15 Ekim 1942 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

15 Ekim 1942 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

BU SABAHKİ HABERLER Paris radyosundan Fransız amelesine bir hitab fade edersiniz, yahud yoksulluk içinde kalırsınız Londra, 15 (A.A.) — Dün Pa- ris radyosunda Alman hükümeti namına söz söylüyen bir zat Fran sız amelelerine hitab etmiş ve onları adeta tehdid etmiştir. Bu zat, amelelere hitaben demiştir ki: «Ya gönül zasile Almanya. ider ve ber türlü haklardan de edersiniz, yahud da yok. sulluklar içinde kalırsınız.» Aknanya hesabına 180,000 «- melenin yazılması müddeti dün bitmişti. Bu rakatta henüz varı madığından Laval bu mükhleti a- yın sonuna kadar uzatmağa mu- vaffak olmuştur. Vilki Vaşingtona döndü Londra, 15 (A.A.) — 50,906 kilometrelik bir seynhalteti s0n- ra Wilkie dün Vaşingtona gelmiş ve Ruzvelti ziyaret etmiştir. Salomon adalarında vaziygi Londra, 15 (A.A) — Sale men adalarında çarpışmalar şid- i hür surette camlanmıştır. Japonlar Gundelcanah şiddet- Hi bir surette bombalamışlar ve sonradan şimal kesiminde kara- ya asker çıkarmışlardır. Amerikan kuvvetlerini ezmek için Japonlar toplu bir (surette geçmislerdir. yet şiddetli çarpışmalar cereyan etmektedir. y. Almanlar yeni tip uçak kullanıyorlar Vişi, 15 (Radye) — Stokholm- dan öğrenildiğine göze yeni tipte bü avcı k A . Bu Ağır avcı uçağı çok kudretli bir surette silâhlandırılmıştır. Karadenize nakledilen Alman denizaltılar Londra, 15 (A.A.) — Ekeno- mik harb nazırının bildirdiğine göre Almanlar (o denizaltılarını makineleri He beraber Rusyaya nakletmektedirler. Bu suretle bu denizaltıları Karadeniz li rında kurularak bu denizde Rus donanmasına? karşı İnaliyete ge- çeceklerdir. Muvatistanda yahudiler telelou kallanamıyacak Vişi, 15 (Radyo) — Hirve- tata bulunan (Yahudilerin telefon kullanmaları yasak edil miştir. Devairi resmiyede çalışan Yahudiler bu karardan o İstisme edilmişlerdir. komiser muavinlikleri Vişi, 15 (Radyo) — Mesko- vadan bildiriyor: General Va. silevsky ve Kızıl polis şefi Ster. bakov milli müdafaa ii muavinliklerine tayin edilmişler- dir. Peşte civarında zengin bir beksit madeni bulandu Vişi, 15 (Radyo) — Peşteden bildirildiğine göre Peste civerm. gönül rızasile Almanyaya : Moskovaya dın düşmesi yakındır, son saati geldi, diyow Alınan radyosu nej iyatından yedi hafta geçmiştir. Hitler Stalingradı alacağız di- ye kat'i ifadede bulunmuştu. Fe- kat buna rağmen Alman kuv. yetleri höcumlarını inkişaf etti rememektedirler ve bu hücumla ni durdurulmuştur. Bu sene Stalingrada İcarşı son bir hücumda bulunmak üzere Almanların yeniden kuvvâtle, an olmaları muhtemel Rus tebliği Alman hücumları» nin tardedilmiş olduğunu bildir. mektedir. Stalingrad şimali (o garbisinde mahalli çarpışmalar devam et- mektedir, Ruslar düşman hatla. rının zayıf mektalarım O yekle. maktadırlar; Moskova radyosu dün gece Stalingrad müdefilerine hitaben bir mesaj neşr. iştir. Bu mesaj şöyle demektedir: Amerikan - Japon deniz kuvvetleri yeniden çarpıştılar (Baş tarafı 1 inci sayfada) hasara uğramıştır. Batırılan diğer gemiler Vaşington 14 (A.A.) —- Bah. riye nazırlığı tebli Amerikan denizaltıları, Uzak| doğu sularındaki düşmana karşı yaptıkları hareketin o aşağıdaki! neticeleri verdiğini bildirmişler.