7 Kasım 1942 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

7 Kasım 1942 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Askeri vaziyet (Baş tarafı 1 inci sayfada) sadır. Fekat, bu kaekle değildir. Kalde Napolyonun, şimdiye kadar Hiç değişmiyen, bundan (sonra da değişmiyeceğine aslâ şüphe caiz ok muyan added üstünlüğünün teminine uğraşılmasına ve buna imkân bulu. namadığı taledirde içinde bulunulan kalin istilzam eylediği (tedbirlerin Mtihazında hiç tereddüd edilkneme- “ne dair olan düsturudur. Bunan böyle olmasına rağmen Alınan yük sek sevk ve İdaresinin bu defa bu bakikati unuttuğunu, hattâ Mareşal Rammelin bundan evvelki muvaf- fakiyetini İnanilmiyacak kadar az bir kuvvetle elde ettiğini söylemek gibi bir gaflette bile bulunduğumu, buna mukabil İngiliz yüksek sovk ve idaresinin bunun tamaimile ma. küs bir hareket tarzı ihtiyar o ve eki hatalarımı tashih ederek Misir Gephesindeldi sekizinci İngiliz ordu. #wmu, tank ve motör vasıla adedi zinci ordu K. General Mongomery bu sefer, taarruzun asil ağırlığını Elâlemeyn şmal yanl daha slyade Alman kıtaları tara- fından tutulan kısmına O tevcih et müş, İhraç (o şaşırtmalarile mihver küvetlerinin bir kismini cephesi gerisindeki sahil kısmı üze. wine dağıtılmelarını temin etikten sonra kendi kıt'alarından birçoğu” wn motorize olması sayesinde muk İszi kuvvet kaydırmalrını sü , mihver büyük iye cn itibarile piyade TAKVİM g 2nci teşrin 7 Arahi sene | İmei teşrin » Resmi sone 1942 mihver) bu RESİMLİ MAKALE: | yetişir, bu kelime: inanmaktadır. Haydarpaşada 80 mavna kadar mal bekliyor Şehrümüzdieki ithalâtçi tacirlerden bir kısmı hariçten İthal ederek bu- Haydarpaşa gibi hava tahavvüllerinden şiddet- le müteessir olan bir mahalde bek - İni muclb olmaktadır. süratle | Bu vaziyeti tesbit etmek üzere İyarın ticaret odasında bir komis - hassa D. temin etmeğe çalışacaklır. mein melik Otomobil altında parçalanan çocuk Kasımpaşada Zindanarkısi civa. rında 17 numaralı evde oturan Yu. da adında 7 yaşlarında bir çocuk İ evvelki akşam Bankalar caddesin - den geçerken, şoför Hikimetin ida. resindeki 2288 mumaralı otomobi - ağır miştir. Hâdiseyi müteakıb Sen Jorj hastanesine kaldırılan Yuda yolda v/ dl EMİ Sr Söz kitabında tılsımlı bir kelime vardır. Bu kelime her hazinenin kapısını açmaya, her işi başarmaya ,7> Yapabilirim, kelimesidir. Fakat mesele yalnız bu kelimeyi bilmekte değil, ayni zamanda da bu kelimenin tılsımlı kudretine Şehir yon toplanacaktır. Komisyon bil -| D. Y. ile tenine ederek! mezkör malların karaya çikarikme. | #1 veyakud daha çabuk tahmini! SON POSTA» Beyoğlu havayazsız kalmak tehlikesine maruz İmiş Aboneler havagazı istihsal tesisatının kudretini aşan bir miktara yükselmiş lar haricinde olmak Üzere dahaltır. Yatak içinde kaçak eşya kaçıran ateşçi yün de tevzi edecek Dün, Mersinden aldığı ithalât eş-| O Haebr aldığımı öre; o Yerli yasile Ilmanımıza gelen «Plâtin»' Mallar Pazarları vi vapurunda ateşçilik yapan Ali Mus. cat tevzlini miiteakib kış mevsimi İs, gemi İlmana girdikten biraz münasebetle kazaklık yün tevzlime sonra yatağını sirtina alarak kart. |... vermiştir, Tevziat basma tev- alemiştar. Ürkek am ia ... iza |zlatını müteakib başlıyacaktır. emi aray ear la. dikkatini celbetiş ve yatak açıldığı | zaman, içinde o pamuklu kumaş, a ma ananı Esad Mahmudun konferansı Tanmuştur. Head Mahmud Karakurt Pazar günü Sorgusu sırasında bu kaçak mal-| Üsküdar Hlkevinde (Konuşmada ve ları Mersinde yabancı bir vapurdan | yazıda sempati) ünvanlı bir konferans satın aldığını söyleyen ateşçi erlere. Alâka