19 Mayıs 1941 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

19 Mayıs 1941 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

imiyen tantal, 8 Sayfa ( Baştarafı 5 inci sayfada) veyahud ateşin rolü herhangi bir cismi ısıtmak, kızdırmak © suretile aşık elde etmekti Halbuki cisimleri kızdırmak veya ıstmak elektrik ce- teyanile mümkündü. İşe gene baştan başlamak lâzım geliyordu: — Kızdınlacak o veyahud ontılacak uygun bir madde bulmak gerekti önceleri kömürü tecrübe et.) tiler. Fakat kömür beyaz ateş haline gelemiyordu. Daha parlak bir ışık elde etmek için en yüksek bir hararette bile eri. volfram gibi maden- lerden istifade ötmeği düşündüler. Fakat elektrik lâmbalarının te -| kâmülünden sonra da iş bitmiş sa. yılamazdı. Şimdi de mesele mümkün mer. tebe fazla enerjiyi ışığa kalbetmek ye mümkün mertebe az enerjinin İmrarct haline kalbolmasını o temin etmekti, Fakat bunun için de yük- #ck bararetten feragat etmek lâ - zındı. Yari elektrik lâmbalarının | içindeki fazla ısıtılan incecik telleri bir tarafa atmak yani telsiz lâmba- Tara doğru gitmekti, Birçok © araştırmalardan böyle bir lâmba bulundu. Bu bulunan lâmba muhtelif gaz. lerle doldurulmuş uzun cam böru- İardir. Bu boruların içine cereyan verildiği zaman bu borular tatlı, hoş bir işik neşretmiye başlarlar. Bura- da, bu boruların içinde ne bir tel ne ide bir çubuk vardır. e Binaenaleyh ortada istılan veya kızdırılan her hangi bir cisim de mevcud değildir. Burada ışık veren gazdir. azot altın renginde bir işk, o müvellidülme Pembe, hamız karbon beyaz, ar. gon İeylâk rengi, neon gazi kırmızı bir ışık verir. Bu borularla harfler, muhtelif işaretler; resimler, renkli roklümlar yapılır. Son zamanlarda tenvirat için nasa bu «neon Jâmbalarından çok istifade edilmek tedir, Hele bu ışıkla aydınlatılmış binalar geceleyin büsbütün manza ralarin değiştirirler; gece karanlı- bambaşka bir hal alırlar bu ışıklar sayesinde binaların tamamen değişebilmekte me. cephesi müselleş olan bir bina wüstatil şeklini alabilmektedir. İs. tikbalin evleri yalnız demirden, cam dan, betondan yapılmiyacak, fakat ıyıktan da yapılacaktır. Neon ziyasmın rolü sadece bina- nalari ve şehirleri süslemekten iba- tet değildir. Bu ışıklar işaret ışıkları) olarak da fevkalâde mühim bir rol oynanjaktadırlar. Biz bu ışıklarla | trenler ve otomobillere yollarını göstermek, tayyarelere ( inecekleri meydanları işaret etmek imkânlarını da bulmaktayız. Neon borularının kırmızı işiği en kesif sis arasinda bi İe görünebilmektedir. Bunun için. dir ki sisli havalarda her ışık boğu- lap söndüğü zaman kırmızı neon ziyaları vapurlar için en emin bir fener vazifesini görmektedirler, Neon lâmbaları birçok baktınlar- sonra Bir doktorun günlük notlarından Blefarit Gözlerin kenarlarının kızarma- si ve kirpiklerin dökülmesi ile mü, terafık bir hastalıktır. Kirpiklerin diplerinde küçük kepek gibi şeyler görülür ve az çök kaşınır. Kaşındıkça da kir - pikler