1 Kasım 1942 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

1 Kasım 1942 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

4/2 Sayfa SON POSTA Memlekel Haberleri | İzmirde İzmir turistik yollrında hummalı faaliyet devam ediyor, bir çoklarının inşası bitmek üzere İzmir (Hususi) — İzmir turis- tik yolları kanunu yürürlüğe gir dikten sonra vilâyetimizde temin eylediği feyizli eserler günden güne çoğalmaktadır. Cümhuri. yetin on dokuzuncu yıldünüruün- de İzmir turistik yollar şebekesi ne iltihak eden yollar şunlardır 1 — Paralı köprüden Bayrak hya kadar devam eden 3600 met relik parke döşeme yolu. Yıllardanberi bozuk bir man. zara arzeden Karşıyaka yolunun | bu parçası esaslı olarak parke halinde inşasına karar verilmiş İ ve 138 bin lira sarfiyle bu iş ik mal edilmişti 2 — İzmir . Bergama yolunun son zamanlarda geçid vermiye-|: cek derecede bozulmuş olan Ber-|: gama yakınındaki 4 kilometrelik 29 bin lira sarfiyle ikmal him eserlerinden biri olan Arap gı « Selçuk yolu da ikmal edil miştir. Fennin en son icablarına| uygun bir şekilde tanzim olunan |: proje mucibince evvelce müteah- |; hid marifetiyle (o sarfolunan 110), bin hiradan başka emaneten sar-| folunan 280 bin lira ile 20 kilo-| metrelik bir şose ikmal edilmiş. bulunmaktadır. 4 — Turistik yollar programı- na alınan İzmir - Torbalı yolun. da çalışmalar hummalı bir f: yetle devam etmektedir. Bu yo- lan bozuk olan 30 kilometrelik! kısmından yirmişi 150 bin lira mukabilinde esaslı surette tamir edilmek üzere iki müteahhide ihale edilmiştir. 5 — Tepecik - Asri “mezarlık yolu: Asfalt olarak inşası tekarrür eden bu yol 35 bin lira mukabi linde müteahhide verilmiştir. Alt yapisi için ihzarata başlanmıştır. Şoşesi ikmal edildikten sonra 3. yı ya esirin ei İiğinin İstihsal İteşar Tri İlerta vaktinde eses em seret Şikâyetler İhtiyaçlar Karabük fabrikası kantininde gazete neden sattırıl mıyor? Karabükte gazete bayiliği yapan bir vatandaş bize gel- di, şu şikâyetini bildirdi: — Karabük, Demir - Çolik fabrikası sebebile en münev- ver kazalarımızdan / biridir. Halkın büyük kısmını memur lar, mütakassıslar teşkil eder. Ben fabrikada bulunan nu terilerimin daha rahat bir se kilde gazete okumalarını te. min için gazete ve mecmua ları fabrikaya kadar götürü rüm. Öğle paydonunda kan- $ tin binasında satmak isterim. Fakat nedense bu satış mene: diliyor, sebebini sorduğum zaman ise bana şu basit ce- vab veriliyor: «— Gazeteyi alan başında çalışmaz!» Alâkadarların bilhassa na. işçi iş İ zaraı dikkatini celbederim. Ziraat müsteşarı Lüleburgaz devlet çiftliğini gezdi Kaşta Kaza parti kongresi yapıldı, bilhassa okul ve öğretmen ihtiyacı üzerinde dikkatle duruldu Kaş (Hususi) — Kaza C.H. P. Kongresi yapılmış, idere heye tine Avni Erdem, Mehmed Yüce- n, Kadri Öztürk, Tevfik Serin Durdali, Lütfi Arısan, Reşat Gür soy seçilmişlerdir. Kongreye Yusuf Erdil riyaset jetmiş ve Ebedi Şefin hatırasını tazizen bir an süküt edilerek ib. tiramatta bulunulmuştur. İlekleri görüşülmüş, bilhassa mek teb vaziyeti üzerinde durulmuş - tur. Nüfusuna ve çocuk adedine göre mektebi olmayan kazamız- da mevcud mahdud miktardaki mektebinde öğretmensiz olırası nazarı dikkate alınmıştır. Devlet hissesini geciktirmeden ofis anbârlarına teslim eden mü ahsil köylümüzün tohum ihti cı vilâyet makamının dikkat na. zarına arzedilmek üzere tesbit €- dilmiştir. Bu ve mümasili ayni mahiyet- te müibrem diğer delik ve ihtiyaç lar hususunda valimiz Haşim İş- canm alâkası ve kaymakamı - muzın ilgisini kaza halkımız ts- bii görmektedir. Kongre vilâyet kongresine iş- tirak edecek mümessili olarak son 4 devredir Kaşı temsil eden Antalya avukatlarından Kâzım Azmet Genci ve hususi muhase İbe memurlarından Kâzım Uysal Edime (Hasusi) — Zirnat Müs.