18 Temmuz 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

18 Temmuz 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

- €—SON rıı.oııı—g_ı’ıı Ucuzlukta yeni bir merhale: Belediye, kira fiyatla- yükseltmiyecek Matbuat takımı istan- rını | Polis bir formül tesbit etti' bulspor tekaüdlerini 8-1 mağlub etti Türkiye mukavemet birincilikleri müsabakaş Mühtelif eğlence yerlerinde u. cuzluğu temin için buralarda ha- zırlanan yeni tenzilâtlı tarifeler; kaymakamlıklar tarafından pey- derpey Belediye İktisad müdür. lüğüne gönderilmektedir. İktisad müdürlüğü bu kabil yerleri muhit ve sınıflarına göre taksim ederek tarifelerin hepsini bu esasa göre irca etmektedir. Cumartesi günü öğleye kadar İktısad Müdürlüğüne gönderilen tarifelerin sayısı 800 u bulmuştur. Şehir içinde ise 6000 e yakın eğlence yeri olduğu tesbit edil. miştir. Bunların hepsindeki tekmil ta. rifelerin tasdik işi; ay başına ka. dar kat'i surette bitirilecektir. Bunü temin için Sanyer gibi Bazı kaymakamlıklara Belediye Roisliğince müracaat olunarak ta. Tifelerin bir an evvel gönderil . mesi lüzümuna işaret olunmuş . tur. Diğer taraftan bu kabil müesse selerden bazılarının sahibleri ki. 'a bedelleri ile garson ücretleri. nin yüksekliğinden (!) inşa mal. zemesinin pahalı olduğundan bah sederek tarifelerin indirilmesine Atiraz etmaştir. Mazmafih Büyükada gibi bazı yerlerdeki müessese sahfhleri bu kabil itirazlarda bulunmamışlar, kaymakamlığın tesbit ettiği fi . Dün nasıl Geçti 'Tıca 18 vapur tahrik olunmuştur. Akay vapurları ile de dün Bü. yükada, Heybeliada, Burgaz, Kı. malı ve Anadolu sahili ile «Yalo. a» ya 70 bin kişi gitmiştir. Florya trenlerile 50 bin kişiyi plâja kavuşturmuştur. Haydarpaşa banliyösü ile de «45> bin vatandaş sayahat ekmiş 've ayrıca Sabanca tenezzüh tren. leri de 4,408 kişiyi, Sabanca, İz . mit ve havalisine götürüp getir. Mmiştir. Bütün bunlardan başka 10 btn. lerce kişi de şehir sahillerindeki gazinolarda, kırlarda, — plâjlarda eğlenmişlerdir. ISPANYADA Madrit 18 (AA )— İki seneden. beri devam eden çetin muhare - belerden sonra İspanyadakt va . Tinde bulunan kısmı, 181,500 kilo. met mürabbardır. Yani İspanya arazisinin üçte birinden fazladır, İspanyanın hükümetçilerin e. linde bulunan aksamındaki nüfus miktarı sekiz buçuk milyondur. Tapanyanın bu kısmı salayli ten. Bik'etmekte, ziraatin inkişafmı temin eylemekte olan hükümet'n otoritesi altındadır. Hükümet, as. ri bir orduya sahibdir. Yalnız harb malzemesine sahib değildir. Helada eroin çe- kerken yakalandı Sirkeci yolcu salonu büfecisi Müuzaflerin kahve ocakcısı 22 yaş. Tarında Ali oğlu Haydar Akdemir dün gece saat 21 de salonun he. Tâsına girmiş ve orada fazla kal. masz polisin nazarı dikkatini cel. bederek farassud ciunmuştur. Po lis memurları Haydarın eroin çektiğini ve bir miktarını 'da pan talonunun paçasına — saklıdığını atları tatbike koyulmuşlardır. Yalnız pazar günleri bu fiatla. ra yüzde yirmı nisbetinde zam . metmek istemişlerdir. Fakat Ada. Tar kaymakamı bunu da kabul et. memiştir. Diğer