| Bir ağır kvuvazörle orta te a bir ticaret gemisi ve keza küçük bir ticaret gemisi ile kü- çük bir petrol gemisi batırılmış, büyük bir petrol gemisi ile orta tonajda bir yök gemisi hasara kaza orin tonajda Başka bir petrol gemisi de muh- temel olarak hasar üştür. Bundan başka küçük J balıkçı gemisi batırılmıştır. İtön bu kayıblar bahriye nazırlı-| İ ğin bundan evvelki hiç bir teb- liğinde kaydolunmamıştır. Brezilya deniz kuosetleri Vaşington, 14 (A.A,) — Birle- gik Armerilen bahriye erir Albay İ Kanala, Brezilyadan o dümüşünde, Brezilyanın deniz kuvvetlerini, bu bölyedeki Amerika kuvvetleri ku- mandans Amiral Jonas | İngram'ın emrine tevdi citiğimi bildirmiştir. Romme! Mısırda yeni bir taarruza mı geçecek (Baş tarafı 1 inci steda) , zannedilmektedir. man ve İtalyanların hava ta; ruaları veklerinin. tekrar Misıra karşı ta- mveza ü tahmin et - mektedir. Malta üzerine yapılan hava tamrruzları, her iki santla bir tekerrür etmekte ve bu taar- ruzlara takriben 250 uçak işti- rak etmektedir. Remmelin tekrar taarruza g©ç mek için iki zırhlı tümene ihti - Malta adasındaki hava üsleri” nin Alman savaş uçakları tara -| fından bombalanması sırasında, dün de, birçok büyük tahribat ve geniş yangınlar çıkarılmıştır. Şiddetli hava çarpışmalarında Alman refakat sapan kele iç bir zarara uğramaksızım, ia aw uçağı düşürmüşlerdir. Bir Alman savaş uçağı kayıp Şimal Afrikada, dün bü gün, İngiliz asker toplulukları ve matörlü kuvvetler | teşkilleri,| Elâlemeyn cephesinin cenub ve Borzaeny kesimind kait | orta kesimlerinde o Alman hava! Gi Ber ye birliklerinin şiddetli taarraslari. . boksit İna hedef olmuşlardır. Alman a madeni telâkki edilmektedir. Ma | uçakları, kendileri iki uçak kay- den. derbal işletilmeğe başlana. batmişler, 6 düşman ae uçağı Sakir, Hüsiirmöslerdir. öre, Almanlar Stalingrada son bir hücumda bulunmak üzere hazırlanıyorlar Londra, (A.A) — Stalingra.| «Stalingradın kahraman yer dafileri! Bütün cephelerdeki askerler ive kumandanlar sizinle beraber dir!» Mozdek cephesinde Londra, 15 (A.A.) — Mezdek ta Ruslar hücumlarda bulun İmuşların da Almanlar bu mm İtakada yeniden taarruza geç İmişlerdir. Novorosisk cenubunda iki Al İman askeri treni tahrib edilmiş. tir, ilm Ruslar İngilizlerden ordu için acele kürk istemişler Berlin, 15 (Radyo) — Mosko va hükümeti İngilizlere müraca- at ederek Rus ordusu içim acele kışlık kürk gönderilmesini iste- miştir, Şimal denizinde | bir çarpışma Londra 14 (A.A.) — Bahriye nazırlığı tebliği şöyle demekte - dir: POSTA | Gençlerbirliği G. Sarayı 4 -1 mağlüb etti Ankara 14 (Hususi) — Ga - hatasaray bugün ilkinei ntnçını kalabalık bit seyirci kütlesi önün de Gençler Birliği ile yayumşisi Oyun sert devam etmiş birinci devre 1-0 Gençler Birliği lehine meticelenmiyilr. Galatasaray tek gelini ikincil devrede penaltıdan yapmış . vel öyün &I Galatasarayın mağlâ » biyeti ile sona ermiştir Oyan tınasında Galatasaray takımın * dan'3 oyuncu haken kararile s2. badam, çıkarılmıştır. mall” Ruzvelt ve Görçilin nutuklarının akisleri Ankara, 