1 Kasım 1942 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

1 Kasım 1942 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayn, SON POSTA Hergün Türk yurdunun her Sahada en bol ve Mes'ud bir memleket Olduğunu unutmıyalım Ekrem Uşaklığik es NE emleketimizde hayat pa - balılığı adını taşıyan bir © derd vardır, ki hükümetimiz bu derdin önüne geçmeyi ilk iş ola- “ zak eline almıştır. Gücünün en son haddini kullanarak derdi or» © tadan kaldırmiya çalışmaktadır, nasıl çalışmasın ki, zararın en büyüğüne uğrayan kendisidir. Zira bütçe ismini verdiğimiz va-| ridat ve sarfiyat hesablarının var| ridat kısmı vergiye dayandığı için daima sabit kalmakta olma- © sına karşılık sarfiyat kısmı tıpkı bir ferd gibi, fakat ferdle muka- yese edilemiyecek kadar büyük > ölçüde olarak hayat pahallığın- dan müteessir olacak vaziyetle- dir. Ve mademki böyledir, diye- biliriz, ki hükümet sabit gelirli vatanda,ların başında gelir. Bununla bersber sabit gelirli! © vatandaşların ilk numaralısı ile| onu takib edenler arasında mev- cud fark yalnız büyüklük ve kü- çüklüğünden ibaret değildir. Bugün sabit gelirli yatandaş- “ların hükümet bütçesi ile ilgili! kısmına meselâ ucuz fizta ek * mek vererek, gene ucuz fiata başka yiyecek dağıtmanın im - kânlarını © araştırarak yardım eden gene ilk numaralı vatan - “daştır. Ve bu suretle yaptığı yar- dim neticesinde kendi yükü bür” bütün artmaktadır. İşte sabit gelirli vatandaşların bir numaralısı ile ondan sonra © gelenleri arasındaki fark, bü - “yüklük küçüklük haricinde bu © bususiyetten doğmaktadır. Bugün sabit gelirli vatandaş- lara ucuz fiatla yiyecek veriyo- ruz, arada sirada vesika usulü - nün her türlü yiyecek ve içeçeğe| teşmil edilmesi lüzumunu ileri, sürenlerin çıktığını düşünüyo - TUZ. ” o Fakat unutuyoruz, ki en bü-| yük müstehlik bizzat hükümet | tir. Hükümet ihtiyaçları ise tah- did edilemez. i &mniyetimiz için tehdid edilmemesi de lâzım dır. | Davanın bütün ruhu bir izi © şehekle ve bir neticede toplanır. ! Müşahade şudur: | © — Türk vatanı müharebenin | dördüncü yılında dahi e Avrupanın en bol,en ferah memleketidir. Bu memlekette hiç kimse aç kalmamıştır, hiç kimse çıplak kalmamıştır ve kal; miyacaktır. Her istediğimizi bul © duk, her istediğimizi bulacağız. kül vücuda getirilmesi etrafında ©-| Netice şudur: © Bulduğumuz her şey paha- ıdır ve bu pahalıhk yiyeceğin. giyeceğin, işin her sahasına, bu-| İaşıcı bir hastalık şeklinde bulaş* mıştır. Ru pahalılık neden ileri geli” yor? Arz ve teleb ve fiatlara in'ikâs kamunları doğruluklarını tecrübe pe RESİMLİ MAK ME — Hatırlatılan lütuf tesirini kaybeder & lemediği bir x anda büyük bi köşede kalmış, çok değerli bir adama bek- r lütaf geliyor, Lütfu temin ede. nin kim oldağü bili değildir. Bir gün bu'sate pir ziyarelçi geli- yor ve soruyor; — Beni tanıdınız mı? Hayır, tanımamıştır. Gelen anlatıyor. — Yirmi yıl önce sizden bir iş istemişti, im. Düşüneyim, demişti- niz. Hiç ümidim yoktu. Fakat ertesi gün bir tayin emri aldım. Hatırladınız mı? iptidai maddesizlik- den randıman alınamıyor gal tel tedariki için birçok mem- leketlere baş vuruldu, bir iki ay içinde getirtilebileceği zannolunuyor Piyasanın çivi ihtiyacını karşıla. yabimek için Avrupadan ithal e - dilenlerden başka lüzumu kadar yerli çivi yapabilmek için alâkadar» larca tetisiklere başlanmıştır. o Çivi imalâtında yalnız bam adde olarak kullanılan kangal tel tedarikinde güçlük çekilmekte * ve memleket dahilinde büyük bir çivi fabrikası olduğu halde randıman alamamak tadır, Aldığımız o malâmata göre: hariçten takas yo'ile kangal tel İt - hali için alikadar memleketler nez- bulumu! dinde teşebbüslerde maya başlanmıştır. 