7 Ocak 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

7 Ocak 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

Büyük sıtma savaşı Memleketimizde sıtma hastalığı ve hiç bir batak- lık saha bırakılmıyacakl. Bu sene yapılan büyük faali- . . ete ve başarılan işlere bir nazar Memleketimizin her tarafında sıtma hastalığına ve sivvrisineklere karşı açılan mücadeleye hararetle devam edilmektedir. Hastalık aşılayan sivrisineklerin türemesine sebeb olan küçük, büyül kurutulması ve memleketimizde hiç bir bataklık saha bırakılmaması ek vaziyetlerin önüne geçilmektedir. Sıhhat ve İctimat Muavenet Vek âleti, bü suretle bir tarafta memle- ketin sıhhatini kurtarmakta ve diğer taraftan da yurda, münbit ve mah- suldar toprak parçaları kazandırmaktadır, Bataklıkların kurutulması yolundaki savaşa her tarafta ve muhtelif ekiplerle devam edilmektedir. Bilhassa Kocaili mintakasında büyük bir faaliyet vardır. Ayrıca bu sene içindo, Konya mınlakasının Aksarayda 50 bin dekar genişliğindeki Karasaz hataklığı kurutulmuş ve burada yeni bir göçmen köyü kurulmuştur. Yisre bu civarda Ulukışla - Kırgıl batak- liği kurutulmiya başlanmış ve Eşmekaya bataklığının kurutma plânı ha- zırlanmıştır. Bundan başka, Afyon Gazlıgğöl hamamları civarındaki ıslah işlerine İde ehemmiyetle devam edilmektedir. Bugünlerde Eskişebirdeki Sazov bataklığı kurutulmaktadır. Mahalli sağlık vaziyetini bozan bu bataklığın kurutulduktan sonra yerinde pek yakında Eskişehir halkınım bir mesire yeri teşekkül edecektir, ücadele mıntakal; 15 kilometrelik bir saha işgal eden ve olan Alikan bataklığının suları da muntazam — kanallar ıslah edilmektedir. Seyhan sıtma mücadele mıntakasında Silifkenin Erdemli köyü önün- ideki büyük Erdemli bataklığı da karululmaktadır. Memleketimizin en Bgüzel limon, portakal ve muz bahçelerini ihtiva eden bu yerlerde geçen sene de Lümes bataklığı kurutulmuştur. ada Sivrinisar ve Aziziye kazaları hududunda rındaki köyler için bir belâ içine alınarak Tuluatcılar kongresi Ankaradaki büyük toplan- tıda neler görüşülecek ? Tiyatro san'atkârları; kazanç vergisi nisbetinin çok yüksek ve ağır olduğunu söylüyorlar !. kongre- si) etrafında şimdiden bazı hazırlık- lara başlanmıştır. Bu kongrede bühassa görüşülecek işlerin başında, tulâatcı ve tiyatro- cuların faaliyetine yeni ve istifadeli bir istikamet verilmesi ve halkı, köylüyü aydınlatma — davasında ti- yatroculardan yapılacak istifade şe- killerinin tesbiti bulunmaktadır. Ayrıca, halk tiyatrolarının inkişafı ve bu san'at zümresi mensublarının terfihi gibi esaslı mevzular da görü- şülecektir. Köylerimizin kalkınması, kültür Bavaşı, sıhhat propagandası vesaire gibi zihinlerimizi işgal eden ve küt- leye mal edilmesi lâzımgelen davâ- ları ve benzerlerini bir an gvvel yap- Mak için sinemadan ve öğretici film- lerden istifade edildiği gibi ayni mev- zularda, halk tiyatrolarından ve sey- yar tiyatro heyetlerinden de istifa- de edilmesi çok güzel bir buluş ola- Tak telâkki edilmektedir. Bu