taraftan eğlence yerleri ucuzluğu münasebetile Belediye tarafından hazırlandığını — haber verdiğimiz rapor da ikmal oluna- rak Dahiliye Vekâletine gönderil. miştir. Bu raporda kira bedelleri ile inşaat malzemesi — fiatlarının in. dirilmesi hususlarının da temini lâzım geldiği işaret olunarak bu işlerin kontrol usulünün ihdas ve bu usulün Belediyeye verilmesi istenmektedir. Bu usul kabul olunduğu tak - dirde gazino, Jokanla ve içkili bahçe sahiblerinin bina ve arazi. lerine konulmuş olan vergi nis. betleri dairesinde azami bir kira haddi tesbit olunacaktır. Yani bu kabil yer sahibleri; velev ki talibt çok ve bu yüzden kiralarım art. tırmak imkânları da olsa müesse. selerini fahiş ücretle kiraya vere. miyeceklerdir. Belediye kira ve malzeme fi. aflarında ihtikâr yapılmamasını © vakit teftiş ve kontrala imkân bulacaktır ki bu da hayat ucuzlu. ğunda ayrı ve yeni bir merhalo olacaktır. Romanın Kararı Bekleniyor (Birinci sahifeden devam) mâktır. Macaristanın ortaya attığı bu meselenin Roma ve Berlin tara - fından ne süretle karşılanacağı henüz belli değildir. Fakat Peşte Alman - Macar dostluğuna karşı bir muvazene hüsüle getirmek lâ- zım olduğu ve İtalyan . Macar dostluğuna yeni bir esas tedarik edilmesi icab ettiği — kanaatinde olup bunun temini için de bir İtal- yan - Macar - Yugoslav kombi - Dezonunun İtalya - Avusturya - Macarislan muahedesi yerine ka- im olabilecaği mütaleasındadır. Peştenin bu hususta Belgradın da muvafakatini Idığı söylenmek. tedir. Bu blokun Almn müfuzu- nun Balkanlara daha fazla yayıl- masının önüne geçmek için ortaya atıldığı ve nasyonal - sosyalizm propagandasının Alman hududları içinde kalmasının teminine çalışıl- dığı söylenmektedir. Hatta elyevm İtalyada bulunan Polonya Cumhurrsisile Mussolin arasında geçecek Mmülökatla da bu noktaya temas edileceği söy - lenmektedir. Japonya Ne Yapacak (Birinci sahifeden devam) Sovyetler bu hareketi tecavüz saymıyor Moskova 18 (A.A.)— Sovyet . Mançu hudud hâdisesi münase . betile Tas Ajansı, bir tebliğ neş. retmişti. Bu tebtiğde bilhassa şöy le denilmektedir: 1869 tarihli Huhşun muahede. namesi, bu mesele kakknda Ha. riciye Halk Korniserliğine müra. caat etmiş olan Japon maslahat. güzarına ibraz edilmiştir. Bu mu. ahedenamenin merbutu olan ha. rita, Çangçi gölünün tamamile Sovyet arazisinde kâin bulundu . ğunu isbat etmektedir. Şu halde Sovyetler tarafndan hududda bir üna tecavüzde bulunulmuş de. Gazetecilerin futbol — ekibini - teşekkül tarihindenber: yaplığı I bütün maçlarda olduğu givi - dün | de Anadoluhisarı İdmanyurdu sa- | hasında karşılaştığı kuvvetli İs - tanbulspor — mütekaldlerini bire karşı üç gölle mağiüo etti. A. Hisarlı!arın cidden kusur - suz hazırladıkları yemekler © yük bir neş'e içinde yenilip kah- veler de içildikten sonra müsa - baka yapmağa ayrılanlar beş an dakikada şişecez kadar bu ekzer - sizi ypltıktan sonra yine İstirahate çekildiler, Nihayet maç saati gelmişti. Et- rafı oldukça kalabalık bir seyirci kütlesi tarafından çevrilen saha- ya