5 Mart 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

5 Mart 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 3

Belediyede Yeni Bir Mesele — | Arabaların iskelelere Dağıtılmalarında Yolsuzluk Varmış Vali İki Müfettişi Bu İşi Tahkika Memur Etti Bu yaz motörle nakliyat yapılacak ündenberi Belediye "Teftiş D heyeti azasından Kâzım ve Hilmi İktisat işleri müdür- lüğünde tahkikatla meşguldür. Müfetişler çu noktalar üzerinde bilhassa durmaktadır. Her iskelede çalışan at araba- muayyendir. Bir at arabası- mın diğer iskeleye geçmesi yasak-, tır. Tebeddülât ancak Belediye - nin göstereceği lüzum — üzerine Yapılabilmektedir, Belediye İk - tisat işleri memurları at arabala- rından birçoklarının sık sık yer- lerini değişlirmiş, bir çok at ara- Bası, işlek iskelelerden alınarak Pek az iş olan iskelelere verilmiş-| fir. Yapılan Mhbarda — arabaların tebeddülâtında yolsuzluk bulun- duğünü bildirmektedir. Şehirde dört bin beş yüz kadar elan Adalardan güzel bir manzara &t arabası mevcuttur. ÂAyrıca bi- nek arabalarının sayısı da altı yüz. kadardır. Kamyonlar at arabaları-| man ticretine büyük sekte verdi - ğinden araba sahipleri daima işlek iskeleleri tercih etmektedirler. Belediyeye yapılan ihbarda ba- z hammalların da lüzumsuz yere| çıkarıldığı ve yerlerine yenileri alındığı iddia edilmektedir. Mü - fetişler pek yakın zamanda tah- kikatı ikmal ederek Valiye malü- mat vereceklerdir. İstanbul Belediyesinde yakında yeniden bazı etbeddüller olacağı haber - verilmektedir. Çankaya kaymakamlığından Belediye Re- is muavinliğine tayin edilen Lüt- fi başka vazifeye — nakledilecek yerine Dahiliye Vekâleti şube müdürlerinden bir zat gelecektir. Sarayburnu - Haydar Paşa Arasında Fribot Tesisatı Tedkikler Bitti, Rapor Verildi Adalarla Köprü Arasında İşliyecek Motör ktisat Vekâleti Marmara muntakamı turist sahasına ilhak etmişti. Vekâlet — bu F Maksatla bir proje hazırlamakla Meşguldür. Belediyenin de — bir Proje hazırlaması istenmektedir. İstanbula yakınlığı ve bir sey- Yah şehri olması münasebetile ğ:md.n da bir rapor istenmiş - İktisat Vekâleti İstanbul Beledi-| Yezile bu hususta yaptığı temas- larda deniz vasıtalarının en mo - Tn ve en seri şekle sokulması İstenmiştir. Bu işte herşeyden ev-i Vel halkın istirahatini temin ede- Stk tedbirler alınacaktır. Avrupadarı gelen — seyyahların Nu 90 Demek Vidin valisi İdris Paşa babayiğitlerden biri idi. Bu paşayı kökünden tedib et- Mek ve bütün avenesile ortadan Yöketmek lâzımdı. Hemen etraf- lüki kuvyetlere gmnirlet yolladı. Hafid Efendi çıbanın başımı ko-| Parmıştı. Alemdara — karşı isyan lamiştı. Fakat pilânı aksaksız tatbik et- ek Tüzımdn, Maksad; Alemdarın - İstanbulda| bulunan kuvvetlerini İdris Paşa TİNC sevketmekti. Halbuki A- dar; İdris Paşayı — tedib için lide bulunan valilere voy - z ZORBALAR SALTANATI otellerde kalmamaları veya Hay- darpaşaya geçmek için vesali te- dariki ile meşgul” bulunmaları YANGINLAR ehrin tam gübeğinde, en işlek ticaret merkezinde bü- yük bir yangın oldu. Maddi zararın Şi duğu süyleniyor. liden beş milyon ol- Muhakkak ki daha