10 Eylül 1942 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

10 Eylül 1942 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

MA Japonlar bir kısım Çin toprakl.rını Niçin boşalıyorlar Ekrem Uşakhgil J aponya Çin topraklarında son saldırı esnasında işgal ettiği bütün toprakları boşaltımı ya karar iş, Bir toplantıda gazeteciler or- du sözcüsünden bu kararım mu- cib sebebini soruyorlar; — Neden çekiliyoruz? Japon sözcüsünün verdiği ce- veb kestirmedir: ,, —Siralejik bir lüzum vardı, diyor, Stratejik lüzum ya Çin dayat- kısı karşısında fazla ilerlemiş bir kuvveti geri ile muvasalis ber dekika kesilebilecek bir noktada alıkoymanın telilikesinden, ya - hud da bu kuvveti başka yerler- de daha faydalı şekilde kullan - mek düşüncesinden doğabilir. Jepon ordusumun geri şekil *| mesinde bu iki ihtimalden acaba hangisi kat'i rolü oynamıştır ? Gazeteciler bahsi deşmiye, söz - cü de tafsilât vermiye lüzum gör müyorlar. Bununla beraber bu sual ve cevab arasında öğreniyo- ruz ki; «Japon çekilmesi son saldıri- dan evvel tutulmuş olan mev3i- lerin ilerisinde müphem bir hat üzerinde düracak ve burada müstakbel hareketlere hazır bir halde bekliyecektir.» Bu haberden bizim çıkaraca - Şımız ilk netice Japon ordusu - nun Çini silâh küvvetile yenme! nin imkânsızlığını hihayet anla" mıs olmasıdır. Çin ile uyuşmayı daha evvel denemiş, görünce silâba #prılmış olan Ja- ponya şimdi silâh küvvetinin de sökmediğini görünce ne yapabi - tir? Japon ilmesiniin münhas * mümkün olmadığını| << ZAN Bir uzuv kangren olduysa, 5 NN N di pd dan beklemek müreccahtır. Bütün cihanın en büyüh öğretmeni zamandır, birçok kusurları tashih, | Kömür tasarrufu İ için esaslı bübirler. alınıyor | Kömürle işliyen nakil vasıtaları nın yeni tarifelerinde tadilât yapılacak, havagazinin de gene günün musyyen saatlerinde verilmesi düşünülüyor Önümüzdeki kış mevsiminde nakliyat zorluğu ve diğer sebebleri: berhangi bir kömür bubranına mey den vermemek üzere alâkadarların tetkiklerde bulunmakta olduğunu işte. Muhtemel bir kömür bubranmı önlemek üzere Kizümlu stok yapıl Walk beraber bir taraftan da kö-! mür sarfiyatında tasarruf İrefımda tetkikler icra edilmektedir. Kömürle işleyen nakil vasıtaları Dumlupinar vapurundaki | kaçakçılık hâdisesi Kızılay delegesi hakkındaki ithamların yanlış ve esassız olduğu iddialarına muhafaza başmüdürlüğü ne diyor? Bundan bir müddet evvel Dumlu pinarli Yünamistana yolllanan yar- dim maddelerini götüren Kızılay delegesi Feridun Demokanin harice götürülmesi ve haricden getirilmesi memnu bazı maddeleri limanımıza getirdiği ve buradan götürdüğü id.| tevessül edilir. Getirdikleri eşyayt| dır» deniyor. dia ediimiş, deleçe bu yüzden va. sifesinden çıkarılmıştı. sebeti; bir sabah gazetesinde Ferk temini et. dun Demokanın bu işlerde suçsuz! * olduğu iddia edilmi üne #uç. Sİ lele mn Sayin Vekile Yunanlıtandan he. ran stratejik bir sebebden ileri Teşrinievvelden İibaren tatbik ede. dürlüğü tarafından yapılan tekzibe geldiği hakkında Japon sözçüsü.' cekleri yeni tarifelerle (sarfiyatta Tağımen ayni genete evvelki