birer ikişer dökülür, nha. yet göz kapaklarının kenarlari kıpkırmızı olur; hakikaten çehre- ye büyük bir çirkinlik verir. Bu ydi araz göslerenlerin ev . velemirde gözlerinin görme dere- cesinn tayini için muhakkak &r mütehassma müracaat: lâwmdır. Çünkü bazı defa gözde herhangi bir zâfın neticesi olarak blefari ler görülür. Gözlük numarası ve- rüdikten aonra gözdeki bu haller de zail olur; fakat bazı defa da Niçin-Nerede-Nasıl ? dan diğer lâmbalara müreccahtır. ar, Fakat, acaba bu İâmbalar kulla. nalşlı mudır? İlk neon lâmbaları fena yapıl « maştı, Birçok enerjinin istalına se- bebiyet veriyorlardı. Fakat zutünn. la bunlar da gitükçe tekâmül çiğ. ler. Son yapılan neon İâmbaları ay- ni kuvvetteki elektrik lambaların '- dan çok daha az enerji sarfetmekte| dirler. Bu son neön lâmbaları sğd- yom buharile doldurulmaktadırlar. Bunların verdiği işık da limonieris sı rengindedir. Son zamanlarda boru (şeklinde değil de adetâ bildiğimiz elektrik! ampulleri şeklinde neon lâmbelar yapılmasina başlanmıştır. o Bunları şeklen alelâde elektrik lâümbalarım- dan aywrdetmek oldukça (o zordur. Yalnız burada derhal göze batan nokta bunların içinde herhangi bir tel bulunmayışıdır. Sodyom buharile | doldurulmuş beş yüz mumluk bir neon lâmbesı ancak yüz mumluk bir elektrik lâm. bası kadar enerji sarfetmektedir. Renkli gazlerden yapılmakta © lan neon lâmbaları, elektrik lâmba.. larının en kuvvetli bir rakibidir. Bu gün birçok yerlerde kütüphaneler, gazinolar, büyük mai r, has * tahaneler hep neon lâmbalarile ay$ dınlatılmaktadır. İngilterde Kroydon hava mer » danında, meydam © çevreliyen ve tahdid eden teller boyunca neva boruları döşenmiştir. Öyle ki, yu 5 karıdan bakıldığı zaman bu haya meydani ateşten yekpare bir hatla çevrilmiş gibi görünmektedir. Aya şekilde gene bu borularla tayayre- lerden görünebilecek bir şekikle ye- te yazılar yazmak ta mümkündür. Muhakkak ki, belki yüz yıl beli de daha kisa bir zaman sonra bizim karanlık kürremizi tanımak bile ka. bil olmiyacaktır. Daha şimdiden As) merikada tayyareler için O upuzun sişklı koridorlar» o yapılmaktadır. Kısa bir zaman sönta bütün dünye- miz bu sişiktan koridorlarıla ör - tülmüş olacaktır. Bu gidişle yeryüzü güneşten, veyahud diğer seyyareler den nkseden ışıklarla değil fakat doğrudan doğruya kendisinin neş - rettiği ışıkla aydınlanmış olacaktır. * Fakat her yükselişin bir işini olu. yor. Yeni dünya harbi o kürremizi ışığa boğmak hususundaki gayrni- lere adetâ bir sed çeker gibi olda Şimdi harbeden bütün memleketler hava hücum! dan korunmak için tekrar orta çağların mum ve kandil devrine döndüler. Büyük şehirlerin ardarda tahrib edilen elektrik satı- tralları muazzam sahaları k lıkta o boğmaktadırlar, O Denizletin ablukası petrol ve benzin nakliya- tını güçleştirdiği için petrol a. ları da kullanılamamaktadır. Bütün bunlar cemiyeti yüzlerce yıl geriye götürmekte ve bize dedelerimizin yaşadığı o karanlık, o zahmetli