24 Ağustos 1942 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

24 Ağustos 1942 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

4/2 Sayfa Memleksi haberleri Nazillide Bir orta okul binam yapılması için ilk partide halk 10 bin kira teberrüde bulundu İzmirde 26 Ağustos, 30 Ağustos ve 9 Eylül geceleri Kültürparkla büyük eğlenceler yapılacak İzmir (Hususi) — Belediyenin! Nazilli (Hususi) — Basma fab. hazırladığı zengin programla açıl - rikası yapıldıktan sonra bir kat da- miş olan on ikinci Kültürperk eğlen ha genişliyen ve okul İhtiyacı artan celeri, her sene İzmir fuarının'ku - | Nazillide İhtiyaca cevab verecek ge rulduğu yerde ve ayni günde açıl-| mitlikte bir okul binası zaruri ol- miş bulunmaktadır. Kültürpark eğ. muş, kaymakam Fevzi Akkor bu lenceleri, her sene İzmirde eğlenmi.| yolda yapılacak teşebbüslerin başi. ye alişmiş olan Eğe halkı bu Da orta okul müdürü Arif Günneki sene adeti bir sürpriz teşkil etmiş erimi e mi yoluna gir. tir, ir. Daha ilk gece açilan eğlenceler reisliğinde yapılan münasebetile Kültürparkı 12.000 ki| bir toplantıda, modern bir okul bi- şi ziyaret eylemiştir. Bütün gazino. lar. oyun yerleri, spor teslaleri, atış poligonu, paraşut kulesi. müzeler a- çıldığı için halk vakıt geçirecek ve eğlenecek vesilelerden İstifade et mektedir, Kükürpark eğlenceleri münase - betile İzmire hariçden birçok ziya- retçler gelmiş ve oteller hemen ta. mame dolmuştur. 26 Ağustos, 30 Ağustos ve 9 Eylül geceleri Kültür. parkta büyük eğlenceler ve tezahür ; ler yapılacaktır, Kültürparkimiz şim di fuar zamanlarında olduğu gibi nurdan bir gece bayalı yaşamakta dir. > ———o——— Eğele biyük bir orman yangını İzmir (Hususi) — Bayındır; Ö- demiş ve Turgudlu kazaları hudud- larında bulunan bir ormanda yan. gin çikmiş; kırk sekiz sanat devam etmiştir. Yangin; Doğandere; Çam- lıköy ve Kerpiçli ormanlarına sira. yet etmiş ve Bayindir hududundaki ormanda 670 çam; 1700 meşe; Ö. demiş mintakasında Turgudlu hu miştir. Yangin; söndürmek busu sunda yangın sahasına yakin bulu . nan köyler halkının büyük gayret) olmuştur. nasi ihtiyacına İşaret edilmiş ve kalk ilk adımda bin Hira teberrü eylemiştir. Maarif Vekilliği de bin talebe barındıracak şekilde o pansi- yonlu bir orta ökul binasi plânı ha. zirlatmiş, Nazilli o kaymakamlığına İ göndermiştir. i Orta okul binasi yaptırmak için seçilen heyet çalışmalarını o hizlan. dırmiştır. Bina için İlk teberrülerde bulunan zevat şunlardı: Nedim Yilditim 1000 lira, Ragip | Tapucu ve Abdurrahman Yorgancı ' beşer yüz lira, Nuri Sarı Kâhya 400 İira, Mustafa Sabuncu ve Mehmed | Ertem beşer yüz lira, Ahmed Soysal İ Mehmed Çetinel, Mustafa Boyat, Fabri Yüksel, Hakkı Panayırcı ve üç kardeşler üçer yüz lira, Riza Bay sal 250 lira, Zekâi Dalyan, Saatçi Nuri ve Necib Çilingiroğlu iki yüzer | lira, Okul binasinin insasina o kemen başlanacaktır. Zonguldık maden mektebi talebeleri Karabükte Karabük (Hususi) — Zongul- dak maden mektebi talebelerinden 16 kişilik bir kafile başlarında mü- dür ve hocaları olduğu halde Kars. “|büke gelmişlerdir. Talebeler Kara. bükte