31 Mayıs 1937 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

31 Mayıs 1937 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

“n Bavf ve haysiyet verecek bir me- Bu seferkiLeylek-Kar- tal harbinin sembolik mânası Güzel san'atların dünyanın ba - | şına açtığı en büyük felâket şu (sembolik) liği san'atlerin en müt- | hişi olan (harb) e bırakmış olma- ' sıdır. Herkes biliyor ki harp artık | sembolik oldu. İşte İspanyol hap | bi! Bu zavallı harpte herkes bir sembol bulüyor! Bulumamıyan yal- niz bunün harp olduğudur! İngiliz Başvekili Mister Baldvin bile siyaset dünyasından ve ya dün- ya siyezetinden çekilmeden evvelki | son nutkunda; dünyanin sembolik | bir vaziyette bulunduğunü ne gü - | zel söyledi: — Dünya ne harp, ne sulh içinde bülunuyor! Dedi. Semboliklikten o kadar kuşku - Tanmıya başladık ki insan, hay - vanlar arasındaki harplı ba sembolik mi? diye düşi Befsini menedemiyor, Malüm &, Yelki'sene birdenbire bir kartal - Leylek muharebesi oldu. Sembo - lizmden ödü patlamış olanlar bun- dan muhakkak ki kuşkulandılar. Garibi nerede? Hakikatten — de akabinde dünyada bir harp pat - ladı. Daha garibi nerede? Hakika- ten de kartal ve leylek gibi siyah- darla beyazlar arasında: meşbur Habeş harbi! Daha çok garibi nerede? leylekle, yani beyazlar, kartalları, yani si- nedir? yahları yenmişti ki o da aynen ta- hakkuk etti! Dün kandradan yine haberler var!.. Oraya her yıl sürülerle leylekler gelirmiş. Bu sene pek az gelmiş « ler, gelenler de bir müddet sonra kaybolmuşlar. Bir öğle vakti ha - yada büyük daireler çizen bir ley- lek peyda olmuş, oradaki leylekle- ri peşine takıp götürmüş! Bu sene de büyük bir leylek - kartal harbi başlıyor. Acaba bu sefer bu beyazlarla karalar arasındakt harp neye de- lâlet ediyor? Yine kartallar, yanı karalar mağlüp olursa müstakil hü- kümet sahibi kıxa ark kalmadığı i- çin acaba hangi karaların hezime- tine delâlet edecek? Bunu sembölik olarak — hallede- bilir misiniz? Biz halledemedik. Amma, bir zaman sayın refikimiz bir gazetede türlü hayvanlarla mü- lâkatları İlân edilmiş, binaenaleyh bayvan dilinden çok iyi anlıyan, esasen dünya siyasetine daima kuş bakışile bakan bir dostumuza sor- duk. Şu cevabı verdi: — Bu sefer hangi karaların he- j | zimetine mi? şüphesiz: Açık şe- hirleri bombardıman eden — yüzü karaların!! nni B ea Misafir Emir Ankarada (Birinci sahifeden deram) na baş yaverleri vi kalem müdürleri ile Başvekil, Hariciye ve- kâleti vekili ve diğer bir çok zevat ve Irak ve İngiliz sefaret mümes - silleri taarfından karşılandı. Muzika Şarki Erdün mafşını çal- dı, bir kıta asüer istasyonda — hü- kümdara ihtitam resmini ifa ettı. | Başvekilimiz tarafından — garda | bulunanlar Altese takdim edildi. Hükümdar birer birer — ellerini sıktıktan ve askori teftiş ettikten sonra bir otomobile binerek ken - dilerine tahsis edilen Ankara Pa - Jasa indiler. Bugün Büyüklerimizi birer bi - ver ziyaret edecektir. Bu arada A- tatürk ile Altes Abdullah arasında