güm) leri hatırlatmaktadı PAZARTESİ 19/5/9041 780: Baai ayarı, 733: Hafi mümtk GP), 745: Ajans haberleri, 8: Hafif wwertürler oOve (OMariha Krgertten parçalar (PL), 840: Evin saati, Karışık müzik (pl), 930: 19 Mağ stadyomundan naklen neşriyat, 1220: Sant ayarı, 1233: Karışık şarkı vel #ürküler, 1245: Ajans haberleri, 18 * Riyaseticümhur bandosu, 13.15: Ka; rik oyun havaları, 1330: Riyaseme cümhur bandesu, 18: Saat ayan, 1809: Fazil sazı, 1830: Ziraat bali. mi ve toprak mahsulleri borsası, 18440 ilmiş şarkılar, 19: Konuşma, 19.15: Ses ve tel birliği korosu, 10.30; Saat ayarı ve ajans haberleri 1945; Ses ve İzl birliği korosunun gençlik ve yürüyüş şarkıları, 20: Radyo ez orkesirası, 2015: Radyo gazete; | RADYO |J| Türkiye Cümhuriyeti ZIRAAT BANKASI Kuruluş tarihi: 1888 Sermayesi: 100.000.000 Türk Lirası Şub ve ajans adedi; 265 Zira! ve ticsri ber nevi banka muameleleri PARA BİRİKTİRENLERE 28. 800 LİRA iKRAMIYE VERİYOR Ziriâi Bankasında kumbara ve ihbarsız tasarruf hesablarında anaz 50 Wram bulunanlara senede ddefâ çekilecek kur'a Mo aşağı. daki pilna göre ikramiye dağıtılacaktır. 4 Adet 1,000 Liralık 4,000 Lira 4 500 2,000 4 250 1,000 40 100 4,000 100 so 5,090 120 40 4,800 160 , 20 “o 3,290 Dikkat: Hesatlarındaki paralar bir sene içinde 80 radan aşağı düşmiyonlere ikramiye çıktığı takdirde & 20 fazlasile verilecektir. Kur'alar senede 4 defa, 11 Mart, ii Haziran, ii Eylül vi Birin. ci Künun târihlerinde çekilecek” Gençlik Eğitmeni Alınacak Beden Terbiyesi Genel Direktörlüğünden I. — vilâyet, kasa ve mücaseseler gençlik klüplerinde beden terbiyesi mükelleflerini beden terbiyesi mizamnamesi esasları dairesinde Çalışt mak üzere aşağıdaki şartları haz olanlardan «gençlik eğitmenb âlına- caktır, Şartlar; A — 'Türk ölmek, B — 35 yaşını aşmamış bulunmak, C — Askerlik vazifesini yapmış olmak. D — En az örta veya muadili tahsil görmüş bulunmak «ise veya as- teri erbaş okullarını bitirmiş olanlar terelh olunurlar» E — Ankarada yapılacak ve 6.6 ay kadar devam edecek olan beden terbiyesi kursunu iştirak ederek kurs nihayelinde yapılacak imtihanda muvaffak olmak, F — Sıhhat bakımından her törlü iklimde çalışabilecek ve her nevi beden terbiyesi faaliyetlerde «Jimnastik, oyun ve sporlarla, iştiyal edebi, lecek durumda olmak. G — Beden terbiyesi kursunun um umi talimatı ile iç, disiplin ve talim Ye terbiye talimatlarına tamamen gayet edeceğine ve kurs imtihanında muvaffak oldukan sonra Genel Direk Lörlükçe verilecek ovazileyi kabul edeceğine dair numunesine uygun © taahüdname vermek, . — Kursu muvatfakiyetle bitirip vazifeye tayin edilenlere 3656 sayı. H kanun hükümleri dahilinde azami 140 liraya Kadar Ücret verilecektir. 