1.2 ay zarfında kâfi mıktarda fel gelirse piyasa ihtiyaci karşıla, Basın birliği azalarını dünkü toplantısı Basın Birliği azaları dün saat 14 de Eminönü Halkevinde bir toplan ti yapmışlardır. iktiyaçlarını temin edecek bir teşek tüdler yapan beyetin izahatı din - İenmiştir. Neticede Basın Birliği minisla idare heyetinin mürakabe- si altında azaya iaşe maddeleri te. münâ iile mükellef bir teşkilât kurul. masi kararlaştırılmıştır. Bu teşkilât kisa bir zamanda (faaliyete geçe. ——— Yumur'a daha da Şehir Givi fabrikasından | UCUZ, 560 mani olmak için, verilmemesi İkinciteşrin ve Birincikânın ay. larina sid ekmek karnelerinin tev. zil işi düm bitmiştir. Ancak herhan- gi bir sebeble henüz kamelerini ala, İmamiş olan vatandaşlar bugün de İhalk birliklerine müracaatla kare. lerini alabileceklerdir. İaşe ve halk birlikleri bugün tatil olmasına rağ- men faaliyetlerine devam edecek - lerdir, Belediye muamelât müdürlüğü de dün ucuz ekmek alacaklara ald karnelerin tevzli İşini ikmal etmiş. tir. Ucuz ekmek alacaklarin beyan- namelerinin tasnifi neticesinde İs. tanbulda 290 bin kişinin 17 kuruş. tan ekmek temin edecekleri anlaşıl. miştir. Ucuz ekmek inin 230 bin! büyüklere, 53 bini çocuk. İsra ve 22 bini de ağır İşçilere da. ğıtilmiştır. 28 kuruştan ekmek ala- caklerin sayisi da 568 bindir. Bu seretle bu ay İstanbulda 858 bin Kl “an eşimin Yakalanan kumarbazlar Fatihte Sarıgüzelde bir kah - vede kumar oynarlarken emniyet memurları otarafından Ocürmü meşhud halinde yakalanan Ha- di, Halil, Ali, Nuri ve Zeki adla. rında 5 kumarbaz adliyeye tes lim edilmişlerdir. İSTER İNAN, Eiaberleri İstanbulla 290 bin kişi 28 kuruştan ekmek alacak Lokantaların karnesiz ekmek vermesine Hayır, hatırlamamıştır, fakat hissetmiştir ki, kendisine gelen lütuf bü eski minnettarındandır. - Fransanın büyük edibi Cornislle «Thdodorev adını taşıyan eserinde tahayyül ettiği val'anın kahramanlarından birinin di- inden şu hakikati ilân etmiştir: — Yapılan bir lütuf sık sık öne konur, hattâ bir defa olsun dile gelirse zarafeti ile birlikte #esirini de kaybeder. Yaptığın lâtfun hatırlanmasını isteyorsan o lâtfu yaptığını bir üçncü şahsa söylemek söyle dursun istifade edene bile söyle. miyeceksin, kendin bile unutacaksın.. C.H.P. kaza kongreleri bugün başlıyor Bu kongrelerde, ocak ve na. hiye kongrelerinde tesbit €- dilen dilekler üzerinde ehem. miyetle durularak O takibleri için lüzumlu tedbirler alınacak bin kişi de lokantalara ekmek düşünülüyor Cümhuriyet Halk Partisi kaza köngrelerine bugünden itibaren başlanacaktır. Bu - gün saat 11 de Adalar ve Şi- le kazaları Parti kongreleri yapılacaktır. 5 İkinciteşrinde Yalova, 7 İkinciteşrinde Bey- oğlu, 8 İkinciteşrinde Kadı - köy, Bakırköy, 9 İkinciteşrin- de Eminönü, 14 İkinciteşrinde Kartal, 15 İkinciteşrinde Sa. riyer, Fatih, 21 İkinciteşrin « de Beykoz, 22 İkinciteşrinde Eyüb, 23 İkinciteşrinde Silio- ri, 26 İkinciteşrinde Çatalca, 28 İkinciteşrinde Üsküdar ve Beşiktaş kazaları Parti kon- greleri yapılacaktır. Parti kaza kongrelerinde, nahiye kongrelerinde seçilen delegeler hazır bulunacak ve ocak, nahiye kongreleri tara- fınden tesbit olunan dilekler etrafında görüşülecek ve bun- lar üzerinde ehemmiyetle du- rularak, takibleri için lüzum- la tedbirler alınacaktır. ! kişi kame alımıştır. İki fiatla ek”. mek satişina evvelce de yazdığımız. gibi 15 