mühim bir mülâkat vuku bulacak- tır. EMİRİN BEYANATI Altes Abdullah kendisini ziya - Tet eden gazetecilere vaki beyana- tında demiştir. ki: — Türkiye Şarkın daima pişda- rı olacaktır. Arab memleketlerinin daha sıkı temas imkânları hasıl o- Tacaktır. Ben Hatay meselesini — zaten sele telâkki etmiyorum. İki kar - deş millet arasındaki bu mesele de hak yerini bulacağına kaniim. Bü- yük kardeş Türkiye, küçük kar - deşine ağabeyliğini yapmıştır. “Zaten Türkiyeden de bu bekle - nirdi. Filistin meselesine gelince; bu çok muallâk bir meseledir. Bu- na rağmen ergeç bir hal çaresi bu- Tunacaktır. Filistinin Arab ve Yahudiler a - rasında taksimine ikisi de razı de- ğülerdir. Maverai Erdünun vazi - yeti deFilistininki ile alâkadardır. ——— —- Delterdarlık, Etibba Odası ta. ralından şehrimizdeki — doktorların derecelerini gösterir listedeismi bu- lunan müderris doktorlardan da kazanç vergisi almak İslemiş, üni- | versitede dersi bulunan ecnebi pros | fesörlerde buna itiraz ederek; kene dilerinin hariçte tedavi ile meşgul olmadıklarını ve hükümetle yap. fıkları mukavelelere göre kendile. Finden bu verginin alınmaması lâ- amgeldiğini iddia etmişler | v | Rektörlük te keyliye! srlare “ğa bu şekilde bildirmişir. Aldı- #amız maldmata göre Defterdarlık bu vaziyeti Vekâlete yazmış ve ya- pılacak müamelenin tayinini — sör- Buüştür, » töüü | MADRİD TEKRAR BOMBARDI - Hitler kararını | Verdi (Birinci sayfadan devam) Tafından ihtiyatla, fakat samimi - yetle karşılandığını — kaydederek Mmakalesini şu şekilde bitirmekte - dir; «Chamberlain'in ikti mevki- ine geçliği şu sırada ittihaz edilen bir tarzı hareket İngilterede tek - rar realist bir siyaset takip edil ceği kanaatini vermekledir. MAN EDİLDİ Madrid 31 (A, A.) — Madrid, dün sabah gene üsi topçu kuvvetleri ta- rafından şiddetle bombardıman e- dilmiştir. Bir çok ölen ve yarala « nan vardır. BİLBAO ÖNÜNDE ŞİDDETLİ MUHAREBELER Bilbao 31 (A. A.) — Bask milis- Jeri Amorebieta mıtakasında Mant Lemona tepesine taarruz etmişler- dir, Bu mıntakada şiddetli muhare- beler cereyan etmektedir. Asiler, iki aydanberi şiddetli taarruzlar yaptıkları halde Bilbao'yu müda - faa eden «Demir çenber> ile henüz temasa geçememişlerdir. Berlin 31 (A. A.) — Alman istih- barat bürosunun bildirdiğine gö - re, Deutsehland zırhlisınin kur. - banları 23 ölü ve 19 u ağır olmak ü-| zere 42 yaralıdan ibarettir, GAZETELER SİYAH ÇERÇE - VELERLE ÇIKTI Berlin 31 (A. A.) — Havas a- jJansının muhabiri bildiriyor: Alman radyosu siyasi ve spor ha- berleri verdikten sonra Deutsch - Tand hâdisesini Alman halkına bil- dirmiştir. Gece yarısı gazeteler, siyah çer- çgeve içinde hususi nüshalar neş - termişlerdir. Halk, sokaklarda gu- ruplar teşkil ederek hâdise hakkın- da münakaşalar yapmış ve Alman hükümetinin alacağı tedbirler hak- kında tahminler yürütmüştür. ÖLÜLERİN INTİKAMI ALINA » Bu sabah M’ıını.