maksadla seyyar tiyatro he - yetlerine büyük himaye Ve muzahe- ret gösterilecek ve kendilerinden Haklısın İlhan. Bu kadar çılgınca seven, hattâ ailesi, kendisini başka- sına vermeğe kalktığı için intihar et meğe kalkışan bir genç kızm Üüç, dört yıl sonra kocasını sevgiden azle- dişi hakikaten şaşılmıyacak bir hâ- dise değil. Fakat hakikat hayallerimiz kadar tüslü değil.. Hele çılgın başlıyan aşkların muhakkak ki kısa bir müd. det içinde hızını alıp bu sevginin ö- nüne bir <son» noktası koyması mu- kedder, Söylerlerdi, inanmazdım. — Çılgın Ve taşkın sevgilerin kurduğu yuva- lar çabuk yıktlır, aşk pençereden ça buk kaçar, nefret kapıdan girmeğe fırsat gözler diye.. İnanmazdım... İ- nanıyorum şimdi yavrum. İnsan gözlerini kaplıyan aşk bulut- ları içinde yekdiğerini iyi göremiyor. Kusurlarını, meziyetlerini iyi larta- miyor, Ruhların biribirine ne derece icab eden yardımlar esirgenmiyecek- Ezcümle bu heyetlerin, tren, va- pur gibi Devlet vasıtalarında toplu bir haldeki seyahatlerinde, şimdikin- den çok fazla tenzilât icra ve tatbik Yine bu beyetlerin gittikleri şehir ve kasabaların Belediyeleri tarafın- 'dan kendilerine her hususta teshilât ve yardımlar yapılacaktır. Bilhassa, seyyar tiyatro heyetleri, memleketi- mizin en uzak ve hücra şehir ve ka- sabalarına sık sık turneye çıkacaklar ve her vakit köylerde temsiller vere- iceklerdir. Ayrıca köylerde (Açık ha- va tiyatroları) de teşkil edilecektir. Halk tiyatrolarında temsil edile- cek eserler; en sade bir üslüb ve en faydalı mevzuları ihtiva edecek ve ayrıca büyük inkılâbımızı tebârüz ettiren (Vatani piyes) lere de pek büyük bir ehemmiyet verilecektir. 'Tiyatro san'atkârlarının ve artist- lerin mühim bir derdini teşkil eden | vergi işi de bu kongrede mevzubahs jedilecektir. | Aldığımız malâmata göre, şehri- mizdeki tulâatcılar ve tiyatro san- şehirlerde olduğu gibi - atkârlar arasında bu köngre, - diğer ik bir tün ters çıplaklığile İnsanın karşıst- na dikiliyor, Bunu geç, fakat iyi an- Tadım. Sen daha evlenmedin İlhan! Sana tavsiye molsun, azırı bir muhahbetle sevdiğin adamla evlenme. Çünkü, üç gün güldükten sonra, bütün öm- rünce kırılan ümidlere, yıkılân bül- yalara; büyük aşkının hüsranma ağ- larsın! mıyacağız sanıyorduk. Bende olduğu gibi.. Evvelâ Naci ile biribirimize doy- Fakat ben “lünden çekiliveriyor, meziyetler el- uyabileceğini iyi hesablıyamıyor. Bu anlarda iki tarafa dâ hâkim olan yal- niz ve yalnız <arzu> olüuyor. Aylar geçince arzu aradaki mutavassıt ro- kendi hesabıma bugün, o bolluk için- de istismar ettiğim aşkımın, kadın- lığımın hovarda bir miras yedi gibi harcadığım günlerine, saatlerine a- bise değiştiriyorlar. Eski sevgili bü- cıvorum. Belki hana nankörlük izafe İş arayan, işçi isteyen veya bir müşkülü olup bizden fikir soran ve parasız neşredeceğiz. Bize gönderi- Tecek iş ilânları 2 gün Üstüste tek - rarla neşredilecektir. 