ile beklenen konfe . razsa herkes getepliir. Yerli Mallar Pazarı İSTER İNAN, İSTER İNANMA. çok güzel ve dikkate lâyık bul- | dünya gazeteleri, büyük baş - duğumuz kısa bir yazısını ay - | lıklarla bir haber veriyorlardı! nen aliyoruz! «Harbi kanun dışı eden «... Zücaciye eşyası sdtan | Eriand - Kelloğ paktı, dün Pa. bir mağazada dövüşen akılsız- | riste imzalanmıştır... lar gibi, insanlar da korkunç Bu pakta, Milletler Cemi - bir kaideye uyarak birbirleri. | yetinde aza olan ve bugünkü nin üzerlerine atılırlar, birbir- | harb faciasının da başlıca ak. lerini öldürürler, yüzlerce - yıl | çörleri bulunan bütün devlet- birlikte elde ettikleri zengin - | ler imzalarını koymuşlardı. likleri, yarattıkları eserleri yek| Bunları teker teker saymak u- ederler. Sonra akılları başla - | zan olur. Fakat imzalarını ko- rına gelince ölülerini sayarlar, | yup da harb dışı kalan declet, kayıplarını gözden geçirirler, | Yerden b. rn da yaralarını sararlar, kirlip dö: | gerekler Ezan Si hülenlerin masrafı sineye | Türkiyeyi, İaviçreyi, Portekiz” > K İspanyayı, Norveçi ve daha bir hayaline kapılarak ye- z —.. Mim rlamağa kayalar» | Kaç memleketi sayabiliriz. 'Komşu memleketlerden biri. | , Briend öleli yılar oluyor. sinin o diplomatlarından (biri | Paktın imza edilmiş olduğu bundan birkaç yıl önce harbi | Paris, şimdi işgal altındadır. Böyle tarif ediyordu. Umumi | Kelloğa gelince, vaktile bütün dünya gazetelerinde aylarca müddet ismi ve resmi çıkmış olan bu zatın öldüğünü de ge- genlerde bir Avrupa güzetesi, kep birden harbe tövbe etme- | iki satırlık bir telgrafla haber ği kararlaştırdılar. Nitekim 28 | veriyordu... İSTER İNAN, İSTER İNANMA! Bir fıkra muharririmizin | Ağustos 1928 de çıkan Bütün l İ | | harble dünyanın gördüğü en korkunç o harbi Oyaptıklarını sanan insanlar, bundan piş - manlık duymuş olacaklar ki, | — İrade kuvvefinizi deneyiniz Bildiğiniz her şeyi yapabileceğinize inanınız. İnancınızı tekrar ediniz, içinizde mukaddes bir emanet gibi saklayınız. , Sizin için açılmayacak hazine kapısı, başarılmayacak hiçbir iş yoktur. Olur mu? Bir haftadır ekmek karnesi alamıyan iki vatandaş Küçükpazarda, (Abacılar caddesinde 25 numarada ©- turan Arif Şanlı ve ayni semt- te Mehmedpaşa yokuşu, Kas- nakçılar sokağında 21 numa. rada oturan Muharrem O - nas isimli iki vatandas, bir hafta evvel, Aksekiden şeh gelmişler, rimize seyahatleri münasebetile, lundukları yerde ekmek is » tihkaklarının kesildiğine dair resmi kâğud da var. Ekmek karnesi almak üzere, Eminö- nü kaymakamlığına müraca. at etmişler, uvilâyete gidin!» denilmiş. Vilâyetten, «Eminö- nü kaymakamı verilmiş, Bu iki vatandaş bir haftadır, iki daire arasında mekik dokudukları halde, hâlâ ekmek karnelerini ala- mamışlar. İkisi de, «yarı aç; yarı tok dolaşıyoruz, bu za. manda kim kime ekmek ik. ram eder» diyorlar, Hakları- mı teslim etmek lâzum! Gel - dikleri yerden resmi kâğıd getirenlerin, bir haftada ek. mek karnesi alamamaları, kırtasiyecilikten mi, yoksa henüz alâkadarlrın, böyle va- ziyet karşısında nasıl hare - ket edeceklerini bilmemele » » yoruz. Fakat bu iki vatan - daş her halde ekmeksiz bıra- kılmıyacaklardır. Alâkadar - ların nzarı dikkatlerini cel - bedivoruz, Olur mu? pm aa ir eve taarruz eden sarhoş tesim edilen bu adam, Rahmi a. dında biridir. mağa başlamış, yukarı kata çıktığı zaman Şerefin eşi Nahide ile kar - İsılaşmıştır. Bu tesadüf karşısında büyük bir heyecan ve korkuya dü- şen kadın; oluruz verin diye et. raftan istimdad edince, sarhoş a - İdam tabancasını çıkarmış, Nahide -| nin üzerine 7 el ateş elmiştir. Fakot mes'ud bir tesadüf eser! olarak atılan bu kurşunlar hedefini bulamamış, Nahide muhakkak bir zi kurtulmuştur. ölümden Silâh seslerine koşan zabıta me. murleri mütecavizi yakalamişler - dir. Rahmi hakkındaki tahkikat ev. rakı ile Ağirceza mahkemesine sev.