16 Mayıs 1941 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

16 Mayıs 1941 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

a 6 Sayfa Dâvas (Hususi) — Yurdun bir çok yerlerinde olduğu gibi burada da artık yaz kokuları gelmiye baş- lameştır. Davasm yaz mevsimine! mahyus çok enteresan bir hali var- dir. Şehre bir kilometre mesfede bulunan ve «Bağpazari» denildiği halde bağdan eser olmiyan bir yer bulunmaktadır. Buranın, kaza mer. kezine nisbetle suyu ve havası biraz daha iyidir. Bunun için -hükümet devsirin - den maada- bütün kasaba halkın «Temmuzun birinden itibaren. Bağ pazarına göç etmesi âdet olmuştur. Buram, birçok güzel bahçelerle ve aralarinda inşa edilmiş mahalle ma- > halle -köy evlerinden birkaç nu - mara yüksek. güzel binalarla süs - Oldukça geniş bir yer olan «Bağ! pazarlıımda yaz aylarına mahsus çarşılar, pazarlar, kahvehaneler, fi. ranler, aşçılar, bakkallar, berberler olduğu gibi geniş caddeler dahi var. dir. Müteaddid cami ve mescidleri bulunan ve adeti bir panayır yerini andıran «Bağ pazarında» misafirler İçin temiz oteller bile bulanır. Bu imandan hali yerler muvakkaten şehre inkriâb eder ve şehir de 3 ay için semiz bir köy haline gelir. Da- yasin pek hoşa gidecek havadar bir #ayfiyesi olan Bağpazarına memurlardan başka belediye daire. si ve ahali göç etiği için şehirde Temşmizun ilk haftasından O sonra hemen hemen kimseler kalmaz. Buraya bütün eşya ve hayvanatile akin edan balk, Teşrinievvel ipi. 'dasina kadar sede ve nefis bir kır kokusu alırlar ve havalar güzleyince İri kaza merkezine avdet eder- Bütün satıcılar ve şebir halkı üç ay içinde hep bu «Bağpazarın nda muamele o ve alışverişlerine devam ettikleri için şehrin elektrik santrah da bu üç ay içinde faaliyetini tatil eder, O zaman kasaba, karanlık ve loş bir hal alır. Hafta pazarda muvakkaten oraya nakledildiği için «göç etmiyen imemurl#r- #epetlerini alarak Bağpazarına gidip hem ne-! valelerini tedarik (ederler hem de tatil günlerinde pek hoş vakit ge- çirmiş olurlar, Buranın Oyoğurdile kavunları oldukça meşhurdur. Çukurovada çiftçi otomobilleri işliyecek Adana (Hususi) — Çiftçileri - mizin mahsullerini kolaylıkla har- mün ve pamuk ekimini idare etmek için çiftçi otomobillerinin işletilme sine müsaade edilmesi e hususunda Çiftçi Birliği tarafından vaki müra, caat Üzerine ileriye sörülen esbabı mucibe Koordinasyon heyeti tarafin dan haklı görülmüş ve bü otomobil lerin sahiblerinin isimlerinin bildiril mesi Birlikten sorulmuştur. İzmirde Uç kreş açılıyor İzmir (Hususi) — Parti teşkili. tı şehrin Eşrefpaşa, Kahramanlar ve Gaziler semtlerinde üç kreş açıl masına karar vermiştir. | Kreşlere, çalışan kadin ve erkeklerin küçük! çocukları kabul edilerek gündüzleri iaşe ve isirahetleri temin edilecek- tir. İşçiler akşamlar kteşlere uğu- yarak çocuklarını" alacaklardır. Bu | (Memleket Davasta Kasaba bütün halkile beraber gene Bağpaza rına göçe hazırlanıyor Trahzonda 2 milyon kilo tütün satış görüyor ,Dünya piyasalarında fevkalâde rağbet gören tütünler, bu sene de no: rmal fiatlarla satılıyor > Trabzonun sahilden görünüşü Trabzon (Hususi) — Bu sene Trabzon mintukasında tesbit edi - len üş buçuk milyon kilo tütünden yalnız Akçaabat'da deranbar edilen iki milyon kiloyu müteceviz tütü . nün satışlarına devam olunmakta dır. Bu tütünlerden bir buçuk mil yon kilosu tüccar ve İnhisarlar İdare si tarafından mübayaa © edilmiştir. Geri kalan tütünlerin mübayanama süratle devam edilmektedir. Kalite ve sigara randımanı #tibarile dün. ya piyasalarında fevkalâde rağbet kazanan Trabzon meatukası tütün. leri geçen sene olduğu gibi bu sene de normal Ratlarla o hariçten talib bulmaktadır. Bu senenin satiş fiat- ları nevine göte kilosu azami dok. san kuruşa kadar çikmiştir. Müs . tahsil ve köylüler bu vaziyetten ve İnhisar İdaresinin gösterdiği ko- taylıklardan #on derecede memnun görünmektedir. Diğer (kazalarda fındık para etmediği için yiyecek mısır muzayakası baş gösterdiği halde Akçaabat kazasında köylü - Biğn (Hususi) — İki yıldanberi yapılndakta olan ve 40,000 küsur İira sarfile vücude gelen muazzam Halkevi binam; Milli Hâkimiyet bay ramında büyük bir törenle açılmış. tır. Törende parti müfettişi meb'us doktor Mustafa tarafından veciz bir nutuk söylenmiş; kordelâyı İstiklâl marşından sonra kaza ka X Hikmet Arar kesmiştir. Kalabalık bir halk kütlesi ve bü. tön koza inemurlarile mümlar bir çök aileler huzurunda yapılan tö - renden sonra davetlilere binanın bü- bu türlü yiyecek buhranile hemsa hemen hiç karşılaşmamış gibidir. ler. Bu vaziyetten son memnun olan müstahsil (şimdiden yeni tütün mahrulünü (yetiştirmek .İiçin hazirlıklara başlamıştır. İnhisar lar İdaresi tarafından yetiştirilen nümune fideliğine göre yetiştirilen tütün fidanlarının tevziatı ikmal © dilmiş ve tarlalara dikilmiye baş . ir, Göbre işi Trabzon ve mülhakatı her sene külliyetli miktarda sun'i gübre is - tihlâk etmektedir. Çünkü Trabzon köyküsü sun'i gübre vurmadıkça tü tün ekemez. Halbuki bu sene sun'i gübrelerin çuvalı otuz üç liraya ka- dar satılmaktadır. Bir takım muta, vasntların elinden otuz üç lira ve rildiği halde gene gübre güçlükle alındığı gibi tütün hastalıklarına karş ilâç olarak kullanılan Arsenik maddesinin kilosu da üç liraya ka. dar yükselmiştir. Alâkadarların bu mevzu üzerinde tetkikler yaptıkları na hiç şüphe yoktur. «Halkevleri» şirini okumuş; nakkale Halkevi başkanı tercüman Halil tarafndan, Halkevlerinin ba- şarılarından bâhis söylenen nutuk- tan ve Milli Şef İsmet İnönünün im“ zali fotoğrafları da mahalli mah - susuna aaildıktan sonra merasime »on verilmiştir, Bugünün gecesinde yeni Halkevi- nin büyük merasim salonunda çok nezih bir aile toplantıs (o yapılarak gece yansına kadar eğlenilmiş, top- lantı samimi bir hava içinde geç - miştir. Resim, Halkevi binasının kreşler bilâhare şehrin diğer semt.|yük salonunda şekerler ikram edil.