19 Mayıs 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

19 Mayıs 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

19 MAYIS BAYRAĞI Bugün Saat Il dö Ankaraya Getiriliyof Ankara, 18 (TAN Muhabiri m) — Ebedi Şef Alstürk'üğl una ayak bastığı günün yığ önümü münasebetiyle Bedeği 'erbiyesi Genel Direktörlüğü t$ ından Samsundan .Ankarayği dar tertip edilen bayrak koş ui bugün sona erecektir. Çankırğf atletler bugün saat 5 te Çorunğü ulardan aldıkları bayrağı, öğlğü len sonra saat 14,30 da Ankarjli tletlere teslim etmişlerdir. Köoşuya yarın sabah (bu sabahi levam edilecek ve saat 11 dil 2 nci atlet tarafından 19 ME IS stadyomuna getirilecektir. Bugünkü Merasimin Programı —— Şehrimizdeki (o Bütün Sençlik Teşekkülleri Bu Sabah Taksimde Toplanacak , Bugün, 19 Mayıs “Genelik ve Spor, Bayramıdır. Ebedi Şef A- âtirk, Türk vatan ve istiklâlini kurtarmak (o üzere “19 Mayıs) İ918,, da Samsuna ayak basmış| se 19 Mayıs, milli tarihimizin teni ve mesut devrine, Türk hilletinin kurtuluşuna, Türkiye Sümhuriyetinin kuruluşuna kud- Mi bir başlangıç teşkil etmiştir. 19 Mayıs Bayramı, yurdun İs- iklâl ve istikbali kendisine €- et edilen gürbüz ve yavuz Cürk gençiliği tarafından bugün kurdun her tarafında büyük ve heyecanlı tezahürlerle kutlana- taktır, Şehrimizdeki Merasim Bugün şehrimizde yapılacak nerssimin programı şudur” Bütün (mektepler talebesi, iporcular, beden terbiyesi mü - kellefleri sabah 9.30 da Tak iimde toplanacal 4 9.50 le basta Vali ve İstanbul Komu- mı olmak iizere Üniversite Rek rü, Parti İdare Heyeti Reisi Maarif ve Beden Terbiyesi mü- türleri 40 — 45 sporcuyu selâm- ıvacaklardır. Bunu müteskıp â- sideye çelenkler konulacak ve yandonun istirakile İstiklâl mar- n söylenecektir. Bu esnada mevdandaki dire- te bayrak o çekilecektir. Bunu Dr. Latfi Kırdarın hitabesi edecektir, Validen sonra rsite ve orta tedrisat mü- leri namına birer nutuk enecek ve geçit resmi Yapı 'senktır. Sporcular, “Dağ basını uman almıs,, marşını söyliyerek İsürlacaklardır. Fenerbahçedeki merasim Öğleden sonra saat 16 da Fe- berbahce stadyumunda mektep- İilerle sporcuların ve beden ter- sükelleflerinin iştirakiy- le atletizm ve futbol müsabeka- ları yapılacaktır. Bu sene ilk de- fa olarak bütün merasime beden Gi ai Pazartesi TAN; Evi İSTANBYE, Ankara Caddesi 102 19 TELGRAF; TAN, ISTANBUL TELEFON: 24540, 24318, 24319 MAYIS ALTINCI YU, — No. 2065 1941 5S KURUŞ 19 Mayıs Ve Spor Bayramı Ps senesi mayisinn 19 uncu günü Samsuna çık- tım, Vaziyet ve manzarai w mumiyez Osmanlı devletinin dahil bu- Junduğu grup, harbi umumide mağlüp olmuş, Osmanlı ordusu her tarafta zedelenmiş, şeraiti ağır bir mütareke imzalanmış, büyük harbin uzun seneleri zarfmda, millet yorgun ve fa - kir bir halde. Millet ve memleketi harbi a- mumiye sevkedenler, kendi hayatları endişesine düşerek, memleketten firar etmişler, Saltanat ve hilâfet mevkiini iş- gal eden Vahdettin, mütereddi, İ Mısır'ın Eski Genelkurmay Başkanı | Tayyare -İle Kaçma Teşebbüsü Önlendi, | Fakat Gizlendiği Yer Bulunamıyor Kahire, 18 (A. A) hükümeti, eski Mısır Genel Kur- may başkanı Aziz Elmesri'nin nerede bulunduğunu bildirene bin İngiliz lirası mükâfat vaa- detmiştir. Mihver devletlerine taraftar addedilen Aziz 16 Ma- yısta iki Mısır pilotunun idare- sindeki bir tayyare ile Almaza hava meydanından hareket et - miştir. Hava kontrol memurla- rının ibtimamları sayesinde tay- yare karaya inmiye mecbur edil- terbiyesi mükellefleri de iştirak a Sa, 5, Sü. 2)! mişse de inerken telgraf telleri- (Devamı: Sa, $, Sü, 6) GUNLUK SIYASI HALK GAZETESİ © Gençlik Atatürkün Samsuna Ayak Bastığı Günün Yıldönümü Bugün Heyecanla Kutlanıyor şahsini ve yalniz tahtını temin edebileceğini tahayyül ettiği de- ni tedbirler araştırmakta. Da - mat Ferit Paşanın riyasetinde- ki kabine; âciz, haysiyetsiz, ce- bin, yalnız Padişahın iradesine tâbi ve onunla beraber şahıs- larını yıkaye edebilecek her - hangi bir vaziyete razt.. Ordunun elinden esliha cephanesi alınmış ve alınmuk- ta. Itilâf devletleri, mütareke mına riayete lüzum gör - müyorlar. Birer vesile ile, it Mf donanmaları ve askerleri 1s- tanbulda, Adana vilâyeti, Fran- ve Hess, Yeni İfşaatta Bulundu Hazırlanan Raporlar Büyük Bir Dosya Teşkil Ediyor Londra, 18 (A, A.) — Dahiliye nazırı Morrison. dün söylediği bir nutukta şöyle demiştir: “Hess, bu gangster İngilizlerin | elinde kalacaktır. Hitlere İngi-| liz milletine hazin bir devrede eğlence mevzuu veril isyı minnettar olsbiliriz.,, Nazır şunları ilâve etmiştir; “Hess de ellerini efendisi gi- bi modern zamarların en büyük siyasi cinayetlerinden bir kaçını ikâp suretiyle kirletmiştir.,, Zinden do- 1 (Devamı: Sa, 5, Sil, 6) iv erameemmamasammemzsaaaa sızlar; Urfa, Maras, Antep, In- gilizler tarafından isgal edil - || miş. Antalya ve Konyada, Ital- yan kıtaatı askeriyesi; Merzi- fon ve Samsunda İngiliz asker- leri bulunuyor. Her tarafta ec- mebi zabit ve memurları ve hu. susi adamları faaliyette, Niha- yet, mebdei kelâm kabul elti - gimiz tarihten dört gün evvel, 15 mayıs 315 te itilâf devletle - rinin muvafakati ile Yunan or; dusu İzmire ihraç ediliyor, Bundan başka, memleketin her tarafı anasın huristiya - niye hafi, celi hususi emel ve maksatlarınn temini istihsali - ne, devletin hiran evvel çök - mesine mesal sarfediyorlar.. D Hırvatistan Kralı Oldu —— Romada İki Taraf Arasında Yeni Anlaşmalar İmzalandı Roma, 18 (A.A) — Bir Hır- vat heyeti bu sabah saat 9.30 da Romaya gelmiştir. Bu aksam 22 de dönecek olan bu heyet, 50 si resmi sıfatı haiz olmak üzere 100 kadar kişiden mürekkentir. He - yet arasında Ante Pavelic, on kadar Hırvat Nazır ve Müste- sarı, Ordu Maresal Muavini Wla- Gil Ustaşi partisi sekreteri iç, Zagrep katolik pesko- Dosu, Zazrep başmüftüsü ve da- ha birçok şahs'yetler vardır. * Roma, 18 (A-A.) — Ante Pa- veliç'in talebi üzerine bu sabâh Devamı: Sa, 5, SU 7) - | ük de Spoleto Mareşal Petain'in Emri SURİYE DE © MÜDAFAA EDİLECEK GI. Deniz "Kuvvete| | Kuvvetle Mukabeleye İ | Hazırız, Diyor . Musul'daki Alman Tayyarelerinden Bir Kısmı Tahrip Edildi Beyrut, 18 (A.A.) — Suriye ve Lübnan Fransız yüksek komiseri General Dentz, bu akşam saat dokuzda Beyrut - Şark radyosu ile aşağıdaki hitabeyi irat etmiş- İm Fransızlar, Lübnanlılar, Suri - yeliler, Mareşal Petalin'in hitabesini dinlediniz, Mareşalin nizam ve sulha hararetli arzusundan mül- hem heyecanlı, azimkâr ve hâki- mane sözlerini işittiniz. Ayni dakikada, Ingiliz tayya- releri, ansızın tayyare meydan - larımıza hücum ediyorlardı. Mer- İselkebir ve Dakar'dan sonra, In- giltere bir kere daha,» Fransız toprağma hücum etmiş ve Fran - sz kanı akıtmıştır. Ingiliz hükü meti, Fransayı Suriye üzerinden (Devamı; Sa, 5, Sü, Li DÜN ANKARADA AT YARIŞLARINI TAKİP ETTİLER Ankara, 18 (TAN Muhabirin- den) — Milli Şefimiz İsmet İnö- nü, bugün Hipodroma şeref ve- yerek at yarışlarını takip buyur-| muslardır. Reisicümhurumuz, tes riflerinde ve avdetlerinde halk tarafından şiddetle alkışlanmış. larlır, İngiltere'de Geçen Ay 6 BinKişi Öldü ER İstilâ Üslerine Şiddetli Hücumlar Yapıldı Londra, 18 (A.A.) — Nisan &- yında İngilterede hava hücum - larında öler sivillerin omikten 6.000 kişiye baliğ olmustur. Bun ların 2.418 i kadın, 680 | cocuk- tur. Yaralananların yekünu da 7000 kişiyi bulmuştur. Almanya üzerinde Londra, 18 (A.A) — “Tebliğ. Gece Kolonya, yeniden, İngiliz bombardıman servisi tayyarele - İrinin şiddetli bir hücumuna he- def teşkil etmiştir. Birçok infi- lâk ve yangın bombası atılmt- tır. Tayvarelerimiz. hedeflerini terkederken büyük yangınlar yanmaktaydı. Rotterdam ve Bouloğne dök- larına ve düşman İsgali altında bulunan diğer hedeflere daha küçük mikyasta hücumlar yapıl- mmstar, Dün gese, Fransız ve Holanda limanlarına da'hücum edilmiş- tir İ Devamı: Sa. 5, Sü. 1) teri Yeni Müş suretile bir iki sene gibi kısa Amba - Alagi'deki İtalyan kuvvetlerinin teslim olacağını bildire Bulmak S Dr. GASSON DİYOR Kİ: “Her tacir bu kitapta gösterdiğim usulleri tatbik etmek rinin adedini bir misli arttırabilir. Ben bu kitabımda size hu sanati öğretiyorum. . Fivatı 50 kurus. rr anatı bir zaman içinde müşterile. Dük d'Aosta bir merasim esnasında Habeşistan Harekâtı SonaEriyor Amba - Alagi'deki | İtalyan Kuvvetleri Teslim Oluyor İngilizler Adela'yı da İşgal Etti Kahire, 18 (A:A.) — Resmen bildirildiğine göre, Dük d'Aosta, Amba-Alagi mıntakasındaki Ital- yan kuvvetlerinin teslim olmasını teklif etmiştir. Müğükere başladı Hartum, 18 (A A) — Cuma gü nü Saat 8,15 te bir İtalyan subay lar heyeti, teslim şartlarını mü - zakereye memur bir yüksek Ital- yan subayının muvasalatını ha - zırlamak üzere Ingiliz mevzileri ne gelmiştir. İngilizler, bu yük- sek Italyan subayı ile, bu sube- yın Dük d'Aoste adında konuş - ması şartiyle görüşme; kabul etmişlerdir. Ateşin #aat 18 de kesilmesi ve şartlar kabul olün- mazsa ateşe saat 21,15 de yeni - den başlanması takarrür eyle miştir. Ateşin saat 18 de kesilmesin - den sonraki vaziyet (o hakkında Hartumda henüz hiçbir malümat yoktur . Fransaya Yapılan Vaatler Bu Arada Fransanın: Tamamen Tahliyesi de Teklif Edilmiş! . Yakında Bir Tebliğ - Neşredilecek $ Vichy hükümetinin Parlsfçn. mümessili De Brinon Londra, 18 (A, A) — “Sunday Dispatch” gazetesinin diplomatik * muharriri, Hitlerin Darlan'a, Al man « Fransiz müshedesinin gü- zel vaatler ihtiva eden bazı hü- kümlerini ileri sürerek Suriye #- le Dakar'ın ve Fransız Afrika nın Atlantik sahillerinin işgali gin Fransanın muvafakatini #s- (Devami: Sa, 5, Sü. 3) | ır tihsal ettiğini yazmaktadır. NX (Devamı: Sa, 5, SA, 4) - (GÜNLER GEÇERKEN ) Hem Yapıcı, Hem Yıkıcı Yazan: c tahtı Tüdmür, çölde çarpışmı mülmiye mahkümdur, Vaktiyle tü; yavaş yavaş ve sinsi sinsi, Refik Halid ihangir Kraliçe Zeynebin, dokuz yüz senelik mezarindan güç belâ çıkarılıp yeniden canlandırılmıya başlanan payi- alar devam ederse, tekrar kuma gö bu işi zaman ve nisyan görmüş. Şimdi sürat asrında olduğumuz için tayyareler pek çabuk hakkından geleceklerdir. Tüdmür çurak bir saba ortasında bulunmasına Yağmen mil yonlaren insan barındırmış saltanatlı bir şehirdi; zamanının Berli ni, Parisi, Londrası, Roması idi, kerlik bakımından, eski Romaya Hattâ, hem ilim ve irfan, hem as meydan okuyor, kafa tutuyordu. Hesapsız bir hırs onu, nice muvaffakıyetlerden sonra, istiliya uğ rattı, çökertti; artık bir daha belini doğrultamadı; sırasiyle bir ka saba, kasabadan köy, köyden de, ara sıra bedevi çadırlarının ku: rulup kalktığı ıssız bir bucak derecesine indi, O kadar ki, bu su safı raylar ve şal ar diyarında güneş, tam yedi asır, ne doğarken, ne batarken, akisleriyle pembeleşip parlıyacak tek bir cam bula- madı; ay bir kubbe damına bile yaslanamadı; yıldızlar yerde, tek bir ışığa bile göz kırpamadılar, Tüdmür yok oldu! Fakat yirminci asır ona marifetli ve becerikli elini uzatmiştı: Gömülü kalmış heykeller ve süt unlar tekrar dikildi llâr yapıl. dı, oteller açıldı, müzeler vücude getirildi, elektirk parıldadı. Yeni medeniyet eskisini canlandırmıya çalışıyor, bir şehir mum. yası gözlerini kırpıştırıyor, gerinmiye başlıyordu. Derken, bir gün gökte tayyareler uğuldadı ve bombalar gürledi, Ona ikinci bir ınezar kazılıyor ve bana bu ikinci gömülüş harbin zaruri icapla rından olmakla beraber - dünya gidişinde hiçbir şe; eskisinden daha korkunç ve insafsız gö diğini isbat ettiği il rünüyor, değişme - Bir mamurenin tahribi şüphesiz ki, acınacak bir vaka teşkil €der; lâkin yeni medeniyet tarafından niyet bakiyesinin - hasta düşen kurtanlan bir eski mede-, bir idam mahkfimunu sehpasına şefkatle tedavi ettikten sonra götürür gibi - yine o medeniyet eliyle yıkılması bu dünyada neler, ne acayiplikler görmüş olan (Tarih) i de şaşkına çeviren bir hâdisedir.