yoktur, dedi; yalnız ben varım. Benim de ne burada, ne başka yerde bir ebeveynim yoktur. Torray o zaman d nezaketi ile takdim merasimini yaptır — Kızım Flora; bu bayanları ve Vörity'yi önceden tanırsınız; Vikont bası Mansard; Mösyö |, Vilâyette hububat az ekilir. Hu- bubat ekilen mıttaka daha fazla S5 ke ve Çine kazalarıdır. Diğer yer lerde ve bu kazaların da ekseri yer- lerinde pamuk, susam ve darı gibi yazlık mahsulât ekilir. Vilâyetimiz- de yazlık ekim mevsimi Nisan ve Mayıs aylarıdır. Çiftçimiz bu aylar- da toprağı tav buldukça olanca kud ret ve hizile ekime çalışır. Fakat kudret yetişmeyince müddet geçer. Bu takdirde istihsal gecikir ve yağ- mur mevsimine rastlar. o Mahsulün bir kısmı tarlada kalır. Su altında rlir, Geçen sene ekim aylarında havanın yağmurlu gitmesinden e - kim gecikmiş ve bittabi mahsul yeç İ gelişmiş, sürekli yağmurlar neticesi İ bilhassa pamuk mahsulünün yüzde | 30-40 miktarı alınarnamıştır. Bu 8e- beble Aydın çiftçileri ekim zama - nında zirai kombinalar teşkilâtından vilâyetimize 8-10 traktör dilemi lerdir. Bu hususta tetkikat için gelen daha birok seçkin davetli şirk et. Erişti Neş'e içhde geçen ve zengin İbülede imaz edilen davetliler geç vak, te kadar hoş vakitler geçirmişlerdir Basım aki ve komutan ile seçkin da, velileri ve ertik beyetini göstermek. İyan Çağpar üe devair müdiranı veltedir. Philippe, Mac Kenzienin zeki ba- kişinin Berg ve arkadaşları üzerinde durduğunu gördü. Kaptanın, şato sahibinin mmasasnda bu nevi adam- ların oturmuş bulunduğunu görmek- le şaşırdığı meydanda idi. Yalnız, © da hiçbir şey belli etmed., erkese sert bir selâm verdi, Duncan'in, ö- nüne, Stephen İle Torrayın arasına koymuş olduğu sandalyaya oturdu, sonra, kendisine ikram edilen por- toyu reddettiklen sonra, kendisini buraya getirilen meseleye geldi: Bir fırtına başlamıştı, dalgalar öyle yök- »elmişti ki, bakkala cızak ve mü himmat getiren bir balıkçı gemisi ile gelmeğe mecbur olmuştu. Zira ya- İtin filikasının kayalara çarpıp par. çalanmak tehlikesine maruz balun- duğunu görmüştü. Garrisondan, &- ğer hava daha fenalaşırsa geceleyin İ Ansay'e gitmek müsandesini istiyor- du, Kılavuz gemide idi ve takib ©- dilecek yolu o götterecekti. Torray, İ Stephen ve kaptan hemen canlı bir > görişiler. (arkası var)