26 Mayıs 1941 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Mayıs 1941 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

ye a... Şehir Mısırçarşısının kat'i şekli yakında belli olacak | Maarif Vekilliğine gönderilen raporun cevabı Müzeler ve Belediye tarafından alâka ile bekleniyor Mısırçarşısının müstakbel şekli etrafında Müzeler İdaresile Bele- diye arasında bir noktaj nazar ih- tilâfı çıktığını yazmıştık. Belediye bu çarşının istimlâki için bir milyon liraya yakın para sarfettiğini ve imar plânma göre hâl yapılması muvafık gü Güğü için bazı ufaktefek tad yapılması noktasında ısrar etmek-İ Malatyaya nakliyat bugün de tedir. Esasen yapılacak olan tadi-| devam edecek, bu yolcular için bü Mt bazı pencerelerin o açılmasın-| çün saat 12,30 ve 16,4) da İki tren dan #barettir, kaldırılacaktır. Maarif Vekili Hasan Âli Yücel, şehrimizde bulunduğu sırada Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kır- darla beraber çarşıyı gezmiş ve tetkiklerde bulunmuştur. Çarşının Yenicami etrafında bulunan bazı a Eaçların kesilmesi ve duvarların beyaz boya ile boyanmasından sonra çarşı daha ziyade aydınlık olmuştur. Belediye ve Müzeler İdaresinin Maarif Vekiiliğine gönderdiği ra- porun cevabı birkaç güne kadar alâkadarlara bildirilecek ve çarşı- nin kat'i şekli tesbit olunacaktır. Toprak ofisinin alacağı afyonlar Toprak Mahsulleri Ofisi, müba- yaa edeceği mağşuş ve yoğurul- muş afyonların mübayaa şekileri Ltd. Şti. 1450, Robert Bahar kardeşleri 1450, Mordo Rodrik 750, &. V. Pardorokes 1000, Agop Mikaelyan 1000, Kâğıdçılık Mat - baacılık T.AŞ. 700, Cemil Necib Kardeşler 600, Kerope Galalyan 400 Kasımzade İbrahım ve İsreatl 300, Araryos, İsakidis ve Hara - lambo 300, Yanko Tirilidis 250, Şamil Ayhan 250, Salih Bıçakçı 250, Yorgi İspirof 200, İsak Helva ve şeriki Silvestro 200, Ligor Tiri- Hdis mahdumları 150, Remzi Ak- sun 100, Andon Papadoplos 100 lira. etrafında alâkadar müstahsile bi- fer tebliğ göndermiştir Bu tebli-| ge göre, yalnız bu seneye mahsus olmak üzere yoğurulmuş ve mağ- guş afyon ofis tarafından mübayas edilecektir. Afyonların satın alın- ma atları çu şekilde tesbit edil- mişlir: Yoğurulmuş : afyonlardan ince toplanmış olanların beher morfinine 50 kuruş, kaba olanla- rin beher morfınine 37.5 kuruş, mağşuş afyonların heher morfini- ne 25 kuruş verilecektir. Afyon- ların mübayaası 10 Haziranda 80- na erecektir. Bu müddetten sonra gelecek afyonlar mübayaa edilmi- yecektir. Afyonlar sandık içerisin- de olarak Ankarı ve İstanbul daki Toprak Mahsulleri Ofislerine gönderilecek veya teslim (edile. cektir. Türk borcu tahvillerinin meccanen Anadolunun yerlerine gitmek ist ların sevkine dün muştur, birldi zarcık, Gölbaşı Kapıdere ve Ma- latya istasyonlarına gitmek istiyen ml Baskil ,Şefkat, Yolçatı ve Elâzığ istasyonlarına iki trenle hareket Bu hafta içinde Haydarpaşa - Es kişehir . Konya « Adana - Malatya ve Diyarbakır hattı üzerindeki bü tün istasyonlara nakliyat tamam- Asgar mahdumları 2500, Abuaf Berhayim 1800, Mukavva da ve Üniversite Tib Fakültesi talebeleri için açılan kursa iştirak eden birinci kafile dün kursu bi- tirmiştir. Bu kurslara Tıb Fakülte- 8i beşinci sınıftan 23, dördüncü si- Elaberleri SON POSTA Mahkemelerde: Dünde İstanbuldan İki Bi dokar gen tir kafile Anadoluya göç etti Son kafile 7 Haziran Cumartesi günü Erzincan