31 Ağustos 1942 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

31 Ağustos 1942 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

© Z Sayfa Hergün | Harb yarın Dördüncü yaşına Busıyor İmanyh propaganda nazırı A doktor Gğbbels Berlinde Türk gazetecilerini kabul ettiği zaman meslekdaşlarımıza şark cephesi hakkında düşündüklerini © de anlatmış... i Alman propaganda nazırının bu bahiste söylediklerini Nadir Nadinin kaleminden çıkmış ola- rak okuduk, şöyle demiş: — «Biz Polonya hududun - dan tutun da Vilâdivostoka ka - dar bütün Rus topraklarını ele geçireceğimizi hiç bir zaman id- dia etmedik. Askerlik bilgisi bir parça inkişaf etmiş bir insan bu- na ne lüzum, ne de imkân olma” dığını kolayca kabul eder, Mak- sad Rus ordusunun zararsız bir hale konmasıdır. Biz bu gaye is) çin çalışıyor, hedeflerimizi bu! gaye etrafında toplamış bulunur! » yoruz. Ben umumiyetle ihtiyatlı ko-| nuşan bir adamim. Şimdiye ka- dar söylediğim yüzlerce nutuk- tan ve kaleme aldığım yüzlerce makaleden hiç birinde: — Şu şöyle olacak, bu, böy- le olacak!» Gibi kat'i hükümler ileri sür- medim. Bir kişi çıkıp da: «Bak sen ne yazmıştın, halbuki işler dediğin gibi yürü- medi! diyemez. İste sözlerini bu kadar ölçü ullanan ben, size! imdi emniyetle söylüyebilirim,ki önümüzdeki kış bastırmadan ev- vel Rus ordusu Almanya ve Avrupa icin bir tehlike ol- maktan çıkacaktır. Bunu söyler- ken hâdiselerin beni tekzib et - miyeceğine her zamanki gibi e- min bulunuyorum. Birkaç ay sonra beni hatırlamanızı rica €- derim.» * Alman propağanda nazırmın bu sözleri Ağustos ayının başına doğru söylenmiştir. O vakit Alman ordusu Temmuzda Rostofu almış. 27 “Temmuzda Batsiske girmiş, 28 Temmuzda Maniç ve Sol mınta kalarına varmış, 30 Temmuzda da Proletaskaya şehrini zaptet- mişti. Novorosiskiden Stalingra* da giden demiryolunu kesmek su retile Mareşâl Fon Boch ordula- inin altı gün icinde geride bırak tığı mesafe 160 kilometreyi ge- çiyordu. : Alman propaganda nazırı dok tor Göbbels Ağustos başlarında istikbal hesabına bu derece em * niyetli, bu derece kat'i bir dil kullanıtken acaba Mareşal Fon Boch'un yıldırım harbini Fran” sadan sonra Rusyada da yapa-! bilmiş olduğuna'mı bakıyordu?! Tabii bu noktaya cevab verebil- nek selimirde dei Halat A- Zustos başından Ağustos sonu- na kadar gecen müddet zarfın - da Alman ordularının yıldırım hızı hiç eksilmedi. 4 Ağustosta Kuban, 5 Ağus tosta Kropotkin işgal edildi. No worosidk-Stalingrad ve Bakü “ Rostof hatlarının kavuşan nok- tası kesildi. Bugün Alman or- A duları bir taraftan Stalingradı “ kusstarak Volga nehrine” yönel miştir, öbür toraftan da Kafkas- i Devamı 4/2 de) Resimli Makale: Yaş ve zaman, görmesini bilene çok şeyi öğretir. Fakat görü. lâp öğrenilenden tam olarak istifade etmek hakkını ekseriya Evvelki çece şeh- rimize üç yıldırım dişi Şiddetli yağmurlardan bazı yerler molozlarla olduğu için seyrüsefer muvakkaten durdu Şehrimizde evvelki gün kisa fa. sılalarla yağmağa başlıyan yağmur, gece sürekli bir bal almiş, dün de saat 11 e kadar olanca hizile de. vam etmiştir, Kandilli Rasadhanesinden öğren. diğimize göre, iki gündür yağan, yağmurun o loptağa nüfuz derecesi! 