İcepheden görünüşünü göstermekte- lerinde de tamim edilecektir. Size bütün isbatları gösterece- ğim, notlar aldım ve her şeyi bir bir kaydettim. Polis memuru fevkalâde şaşır- görünüyordu. Süratle kolunu in elisiden kurtardı, resmi bir; tavır lakındı, sonra, otomatik bir hareketle, ceketinin düğmelerini oözdü ve iç cebinden, izi bir not delteri çıkardı. Bu anda Verity, ikisinin arasına | girdi ve: — İşte Mösyö Stephen Garrison, bay polis, dedi, Sizin motörünüz ile birlikte göle giren Ariel yati- nır sahibi. Polis memuru müteessir görü- nüyosdu: m — Evet, öyle, dedi. Yat bizimldi ürkamızdan geld. Üçgün önce miş, orta okul direktörü Ziya Öç! Port-Phadric'de olduğunu sanıyo- rum, Wörity cevab verdi: — Doğru. Yülniz Mösyö “Berg, Mis Mac Reay'in mevcudiyetin- den kendini unutacak kadar ileri gitti. Mösyö Garrisonu üzen de bu oldu. Mösyö Garrison belki onu Geralandırmak için geç harekete geçti, Fakat Mösyö Bergin, hid- detten kendini kaybetmesine mü- saade etmiyeceğinize eminim. Ka- #l #iraflarını vaptıktan sonra, Vikont D'Arenne'in ölümünde ar- tık hiçbir sır kalmamıştır. O da, Mösyö Garrisonun yatının kuman- danı kaptan Mac Kenziedir. Berg bağırıp çağurmata başla. ln Yalan söylüyorsunuz. Polis Öş'dir. elendi, ona inanmayınız. Tıpkı ba- na yaptığı gibi sizin şözünüze de kül serpiyor. Sert bir ses onu susturdu: — Evet, hakikat bu, Öldüren a- damın kendi el yazisile yazdığı i- tirafları benim elimdedir. Dedi, Torray mutad süküneti ve kati yürekliliğini muhafaza merdivenin başında göründü. Polis memuru onu görünce va- ziyet aldı. Şato sihibi onun selâmını kayıd bir şekilde inde ederken: — Ah, siz misiniz Todd? Dedi. Ağır ağır merdivenden indi. E- linde bir zarf tutuyordu Zarfı polis memuruna uzattı ve sözlerine devam etti: — Katil bu itirafnameyi hazır lağı, siz geldiğiniz zaman da tes- lim edilmesini kif etmeden önce bu sayfalar ü- zerine bir göz atmanız hayırlı o- lacaktır, Todd, zarftan bir kâğıd çıkara- rak sordu: lâ derecede) İlatan bir bitabede bulunulmuştur. 5 | Kik tarafından ederek | öyledi. Onu tev-| Dilekler İhtiyaclar Konyanın iki derdi: Ki- reçli su ve ev kiralarının artırılması Konyadan yazılıyor: Kon. ya belediyesi Dutlukırı pınar. larından çıkan suyu Alâettin tepesindeki depoya akıtmak- ta ve bu su halk tarafından içilmektedir. Halbuki Dutlu - kırı suyundaki kireç o miktarı yüzde 20 yi geçmektedir. Bü. tün Konya halkı bu sudan ve belediyenin bu depoya bu suyu o doldurmasından müşte. kidir, İstenen şey bu suyun buraya doldurulmamasıdır. * Konyaya İstanbuldan ge « Tenlerin miktarı o gittikçe art. maktadır. Bu tehacüm sebe. bile bir kısım ev #abibleri ev lerinin kiralarını süratle artır maktadırlar, Alâkadar makam larin bu mesele ile şiddetle meşgul olmaları ve ev kiraları ihtikârıma meydan vermeme. leri lâzimgelmektedir. Edirnede şehidler ihtifali Edirme 15 (Hususi) — Hava şehidlerimiz için her sene yapılınak ta olanötören bugün de Selimiye avlusunda yapıldı ve kahraman 46. hidlerimizin aziz hatıraları saygi ile | | | iş Bu mütaleâdan fazla hir netice çıkarmak doğru olam, Cereyanı tukib etmek demek