ve Erzuruma hareket edecek Manacak, bundan sonra Haydarpa, len doktor ölümün tamamen Şehrimizden hükümet vesaitile muhtelif en vatandaş devam olun- Dün saat 12,30 ve 16,40 da kal- rılan ii trenle Eloğlu, Narlı, Pa atandâşlar sevkolunmuşlardır, Yarın da Malatyadan it'baren gidecek — yolcular edeceklerdir. Hava Kurumuna yardımda bulu .anlar Hava Kurumuna son günlerde! teberrüatta bulunan vatandaşlar şunlardır: Dilberzade Kardeşle: 5000, Ali Küğıd ve Hastabakıcılık kursları Kızılay Hastabakıcılık Okulun- / önümüzdeki Cumertesi gününden miktarı tesbit kadının ölümüne sebeb mi oldu? Bu iddia ile mahkemeye veri" şa . Ankara - Kayseri, Sıvas . Er) O tabii olduğunu söyledi zurum ve Erzincan hattı üzerin- mi. deki istasponlara sevkiyat yapıla.| AFtİn Jaranoş isminde bır dokto caktır. 'Haydarpaşidan trenle son Tv genç bir kadının vefatına 5e- kafile 7 Haziran Cumartesi günü Peb olmak iddiasile Asliye 8 inci Ceza Mahkemesinde duruşmasına başlanılmıştır. Dava mevzuu olan k İddiaya nazaran hâdisenin mahiye ti Artin, Kumxapıda Değirmen s0- kağında oturan Maksud isminde |birinin karısı Takuhinin doğumun Diğer taraftan mülhakstta ma.| da bu işin mütahassısı olmadığı zeretleri dolayısile tayin olunan balde doktor sıfatile bulunmuş, günde gidemiyen vatandaşların #cemiliği ve tedbirsizliği yüzün - olunmaktadır. Bu deni kadının ölümüre sebeb olmuş miktar vilâyete bildirildikten son tur. Hâdise bilâhare adliyeye inti- rü 7 Hazirandan sonra bunların Kal ederek, yapılan tahkikat neti. nakli için hususi vapur ve trenler Gesinde filhakika doktorun doğum kaldırılması hususunda hazırlık- işlerinde ihtisası olmadığı anlaşıl- lara başlanacaktır. Bu kafilenin | mıştır. hareket zamanı ayrıca ilân edile-| Dr. Artin Yaranos ise Asliye 8 ni tektir. “Nafia Vekili Erzincan ve Erzuruma hereket e- decektir. Trakyadan Anadoluya gitme istiyen vatandaşların nakline de itibaren başlanacak! iddiayı şiddetle reddederek. de - miştir ki: tetkiklerini bitirdi |, <— Gersi ihtessim yok, Poker, A k döndü tam 25 senedenberi doğum işlerile nkaraya ön iştigal ederim. Bugüne kadar hiç Birkaç gündenberi İstanbul ve bir bata yapmadım. Keza bu işte| Trakyada tetkikler yapınakta olan'de herhangi bir tedbirsizlik yap- Nafıa Vekili General Ali Fuad mış değilim. Ben bütün tedbirleri Cebesoy dün akşamki ekspresle! şttihaz ettim; fennin bütün icub- Ankaraya avdet etmiştir. Vekil jarım tatbik eyledim. Ne çare ki, Haydarpaşa garında vilâyet Ve na rahimdeki betaat neticesi kadını a erkânı ve dostları tarafından kurtarabilmek mümkün olamadı. jumarada İlhan, elile uğurlanmıştır. General Ali Fuad Cebesoy dün kendisile görüşen bir muharriri - mize seyahati etrafında kısaca şun ları söylemiştir: —Pazartesi günü sabahı otomo- bille Ankaradan hâreket ettim ve güzergâhta telkikler yaparak, ak- şamı İzmite geldim. İzmitte bir sonra gene otomo- Öldü. Mahkeme bez şahidlerin celbi ve dinlenilmesi için, duruşmayı başka bir güne bırakmıştır. Tahtakalede bir kadayıfçı dükkânı yandı 'Tahtakalede Telefon sokağında gün kaldıktan takalede bille İstanbula hareket ettim. İs.) Kahveci Hüseyine aid yufka :ma- tanbulda Vekâleti alâkadar eden işler etrafında alâkadarlarla te - maslar yaptım. Buradan otomo - bille Hadımköyünden geçerek Te- kirdağ ve Gliboluya gittim ve dün İstanbula döndüm, Gezdiğim yerlerde tekmil Na. niftan 29 