İkinciteşrinden itibaren başlanacaktır. | Diğer taraftan alâkadarlar bir kı. sım fırmcıların lokantalara (fazla flatla ekmek ( satmalarının önüne) geçmek üzere lokantalarda müşte - Were ekmek verilmemesi etrafın. da tetkikler yapmaktadırlar, Bu tak! dirde herkes firmmdan ekmeğini a. larak lokantaya beraberce götüre - cektir, İstanbul haricinden şehrimize ge. leceklere ne şekilde ekmek verile. ceği de alâkadarlarca tesbit olun - muştur. Buna göre hemen memle. ketin her tarafında maha'li karne. lerle ekmek satışı yapıldığından İstanbula gelecekler mahalli karne- Terini iaşe bürolarına birakarak İs. tanbula mahsus karne alacaklardır. Diyorama sergisi Büyük Türk Zaferleri Diyoroma Ser. gisinin gördüğü büyük rağbete binaen A/I/AMZ Çarşamba günü gece sani (24) de kapanacaktır. Memleket film ve İsan'rt hayatında ilk defa olarak yapi b bu sergiyi hergün yüzleres kişi #4, ir, Yeni Şehir meclisi azalarına parti reisi çay ziyafeti verdi Şehir Meclisinin İlk devre toplan- tisi münasebetile dün öğleden son. ra parti vilâyet merkezinde parti İ- <| Sabahtan Sabaha: Harb elbet biter Amma dünya cennet Olmaz Burhan Cahid MA <: büyük harb yıkar, yakar, Bunlar zamanla tamir edilir Hattâ giden canların yeri de do lar. Fakat kapanmıyan, yeri dol- durulmıyan bir şey kalır. Bu harbden önceki zamanın rahat ve emniyeti, yaşama şartlarının kolaylığı, Geçen Büyük Harb altını or- tadan kaldırdı ve bugünkü dün- ya muharebesine kadar piyasada altın görünmedi. Geçen harbde bugünkü gibi her şey pahaya çıkmıştı. Harb bittikten sonra ber şey aslına dö“ necek sayılıyordu. Gerçi birçok şeyler ucuzladı fakat hiç biri eski haline gelmedi. Birçok maddeler arasında akla ilk gelen meselâ ekmek Geçen Büyük harbden evvel hatırımda kaldığına göre elli para idi. Harbden sonra yedi kuruştan aşağı düşmedi. Her şey ekmeğe bağlı olduğu için bütün diğer maddeler bir dereceye kadar. indi ve nihayet harbden öncekine göre birkaç basamak yukarıda kaldı. Bugünkü dünya muharebesi evvelkine göre daha geniştir, da- ha çetindir ve daha yıpratıcıdır. - Ne olursa olsun elbet bu harb de sona erecektir. Fakat harbi yapanların söyledikleri gibi dün” ya cennet olacak mıdır. Aslâ. Yıkılanlar yapılacak, ölenle - rin yerine yeni bir nesil yetise- cek bugünkü müvazenesiz paha- klık nihayet bulacak. Fakat Ge- çen Harb ne yadigâr bıraktıysa onlar birkaç misli fazlasile gene kalacak. Yani her sey bu harb- den evvelkine göre gene pahalı, hayat diğer barb arasındakine göre daha zahmetli olacak. Belki büyük yara ve iş buhranları beş gösterecek. Harb sanayiinin har- cı âlem eşya imaline çevrilmesi için uzun zaman geçecek. Harb İeden devletlerin hazinelerinde 4- İçilan büyük yaraların kapanma» İsi yıllar ve yıllar sürecek, bu - bun için ağır vergiler devam ede- tek. Memleketten memlekete se yahat bir kat daha “güçleşecek. Her devlet parasını korumak kaygısile döviz hesablarını ince- leyecek, büyük tücaret sahaları yerlerini değiştirecek. Velhasıl harb bittiği halde serpintileri, sr” İkıntıları yıllarca sürecek. Bunlar tecrübe ile malüm iken harb li- derlerinin dünyayı cennete çevir mek iddialarına ne buvurulur, Dünya altın devrinde belki cen- net sayılırdı. Bu avdet etmiye - cek devrin havali ile avunmak en samimi teselli olmak gerek. Burhan Cahid Av derileri pahalılaştı Ticaret borsasında kürklü av derileri | fiatları (son günlerde biraz yükselmiştir.Porsuk o 400, tilki 325, sansar 100, kurt 250, İdare heyeti reisi Suad Hayri Ür -İtavşan derisi ise 47,5 kuruştan pahalılâşıcakmış! İSTER İNANMA! üblü taraftadan Şehir Meclisi aza. ile ispat etmişlerdir. Fakat bu bolluğunu muhafaza etti- ğini üç yıllık tecrübe ile fiil s- “hasında gösterdiğine göre derdi bu sahada aramak hatadır. Milli Şef Cumhuriyet bayra- © mi evünasebetile yaptıkları has- “bihalde: wSoysuzlardan bahset” tler, ve bu soysuzların maba - retleri ne olursa olsun mutlak teşrin TTAKVIM e 2aci a. Son günlerde yumurta fiatları ye niden artmaya başlamıştır. 