evvelâ matbuat oyuncuları, bi. Taz sonra da İstanbulsporlular çık- tılar. Bizim tazım. Namık — Ercüment. İzzet Apak, Osman Faruk, Ahmed Adem, Mu- rat Kayahan — A, Fuat, Şazi Tez. tan, Sedat, Ösman Münir, Salâ - | haddin. İstanbulspor: Lütfi — Nuri, Adnan — Hamdi Canko, Sami, İsmall -- Kemal, İhsan, Şakir, Salâhad?'n. | Haftayımın sonlarına doğru rüz-! gârla berabder oynıyan İstanbul . sporlular rakib kulübü bir hayli zorladılarsa da sayı kaydına mu- vaffak olammadıkiarındı ilk dev- re Ö - 0 nihayetlendi. Bu kısımda rüzgürla beraber oymyan ebizemkilere daha baştân itibaren hâkim bir oyun tuttur - dular, Ve onuncu dakikada Âlinin | Büzel bir ottasımı Sedat sarı - gi. yah ağına taktı. Mağlüb vaziyete düşen İstan - bulsporlular derhal ileri atıldı . ar ve takımlacın en ihtiyar oyun- cusu Hamdi Saygemun — ayağile de beraberlik gölünü çıkardılar, 22 inci dakikzada Adnamn bir ıskasından topu kapan Ahmed Âdem düzgüu bir sürüşten sonra takımının ikinci gölünü attı. Bu gol 4 dakika sanra da yine Adnanın kâleciye pas vermek i-- terken Sedadı geçirdiği matbuat takırm merkez mühacimi hafif fakat köşeleme bir vuruşla üçün. cü defa İstanbulspar kalesine sok- tü Maç sarı - siyahlıların netlcesiz kalaı gayretlerile devam eder. ken vaziyet değ'şmeden 3 - 1 mat- buat takımının galebesile bitti. Bizim timde ; Ahmed — Adem, Ercüment, Osman Kavrak ve Mu. Tat Kayahan Bilhassa nazarı dik- kti celbettiler. Takımın — galebesine saik olan Sodat dün birçok birinci sınıf merkez muhacimlerimize parmak | ısırtacak bir oyun çıkardı. * CEZALAR VERİLDİ Çağırıldıkları ve geleceklerini vadettikleri halde dün sahada is- batı vücud etmiyen matbuat ta . kımı oyuncularından, Ulvi, İhsan Arif Yekta ve Naci — Sadullahın takım disiplin divanı tarafından birer hafta doykot cezası 'veril - mmiştir. 3 Yalnız Refik Osmanın mazere- ©i kabul adilmiştiz. Fakat gelecex hafta maç olma. dığıda nazaran, arkadaşlarımız bu. cezaları ucuz atlatacaklardır. GELECEK MAÇ 'Takımımız, gelecek maçı Bey - kozla yapacaktır. Dün oyunumuzüu seyredip be - ğenen Beykoz kulübü reisi Hü . seyin Kaptan vastasile bizleri Tesmen — davet etmiş ve tekaüd takımla yapacağımız maçtân cv « vwel de birkaç kuzu, küfe küfe ü- züm ve daha envar yemeklerden mürekkeb mükellef bir ziyafet ve. receğini vadetmiştir!.. Bu ziyafet ve maç için iki hafta sonrası tesbit edilmiştir. GAZETECİLERİN ANADOLU- ımm.u.numşnuwum | | cesinde 37 kişil yük misafirperverlikten — dolayı gazeteciler, bütün Anadoluhisar- hlara bilhassa İdmazıyurdu idare- eilerine çok içten gelen teşekkür- Jerini burada açıkça yazmakla bir haz duymaktadır. . 