talebe iştirak etmiştir. fa işleri etrafında tetkikler yapa- rak alâkadarlara icab eden direk- tifleri verdim. Bu yerlerde naba işlerinin hepsini yolunda buldum ve memnuniyetle Ankaraya evdet ediyoru: lâthanesinde dün yangin zuhur et- miş, ateş birdenbire imalâthane - nin içine yayılmıştır. Bina veiçinde bulunan eşya kis men yandıktan sonra yangın yeti- şen itfaiye tarafından söndürül - müştür. Yapılan tahkikat netice- sinde ateşin tezgâhın altında bu - lunan bir mangaldan sıçrayan ki- vılcım tesirile zuhur ettiği anla. şılmıştır. Tahkikata devam edil- mektedir. Yy tediyatı bugün başlıyor Yüzde 7,5 faizli 1883 ve 1944 Türk borcu tahvillerinin tediyatı- na bugünden itibaren başlanacak. tır. Bu tediyat yalnız İstanbul ve Ankarada Cümhuriyet Merkez, Osmanlı obankalarile Doyçebank| tarafından yapılacaktır. 1983 Türk borcu tahvillerinin beher kuponuns 0,7345 dolar mu- kâbik plarak 0,9491 Türk Uras, 1904 tahvilleri için de yalnız İs. tanbulda 18,75 Fransız frangı kar- şılığı olarak 0,5519 Türk lirası te- diye olunacaktır. Bir motör şirket vapuruna çarptı Dün limanda hafif atlatılan bir müsademe olmuştur. Ali kaptanm idaresindeki mo- tör Köprünün Boğaziçi iskelesi ö- nünde Şirekti Hayriyenin 56 nu- marali vapuruna çarpmış, müsa - deme neticesinde motörün ön kis- zayiat olmamıştır. Ankara Devlet Komservatuan k talebeleri meşhur Madam Buiter -| üzerinde hummalı bir faaliyetle çe- mi ağır hasara uğramış, nüfusça| fley operannı | hazırlamaktadırlar. | hşılmakta ve talebeler şayanı tak- İpe erir la ie Hidise etrafında zabıtaca tah -|dilecek olan bu eser Devlet Kon - kikat yapılmaktadır. — Hasan bey, sana birşey “öyleyim de is ter man, ister inan - maal, yasın Srde mahvedecek yeni lar icad edilecek değil servatuarı talebesinin tamamını oy.'ne Peszar Ola Hasan Bev Diyorki: ... Birkaç tıb ü dı toplanıp insanların ufaktefek rahatsızlık - Tardan ölmemesini te - min içir çalışmaya baş. İamışlar Bir bar artisti bir Norveç- “Binin 180 dolarını çaldı Evvelki gece sabaha karşı şeh - rimizde bir soygunculuk (o vak'ası olmuştur. Sekstat ve Rene adında iki Norveçli delikanlı bar artistle.. rinden Marya ve Matild isminde iki kızla barda uzun müddet içip dans eltikten sonra otomebille Yeniköy. gitmişler, orada geç vakit Sekstat cebindeki 189 dolarının yok oldu. Kunu görmüştür. Bunun üzerine za- bita işe veziyed etmiş ve dolarla. rin Matld tarafından alınarak otel odesindaki kanape arasına saklan. dığı meydna çıkmıştır. Artistler ya kalanmışlardır, Tahkikat devam et. mektedir. Büyük Bir Kayıb Mühendis ve müteahhid ATA KAYADELEN Hakkın rahmetine kavuşmuştur. lerhum Türk şimendifer. ciliğinin ilk kurucularından o- ep Hicaz ve Samsun - Sivas Demiryollari inşaat müdür - lüklerinde bulunmuş ve Cüm. huriyet hükümetinin demir - yolu siyasetinde en verimli ve kuvvetli bir uzuv olarak pek değerli ve mühim hizmetler - mıyacağı ik oper» olacaktır. Eser bir muvaffakiyet göstermekte » dirler. Resimde operadan bir sah. iyorsunuz, de bulunmuştur. Gaybubeti e- bediyesi cidden büyük bir zi. yadır. Bugün saat dörtte Taksim. de Uğurlupnlastaki ikâmet - gâhindan kaldırılarak Teşvi - kiye camiinde namazı kılın - dıktan sonra Zincirlikuyuda - ki Asri mezarlikia ebedi isti - rahatgâhina tevdi edilecek o. lan merhuma Cenabı Haktan mağfiret ve kederli ailesi er. künina sabır ve metanet dile- riz, z Hasan bey — Bey. hude gayret dostum., Bir kaç gündür gaze. teleri okumuyor mu - sun. Bir ada için bin - İerce kişi «havav dan ölüyorlar... .