38 milimetredir ve hararet derece.! si de 15 e düşmüştür. Evvelki gece yağan yağmur esnasında şehrimize üç yıldırım düştüğü tesbit edilmiş- tir. Bunlardan birl saat 24 “e Sir- keci gari civaridda boş bir mahal Te düşmüş, nüfusça bir zayiata se bobiyet o vermemiştir. * Ancak bir müddet için bu yüzden telefon mu. haberatı sekteye uğramıştır. Diğer #ssirger; artık çok geç kalınmıştır. fı seyrüsefer temin edilmiştir. Bu me- yanda Kasımpaşa, Eyüb, Beşiktaş civarında bazi ev ve dükkânlerin alt katlarını su basmıştır. Havanın yağmurlu oluşu yüzünden dün plâj- İara ve mesire yerlerine kimse rağ. bet etmemiştir. Rasadhaneden al - dığımız malâmata nazaran yağmu. run bugün de devam etmesi muh. temeldir. Eminönü Halkevinde haftası Eminönü Halkevinden; Havacılık haf 4 münasebetle Evimize o yâpılaeak toplantılara id program aşağıya çıka, rilmişlır, Daveliyelerinin büromuzdan alnması Pen olunur, i/Eytül: Gece saat (21) de: 1 — Açış ? — Konfenins: Meliha Avni Sözen 3 — Genç kartallar (Şiir) 4 — bemsi A/EYPM Gece sani (21) de: Havacılık B/Eylğl: Gece sani (21) de: 1—M4 ! 2 — Konferans: Nizemtti Nazif $ — Wava kartalları (şiir) Gıda maddelerinde yÖrüÜ- (Doyru deği mi? len yükselmeler etrafında - tetkikler yapılıyor Pirinç, yağ, nohud, peynir fiatlarında bariz bir yükselme: görüldü Gıda maddelerinin serbest bira - kılması üzerine bilhassa bazi mad- deler fiatlarının eski kara borsa fi. atlarına nazaran çok yüksekliğini yazmıştık, Pirinç şimdiki balda toplan 110. 114.120 kuruştan ve perakende 15.120-132 kuruştan satılmakla - ır ki satışların nark üzerinden ya - pıldığı zamanlarda ayni pirinçler kara borsada 110.130 kuruşa satıl. miştir, 45 - 48, perakende 50.60. 74 kuruş üzerinden satılan nokud eski Topkapı - Ed'rnekapı hatlarında birinci mevki trarv ylar işliyor Son günlerde bandajsızlık yüzün den azalan ikinci mevki arabalar ye rine Topkapi . Sirkeci, Edirnekapı. Sirkeci ha'tında birinci mevki ara. balar İşletilmeğe başlanmıştır. De- poya çekilen ikinci mevki arabalara Romanyadan gelecek bandajlar ta- kıldıktan sonra bu hatlardan birin. el mevki arabalar kaldırılacaktır. Kirayı arttıran bir ev sahibi yakalandı eski o Müddelumumilerden o Galib Keskin adında bir zat dün zabitaya müracaat ederek ev sahibi Yahya. nın 30 lira olan kira bedelini kun. turat harici ad ve İtibar edilmek üzere 40 liraya israr et. tiğini söylemişiir. Bu müracaat ü - zerine bir cürmümeşhud hazırlan - Yahyaya 1 senelik İcar farki ye ya, mil korunma Müddelu. mumiliğine teslim edilmiştir. —— İSTER İNAN, İSTER İNANMA Dün matbaamıza iki genç geldi ve teessür içinde bize kı- saca şunları söylediler: 5 «— Çatalçeşmeden Sultan. ahmede çıkan Zaptiye soka- Eser 160 sahile eöö» kuruştur, Her hilaboda bulunur, Diğer traftan şimdi toptan 38 -| İSTER perakende iso 340-345 kuruş üze. rinden satılmaktadır. Zeytinyağı fintları Ise eski kara borsada 124 - 125 kuruşa satıldığı ve İktisad Mü- dürlüğü tarafından konulan fist ü zerine bügün de 123 kuruştan sa - tılması lâzım geldiği halde fiatlar toptan 130 . 