14 (Radyo gazetesi) — Çörçilin Pazartesi günü söylemiş ok duğu nutuk mihver makfillerinde tahili edilirken mihver radyoları da bununla alay etmekten geri kalma. mıştır. Berlin radyosu demiştir ki: | «— Çörçülim söylemiş olduğu mut kun en mühim noktası İngilizlerin mağlübiyetler yoliyle zafere varata- &! haldkındaki sözleridir. Çörçile gö İre düşmanım zaferleri onları mağlik. biyete götürecektir. Halbuki Den. kork, Dieppe ve Tobruk hezimet leri İse İngilzlerin zafere atılmış a. dımlarıdır. Dünyada ilk defa bu şekilde bir muzafferiyet izahı görülüyor. İngil. tere böylece hezimetleri sayesinde zafere kavuşacağına inanıyor. İngiliz radyosu da Amerikan ve İngiliz devlet reislerinin nutuklarını bahis mevzuu ederken O mihvercile. rin bundan istifade ettiklerini, Al ; İ | | İ Bugünkü Çarşamba sabahı de- niz; kuvvetlerimiz Şimal denizim. de en az 5 torpil atıcı hızh bot.! tillâsına vastlamışlar ve taarruz etmişlerdir. Yapılan çarpışma s1 rasında bir hızlı botun battığı © diğer ikisinin hasara uğradığı sa miyor, deniz kuvvetlerimiz ha- sar ve kayıblara uğramanışlar - | dar, İ — | “İstiklâl, caddesinde temizlik istiyoruz (Baş tarafı 1 inci sayfada) gecenin muayyen baz. sastlerinde hiç bir çalık gazie yoktur ki kapısı önünde bir vey birkaç zabıta vak'ası vukun gel. »di hâdisattan olmıya başladı. Bir zamanlar İstanbulun bazı semtlerine gitmek ister istemez uçakları gündüz asker ve iaizeme İ sürmüşlerdir. manların Çörçilin nutkunu bir hiç, Ruzvekin nutukunun ise buna bile ifade etmediğini söylemiş, halbuki Almanlar tarafından çılkarilmiş olan tan mürekkeb bir düşman filo -| sinir harbinin Almanlara o dönmüş!8em! daha batırilmiştır. olduğunu anlatmıştır. Japonya Hariciye Nazırının beyanatı Ankara 14 (Radyo gazete si) — İtalya radyosunun vermiş olduğu bir habere göre Japon hariciye nazırı bir nutuk söyli- yerek İngiliz ve Amerikalıların yere serilmesine kadar Japonya- nın harbe devam edeceğini bil - dirmiştir. Doğu cephesi (Baş tarafı 1 inci sayfada) kafilelerini ve diğer düşman hava alanlarını bombalamışlardır. Volga nehrinde orta tonajda bir düşman! uçağı av uçakları, kendileri zarara uğramaksizin, iki düşman uçağı dü. Sovyet tebliği rinden geçer ve 6 yangın yerinde ise yolcuları her türlü tehlikeler beklerdi. Bugün en aydınlık ve| şeklen en temiz şehir sckağı ol! içi en güzel bir isim | «İstiklâl, ead- desi, simdi, birçoklarımızda, ak. şam karanlığı bastıktan © sonra, | “İayni ürpertiyi uyandırıyor. Aile. mizle bu caddeden geçmekten korkuyoruz; göreceği şeylerden ahlâkı bozulur diye de çocukla | rımızı yanımıza alamıyoruz. o | ki «İstiklâl. caddesi la lâyık bir geçid olsun, ! aFmize! Romenlere göre (Baş tarafı 1 inci sayfada) İarin her şeyi yerinde kurmağa baş laniaları geçen kiş hiçbir netice ver, miyen Rus taamruzlarını bu yıl büs. bütün tesirsiz e birakacaktır. Buna mukabil Ruslar, halki ve orduyu ne şekilde besleyeceklerini şimdiden kestirememektedir. Rusya İaşe ba- kımından geçen kıştan daha zor mevkidedir. Sovyetler evvelce mem leketi zirai istihsal bölgelerine ayır. miş oldukları İçin en elverişli zirai #mintakalar, hububat okilen yerler şimdi Almanların İşgali