| seçmiştir. Lüleburgaz! zif, teşarı Abizlin yanında ziraat umum! oOKâzım Azametin bu temsil va. müdürü olduğu halde ! devlet çiftliğine gelmiştir. Umumü yetle başarmış olduğunu müfettiş vekilimiz Salim Gündoğan eden kongre bu murahhası hak ziraat veteriner müşavirlerile Trak.) kında iyi temennil rai durumu vazl - etlerini görüşmüşlerdir. Devlet çift faaliyeti hakkında çiftlik müdüründen izahat alan müs) akya bölgesinde tohumluk-| dörlüğüne tayin edilmiş olan Trab- ve süratle dağıtılma.| zon maarif müdürü İhsan Kabalay| rettir i her devrede muvaffakı- takdir ( KÜÇÜK HABERLER ) il köy enstitüsü mü - Bunu müteakib memleketin di! zhar et.) | (Baş tarafı 3/1 de) zılmağa başlandı. İdman mecmuası kapandıktan isonra Said Çelebinin Spor Âlemi İ mecmuası çıkmağa başladı. Bu | mecmuada başya lekti, Bu, gazete Ayni zamanda spor edebiyatı ba. kımından da lisan © tekemmüle uğradı. İlk çıkan İdman mecmuasile Spor Âlemi yazıları arasında külli farklar vardır. İdınan mcc- muasındaki yazılar ne kadar ağ- dalı ve, munkabiz ise Spor Âle- mindeki yazılar o derece . sade İve, tekemmüle yüz tutmuş halde lidi. Spor Âlemi intişar ederken ben, «Türk Genciv namile bir spor mecmuası neşrettim. Bilâ hare uMaç» ismile büyük ve, ol- gun mündericatlı bir spor mec . muası daha çıkardım. Fakat ne yalan söyliyeyim; Said Çelebinin Spor Âlemi mecmuası karşısında tutunamadım, Benden sonra Yu- uf Ziya; (eski Denizbank mü. ürü) bir spor mecmuası çikar. dı ve, epeyce zorlandı. Lâkin bu mecmua da, Spor Âlemine karşı dayanamadı, kapandı. Hülâsa, Spor Âlemi mecmun k sporculuğuna hâkim neş riyatile kaldı. Umumi Harbden sonra spor yazıları, yevmi guzetelerde ya- vaş yavaş yer bulmağa, revaç gör meğe başladı. Aşlıklı olarak yey mi gazetelerle de ilk yazı yazan ben, ve, Eşref Şefiktir. Mihranın Sabah gazetesinde Bürhan Fe - lektir. Mehmed Fetgeri, Ali Sey- fi gibi sporcu ve, yazıcı arkadaş- ları da ilk yazıcılar meyanma koymak lâzımdır. Ali Seyfi mer. hum, Donanma mecmuasının spor sayfalarında bir sürü ilmi makaleler neşretmişti; finin Tercümanı Hakikatte de spora aid tenkid yazıları vardır. Görülüyor ki, yı asra ya kın bir zaman içinde ilk spor ya- zıcılığı hamlesini yapanlar pek mahduddur. Üç beş kişiden iba- Ve, bu üç beş kişi cüm nümüzdeki ilkbaharda asfaltına | sondan ve çiftçilerin ekim faaliye-| şehrimize gelmiş ve vazifesine baş| huriyet devrine kadar sekiz on lamiştir. başlanacaktır. olmamıştır, Spor müsahabesi İ sporlara fa İ bimaye Ali Sey-İü iteşrin 1 Cümhuriyet devrinden sonra a ehemmiyet ve verildiğinden — neşriyat genişiedi. Müteaddid spor mec - muaları çıkar oldu. Ve, yevmi Bürhan Fe.) gazetelerde aylıklı spor muhbir-| n ömrü uzun) leri, spor muharrirleri yer ald İoldu ve, Türk spor âlemine ge-|lar. Yirmi sene zarfında bugü İniş manada faydaları dokundu.) adedleri