| Ankara kedileri ile çeşid çeşid 0 Mayıs tarihli hilmecemizde kazananlar 0 Majs tarihi Yilnecewizde!besinden 673 Nazan, İstanbul Bo: lunan oleuyucularımızın hediye - lerini Pazartesi, Perşembe günleri öğleden sonra bizzat idarehane - mizden almaları lâzımdır. da bulunanların hediyeleri posta ile adreslerine gönderilir. Birine; ve ikinci ikramiyeyı kazanmış ©-| lanlar gazeteye konulmak üzere iyi çıkmış birer fotoğraflarını ver- melidirler, Bir büyük lâstik top İstanbul 19 uncu ilkokul smif 3 talebesinden 425 numaralı Kemel Bir zarif şişeli losyon İstanbul Fatih kız orta okulu sr maf 1/B'de 75 numaralı Şeyezân. Mürekkebli kalem (Son Posta hatıralı) Denizli avukat Hulüsi Oral oğlu Zekâi Oral, İstanbul Davudpaşa or İta okulu sınıf 1/B talebesinden Ha. Wi Gürel, İstanbul Kurtuluş Barut ci cezada yapılan duruşmasında bu! hane caddesi İ00 numarada Or - han. Kurşun dolma kalem (Son Posta hatıralı) İstanbul 20 inci ilkokul sınıf 4 talebesinden Feridun Oktay, İstan- bul Cağaloğlu erkek orta okulu nif 2/B de 8 numaralı İbrehim, İs tanbul Çamkca kız lisesi sınıf İ/A da Rezzan Aygen. Diş fırçası (Son Posta batıralı) İzmir Göztepe 54 üncü sokak 13| Suavi Bibr, |Gölpazan askerlik şubesi | başkanı Mes'ud oğlu Vural, Adapa. zan Karaağaçdibi Kandıra caddesi 36 wumarada Hadiye Erpak, Diş macunu Bilecik askeri hastane baş ecza- cis albay Süreyya elile Coşkun Ül gür, Kırıkkale ilkokul sınıf 3 tale (Baştarafı 2 nci sayfada) — Gak dedi, — Peki daha evvel? — Daha evvel mi? — Evet... Hemen gak demedi. — Peki, ne yaptı? — Peyniri kanadının altına &i- kıştırdı, sonra gak dedi. Nasıl, İnce bir değiştiriş değil mi? Bu asırda karganın bile gözü açılmışt * Edebiyatta hayvanlar... Haki - katen ne zengin mevzu! Fekat bü mevzu, yukarıda söylediğimiz gi- bi, hayvan sevgisi ile beraber ya- şıyor ve öyle canlanıyor, ölmez e- #erler vücuda getiriyor, Pek ma. ruf Fransız romancılarından Ma- dam Colette kedilere düşkündür. Her mecmuada, kucağında sevimli resimlerine rastlıyabilirsiniz, E - serlerinde bu sevimli hayvanları anlatmakla bitiremez. Şa'r Le - cante de Lisle de, «Trajik poem - ler» inde fillerin bir Asya orma- mından geçişini ne kudrotle ta: ediyor. Bu şahane tasvıri yapabil- rek için, ne derin müşahedeye ve bu müşahedeye dayanan derin bir haz alışa lüzum vardır. Daha üç dört yıl evvel, bir Fransız müsli- fi «Nehrin hayalı: diye koskoca bir balık romanı yazdı ve balıkla rın insanlar gibi macerslarla dolu hayatını nakletti. Sadece hayvan- ların zekâsından bahseden bir başka müellif de, karısı ile bera- ber dört yıl süren Afrika seyaha- tından avdetinde vahşi hayvanla. rın macerasını muhteşem bir cild halinde ortaya koydu, Anlattığı hâdiselerden bir tek misal: Gergedan uykudadır. Tek boy- nuzunun üstüne konmuş olan bir sürü küçük kuş sivil cıvıl ötüyor. Ormanda bâşka ses yok. Derken, bir aralık, kuşlar bavalaniyorlar. O anda gergedan uyaniyor ve hid- detle doğruluyor. Çünkü boynu - zunun üstündeki kuş musikisin kesilmesi, ona, yaklaşan bir tehli- : katen, bir lâhza geçmeden, büyük ağaçların ve sarmaşıkların örselenip çıtır - dadığı, hışıldadığı duyuluyor. Av- cilar gelmektedir. Gergedan, insan tehlikesini bu sutetle anlamıştır. Küçük