fazladır. Müthiş ve insafsız bir rüzgü- rın altında yangın çabucak dal bu- dak seldı. Facianın önlenmesi için İstanbul itfaiye teşkilâtının ça - lışınaları her türlü takdirin üs » tündedir. Yangın bâdiseleri bize, eski İs- | tanbul yangın yerlerini hatırla - | tayor. Mahalleleri süpüren © yan- gınlar birer afetti. Eğer, evvelki geceki yangında da, eski İstanbul| itfaiye teşkilâtı olsaydı, Muhak- kak ki, şehrin yarısı silinip süpü- rülecekti.. O, ne müthiş rüzgürdı. İstan - bula byük geçmiş olsun! BÜRHAN CEVAD İçme Suyu $ Tesisatı Bütün Kasabalarımızda, Yapılıyor Kasabalarımızda içme suyu te- sisatı yapılmasına büyük bir € - hemmiyet verilmektedir. Bu cüm-) leden olmak üzere Dahiliye Vekâ- leti Belediye imar fen heyeti ka- sabalarımızın içme - sularma ait tesisat etüd ve projelerinin ba - zırlanmasını eksiltmeye koymuş- tar. Yakın bir zamanda Kırşehir, Bafra, Zile, Tosya, İskilip, Niğ - de, Develi, Bayburt, Adıyaman, Mardin ve Siirt şehir ve kasaba- larımıza su tesisatı yapılacaktır. Bunu takiben diğer kazalarda da süratle bu tesisat ikmal oluna - caktır. —— Fırtına Devam Edecek Birkaç gün evvel başlıyan yıl- dız poyraz fırtınası ” şiddetli bir şekilde hâlâ esmektedir. Bazı va-, purlar yollarına — devam ederek Karadenize çıkmışlarsa da - iki Türk, bir İtalyan, bir İsveç ve bir| Sovyet vapuru Büyükderede de- mirlemeğe mecbur — olmuşlardır. Birçok — yelkenli ve motörlü de bavanın sakinleşmesini beklemek-| tedir. Dün — fırtına ile beraber şehrimize dolu, kar ve yağmur için Yenikapıda inşa edilecek as- ri llmanla Haydarpaşa arasında Feribot işletilmesi arzu edilmekte idi. İktısad Vekâleti bu işi Avru- pa fitmalarından birine yaptır - mak iştemektedir. Bü maksatla geçenlerde İngilir inşaat tezgüh- lafından birine mensup bir mü - | messil çağırılmış, uzun boylu tet- kikat yaptırılmıştır. Mümessil Sar| rayburnu ve Haydarpaşanın va - ziyeti şehrin coğrafi ehemmiye- ni nazarı itibara alarak mufassal bir rapor hazırlamış, İktısad Ve- kâletine — vermiştir. “Raporunda, Yazan; M. Sami KARAYEL vodalara emir veriyordu. Bu ha- reket Hafid Efendinin ve Sultan| Mahmudun hiç de işine gelmezdi. Derhal harekete geçti. Kamer- taba elaltından şu haberi yolladı. — Kızım harekât — caşlamıştır. Sultan Mahmud efendimiz lâzım gelen hafi iradeleri Vidin — valisi İaris Paşaya tebliğ etiriştir. Paşa da başına topladığı Yeniçerilc.le Rusçuk üzerine hücuma geçmiş- tir.Fakat; bizim maksadımız A- lemdarın İstanbuldaki Heci gelen adamlarımı Rusçuk üzerine sev- ketmek ve elinde mevcud kuvvet-| lerini de oraya yollamaktır. İşte yağmıştır. Fakat bu yağışlar sağ- nak halinde çabuk geçmiştir. Devlet Meteoroloji istasyonu dün de fırtınanın Karedeniz, Marmara ve Egede devam edeceğini bildir-| miştir. —<— e— mümessil, Faribot — işletilmesinde isabet edileceğini tebarüz etlir - miştir. Feribot işletmesini üzeri- ne alacak teşkilâtın - Adalara ve İstanbulun Anadolu yakasına se- | yi motörlerle yolcu naklettiri! ' gesi imkânları da aranmaktadır. şimdi si nazikleşmiş karuyor. Ne yap yap Alemdarın | akıl kâhyalarından ve zarbalardan köse kâhya Ahmed