altında bu- İunmakladır. Buraların elden git- mesile Ruslar orta Asyada ziraate , Fakat buralardan tatmin edici neticeir alınamıyacaği, alınsa da orduya ve halka yetişmi. yeceği muhakkaktır. Müttefikler de Moskova, 14 (A.A) — Sovyet tebliğine ektir: Sovyetler, düm Stalingradın bir kesiminde kaybedilmiş olan mevzi. leri geri almışlardır... Stalingradın şimal batısında Sovyet kıt'aları şim diki mevailerini muhafaza etmekte. dirler. Moskova, 14 (A.A.) — Öğle vakti neşredilen Sovyet ek tebliği: Stalingrad çevresinde Burada karşılıklı topçu ve havan topu atışları olmuştur. Bir düşman piyade taburu bozguna o uğratılınış ve mecmuunen büyük kismi yok e- dilmiştir. Mozdok çevresinde savaş devam mektedir. Burada bir düşman pi- yade bölüğü imha olunmuş, 6 tank, 4 top ve malzeme ve ssker taşiyan birçok kaniyonlar tahrib edilmiştir. ? Novrosin cemıb doğusunda birlik. İermizin gerisine sarkan sayica Üs tün dü kuvvetlerinin e yolları kesilmiş ve kıt'alarimiz 400 Alman askerini yok etmişlerdir. Sovyet bahriye (o silâhendezlari düşman tarafından işgal edilen Ka. radeniz kiyılarından bir noktaya a. kın etmişler ve bu köyde durakiıyan bir Rumen süvari taburuma yok et- tikten sonra buradaki mühimmat de posunu, verici radyo merkezini ba. vaya uçurmuşlar, kurmay subayları İ esir almışlar ve dedirgin edilmeksi. Sovyet Rusyanın harb kabiliyeti K :ş gelmeden evvel Stalim- Bag gradın âkibetinin taayyün tahliye us ordularının burasını da edecekleri beklenirlen İş, bunun aksi oldu, Alman baş kumandanlığı, şehrin O hücurula ve sokak muharebelerile zaptın. dan vazgeçer bir tavır takındı. Şimdi, gelen haberler, bü kesim- de, teşebbüsün daha ziyade Rus. lara intikal ettiğini bildiriyor. Yalmz Stalingradda gösterdi- ği mukavemetle değil, Alınan or. duru gibi dakik ve teknik mü- kemmel bir harb vasıtaşma karşı gösterdiği mukavemetle umumi! ve azim bir hayret uyandıran Rus orduları, elân, dayanışından hiç bir zerre kaybetmiş görün. müyor, Rusyaya karşı Alman taarru.! başladığı zaman, uyandırdığı iddia olunan memnuniyetsizlik. lerden dolayı geniş ölçüde bir ayaklanma ile darmadağın ola. ağı sanılan bu ordu ve onun ayakta tuttuğu bolşevik (rejimi bu suretle muarızlarını hakh o- larak şaşırttı. Maamafih, . Sovyet | hallunın da, kollektif Sovyet rejimini top- yekün bir silkinme ile müdafaa. ya kalkıştığı iddiası pek tahak. Alman denizaltıları 18 nakliye gemisi daha batırdılar (Baş tarafı 1 inci sayfada) Düşman böylece bati cenub Afrika kıyıları açığında 61 bin tonilâtoluk kayıp. İara uğramış bulunmaktadr, Güz mevsimine mahsus devamlı ve çok şiddetli firtmalar yüzünden hareketlerinin güçleşmiş bulunma sina rağmen başka denizaltılarımız da şimal Atlantikte tem yüklü ve kuvvetli himaye altında bulunan kuk eder görünmedi. Çünki bizzat Sovyet radyosu, bazı sen dikaların O gevşekliğinden, baz mütehassıs amelenin kâfi derece de disiplinli hareket etmedikk rinden şikâyet etti, Şu vaziye Sösteriyor ki Rusyada bugünk mukavemeti yaratan yalmiz Kı mlordu değil, onunla Oberabe Rus vatanının içine düştüğü tek Mikedir ve bir zaman Lehlilere lilere “karşı gösterilmiş ola: anavatan okaygusa, bugün d aynen