ıı gözetesi — şu satırları yazıyor: Almanların alçakçâ katledilmesi - nin cezasız kalmıyacağını, Paris ve Londranın anlaması lâzımdır, “Kızıl hükâmetine son derecede şiddetli hücumlarda bulunduktan sonra eBoişevik canilerinin faali - yetine nihayel verilmesini> mektedir. Bu gazeet diyor ki: iste- Başvekilin Söyliyeceği Nutuk Bundan başka İsmet İnönü, mu - vaffakıyetle neticelenen Hatay da- vamız hakkında grupa malümat ve- vecek ve bu suretle yeniden inki - şafa başlıyan Türk - Fransız dost- huk münasebetleri hakkında iza - hat verecektir. İsmet İnönünün bilhassa Türk - İngiliz ve Türk - Fransız münase - betleri hakkında söyleyeceği — söz- lere pek ziyade ehemmiyet veril - mektedir. LONDRA SEFİRİMİZİN BEYANATI Londra sefirimiz Fethi — Okyar «Beyoğlu» gazetesinin Londra mu- habirine vaki beyanatında bilhas- sa demiştir ki: — Korkmadan söyleyebilirim ki Türk - İngiliz münasebatı biç bir zaman bugünkü kadar dostane öl- mamıştır. Londrada İsmet İnönü - nün yaptığı temaslarda bir - pakt akti düşünülerek bu vadide bir mü-, zakere cereyan etmemiştir. Yalnız dostane fikir teatilerinde bulun - mak ve muhtelif meseleler h.ıkkırı- da iki hükümet arasında fikir bir - Tiği mevcut olduğu tesbit olunmııy— tur. İki taraf arasındaki ticari müna- sebat da dostlukla müvazi bir şe - kilde ilerlemektedir. Bu yılki tica. retimiz geçen yıldan çok üstündür. Ve tcaret münasebetlerimiz da - ha ziyade takviye edilecektir . Bir tramvay Otomobile Çarptı (Birinci sahifeden devam) Oldukça süratli gitmekte olan tramvay arabası bütün hızıyla, ö. nündea kaçınak isteyen otomobile arka tarafından bindirmiş, otoma: Bili bir top gibi caddenin sol ta- rafına tam dört metre ileriye fır- latmıştir, Caddenin tenha oluşu çok mües. sıf neticeler meydana gelmesine mani olmuşlur, yalnız olomobilin içinde bulunan ve Kasımpaşda aşçılık — yapan Osman — kiris fan camlardan yaralanarak kan- Yar içinde Beyoğlu hastahanesine kaldırılmıştır. Bundan başka o es- | nada eaddeden geçmekte olan bir Rus kadımı müsademenin dehşetine den kaldırım üzerine düşerek bas yılmış, ve bu düşmeden yaralan. dığı için hastahaneye kaldırılmıştır. Hâdiseye ilk yelişen ve Hava sokağı başında nöbet bekliyen po- lis Hasamın, yarahların hastaneye kaldırılması ve hâdisenin tesbili bususunda çok — hizmetleri görül- müştür. Yeni bir hemşire mek- tebi açılacak Milli Müdafaa Vekâleti askeri talim ve terbiyeye göre hastaba - kıcı yetiştirilmesine ve bunun için yeni bir hemşire mektebi açılma- sına karar ver “miştir. Mektep Gülhane hastahanesinde açılacaktır. Sumhuriyet Türk tayyareciliğinde alınan merhaleler Atatürkün kızı sayın tayyareci Sabiha Gökçene pek haklı olarak verilen murassa madalya için yapı- Tan törende, Türk tayyareciliğinin ehemmiyetli bir baş daha kazandı- ğanı gözlerimizle gördük, 'Tayyare kuvvetli silâh ve tay - yarceliık güzel şey.. Ancak bu bir gıar olmadan evvel çok çalışma is- teyen bir demir leblebilidir. Bile - rek çalışan ve aşkla çalışan — her 'Türk bu zor işte de muvaffak olur. Sabiha Gökçen yalnız kendi cin- sinden vatanperver Türk vatanda- şı