efendiyi, san- ra; boşnak - ağağı da İstanbulda bulunan kuvvetlerin başında o- larak rusçuğa yollat. Seni göre- yim kızım.. Kamertab; Hafid efendinin bu emri üzerine derhal hareket geç mişti. Akşam Alemdar Paşaya harem dairesine geldiği zaman neş'esi ol- madığı görülüyordu. Büyük bir titizlik ile içoğlanlarına ve cari- yelerine bağırıp çağırıyordu. Paşanın, çoktanberi görülmi - ,yen bu haline herkes şaşıp kalı- yordu. Kurnaz Kamertab gündüzün Hafid Efendiden aldığı mahrem haberlerle herşeye vâkıf bulunu- yordu. Alemdarı biraz sonra yola ge- tireceğine kanidi. ektebleri - mizde tae P7 iebeyi spo - | Ya toşvik etmek, | kız ve erkek ta - lebeler — arasında spor — faaliyetini yaymak hususu - na büyük bir e hemmiyet veril mekte ve icabe den tedbirler-a lınmaktadır. Bu itibarla mek- teb spor — yurd - ları talimatname- Bi Mmucibince ve - rile karara göre nisan ayı içinde kız ve erkek tale- beler arasında vo- leybol müsabaka- ları tertib edile - cektir. Öğrendiğimi » ze göre, önümüz - deki mevsimde de atletizm müsaba - kaları yapılacak ve bu süretle m"k teblerde spor liyeti gitgide e - saslı ve faydalı bir safhaya girmiş © Tacaktır. Lise ve erta mekteblerdeki be- den terbiyesi muallimlerinden bir kısımı sporla iştigal etmeyen kim- selerdir. Maarif Vekâleti bu gibi muallimlerin sporla iştigal et - melerini ve spor hâdiselerini ya- Besi Hayvanı Macaristandan Satın Alınacak Ayın 22 — 27 sinde Budapeş - tede açılacak olan Macar Ziraat | Sergisinden satın alınacak besi hayvanlarının Peşteden Macar hu-/ duduna kadar Macar Zirast Ne - zareti tarafından meceanen nak- | yolunacağı dün Türk Ofisi mü - dürlüğüne bildirilmiştir. Diğer taraftan Budapeşte bey - | netmilel panayırı da 20 Nisanda açılacak ve 8 Mayısta kapanacak-| tır. İstanbuldan bazı tüccarlarımız bu panayıra iştirak etmeği karar- laştırmışlardır. p ğiy İkinci Müntehiblerin Seçilmesi Memleketin muhtelif yerlerinde bugün ikinci müntehiblerin se - | çimlerine başlanılmıştır. — Bütün 'Türkiyede 21 martta bu seçim bit- miş olacaktır. be Ala inüp dökündü, sa- lona gelip Oturdu. Kamertab; her — akşamkinden daka ziyade bir kıvraklık ve in- celikle paşasının yanına gelmişti. Halbuki; paşanın suratı çatkı- h ve elleri bıyıklarında durma - dan asabi bir surette oynıyan bir hali vardı. Hattâ; çok sevdiği sevgilisi sa- lona güle oynıya girdiği halde al- dırış bile etmemişti. | Kamertab, hiç akdırmadı. Sanki | ortada birşey yokmuş gibi efendi- sinin yamna sokularak boynuna iki kollarını doladı. Pembe du - daklarını sakalınrın üzerine yas- hıyarak koklamağa başladı. Alemdar, bir an içinde olduğu yerde titlremişti. İdris Paşayı, Ruscuğu ve bütün düşmanlarını unutmuştu. Kamertaba ellerile sarılmış ve güler yüzle: — Affedersin canım?, Seni iyi Mektebli kızlar bir beden harcekti esnasında Spor Hareketleri Teşkilâtlandırılacak Kız ve Erkek Talebeler Arasında 'Spor Faaliyeti İçin Yeni Tedbirler 'M | kından takib etmelerini bildir miştir. Yakında — mekteblerdeki spor bareketlerinin - teşkilâtlandırılma- sına geçilecektir. Her spor şubesi talebelerden seçilen kaptanlar