san'atın bütün mevzu, mute makbul olan, ötedenberi sevilmiş len vasıfların: inkâr ek değildir, el- bette; öğer. öyle olsaydı ül sal olarak bizde Yahy: a di, Faik Aliyi kendilerine mahsus lisan ile şiir söylemekten men'e- derek bizi de onları ökuyabilmek zevkinden mahrum etmek, ve on- lara «En son ye mikyasta İceksiniz, ve bu tal bir zaman, nız!» diye yapıştırmak | Bugün onlar pek b | zetle okunmakla de nn ve kendi tarzlarında bir san'atın zevkini verenlere tesadüf ederlerse onları da muhabbetle 0- kumaktadı Şu kü j dikkate ve me: ühabbete şayan olan bir ngiliz şairine geciyorum: John Keats addan sonra pek metle karışık bir başka 1795-1821. Bu şair, aynile ken yaşında ve İngilizlerin bu dev: ye mensub iki büyük sairinden bi ri.olan Shelley gibi bedbaht mu- | kadderata maruz idi. Her ikisi de hassasiyetle, fakat ülühiyete ve cemiyete karşı İsyan ile dolu olan bu iki genç şair, ikincisi için ile- ride görüleceği veçhile, hayatla- wmin bir kısmını vatanlarının di- sında serseri bir ömür içinde ge- amldı, Halkevinin hazırladığı program mucibince sant 10 da Umumi Mü - fetiş General K. Dirik, başmüşa.. virimiz Sabri Öney, vali Ferid No. mer, komutanlar, Parti müfettişi Ragıb Akçe, sübaylar, devlet me - murları, jandarma kit'aları, polis - İerimizden bir grup, talebeler, genç. lik teşkilâtı, halk mümessilleri ve kalabalık bir halk kütlesinin iştirak «tiği rene İstiklâl marşile başlan mış ve bu anda bayrak merasimi yapılmıştır. Bunu müteakıb şehidlerimizi say gi ile anmak için bir vakfai süiküt- tan sonra Maarif Müdürü Cemil Üner tarafından vatan uğrunda can larını feda edenleri hatırlatan, gü. nün büyüklüğünü ve mânasını an. Törene Cümburiyet marşile ni - hayet verilmiş ve Şehidliğe hir he. yet tarafından götürülen çelenkler konmuştur. İzmir, Aydın ve Manisada üç traktör ekipi bulunacak İzmir (Hususi) — Ziraat Vekâ! İetinden vilâyet ziraat müdürlüğü. ne gelen bir emirde seylâbdan za. rar gören halkın tarlalarını sörmek üzere Menemene gönderilmiş olan beş traktörün, tarım satış koopera- #leri birliğine devredilmesi ve bir. gerek kooperatifle. re ortak olan ve gerek ortak olmr müstahsillerin — arazisinin zi bir ücret mukabilinde sürdü. rülmesi bildirilmiştir. Vekâlet emrine göre. İzmir, Ay. dın ve Mamisa vilâyetlerinde beşer traktörden mürekkeb on böş tra törlük bir ekip, birliklerin emrinde çalıştırılacaktır. Bu traktörlerle her sene müstahsillerin tarlaları kolay. ca ve süratle sürülecek, köylünün ziraat işlerinde vakit o kazanmaları ve daha çok istifade etmeleri terin olunacaktır. — Mösyö, nerede 0? Torray elile merdiveni işaret €- derek: — Yukarıda, benim odamda, Dedi, Bere homurdandı ve merdiveni üçer üçer atlıyarak yukarı doğru tırmandı; Marssrd ve Boldini de peşinden yürüdüler. Galeriden, 8- dımlarının sesi geliyordu. Vörity gözlerini sato sahibine döndürdü ve onu fevkalâde sert gördü. Üç adamın merdıvene doğ- İru koşmasına takılan bakışların-| da tuhaf bir tecessüs okunuyordu. Bir saniye sonra, hiddetzen kıp-| İ kırmızı olmuş yüzle Berg merdi-| venin sahanlığında göründü. Bağıra bağıra: İ “Bize oyun oynadı bay polis, İdedi, yukarıda hiç kimse yok Şato sahibi omuzlarını kaldır- dı. Tabakasından bir tutam tütün aldı ve cevab verdi. — Birkaç dakika önce yukarıda idi. Bu baylar da buna şahiddirler.