gün de- nün verdiği teminatı olarak kabul etmiyelim, Japon- yanın silâh kuvveti ile işin için- den çıkmak mümkün olmadığı" nı görünce tekrar uzlaşma Yo -| luna dönmüş, bu arada da kolay müdafaa edilebilecek bir atta yerleşmiye lüzum görmüş olma- si da mümkündür. Fakat Çunkingden gelen ha- berlerde bu ihtimale temas bile! edilmiyor. MİN Çin Başşehirinin üzerinde durduğu” #okta Tâylir- danberi tekrar etmekten “usan - madığı noktadır. Diyor ki: 4— Japonya büyük kuvvetle- tini Çinden çekerek Sibiryaya göndermiş ve bugünlerde Sov « yet hükümetine kabul edilmesi mümkün olmıyacak talebleri ih tiva eden bir nota vermistir.» Haber bize geldiği gibi, tabit daha büyük bir hizla Vaşingto- na da gidiyor ve hemen gazete - ciler toplantısında bir sual mev- zon olerok hariciye nazırının & nüne konuluyor, Mister Cordel Hull'un cevabı da kestirmedir: — Bu bahis üzerinde bir şey söyliyemem. diver, çünkü mese- le evvelâ askeridir, sonra da e - Timde bu şaviaları teyid edecek malümat yoktur. Demek, ki Cunkinğ'in tahmin yebnl temennileri ne olursa ol sun Japonya * Sovvet münase - (Pana 41 de) TAKVİM g Eylül şin para, bir miktar tasarruf yapacaklar, Yeni tarifelerle bazi seferler birleşti rilecekir, İ gezinin günün Müfyyen saatlerinde verilmesi etrafında da tetkikler ya-| Dr. Rıza Nurun conazesi dün kaldırıldı Vefatini dünkü sayımızda haber verdiğimiz Doktor Riza Nur'un ce- Cenaze merasiminde, Vali ve Belediye Reisi Doktor Lütfi Kırdar, eski Münslealât Vekili Cevdet Ke. rim İncedayı, birçok meb'uslar, dok torlar, matbunt erkânı, merhumun dosileri hazir bulunuzuşlardır. Merimimun cenaze nsmazı Teşviki ye camilmde kılındıktan sonra Har- biyeye kadar tabut eller üzerinde vek ebedi Ficahatgâhina obirakıl miştir. Allah rahmet eylesin, ÖLÜM Şolrimlı maruf sabun fabirkmiğele. riwlen ve Giri oşrafından ve şehrimiz. çev böcceerlermdan Mimi Nura, sa, tur Mehmed Ar Güzlepede Tepegöz sokağında 21 muma, rah köğkünden kaldırdarık öğle nama.| dır. Jegenin sçsuz. olduğunu iddia ede- rilmasi mümkün olanlarin açıkta vakkufu esasında teşkilâtımızca mühürlenir. Bunların dişinda gemi- İde eşya mevcud olduğu görülürse bunların sahibleri haklında takibala | kam gesi götürmek isiyenlerin iri Kiztmidır. Feridun Demokanın durumu bu ! bakımdan da tâkibi müstelzimdir. diye olarak gönderildiği çok sonrs İifatle edilen sigaralar meselesine ge İlince bunlar hediye de olsa memle. bü'ün vücudü tehlikeye koyacaksa kesilebilir. Fakat küçük derdleri deşmektense şifasim zaman tamir eder. «Corneiller ea en birçok o hataları UCU MEKTUPLARI Kömür tevziatı ve fiatlarındaki garabet Türkiye kömür satış ve tevzi mü. eseesesi son günlerde gazetelerde bir kalmasi zaruri olanlar geminin te-İilân neşredip duruyor. Bu ilanda eksik kömür İdir. Fazla para vermeyiniz. Bu İmenfaa'iniz icabi ve vatan borcu- Halbuki bugün şehirde karşılaşı- Bu müna- bemlari beyan ederek mühürletiriele | Jan vaziyet, bu ilânt tamamile Tü. zumsuz ve manasız bir hale koy. Nişantaşında oturan bir olauyucü- muzun mektubu bugünkü duruma «Kömür tevziatın! yapan bayller vek kanuni