17 Nisan 1941 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

17 Nisan 1941 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa SON POSTA Somada Köy kalkınması üzerinde müsbet çalışmalar başladı Soma, (Hususi) — Kaymakam Necmettin, Somanın civar pazar- larla olan münasebetini temin için bozuk olan şoselerinin ve köy yol. larının yapılması gebeblerini *6- mine çalışmaktadır. Bilhassa Bergama şosesinin Se- ma bölgesinde olan ve gün geç- tikçe daha ziyade bozulan kisım- larının hemen yapılması için Ma- risadaki kaymakamlar (o toplantı- sında teşebibüslerde bulunmuştur. Köylerin mekteb -htiyaçlarımız temini bu seneki çalışma prog- ram: içine alınmıştır. , Bü sene Somanın en ufak bir köyünde de «eğitmen» okulu açıl ması esası kabul edilmiştir. Genç kaymakam köylü ile çok yakından aalâkadardır. İaşe iş- leri yolunkladır. Gaz buhramna hiçbir suretle meydan verilme- miştir. Balıkesir belesiye mecl toplantıları Bahkesir (Hususi) — Balıke. sir belediye meclisi Nisan toplant./ larina başlamış, ikinci içime: da yapmıştır, Du iştimada 941 mali yı İh bütçesi görüşülmüş ve varidat) 163 bin lira olarak kabul edilmiş. tir. rhaniye ve Manyas kaymakamlıkları Balikesir o (Hususi) — Dabiliye Vekâletince Vali ve kaymakamlar, arasında yapılan değişikliklerde Bür haniye kaymakamlığına Hassa kay kamamı Habi Tekin, Manyas kay - makamlığına Keban kaymakamı Sir rı Yılmaz tayin edilmişl B lıkesirde faydalı bir konferans Balıkesir o (Hususi) — Balıkesi Halkevinde İstarhul o Üniversitesi profesörlerinden Besim Darkop «la İikesirin coğrafi vaziyetin mevzulu ve büyük bir alâka ile takib edilen bir konferans vermi Biyda bir çocuk yanarak ödü Biga (Hususi) Şehrimize bağlı Kaldırımbaşı köyünden Ka- iki yaşındaki oğlu ta hasta yatmakta iken ocaktan elbisesine ateş sıçramış, evde yak niz bırakılan yavrucuk kendisini kurtaramıyarak köy içinde bir hizmete giden annesi vetişinciye kadar yanip birkaç saat sonra öl- müştür, İzmirde kadın temizlik amelesi artıyor İzmir (Hususi) — Belediye le- mizlik amelesinden bir çoğunun 28. kerlik çağında olması ve vatani va- zifeye alınması sebebile yerlerine kadınlardan çöpçü alındığını yaz - #mıştık. İşsiz ve yokeul kadırdardan temizlik ameleliğine talib olanlar artmıştır. Belediye müracaatları za. bita tahikikatından © geçirmekte ve muvafık görülenler, derhal çalıştır! mıya başlanmaktadır İzmir beledi. yelinin kadın temizlik amelesi otuz beşe çıkmiştır. eğitmen Tokadın Şehir yeni ve çok müdürlüğü binasın 'Tokad, (Hususi) — Vilâyeti- mizde imar İaaliyeti hızla devam etmektedir. Şehirde hergün yeni İbir bina yükselmekte, köylerde mektebler ve köprü yapılmakta, yeni yollar tanzim olunmaktadır. Bu arada uzun 2: etmekte olan Emniyet Mü- dü; binasının inşaatı bitmiş tir. Bu münasebetle binanın açılış merasimi yapılmış, bu merastme devair müdürleri, Parti, Belediye ve diğer teşekküller (başkanları, kalabalık bir halk iştirak etmiştir. Vali İzzettin Çağpar kısa ve ve- ciz bir nutuk söylemiş, kordelâyı müddeiumumi Ali Uzer kesmiş tir. Misafirler binayı gezdikten sonra zengin bir büfede izaz edil- mislerdir. Belediye kararile burada da tek İt ekmek çıkarılınaşına başlan» mıştır. Kilosu 12 kuruşa satılan bu ekmek ikinci nevi ekmekten biraz daha beyâzdır. b kü olan eğitmen kursu, kurstan mezun olan (79) eğitmen okutmakta bulumuşlardır. Yazan: Valentin Williams Bu şalın üzerinde koyu yeşil — Siz uzun zawandanberi beni ve kırmızı renkle çizgilerin mey-| tanmmazsınız, fakat kanun hârici- dana getirdiği geniş kareler gö-|ne çıkmıyan bir adam olduğuma rünüyordu, Sato sahibi etti: sözlerine inanmanızı İsterim; siz tahs'linizi devam | Oxfordda yaptınız ve Sa Majeste İngiltere kralının ve resmi bir ko- — Eğer bir iş yapmış olursak, misyonunun tasdikinden | geçiril. sizin vereceğiniz bütün satın alme ücretinin hepsini, Berg denilen bu adama vermem lâzım geldiğini düşünmüşsünüzdür. Fakat bu a- işveriş artık bugün mevzuubahs olamaz; zira Berg ve dostları ya- rın veya vapur gelir gelmez, ne vakit olursa olsun adayı terkedip gideceklerdir. Stenhen kendi düsüncesini söy- lemek üzere idi ki Torray, elinin hareketile onu susturdu ve Ayni sükünetle devam etti: miş olan ve güzide insanlara mah- sus bir seref kanunu olduğu her halde sizin meçhulünüz değildir. ies sonra soğuk bir sesle — Ayrca bunlar arasından ba- ziları da... Garrison kalbinin daraldığını hissetti, zira sato sahibi ölen oğ- lunu hatırlatmak istiyordu. Hararetle haykırdı: — Bu, benim meçhulüm değil. inşaat devam ediyor Antakya (Hususi) — Kirıkhan bölgesinde açılmış yük bir ihtiyacına cevab vermektedir. ki köylere dağıtılmış ve bunlar halen Önümüzdeki dere yılı 75 ın 75 köyde faaliyete geçecek ve bu su. imarına devam ediliyor güzel bir emniyet a kavuştu, başkaca açılış merasiminden dki intiba Posta telgraf müdürü Kenan Çakarın Ankaraya tairili müna- sebetile açık olan şehrimiz P, T. 'T. Müdürlüğüne Ankara P. T. 7. U. Müdürlüğü şube müdürlerin. den Rüştü Bengü, vilâyet defier-|feran dolarmakın ulan Beşkeçi maz Olrin?- darlığı muhasebe müdürlüğüne tayin edilen Diyarbakır vilâyeti muhasebe müdürü Sıtkı Bilgen, seferberlik müdürlüğünün kadro- sunun lâğvı üzerine inemurluğu- na tayin olunan Muhittin Gürcan gelerek işe başlamıştır. Seferberlik kâtibi Tevfik De. mirel vilâyet nüfus müdürlüğü i- kinci müfus metnurluğuna, ikinci £ İlerden kendilerine I Bigada Zavallı dilenci bir kadın bir şeririn taarruzuna uğradı Biga (Husosi) Şehrimizin Hamdibey © mahallesinde © oturan wnübadil | göçmenlerden o Asiye ve Mediha seninde iki dilenci kadın, geçen perşembe ya giderlerken kasabanin bir mahal ilesi demek olan İdriskoru köyün. den Mürsel isminde bir tecavüzüne maruz kalmışlardır. Her iki kadın, Bandırma csdde- İsinde yollarına devam ederlerken, İbunlardan Meliha, o kardan fasid bir fikirle üzerlerine doğru bir erke ğin gelmekte olduğunu görünce ken disini muhafaza kaydile hemen yol. dan saparak tarlalık içlerine doğru kaçmıya — başlar fakat gözleri dönmüş olan Mürsel, kaçmiya mu. vaffak olamıyan Asiyeyi tutarak bir hayli boğuştuktan — 89) tenha bulunmasından bil musuna tecavüz etmiştir. Hâdise mahallinde biraz uzukta. ki tarlalarda işleyen kadınlar, Asi. yenin iatimdadını duymuşlı ranla. rında kocaları Zi için korku larından onlar da ağızlarını açama- muşlardır, Bu namus düşmeni, vak'a yı müteakıb firar etmiş ise de şehre gelmekte olan Bahçeköylü muhtar Adilin ihbarı üzerine oralarda vazi. hiyesi jandarmalarından ikisi tara - findan yakalanmış ve adliyeye tes. lim edilmiştir. Trabzonda Halk Partisin'n konfzransları Trabzon (Hususi) — V'ilâya, tümiz Parti idare