kadın gençliğine değil, alelitlak bütün Türk gençliğine misaldir. Bu misalden sonra memleketto tayya- reciliğe bağlılığın ve öna koşuşun bir heyecan haline geldiğini gör - mek isteriz ve bundan eminiz. Tan Milli misak programı tamam oldu 'Türk milleti, milli misak şeklin- de ifade ettiği hedeflerden sonun - cusuna dı vırııuıur Büyük Ha - Sabah ve akşam başmuharrirleri ne Davudpaşadaki çukura gört: cek, Beyoğlu yakasının çöpleri de- nize dökülecektir. * Banliyo hatlarının ikişer ta- raflarında otuzar metrelik mesafe- lerde yeniden bina yaptırılması ya- sak edilmiştir. 'I KÜÇÜK HABERLER | . İçerde * Küçük kardeşi Tahire küfür | eden ağabeyisi Abdullah — cürmü Mmeşhud mahkemesinde üç gün hap- semahküm edilmiştir. * Sivas ve Malatya demiryolları haziranda Çetinkavada birleşecek- | lerdir. | &4 Galatada bir evi esrar tekkesi ha- line getiden dört esrarkeş cürmü nde yakalanmışlardır. aımda bir umumi müfet- tişlik, bir kör komutanlık daire - leri inşası müteahhide ihâle edil - Miştir, * Hududumuza iltica —eden iki Büulgar askeri buraya getirilmiştir. * Bir ticaret mukavelesi aktet - mek üzere Estonya namına bir he- yet gelmiş ve Ankaraya gitmiştir. * Yürükali plâjının arkasındaki çamlıkların satın alımıp gazino ha- Nne ifrajlı kararlaştırılmıştır. * İnhisarlar idaresinin genç e - | lemanlarla takviyesi kararlaştırıl- müştır. | * Sakarya ve Gülnihal vapur - ları hurda olarak satılacaktır. HUsatya *& Fransız Hariciye Nezareti av- lusuna dikilen Biryamın heykeli 13 haziranda açılacaktır, | * Bu yaz Viya bir Yahudi koöngresi aktedileceği için, Alman- Avusturya münasebatında gergin- lik hasıl olmuştur. *& Bir Alman tayyareci plânörle 40 saat, 55 dakika havada kalmıştır. | —4 Bulgar sarayı bügünlerde ve- | Hahdin doğmasını beklemektedir. ** Alman Nazırı doktör Göbelsin nutkunu neşreden Alman gazete - lerinin Avusturyaya sokulması ya- sak edilmiştir. * Yunanlılar Dedeağaç tarafla- rında petrol araştırmaları yaptır - makladırlar. İlk neticeler Ümitbahş-| tır. D İngilterede İmparalorluk tay - yare bayramında vukubulan tay - | yare kazalarında 17 kişi ölmüştür. Bunların hepsi binlerce seyircinin gözleri önünde cereyen etmiştir. * Pratik farmakuloglar 18 Ha - ziran cuma akşamı saat 21330 da Eminönü Halkevinde senelik tap- lantılarını yapacaklardır. Kufuptaki Rus tayyarrsi Müaskova 31 (A. A.) — Sechmidt- den gelen haberlere göre kutup İs- tasyonu İle Mazuruk tayyaresi ara- sında iİlk defa olarak dün akşam karşılıklı telsiz teması tesis olun- muştur. Tayyare iyi bir halde bu - Tunduğu gibi tayyareciler de sıh - hattedir. Tayyarenin konduğu buz kitle- si de sağlamdır, Havanın ilk mü « said zamanında tayyare kutub is- tasyonuna hareket edecektir. tay davamız prensip bakımından “tam bir suretle kazanılmıştır. Bizim yalnız dokuz, on aylık za- man içinde tamamile kanuni yol - lardan yürüyerek, gönül hoşluğu ile vardığımız netice kendi hesa - bımıza da, dünya hesabına da bü- yük bir muvaffakıyettir. İstikrar ve