muamelelerde mantıkla kete sokulması ensiz. olmiyan nevi) kendilerine gelen kömürü, sıraya hareket etmediği : mucibesile ve mildardadır. Bu bakimdan ve| koydukları beyannanıc i muhafaza başmüdürlüğünü itham Jevlerine gönderiyorlar. Herhangi bir etmiştir. Bu hususta melimetina müracaat ettiğimiz gümrük muhafaza başmü, dürü, Feridun Demukan bâdisesi kerumi mevzuata uygun olarak ileri sürülmüştür. Yabancı memleketler. beyan edilmemesinden yapılan ta- i ra yerindedir. Adı geçen gazetenin teşkilğtimiz! Ica takibe tâbi teulanlardan suçları sabit olanrm miktarın; sorması da yerdizdir. Çünkü kanuna aykırı ba- yalırmdan tayin etmeli icab eder» müşteri, istediği zaman, görerek, e çerek, tartarak kömürünü almak ve kit ve imkânma sahib değildir ki müessesenin saydığı bu vasıfları a. rayabilkân, Eğer kömürünüzü bizzat takib etmek vakit ve imkânmi bu. labilir de aranması İâzimgelen bu İvasıflar üzerinde tizlenecek ( olur- seniz; bayiden şu cevabi alırsınız: «Bana gelen ne ise, onu veriyorum. Ben tozlamiyorum ya?. o Ekslk çi- den gelen eşya mevzuata göre bee Başmüdürün verdiği bu izabatlan|karsa cebimden ekleyemem, İste. yana tâbi olan ve olımyan diye Hi ye ayrılmaz, büskis bu gibi eşya Tarım beyan edilmesi mükellefiyeti mevcuttur ve beyan etmiyenler hak kında kaçakçılık takibatı gerektir. Bu bakımda adi zeçen güzetedeki yöz'nin ikinci fılrasında (o (Beyana tâbi berbangi bir maddenin memle. kete İhelinin yasak olduğunun bilin | £) yolandaki düşünce keruni hi. ill göre yerlade değildir. Di ğet taraftan viodani kanmate yer len debiller de varit değildir. Çünkü vicdani kanasie yer vermek Mev. .İkiinde olan tököble mükellef olan- lar değil, vazifedar bâkimlerdir. Şu- ma da işaret etmek İcab eder ki be. yanl zareri olan bamule kumanya vesaire gibi eşyalardan gizlice kaç!. İSTER İNAN, Birçok ekuyuenlarımıdan Mekteb. "lar alıyorum, bir çokları ise idareha, »emim kadar çölerek deni yanıyor. lar; Mambo Yavaçazi Şirkelinin. yaz tevsi Leşkilâtında arlardamberi sürüp &idlen bir bozukluk var, Saatlar, akıl. İara hüyreller verecek bir şekilân faz. İz yazıyor. Neden, Biçin, nasl eh. per?. Buna alikadarlar hiçbir cevab yeremiyerlar, bilmiyoruz, deyip £eçi, yorlar, Biz aldığımız mektub'ardan. dinle, dalerimizden edindiğim malimatla İSTER İNANMA! sonra yaptığımız. tahkikata göre, Suhbik ya haldndn Münekelât Vekiletince de bir tahkikat açılmış ve müfettişler bu hususta bir rapor| vakti tanzim etmiştir. Açılmasına müsaa”e edlen fırınlaın sahihle-inin teşekkürü Bir müddet evvel, yolsuz hare- ketleri yüzünden kaaptılan 18 fırı- nin açılmasına müsnade edildiğini evvelce yazmiştik. Bu firin sahib. beri Vali ve Belediye Reisi Doktor Löefi Kırdar ziyaret ederek teşek.! kürlerini bildirmişler ve bundan sonra daima iyi çalışacaklarına söz vermişlerdir. sarfişatı yüpünlarm verdikleri para. $ ları, semileriie beraler söyle tesbit eitik; Evvelce? Şimdi Çcmberuşia— 450 kuruş 1524 kuruş Bullansihhmedde 672 » 1403 > Beyazıdda 503 » 1316 > Kadıköylnde 764 » 7 > Cihangirde © 65 » 194 » Biz bavagasi saatlerinin bu kadar aykırı, ba