21 Nisan 1937 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

21 Nisan 1937 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

Cahil bir İzmitli okuyu- cumuza açık mektup Muhakkak ki bir İstanbullu iz - l :z;lüye;î::n':::râg::"u:: : zeti nefsi var! İ İzmitli bir okuyucumuz pek içer- lemiş, bize soruyur: — Şu İzmitte asri hayven me - zarlıkları yapılmasile alay ettiniz, diyor. Fakat gördünüz ki iş oldu. Öra- da, pekâlâ, hayvanlara malsus me- zatlıklar yapılıyor! Düşünün: Kü- çücük bir İzmitte!.. İstanbul, koca İstanbul bundan utanmıyor mu? Hayvan leşlerini hâlâ kurunu vus- ta usüllerile ya sokaklarda bırukı- yor, yahut ta denize atıyorsunuz!.. “ Hattâ geçenlerde bir seyyah va- purundan Galata rihtimina çıkın seyyahların cadde üzerinde baylu boyuna yatan bir eşek ölüsüyle karşılaştıklarını ve - fotoğraflarımı aldıklarını yine İstanbul gazetele- ri, yüne sizler yazdınız!., Küçük İzmit, koca İstanbulu bu medeni yarışta yendi ya siz ona bakın!... Muhterem İzmitli okuyucumuz! Müsaade buyurun: Sizin pek yanlışınız var, İstan - bul hiç bir zaman medeniyet hu « susunda ne İzmitten, ne başka her hangi bir şehirden aşağı olamaz! Bunun sizin aklınız nasıl kabul e- diyor, anlıyamadık. Bir İstanbullu izzeti nefsi vardır, bunu bilin: Sizin İzmitte hayvanları asri me- zarlıklara koyuyorlar, bununla ö- vünebilirsiniz! Ey?.. Bizim İstan- bulda bu zavallı hayvanlara gös - terilen şefkat yanında bu nedir ki?.. * Bir defa bizde hayvanları hima- ye cemiyeti vardır ki bütün Tür - kiyede biriciktir. Sonra sizdeki, ni- hayet, bildiğimiz yer mezarları - dır. Bizde zavallı, biçare hayvan - lar asma mezarlara gömülür! Hem piril piril, tertemiz!.. Affedersiniz amma, hattâ o zavallı ve herkesşe hakir görülen eşekler bile! Asma mezarlar? Yoksa bunu ilk bizden mi öğre - Biyorsunuz: Bizde bu hayvancağızlar öldük - emdini Şehrin ana kapanına Belediye; Gazi Köprüsünün in- şasından sonra İstanbul ile Beyoğ- banu bir defa daha biribirine bağ- hyacak olan yeni tramvay şebeke- sinin İstanbul tarafında geçeceği ana saha üzerindeki yerlerde ted- ricen istimlâklerine devam etmek- tedir. Son zamanlarda — Şehzadebaşı. Unkapanı caddeleri ve civarında- ki yerlerde emlâk ve arsa kıym lert yüzde yüz kiymetlenimiştir. Buradaki arazi sahipleri yeni Köp- TÜ . ve tramvayin biraz sonra bu ei« vara vereceği ehemtaiyet vo şerefi düşünerek mülklerini elden çı - karmak istememekte ve buna mec- bur kalanlar da yüksoek bir ütret istemektedirler. Meselâ Unkapanı değirmeni civarında büyük cadle üzerinde bulunan bir arsaya bir sene evvel 400 lira istenirken, bu arsa geçen gün B00 liraya satılmış- tır. Ancak Köprü üzerinden geçe- cek olan tramvayın kat'i güzergi- hı henüz tayin edilmediğinden A- zapkapı cihetinden istimlâke baş - lanılamamıştır, Bu istikamet, şehir mütehassısı Prostun bugünlerde Avrupadan İş- tanbula dönüşünden sonra hemen tesbit edilecek ve Nafıa Vekâletin- ce tasdikini müteakib de her iki cihetten bütün istimlâk bitirile - cektir. Bütün bu işler iki sene içinde ik- Mal edilecektir, İki yıl sonra Köp- rü açıldığı zaman yeni tarmvaylar da Köprüden geçmiş ve yeni hat yapılmış bulunacaktır. Başlanacak