135 ve perakende 140 kuruşa bulmuştur, Diğer taraftan kara borsada 105-110 ve 178.182 kuruşa sati - lan beyaz ve kaşar peynirlerin fiat. lari halihazırda toplan 120.130, !190.200 ve perkende 140 ve 210- 250 ye çikmiş bulunmaktadır. Bu vaziyet karşısında Belediye Iktısad Müdürlüğü piyasadaki gıda maddelerinn siki bir bi tutmaya karar vermiştir. lü & mürakibleri tarafin- dan hazırlanacak rapor yakinda Vekülete gönderilecektir. Hariçten İstanbula gelenler nasıl ekmek k:rnesi alabilecekle"? Yeni ekmek karnelerinin tevzii sirasinda esas İstanbul sakinlerin — den olmayıp misafir olarak bulu. nan ve bir ayi mütecaviz müddet le İstanbulda kalacak olanlar daimi kre alabilmek için mukim bulun. dukları mahallerden kayıdlarını İs- tanbula naklettireceklerdir. Bu müddetten daha az kalacak. larla nakil keyfiyeti uzun sürecek olanlar vaziyetlerini bir beyanname ve nüfus tezkerelerini hâmllen ika. mel ettikleri kazanın ekmek büro. kılmaması için teşkilâla icab eden emirler verilmiştir. Denizyolları tarifelerinde yapılan değ şiklik Denizyolları İdaresi gördüğü lü - miş, Galib Keskin bu aylık 10 lirajzum üzerine haftalık vapur sefer - zammı kabul etmiş gibi görünerekleri tarifesinde bazi değişiklikler ya labilirim> olan | mıştır. Bu değişikliğe göre, dün ya. 120 Ilrayı' verirken memurlar tara-| pılmasi lâzim gelen Ayvalık fından açıkgöz ev sahibi suçüstü) sı bugün sast 12 de Antalya vapu. hafta yapılmıyacaktır. ğında Zafer Bayramı münase- betile asılmış bir kırmızı bez gördük ki, bunun içinde bulu- nan vecizede bütün N harfleri tamamile ters irle İNAN İSTER İNANMA! Tecrübenin baha biçilmez bir kıymeti vardır. Fakat zamanın kıymetini bilen, ihtiyata yer veren adam başkası falar tekrar edilmiş olan tecrübelerden de istifade eder, kesta- neyi ateşten çıkarmakta yabancı parmak kullanılır. tâ. posta. İ nım birçok de- Stok tutulan oto- mobil ve kamyon lâstikleri Hangi makin. akil vası- tası sahibi, hangi şoförle ko. nuşsanız ilk derd olarak açıp acı acı yandıkları löstik lesi oluyor. Bunların id- dia ve ifadelerine göre elyevm hükümetin mürakabesi altın- da bulunan, fakat satışlarına müsaade edilmiyen bir hayli otomobil ve kamyon Jâstiği vardır, Bu lâstikler bırakıldıkları için, künyesi bir teamül neticesi mukave- met hossalarını kaybetmek- tedirler. O suretle ki bir sene depoda bekleyen bir lâstik, artık, erbabı nezdinde yat. kınlaşmış mal sayılıyor ve kimse almıya cesaret edemi- yormuş. Bu ifadelerin sıdk ve hizbe olan ihtimallerini ka- Şayed şel lan bu lâstikler beklenildik- İleri için bozuluyorlarsa bun. ları bu halde bırakmak doğ- ru değildir. Bir an evvel hem stokların yenilenmesi, hem de eskilerin giderilmesi lâzımdır. kendi kendine bozulan bir mal stokunm yenilenmesi dahi beklenmeden mevcudun sorfedilmesi, en iptidai bir mentik icabıdır: divoruz. Doğru değilmi? Giönâhlarının afvı için gittiği camiden pabuç çalmış! Zabıta, son günlerde camilere dadanan ve birçok kimselerin pa - puçlarını aşiran Refik isminde bir hirsizi yakalıyarak adliyeye teslim etmiştir, Dün Seltanahmed üçüncü sulb ceza mahkemesinde bu davanın du- ruşmasına başlarmış ve hâkimin: 4-—— Camide ne işin vardı? Ev - velce de böyle birkaç sabikan var. mış., sualine, Refik:« —Hâkim bey! Sabıka *günahlarımın affı için cami. ye gitmiştim. Çıkarken yanlışlıkla başkasının ayakkabılarını almış ©- diye garib bir cevab ver- miş ve suçu te'vil etmiştir. Fakat Refiğin ayni suçtan müteaddid sa- ru tarafından yapılacktır, Diğer ta-| bikalari olduğu için tevkif olunmuş raftan İmroz ve İzmit postaları bu tur. "Ekmek karnesi hırsızı tevkif edildi Ankaradan İstanbula (sandıklar