barışa doğru çok mühim bir 2- dımdır. Bunu her'şeyden evvel A- tatürkün ve arkadaşlarının mü - kemmel sevk ve idaresine borçlu - yuz, Fransa ile Suriye bizim büsnüni- € itleaymyzadylerhesab tilünicaKd yetimize aynile mukabele ederler- se, dokuz, on aydır üç memleketi ihtilâf halinde bulunduran bu iş bundan sonrası için pek kolay müş- terek bir bağ şeklini alabilir. Kurun İik hava kahramanı olan Türk kızı Sabiha Gökçen diyor ki: «Hava- cılığı sevince insan kolar | Bi öğrenir. Uçmayı öğr ra da hiç bir zorluk kalmıyor.» Sabiha Gökçenin bu — sözünden sonra, havacılıktaki — muvaflakıye- | Tebliğ | tesi gününden itibaren başlanmış | ayrı tahkir etmekten maznun He- Maaş Emri bugün edildi (Birinci satitfeden devam) t Evvelki günkü sabah telerinden biri Haziran mün: tile memurin maaşının birkaç gün gecikeceğini yazmıştı. Bu sabah kendisile görüştüğüs | müz İstanbul vilâyet muhasebecisi | Bay Vahit bu haberin doğru ol- madığını ve Haziran maaşına asid emrin bugün Masiye Vekâletinden telgrafla tebsiğ edildiğini söylemiş- tir. Her ay gibi; haziran 937 maa. şının verilmesine; binaenaleyh ayın ilk günü olan yarın sabahtan itibae ren bütün devlet dairelerinde baş- lanacaklır. Ücretli belediye — memurlarının paralarının verilmesine de cumar- | ve bu sabah to devam «edilmiştir. | Maaşlı belediye memurları da | haziran maaşlarını yarın alacaklar» | dır. Yalnız. kadrolarında ve de« | recelerinde değişiklik olan be- | lediye memurları da maaşlarını vine 936 bütçesine göre alacaklardır. Bunların zumları ancak 937 büt. çesi tasdikten geldikten sonra vee rileceklir. Emlâk ve Eytam Bankasından maaşlarını kırdıran Mütekait ve Eytam Eramilin vize muameleleri- ne de 2 Haziran Çarşamba sabahı başlanacak, tediyeleride 6 Haziran. dan İtibaren yapılacaktır. Yugoslav Afyon karteli delegesi Türk Yugoslav Alyona karteli Yugoslav delegesi doktor Mihalo« viç bu sabahki ekspresle Yugos- lavyadan şehrimize dönmüştür. Hem suçlu, Hem güçlü Bu sabah Asliye Birinci Ceza mahkemesinde; hem müddejtrat- miyi ve hem de müstantık ile Ağır Ceza Mahkemesi hâkimlerini ayrı rant isimli bir Ermeninin movku- fen muhakemesine bakılmıştır. Bir ihtilâs suçundan dolayı 45 sene hapse mahküm ve tevkif edi- len Herant mahkemesi esnasında; ceza yediğini görünce Ağır Ceza müddetumumi muavinlerinden Muhlis ve Müstantık Ramazan aley- hine ulu orta sözlerle hakarette bulunmuş ve derhal bir zabıt tutu- Jarak Birinci Cezaya verilmiştir. Hem suçlu, hem güçlü, bundan maada Ağır Ceza Mahkemesi aza- Jarını da tahkire cüret ettiğinden bu da ayrı bir zabıtla İkinci Ceza Mahkemesine tevdi edilmiştir. Bu sabahki celsede Herant; sa- dece kendini müdafaa — maksadile bareket ettiğini iddia etmiş ve hak- kındaki diğer hakaret davasile bir- leştirilmek üzere dosyasınını kinci Cezaya gönderilmesi kararlaştırıl- maştır. Herant bu üç cürmünün ho- sabımı şimdi İkinci Cezada vere - cektir. ne yazıyorlar? pili Türk kızı havatılığı sevmiş, bu sevgi ile bütün zorlukları yen - Miştir. Zaten severek çalışmak ha- yatın her sahasında bütün muval- fakıyetlerin sırrı değil midir? Son Posta Yaşasın hür ve müstakil Hatay! Milletler Ceııılşuıııın kararından sonra, cenvp bududumuzda yeni bir. komşumuz çıkmış bulunuyor, | Hatay ârtık müstekil bir devletlir. Sancak üzerinde Suriyenin bütün bâkimiyeti nazarl ve şekli bir sa. haya münbasır kalmaktadır. San- cak, hattâ kendi menfaatleri dai. resinde başka devletlerle husust imuüahedeler bile aktedebilecekler. | dir. Bu süretle büyük ve kuvvetli | Türkiye, Hatay Türklerine her türlü emniyet ve selâmel şartlarını haiz güzel bir yuva vermek vazi- fesini tain ve mükemmel şifa bulunuyor. Şimdi iş Hatay Türkle. rine kalıyor. Birbirlerine sıkı sıkı sarlarak ve Türkiyenin — ileriye doğru attığı adımların Lv.lııl Üüzen rinde yürümek. K tinin sırrı da anlaşılır, Bu nalin ya-| — Başmakalesi yoktur. | ka devletlerle müzakereye POLİSTE Janılmıştır. riyata devamodilmektedir. Göçmenlere ev l:,”’ ) Hğin tahakkukü bir şey var ki her iki alden memnun değildif renin alabildiğize silâhlanm yeni bir inşaat programile mayı büsbütün canlandı ıf kışması — Japonları pi gerektir. Japonyada ' haftalar yapılan — intihabatlf Ş | cenah fırkalarının galebesi |a0 dü. Bu fırkalar ise artık hâ ,4 likelerden hahsedilmemesit'ı C4 hü sever bir siyaset komşuların, Rusyanım, niyetinin — kazanılmasını * Bir taraftan bu fırkaların € diğer taraftan askeri kur rm tazyikleri, iktidar mes'ul hükümetin mevkiini tırıyar, Japonyanın hari€i tinde İngiltere ile olan mi tı nazarı dikkati çok celbtd hal almıştır. Çin Maliye Naziri M"*'v geldi. İngiliz Hariciye NEtfİ g görüştü. Bu mülâkata dair VEZ malüâmata bakılırsa İngili Nazırma teminat ve'mldd' nin menfaatini koruyacaklarik n diği zaman Çinin haklarımt Hulmasına razı o'mıy:mıılıvıi lemişlerdir. İngiltere ile Japonya arı-n' geç müzakereler başlıyacakti” gilterenin şimdiden Çinin l'; kuna dair teminat verir BİF yet alması, Japonları merant decek gibi değildir. Eğer müzr rat başlar ve Japonya ile / renin anlaştığı öğrenilirse © bundan müteessir olmak sır85 ğ Hlere gelir demektir. Bir © nüz ancak bir tasavvur hi larak, Bahrimuhiti Kebir kadar devletler sraşında P sak aktinden bahsedilmiye P mıştır. Fakat böyle bir mil mevi İngiliz efkârı hiç müstf rünmüyor. Ahme! W3 Ğ ÇARTI, KAÇTİ * 4, Firuzağa caddesinden” 6Ü ge te olan Hasan adlı birine ? maralı ötomobil çarpmışı " muhtelif yerlerinden Y ' tür, Şoför kaçtığı içi aranı m"", ÇARPAN MOTOS K nın kullandığı motosiklet, ninden geçerken 12 !4" miye adlı bir lın Tarihi bir M" g Amasra limanının M yükada tarihi bir ıy--'"' mini bulunmuştur. Tet Romanya ve Bulgi tirilen ve İzmir vilâyetini tirler göçmenler için ması hrarla,lınlml!“' Arabistan *& Bağdattan gelen nn.bd;:/ Yemenle bir m ";I zere Sanaya gitmiş olan d ti.4 Bağdada davet etmistli ' €t azasından bir zatın göre, İmam Yahya N':, pt in harazetli taraftarı rinin harazetli yamanı orgüsü maddi fedakârlıklardan sidir. İmam Yahya