heyeti «Bugünkü dünya ahvali karşısında Türkiyenin , İmazl,. Bir başka maden, - hamizlardan çahuk müteessir olur; bu gibi madenlerden de, hamızlarla | ahiğksizin | . e ıçın- ( $ inci sayfada) Muhtelif eşyaların muhtelif ma - denlerden o yapılmalarınin başlıca sebebi, her madenin kendine göre bir hassaya malik oluşundan ileri gelir. Meselâ: Madenlerden bir kıs- mı hararetten müteessir olur, O tak dirde bu madenden, hararetle alâ. kası olabilecek şeyler o yapılamazI.. Bir diğer maden yumuşaktır, en u- bir sertlik karşısinda eğilip bü. ir, O halde, bu madenden ya- İpılacak eşyalarla sert işler yapıla ekşiden, temam olabilecek eşya yapılmaz!, Herhangi bir şey yapılırken, o. İnun ne vazife göreceği, nelerle kar şılaşabileceği önceden hesab edilir. Acaba yapılacak şey, sakin mi dü - tacak yoksa şununla veyahud ba -1$8 nunla temas mm edecek? Muhtelif kullanma eşyası yapılır. ken büüm bunlar nazan itibara alı, narak hareket olunur, En sağ'an ve en az sağlam olan madde hangisidir? Hepimiz demiri, en sağlam ve en ederiz. Büyük köprülerin, . garlerın hemen kârilen demirden yapılınış olması bunu ispat eder. Fakat dün- yanın en sağlam maddesi olan de- mir, aynı zamanda, dünyanın en çü- rük maddelerinden biridir. ! Bü nasil olur?. Bu mümkün mü?, Dünyanın en sağlam madeni aynı za inada dünyanın en çörük madeni ınyanın en sağlam, en kudretli köprülerinden bir. olan şimendiler köprüleri, topla, tüfekle yıkılmadık İlari halde, ufak bir rutubetin, ufak bir ıslaklığın tesirils pek çabuk mah volabilirler.. Halbuki bu göprüler dünyan en ağır lokomotilerinden, İvazonlarından en ulak bir derecede jolsun, gene korkmamışlardı. İ Havada rütubet ve veli nisbette fazla ise, demir o kodar sü- nüfus memuru Hamdi Gürderesiyasetis mevzulu bir konferans s8. ratle paslanır ve mahvolur, Erbaa kazası nüfus ikinci memur- luğuna, idare heyeti kâtibliğine öy bürosu kâtibi Nurettin Can, köy bürosu kâtibliğine de Reşadi- risi tertib ederek kaza ve nahiye . İerde verilmesine karar vermiştir. Bu münasebetle parti hatibler Vakfıkebir, Sürmene, o Akçaabad, İ Pas; en muhteşem demir yapıla- ir, demirden yapılmış en kıymetli eşyaları gayet kısn bir zamanda ve İpek ant olarak tahrih eden korkunç ye kazası hususi muhasebe me-|Of, Maçka, Yorma ve Beşikdüzüne bir hastalıktır. İşte caki zamanlara muru sabikı Ali Riza Gültenin naklen tayinleri yapılmıştır. retle eğitmenler Geçen yıl bu Hatay dahilinde üç bin çocuğu dir, bunu bana anlatmsk için ni- çin ihtiyaç duyuyorsunuz?... Torray devam etti: — Ben namuslu bir adamım, dedi, Mesleğimin de hürmete lâ yık bir şey olduğuna inanıyorum istikbasime yanlış veya sahte nam bırakmak istemem ve daima da sö. inde duran şerefli bir adam O- larak yr mak isterim. Bunu şu- nun icin size söylüyorum: Benim tarafımdan edilen bir yemin hiç bir zaman beyhude olmıyacaktır. Bu wwleri sövledikten sonra aydınlık ve soğuk bakışlarını A- merikalıva doğru kaldırdı. Son sözlerine devam etti: — Size temin ederim ki bu Fransızı ben öldürmedim ve m şuuri, ne de gayri şuuri bu ona- İyetle hiçbir alâkam yoktur. Ayni zamanda katili de bilmiyorum. Bu hususta size hiçbir sual sormak istemem. Bazı zahiri sebebler be- Bi itham ediyor, fakat bu hususta sözlerim kaf'idir. Size osövlemek istediklerim de bundan ibarettir. Bu sözleri söyledikten