100 a. dedlik sandık besabile yumurtalar 450 kuruştan 500 kuruşa kadar çik mıştır. Alskadarlara göre flatların biraz daha yükselmesi ve 700 ku. ruşa kadar çıkması muhtemeldir. pm a cezaya çarpilacakları» beşaretini | verdiler, Bu, mühim, çok mübim bir! noktadır. Bu mühim noktanın; arkasından da soysuzların soy - suzluklarını maddi imkânlarını ortadan kal - dırmak gelecektir. Yeni bir bina net olarak te- mizlenip hazırlanmış bir arsa üzerinde kurulur. Hükümet aklığı muhtelif ted- birlerle zemini: * hazırlamıştır. İl Şimdi inceleme devrindedir. Bek| liyelim ve yeni binanın sağlam temel üzerine kurulacağına ina” yapabilmelerinin! İstanbul esnafına ne oldu?.. Müşteri ne demektir, ona na. sıl muamele etmek gerek? Bunları hemen hemen tama - men unuttular. İşte misalleri: Kasaba gittik ve yağ ihtiya. crmızın bir kısmını kuyruktan çıkarmak > arzusile bir kilo kuyruk tartmamnı söyledik. Kasab parmağını bile kıpır - datmadan, burnunun ucile çen- gelde asılı duran sapasağlam, kesilmemiş kuyruğu gösterdi: — Bir kilo vermem, hepsini alırsanız tartar, veririm! dedi. Ve bütün israrlarımıza rağ- men ne fikrinden, ne de lâkay. disinden vazgeçmedi. Ekmek karnenizin koçanile şeker alacaksınız. Semtinizin bakkalına baş vuruyor ve şe - ker gelip gelmediğini soru - yorsunuz. Yüzünü ekçiterek: lari şerefine bir çay ziyafeti veril. miştir. Ziyafette Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfi Kırdar, vilâyet parti, erkân! ve Şehir Meclisi azaları ha. zir nr. mart meme EN İzciler Ankaradan geldi'er Cümhuriyet bayramı münasebe - — Ne me gerek, gıdıp at - madım bile.. Kim uğraşacak o- nunla? Diyor. da Balık alacaksınız, balıkçıya toriğin kilosunu soruyorsunuz, Şinex pala balifimmez, Şa ka, dara olmaz mi gibilerden bir şey söylüyorsunuz. Balıkçı bı. yık altından gülerek size bakı- || çesmine iştirak etmek üzere Anka. raya gitmiş olan izciler Kabataş )i- sesi müdürü Nerinin o reisliğinde dün Ankaradan şehrimize dönmüş. — Paranı sakla da gelecek bahara alırsın! diyor. Et alacaksınız, gazetelerde et fiatlarını daima takik edi . yorsunuz, kasaba gidip de size fazla bir fiat söylediği zaman: — Nasıl olur canım, gezete- ler şu kadara olduğunu yazı- yor! diyorsunuz. Kasab sizi baştan ayağa sü- zerek: Emekli defteğrar Şeref Perherin kız! — O halde gazete ye! diyor. amme ER İSTER İNAN, yi ei el ml İSTER İNANMA! isüsüc düretliler huzurunda Katlarımıs. pale gücmeğe başlar Acı Bir Kayıb Eski ordu kumandanlarndan emekli General Ai İhsan Sâbisin büyük oğlu Necdet Sâbiş teğwri altmdı bulunduğu Büyükada sansloryomunda vofal eleniş ve cenazesi dnsllarmın omuslürımda ve bir müfreze ashcr refakalinde Büyüksila PAZAR 1/11/1982 1223: Piano solaları (PL). 12,45: Ajans haberleri, 13: Şarkı, türkü ve oyun ba, | alamı, 1220.14.30: Radyo salon orkes. Arası, 18: Saad ayarı, 18.03: Radyo dans orkestrası, 18,45: Saz eserleri, 19: Zira, at sazlı), 19.15: Şarkılar, 19,30: Sant ayarı ve ağın haberleri, 1945: Serbest 10 dakika, 19,55: Şarkı ve türküler, 20.15: (Derdleşme saati), 20,30: Sebi, beri Trlo'su, Op, 99, IP), 2115: Fam