kadar hesabı aymaz bir ekilde fazla yaracağna, inssamıyo. Fer, sen de ey okuyucu: SİSTER İNAN, , İSTER İNANMA! tedir. İkinci ve daha mühimmi ise fint meselesidir. Müessese; fiat muayyen dir, dediği halde, bunun ne karlar olduğunu açikça söylemek istemi- yor, Zaman icabı, birçok ev sahib. leri, askerlik vesair iş ve vazifelerle dan, dolambaçlı hesablara akılları baylin iki tonunu İmhıdir? Ben mevsim başi © gazete- , | EİT. Sabnhtan Sabahat Fakirlik hırsızlık Etmek için sebeb O abilir mi? Burhan Cahid Gecen gün bir dostumun meyva bahçesinde şeftali, ceviz hursızlığı yapan mahalle çocuklarından bir grubu yakala muşlar. Sorguya çekmişler. İçle- rinde ortamekteb, lise, kolej ta- lebelerinden çocukların babâları da karaköla davet edilmiş, ken- dilerine ve babalarma icab eden pasihatlar yapılmış ve bir daha hırsızlık etmiyeceklerine de alınarak zarar gören bahçe sahi binin de rizasile salıverilmişler. Dostum gülerek ilâve etti: — Bu çocuklardan bir kısmı: man aileleri de hali vakti yerinde insanlardır. Dediğim gibi çocuk- lerimi kolejde, lisede okutuyor - lar. Fekat nedense aile ter. biyesi, sokak terbiyesi vereme * mişler. Fakir aileler ölaa bir de- receye kadar affedilir. Ben bu noktada dostumun merhamet çerçevesinden dışan- da kalacağım. Fakirlik bırsızlık yapmak için bir sebeb olamaz. Eğer hali vakti yerinde olmıyan her insan bu san'ate girecek ol- sa dünyada nizam ve sükün ye rinden oynar. Alem bugüne kar dar böyle bir fesada düşmemiş - tir, düşmesine de imkân yoktur. Çünkü bugünün tabirile az ka- zanmak insanı ancak çok kazan- mıya sevk ve teşvik edebilir, Az kazanmanın hırsızlığı mazur İgöstermesine imkân yoktur. Be- İz tarihi hırsızlığın meşru oldu- iğu bir zamanı kaydetmemiştir. O'halde bir tahsildarın maaşile geçinememesi yüzünden devlet parasını çalmasından başliyarak herhangi bir vatandaşın yemiş almağa parasi yetmemesi yüzün den komşu bahçesine el, ayak atmasına kadar her suç derecesi“ ne göre cezâ görür ve görecek « Küçüklerin bü hareketlerine gelince, bunda kendilerinden zi- yade ana ve bâbalârını mes'ul görmek icab eder, Oğlunu lise- de, kolejde okutmasını bilen ba- ba başkalarına aid Bahçelerde harsrzlik etmenin önce ahlâksız - lık sonra cürüm olduğunu da ço- cuğuna öğretebilir, öğretmelidir. İBunu'yapmadığı takdirde verdi. ği mekteb masrafını sokağa, ço- cuğunu da ergeç hapishaneye atmış olur. Fakirlik bahsine gelince, nice fakirler vardır ki çektikleri mah- rTumiyeti en yakınlarına hisset - tirmekten çekinmek faziletini İ gösterirler. Bunların da çocuk - İları vardır. Bunlar da mevsime göre birçok ihtiyaçları vardır. Fakat bu ihtiyaçlarını sabırsız - kkla yerine getirmeyi düşünmez ler. Netice şu, bababk, analık kolay iş değildir. Terbiye edip kendisine, ailesine, memleketi - ne faydeli olecak şerefli evlâd yetiştiremedikten sonra düzüne ile yavrulamak vatana hizmet ER Eli Keybelide bulunan cesed Dün Heybeliada iskelesi Gümrükten mallarını çekmiyen tüccarlar * Gümrüklerden mallarını çekme. Üç renkli Teri İstenen Wiccarlardan bir kısmı tayin edilen müddet zarfında mal