epeyce çoğalan spor multi, propaganda kasdile de olsa, harrirleri türedi. Fakat bugünün spor muhar - rirleri yevmi gazetelerdeki hav. dis muhbirleri #gibi aktilalite ve. ren yazıcılardır. Spor ilmi hak- kında tetebbüleri yoktur. Am - prik yetişmiş bilginlerdir. Ya zıları da bu, çeşninin hariine çı- kamamaktadır. Spor ve, beden terbiyesi şubesi ilmine vukufu o larak yazı yazan bilmem var mi. dır?.. Bugün, eski ve ilk hamleyi yap mış olan spor yazıcılarından bir kısmı rahmeti rahmana kavuş * tu Bir kısmı çekilip gitti. Orta da Eşref Şefik dostumla, han Felek var. Eh!, Beni de ar * larsa üç kişi var... Ha! Sadun Galibi unutlam. Şinidi, Bürhan Felak gibi fıkra! yazıcısı olan Sadun Galib de, biz den sonra gelen önemli bir spor yazıcısıdır Bizler ilk hamleyi yaptıktan sonra Sadun, orluya çıkmıştı. Kıymetli bir spor mu - harriridir, , Spor muharriri olmakla spor mubbirleri olmak arasında fark vardır. Maalesef Türk matbuatı spor muharrirlerinden mahrum» » Çünkü muharrir olmak bir şubesine, ve, o şubenin il - miyatile meşgul olan adam de - mektir. A Spor mubbiri ise, gördüklerini gazetesine elifi elifine veren a - dam demektir. Bu, kebil mat - buat mensubları ise bugün o ka. bollandı ki, yevmi gazetele-| şlerini görür oldu. muhbiri oyetişlirmişiz... Muhit bu, verimi vermiş demek... Buna | da şükretmeli değil rui Acaba neden spor muh ve mütchassısı yerine daha zi de spor muhbiri yetiştirir olduk? Bunun sebebleri mütenevvi de ğildir, birdir: Türkiye sporu yir- mi senedir amatörlük perdesi al | İktisadi tetkikler (Baş taralı 574 ve; lifade edilmekte imiş; 17 bin ağır 123 bin küçlük çapta top; 13 bin İsiper havanı; 9500 tank; 300 bin makineli tüfek.. bu, geçen yıla aid verilen rakamlardı. 1942 yılı silâh imalâtma aid hiçbir res mi rakam verilmiş değildir. An- laşılan Birleşik Amerika hüküme silâh imalâtı hakkında yuvarlak İrakam vermenin fena neticeler | tevlid ettiğin ve düşmanlarının şine yaradığını görmüş olacak ki, artık bunlardan sarfınazar etmiş bulunuyor. * Tekrar edelim: Birleşik Ame- rika istihsal kudretinin nazarı iti bara alındığı takdirde ordaki İharb istihsalâtının, henüz en yük sek mertebeye ovarmaktan bir İhayli uzak olduğunu tahmin et- İmek, hiç de güç bir şey değil İdir. Amerikanın harb gayretleri, İbarb istihsalâtı, harb O kudreti cidden korkunçtur. Bu muazzam harb makinesinin harekete geti rildiği zaman ne kadar korkunç olduğunu bilen Japonya, henüz daha Amerika hazır olmadan a- gır baskınla, düşmanı harb dışı kılmak istemişti. Fakat bu tah. minler ve hesablar tahakkuk et. medi, Şimdi artık zaruri olarak Japonya da, uzun bir harbi gö- ze almak, ve gittikçe büyükmek- te olan Amerikanın harb istihsa- lâtını hesaba katmak mecburiye- tindedir. ———. .. . tında profesyonellikle (yaşadı. İBundan ötürüdür ki, spor mücsse selerimiz milli ve ilmi bir mahiyet arzetmekten uzak oldular. Ve, ge ne bu sebeblerden dolayıdır ki, spor mütehassıs mubarrirleri ye. rine spor muhbirleri türedi. Ve, bu muhbirler, yukarıda vasıflan- İ dırdığım Türk sporunun ilâncıs mahiyetinde kaldılar. Allah be - İterinden saklasın! Fakat işin tuhafı şudur ki; ilke di i yapan ve, her nedense şamadılar. İ Yazılarında da, sözlerinde de, İ mevkilerinde de olduğu © yerde duruyorlar. Çok garib değil mi? M. Sami Karayel