1938 senesi Türkiye mukavemet birincilikleri 158 kilometre üze « rinde saat 7,80 da 14 bölgeden 37 kuşucunun iştirakile Topkapıdan pılan bu en kalabatık yarışın be- şinci kilometresinde b:ı_ı_ı giden İstanbullu Agibud arkasından yo. kuşa karşı milli takırıdan Eyü - bün akibinde ayni takımdan Ko- caelinden Orhanın yapmış olduk-! ları kuvvetli bir çifte atak neti - kafilenin seki- vaziyeti şu ne. ât, Erdöğan ve İzmirli Bayram « dan teşekkül etmiş ve bunların 400 metre geristinde de sıra ile İz. mitliler, İstanbullular, Ankır hlar ve Eskişeh'zider ve | koşucular takih ediyorlardı. Küçükçekmecey» gelindiği za- man 15 inci kilometredi vaz'yet Ayni şekilde devam etmı raber mesate daha açı nuyordu. i2 inci kilemetrede Bü- yükçekmece köprüsünü geçtikten sonra birinel plâtan 4 kişi kalmış İzmirli Bayram gerilemiş bulu - muyordu. İkinci ploton Ankaralı Yakubla bistocı plâtonu kovahı - şorlardı. M'lli — takımdan Telât 45 İnci kilometrede yarışı maki - nesinin bozulmasındın dolayı ter. ketmek mecbüriyetinde kaldı. Ya- rışın dönüm noktası olap 78 inci kilametreden birinci plâton iyi bır rökör temin ederek dönüşü yap- mıştır. 2 8831*12 dakikada bun « Tarı takiben Eskişehizli Halil, Ça- nakkaleli Muscafa Denizlik Meh- med, İstanbullu Torkom bulunü. yorları. 37 kişiden finala varamı: yan yalnız Muğludan Osman, Mer- sinden Kâzım ve Edirneden Ca - hiddir. Dönüş rüzgârla ve sıcakla mücadele atmek sürefile konuşu- arı çok hırgalamıştır. Büyükçekmi 5 kilametre bir msafe kaldığı zaman Orhanla Eyübün rüzgât> karşı tutturmuş oldukları 40 kilometrelik tenpoyâ uyamıyan Erdoğan yavaş yavaş geriliyerek hirinci platondan ay- rıldi ve fimla 33 kliametre kala Tüzgârın tesiri, Eyüble Orhanı ta- kib etmek için sarletmiş olduğu enerjinin £. ımdan dolayı ya- rışı terketmek zorunda kalmış « ti Kilomctreler kısaldıkça güneş şiddetini ziyadeleştiriyor ve mü- sabıklar da 3 sasttan asağı bir re- kor elde etmek için olanca kuv - vetlerile koşuyarlardı. Finale 200 metra kaldığı zaman Orhanla Eyüb arasında 938 senesi şampiyanluğu için kuvvetli bir mücadele baş'adı ve 13 saniye sü- ren mücadele Orhanım yarım te- kerlek farkla Eyübü geçerek Tür. kiye mukavemet şampiyonluğunu kazanmasile netice bulmuştur. 'Teknik netice şudur: 1 — Orhan Kocaeli ve milli ta- kımdan. 2 — Eyü» Ankara milli takım- dan, $— Halil Eskişehir, 4 — Mehmed Denizli. 5 — Mustafa Çanakkale, 6 — Torkom İstanbul, 7 — Alâeddin Ankara, 8 — Ahmed Konya. 9 — Zekeriya Eskişehir 10 — Sabri Balıkesir, 11 — Yakub Ankara, 12 — İbrahim Kocaeli. 13 — Kadri Kocaeli. M — Mitha: Kocaeli. 15 — Faruk Eskişehir. 8— h_îul:vnum. | Mektebini Bitirenler Bugün Cumhuriye abi- desi önünde and iç er Yıldızdaki Polis mektebinin S1 inej devre mezunları bugün bü . yük merasimle Taksim Cumhuri. yet abidesine çelenk koyacaklar ve orada bep birden and içecek.. lerdir. Merasime saat 16 da baş. lanacaktır. Azametli Bir ders Asri mezariğın satın alma işin. de görülen yolsuzluklardan dola. y temyizde muhakeme edilen ve ahiren berant eden daimi encü . men azasından Avzi Yağız gaze. | | aleyhine yapılmış olan tecilere demiştir ki *— Hakkımızda ve bir heyet tasıiat, | Cumhüriyet adliyesinin - yüksek | irfanile karşılaştı. Kararda denil. | diği gibı <insan hay-iyetinin is - tidlâl yolile asla yıkılamıyı * | | | hakikati haykırıldı. Bundan daha beliğ bir sö maz ki, benim buna bir; en yüksek kürsül Kaniim xi bu yalnız bir karar değil, azametli bir