| Radyo salen İkedilmiştir, sevbı |! rinden mi ileri gliyor, bilmi « | Sabahtan Sabaha: 4 yıllık maceranın Sonuncu perdesi Açılıyor Burhan Cahid G önü diler ki bu kış dün- ya harbinin son kışı ol sun. Bunu dilemek şahsi ve hat- tâ milli duyguları belirtmek de- ğildir. Medeniyet hesabına her mütefekkir insanın bu düşünce- de olduğuna şüphe yoktur. Üzerlerinden « harb kasırgası geçmiş, ekinleri, anbarları kül ol muş, malı, mülkü elden çıkmış milyonlarca insan bu kış da ö- lümle boğuşacaktır. Cephe geri- lerinin hali ateş hatlarından da- ha acıklıdır. Milyonlarca kadın, çocuk ve ihtiyar her an bir ateş yağmuru altında kül olmağa mahkümdur. Beşer tarihi'bu harbin kanlı cephe hâdiselerinden ziyade cep- he gerisi facialarını kaydedecek” tir. Çünkü bu levhalar yeni harb sisteminin ilk eserleridir. Yalnız bu facıa taraflardan birinin pes etmesile bitecek mi, yoksa fırtınanın serpintileri da- ha bir zaman sürecek mi? Ge çen Büyük Harbin mütarekeye varan son gününde mağlüb ka" dar galib de yorgun düşmüştü. Bunun için harbin tohumları te- mizlenemedi, yara kapanmadı. Yarım yamalek bir sulh kâğıd üzerinde muhasamaya nihayet verdi. Ve yeni harbin temeli bu suretle hazırlanmış oldu. Bugünün bulanık havasında ara sira sezilen intikam alevleri hayra alâmet değildir. Harb da- ha neticeyi belirtmiyen bir kin ve hınç içinde devam ederken göze çarpan bu intikam duygu” ları eğer harb sonunda yumuşa” maz ve insanlık hislerine, tabiat kanunlarma, coğrafya icabları * na göre bir sulh programı yapıl mazaa facıonın ancak birinci perdesi kapanmış olacaktır, Mil- İli Şef'in derin bir görüş eseri 'olarak ortaya attığı hakikat harb İdisında kalan ve yahud harb ka- sirgası içinde ezilen memleket lerde en samimi hedeflerini bul- du. Yavuz İsmet İnönü bugüne kadar geçen hidiselerin ilham ettiği kanaati yalnız bir devlet adamı sıfatile değil, beşer tarihi- ne istikamet çizen büyük bir in- san samimiyeti ile ortaya attı. Milletlerin şeref ve istiklöllerini tanımıyacek bir hegemonyanın, bir hâkimiyet iddiasının hiçbir zaman tatbik sahası bulamıyaca” dani anlattı ve bu açık, aydınlık İteshisi ile büyük yarya nasıl merhem vurmak icab ettiğini de r österdi. eiseler de bu hakikat üze“ rinde yürüyor. Dört yıllık kanlı maceradan sonra bütün © haşin ve korkunç iddiaların dünya mil letleri arasında müsnid bir faa” İiyet zemini bulmamış olması bile hakikati belirtmiye yeter. na n Cahit Bakırköy kaza kongresi C, H. P. Bakırköy Kazasindan: Kaza kongresi 3/11/9462 Pazar çügü saat 10 dn Bakırköy Pari binasmda boplanacağı Parti arkadaşların ıstulâim? TUMARTESİ, 7,0: Saat ayan, 7.32: Vücudumusi çalıştıralım, 7,40: Ajans Haberleri, 150: Senfonik program (ei), 1030: Beat ayan, 1333: Türkçe piliklar, 1345: A ans haberleri, 14; Riyaseticimiur bafl docn, 14.30: Ankara sonbahar at koşu. larının tshminleri, 14.40: Temsik: «5 Palavatsıma yaptığıni doğru | buleye” musunanr?» 18: Sant ayarı, 1803: Mağ yo Gs örlesiras . Sevilmiş eski dan” golar, 1845: Radyo Çocuk klübü, 1930 Saat ayarı ve ajans hsberleri, * Serbest 10 daki, 10.55: Nihayemd W8- kamından şarkılar, 20.15: Radyo gaf” desi, 1045: Kürdilinezrkâr makamı” dan şarkılar, 21: (Kendimizi tam han), 24,13: Winleylel istekleri, ye Konuşma (Meslekler komuyuyar). ajans büberleri ve borsuar. o / ©) vü