| Dedi ve ellle de iki Amerikalı Büst y— çirdikten sonra Romada protestan mezarlığında yanyana uyumaktla- dırlar, Keâts fakir bir ailedendi. Bu ana baba malik oldukları vesaitin İevkinde bir tahsil vermek için çocuklarıma büyük (fedakârlıklar- da bulunmuşlardı. OKeats ilkönce tıb tahsiline başladı ve cerrah ol- mak üzere çalışırken oesk'lerden ve yenilerden şiirler okuyarak manzumeler inşad etti. Bu ime- yanda kadim Yunan edebiyatın- dan mülhem olarak nazm ve neşrettiği Hyperion ve Endymion namında iki büyük kaside derhal namını bir iştihar hâlesile çevirdi xe bu 'ki eser birer şaheser ola- rak alkışlandı. Şair bu kasideletile sanempe- rest hayatı tekrar ihya etmiş olu- yordu. Bunlarda müfrit bir has- sasiyet ve her türlü kayıddan ser- best bir hayal taşkınlığı vardı ki fıtratının ilk hamlelerini bu ze- iz ve İng oğluydu. iliz edib sasiyetinden ifrat ile ;b28l9 kışmayarak fikirlerini ve Bİ lerini bir intizam ve iti kullansaydı memleketini | tinin, yük şairlerinden sayılacak lünceye kadar husule getir serler bu hükmün en kalk hanlarıdır. diyor, Samuel Rogers (Samüel Rocers) 1763-1855. Zengin bir Zamanını seyabi İve şiir sahasınc çirdi. Manzum, larından ziyade üslüba, rafete ve ahenge makes olsi şairin başlıca &s zevkleri», «Be “İlen «İtalya» kasidesidir. Thomas Campbell (Tomas Kempbel) 1777-1814. Meşi İngilis mancısı W Seott | Skt-dan evvel manzumeler kâvelerile büvük bir rağbet har olan bu sair sonra kef istihlâf edenlerin göhretile tulmuş oldu. İntibala' ğile, tasvirlerinin can İisanının temizliğile bı İngiliz edebiyatı tar tebcil edilenlerden bi iğ ca eserlerinden «Ümidin zev ve «Askerin Mülyasıs tezkâf! meğe değe! H.Z kid ... Sözün kısasi (Baştarafı 2 nci sayfa pahasına çıktı, Kör değilim, 9 la hiç, Baktım, gördüm ve ki hükümet bizim gibileri # direceğim, rahat ettireceğim İ dünyanın zorluğunu çekiyof alay kuru kalabalığız. Hüküm başından dörtte birimiz gitse, kömürden, benzinden. * trikten, erzaktan hayli ta lacak, Fazla olarak insan oğlu lâk oldu mu ister istemez Get du yapıyor; yapmasa da deli duya kulak veriyor; farku madan başkasının lâflarını yor. «Hazır yol paramızı veri eşyamızı bedavadan taşıyari telik te kendi isteği bır rak bir Anadolu seyah va debdilt fırsat ve imkân: dem veriyorlar, gidelim!» kalktık, geldik i i Çocuklar o muhit memleket gördüler. iştihalarl| çıldı; yüzlerine renk geldi. “| bütün gün bahçe..ile uğra rum, kadın evde kışlık tarh erişte hazırlıyor. Oğlanların * de sabahtan akşama kadar ki bağda, bayırda. Ben nerede lurdum bu niıneti, kendi Kef minde sarfettikten sonra onun mevcudiyetini bir nevi gevşeklik, uyuşukluk istilâ etti; öyle ki bu eserler genç şairin cismani ve ma- nevi