derstir,» Anormal Hareketler Yapmıyor muaş Prağ 18 (AA)— Ecnebi mat- bust organları ve bilhassa — bir Alman ajansı, Silezyada ve Çe - köslovakyanın sair aksamında as keri kıtaatın anormal hareket ie ra etmekte olduklarını - yeniden ortaya atmış olduklarından Çe. | teka ajansı, ou haber üzerine av. velce cumartesi günü yapmış o- duğu tekzibi yenilemek için sa - lâhiyettar makamlardan mezuni. yet almıştır: Memleketin hiç bir , noktasında askeri kıtaat tarafın . dan anormal harekât iera edilmiş değildir. Ciğerden Zehirlenenler Dün geco Aksarayda — Horkor caddesinde 82 sayılı evdo oturan | Mehmed oğlu — Vedad ve ağlesi | Aksarayda Şekerci sokağındaki ] ciğerelden aldıkları ciğeri yedik- | ten sonra sancılanmışlardız. Bun- lar da ayni zamanda zehirlenme alâimi görüldüğünden — hastalar | Cerrahpaşa hastanesine kaldırı! . | mışlar ve giğerci hakkında tah - | kikata başlanmıştır. | (Dış politikadan devam) İngilterenin bir an evvel tasdik etmesi cihetine ne kadar ehem - miyet verdiklerini Roma müza. kereleri esnasında göstermiş ol. dular. 16 Nisan anlaşması imza . lanarak yakın zamanda tatbikat sahasına çıkacağı ümidi gösteril. diği günlerde bunun neticelerine dair biraz şübbe izhar edenlerin yanılmadığını o — zamandanberi geçen haftalar ve aylar da anlat. mış oldu. Şimdi göze çarpan keyfiyel şu. dur ki İtalya diplemasisi Fransa ile İngilterenin erasında bir ayrı. hk çıkarsa bundan kendi noktai. mazarına göre Ââzami istifade ça . resini düşünmektedir. Romanın ümidi bunda görünüyor. AHMED RAUF ——— 17 — İsmail Bursa, 18 — Hüsameddin Bursa, 19 — Ali Eskişehir. 20 — Salih Kocaeli, 'Takım tasnifinde Zekeriya, Fa. yuk, Ali, Eskişebir takımı birinci, İbrahim, Kadri, Mithat, Kocaeli takımı ikinci. 'aruk, İsmail, —Hüsameddin, | Bursa takımı ü üncü olmuşlardır. | SON m.cm'..; Tarihi tefrikası No. 3'7 Yazan: M. Sarki Pehlivan kıtlığına kıran mi g Sultan Aziz, hikâyesine can vermek larının tonunu burada değiştirerek © başka türlü anlatmıya koyuldu Sirozlu Ali Beyin pehlivanları da | Arnavud oğlu da yerinde, Ense - lerinden kan damlıyor.. Amma, korkulu bu sene. Hele Suloyu gör-| meyiniz... Gömülcüneli Koç Ağa | züde de Kavas oğlu ve Katrancı ile gelmiş... bu sehe iyi ve zorlu güreşler olacağı gürülüyor. Filibe âyanları da Aliço pehlivan — getirmişler. Dev cüsse bir adam. Bu sene Kırkpınara üç dört yeni başpehlivan - geldiğine nazaran sizin Makarnacı ve Ar - navud oğlu ile kırasıya güreşler o- lacak. Maamafih bu sene siz de yeni bir pehlivan — getirmişsiniz. Her halde bu peklivar Makar - nacı ve Arnavud oğluna yardımcı olacak galiba. Diye Arif Ağaya sorunca: Ağa, şaşırarak hayretle red cevabı ver- miş: — Hayır; zavallı bir adam, Sı . vastan kalkarak üç ayda yürü . yerek buraya kadar. gelmiş bir fıkara.. Sıvas ve havalisinin baş- pehlivanı imiş. Malümya bunlar karakucak güreşizler, Belki beş on) para alırım diye buralara kadar gelmiştir. Bize mısafir oldu. Ben de acıdım. Beş an gün baktım, a. rabamla da buraya kadar getir. dim, Zannederim desteye güre. şecek, fıkara