işin büyüklüğü ve vaktin darlığı göz önüne alınâarak yolların tesviyesi, ray ve direk dik- me işlerine bir an evvel Birişilecek ve bu ameliyelere yekdiğerine mu- hır ve bu asma mezarlara gömüle - rek herkesin imreneceği şekilde, tertemiz, lüks, yüksek yerlere ası- lır. Siz ne zannettiniz? Yalnız meş- hur Babil hükümdarı Buhtunna » sırdır ki asma bahçelerine gömü « kebilmişti! Yâni biz hayvanları ta- rıhi hükümdarlara lâyık bir vu - rette gömüyoruz, Daha ne yapa - lım? Biz İstanbullular, hayvanların gömüldükleri bu asma mezarlar « daki medenciyele insan olarak im - reniriz bile! Bilhassa ölü eşeklerin bin bir itina ile gömüldükleri bu asma mezarlıklara, bilmiyoruz, si- zin oralarda ne tâbir ediyorsunuz? Biz İstanbullular bunları asıl - dıkları için: — Sucuk.. Tâbir ederiz!, Baki: Gerek in » sanlara, gerek hayvanlara saygı » lar.. Hamiş: — İşte gazetelerde gör - dünüz mü? Bir çok adamlar İstan- bulda ev ev, mahalle mahalle do - laşıp hurda demir topluyorlarmış. Hurda demir ihracı menedildi. Dikkat etseniz anlarsınız: Niçin? Bunlar da bu mezarlara bastırı - hıp konuluyor, aondan! Demir gibi olmalarının sebebi de budur! Her halde etrafınıza daha dik - katli olunuz bir çok şeyler görebi- lirsiniz: Meselâ, İstanbul Belediye- sinin muvakkalen — işlettiği Haliç vapurlarını ne yapacağını ait oldu- ğu makamata sorduğunu da gaze- telerde okumuş olmalısınız. Belediye bunu niçin soruyur? Acaba bu vapurların artık pastır - masını çıkarabilir miyiz, çıkara - maz mıyız diye!!.. Her halde daha Sarkkatli olunuz | sayın bay! damarı Ün- geçiyor lu cihetlerinde ayni zamanda baş- lanılacaktır. Belediye, bu faaliyet - vesilesile gerek Azapkapı, gerek Unkapanı tarafından şehre uzanan yolları da yapmağı kararlaştırmıştır. Bu cümleden olarak (Gazi Bulu- varının) ekser yerleri istimlâk e- dilmiştir. Yenikapıdan itibaren Ak- saray istikametinde açılan 50 me*re arzındaki büyük caddeye yakında devam edilecektir. Yeni köprünün inşası etrafında- ki faaliyet şimdilik dubalarda de- vam etmektedir. Kazıkların çakılmasından alınan neticeler — Berlinde bulunan Beyhelmilel Köprücülük Mütehas- sısı «Bijo» ya gönderilmiştir. Ay - Tıca; bu hususta tetkikler yapmak Üzere Avrupaya giden Belediye Yollar ve Köprüler Müdürü Galip de Berlinde mütehassısla temas et- Miş ve bu neticeler etrafında şifa» hi izahat vermiştir. Köprüler Müdürü şehrimize avs detinde «Bijo» nun - talimatını da :elirecek ve inşaat büyültülecek. ir, Yeni tramvay şebekesi ve Köp- rünün açılışından sonra bütün bu civar İstanbulun en modern yer- lerinden biri olacaktır. Belediye buralara yapılacak inşaatı sıkı bir kontrol altına almıştır. Prostün ve- receği rapora kadar bu civarda ye- ni inşaata müsaade edilmemesi çok muhtemeldir. Pek yakında plânlı ve muntazam bir inşaat programı ile bir çok yenilikler yapılacak, Köprünün iki yanında büyük mey: danlar açılacak ve buralara muaz« zam âbideler dikilecektir, Tramvay hattının. Unkapanına inmesinden bilistifade buradan E- yübe de yeni bir şebeke uzatılma - vazi bir şekilde !.n_ınbı_ıl ve Beyoğ- | sı kuyvetle muhtemeldir. Arnavutlukta Çarşaflı kadınlar Belgrad 21 ( Husast ) — Vreme gazetesine bildirildiğine göre, Ar- navutlukta kadınların medent kıs | yafetle dolaşmaları hakkında çıkan kanunun tatbikine bütün ı'ıddetîlıı geçilmiştir. Birinci ihtarda kanuna riayet etmiyenlerden 1000 leka, ikinci ihtarda 2000 ve üçüncüde de 93000 leka ceza alınmaktadır. Fakat bazı mütaassıp Arnavutlarla zabıta arasında, bu kanun yüzünden kanlı hâdiseler de çıkmaktadır. Zengin bir Arnavut beyi olan Haydar Şaban, yanında bulunan karısının ferace ile gezmemesini ihtar eden bir jandarmayı tabanca ile öldürmüşlür. Karı koca tevkif edilmişlerdir. Arnavutlakta halk arasında söy- | lendiğine göre, Arnavutluk bükü. 5 meti, Kralı Ahmet Zogonun bir Macar prensesile evlenmek istediği için memleketi asrileştirmek mak. sadile bu kanunu kabul etmiştir. ' Anfiteatr ve en az irtifaa malik olacak, diğer setlerde bulunan binalar da yine hep bir seviyede olmak, fakat birinci set- lerdekinden biraz fazla yüksek olmak şartile nihayete kadar gide- ceklir, Halen mevcut binalardan tesbit edilen hadlerden alçak olan. lar binalarına yeni katlar ilâve edecekler, fakat yüksek olanların binaları da matlup seviyeye indirie lecektir. Edirneye Ucuz Gidiş, geliş Naha Vekâleti, Sirkeci-Edirne ana hattile Alpullu-Kırklareli hate tındaki fiatlarını da ucuzlatmıştır. Yeni tarileye göre, muhtelit katarda seyahat edecek yolcular için umum!? tarife üzerinden yüzde ve gidiş geliş bilet alanlara da yüzde altmış tenzilât yapılacaktır. A'pullurKırklareli ekspres için de ucuz gidiş « geliş biletleri ihdas edilmiştir, Yeni tarile 23 Nisanda tatbik edilecektir. Devlet Demiryolları, Banliyö hatlarında seyahat edecek olan %îîlreıı lşlem:;ıı:ı: bütün mekteplilere yeni ve hususi tenzi- lâtlı bir. tarife hazırlamıştır, bu tarife bir. Mayısta tatbik oluna. caktır. Mısırla yeni i Mukavele Mer'iyete girdi Mısırla Türkiye arasında akde. dilen yeni ikamet, dostluk muka» vekleri bu sabah mer'iyet mevki- ine girmiştir. Yeni mukavelenamelere — göre beş ikinci Teşrin 1914te Mısırda bulunan Türkler Mısır ve Türkiye- de bulunan Mısırlılar Türk tebaası sayılacaktır. Türkiyedeki Mısır ve Misirdaki | Türk tebalarının ikametleri, iki hü. kümetin — dahili kanunlarına tâbi | olacaktır. İ eeei çi dreedüşleklüğikdenadeğan eee ire ei SAati ğeneeee Ğ ae İçerde * Kasımpaşada Deniz Ticaret Müdürlüğü hesabına 16 mil sür - atinde bir motör yapılmış, dün de- nize indirilmiştir. * Onar kuruşa müşteri taşıyan on beş taksi şoförüne Belediye ta- rafından anar İira ceza kesilmiştir. * Arazi tahrir komisyonlarının sayısı 348 den 784 e çıkarılacaktır. Bu suretle Türkiyede arazi tahriri 937 sonunda bitmliş olacaktır. * 27 nisanda Yunus Emre için | bir ihtifa! yapılacaktır. v Milli müdafaa Vekili bugün - lerde limanımızda toplanacak olan harp filamuzu teftiş edetöktir. w* Mersin gümrük Baş Müdür - iüğü lâğvedilmiştir. y Altı senedir gümrüklerde bek- liyen ve şimdi çıkmasına müsaade edilen malların yüz çeşit olduğu anlaşılmıştır. * İş kanununun tatbik mevkil- ne konuşu şayialara rağmen gecik- tirilmiyecektir. k Aliyon inhisarının Hindistana sipariş ettiği ipliklerden bin bal- yesi dün gelmiş ve dağıtılmasına başlanmıştır. w