küvvetlerini sarsarak onu izmihlâle sürükledi ve bütün ha- yatı için meş'üm oldu. Zaten pek nahif olan bünyesmi bu suretle başlıyan marazi sefaletten kurtar- mak azmile uzun bir müddet İs- kocyada ve İrlandada dolaştıktan sonra İtalyada seyahat etti ve çok geçmeden Romada henüz yirmi beş yaşında iken hayata gözlerini kapadı. k Rivayete inanmak lâzım gelirse onun ilk manzümelerini kıskana rak seri bir lisan ile karşılayan büyük şair Byron vefatından son- ra hayranlıklarını ketmedememiş ve onü eski Yunan cairi Eshvle - Eşil derecesinde görerek lâyık ol- duğu mertebeye çikarmaktan g€- ri durmamıştı. 5 Meshur münekkidlerden biri 0- na dair olan bir makalesinde «E- ğer bu genç #alr inkâr ucurumlar rına yuvarlanmaktan nefsini al- koyabilseydi, yasavacaktı. ve has. runa dönük olarak devam etti: — Oda bomboş Garrisonun ©- dasında da kimse yok. Şatonun yan tarafına giden kapı da anah- tarla kilidlenmiş. Geliniz, bizzat kendiniz görünüz. Todd sual soran “bakışlarla şato sahibine baktı, sonra her ikisi de merdivene doğru yürüdüler. Flora, onların peşinden gitme- di; geri döndü ve koridorun bo- vunca kosirak sofada kayboldu. İki Amerikalı birbirine bakıştık- tan sonra bakışlarile onu takib et- tler. Sonra onun peşinden yürü- güler. Kapıda beliyen Iki polis memu- ru ile yüz yüze geldiler. Büyü dış kapı ardına kadar acıktı. A- Kaçlıklı yolda kimse yoktu, fakat bahçeye duvarlık yapan parmaklı- ğın kapısı aralıktı. Stephen ve Ve- rity oradan geçtiler. Dağlardan aşağı doğru sis bu- İutleri yuvarlanıyordu. Satonun duvarları, kuleleri, burçları bah- -aplıyan kesif bir sis içine erdi. ge Berg, yüzü daima polis memu- me?. Allah razı olsun haşımi kilerden!. Sıhhi bahisler (Baştarafı 2 nci sayfad tardolunması lüzumunu bize ören hir fizyolojik tezahördür nun için derakab istirahate çeki ğe mecbur oluruz, İşte bu esi vücudda müterakim zehirler olunur ve insan bu istirahat sinde tekrar eski zindegisini bi Hıfgesihha noktai nazarından nun ehemmiyeti büyüktür. Her lışmayı bir istirahat takib et dir. Aksi takdirde çok çabuk TARINIZ.. İbrahim Zati Ö Edirnede bir köylüye yıldırım çarptı Edirne (Hususi) — Yağan detli yağmurlar esnasında Ed den Üzgaç köyüne gitmekte © Etem ağaya yıldırmı isabet ede hayvanile öldü. bulanıklık içinde hortlaklara b ziyordu. Her ağaç sisin içinde muş göbi idi ve sabah havası kokusile meşbu idi. Bir dağ keçisi gibi koşan Fl yukarıdaki barakaya cıkan yolu tuırmanıyordu. Fakat yo yarısına geldiği zaman iki Az kalıyı gördü ve onları bekle için biraz durdu. Kendisine sual sorulmasına kit bırakmadan yolu beraber malarını işaret etti, sonra lippe'e doğru dönerek sordu: — Siz bu sabah ada ile sahi râsındaki yolu geçtiğiniz Za araba ne oldu? Vörity: — Gitti, diye cevab verdi bacı beklemek istemedi, o Çürl bunun tehlikeli olacağını söyl Deniz cezir halinde iken bu sam kendisini araması için po tı çocuğa tembih etti, Genç kız içini cekti, Cok sa mış görünüyordu; sonra, Kel kendine söyleniyormuş gibi m K türkam var)