zavalh, birkaç yüz kuruş parsa toplarsa onun için ne büyük bahtiyarlık... Düşkün bir adam. Sultan Aziz hikâyesine can ver. mek için lâflarınmı tonunu bura- da değiştirerek daha acıklı ve mü. lâyim olarak şöyle söyleyordu: — Sonra; ne münasebet ağam, benim pehliyanlarım var, pehlivan kıtlığına kıran mı girdi? Çiftli . imde besleyecek peh'ivan bula - madıma da döküntü mü toplama - ğa başladım. Selânik, Filibe, Si - roz, Gömülcine ağaları merak et mesinler... Arif Ağamn Makarna. C, Avnavud oğlluları onlara ye - | tişir... Aliçoların: da Sulolarını da, | Katrancılarını da görürüz mey - danda... Söyle onlara Arif Ağa pehlivan toplamak için Sıvas dağ. larına kadar uzanacak bir ihti - yaçta değil... Ben ve benim peh - livanlarım senelerdenberi Kırkpı. nara hâkim... Hor sene Kırkpı - nar dönüşünün zafer alayı benim le beraber yaşıyor. Benim pehli. vana ihtiyacım yok... Yanımda ge- tirdiğim fıkarayı, eğer çok para- Jarı 've böylesine de — ihtiyaçları varsa bana Tan — misafiri olan bu zavallıyı derna! onlara pehli - van olarak yallıyabilirim. Demiş, ve zavallı Sıvaslı Kara. bekiri kimse üzezint! istememişi Mehmed Ali Paşa; livan menkıbesini —Gi Ginliyordu. Sultan A3İ anlatıyor, bir yandam buzlu demirhin | zek teskini âtş e namunda bir | paşa yine bir ara fim keserek sozıdu: lacak kimse çıkman — Evet, Arif Ağa, $ dikten sonra Be'siri yalnız ağasına yedrili sini ve bir köşede $i tenbib eylemiştir. işti Nihayet güreşler baf teye, soyunanlaı, yağ ya çıkarak güreşe b rif Ağa meydanda gü gezdirmiş, Bekiri merakla ağasına sa — Yahu! Nerede soyunmamış — desti söyle bu fıkaraya Ağası cevab verm — Ağam, söyledimie bakıp hiç sesini çıkat Ağa sinirlenerek © den kalkmış Bekirin O Te giderek; — Bekir oğlum; bundan soura küçük d reş var... Sen de bu ff maaısın haydi kalkt D nilsen do sana beş G0 taplatırız.. Haydi'.. Bekir, Ağaya kısacüf — Ağam kölen ol rak beni halime .. Ağa, Bekirin bu li anu bir meczub add gitmiş. Sultan Aziz, burül Tandırıyordu ki gankt, kendisi idi. Damad Paşa da mül kyacaktı. Dayanama€ bir sual daha sordü? — — Etendimiz, ejki livana benzemiyor — Elbiseli olduğu | Şeye benzemiyor. İşte mu merak ediyorum elbiseli gördüm. Bir #f hna benziyor... ati leri bir kurd gibi parll ve manalı bir bakışı VE ratlı bir adam. İzlleri büyük.. Kalın kemlif boylu... Neyse geleliri zin mabad!'ne: Donanma cemıyeh miyeli tahvilat pi- yangosunda Düananma cemiyeli ikramiyeli tahvilâtı piyangosunun 195 Tem « murz 1938 günü yapılan 67 inci ke. şidesinde ikramiye ve amorti isa- bet eden tahvil numaralarını gös. terir cetveldir. KEŞİDEDE İTFA OLUNAN TERTİB NUMARALARI: 1292 251. — 1119. 1265. — 3332. 2657. 3968. T059. T9TI. T4T 8123. — a602. İKRAMİYE İSABET EDEN KUMARALAR İkramiye Tertip Sıra İL No, Na, 3000 ! 100 25 B0 B0 10 2 10 88 10 66 10 âEĞe kaza aa vUUMANME Balâdaki ati Tmütebaki ayni ra numaralarığa ve 7473 No, hi törübleiü morti isabet etmiştif İkramiye ve amorti Temmuz 1938 tarihi tediye edilecektir. Â beher tahvil içip bir ” yirmi kuruştur. —