sonra, bakışlarını yere indirdi. İziderek konferanalarını vermişi ame ERİ Dr rroromanmansır saaranttmn serer onasamnatensesenatt aaa maya tartan rr mmmursansantamarınmn Kn selek ( Hatayda eğitmen kursu calışıyor ) tarafından okutulan köy çocukları etin masraf sahasında bü-| | nin sayisi da altı bine yükselecektir. Kursta talebeye mazari ve ameli dörsler verilmek. se, hububat tarlalarında çalıştırılmakta, küçük san'st. lar öğretilmektedir. Gönderdiğim resimler bu yil me zan olacak eğitmenlerin faaliyetlerindön büzı sahne.) başlıca sebeb rutubettir. leri tesbit etmektedir. Stephen fevkalâde rmış bir halde idi, ŞE Bir kızına, bir de tabakâsından bir tutam tütün alan şato sahibi- ne baktı, Genç kiz kendisine gü- Himsüyordu. Hiçbir söz söyleme- mişti, İakat mavi gözleri muzaffer bir insana mahsus bir parıltı İle parlıyordu. Babasına daha fazla sokuldu. Garrison, şato sahibine cevab vereğekti ki, WVerity oyerinden İ kalktı ve kendisine doğru geldi. Bir ekie bir zarf, öbür elinde de /uzun müddettenberi büyük bir dikkatle tetkik etmekte olduğu (iki mumu tutuyordu, Bu mumlar. dan biri uzun, öteki de kısa boyda jolan mumlardı. İ © Vörily bağırarak: | — Sözünüzün doğru olduğunu İ kabul edivosum, Torray, dedi. Dostum Garrison da benim gibi düşünmekte gecikmiyecektir. Stephen acele acele: Öyle olacak şüphesiz, Pful, fakat sizi böyle düşünmeğe sevke- Heyecandan sesi #itriyen dostu yapılmış — eşyalardan » geçmemetinin baş en biri bu paslar. ima keyfiyetidir. Mese firavunların. dan birine aid fevkalâde kiymetli ibir altın bilezik veyahud elmas bir ik bulmak, o devrin m'iyonlar. ca insaninin kullandığı bir demir 6. tağı veyahud tırpanı bulmaktan çok daha kolaydır. Halbuki, Firavunla. rin terkettiği altın eşyaler, hiç şüp- he yok ki in Mesir willetinin ter- kettiği demirden yapilmiş esyaların yanında devede kulak kabilinden. dir, Bu, dün için olduğu kadar yarın için de veridir. Yani, yarin bizim torunlarımız, binlerce yıl sonra, bi. zim terkettiğimiz harabeler mrasin. da demirden yapılmış yüz binlerce eşyadan, hiç şüphe yok ki hiçbirisini bulamıyacaklardir. Çünkü bu kala- ehik eşya zamanla paslanarak, tıpkı kemiklerimiz gibi toprak haline in. kılâb edecektir. Peki, hu «Pasw nammı alan bu korkunç hastalık nedir?. Bu hasta. liğin tedavisi kabil değil midir?. İlâci yok mudur?. Demir niçin p>slan'r? Demirden “yapılmış bir çatal ve. yahud bıçağı, yıkadıktan sonra ku- rutmayacak olursak ne olur). Paslanır, değil mi? Bunların paslanacağını çoğumuz, bilhassa bulaşık işlerile mesgul olan ev kadinlari gayet iri bilir. Demek ki demirin paslarmasına Bir defasında cinli sözlerine devam etti: — Sözümü kesmeyiniz ve şimdi anlatacaklarımı dinleyiniz, Sonra elinde tutmakta olduğu iki mumu göstererek ve üç muha- taba birden bakarak devem etti: Ben Vikontun cesedini. ilk gördüğüm esnada bu iki samdan mazgallı odada idi. Her ikisinin de ayni büyüklükte ve ayni biçimde olduğu meydanda idi. ora onun sözünü kesti; — Burası doğru. Sekiz gün ön- ce bu mumları ben kendi elimle oraya koymuştum. Tabii vaziyeti anlıyorsunuzdur, mazgallı odayı tanzim eden benim, zira hizmetçi- ler öraya girmekten kat'iyen hoş- lanmazlar, adeta bundan çekinir. ler. Murzlardan en kısasını elinde sallıyan Verity: — Mükemmel dedi. Bu mum- lardan birincisi bir