93 — Lise derecesine yakın tahsi- le malikim. Üç ay sonra asker olaca- Bım. Bu müddet zarfında boş kalma- mak için iş arıyorum. Günde 11 saat çalışabilirim, Ve 1 lira kazanca da yazıyım. İstekli olanların Son Tet - graf iş ve halk sütunu vasıtasile Ö. L, rümuzuna müracaat — etmelerini rica ederim. 94 — OÖrtamekteb mezunu 18 ya- şında bir genç kızım. Çalışmak mec- buriyetindeyim. Yazım çok işlek ve İdüzgündür. Her hangi bir yazıhane- de, eczahanede, doktor yanında ve mağazada, licarethanelerde münasib bir ücretle kâtiblik, daktiloluk, tez- gâhdarlık ve memurelik yapabilirim. Her hususta kefalet verebilirim. İs- teyenlerin Son Telgraf iş ve halk sü- tunu vasıtasile (Bayan S. N.) adre- sine müracaat etmelerini rica ede- rim. 95 — 883 senesi ortamekteb sınıf 1 den tasdikname ile çıkmış bulunu- yorum. Vaziyetimin bozukluğu ve dört nüfuslu ailemizin iaşesini te - mine yardım için her ne iş olursa olsun, hattâ taşrada köy kütiblikle- rine talibim. Eski yazıyı da bilirim. ıAdm : (Cağaloğlu yokuşu No. 33 te 333 doğumlu Nuri) 98 — Yüksek iktısad ve Ticaret mektebinin ikinci sınıfındayım, Ma- li vaziyetimin imkânsızlığı dolayısi- le bu sene tahsili terkettim. Resmi dairede ve hususi bir müesseşede, müsaid ücretle çalışmıya razıyım. Adres: (Son Telgraf iş ve halk sü- tunu vasıtasile Mustafa Günal) e Açık muhabere sütunu Bayan Aysel — Size yapılan bir jteklif hakkında görüşmek üzere halk ve iş sütunu muharririmizi her ak- İşam saat 17 - 18 den sonra muhak- kak görmenizi bilhassa rica ederi: —<— —— Büy! Akdeniz mıntakasında (Okaliptüs ormanları) tesis elmek için orman fakültes profesörlerinden Çermak'la mütehassıs orman mühendislerimiz- iden mürekkeb bir heyet bazı tedkik- ler icra etmiştir. Bu tedkikler neti- 'cesinde (Okaliptüs ormanları) teş- kil edilmesi için en münasib ve el- verişli, müsakl sahalar tesbit edil - miştir. İlk ayrılan ve hemen işe başlan- ması kararlaştırılan sahalar, (9380) hektar büyüklüğündedir. ——— -— alâka uyandırmıştır. Bunlar, bilhas- sa şimdi, İstanbulun birinci sımıf bir vilâyet olması hasebile her artistten günde * lira-kazanç itibarı üzerinden kazanç vergisi tahsil edilmesinin, kendilerine büyük bir yıkım olduğu- nu iddia etmektedirler, En maruf bir tulüat komiğimiz bile günde 4 lira kazanamazken ve umumiyetle tulü- afcıların yevmiyesi 80 - 100 kurüuş a- |rasında iken İstanbulda adam başı- na günde 4 lira kazanıyormuş gibi, |her artistten ayni nisbette kazanç vergisi alınması yüzünden, tiyatro mesleğini terketmek mecburiyetin- (de kalan küçük artistlere tesadüf e- (dildiği de söylenmektedir. ÖNTELGRA Ormanlardan istifade !. İlk devletelileişletilecekor- man Safranboluda seçildi —i Orman işlerile meşgul olmak üzere şehrimizde ve Ankarada 2 heyet kuruldu !.. Bir an-evvel ormanlarımızın rasyonel işletmesine başlamak ve Dev- letin, koruyucu ve işletici elile onlardan azami istifadeyi temin etmek için girişilen mesai cümlesinden olmak üzere ilk defa Safranbolu kaza- | sındaki (Büyükdüz) ve (Keltepe) ormanlarının Devlet elile işletilmesi kararlaştırılmıştır. Karabük demir ve çelik fabrikalarına