kuşlar. boynuzunun üstün- de ötüştükçö birer siperisaika gibi kazanan okuyucularımızın isimleri) ğaziçi lisesi sınıf 4/A da aşağıda yazılıdır. İstanbulda Du -| Güleryüz. Gi Muhtıra defteri (Son Posta hatıratı) z İzmit mahalli idareler müfettiği Taşra- | Sakip Şen kızı Ayten Şen, Muğla Emir Beyazıd mahallesi Turgudreif sokağı 4 numarada Doğrul, Arifiye mahallesi Bilgit sokağı 34 numara" da Turğud Suneren. Kokulu sabun (Son Posta hatıralı) anbul Tal Tsesi sınıf 2/B İsti de Muammer Özbay, İstanbul E » mirgân orta okul sınıf 3/A talebe sinden Rüştü Bele; İstanbul 20 inci sila snif 4/A da Cahide Uy « saler. Boya kalemi Diyarbakir muhabere tabur ke" mutanı Şükrü kizı Sevim, Eskişebif Hoşnudiye mahallesi İstasyon cad- desi 41 numarada Dürsine, İstan " bul Galatasaray bisesi talebesinden 730 Resai Günür, Albüm «Son Posta hatıralı) Burdur Recebbey mahallesi Pes ker caddesi 3$ numarada Muzaffef Özdek, Buran Büyük sokak Maksen <addesi 3 numarada Afet Ayats, Adapazarı Orta mahalle Çeşme peçe caddesi 105 numarada Bü end. Ayna (Son Posta hatıralı) İstanbul Üsküdar 19 uncu ilk okul 5/A da Zarif; Bozok, İstanbul Fatih Gelenbevi orta okulu 7/C de 224 Ali Kağan. İstanbul Bakırköy Kartaltepe Avniys sokak 34 numa rada Mukbil Dinç. Kitab Tarsus orta okul sınıf 3:C de 572 Tekin Alp, Bursa askeri hisesi sinif | de 3719 Kemal Gürses, Babaeski Hamidiye mahallesi 3 nu maralı evde İbrahim oğlu Ahmed" Edebiyat: En zengin mevzu : Hayvanlar onu tehlikeden korumaktadırlar, Şimdi bir yana çocukluğumuzu düşünelim. Ninelerimizden dinle. diğimiz kurt, tilki, tavşan hikâye- lerinin sonu gelir miydi? Büyü - dükten sonra da, o masal rüya - sından sanki tamamile siyrılabili- yor muyuz? Hem niçin siyrilehım? Küçük ve renk renk böceklerin bile karşsmda duyduğumuz sevk ve hayranlık, bizim için, ger yaş- ia, bir fantezinin hoş ve canl: ha. yelleri değil midir? Tevfik Fikret kedisinden, s0n- raki (o sevgililerine benzeterek, biraz huşunetle bahsed'yor. Fakat oeZerrişte şiirini dikkatle bir kore daha okuyun, şumu hissedersiniz ki şair, o tırmanışlırdan bile tatlı bir hatıra saklamaktadır: Zerrişte, bu isınidi onun sanki haberdar, Mahfi kederinden, Yaltaklamır, oyrar, sürünür... Diye kedisini tasvir ederken nasıl coşuyor, İçi titriyerek ve sö- verek anlatıyor- Recaizade Ekremin pentereye gagasile vuran ve ona Nejad'ından haber getireh kuşu, Halid Ziyanın © «Ekmekçimin bey'giris indeki za. yıf ve yorgun beygir tasviri ve bu tasvirin halbe darlık veren basit ve basit olduğu kadar derin ıztırab hikâyesi, bunlar ve daha bunun gibi nice hayvan portreleri, ve ge- he şu dakikada hatırladığım, Re- şad Nurinin bir insan gibi fecaatle ölen bir köpek hikâyesi, hep ede- biyatın bu sonsuz tablat mevzuun. dan çıkardığı hatıralardır. Yalnız temenni edelim k:, bu mevzu, ede- biyatımızda dahâ genişlesin. bü - yüsün ve yüzlerce, binlerce hay - vanın etrafında bize yepyeni bir edebiyat doğursun. Hiç şüphesiz ki bu edebiyatın zarif, ince hatları kadar, feci safhaları da olacaktır. Zira bu cephede, hayvanların da talihi, Oo insanlarınkınden (daha mes'ud değildir. Ve belki bunun için, bü edebiyatın da son sözü hiç gin mevzuun içinde dıha alâkay- Ja dolaşsınlar. Her halde biz, o za- man, çok defa hayideleşmiş aşk hi- Xâyelerinden daha yeni ve küd - yetli bir âlem getirmiş olurlar. Halid Fahri Ozwusoy