Balıkhane İktısat Vekâletine devredilecek ve Deniz Bank tara- fından idare olunacaktır. * Tozkoparan caddesi asfalt ola- rak yapılmaktadır. Yol bitince o0- tomobiller Tarlabaşından sonra bu yolu takip ederek köprüye inecek- lerdir, * İngiliz Hariciye Nezareti Ma- 1$ Müşaviri Karlinski Ankarada bu- lunmaktadır. * Ankaradaki Beynelmilel Kö - Mmür sergisi cuma günü açılacaklır. **& Montrödeki Kapitülâsyonlar Konferansı içtimalarınmı mayıs a- yının üçüncü haftasma terketmiş- tir. Dışarda * İtalya Hariciye Nazırının 10 mayısta Sofyayı ziyaret edeceği söyleniyor. * Romanyada zabıta 250 şer ley- lik para çıkaran bir kalbzen şebe- kesi yakalamıştır. Otuz kişi tev « kif edilmiştir. * Dicle nehri taşmak tehdidini göstermektedir. Bağdatta muhte - mel tehlikelere karşı ordu sefer - ber hale getirilmiştir. "Çocuk — Odaları Açılacak Maarif idaresi tarafından yapılan tetkiklere göre ilk mekteplere de. | vam eden çocuklardan mühim bir kızmının anneleri işe gitmekte, bu yüzden çocuklar geç vakitlere ka- dar sokaklarda kalmaktadır. Bu vaziyet çocukların terbiyesi üze- rinde fena tesirler yapmakta oldu. gibi sıhhatlerini bozmakta, ça. larına da mâni olmaktadır. Maarif müdürlüğü bu gibi çoe cukların sabahları mektep zamanın- dan evvel ve akşamları mektepler kapanınca muayyen bir yerde top- latılmasına karar vermiştir. Bunun için ıehıln mahtelif yer. lerinde “Çocuk odaları, açılacak işe gilen anneler sabahları çocuk. | larını bu odalara getirip bırakacak- far, akşamları evlerine giderlerken de buralardan alacaklardır. ç T ” İnönü bu sabah geldiakşama An- karaya gidiyor Yugoslavya Başvekili ve Harici- ye Nazırı Stoyadinoviçe iadci zi- yarette bulunmak maksadile Yu - goslavyaya giden Başvekil İsmet İnönü ve Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras, Avrupa ekspresine ta- kılan hususi vagonla bu sabah şeh- Timize dönmüşlerdir. Dost memle- kette dostça bir seyahat yapan Başvekilimizi karşılamak — üzere Sirkeci garı baştan başa bayrak - larla donatılmıştı. Karşılayıcılar arasında bilhassa Milli Müdafaa Vekili General Kâzım Özalp, or - du müfettişlerinden General Fah- reddin, Vali Muhittin Üstündağ, Harp Akademisi kumandanı Ge - neral Ali Fuat, İstanbul kumanda- m General Halis, Donanma ku - mandanı Şükrü Okan ile şehri - mizde bulunan bir çok Mmeb'uslar ve diğer maruf zevat bulunuyor - Jardı. Dost Balkan devletlerinin şehri- mizdeki konsolosları da Başvek'i- mizi karşılamıya gelmişlerdi. Bun- dan başka binlerce halk garın iç ve dış kısımlarını doldurmuştu. Bu â- rada bir kıt'a asker ve polis müfre- zesi ile askeri bando muntazam 'hir halde trenin duracağı yerde dizil - Başvekil ve Hariciye Vekilimizi hâmil tren tam saat 8 de gara gir- di. Yavaş yavaş ve binlerce karşı- Jayıcının tezahüratı arasında dur- du. Başvekil İsmet İnönü çok be - şuş bir çehre ile trenden indi. Kar- şılamağa gelenlerin birer birer el- lerini sıkarak kendilerine iltifat ettiler. Başvekilimiz bu sırada ken. disini karşılamağa gelen muharti- rimize de; *Çok iyiyim, seyahatimden çok memnuanum> dediler. İsmet İnönü seyahati etrafında- ki ayrı beyanatında da demiştir ki: «— Yugoslavya, benim ziyare - tim