içinde sevkedilen Eylül . Teşriniev- vel ekmek karnelerinin Haydarpa - siya muvasalatında bu sandıklar - dan 2000 karne çalan Niyazi Er . canlı adında bir tren Memurunun yakalandığını yazmıştık. Bu suçundan dolayı hakkındaki tahkikat evraki ile evvelki gün Üs- küdar Müddelumumiliğine — teslim edilen suçlu sorgusunu müteakib tevkif edilmiştir. Sabnhtan Sabaha Başkasının maliha Göz koymak, E! uzatmak Hastalık mıdır? Burhan Cahid endik tarafında bir dostu » mun bağındayım. Bakılmış, İyi yetiştirilmiş bir bağ. O civarda hemen her köşk bir yeri ayırmıştır. İstanbulun bu sakin sayfiyesi bütün körfez kıyıları gibi meyva, sebze ve bağ mıntakasıdır. Bağda gezerken birkaç köşe- İ (ye kurulmuş çardaklar | görüp ei 7 Szüm kurutmak için mi? Dostum güldü: € Ri Hayır, nöbet beklemek içini Ve hemen izah etti; * — Geceleri hırsızlık oluyor da adam bekletiyoruz! 7 Şehirlerden uzak yerlerd tan ve bağ hırsızlıkları ol işitiriz amma Pendik gibi sayfi- yede bağ hırsızlığı olacağını tah- min etmemiştim; Dostum dedi — Yalnız üzüm hırsızlı ğil, Mevsimine göre incir, hattâ tavuk, hindi, inek, öküz hırsızlıkları da ölüyor. Şu farkla İhayvan hırsızı bellidir. Jandar - ma onları çabuk Yakalar. Fakat meyva hırsızları belli olmaz. İs- tanbuldan meselâ bir Pazar ge zintisi yapmak için buralara ka- dar gelen şik beyler, hanımlar arasında da bağ hirsızları vardır. Biz Pazar günleri bağda, bahçe de ihtiyat tedbirleri alırız. Dostumun' sözleri acı idi. Ne çare ki hakikatti. Başkasına aid şeylere karşı zâfr ğ > hakkaktır. Bi tahsilli tahsi re: yekünu yüksek bir kalabalık bu zâafla malüldur. Buna ahlâk düşkünlüğü demiye dilim var - İmıyor. Fakat la kendisidir. Baş- sindeki âdi çakal eriği bile gözümüzde Âdem Ba in memnu meyvası hükmün- dedir. Onu koparmak, ona ma- İlik olmak hevesile içimiz titrer. Sırası gelmişken bu ahlâki zâ- fımıza, bu saygısızlığımıza kar- İşi medeni ve terbiyeli insanların muaşeret hayatlarından bir sah” neyi anlatayım: Mekteb hayatları İsviçrede ge çen arkadaşlardan birkaçı bir ta" til günü Lausame etrafında bir kır gezintisine çıkmışlar, yemye- İşil çayırlar ve bahçeler arasında dolaşırken etrafı alçak bir çitle çevrili elma bahçesindeki olgun meyvalara imrenmişler ve bu zâf ile İsviçrede olduklarını bir an unutarak çiti atlamışlar, erişe bildikleri elmaları Okoparmıya başlamışlar. Onlar bu şark usulü teklifsizliğe dalmış habre atıştır rırlarken bahçenin sahibi çıka gelmiş. Bizim çocuklar telâş i- çinde kaçacak delik ararken #- damcağız tatlı bir ses ve ince bir nezaketle: — Delikanlılar, demiş, bu #- ğaca o kadar heves etmeyin, iyi elma yemek isterseniz şu. köşe dekine yanasın. İnce nezaketten ziyade ince istihza dolu bu muamele karşı - sında büsbütün şaşıran delikan- bilar dileyecek özür ararlarken "İsviçreli bahçe sahibi onları/gös” terdiği ağacın altına davet etmiş. Kendi elile de topladığı'elmaları ikram etmiş ve akşama yesinler diye de bir haylisini sepete dol - durup kollarına takmış. Ba bir centilmenlik Jevhasıdır ki bizim için mekteblerde kırset kitablarına geçirilip nesillere bel- letilmesi çok faydalı olur. Buahan e hk d ğı de Her vilâyette Yerli Mallar pazarı açılacak Sümerbank Yerli Mallar Pazarla. ri Mödürlöğü yurdun her vilâyetin- de birer şübe açmak için çalışmakta dır.