iki gün kalıp şebrin görülme- iğe değer yerlerile fabrikaları gez- dikten sonra Zonguldağa avdek et - mişlerdir, SON POSTA (Boş tarafı 1 inci sayfada) Fransizçada bunu riasıl ifade et- meli? Bunun cevabını erbabına bi. rakirim., Daha garibi: Bizde «düşmek» vardir. Fransizçada bunun mukabili olmamak mümkün değildir: Tom - bre derler, Lâkin düşürmek» yok. tur, Bunun İçin İnisser obirakmak» fi'linin yardımına o mür&cast icab eder. uDüşürdüm» diyebilmek için «biraktim düşmiyev denecek. Bu bahiste daha ziyade misal zik İrine hacet varmı? Buna lüzum gör- İmemekle beraber bir mukayese da. ha yapalım: Bizim evvelce vücubi diye tanidi- ğimiz fi'iler daha bariz bir fark gös, terir: Biz, uokumaliyim» deriz. Ne ko. lay, ne sade, kulağa ve zihne ne İboş gelen bir şekil!, Fransiz « ben okumağa» yabud «bana kizim okumak» diyor. Bahsi daha ziyade teşviş et memek İçin Fransizçanin avoir ve Are f'illerile bunların aralarında da 'müşareketine temas o elmiyeceğim. İ Meselâ ötre filinin mürekkeb slğa: larında arkadaşi olan avoir f'Hnin yardımına mubtaç olduğundan bah- se lüzum görmüyorum. Hat'â diğer İ garb dillerinde, busutile İtalyanca da Fransizcanin bu usulüne müra - caat edilmiyerek i'ai 6t yerine song stato şekli ihtiyar olunur. ” Şu saydığımız misellerden başka Türkçe Evlilerin hususü sekilleri de vardır: , Bunlardan biri «vermek» #i'linin iştirakile hasıl olan ve garb lisanlarındar eşine tesadüf edemedi. #lm şekildir: Gelivermek, gidiver . mek, kaçivermek gibi... Diğer bir şekil fi'le bir se ilâve: sile hasıl olandır ki bunun emsali İpek mahdudur: Benimsemek, mü İhimsemek, — azımsamak, kanıksn mak, gülümsemek... | Bu şeklin başka emenlini bulmak işini ihtisas sahiblerine birakiyorum, * Türkçe fi'illerin en büyük imtiya- zi tasrifin muttarid ve muntazam bir kalde altında cereyan o etmesidir. Garb dillerinde muhtelif tasrif şe - killerinden başka bir de ayni kali! ta olan bir fi'lin müstesna şeldlleri yani simsi suretleri vardır, | Biz ba makalede Fransızça filleri İda mastarlar dört çeşid olmakla be- raber ber çeşidin birçok kıyası ol - miyanlari vardir. Hattâ sli şekli pek az olan birinci tasrif, ki di türlü istisnalara ve tasrif esnasinda değişikliklere uğrar, Türkçe fiillerde bu mahzur yok. tur. Bugün kabul edilen imlâda İlk €sas yapisina uygun görünmüyen şey ler yok değilse de bu, Türkçe fi'lle- rin bünyesine aid mümtaziyeti mü. him bir derecede ihlâl edecek şşahi- iyette değildir. H.Z. Uşatlıgil Tarihten sayfalar (Baş tarafı 1 inci sayfada) kemeye dayanün siyasi gayeleri mükemmel surette (anlatmıştı. Dantonun Okâğbiğini yapmışiy sotıra Paris meb'usu olmuştu. Demulen beşmı yiyotinin deli « ğine soktu; cellâd ip; çekti ve ko- caman, sapsız bultadan başka bir şey olmiyan, bıçak, bütün gidde - itle indi; #ik defa «çümluriyeti» diye haykıran adamın boynu cüm huriyet namına kesildi; başsız göv İde bir tarafa, gövdesiz.baş, ööer srafiaki sepete Güşlü; orada ihti. "âi arkadaşlarının başları vardı; bayatta oldukları gibi âpüştüler, sarmaş doleş”oldular, Onları öldürenler de dört oy «era ayni şekilde