dolayısile âdela bayram yaptı. Yugoslavyanın her tarafında, iç - ten gelen döstça tezahüratla karşı- laştım. O kadar ki uzun müddet köylerinden çıkamıyan köylüler bile beni görmek, gerek şahsıma ve gerekse memleketime karşı olan sevgilerini izhar etmek için şenir ve kasabalara indiler, Bulgaristanda da bu çekilde hil - yük tezahüratla karşılandım. Sa Majeste Bulgar kralı da bana karşı çok büyük bir alâka ve samimiyet gösterdi. Bu seyahatimin hatırain- rını hiç bir zaman unutmıyaca - Bima S İsmet İnönü Sirkeci istasyonun- da kendisine selâm resmini ifa e- den askeri müfrezeleri teftiş oetti ve askerlerin hatırlarını sordu. Ön- lar da Başvekilimizin bu iltifatına «— Sağ olun» diye mukabelede bu- Jundular, İsmet İnönü bundan sonra gar - dan dışarı çıktı. Caddede kendisini karşılamak için toplanan — bin - lerce halk Başvekilimizi görünce büyük tezahürat yaptılar, İsmet İ- nönü burada halkm arasmma girdi ve iltifatta bulunarak: «— Nasilsı- nız, iyi misiniz?» diye sordu. Halk, Başvekilimizin bu iltifatına «Var- müukabelede . bulundu. iz bundan sonra yanın- Sabah ve akşam başmuharrirleri ne yazıyorlar? Sumhuriyet | Balkan sulhunun mihveri «Cumhuriyet» in bugünkü baş- makalesini Belgradda çıkan «Prav- da> gazetesinin başmuhariri Mi - loye Sokiç yazmıştır. Yugoslav müuhârriri, yer yüzünde hiç bir devletin, Kemalist Türkiyenin on dört sene zarfındaki terakki va ta- âlisi kadar Avrupa efkârını meş - gul etmediğini söylüyor. Türk in - kılâbı şimdiye kadar vuku bulan inkılâpların en şümüllüsüdür. Tür- kiyenin muvaffakiyetlerine sevin- miyen bir tek Yugoslavyalı yok - tur. Balkan Antantına gelince, bu an- tant en sdeal bir hal sureti ölmüş- tur. Bu Antanta mensup miülletler şimdi kendilerini biribirlerine her vakitkinden daha yakın hissedi - yorlar, Acık Söz — Almanya ve cenubi Amerika Almanya ile İngilterenin Cenu- [ bi Afrika deminyonu arasında « ki münesebetler hayli gerginleş - | miştir. «Açık Söz» de Ahmet Şük- rü Esmer, gerginliği doğuran ihti- lâfın mahiyetini anlatıyor. Cenu - bi Afrika, eski bir Alman müstem- lekesinin mandasını elinde bulun - durduğu için gerginlik buradan çıkıyor. Almanlar, «eski müsltemle- kelerinde balunan Almanlar için de ırkçılık prensiplerini gütmekte- dirler, Afrika dominyonunun si - yasetindeki bütün mes'uliyeti İn - Biltere takabbül etmiş olduğu için bu vaziyet İngiliz - Alman müna - sebetlerini de müteessir etmiştir. Kurun Bir Yugoslav idenalisti «Kurun» da Asım Usz, Yugoslay- yanın tanınmış fikir adamlarından birisi olan Yovanoviç'i okuyucula - rına tanıtıyor. Yovanoviç, yarı res- mi Samuprava gazetesinin baş ya- zıcısıdır. Henüz otuz sekiz yaşla - rındadır. Yovanoviç, kedi idart iş - tiklâllerini muhafaza etmekle be - raber, bir gün büyük federasyon halinde toplanarak, büyük bir im- paratarluk teşkil etmelerini 'vle iitimal dakilinde görmektedir. Bu zatın süylediklerine göre, şimdiki hükümete muhalif olanlar da Bal- kan Antantı bahsinde hükümetçi - ler gibi düşünüyorlar, Ancak İtal- ya ile akdedilen muâhedeyi be - ğenmediler, o da bu muahedenin hükümetin mevkiini kuvvetlendi - receğini bildiklerindendir. Son Posta Yugoslev