çok yakın bulunan bu orma- zan; ilk Devlet elile işletilecek olan orman sıfatile intihabında, bilhassa ormancılık mütehassısı profesör Vegeli'nin raporları nazarıdikkate alın- maştır. Bu ormanın işletilmesi için mütedavil sermaye olarak, Devlet; Y10 | bin lira tahsis etmiştir. | Diğer taraftâan ormanlarımızdan hem azami istifadeyi temin etmek , ve hem de ziraat, ticaret, iktısad, sıhhat ve milli müdafaa noktainazarla- rından ormanlarımızın haiz oldukları ehemmiyetlerle mütenasib işlelme tedbirleri almak üzere başlanan çalışmalar da çok lerlemiştir. Tuhdid muamelâtile ve bu işlerle meşgül olmak üzere, şimdiden şehrimizde ve | Ankarada 2 heyet teşkil edilmiştir. Orman kanununun tatbikine başlandığı 1 Haziran 997 denberi alınan | kat'i ve cezri tedbirlerle ormanlarımızda kaçakçılık ve yangın vak'aları da çok azalmıştır. Yine 1937 Haziranından sonra 183 bin 969 kental odun, 3505 metre mik'abı göknar, 5895 metre mik'abı meşe, 12071 metre mikfabı çam, 1338 | metre mik'abı kayin ve diğer ağaçlarla cem'an 23 bin 112 metre mik'abı kerestelik ağaç serbest arttırmaya konulmuş ve ihalesi yapılmıştır. Köy- lülerin şahsi ihtiyacları için ayrılanlar ve yine köylülerin sattıkları, bundan hariedir. Ayrıca, memleketimize yerleştisilen göçmenler için bu sene 40 bin 980 metre mik'abı kerestelik çam ve göknar, parasız olarak tevzi edil- v; 7luı;ıau;ıı 938 Anadolu yakası Atlı spor Klübündel!.| Atatürkün ve büyük.eri- mizin klübe litl'atlası İstanbul Anadolu yakaşı Atlı spor klübünün ilk kongresi münasebetile Reisicumhur Atatürk ile Parti Ge- 'nel Sekreteri, Başvekil Celâl Bayar'a Ziraat Vekili Şakir Kesebir'e ve İz- tanbul Valisi Muhiddin Üstündağ'a saygı telgrafları çekilmişti. Kongre Reisine, Atatük ile Parti Genel Sekreteri ve Ziraat Vekâle - Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sekreteri Şükrü Kaya da şu cevabı vermiştir : KONGRE BAŞKANLIĞINA Milli bir sporumuzu canlandırmak yolunda gösterilen gayrete ve Purti hakkındaki güzel duygularınıza te- şekkür eder, başarılar dilerim. Dahiliye Vekili ve C.H. P. G. Sekreteri Ziraat Vekili Şakir Kesebir de şu cevabı vermiştir * KONGRE BAŞKANLIĞINA Atlı spor klübü koöngresi münase- betile gönderilen el yazılarımı aldım. Teşekür eder, muvaffakıyetler dile- 937 senesinde | Her tar;îta TİM. Ziraat Vekâleti V. Ş. Kesebir Türkkuşuna (okaliptüs orıııııı-lmım—. ları kurulması hazırlıkları bundan 6378 i aid oldukları mahko- Kaç davaya | Bakıldı?. Bütün şehir ve kazaları- mızdaki mahkemelerde hazırlanan istatistikler I. 937 senesinde Adliyemizin gördü- gü işler hakkında her tarafta islalis- tikler hazırlanmaktadır. Geçen yıl içinde İzmir Cumhuriyet Müddeiu- iğine 9141 dava evrakı gelmiş, ;meıem gönderilmiştir. Bunlardan İL916 sı meşhud suçlar kanununa gö- re takib edilmiştir. Yine Müdâciu - |mmumiliğe 987 yılı içinde 5549 ilâm gelmiş, bunlardan 5352 si infaz edil- miştir. Bir yıl içinde İzmir Ağırceza mahkemesine 491 dava gelmiş, bun- lardan 308 sı intae edilerek