va- sıtasile idare edilecektir. Dünkü Maçlar Bugün İntikam Maçı Yapılıyor Ankara muhteliti, dün Taksim stadyomunda birinci maçını yap- mıştir Ankara muhtelit Maarif Vekâletinden aldığı husust mü- Bözde ile talebe olan futbalcu - lara da izin almış, buna mukabil İstanbul mınlakası böyle bir te- şebbüste bulunmamıştır. Oyun 15,30 da başlamıştır. Oyun ümid edildiği kadar iyi olmadı. İki taraf da fazla kombi- nezon yaptığı için heyecan ba - kımindân hafifli. İki takımda da | fazla nazan dikkati celbeden bir Oyuncuya tesadüf edilememiştir. cde Ankara Muhteliti, İs- tanbul muhtelitini iki bir mağlüb etmiştir. Bugün iki takım kam maçı yapılacaktır. Ankara muhteliti dün abideye bir çelenk koymuştur. Ti caram sıkılıyor.. Kamerlab; hiç oralarda olma- dan cevab verdi: — İlâhi paşam; neden canını sıkar, durursun?. Na var ki?, Se- nin küdret ve kuvvetin önünde boyun eğmiyecek kim var?. —Alemdar Mustafa Paşa; gözde- sinden hiçbir şgey yokmuş — gibi saklıyordu. Kurnaz ve fettan Kamertab; cil-) velerini arttırdı: Biraz sonra, e - fendisinin kucağından fırladı. Ki- iraz lerden şarap destisini yakalıyarak! geldi. Billür bardakları doldur - du. Bir, bir dahadan sonra; Alem-| | darı bülbül gibi söyletmiye başla- mıştı. Kamertab; cilveleniyordu: — Paşam, aldırma, senin kuv- vet ve kuüdretin benim.. — Emret. Her derdini defeyliyeyim... (Devamı var) 8- Yeni - Posta İtaresi Üç Nevi Pul Yapıyor Posta Telgraf ve Telefon Umum Müdürü yeniden üç nevi pul çı- karmağa karar vermiştir. Bu pul- lar, Amerika Birleşik Devletinin | yüz ellinel istiklâl yıldönümü W"t ları, Ebedi Şefin hatırası blok ve | pulları, 1938 senesi pullarıdır. Bundan ayrı olarak P. T. T. & daremiz Hatay Devletinin sür - şarj suretile temin etmiş ve ye- ni Hatay Devleti pullarının ba - | | sılmasını da üzerine almıştır. — | Amerika Birleşik Devletinin istiklâlinin yüz ellinci yıldönü - mü dolayısile banlacak olan pul- lar 6 kıymette ve 250 şer bin adet olarak bamılacaktır. Bu pullar A- merika istiklâlinin 150 inci yıl - dönümüne tesadüf eden 1 Mayıs 939 tarihinde tedavüle çıkarıla - | caktır. 6, 8 ve 12.5 kuruşlukların üzer- | lerinde Amerika haritası ve ha- ritanın üzerinde de Atatürk ve Rozveltin mütenazır - portreleri bulunacaktır. Diğerlerinin üzerin- de de yine Amerika haritası — ve Türk - Amerika bayrağı buluna - gaktır. Atatürk'ün hatırası için basıla- cak bloklar yüz bin adet olacak ve üzerlerinde Atatürk'ün Büyük Millet Meclisine girerken, elin- de silindir şapka frak ve pelerin- N bir resmi bulunacaktır. Diğer hatıra pulları ise sekiz kıymet - te basılacak ve her ayrı kıymet - teki pullar üzerinde Atatürk'ün ayrı ayrı birer hatırasını tesbit eden resimleri bulunacaktır. Fuad Köprülü Tübilesi ilim hayatına girişinin 25 inei yıl dönümü büyük merasimle Üni - versitede kutlulanmıştır. Birçok güzide zevatın — iştirak eylediği bu toplantıda bütün Üni- versite erkâmı, profesör, doçent ve muallimler de harır bulun - muşlardır. Toplantı saat 10 da İs- tiklâl marşile açılmış evvelâ ede- biyat döçenti Ali Nihad güzel bir. hitabede bulunmuş, bunu doçent Ömer