1. — Müracaat tarihi nihayet, 3İ/Mayıs/94l sonuna kadardır Iv. — Talib olanların kursa kabul garllarını ve dâha farla malümatı wilâyei merkederinde Beden "Terbiy esi Bölge Başkanlıkları de kazalar. da kaymakamlıklardan almaları ve iştida ile mezkür makamlara müra, caatları lüzumu ilân olunur * GÖZ DOKTORU “* Kuri Fehmi Ayberk Haydarpaşa Nümune hastanesi “ göz mütehassısı İstanbul Belediye karşısı. Saat (3) ten sonra, Tel 83113 0465: Misrablı sazları takımı, 21 : Yi EN Konuşma, 21.10: Bir halk türküsü öğ” ARNA reniyoruz, 3125: Konuşma, 2145 Radyo senfoni orkestrasının rofaka, tile. (jet, Dr. Peraetoriusi, 2230: Sa- At ayarı, ajans haberleri; Dorsa, 2245; Carband 1 Toprak Mahsulleri Ofisi U. Müdürlüğünden Eksper ve muhasip alınacak Alım merkezlerimizde çalıştırılmak üzere eksper v€ muhasib yetiştirilmek maksadile 10/6/941 tarihinde Ankarada 2-5 hafta devam edecek iki kurs açılacaktır. Kursa iştirak edenler; kursun sonunda yapılacak müsâ” baka imtihanına girerek kazandıkları takdirde alacak * ları derece sırasına göre asgari 60 ve azami 100 zer lira kadro tahsisatlı vazifelere 3659-3968 sayılı kanunlar mucibince alabilecekleri ücretlerle tayin edileceklerdir. EKSPERLİK KURSUNA: Mecburi hizmete tâbi olmıyan Ziraat mektebi me * zunlarile en aşağı orta veya buna muadil tahsil görmüş olup zahire işlerinde tecriibe ve ihtisas sahibi olduğunu tevsik edenler ve 50 yaşını geçmemiş bulunanlar. MUHASİBLİK KURSUNA: Devlet veya müessesat muhasebe işlerinde (çalışmış bulunanlarla en az orta veya buna muadil tahsil gören ve 50 yaşını geçmemiş olanlar girebileceklerdir. Kurs sonunda yapılacak müsabaka imtihanında ka - zananlardan Ankara haricinden gelenlere kanuni harci” rah ve yevmiyeleri verilecektir, İsteklilerin aşağıda yazılı vesikalarile nihayet 1/6/ 941 akşamına kadar bizzat veya yazı ile gs mum müdürlük zat işleri müdürlüğün» müracaat etme « leri lâzımdır. . — Nüfus hüviyet cüzdanı. — Mekteb şehadetname veya tasdiknamesi. «Varsay hizmet vesikası, — Zahire işlerindeki ihtisasma dair resmi vesika, Askerlik terhis tezkeresi. k Doğruluk kâğıdı. . — Sıhhatlerinin vazife ifasına müsaid olduğuna dair rapor. . — 3 aded fotoğraf. 1 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. «42678» «3824» Emlâk ve Eytam Bankasından Rsas No. Yeri Kıymeti Cinai Mesahası Teminati 181 Kadıköy, Osmaniye 12$10.— Hra Samanlık 152820 M3 1391.— mahallesi Koşu yo- ahır ve lu sokağı eski 13, tarla 15, yen: 33, 35, 31, 33, 30/1 numara, Nişantaşı, Meşruli- yek mahallesi eski Çitik, yeni Ekmek fabrikası sokağı e5- ki 3, mükerrer 8, O, 10, yeni 4, 4/1, 43 numara, Yukarıda usulle şubem 24324.— bra Bostan ha, 14213 M2 M3240 ne, air 0. da «halen üç kulübe: hatı yazı gayrimenkuller peşin para ile ve kapalı zeri satış komüusyonu huzurunda satılacaktır. İhale 24941 Pazartesi günü saat an döriledir. İsteklilerin o şubemis emlâk servisine müracaatla bir lira mukabilinde olacakları o şartname bükümlerne muvafık teklif mektuplarını bildirlen gün ve saatte şube. miz satış komlayonuna, veya ihale saatine yetişmek suretde indeli ta- ahhüdlü olarak postaya vermeleri lâzımdır. © «38784 Ankaradaki f EMLÂK VE SAİR iŞLER iÇiN Ankarada İkinci Noterlik