karara* bağlanmıştır. ADLİYEDE * Soyadları muhakkak kullanılacakl. Bundan sonra ilâm, zabıtname, Muhavere evrakı ile adli evrakta her türlü suçlu, müşteki, şahid vesa- ir suretle ismi geçen bütün şahısla- İrn soyadlarının yazilması için itina |edilmesi Adliyo Bakanlığı tarafından dün bütün Müddelumumiliklere &- hemmiyetle tebliğ edilmiştir. | * |İcra dairelerinin ıslâhı için getirlilecek olan mütahassıs!. Adliye Bakanlığı tarafından İcra dairelerinin ıslahı için - İsviçreden |getirtilecek olan mütehassısla mu- |habere edilmektedir. Bakanlık, bu Pmütehassısı en kısa bir zamanda ge- İtirtecektir. GÖNLÜM YAZAN GN ÜSE.RYE T SAFP A COŞKUN DEBİ ROMAN:7. - edeceksin. Fakat ne dersen de., Ha- yat bizim bildiğimizden, tasavvur et- tiğimizden çok daha başka bir şey.. Kocamı merak edeceksin.. andan da bahsedeyim biraz sana... O, beni her gün biraz daha artan bir sevgi ile sevmekte devamı edi - yör, aşkına hürmet ettiğim için ona karşı şefkatim ve saygım Vvar. Hepsi bu kadar. Demek ki sevgimiz bir ta- raflı imiş. O beni meziyet ve kusur- larımı kendi ölçüsüne göre, mihen- ge vurmuüş ve bunda aldanmamış demek, Fakat ben ayarsız bir terazi- de tarttığım hislerimi, düşünceleri- mi kusurlu bir mal diye süremedim, elimde kaldı. Aramızda vakıâğ — her zaman birkaç santimlik mesafe var. (WT Z C, YER U Ce İN SRULEC Ğ NL ö n Fakat o, benim için binlerce kilomete re uzakta... Sevmiyorum, arzulamıyorum, kol- larımın srasında kafamda maketleri. ni yaplığım hulyaların zevkini bu- lamiyorum artık... Nefret ettiğimi itiraf ederim. Daha evvel hürmet Kösterdiğimi söylemiştim. O buna derin bir tevekkülle boyun eğiyor, hiç reaksiyon yok. Bu hareketsizlik büsbütün isyan ettiriyor, uzaklaştı- rıyor beni... Geç vakitlere kadar eve gelmesem, «Nerede idin, ne yaptın?» diye sor- muyor. Üşumemden, yorulmamadan, hasta olmamdan korküyor, adeta bir çocuk gibi üzerime titriyor. Bir kadın, kocasından daha ne A gaç dikme Yarışı!. Bu sene halkımıza 100 binlerce fidan tevzi edi!di 1, Memleketimizde ağaçlandırma i- şine her tarafta büyük alâka ve gay- ret gösterilmesi, bütün vilâyetlere ehemmiyetle tebliğ edilmiştir. Ağaç dikme yarışına halkımızı teşvik için yeni bazı esaslar tesbit edilmektedir. Geçen yıl içinde memleketimizin her tarafında ve bilhassa Ankara, İstanbul (Bahçeköy), İzmir fidanlık- larından yetiştirilen muhtelif cins- İerde binlerce fidanlık tevzi edilmiş- tir. Yalnız Ankaranın Marmara, Eti- mes'ud ve Çakırca ağaçlama saha- |larında, 1,000 hektara yakın bir ara- zide şimdiye kadar 100 bin fidan di- kilmiştir. Ankara fidanlığında bu yıl 132 bin 721 fidan dağıtılmış, Eskişehirde 210, 'Tarsusta 12 hektar büyüklüğünde 2 fidanlık sahası satın alınmıştır. Bun- lardan başka yeniden bazı fidanlık sahaları tesis edilmesi için de ted £ kikler yapılmaktadır. Floryadaki ağaçlama işlerine pro- gramla devam edilmektedir. lIcra dalirelerindeki harçlar Bazı İcra dairelerinde şifahen ya- pılacak olan takib taleblerinde dam- ga resmi ve harç almmakta olduğu Adliye