harici siyaseti Muhittin Birgen, Yugoslavya da bir memleketi idare etmek için lâ- zım olan münevver bir sınıfın ye- tişmiş olduğunu söylüyor. Hangi sahaya baksanız, orada bu unsüe run, bir veya bir kaç mümessiline tesadüf edersiniz. Fakat bu unsur, şimdiye kadar olduğu gibi, bundan sonra da Fransaya Peyk olmak istemiyordu. Bu arada günden gü- me kuvvetlenen Türkiyenin Balkan ya artlık müstakil bir siyaset yapmak isteniyor. Yugoslavyada herkes bundan memnundur. Akşam Başmakalesi yoktur, Tan Başmakalesi yoktur, SİYASA — Göring ve Şuşnig j lini We görü göl rer'i» nin bugünkü halde, gyeçen sene Musolini mış olduğu mülükattan çök olacaktır. Bir yıl içinde Örtü rupada kâdiseler seyrini © değiştirdi ki, Romada manyada «İkinci Führere len Göringin Muşoliniye ceği sözlerin ve alacağı bir çok bakımlardan — ehtif olacaktır. Avusturya başvekili yanında hariciye n: duğu halde, Musolini ile üzere yarın Venediğe gele rüşmelere gelince, manlar, siyasi bak: Gdeğişik cisa bile, Avusturyü politikasında esaslı yapacağı zannedilmez. AV İtalya ile mesal birliğinden çemez. Avusturya dış polit esaslı unsurlarından biri İ' de, Macaristanla da hoş ve bu geçimde memleketif yetini ve barışını kı Bu politika İtalyanın dâ mu olduğuna, göre te scaba ne konuşulacak? Sızan haberlere bakılırsâ- lini Göringle yaptığı mi sonra, Almanyanın lerde olduğu gibi Avusturyâ Ti lesinde de almak istediği VSY öğrenmiş bulunmaktadır. B'P aleyh Şuşnig'le Almanya © deki her hangi tereddüdü muş bir vaziyette mektir. meselede İtalyanın etmektedir. fik Rüştü Arâs old mobille Perapalas İsmet İnönü, «— Sa Majoste kümeti her zaman ğuna büyük bir kı mi hissiyatına her siyaseti üzerinde durdu. Yugoslave?| bakanı; yapı fır varmaz Atatürk taf bul edlecektir. İsmet İnönü Cumâ milel kömür 'uıglıili ’;. lesile büyük siyasi faza bir nutuk Bu nutuk — şimdiden larda ve Avrupada lenmekte ve Baş: hatinin intiba ve hatlarımı — veri meki gekli Maarif İdaresinde toplanmıştır. Bu je hazırlamıya P aCirir talif komitenin — yapı 5 5ç başında — Vilâyette umumi heyette müzaktf? $ | Alman hava Nazırı G mada bügün İtalyan b üyor. Almanların « Avusluryada Habsburglarıf için mevcuüt cereyan gittik$t vetlenmektedir. Diğer tarâ nazf tahrikâlı gün geçt kce tadır. Avusturyanın dahili P kasıma taallük eden bu lk!' yet alacağını öğrenmek d€ nig'in Venedikte yapacağı " katın en esaslı sebeplerini " | Ahmet RS', . da refikası ve Hariciye Vekili İsmet İnönü bu akşam 808" de hususti trenle Ankaray4 trenin geçtiği sırada Bulgar 8 ne şü beyanatta bulunmu hakkımızda - gösterdiği iltifata teşekkür etmeği için bir borç addediyoruz. — Başvekiliniz. Köse * Bulgar hükümetinden Bulgar milletinden görü Ççok samimi ve dostça his$ cidden mütehassiş etti. ÖP idaremiz zamanında Tü! Bulgar — milleti, Türk kendisine karşı olan bü debilir. Biz Bulgar kora daima dost kalmak isti' zin de bizim hakt” mızda ? şündüğünüze kat'iyetle €f 0 İnönünün nutk" Ehemmiyetle nglenlyor —ei 19 Mayıs g€ Bayramına 19 Mayıs "'î"',.';ı: tesbit etmek şü mülüt Şi azırı Şil bir. GEeğ LHLH KRGT z mamr yarın diğer mef görü; nasıl hif ğ uğü hâl öteline Bulgar Bulgar ymnet 3 i& zamân &| ıi ü