ve ayni yerde idam ediliyorlardı, Kadrican Kajlı Harbiyede, Beivü bahçesinin alaturka kisminda bu gece YUMURCAK Vodvil 3 perde SADİ TEK TİYATROSU Bu gece Üsküdar Bağlarbaşi Hâle bahçesinde ÇAMURDA ZAMBAK Büyük komedi 3 perde İmukayeseye eta: tattuk: ei 5 «Son Posta» nin spor tefrikas: 112 ara Ahmet, Zaralı Memo ile Kara Ahmed Fakat İsmail ağada kabahat lü) yoktu. Nihayet cazgir, kazan di- bine geldi bağırdı: — Büyük ortaya güreşecekler meydana!. Büyük orta pebliyanları kazan dibine gelmeğe başladılar. Çap. raz Hasan, Dramalı Kula arzı endam ettiler... Başka kim gele- ceği belli değildi. Nihayet onlar da geldiler. Bunlar da şunlardı: Serezli Piç Mehmed, o Hayrabolulu Yanık Hüseyin... Kılkışlı Uzun Ali, Fi- libeli Mehmed... Zaralı Me- “Büyük orta Kara Ahmedle beraber sekiz pelilivandan mü. rekkeb oldu ve sirasile; 1 — Çapraz Hasan. 2 — Dramalı Kula. 3 — Sererli Mehmed. 4 — Hayrabolulu Yanık Hü. seyin. $ — Kılkışlı Uzun Ali, 6 — Filibeli Mehmed, > 7 — Zaralı Memo. 8 — Kara Ahmed. Cazgır pehlivanlari sıraya koyduktan sonra şöyle bir göz- den geçirdi. İçinde tanıyıp tanı- madığı olup olmadığını tetkik etti. Hepsini tanıyordu. Adedle- ri de çift olduğu için eş bağlan- ması kolaydı. Cazgır, Kara Ah- medin elinden tuttu Zaralı Me monun Yanına (getirdi. Ondan sonra, Dramalı Kulanın bileğin- den yapıştı, Çapraz Hasarın ya: nna koydu. Bu de bittikten son- ra Hayrabolulu Yanık Hüseyini Serezli Mehmedle eşledi. Niha- yet Filibeli Mehmedie Kılkışlı Uzun Aliyi eşledi. Kara Ahmed, büyük ortaya yeni girdiği için ne yapacağı belli değildi. Bu se- beble Zaralı Memoyu Ahmede vermişti. Memo, büyük orta poh- livanlarının en irisi olmakla be- raber bir gömlek aşağısı bulunu- yordu. Yani biraz hantaldı. Caz» gir, pehlivanları kıbleye çevirdi, dualarını yaptı. Menkabelerini © kudu, şahıslarını takdim etti, Bilhassa o menkıbeleri okurken Kara Ahmed üzerinde durdu. Kara Ahmed için şöyle söyledi: — Memol... Aç gözünü... Hasmımdan iri, hasmımdan kuv- vetliyim di zünü!. A: gözünü hal... / * Cazgır, Kara Ahmedi severdi. Büyük ortada muvaffak olmas- mı isterdi. Fakat büyük ortaya çıkan pehlivanların hepsi sakar. dı. Kara Ahmedin bunların içim den nayi olup ta kurtulacaktı. Hep azılılar bir araya toplanmış başladı. bulunuyordu. o Güreş ( PAZARTESİ, 24/8/1042 130: Saat ayarı, 7,33: Vücudumu çalıştıralım, 7,40: Ajans haberleri, 7.551 Râdyo silen orkesirası, 5,20: Evin sa, ati, 1200: Sant ayarı, 12âğ: Saz eser, leri, 1245: Ajans haberleri, 13; Şarlm ve türküler, 13: Saal ayarı, 1808; Rad. x0 düns otkesirası, 18.56: Fasıl heyeti, 19005 Sami ayarı ve ajans habertedi, 1945; Serbest 10 dakika, 19,55: Niha, veni makamı, 2015: Radyo gazeti, 20,45: Bir marş öğreniyoruz , Haftanın marşı, Bi: Zimat takvimi, 21.14: üs. sam ve Kasi makamı, 2130: (Posta kutusu), 21,45; Senlenik program (PL), 22.30: Sant ayarı, ajans haberleri ve e DERMOJEN YANIK, ÇATLAK, EKZFMA w CİLD YARALARINA fevkalâde iyi gelir. Derinin taseleamesine ve yenilenmesine hizmet eder, HER BOZANEDE BULUNUR. eczanesinden Eczaci kalfası alınacakt müracaat edilmesi