Bakanlığının nazarıdikkatini celbetmiş, şifahen yapılacak takib tateblerinin arzuhal mahiyetinde ol- madığı için resme ve harca tâbi tu- tulmaması alükadarlara bildirilmiş- tir. bekler diyeceksin, Yıllarca bir çatı altında ve bir sırada okuduk İlhan, biribirimizin psikolojisini — biliriz. Takdir edersin ki, bütün bu saydık- Tatım Beni tatmine hiç bir zaman kâft değildir. Ben ne istiyorum, kocamdan ne bekliyorum *.. ğ H Beklediklerimi saymanın, bu hl>- lerimi tahlil etmemin imkânı yok sana şeker /kardeşim.. bunları çoak defa kendi kendime de izah edeme- diğimi söylersem bana güler misin? Kahkahalarla gül, fakat bu gülüş. hiç olmazsa kafanda bir istiham çiz- sin .. Bu istifham uzun müddet cevabsız kalsa bile, yine senin nazarında be- Yazılma zamanı .Bitı' yorl. | Kayıtiçin 4 gün kaldıl. Türkkuşuna üye kaydına devam ledilmektedir. Ancak her mektebden İkaydedilenlerin adedine göre ter bat alınacağından kayıd muzm - min birsan evve! sonu alınmak zaru. reti dolayısile taliblerin, mektebden alacaklari fotoğraflı vesika, altı fo- toğraf ve nüfus cüzdanlarile birlikte 10/1/938 tarihine kadar Türkkuşu Kurumu İstanbul şubesine müraca. atle kayıdlarını yaptırmaları iktıza etmektedir. Arada pek az bir kısa zaman kal- dığı için bu müddet zarfında yüz - lerce genç mekteblinin müracant e- İdecekleri muhakkak görülmektedir. » —-.—H İslâm eserteri müzeasi direktörlüğünün seyahrt 'Türk ve İslâm eserleri müzesi mü- /dürü Bay Abdülkadir Erdoğan, bu- igün Atinaya müteveccihen hüreket lediyor, Değerli bilginlerimizden 0- Jan Bay Abdülkadir Erdoğan, Atina- da Türk ve İslâm eserlerini ihtiva etmekte olan Benaki müzesinde ted- kikler yapacak ve avdetinde tedki- katını bir rapor halinde Kültür Bü- kanlığına bildirecektir. Bay Abdülkadir Erdoğan'ın ted- ki kseyahatinin on on beş gün kadar süreceği tahmin edilmektedir. ——— kursu Beyoğlu Halkevinden: 1 — Evimizdeki stenograli kursu- nun ikinci devresi bitmiştir. 2 — Üçüncü devre için kayld mü- amelesine başlanmıştır. Arzu eden- lerin 15/1/938 tarihine kadar müra- caat eylemieleri mercudur. raet elmiye benim için bir esbabı muhaffefedir. Alel'uysl bir karı koca hayatt ya- şıyoruz. Rahatsızlıfımdan bahsede- ryek odalarımızı ayırdım. Sesini çı- karmadı. Her gece başucuma kadar geliyor, hatırımı soruyor, gözlerin- de geçen günlerin hâsretini, biriken arzuların konuşuşunu — görüyorum. Fakat düşündüklerini, hesabladıkla- rırı yapamıyacak, hazırladığı sözleri söyleyemiyecek kadar cesaretsiz. — Gecen hayır olsun yavrum, di- yerek odasına dünüyor, ben yorganı çekiyorum. —. z Şu ruhsuzluğa bak ki, en aptal bir adam olsa bile, bendeki şu değişik. | liğin farkına varırdı. Kocamın bunu anladığı muhakkak.. fakat nıden_ : — Niçin? diye bunun izahını iste- miyor, yahut bunun sebebini kendi kendine bulmıya l Senin anlayacağın ben bu aşkta sukutu hayale uğradım İlhan.. Sev- gim bir ateşin üzerinden indirildi, bir buz dolabına kondu. Yakıp ka- vuran aşk, şimdi adeta donduruyor beni.. (Devamı var)