tekrarlanıyor. Şark cep hesi muharebelerinin, bu yüz den, Almanya için muharebele rim en çetini ve en kayıplı ol duğunda şüphe yoktur. k erkam göstererek zayiat listeler sıralıyan tebliğlerin sihbhatinde: her zaman şüphe edebiliriz, Çel İdefa terkedilen bir harb sahne sinde © sahneyi işgal eden kuv vetin zayiatı tesbit etmiye iz kân yoktur. Buna rağmen ve da vanın azameline, karşılaşan kun vetlerin genişliğine (o bakarak katlamlan fedakârlıkların kola: kolay dayanıkır şeylerden olma dığına da bülkmedebiliriz. Yalar Almanya değil, bütün düny: Sovyet Rusyanın canlı ve cansı mücadele vasıtasma malikiyette ki zenginliğinin hayranıdır. Bu gön, bu in nasl kapal kalmış bir esrar kumkrması & duğu ise daha İyi ve odak kirrvetli ahlaşıliyor. — kk Mahud Amerikalı profesörün yazısı etrafında tefsirler Ankara 14 (Radyo gazete si) — Bir Amerikan profesörü. nün Coliiers adında bir Ameri . kan mecmuasında renkli harita larla yeni Avrupa ve dünya hak- kında yazmış olduğu yazı İstan- bul gazeteleri tarafından istin « sah edilmiş ve buna iyi bir ce vab verilmişti. Bu haritalar ve makale Mih. ver yayım merkezlerinde de ye ve İngiltereye doğru yol alan kafile. ere mensub gemileri günlerce sü- ven fevkaâde ağır mücadeleleri icab ettiren takfb savaşları sonunda top- yekün 82 bin tonllüto tutarında 14 gemi batırmışlar ve başka İki gemi, İngiliz esirlerini hamil bir gezi batırıldı Roma 14 (A.A.) — Resmi teb Biz: Orta Akdenizde 400 İngiliz e- sirini taşıyan bir yolcu gemisi İngiliz denizaltılarından birini attığı torpille batırılmıştır. Kur-| farma hareketine iştirak kuvvetlerimiz şimdiye kadar de- mizden 271 İngiliz esiri kurtar - mağa muvaffak olmuştur. Atlântikte hareket yapan de. nizaltılarımızdan biri üssüne dön memiştir. Mürettebatın aileleri ne haber veril pine ai Kış hal (Baş tarafı 1 inci sayfada) sene içinde pek büyük muvaffakı. yet elde etmiş olduklarını ve bina- enaleyh fethedilmiş araziyi müda. faa Ie Hetifn etseler bile artık harbi mutasavver olanı yacağını söylemiştir. Zabir, sözleri. ni Alman ordularını daimi surette tedafüi vaziyette kalacakları mana. sina alınmamasin! İlâve etmiştir. ni propaganda neşriyatına vesile radyoları bu hususta yayımlarda bulunuyorlar. Sinem arda 15.160.942 Perşembe gecesi mi 1 de Beyoğlunda o Şehir Tiyatrosanun «hi komedi kısımda (o fevkalide Cas Gata Konseri ÇALALIM DANSEDELİM?... Şaheser Tangolar, rumbalar ve Bernimiz danslar, Car şarkıları, BOB GROSIEY Bu oymak ve kıvrak şen köme. Giz tana yakın güzel sesi ile gö. wülleri büyülüyor, Yerlerisizi ev . velden tutunuz, Tellon; 48305, Haftanın en güze, en hissi ahiğii Mini ve JALTIN GİBİ ÇOCU (GOLDEN BOY) Şaheseri, SÜMER Sinemasında Seyirellerin © #ikdir alkışlar karşılanmalıdır. Bürün çençiiğin görmesi tözum gelen bu ffimin baş tellerinde: BARBARA STANWİCK WİLLİAM VARKEN Büyük bir Rejisör MİCHAKI DENİZLER Gözü ve Zengin CURTİZ”N şaheseri ARSLANI Film bu Hata LÂLE SİNEMASINDA zin yerlerine dönmüslerdir. son günlerde Rusyaya bebabet gön! dermeğe başlamışlarsıa da bunun da kâfi gelmiyeceği sanılıyor. i Pek çok mağbet rörmekle ve takdir» alkışlanmaktadır. Baş rollerde: EROL FLYNN - BRENDA MARCHALL |