müddet yakıl- mış, diğeri ise, odada, duvarın di- binde, bir bime eda yan- mamış olarak duruyordu. (Arkas var) , denizin Nerede-Nasıl | dayanıklı bir wadde olarak telâkki) Nisan 17 dibinde Kaybolan kiymetli bir ş€j Ararlarken, yapılan tetkikat netice inde, takriben 150 yıl önce bat miş bir gemi enkazına Tastlamışlar Bu gemi bir harb gemisi imiş. Te punun namluları o kadar paslan miş, o kadar incelmiş ki, &deta b 'çakla kesilebilir, bir hale gelmi Bakınız su bu kalin demirleri n yapmış?., Demiri paslanmaktan nasıl kur tarmalıdır?. Herşeyden önce onu daima gü zelce kurulamak, rutubetli yerlerd tutmamak lâzımdir. Peki, bu ber eşya için tatbik mümkün olan bir tavsiye midir? Yani demirden yapılmış herşeyi da ma rutubetten uzak tutmamiza iri Meselâ bir demi banyo, su teneke geyler imi surelt su le temas halindedirler. Sonri kiremit vazifesini gören ve çatıları üzerine örtülen saçlar vardır ki, bü! lar da daimi surette yuğmurla, ka la tomas halindedir. Yağmurdan s9 ta bunları kurulamamıza tabi im kân yoktur. Bundan maada, demir yağmursu açık havalarda da paslanır. Vak bu paslı yavaş olur; #mma, m de olsa gene paslanır. Çünkü ha vada dalma bir miktar rutubet, ya ni buhar halinde su vardir. Hav her şeyi kuruttuğu O halde, kendi de daima yaştır. Çünkü hava, mu hitinde, bulduğu bütün, suyu, bü yük bir hirsla emer, Yıkanmış tah taların, kurumuğa asilmiş çaması ların, yağmurlardan sonra di burada meydana gelmiş su tilerinin bütün suları havaya gi Peki bütün bunlara rağmen p: lanmağa istidadı olan şeyleri pas lanmaktan ko'umak imkânı yo mudur?. Olmaz ölür mu, tabii var. İnsat oğlu herşeyin bir çaresini bulduğ |gibi bunun da bir çaresini bulmuş tur. Emniyet midir'eri arasında Ankara 15 (Hususi) — Muğl emniyet müdürü Ali Orküş Ç. nakkale emniyet müdü nakkale emniyet müdü Erol Antalye emniyet müd ne, Tunceli emniyet müdü yor Urfa emniyet mü Mardin emniyet müdürü Avni Sü mer Çankırı emniyet müdürlüğü ne, Trakya umumi müfettişliğ emniyet müşavir muavini Kema Xeyalı Kayseri emniyet müdürlü Rüne, Çankırı emniyet âmiri Sab ri Mohaç ermiyet müdür muavin liği vazifesinde istihdam edilmel üzere Van emniyet Amirliğine Nuseybin emniyet miri Etem Bulkut Mardin emniyet âmirliği ne naklen tayin edilmişlerdir. Tarsus kaymakamı Hüsnü Ar emniyet umum müdürlüğü earyi müdürlüğüne terfian tayinleri i6 Ta edilmiştir. Diyarbakır emniyet müdürü #ünden Vekâlet emrine alınan El rem Sanvsrm da Muğla emniye müdürlüğüne tayini yapılmıştır. | RADYO | PERŞEMER 1741941 8.00 Saat ayarı, 3.03 Ajans haberle ri, 818 Hafif parçalar (PL), 845.90 Ev kadını, 1230 Saat ayar, 1233 Hafif şarki lar, 1260 Ajans Haberler, 1805 Ha fit şarkılar, 129), 1400 Karışık mü sik. CPL). 18.00 Saat ayarı, 18.03 Radyo cs orkesteası, o İA40 Radyo incesaz he yeti, 19.10 Konuşma, 19:39 Sag; aya TI ve ajans habevleri, 19.45 Ziraat tek vimi, 19.50 Beste, semni ve şarkılar 20.15 Radyo gazetesi, 2045 Tino Ros &i'nin plâkları. 2100 Dinleyici istekle ri 2130 Konuştar, 11.45 Radyo orkes trası, 7230 Sax: ayarı, ajans habef lori, 2245 Dans müziği (Pİ) İstanbul Forsası 16/4/1041 açılış . kapanış fiatları 54 132.09 30.79 095 12979 3.175 31.175 Londra 1 Bterlin New-York 100 Dolar 100 İsviş. Fr, 100 Drahıni 100 Peçela 100 Dinar Belgrad Yokohama 100 Yen Stokholm 100 İsveç Pr. o 30.745