Lütfi takib etmiştir. Ali Ni- had Fuad Köprülünün 25 yıllık fanliyetini, Ömer Lütfi profesö- rün tarihi seciyesini tebarüz et- tirmiştir. Müteakiben arapça ve farsça profesörü Rittar söz almış, Fuad Köprülünün — enternasyonal ilmi mmvaffakiyetinden bahsetmiş, do- çent Ziyaeddin Fahri Köprüjü - nün içtimal cephesini çizmiş, A- zırtbaycanlı Bayan Süreyya O - duylu, hemnşerilerinin büyük ilim adamımız hakkındaki sevgilerin- Son olarak alkışlarla kürsiye çıkan Fuad Köprülü arkadaşla - rına heyecan dolu hir Hade ile teşekkürde Bulunmuştur. Deve Güreşi Mem[el;l;îıde de Yeniden Revaç Buluyor. Deve güreşlerinden memleke - timizin muhtelif yerlerinde halk tarafından çok rağbet görmeğe başlamıştır. Ezcümle Balıkesirde on sene - denberi yapılmıyan deve güreş - lerinin tekrar ihyası kararlaştı - | rılmıştır. 5 Martta 14 deve arasınad on senedenberi ilk olarak muazzam bir deve güreşi yapılacaktır. Bi- rinefliği kazanan deveye 100 lira verilceektir. Bu müsabakayı seyretmek üze- ve Ege mıntakasının bir çok şe - hirlerinden ve hattâ İstanbuldan da bir çok meraklıların Balıkesire O, Halkın İçinde.. illi Şefimlz İsmet İnönü, birkaç gündür. aramuda, içimizde, halkla beraberdir. Onun, İstanbula daha ayak basar basmaz, vatandaşlarla görüşmek, konuşmak, derdleşmek ihtiyacını duyması ne kadar asil, harikulâ- de mütevazi ve tam bir demok- rat devlet reisine yaraşan hare- kettir. Cumhurreisine şikâyetlerini, x- tırablarını, — derdlerini — söyliyen vatandaşların, bir «İsmete ve sa. mimiyet nümunesi olan asil mu- hatablarına ayni dürüzlük ve sa- mimiyetle cevab vermemelerine hiçbir sebeb yaktur. Demokraside devlet, zaten, mil- letin tâ kendisi demektir. Böyle, devlet reisinin, milletin arasında oturup, en temiz hislerle ve şel- kat, yardım, iti dolu sözlerle hasbihalde bulunması, yurd için, çok faydalı neticeler elde edilme- sine yarıyacaktır. Nitekim, büyük Milli Şefin, Dev. let Reisi sıfatile, Kastamonu ve havalisine yaptıkları ilk tetkik seyahatlerinde de, vatandaşların muzlarib olduğu birçok meselele- rin meydana çıkmasına, eşsir gö rüş, zekâ, bilgi ve tecrübelerile fırsat ve vesile vermişlerdi. Büöyle apaçık, bütün memleket davalarının konuşulması ile, ek- sikler tamamlanıyor, yanlışlıklar düzeliyor. eksiği olan cemiyet, en müref - feh olanıdır. Bu refaha erişmek için ise, noksanları — gürmekten, yanlışları düzeltmekten başka ça- Te yoktur. İsmet İnönü, eziz Türk toprak- larının refah ve saadetini temin edecek tılsımı en iyi bilen insan- dır. Acı da olsa, doğra konuşan, doğru — konuşturan İasana — can kurban.., REŞAD FEYZİ Etrüsk Vapuru Meselesi” Btrüsk vapurunun — kazanları üzerinde tetkikat yapan kamis - yon, dün san bir içtima yaparak Etrüsteki — kusurların —son defa — gözden geçirmiştir. Komisyonun dağılması sırasında bazı aza hir tenkif olduklarını bildirmiştir. Dün, vapurun kazanları fayrap edilerek bazı tetkikler yapılmış - idön bahseliniştir. | tır. Diğer taraftan — şehrimizde Kurupp ve Nepton tezgühları di- rektörleri de Etrüskte tetkikler yapmışlardır. Hepimizin Derdi | Aşçı Dükkânları - emizTutulmuyorm