Baştabibliğinden müstafi Ömer Sök. men Ânkarada Yeni Sinema üstünde 2 No. da (SÖKMEN EM- LAK İŞLERİ) Bürosu namile bir yazıhane açmıştır. Emlâk alım ve satimi icar ve isticar her nevi komisyonculuk ve sigorta işlerile vekâletnameli devairdeki iş takibi işlerile çalışmaktadır. Telefon: 2303 Slleyman Rash paşa vakfından ber Pazartes günü Öğleden sonra Bultanahmedâe Firuzağa (ocamlinde ayda kırk kuruş muhassasallı vaizlik 476/941 Çarşamba günü iaüsabaka imtihanı yapılacaktır. İsteklilerin kür günden evvel islida, Sıhhat raporu ve Hüsnühal kâğıdı ile Çem. Başmüdürlüğü Hayrat kalemine müracaalları, (3689) mez berlkaşta Vakıflar mi i0ABESİni BİN İŞ BANKASINDA IKRAMİYELİ HESAP AÇAR Cevlet Denizyolları İşletme Umum Müdürlüğü İlânları Van işletmemizde münhal bulunan göl vesaili için molör makinisti alı. | macaktır. Talip olanların şeraiti anlamak üzere mevcud vesikalarile bir - Mete umum müdürlüğümüz sat işleri şubesine müracaat etmeleri lüzumu ilân olunur. (3202) rüyet derecesi ile bu işin hiç bir alâkası yoktur. Bünyevidir. Ble . fariller gok defa müzmin bir hal alır ve senelerse devam eder Tedavisi: Malüm ve meşhur 0- lan sarı cira merhemidir. Gerçi bazan bu Acın tatbiki hüsnü ne, toe veriyorsa da bazan da bilâ- kis tahriş ediyor ve fayda etmi . yor. Blefarilderin müzmin olma- Sina rağmen tedavisi kabildir. U. sanmıyarak mülehassısın tavsi - yelerini yapmalıdır. -T. İŞ BANKASI Küçük tasarruf hesapları 1941 İKRAMİYE PLANI l Keşdeler::4 Şubat, 5 Maş, LA. em Memur alınacak İstanbul. Elektrik, Tramvay ve Tünel işletmeleri Umum Müdürlüğünden İdaremzin muhtelif şubelerinde omanevra ve Staj için askere giden muvazzaf memurların yerine muvâkkufen istihdam çdünek üzere kadın ve erkek memur alınacaktır, Askerlikle bir güna ilişikleri olmiysölar ârasında bir müsabaka imtihanı açılacaktır. Use ve bühassa #icaret mektebinden mezun olanlar tercib edilecekit. İsteklilerin lüzumlu vesikaları borab erlerinde olarak imtihan günü olan 22/5/94i Perşembe günü saat 930 da zat İşlerine mürucaalları bâdiri ir. ie m sma sm en emma en Son Posta Matbaası: Neşriyat Müdürü: Selim Ragıp Emeç SAHIBLERİ: 5. Ragp EMEÇ, A. Ekrem UŞAKLIGĞIL Sinop C. Müddei umumiliğinden Binop umumi ceza evindeki mabküm ve mevkuflara 91 mali yılı için- de verilecek 182500 ilâ 292000 aded ekmek 105941 gününden itibaren yir. mi gün müddetle ve Kapalı zazf usulle eksiltmeye çıkarılmıştır. Yevmiye 0 Jâ 800 ekmek verileçeklir. Bedeli muhameen 37142 lira © Kufuş olup teminatı muvâkkâte 1706 liradır. İhale 305.94 Cuma günü saat an öörüe Sinop C. Müddelumumiliğinde yapılacaktır. Şartname tatil günlerinden maadâ hergün Sinop Müddeiumumiliği ka- leminde görülebileceğinden takblerin müracantları Jân ounur. © «0032» 1941 neki 1 adet 2000 liralık — 2090.— » 1 — 300.— — 1ö00.— — ww .— — M0. — 3s00.— — w— — a— İZ. Ö. Cevab İstiyen okuyucularımın posta pulu yollamalarımı rica © derim. Aksi takdirde istekleri ira , , , , , » ,